Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 378060
Ordenança reguladora del padró d’habitants i de la denominació, numeració i retolació de les vies del municipi de Sóller

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Secció 1 - PADRÓ D'HABITANTS

1. El padró d'habitants és un registre administratiu de les persones que resideixen en el municipi. La gestió del padró d'habitants de Sóller correspon al negociat d'estadística depenent dels Serveis Administratius.

2. La inscripció en el padró d'habitants és obligatòria per a totes les persones que viuen efectivament al municipi. Es considera que una persona viu en el municipi en que te fixada la seva residència habitual, generalment el lloc en que pernocta.

3. Les persones inscrites al padró d'habitats són veïnats o veïnades i el conjunt de tots constitueix la població del municipi de Sóller.

4. La sol·licitud d'inscripció al padró d'habitants es farà mitjançant un document o tràmit normalitzat que haurà de ser signat pel sol·licitant presencialment de forma biomètrica o electrònicament amb un sistema d'identificació i signatura acceptat per l'ajuntament.

1. La persona que es vulgui inscriure al padró d'habitants s'haurà d'identificar de forma fefaent i haurà de facilitar les següents dades:

 

1. Adreça completa on s'ha d'empadronar justificant-ne l'accés d'alguna de les formes següents:

- Títol de propietat (IBI), contracte de lloguer en vigor, autorització del propietari.

- Si no pot aportar cap de les anteriors l'Ajuntament podrà acceptar: Autorització d'una persona major d'edat que estigui empadronada al domicili, rebut (al seu nom) d'electricitat, aigua o fems del domicili.

- En cas que el sol·licitant no ho pugui justificar documentalment, l'Ajuntament podrà procedir a fer una verificació de que la persona viu en el domicili mitjançant la Policia Local, personal assignat als Serveis Socials o personal assignat al Negociat d'estadística. En tot cas quan la persona responsable del padró consideri com a fet cert que el sol·licitant viu «de facto» al domicili procedirà a tramitar l'alta al padró.

2. Dades personals: Nom complert, document d'identitat (dni, tie, nie, passaport, etc), data i lloc de naixement (país, província i municipi), lloc de procedència (país, província i municipi), nacionalitat, sexe, nivell d'estudis finalitzats.

3. Dades de contacte (voluntari): telèfons i adreces de correu electrònic.

4. Autoritzacions: Perquè l'Ajuntament pugui reclamar d'altres administracions les dades que el sol·licitant no hagi pogut contrastar. Autoritzacions a d'altres persones majors d'edat que estiguin empadronades al

 

2. El sol·licitant declararà que les dades que ha facilitat son certes i cas que no fora així podrà suposar la no inscripció en el padró. L'Ajuntament podrà requerir documents per comprovar la certesa de les dades i també podrà dur a terme les actuacions que consideri necessàries per verificar-les.

5. Les persones residents a Sóller estan obligades a comunicar a l'Ajuntament qualsevol modificació de les seves dades que constin en el full padronal. No fer-ho així pot suposar la tramitació del corresponent expedient de baixa.

6. Els veïns del municipi estan obligats a col·laborar amb els gestors del padró quan aquests es trobin en l'exercici de la seva funció com a tals.

7. Les persones de nacionalitat estrangera, a demés de tot l'anterior, estan obligades a confirmar presencialment en les dependències de l'Ajuntament la seva residència cada dos anys, excepte els nacionals de països de la Unió Europea o d'altres països amb conveni que ho hauran de fer cada cinc anys. Si s'incompleix aquest deure, l'INE proposarà la baixa per caducitat mitjançant resolució del «consejo de empadronamiento» d'obligat compliment.

8. El padró d'habitants és exclusivament un registre administratiu que reflecteix un fet, i la inclusió o no en el mateix no suposa l'adquisició de cap dret per si mateixa.

  1. El fet d'estar inscrit al padró d'habitants no implica cap tipus de reconeixement sobre la regularitat o irregularitat de la residència en territori espanyol.
  2. De la mateixa manera, el fet d'estar inscrit en una determinada adreça al padró d'habitants no comporta, cap tipus de dret sobre la propietat o sobre el dret a residir en aquesta vivenda.

9. Als efectes de Padró d'habitants es considerà vivenda independent a aquella a la que es pot accedir directament des de la via pública o des d'una zona d'ús comú sense haver de transitar per l'interior d'una altre domicili.

Secció 2 - VIES I EDIFICIS

10. L'Ajuntament de Sóller mantindrà un registre actualitzat de les vies (de titularitat pública o privada) i dels edificis del municipi. La confecció i gestió d'aquests registres correspon al negociat d'estadística depenent dels Serveis Administratius.

11. Aquests registres seran únicament a títol identificatiu per tal de poder situar vies i edificis de forma codificada i establir-ne les unitats poblacionals, districtes i seccions.

12. L'assignació o canvi de nomenclatura de les vies correspon al Ple de l'Ajuntament. La numeració dels edificis o la seva modificació es farà mitjançant resolució de batlia. La gestió, manteniment i actualització -merament formals o materials - d'aquestes denominacions i/o numeracions recau en el negociat d'estadística depenent dels Serveis Administratius. El plenari de l'Ajuntament haurà de renovar de forma periòdica la vigència del «nomenclator» de vies del municipi (cada tres anys o quan hi hagi alguna modificació).

13. Les vies hauran de ser perfectament identificables mitjançant la combinació de tipologia (carrer, plaça, camí, vial, etc) i nomenclatura. Les pseudovies poden complementar o substituir la denominació de les vies per tal d'aconseguir una millor identificació del lloc o immoble (paratge, nom de l'edifici, polígon i parcel·la, etc).

14. L'Ajuntament s'assegurarà que les vies siguin fàcilment distingibles les unes de les altres evitant nomenclatures que puguin donar peu a confusió.

15. La designació d'una nova via o modificació del nom existent es podrà tramitar d'ofici o a petició de part. En tot cas s'haurà de fer mitjançant el corresponent expedient administratiu.

16. L'assignació o canvi de la numeració d'ordre igualment s'haurà d'iniciar d'ofici o a instància de part i es tramitarà mitjançant expedient administratiu.

17. L'Ajuntament, a petició de part, emetrà acreditació de l'assignació de nomenclatura i numeració a una determinada referència cadastral. Aquestes acreditacions estaran sotmeses a preu públic i podran ser de dos tipus i estan sotmeses a preu públic:

  1. Informe del negociat d'estadística.
  2. Certificació del / la Secretari/a de l'Ajuntament (previ informe)

18. La retolació de la nomenclatura i numeració de les vies públiques o privades correspon a l'Ajuntament. La retolació de la nomenclatura es farà en plaques metàl·liques o de material sintètic de 500x300 mm de fons blau i lletres blanques. Segons la tipologia de la via l'Ajuntament podrà optar per cartells composts de tres rajoles ceràmiques d'amplària per dues d'altària i d'una mida de 150x150 mm cada rajola. La retolació dels números d'ordre de carrer es farà en negre a la part superior o lateral de cada accés sobre el fons de la mateixa façana o sobre un quadre de color blanc de 100x100mm.

19.La numeració de les vies es farà seguint els següents criteris:

  1. Es començarà a numerar de forma consecutiva a partir de l'extrem de la via més proper al centre de la Ciutat (Pça Constitució).
  2. A les vies que tenen accessos a ambdues bandes, la banda esquerra correspondrà als nombres senars i la banda dreta als nombres parells.
  3. A les vies que només tenen accessos per un costat es numerarà de forma correlativa (1, 2, 3, 4,...).
  4. A les places s'assignarà l'1 a l'accés més proper al centre de la Ciutat i es numerarà de forma correlativa d'esquerra a dreta.
  5. S'han de numerar tots els accessos existents a la via; si un mateix immoble té diferents accessos s'assignarà el nombre corresponent a l'accés principal i la resta duran el mateix número i es complementaran amb una lletra (A, B, C...).
  6. Si un immoble té accés per dues vies diferents s'assignarà el número corresponent a l'accés principal i el secundari es senyalarà com accessori (acc.).
  7. Si en una via ja numerada es crees un nou accés aquest es podrà numerar amb el número immediatament anterior complementat per una lletra (A, B, C...).
  8. Als efectes d'adreça oficial les distribucions interiors del immobles seguiran aquests criteris:
    1. Bloc/Portal/Escala: si només n'hi ha un no es numera. Si n'hi ha més d'un es numeraran amb nombres o lletres (1,2,3... / A,B,C...) sempre començant per l'esquerra mirant des de l'accés de la via exterior.
    2. Pis/Planta: Es considera el nivell de la via exterior com a planta baixa o pis 0. Si l'accés a l'immoble es troba per damunt aquest nivell s'anomenarà P01, P02, P03...; si l'accés a l'immoble es troba per davall el nivell de la via exterior s'anomenarà S01, S02, S03...
    3. Porta: amb números o lletres començant per l'esquerra des de l'accés a la planta/pis. Si només hi ha dues portes per planta es podran anomenar dta i esq (abreviatures de dreta i esquerra) segons la seva ubicació.
    4. Si es tracta d'edificis multivivenda que ja estaven numerats amb número d'apartament s'haurà de posar bloc/portal/escala (si és el cas) i planta/pis segons els criteris anteriors podent identificar la porta amb un número d'apartament.

20. Els propietaris dels immobles estan obligats a consentir les servituds de caire administratiu per a la instal·lació en façanes, barreres o qualsevol altre element dels cartells indicatius de nomenclatura o altres de servei públic. Aquesta servitud no comportarà cap tipus d'indemnització llevat de la reparació dels desperfectes que es poguessin ocasionar.

21. Quan se sol·liciti llicència d'obres a una via sense nomenclatura o a un immoble sense numeració, el titular de la llicència haurà de sol·licitar l'assignació del nom i numeració corresponents adjuntant plànol de situació i plànol de la planta baixa on hi constin clarament els accessos des de la via. L'assignació d'aquestes dades es farà sense cap cost per al particular, però si es sol·licita acreditació oficial n'haurà d'assumir el preu establert.

22. El cost de la instal·lació de plaques, cartells o altre retolació de servei públic anirà a càrrec de l'administració responsable.

23. Si per raó d'obres fetes pel propietari o en el seu interès es veu afectada la col·locació de la retolació existent a la via correspon al propietari la reposició d'aquesta al seu estat originari.

24. Els propietaris hauran, prèvia resolució de l'Ajuntament, pintar o repintar la numeració dels seus accessos respectant la tipologia indicada per l'Ajuntament.

25. L'Ajuntament podrà procedir d'ofici al pintat o repintat de la numeració.

26. Queda prohibit alterar, ocultar o retirar la retolació o numeració de vies i edificis. Només en supòsits excepcionals de tipus patrimonial, històric o turístic i prèvia aprovació per part de l'Ajuntament es podran instal·lar retolacions informatives complementàries a les oficials.

RÈGIM SANCIONADOR

27. Qualsevol incompliment de l‘establert en aquest reglament comportarà un requeriment per a la seva correcció.

28. Les infraccions podran ser lleus, greus o molt greus segons la següent tipificació:

1. Lleus:

  1. No respectar l'obligació de servitud prevista en l'article 20 d'aquest reglament.
  2. Pintar o embrutar la retolació oficial.
  3. Qualsevol infracció d'aquest reglament que no estigui tipificada com a greu o molt greu.

2. Greus

  1. No respectar l'obligació de servitud prevista en l'article 20 d'aquest reglament després d'haver estat requerit expressament a tal efecte.
  2. Alterar la retolació oficial.
  3. La utilització de retolació o numeracions oficials sense l'autorització expressa de l'Ajuntament.
  4. La utilització de retolació o numeracions oficials en formats diferents als establerts.
  5. La reincidència en la comissió de dues faltes lleus.

3. Molt greus

  1. La retirada, ocultació o destrucció de la retolació i/o numeració oficial.
  2. L'incompliment d l'establert a l'article 21.
  3. La reincidència en la comissió de dues faltes greus.

29. Sancions:

  1. A infraccions lleus: multa entre 50 i 300€
  2. A infraccions greus: multa entre 300 i 600€
  3. A infraccions molt greus: multa entre 600 i 1500€

Aquesta ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial corresponent.

* Legislació de referència:

Llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú de les AA.PP. (PACAP)

Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Public (RJSP)

RD 1690/1986 Reglament de població i demarcació territorial de les EELL (darrera modificació 03/01/2001)

Resolució de la Presidència de l'INE d'instruccions tècniques als Ajuntaments sobre la gestió del padró municipal (darrera versió 29/04/2020)

Reial Decret 203/2021 de 30 de març de «Reglamento de actuación y funcionamiento del sector público por medios electrónicos».

 

Sóller, document signat electrònicament (23 d'agost de 2021)

El batle Carlos Simarro Vicens