Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 369958
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes al sector agrari per alimentar el bestiar i garantir la continuïtat de les explotacions a les Illes de Mallorca i Menorca per fer front a la sequera de l’any 2021
L'11 de maig del 2021 es va publicar al BOIB núm. 61 la Resolució de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació de 7 de maig de 2021, per la qual es reconeix en l'àmbit agrari de les illes de Mallorca i Menorca la situació actual de sequera meteorològica.
El dèficit de precipitacions des del mes de setembre del 2020 fins al març del 2021 ha afectat greument diversos sectors agraris dels municipis de les illes de Mallorca i Menorca, especialment el sector de la ramaderia, amb un efecte acusat en la producció de pastures, on la sequera està provocant una important reducció dels rendiments, ja que en aquests tipus d'explotacions el bestiar s'alimenta fonamentalment amb aliments produïts a la mateixa explotació i amb un ampli ús de les pastures en el cas dels herbívors.
Aquestes condicions suposen una amenaça per a la viabilitat i continuïtat de les explotacions de bestiar oví, caprí, boví i porcí en extensiu, atesa la falta de disponibilitat d'aliment.
Així, a l'illa de Mallorca, si comparem la pluviometria del període de setembre a març, observem que l'any 2021 la pluviometria acumulada durant aquests mesos ha estat de 132,00 mm a Manacor, cosa que suposa un 66,00% menys que la mitjana del període de referència del 1981 al 2010; de 327,00 mm a Artà, cosa que suposa un 35,00% menys que la mitjana del període de referència; de 268,00 mm a Llucmajor, cosa que suposa un 22,00% menys que la mitjana del període de referència; de 206,00 mm a Palma, cosa que suposa un 34,00% menys que la mitjana del període de referència; de 216,00 mm a Campos, cosa que suposa un 33,00% menys que la mitjana del període de referència; de 220,00 mm a Santanyí, cosa que suposa un 28,00% menys que la mitjana del període de referència; de 263,00 mm a Binissalem, cosa que suposa un 29,00% menys que la mitjana del període de referència; de 324,00 mm a Sineu, cosa que suposa un 19,00% menys que la mitjana del període de referència; de 555,00 mm a Pollença, cosa que suposa un 5,00% menys que la mitjana del període de referència, i de 747,00 mm a Escorca, cosa que suposa un 19,00% menys que la mitjana del període de referència. En resum, a l'illa de Mallorca la pluviometria mitjana acumulada durant aquests mesos ha estat de 338,00 mm, la qual cosa suposa un 20,00% menys que la mitjana del període de referència del 1981-2010.
A l'illa de Menorca la situació és similar a l'exposada a Mallorca, observem que l'any 2021 la pluviometria acumulada registrada durant aquests mesos a Ciutadella és de 312,00 mm, cosa que suposa un 13,00% menys que la mitjana del període de referència del 1981-2010; de 341,00 mm a Es Mercadal, cosa que suposa un 23,00% menys que la mitjana del període de referència i de 308,00 mm a Maó, cosa que suposa un 28,00% menys que la mitjana del període de referència. En resum, a l'illa de Menorca la pluviometria mitjana acumulada durant aquests mesos ha arribat als 312,00 mm, la qual cosa suposa un 20,00% menys que la mitjana del període de referència del 1981-2010.
Aquest fet és el que ha fet que els cultius de secà sembrats durant la tardor de l'any 2020 (pastures, cereals i lleguminoses) s'hagin vist greument afectats, ja que les llavors durant la germinació al sòl van tenir la humitat suficient per fer-ho, però a partir de principis de l'any no han pogut absorbir suficient aigua del sòl per al desenvolupament correcte del gra i per produir biomassa. Tot i així, les pèrdues per aquest fenomen climàtic advers, depenent de les zones, del 60% al 80% en la producció de farratges, del 40% al 90% en la producció de cereals i del 70% al 90% en la producció de llegums. Aquest mateix seguiment l'han dut a terme a l'illa de Menorca els Serveis Tècnics del FOGAIBA, i ha assolit, de mitjana, unes pèrdues per aquest fenòmen climàtic advers, depenent de les zones, del 60% al 70% en la producció de farratges, del 70% al 80% en la producció de cereals i del 80% al 90% en la producció de llegums.
Per tot això, s'ha considerat convenient establir una línia d'ajudes a l'alimentació del bestiar per tal de garantir la continuïtat de les explotacions. A més, els animals d'una explotació que garanteixen la seva continuïtat són les femelles reproductores, per això s'ha establert com a referència el nombre de femelles reproductores de cada explotació.
La situació actual de sequera se qualifica com un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, de conformitat amb el que estableix l'article 2.16 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.
Aquest Reglament (UE) núm. 702/2014 estableix les condicions que han de complir les ajudes, als efectes de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat. Concretament, l'article 25 del reglament esmentat estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes dirigides a compensar els danys causats per un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural per tal d'acollir-se a l'exempció.
En compliment d'allò que preveu l'article 9 del Reglament (UE) núm. 702/2014, s'ha remés a la Comissió Europea la informació resumida de l'ajuda afectada per aquest reglament, a la qual s'ha assignat el número d'identificació d'ajuda SA. 64.241.
Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
L'article 1.2.d de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, publicada al BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, les actuacions per a l'atenció als danys catastròfics produïts en el sector agrari i pesquer.
D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l'1 de gener del 2006.
Atesa la naturalesa dels ajuts que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes al sector agrari per alimentar el bestiar, garantir la continuïtat de les explotacions a les illes de Mallorca i Menorca i compensar determinats efectes provocats per la sequera de l'any 2021 a les explotacions ramaderes extensives, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea d'1 de juliol del 2014.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes són les illes de Mallorca i Menorca.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), a càrrec dels pressupostos del FOGAIBA de l'any 2021, amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits assignats.
Tercer Requisits dels beneficiaris i de les explotacions
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els titulars d'explotacions ramaderes de Mallorca o Menorca que reuneixin els requisits següents:
a. El peticionari i la seva explotació hauran d'estar inscrits i actualitzats, com a màxim en la data de publicació d'aquesta convocatòria al BOIB, al Registre d'explotacions ramaderes de les Illes Balears (REGA).
Aquest requisit s'ha de comprovar d'ofici, tret de manifestació contrària de la persona interessada, cas en què haurà de presentar el certificat corresponent.
b. A la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, ser agricultor professional i/o tenir la seva explotació classificada com a prioritària en el Registre interinsular agrari de les Illes Balears (RIA), d'acord amb la definició que estableixen els articles 2.8 o 15, respectivament, del Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre interinsular agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears.
c. A la seva explotació, l'alimentació dels animals ha de provenir majoritàriament de la mateixa explotació. Aquest requisit s'entén complert en els casos següents:
c.1. En les explotacions de boví, oví i apícoles: totes les explotacions.
c.2. En les explotacions de porcí: totes les explotacions de porc negre. Per a les explotacions diferents de porc negre, s'entendrà complert si la càrrega ramadera de l'explotació calculada en relació amb la quantitat màxima de nitrogen admissible és com a màxim de 50 quilograms per hectàrea i any. S'utilitzarà la taula de conversió següent:
a. Truges: 9 kg/animal/any
b. Verros: 9 kg/animal/any
c. Reposició: 4,2 kg/animal/any
d. Recria/Transició: 3 kg/animal/any
e. Engreix: 3,6 kg/animal/any
f. Porcellins: 0,6 kg/animal/any
El nombre d'animals considerats per fer el càlcul serà el que figura al REGA a la data de publicació d'aquesta convocatòria al BOIB. Pel càlcul de les hectàrees i la superfície de l'explotació es prendran les dades que consten al RIA, a la mateixa data.
d. Tenir la condició de PIME, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.
e. No estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.
f. Que no es tracti d'una empresa en crisi, tal com es defineix a l'article 2.14 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, tret que l'empresa s'hagi convertit en una empresa en crisi a causa de les pèrdues o danys causats per la sequera o bé que hagi passat a ser-ho entre l'1 de gener i el 30 de juny del 2021.
2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació.
L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s'han de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.
5. No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per fer aquesta comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, caldrà acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA perquè en faci la comprovació d'ofici.
7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables i import de l'ajuda
1. Constitueix actuació subvencionable la compensació al ramader per l'adquisició extraordinària d'aliments des de la declaració de sequera, l'11 de maig del 2021, fins a la data de sol·licitud, per als animals subvencionables de la seva explotació.
2. Només són subvencionables les despeses efectuades i pagades pel beneficiari entre l'11 de maig del 2021 i la data de sol·licitud.
3. No és subvencionable l'IVA que sigui recuperable.
4. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
5. L'import de l'ajuda serà del 80% del valor de les factures de compra dels aliments per als animals de l'explotació, en cas de persones beneficiàries que tinguin subscrita a nom seu una assegurança que cobreixi almenys un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics estadísticament més freqüents.
A aquests efectes es considera que tenen una assegurança que cobreix almenys un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics de la zona les persones beneficiàries que tinguin una pòlissa d'assegurança de les línies: 309, 315, 401, 402, 404, 408 i 410.
A les persones beneficiàries que no tinguin subscrita una assegurança que cobreixi almenys un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics estadísticament més freqüents se'ls reduirà el percentatge d'ajuda al 40%.
La comprovació de tenir subscrita l'assegurança es farà d'ofici mitjançant consulta a l'entitat Agroseguro, tret que la persona interessada manifesti el contrari i, en aquest cas, haurà de presentar el certificat corresponent.
6. L'import màxim d'ajuda de cada ramader es calcularà multiplicant el nombre d'animals subvencionables de l'explotació pels imports següents:
- Explotacions situades a la zona I corresponent als municipis de l'illa de Mallorca següents: Calvià, Andratx, Llucmajor, Campos, Ses Salines, Santanyí, Felanitx i Porreres.
Vaca (explotació de llet): 300,00 €/cap
Vaca (explotació de carn): 73,20 €/cap
Mascle boví reproductor: 73,20 €/cap
Vedella de reposició (explotació de llet): 180,00€/cap
Vedella de reposició (explotació de carn): 43,92 €/cap
Vedells d'engreix: 38,00 €/cap
Truja: 52,80 €/cap
Verro: 52,80 €/cap
Porc de reposició: 24,64 €/cap
Porc d'engreix: 38,00 €/cap
Ovella i cabra: 16,13 €/cap
Ovella i cabra de reposició: 10,75 €/cap
Buc d'abelles 8,45 €/u
- Explotacions situades a la zona II, corresponent a la resta de municipis de l'illa de Mallorca i Menorca.
Vaca (explotació de llet): 148,40 €/cap
Vaca (explotació de carn): 36,62 €/cap
Mascle boví reproductor: 36,62 €/cap
Vedella de reposició (explotació de llet): 89,04 €/cap
Vedella de reposició (explotació de carn): 21,97 €/cap
Vedells d'engreix: 19,01 €/cap
Truja: 26,40 €/cap
Verro: 26,40 €/cap
Porcs de reposició: 12,32 €/cap
Porc d'engreix: 19,01 €/cap
Ovella i cabra: 8,07 €/cap
Ovella i cabra de reposició: 5,38 €/cap
Buc d'abelles: 4,22 €/u
7. El nombre d'animals subvencionables de l'explotació serà el que figura al REGA a la data de publicació d'aquesta convocatòria al BOIB, d'acord amb els conceptes següents:
- En les explotacions de boví, s'entendrà per:
. vaca: les femelles reproductores;
. mascle boví reproductor: els sementals;
. vedella de reposició: els animals de recria;
.vedells d'engreix: els animals d'engreix.
- En les explotacions de porcí:
. truges,
. verros,
. porcs de reposició: els animals de recries/transició/reposició,
. porc d'engreix.
- En les explotacions d'oví o caprí:
. ovella/cabra: les femelles i els mascles reproductors;
. ovella/cabra de reposició: els animals no reproductors de 4 a 12 mesos d'edat.
- En explotacions apícoles: el nombre de caseres.
8. La determinació de la situació de l'explotació serà la que consti al REGA.
Cinquè Sol·licituds
1. El termini per presentar sol·licituds serà des del dia següent de la publicació de la present Resolució en el BOIB fins al dia 29 d'octubre de 2021.
2. Només s'admetrà una sol·licitud per beneficiari. En cas que es presenti més d'una sol·licitud, es tindrà en compte l'última sol·licitud presentada.
3. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex 1, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex I, amb caràcter especial, la declaració responsable justificativa del compliment dels requisits que preveuen els punts 1.c, 1.d i 1.e de l'apartat tercer. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin realitzar d'acord amb el que estableix el text refós de la Llei de subvencions.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a. En el cas de persones jurídiques: fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.
b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.
c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar:
-Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.
- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d. Relació dels justificants imputats, la qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex.
e. Documentació justificativa de les despeses realitzades.
La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa en els quals s'expliciti clarament el concepte de la factura, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
El concepte de la factura ha de fer una referència clara i explícita que demostri que són els conceptes subvencionables d'aquesta convocatòria.
La comprovació del DNI de la persona interessada i, si escau, del representant així com la de consultar les dades d'assegurances agràries i/o les dades del REGA, dels registres insulars agraris de les Illes Balears o de la seva qualificació, la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social i per comprovar el compliment dels requisits que preveuen els apartats tercer i quart, caldrà aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable del seu compliment.
4. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i de la resta de normativa d'aplicació.
Sisè Selecció de beneficiaris
1. El procediment de concessió de les subvenciones que regula aquesta resolució és el de concurrència competitiva.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, tindran preferència en primer lloc les sol·licitudsd'explotacions classificades com a prioritàries.
3. En cas d'empat es prorratejarà l'import restant entre les persones sol·licitants que resultin empatades.
Setè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui:
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i com a mínim de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Novè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha d'haver fet i acreditat abans de la concessió de l'ajuda.
Onzè Compatibilitats
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas els imports màxims subvencionables.
En tot cas, s'haurà de tenir en compte el límit que preveu el punt 10 de l'article 25 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que siguin d'aplicació que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, i la resta de normativa d'aplicació vigent.
Tretzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 d'agost de 2021
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño