Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 381460
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de 23 de d’agost de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria «SOIB Dual Sectors Estratègics», per concedir subvencions per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics, per al període 2022-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2022. Decret 75/2004, segons la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB de 23 de juliol de 2021.

L'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota l'extensió i en tots els nivell i graus, modalitats i especialitats.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, té per objecte crear un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditacions que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques, mitjançant les diferents modalitats formatives, afavorint la formació al llarg de tota la vida. Com a part central d'aquest sistema integral de formació professional, aquesta norma defineix el Catàleg nacional de qualificacions professionals com a referent comú de qualificacions i competències professionals del sistema productiu per a totes les vies i modalitats de la formació professional.

Els certificats de professionalitat, que regula el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, són l'eina d'acreditació oficial, en l'àmbit de l'administració laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg nacional de qualificacions professionals adquirides mitjançant processos formatius o del procés de reconeixement de l'experiència laboral i de les vies no formals de formació.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en l'article 8.1.d) inclou la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre), va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. L'EEAO 2017-2020 roman vigent mentre no es publiqui la nova EEAO 2021-2024.

L'EEAO 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i que faciliti les transicions laborals. Per una altra part, inclou en l'eix 2 («Formació») diversos objectius instrumentals, com ara: «2.1. Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu, amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques»; «2.3. Promoure la formació modular acreditable»; «2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i l'adquisició d'experiència laboral», i «2.5. Impulsar la formació en les empreses».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 inclou en la prioritat 4 («Desplegament de l'Estratègia Balear de Formació Professional per a l'Ocupació») la línia d'actuació 4.6, «per a l'impuls de la formació dual i de l'aprenentatge dins l'àmbit laboral». A més, la línia d'actuació 4.9, «per fomentar els elements clau que afecten la qualitat de la formació professional per a l'ocupació», comprèn l'acció 4.9.2: «Prioritzar les accions formatives basades en certificats de professionalitat». El POQIB 2017-2020 roman vigent mentre no s'aprovi el nou POQIB 2021-2024.

La convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2020 com a programa propi del SOIB, PP00485, de formació dual en sectors estratègics, i dona resposta als objectius estratègics de l'EEAO 2017-2020 i a la prioritat, les línies d'actuació i les accions del POQIB assenyalades.

L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre), d'acord amb el subapartat d) de l'article 1.2, permet incentivar els programes d'ocupació i formació.

D'altra banda, per tramitar les sol·licituds i gestionar la convocatòria, s'utilitza l'aplicació web del SOIB ACCFOR, com a sistema de gestió de la formació. Si bé no suposa una tramitació telemàtica, sí que permet gestionar els expedients d'una manera electrònica. Per accedir a l'aplicació web de gestió de la formació ACCFOR, les persones sol·licitants han de disposar d'un certificat digital i han de sol·licitar els accessos corresponents al SOIB. Aquesta tramitació s'ha de fer seguint les passes que s'expliquen en l'apartat catorzè d'aquesta convocatòria, relatiu a la sol·licitud.

Així mateix, el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el Catàleg de simplificació documental.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva de dones i homes, en els títols II, IV i V estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, d'una manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria. Igualment, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears.

L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar programes de formació dual, amb un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, de formació i ocupació, amb la finalitat d'obtenir la qualificació professional de les persones que hi participen en un règim d'alternança amb l'activitat laboral en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb el que disposa el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual. En l'article 16.1 aquest Decret determina que «l'activitat formativa inherent al contracte per a la formació i l'aprenentatge, que té com objectiu la qualificació professional de les persones treballadores amb un règim d'alternança amb l'activitat laboral retribuïda en una empresa, ha de ser la necessària per a l'obtenció d'un títol de formació professional de grau mitjà o superior o d'un certificat de professionalitat o, si escau, d'una certificació acadèmica o acreditació parcial acumulable». Per tant, els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren «ajuts d'Estat», atès que, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conformement al que es disposa en l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'educació pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com és la formació professional.

D'altra banda, la situació de crisi derivada de la pandèmia de la COVID-19 fa necessari invertir els esforços en els sectors productius que han patit un major impacte. És per això que, amb aquesta convocatòria, es pretén contribuir a l'esforç general per fomentar la reactivació de les activitats productives i per posar en valor les qualificacions professionals dels certificats de professionalitat en els sectors concrets esmentats en l'annex 2.

Se n'ha informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears i el Consell de Direcció del SOIB, tal com estableix l'article 11.1, segon paràgraf, de la Llei 30/2015.

Aquesta convocatòria està inclosa dins el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB 2018-2020, aprovat per l'Acord del consell de Govern de 9 de març de 2018, prorrogat mitjançant l'Acord de Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 11, de 26 de gener). S'ha duit a terme una modificació del l'annex del Pla Estratègic de Subvencions mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 9 de juny de 2021 (BOIB núm. 77, de 10 de juny), en la qual, dins l'objectiu II, sobre el foment i la millora de l'ocupació, es modifica el punt 2, relatiu a les mesures de formació professional per a l'ocupació, de manera que s'actualitza la línia II.2.8

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d'altres disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries i havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2022-2023 per finançar el programa «SOIB Dual Sectors Estratègics», d'acord amb les condicions que s'especifiquen en els annexos 1 i 2 d'aquesta Resolució.

2. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.

3. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 23 d'agost de 2021

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX 1 Convocatòria

Primer Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions per finançar el programa «SOIB Dual Sectors Estratègics», programa de formació dual dirigit a les entitats descrites en l'apartat sisè, per dur a terme formació de les famílies professionals dels sectors que es detallen en l'annex 2, o bé de qualsevol altre sector que no es recull en l'annex 2 sempre que el certificat de professionalitat sigui de nivell 3, amb l'objectiu de millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional dels joves de fins a 30 anys que es troben en situació d'atur.

2. Les persones que hi participin han d'obtenir la qualificació professional en un règim d'alternança de l'activitat laboral retribuïda en una empresa amb l'activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació a través del contracte per a la formació i l'aprenentatge, d'acord amb el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

Segon Règim jurídic aplicable

Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre).

3. Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

4. Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

5. Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

6. Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i el que sigui aplicable de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març.

7. Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut del treballadors.

8. Llei 43/2006,de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, modificada posteriorment.

Tercer Activitat que se subvenciona

Mitjançant aquesta convocatòria se subvencionen els costs de formació, els costs del coordinador del programa, els costs del tutor d'empresa i els costs laborals vinculats als contractes de formació i aprenentatge que formalitzin empreses dels sectors estratègics que es detallen en l'annex 2. També es poden subvencionar els mateixos costs sempre que en l'acord formatiu del contracte de formació i aprenentatge es programi un certificat de professionalitat de nivell 3.

Quart Crèdit assignat a la convocatòria i terminis de presentació

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 4.000.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

Any 2022: 2.400.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 22020, de l'exercici 2022, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Any 2023: 1.600.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 23020, de l'exercici 2023, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix per territoris la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, per a cada un dels exercicis als quals afecti.

Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu i l'alteració eventual no exigeix modificar la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 3.3.c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

2. En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi el finançament esmentat, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) corresponents a l'exercici del qual es tracti.

Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2022 i del 2023.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.3.b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

3. En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de l'article 15.2.c) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les sol·licituds sigui superior a la quantia que es fixa en cada un dels períodes establerts s'han de resoldre en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d'acord amb el procediment que s'estableix en els apartats corresponents d'aquesta convocatòria.

4. D'acord amb el que preveuen l'article 59.1 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 7.4 de l'Ordre de bases, el procediment de concessió és el de convocatòria oberta, per la qual cosa s'estableix un repartiment del crèdit tenint en compte el calendari de presentació de sol·licituds següent:

— Des de l'endemà de la publicació en el BOIB fins al 15 d'octubre de 2021, crèdit assignat: 1.200.000,00 €.

— Des del 16 d'octubre de 2021 fins al 15 de novembre de 2021, crèdit assignat: 1.200.000,00 €.

— Des de l'1 de febrer de 2022 fins al 28 de febrer de 2022, crèdit assignat: 800.000,00 €.

— Des de l'1 de març de 2022 fins al 31 de març de 2022, crèdit assignat: 800.000,00 €.

El crèdit assignat per períodes de presentació s'ha de repartir d'acord amb els percentatges per illes que s'estableixen en l'apartat següent.

5. Cada una de les resolucions ha de comparar les sol·licituds presentades en el període corresponent i ha de dictar la concessió de les subvencions per ordre de puntuació, sempre que no se superi la quantia que s'hagi establert en la convocatòria oberta per a cada resolució.

En el cas que hi hagi més sol·licituds o l'import superi el que s'ha establert per al període corresponent, les sol·licituds la quantia de les quals superi el crèdit establert s'han de passar al període immediatament posterior, d'acord amb l'apartat setzè. En aquest cas, l'entitat sol·licitant pot renunciar a la sol·licitud.

6. La quantitat no aplicada en cada un dels períodes s'ha de traslladar al període següent, mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 59.5 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i l'article 7.4 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB.

Cinquè Distribució del crèdit per illes i per especialitats formatives

1. El crèdit de 4.000.000,00 € assignat inicialment a aquesta convocatòria per concedir subvencions per executar especialitats formatives s'ha de distribuir per illes d'una manera percentual, d'acord amb la mitjana de persones demandants desocupades durant l'exercici de 2020, de la forma següent:

Illa

Mallorca

Percentatge assignat per illes

78,59 %

Menorca

7,35 %

Eivissa

13,46 %

Formentera

0,6 %

2. Si les sol·licituds presentades en cada un dels períodes de sol·licitud són inferiors al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es pot redistribuir entre les altres de la manera següent:

a) Si el romanent correspon a Formentera, el crèdit passa a Eivissa, atesa la proximitat i amb l'objecte de cobrir les necessitats del territori.

b) Si el romanent correspon a Eivissa, el crèdit passa a Menorca.

c) Si el romanent correspon a Menorca, el crèdit passa a Eivissa i, si no s'exhaureix, passa a Mallorca.

d) Si el romanent correspon a Mallorca, el crèdit es distribueix per ordre de puntuació dels projectes independentment de l'illa.

3. En el cas d'haver-hi sol·licituds, s'ha d'assignar crèdit suficient per poder garantir que s'aprova un projecte a Formentera i dos projectes a cada una de les illes de Menorca i d'Eivissa. Per tant, part del crèdit de Mallorca s'ha de destinar a garantir aquests mínims.

Sisè Entitats beneficiàries

1. En el marc d'aquesta convocatòria són beneficiàries les entitats següents:

a) Centres propis del SOIB i entitats de formació públiques o privades inscrites o acreditades en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal en les especialitats formatives que s'han d'impartir en el marc dels contractes de formació i aprenentatge que s'han de subscriure.

b) Entitats de titularitat privada amb personalitat jurídica privada, fundacions privades i treballadors autònoms que es comprometin a contractar treballadors en la modalitat de contracte de formació i aprenentatge, l'activitat dels quals estigui directament relacionada amb el sector estratègic i que tenguin centres de treball radicats en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats anteriors han de presentar-se agrupades i han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d'execució de cada una, així com l'import de la subvenció que cal aplicar-hi. Han de nomenar una persona representant única de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Cada una de les entitats membre de l'agrupació té la consideració de beneficiària de la subvenció, tal com marca l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. No s'ha de presentar d'una manera agrupada l'entitat que es comprometi a fer les contractacions i que estigui inscrita degudament en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal per impartir la formació en el marc dels contractes de formació i aprenentatge que cal subscriure.

4. No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies especificades en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; en l'article 13 de la Llei general de subvencions, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).

Setè Requisits del contracte

1. Els contractes per a la formació i l'aprenentatge han de complir els requisits que s'estableixen en l'article 11.2 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, mitjançant el qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, excepte els apartats a) i b), en aplicació de la disposició addicional segona d'aquesta mateixa Llei, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, com també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu aplicable.

2. La contractació dels treballadors sota la modalitat de formació i aprenentatge no pot suposar en cap cas substituir treballadors integrants de la plantilla de l'entitat. El nombre d'alumnes treballadors contractats no pot superar el 40 % del nombre de treballadors en plantilla de cada entitat, excepte les entitats amb tres treballadors o menys, que poden contractar un alumne treballador.

Vuitè Activitat formativa inclosa en el contracte

1. L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l'aprenentatge ha d'estar vinculada necessàriament a un certificat de professionalitat complet relacionat amb l'ocupació professional prevista en el contracte laboral.

La formació conduent a un certificat de professionalitat ha de suposar un mínim del 75 % sobre el total de l'activitat formativa.

S'hi poden afegir mòduls formatius corresponents a unitats de competència d'altres certificats de professionalitat o formació complementària, sempre que resultin coherents amb el certificat de professionalitat complet i amb l'ocupació professional.

La formació complementària ha de ser la prevista en el Catàleg d'especialitats formatives que es troba a disposició de les persones interessades en l'adreça web: <https://apps.caib.es/accforfront/principal.xhtml?seleccion=aplicacions41>.

No es poden programar competències clau.

2. L'activitat formativa ha de suposar un mínim del 25 % de la jornada prevista en el contracte per a la formació i l'aprenentatge.

3. Les persones formadores que imparteixen els mòduls formatius corresponents a unitats de competència de certificats de professionalitat han de reunir els requisits de competència docent que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març), i han de trobar-se inscrites en el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears, regulat en el Decret 18/2019, de 15 de març (BOIB núm. 35, de 16 de març).

4. Les persones formadores que imparteixen especialitats formatives no conduents a certificats de professionalitat han de complir els requisits que estableix el programa formatiu corresponent.

5. El SOIB, d'una manera excepcional i amb caràcter previ, pot autoritzar la participació simultània de dos formadors o d'un formador i un educador de suport amb el mateix horari i per a la mateixa acció formativa. En aquest cas, un dels formadors ha de complir els requisits establerts en l'especialitat formativa corresponent i s'ha d'encarregar d'impartir els continguts professionals; l'altre formador ha de fer funcions de suport pedagògic a l'alumnat amb la finalitat de millorar-ne l'aprofitament.

6. Els alumnes treballadors queden exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals corresponent al certificat que s'imparteix en el programa i que està vinculat amb l'ocupació del contracte per a la formació i l'aprenentatge, tal com es recull en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, en l'article 5 bis 4. A efectes de la programació, les hores corresponents a aquests mòduls s'han d'incorporar al treball efectiu.

7. La formació del contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat l'ha d'impartir d'una manera presencial un centre acreditat en el Registre de centres i entitats de formació del SOIB. Pel que fa a la formació complementària, s'ha de preveure amb anterioritat i l'ha d'impartir un centre inscrit en el Registre estatal de centres i entitats de formació.

8. Les entitats que es comprometen a contractar els treballadors han de tenir concertada la formació amb l'entitat de formació amb què hagin signat un conveni de col·laboració, d'acord amb el model anomenat «Conveni de col·laboració entre l'empresa i el centre de formació» que es troba disponible en el web. També es pot impartir en la mateixa l'entitat sempre que estigui inscrita o acreditada d'acord amb el que estableix l'article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.

9. L'entitat que es compromet a contractar els treballadors sempre ha de designar un tutor o diversos, que facin un seguiment adequat de l'aprenentatge, d'acord amb l'article 12 de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, afegit per l'Ordre ESS 41/2015, de 12 de gener, i s'ha de coordinar amb l'entitat acreditada per impartir la formació. S'ha d'acreditar que el tutor de l'empresa disposa de la qualificació i l'experiència professional adequades, i cal adjuntar a la sol·licitud de subvenció la documentació que es preveu en l'apartat quinzè d'aquesta convocatòria.

10. Cada tutor d'empresa pot tenir a càrrec seu un màxim de tres alumnes treballadors i, d'acord amb el que disposa la normativa aplicable, hi ha de coincidir pel que fa a la jornada laboral i al centre de treball.

11. El tutor ha de participar en les accions organitzades pel SOIB amb la finalitat de millorar les competències i el desenvolupament de les tasques de tutorització.

​​​​​​​​​​​​​​Novè Import màxim subvencionable

L'import màxim de la subvenció s'ha de determinar d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat sol·licitant i que ha d'anar destinat a cobrir els conceptes següents:

 

​​​​​​​1. COSTS DELS CONTRACTES DELS ALUMNES TREBALLADORS:

a) Poden imputar per aquest concepte el 100 % de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social derivades de contractar els alumnes treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge:

1. Les entitats amb activitat econòmica dins el sector industrial (nàutica, calçat, mobles, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica o química, i altres indústries, entre d'altres), d'agricultura ecològica i de TIC (punts 1, 2 i 3 de l'annex 2).

2. Les entitats (sectors 4, 5, 6, 7 i 8 de l'annex 2) que formalitzin acords formatius dels contractes de formació i aprenentatge que integrin certificats de professionalitat complets de les famílies professionals pròpies dels sectors productius corresponents als punts 1, 2 i 3 de l'annex 2.

S'han de subvencionar en proporció a la jornada de treball efectiu i amb els imports màxims següents:

— Per als certificats de nivell 1, s'ha d'incrementar un 10 % del salari mínim interprofessional (SMI) brut corresponent per al percentatge de jornada efectiva més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

— Per als certificats de nivell 2, s'ha d'incrementar un 25 % del SMI brut corresponent per al percentatge de jornada efectiva més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

— Per als certificats de nivell 3, s'ha d'incrementar un 40 % del SMI corresponent per al percentatge de jornada efectiva més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

b) Poden imputar per aquest concepte el 25 % de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social derivades de contractar els alumnes treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge aquelles entitats amb activitat econòmica en els sectors de turisme i hoteleria (concretament: cuina, recepció i allotjament), comerç, sociosanitari, imatge i so, i construcció i obra civil (punts 4, 5, 6, 7 i 8 de l'annex 2), i també les que organitzin formacions de nivell 3 no incloses en els altres sectors (punt 9 de l'annex 2).

S'han de subvencionar en proporció a la jornada de treball efectiu i amb els imports màxims establerts en el l'apartat a) anterior.

c) En el cas de contractes per a alumnes treballadors que ja hagin participat en convocatòries anteriors de «SOIB Dual Sectors Estratègics», es pot subvencionar la part proporcional de la jornada de treball fins a un 75 % dels límits establerts en l'apartat a) anterior per als imports màxims de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat o lactància, són subvencionables. No obstant això, no són subvencionables en el cas que la baixa duri el 100 % del projecte.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort o per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

En cap cas no s'ha de subvencionar l'entitat per un import superior al salari brut percebut per l'alumne treballador més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

2. COSTS DELS TUTORS D'EMPRESA:

S'ha de subvencionar un import de 60 € per mes i alumne contractat a través del contracte per a la formació i l'aprenentatge. En el cas de mesos incomplets, s'ha de subvencionar la part proporcional de l'import.

3. COSTS DEL COORDINADOR DEL PROJECTE:

a) Quan el projecte iguali o superi els 10 alumnes inicials, l'entitat de formació pot contractar un únic coordinador per a tots els projectes presentats.

b) S'ha de subvencionar en proporció a la jornada de treball efectiu segons cada projecte, el salari brut que li correspongui d'acord amb el conveni col·lectiu i la categoria professional aplicables, les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, així com els complements extrasalarials establerts en el conveni com a obligatoris per a tots els treballadors. La quantia màxima, corresponent a la jornada completa, que s'ha de subvencionar per aquest concepte és de 40.000 € per tretze mesos o la part proporcional si la durada és diferent. En el cas de no ser contractat a jornada completa, s'ha de reduir l'import màxim d'aquest concepte en proporció a la jornada efectivament contractada i dedicada al projecte.

c) La persona que coordina el projecte ha de dedicar la jornada imputada al projecte exclusivament a les tasques de coordinació d'aquest projecte.

Les funcions del coordinador són:

— Coordinar i facilitar la coherència entre l'activitat formativa i l'activitat laboral que formen part del programa.

— Ser l'interlocutor entre el SOIB, el centre de formació i les diferents empreses que formen part del projecte.

— Col·laborar amb el tutor d'empresa i supervisar l'acollida, el seguiment, la tutorització i l'avaluació de l'alumnat en l'activitat laboral del programa.

— Dur a terme les tasques administratives pròpies de la gestió del projecte i col·laborar i supervisar les tasques administratives que han de fer els diferents beneficiaris de l'agrupació.

— Informar l'alumnat dels aspectes bàsics del projecte i del contracte per a la formació i l'aprenentatge.

d) La persona que coordina el projecte ha de complir els requisits següents:

— Formació de grau universitari o equivalent, cicle formatiu de grau superior o certificat de professionalitat de nivell 3.

— Formació o experiència en gestió de programes de formació.

e) Per poder preparar i tancar el projecte, el coordinador pot començar l'activitat quinze dies abans de l'inici del projecte i pot acabar-la quinze dies després que finalitzi. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d'elegibilitat per a les despeses que s'han d'imputar a càrrec d'aquest concepte.

f) Abans d'iniciar l'acció formativa, l'entitat ha de presentar el currículum de la persona candidata a ser-ne el coordinador, juntament amb una declaració responsable sobre la veracitat de les dades que conté i una planificació de les seves tasques, que, com a mínim, n'ha d'incloure l'horari i la ubicació, per tal que el personal tècnic del SOIB ho validi abans de contractar-lo.

g) No són subvencionables els contractes de coordinador subscrits amb:

— L'empresari o qui tengui el control empresarial, ocupi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les entitats o empreses.

— Un familiar de fins a segon grau de consanguinitat o afinitat de l'empresari o de qui tengui el control empresarial, ocupi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les entitats o empreses.

En el cas de centres propis del SOIB, no s'ha de subvencionar cap cost per aquest concepte.

4. COSTS DE FORMACIÓ:

Per als costs derivats de la formació del contracte per a la formació i l'aprenentatge, s'ha de subvencionar un import resultant del producte del nombre de treballadors del projecte pel total d'hores de formació i per l'import del mòdul econòmic de 8 €.

En el cas de treballadors en situació d'incapacitat temporal, no s'han de subvencionar els costs de formació d'absències justificades per baixa mèdica per sobre del 15 % d'hores de formació programades.

En el cas de centres propis del SOIB, no s'ha de subvencionar cap cost per aquest concepte.

Desè​​​​​​​ Procediment de selecció i contractació dels alumnes treballadors

1. El contracte per a la formació i l'aprenentatge s'ha de subscriure amb persones joves de fins a 30 anys desocupades i inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació i que no tenguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l'ocupació o pel sistema educatiu, per tal de concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l'ocupació objecte del contracte.

A més, aquestes persones han de complir tots els requisits d'accés als certificats de professionalitat que estableix la normativa que els regula, d'acord amb el que es disposa en l'article 4.1, segon paràgraf, de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, així com la resta de formació programada en el projecte.

2. Les persones participants s'han de seleccionar seguint el protocol facilitat pel Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria.

3. L'entitat ha de presentar l'oferta d'una manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <http://www.soib.es>. Les ofertes han de tenir caràcter genèric. Totes les ofertes s'han de difondre en el portal web del SOIB.

4. Les entitats beneficiàries han de seleccionar els alumnes treballadors d'entre les persones candidates que reuneixen els requisits revisats pel SOIB, segons s'especifica en el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria.

5. Tenen preferència en la selecció aquelles persones demandants d'ocupació a qui els serveis d'orientació, tant propis del SOIB com de serveis d'orientació finançats pel SOIB, hagin prescrit aquest tipus d'iniciativa en el marc de l'itinerari personalitzat d'inserció. La proposta d'orientació per formació dual s'ha de derivar del diagnòstic d'ocupabilitat, ha de ser una de les accions que estableix l'acord personal d'ocupació i ha d'estar planificada dins les accions de l'itinerari personalitzat d'inserció. L'itinerari personalitzat d'inserció s'ha d'haver iniciat almenys un mes abans de l'acció formativa objecte de la derivació.

6. L'entitat de formació ha d'enviar al SOIB el llistat de candidats seleccionats i de reserves. Per poder contractar els alumnes treballadors és condició indispensable que, en el moment de la contractació, estiguin inscrits en el SOIB com a desocupats. Els contractes es poden formalitzar una vegada que el SOIB hagi verificat els requisits de les persones seleccionades, tant en el moment d'inici de projecte com en el cas de possibles substitucions.

​​​​​​​​​​​​​​Onzè Contractes exclosos

S'exclouen dels ajuts els contractes per a la formació i l'aprenentatge que, d'acord amb l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, es troben en algun dels supòsits següents:

a) Els contractes subscrits amb el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat fins al segon grau inclòs de la persona empresària o de qui tengui el control empresarial, exerceixi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s'hi efectuïn, excepte quan es tracti d'un treballador autònom que contracti per compte d'altri fills menors de 30 anys, tant si hi conviuen com si no, o quan es tracti d'un treballador autònom sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys amb el qual no convisqui ni que estigui a càrrec seu.

b) Els contractes de treballadors que en els vint-i-quatre mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, en el mateix grup d'empreses o en la mateixa entitat per mitjà d'un contracte per temps indefinit, o en els darrers sis mesos per mitjà d'un contracte de durada determinada o temporal o per mitjà d'un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació.

c) Els casos de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l'empresa que sol·licita l'ajut n'ha succeït una altra a l'empara de l'article 44 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

d) Les contractacions amb persones que hagin acabat una relació laboral de caràcter indefinit o fix discontinu en una altra empresa en el termini dels tres mesos previs a la subscripció del contracte pel qual se sol·licita la subvenció, excepte en els supòsits que l'extinció de la relació laboral hagi estat conseqüència d'un acomiadament reconegut o declarat improcedent o per alguna de les causes que preveuen els articles 51, 57 i 52.c) del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

e) Els supòsits de contractes de persones treballadores que hagin estat objecte de cessió entre empreses d'un mateix grup.

Dotzè Execució de la formació

L'entitat de formació ha d'impartir directament l'especialitat formativa per a la qual es troba acreditada degudament en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal. L'entitat o el centre de formació hi ha d'estar inscrit o acreditat en el moment de presentar la sol·licitud.

Les entitats no poden subcontractar amb tercers l'execució de l'activitat formativa, i a aquests efectes no es considera «subcontractació» contractar el personal docent. Per «contractació de personal docent» s'entén exclusivament contractar persones físiques.

També poden impartir la formació les entitats que estiguin acreditades degudament en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal, i han de complir igualment el que s'ha exposat abans.

Tretzè Àmbit territorial i temporal aplicable

1. Perquè les entitats es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tenguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. En cap cas, no s'han de subvencionar les despeses dels projectes iniciats abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

3. Les accions formatives dels contractes han d'haver començat abans que hagi transcorregut un mes des de l'inici de la contractació en la modalitat de formació i aprenentatge. L'alternança entre formació i treball efectiu ha de tenir coherència amb el projecte i ha d'estar aprovada prèviament pel SOIB.

4. Els contractes per a la formació i l'aprenentatge tenen una durada màxima de dotze mesos. La durada mínima dels contractes és la prevista en els convenis sectorials.

5. Les accions adjudicades en els períodes de presentació de l'any 2021 es poden iniciar des de l'adjudicació fins al 31 de maig de 2022. Les accions adjudicades en els terminis de presentació del 2022 s'han d'iniciar abans del 15 de novembre de 2022.

Catorzè Sol·licituds

1. El tràmit de sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ACCFOR, a <http://www.soib.es>. S'ha de fer un tràmit de sol·licitud de subvenció per cada projecte formatiu. Per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document generat amb l'aplicació web ACCFOR s'ha de presentar electrònicament mitjançant el Registre electrònic comú (REC) i s'hi ha d'adjuntar el document generat per l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ACCFOR.

Les entitats beneficiàries són subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques i, de conformitat amb l'article 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, únicament poden presentar les sol·licituds en la forma esmentada, mitjançant el REC. En el cas dels centres propis del SOIB que actuïn com a representants d'una entitat agrupada, aquest document s'ha de presentar per VALIB.

En el cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud d'una manera presencial, l'Administració li ha de requerir que la formalitzi electrònicament, de conformitat amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual s'ha esmenat.

2. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre.

3. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer preferentment per mitjans electrònics i, en tot cas, quan la persona interessada hagi de rebre les notificacions per aquesta via, amb les excepcions que indica l'article 41.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Les notificacions a través de mitjans electrònics s'han de practicar d'acord amb el que estableix l'article 43 d'aquesta Llei.

Quinzè Documentació general

Amb el tràmit de sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent en l'aplicació del SOIB ACCFOR i, en el supòsit que es tracti d'una agrupació, s'ha de presentar la documentació de totes les entitats:

1. El projecte tècnic, el pressupost i el certificat d'acords laborals (E1), d'acord amb els models que es troben en l'aplicació del SOIB ACCFOR.

2. El CIF de l'entitat i el DNI del representant, una còpia de l'escriptura pública de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, així com l'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

3. Si l'entitat no està donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades».

4. D'acord amb el model establert, la declaració responsable sobre els punts següents:

a) No estar sotmesa a cap de les circumstàncies indicades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, així com no trobar-se en cap causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.

b) Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada, o, si escau, presentar una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. L'entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir sobre aquest aspecte mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació.

c) La mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l'entitat en el moment de presentar la sol·licitud.  Sens perjudici d'aquesta declaració, s'ha de fer un control de les contractacions mitjançant un protocol de seguiment.

d) No formalitzar contractes per a la formació i l'aprenentatge inclosos en l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.

e) No haver estat sancionada o condemnada en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

f) Comprometre's a contractar una assegurança d'accidents per als alumnes durant l'acció formativa i de responsabilitat civil i d'accidents que cobreixi els danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, l'Administració pot requerir a la persona sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes en la seva declaració responsable.

D'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en el cas que ja la tengui el SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació fent servir el model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària tant estatal com autonòmica i amb la Seguretat Social, excepte si s'hi oposa expressament, fet que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud. En el cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors juntament amb la sol·licitud d'ajuts.

5. El certificat de l'entitat acreditatiu de complir les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears, i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social, amb els termes següents:

a) Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

b) Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l'accés d'ajudes, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, sempre que la sanció sigui ferma i vigent.

c) Que no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma en els tres darrers anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, d'acord amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

6. En el cas que es concerti la formació amb una entitat de formació, el conveni de col·laboració, d'acord amb els continguts mínims següents:

a) Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d'empresa).

b) Nombre de contractes de formació i aprenentatge que ha de formalitzar l'entitat, el lloc que s'ha de cobrir (cal detallar-ne la categoria o el grup professional en funció del conveni aplicable i del codi nacional d'ocupacions, CNO) i la durada.

c) Perfil de les persones que s'han de contractar.

d) Activitat formativa que ha d'executar l'entitat de formació.

e) Compromís de l'entitat de formació que el personal docent compleix els requisits que estableix la normativa.

f) Compromís de l'entitat de formació a facilitar al beneficiari la informació que requereixi el SOIB sobre alumnes, docents, accions formatives, indicadors i justificació econòmica de l'acció formativa.

g) Vigència de la relació contractual.

h) Condicionament de l'efectivitat del contracte a l'atorgament de la subvenció.

i) Les empreses poden assumir els alumnes de les empreses que hagin renunciat o causat baixa de l'agrupació.

j) Signatura de les parts.

Els centres propis del SOIB que actuïn com a representants de l'agrupació no han de presentar la documentació dels punts 2, 3, 4 i 5.

Setzè Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici, de la manera següent:

a) Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat dins el termini corresponent i un cop fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s'indiquen a continuació i en què, en el grau que sigui possible (d'acord amb les disponibilitats del personal existent), s'ha de procurar una presència equilibrada d'homes i dones:

— Presidència:

Titular: el cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6, a qui ha de substituir la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica en el cas d'absència, vacant o malaltia.

— Secretaria:

Titular: la cap de la Secció II del SOIB.

Suplent: un tècnic del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocal primer: la cap de la Secció XVI.

Vocal segon: la cap de la Secció III.

Vocal tercer: una tècnica del SOIB.

En casos d'absència, vacant o malaltia, a aquests vocals els poden substituir altres tècnics del SOIB.

Una vegada la Comissió Avaluadora ha informat favorablement sobre la sol·licitud, l'entitat beneficiària, a compte i risc seu, pot iniciar el procediment de selecció, sens perjudici que la concessió quedi supeditada a tramitar l'expedient de la despesa corresponent. En cap cas els contractes no es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a l'aprovació de la resolució de concessió.

b) En vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora del SOIB ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, que s'ha de notificar a les persones interessades, i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per poder presentar al·legacions i els documents i justificacions. Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que els adduïts per les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té el caràcter de definitiva.

Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d'acord amb els criteris que s'estableixen en l'apartat dessetè d'aquesta convocatòria, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns, i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.

En el cas que alguna sol·licitud no pugui ser adjudicada per manca de crèdit en el període corresponent, en la proposta provisional s'ha de concedir un termini de deu dies per tal que la persona interessada pugui optar per desistir de la sol·licitud de subvenció o presentar-la en el període següent. En aquest darrer supòsit, no és necessari que la persona interessada torni a presentar la sol·licitud de subvenció, sinó que s'ha d'incloure d'ofici en el període següent.

c) Quan la subvenció tengui per objecte finançar activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària a reformular la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable. En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o peticions.

d) Transcorregut el termini del tràmit d'audiència, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora i, si escau, s'ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base a la directora del SOIB per fer la proposta de resolució definitiva.

e) Si transcorre el termini i l'entitat no ha expressat la voluntat, s'entén que accepta la subvenció en els termes assenyalats en la proposta.

f) Atesa la proposta de resolució, el president del SOIB, en el marc de les disponibilitats pressupostàries i en el termini màxim de sis mesos des de l'endemà de finalitzar cadascun dels períodes de presentació de sol·licituds establerts en l'apartat quart, punt 4, d'aquesta convocatòria, ha de dictar i notificar individualment una resolució d'aprovació o de denegació, motivada degudament.

En haver transcorregut aquest termini sense dictar-se una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

3. D'acord amb la disposició addicional sisena de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l'autorització d'inici de l'activitat formativa.

Dessetè Criteris de valoració

Els criteris de valoració són els següents:

1. Les perspectives d'ocupació de les persones participants (de 0 a 50 punts), d'acord amb l'article 6.2 a) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB:

a) Acords amb entitats privades o treballadors autònoms (de 0 a 40 punts):

— Presenten compromisos d'entitats privades o treballadors autònoms del sector per contractar els alumnes en els sis mesos posteriors a la finalització del projecte (de 0 a 30 punts, 5 punts per cada compromís de contractació).

— Presenten acords amb entitats privades o treballadors autònoms que mostren interès per contractar en acabar el projecte (de 0 a 10 punts, 2 per cada acord).

b) Descripció d'actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (de 0 a 10 punts):

— S'anomenen i descriuen breument aquestes actuacions (5 punts).

— Es descriuen d'una manera detallada i se n'especifiquen els continguts, la metodologia i l'àmbit temporal i com estan relacionades amb el projecte (10 punts).

2. La qualitat i la coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica, d'acord amb l'article 6.2.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB (de 0 a 20 punts):

Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (de 0 a 20 punts):

— Es descriuen breument els motius de la programació de l'oferta formativa (5 punts).

— Es descriuen d'una manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa, es detalla com es relaciona amb l'ocupació, i s'aporten fonts i dades complementàries (20 punts).

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (de 0 a 40 punts), d'acord amb l'article 6.2.c) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB:

a) Experiència de l'entitat formativa en la impartició d'especialitats formatives (10 punts):

— Experiència acreditada de l'entitat formativa a impartir totes les especialitats formatives que s'han de dur a terme, en els darrers cinc anys (10 punts).

— Experiència acreditada de l'entitat formativa a impartir alguna de les especialitats formatives que s'han de dur a terme, en els darrers cinc anys (5 punts).

b) Experiència acreditada en altres programes de polítiques actives d'ocupació, en els darrers cinc anys (5 punts).

c) Experiència acreditada en programes de formació en alternança (màxim 25 punts):

— Experiència acreditada en programes de formació en alternança en el marc de les convocatòries del SOIB, en els darrers cinc anys (5 punts per cada any).

4. Quan el SOIB determini que hi ha una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (de 0 a 15 punts), d'acord amb l'article 6.2 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB:

a) S'hi inclou el compromís de presència equilibrada d'ambdós sexes entre els alumnes treballadors (5 punts).

b) Es preveu més d'una actuació efectiva per a la consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007, de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (10 punts).

Devuitè Seguiment

1. El SOIB ha de fer periòdicament controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Aquestes entitats han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.

2. A aquest efecte, el SOIB ha de dur a terme visites in situ o telefòniques a les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes mitjançant els informes de vida laboral que emet la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n'hagi denegat expressament el consentiment. En aquest cas, la persona beneficiària ha de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3. L'entitat ha de presentar la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de què disposa, en el termini de quinze dies hàbils un cop hagi acabat la relació laboral de les persones treballadores contractades.

4. En el termini d'un mes des de l'acabament del projecte, les entitats beneficiàries han de presentar una memòria pedagògica, d'acord amb el model i els protocols a disposició dels beneficiaris en l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ACCFOR.

Denovè Forma de pagament

D'acord amb l'article 37.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; en relació amb el que estableix l'article 6.6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i d'acord amb els articles 25.2.a) i 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s'ha de tramitar de la manera següent:

a) Un 60 % de l'import total concedit de la subvenció: dins l'exercici 2022, un cop s'hagi presentat la documentació pedagògica prèvia a l'inici del projecte (annexos III, IV i V) i se n'acrediti l'inici mitjançant la presentació dels documents següents:

— Comunicació de l'inici del projecte i sol·licitud d'abonament.

— Còpia dels contractes formalitzats segons els models oficials vigents, juntament amb la comunicació a Contrat@.

D'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

b) Un màxim del 40 % de l'import total concedit de la subvenció: dins l'any 2023, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat vintè d'aquesta convocatòria.

Vintè Forma de justificació

1. En el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, les entitats beneficiàries han de presentar, d'acord amb els models i els protocols a disposició dels beneficiaris en l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ACCFOR, els documents següents:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts, pel que fa tant als costs de formació i als costs del tutor d'empresa com als costs laborals del coordinador i de l'alumnat treballador.

b) Una memòria econòmica justificativa:

— En relació amb els costs de formació i als costs de tutors d'empresa, ha d'incloure els aspectes següents:

  • Declaració de la persona o l'entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.
  • Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

— En relació amb els costs del coordinador del projecte i amb la relació dels costs dels contractes de l'alumnat treballador, ha d'incloure:       

  • Una relació classificada de totes les despeses subvencionables en el desenvolupament de l'acció, d'acord amb l'estructura de costs establerta en la convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament, i cal indicar les desviacions produïdes respecte al pressupost aprovat.

— Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import de procedència, desglossat per persona, concepte i període, segons el model facilitat pel SOIB.

— Els justificants de despesa dels costs laborals derivats dels contractes tant del coordinador com de l'alumnat treballador:

  • Una còpia de les nòmines dels treballadors contractats i els justificants de cotització (models RLC i RNT).
  • L'IDC (informe de dades de cotitzacions) per a cada persona contractada, que ha de comprendre tot el període de contractació.
  • L'ingrés de les retencions practicades en les nòmines en concepte d'IRPF, que s'han d'acreditar mitjançant l'aportació dels models 111 de l'IRPF del període corresponent.
  • Els justificants del pagament efectiu dels costs laborals, del coordinador i de l'alumnat treballador, que s'han d'acreditar mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social (RLC) i dels ingressos a compte de l'IRPF (model 111). A aquest efecte, la documentació justificativa per acreditar el pagament s'ha de regir pels criteris següents:

- No s'admeten pagaments de les retribucions salarials en efectiu ni en espècie.

- La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si els justificants de pagament es fan per a la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per treballador.

 - En el cas de pagament per transferència o per ingrés en compte, s'ha de justificar mitjançant l'ordre de transferència o d'ingrés en compte, en què han d'estar identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que se salda, i hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'un certificat o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.

- En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en el qual aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat de la persona titular del compte (que ha de ser la beneficiària de la subvenció), la numeració completa del compte (amb 20 dígits), la data de pagament, el concepte (que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa) i l'import del pagament.

- Quan el pagament s'hagi fet amb un xec, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant, en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor, l'import, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, la data del pagament, la signatura (amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma), així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

- En el cas de pagament mitjançant pagaré, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del pagaré o del justificant, en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El pagaré ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor, l'import, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, la data del pagament, la signatura (amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma), així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

- En el cas de pagament mitjançant domiciliació en compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en compte. També es pot justificar amb un certificat expedit per l'entitat financera en el qual s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que se salda.

2. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració la informació de cada alumne treballador, en la qual han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que el representi.

3. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir a la persona beneficiària que l'aporti en un termini improrrogable de quinze dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. De conformitat amb l'article 71.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de concedir un termini de deu dies per presentar els documents necessaris per esmenar els defectes de la documentació justificativa aportada per l'entitat. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la documentació per esmenar les deficiències documentals té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

Vint-i-unè Baixes d'alumnes treballadors

En el cas de baixa voluntària d'alumnes treballadors o d'acomiadament per motius disciplinaris, se'n pot sol·licitar la substitució al SOIB sempre que puguin obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.

El SOIB ha d'autoritzar la substitució amb caràcter previ a la contractació del nou alumne.

Vint-i-dosè Modificació de la resolució

L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos, l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per a la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

Vint-i-tresè Informació i publicitat

Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català, i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i dones. També s'hi han de fer constar la participació del SOIB, amb la referència «SOIB Dual Sectors Estratègics», i el cofinançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, d'acord amb el que s'estableix en l'annex «Logotips» que està a disposició de les entitats en l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ACCFOR.

Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i del SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s'han de seguir els criteris fixats en l'annex IV de l'Ordre ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per la qual es distribueixen territorialment per a l'exercici econòmic de 2016, perquè les comunitats autònomes amb competències assumides les gestionin, subvencions de l'àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre), o a la norma que substitueixi l'Ordre esmentada.

Tota la publicitat o la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i s'han d'assenyalar el text i el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es difondrà, els dies i les hores. En el cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.

Vint-i-quatrè Acreditació de la qualificació

1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d'acreditació en els termes prevists en la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral; en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i en altra normativa aplicable.

2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s'ha d'acreditar mitjançant l'expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s'ha d'expedir quan s'hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d'unitats de competència en les quals s'estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s'han d'expedir quan s'hagin superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d'aquestes unitats de competència.

3. Pel que fa a la formació no vinculada a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l'alumne que acabi l'acció formativa un certificat d'assistència, i a l'alumne que superi la formació amb avaluació positiva, un diploma acreditatiu.

 

​​​​​​​4. Aquesta formació ha de complir els requisits establerts en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, i en els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.

Vint-i-cinquè Règim de compatibilitats

1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària. En el supòsit d'acumulació d'ajuts, l'import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.

2. Les subvencions són incompatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació.

3. En tot cas, les situacions noves que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s'han de notificar al SOIB en el termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o es formalitzin noves sol·licituds d'ajuts.

Vint-i-sisè Revocació i reintegrament de les subvencions

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció; l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.

2. Incomplir d'una manera parcial els requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, el fet d'executar incorrectament les accions que es posi de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com justificar una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen iniciar un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, la qual cosa pot comportar la minoració de l'import pendent de pagament i/o que l'entitat beneficiària hagi de reintegrar parcialment les quantitats pagades, amb els interessos de demora corresponents.

3. El fet que el coordinador del projecte incompleixi la jornada imputada al projecte i les obligacions previstes en l'apartat novè pot ser causa del reintegrament total o parcial dels costs d'aquest concepte.

4. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten en les bases.

Vint-i-setè Obligacions de les entitats beneficiàries

Sens perjudici de les obligacions generals que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i en l'article 14 de l'Ordre de les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:

- Justificar l'execució de l'activitat, així com el compliment dels requisits i de les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació, de seguiment i de control tècnic i econòmic que han d'efectuar el SOIB y la Inspecció de Treball i Seguretat Social; a les de control financer que corresponen a la Intervenció General de l'Administració autonòmica de les Illes Balears en relació amb les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes o d'altres òrgans de control.

- Comunicar al SOIB que s'han obtingut altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des que s'ha sol·licitat o obtingut la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

- Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

- Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

- Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció en els termes que s'estableixen en l'apartat vint-i-tresè d'aquesta convocatòria.

- Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el que s'estableix l'apartat vint-i-sisè d'aquesta convocatòria.

- Comunicar a l'òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

- Presentar tota la informació que requereixi l'òrgan de control financer.

- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

- Complir les obligacions que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

- Formar els alumnes treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d'acord amb el pla de formació presentat.

- Contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i d'accidents personals, d'acord amb l'article 6 del Reial decret 694/2017, per protegir les persones que hi participen davant qualsevol risc derivat de la realització de l'acció formativa, des de l'inici fins a la finalització.

L'assegurança ha de cobrir el període de formació teoricopràctic, així com els desplaçaments dels participants al lloc d'impartició de les classes i a altres empreses o establiments que s'organitzin en suport de l'execució de les accions formatives.

Aquesta pòlissa ha d'incloure també la responsabilitat civil davant tercers, de manera que cobreixi els danys que es puguin produir durant la formació.

La pòlissa contractada ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i la de finalització de l'acció formativa, el nombre d'alumnes participants assegurats i les cobertures, sigui per accidents dels alumnes o sigui per danys que hagin provocat. Les cobertures han d'incloure mort, invalidesa en qualsevol grau i seqüeles, valorades segons el barem que estableix la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per valorar els danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació. L'assistència sanitària per accident dels alumnes ha de tenir una cobertura equivalent a la de l'assegurança escolar obligatòria. La cobertura per danys materials provocats pels alumnes ha de ser de fins a 300.000 €.

Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l'entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.

- Complir les clàusules del conveni o contracte subscrit amb l'entitat formadora quan s'hagi concertat la formació amb una entitat acreditada degudament per impartir formació.

Vint-i-vuitè Control i seguiment

Igualment, la persona beneficiària s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

Vint-i-novè Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries, s'han fet durant el període elegible i ha pagat efectivament la persona beneficiària abans de presentar-ne la justificació econòmica.

2. En cap cas, el cost de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat.

Trentè Interpretació i execució

La persona titular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i que presideix el SOIB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

 

 

​​​​​​​ANNEX 2

1. Sector industrial; especialment, les activitats de nàutica, calçat, mobles, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica i química.

2. Tecnologia i comunicacions (TIC).

3. Agricultura; especialment, agricultura ecològica.

4. Activitats sociosanitàries.

5. Comerç.

6. Turisme i hoteleria (només: cuina, recepció i allotjament).

7. Imatge i so.

8. Construcció i obra civil.

9. Altres activitats econòmiques distintes de les anteriors en què es necessiten certificats de professionalitat de nivell 3.