Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 378055
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 18 d’agost de 2021, per la qual es convoca la concertació social d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, inclòs a la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears
Antecedents
1. En data 2 d'agost de 2021 va entrar en el Servei Juridicoadministratiu una sol·licitud de la directora insular d'Atenció Sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), pel qual es sol·licita la tramitació d'un procediment administratiu per a la concertació social d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, inclòs a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears.
2. Per la tècnica jurídica de la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària, amb el vist i plau de la directora insular d'Atenció Sociosanitària, es va emetre informe justificatiu, de data 2 d'agost de 2021, relatiu a la necessitat de convocar per la via d'urgència la concertació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència. Aquesta justificació s'ajusta al previst a l'article 4 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
3. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès sengles informes favorables corresponents.
Fonaments de dret
Pel que fa a la competència,
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.
2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).
3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.
5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 8 de juliol de 2019, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019), entre els quals es troba el Departament de Drets Socials.
6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 12 de juliol de 209, modificat pel Decret de dia 18 de juliol de 2019, pel decret de dia 30 de novembre de 2020 i pel Decret de dia 26 de gener de 2021, pel qual es creen les direccions insulars i les secretaries tècniques en que s'han d'estructurar els departaments (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019; BOIB núm. 29, de 7 de març de 2020; BOIB núm. 95, de 28 de maig de 2020; BOIB núm. 131, de 25 de juliol de 2020; BOIB núm. 196, de 17 de novembre de 2020, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020, BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021 i BOIB núm. 67, de 22 de maig de 2021).
7. Decret de la presidenta del Consell Insular de Mallorca, de dia 9 de desembre de 2019, pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca modificat pel decret de dia 6 de març de 2020, pel Decret de dia 22 de maig de 2020, pel Decret de dia 9 de juliol de 2020, pel Decret de dia 10 de novembre de 2020, pel Decret de 3 de desembre de 2020, pel Decret de dia 26 de gener de 2021 i pel Decret de dia 13 de maig de 2021 (BOIB núm. 96, de dia 13 de juliol de 2019, BOIB núm. 100, de 20 de juliol de 2019, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020 i BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021).
8. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019), sent nomenat el senyor Javier de Juan Martín conseller executiu de Drets Socials.
9. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.
Pel que fa al fons,
10. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2022 per Acord del Ple en sessió ordinària de dia 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021).
11. Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població (BOIB núm. 99, de 3 de juliol de 2010).
12. Decret 5/2016, de 5 de febrer, de modificació del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears (BOIB núm. 18, de 6 de febrer de 2016).
13. Decret 63/2017, de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB núm. 157, de 23 de desembre de 2017).
14. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.
Per altra banda, en el seu considerant 114 estableix que els Estats membres i els poder públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixin una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.
15. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
16. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009), estableix a l'article 89.1 que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
L'article 89 bis d'aquesta norma disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei.
17. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).
Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.
L'article 7.3 disposa que una vegada extingit l'acord d'acció concertada per alguna de les causes que estableix aquesta llei, l'administració que hagi realitzat l'acció concertada ha de garantir a les persones usuàries la continuïtat en la prestació del servei.
18. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
19. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
20. Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per la qual estableix els serveis socials per a persones amb discapacitat i per a persones majors, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB núm. 36, de 22 de març de 2018).
21. Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de data 26 d'octubre de 2016, de revisió i adequació dels preus públics plaça/dia per a l'any 2017 als centres residencials i als centres d'estada diürna per a persones majors amb els quals es realitzin concerts de reserva i ocupació de plaça amb l'IMAS (BOIB núm. 143, de 12 de novembre de 2016).
Pel que fa al procediment,
22. La Llei 12/2018 a la disposició final primera «Excepcions al requisit de l'acreditació» determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».
23. El Decret 48/2017 a la disposició transitòria primera fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació i preveu que per tramitar-los, s'aplicarà el procediment previst per al primer concert social.
24. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
En virtut de la competència atribuïda legalment,
RESOLC
PRIMER. DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
SEGON. DECLARAR la urgència de la concertació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).
TERCER. CONVOCAR pel procediment d'urgència la concertació de 50 places del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, per una anualitat, d'acord amb els següents termes:
«Convocatòria de la concertació social d'urgència de places de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, mitjançant la concertació amb entitats privades
1. Objecte
L'objecte de la present convocatòria és fixar el procediment, els criteris de preferència, els requisits i les condicions de la concertació del servei de centre de dia per a gent gran i els serveis complementaris, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques que figuren en la seu electrònica del Consell, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018) (en endavant Llei 12/2018) i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) (en endavant Decret 48/2017).
2. Àmbit territorial
L'àmbit territorial d'aquest concert social és el terme municipal de Palma.
3. Places a concertar
La previsió del nombre total màxim de places per concertar al servei de centre de dia per gent gran en situació de dependència és de 50 places.
El concert inclou el servei complementari i gratuït de transport adaptat per a les persones que ocupin places concertades per a usuaris que resideixin a una distància màxima de 30 minuts en vehicle del centre de dia (màxim 50 places).
4. Vigència del concert
La vigència d'aquest concert d'urgència del servei de centre de dia a gent gran en situació de dependència serà d'un any des de la seva formalització o en la data que expressament es determini a l'acord d'acció concertada, subscrit entre l'IMAS i l'entitat adjudicatària, podent renovar-se pel mateix període en els termes establerts a la Disposició Final Primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre. Aquesta vigència inclou el servei complementari de transport.
5. Pressupost i preu màxim del servei
5.1. Pressupost
L'import màxim estimat per assignar al concert és de 345.438,75€ (IVA exempt), que es preveu distribuir entre les següents anualitats:
5.2. Preu màxim del servei
Els imports de la plaça ocupada al servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, d'acord amb el tipus de prestació i els graus i nivells de dependència que estableix la Llei 39/2006, de 14 de desembre i de conformitat amb l'establert a la Resolució de revisió i adequació dels preus públics plaça/dia per a l'any 2017 als centres residencials i als centres d'estades diürnes per a a persones majors amb els quals es realitzin concerts de reserva i ocupació de plaça amb l'IMAS (BOIB núm. 143, de 12 de novembre de 2016) són els següents:
6. Requisits de les entitats
Les entitats i serveis que vulguin optar a aquest concert social hauran de complir els requisits següents:
7. Presentació de sol·licituds
7.1. Forma i termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és de 7 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les entitats que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, poden presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell o a la web www.imasmallorca.net.
Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el registre electrònic de l'IMAS el qual es troba disponible en el següent enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092 així com des de la icona que està a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/la-seu.
7.2. Documentació que s'ha de presentar
Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 6 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el model disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-1), que ha de signar la persona representant legal de l'entitat indicant expressament el nombre de places que sol·liciten concertar amb l'IMAS en el marc de la present convocatòria.
Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació. En aquest sentit, tots els models normalitzats que s'indiquen estan disponibles a la seu electrònica del Consell:
a. Una fotocòpia del document nacional d'identitat, per acreditar la identitat de la persona que legalment representi a l'entitat, així com l'acreditació de la seva representació.
b. Certificat de la inscripció al cens públic d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears.
c. Còpia de la inscripció al registre unificat de serveis socials.
d. Còpia de la resolució d'autorització vigent del servei per concertar.
e. Sol·licitud de concert social (Annex 1)
f. Cópia de la sol·licitud de l'acreditació.
g. Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei d'acord amb el model disponible a la seu electrònica del Consell (Annex 2).
h. Declaració responsable de solvència financera, d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (Annex 3).
i. Declaració responsable emesa d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (Annex 4), on l'entitat ha de manifestar que:
- No estigui sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
- No incorri en cap de les prohibicions que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
- No ha estat sancionada durant els darrers 4 anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, seguretat social, emigració, moviments migratoris i ocupació d'estrangers.
j.Autorització per consultar les dades d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (Annex 5).
k.Quan l'objecte del concert consisteixi en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'hagin de prestar en un espai físic determinat: Acreditació de la titularitat del servei o de disponibilitat pel qualsevol títol jurídic vàlid a l'inici del concert. En cas de ser un immoble en propietat s'haurà d'aportar nota simple informativa del Registre de la Propietat actualitzada.
l.Declaració de places ocupades i persones ateses pel servei mitjançant subvenció, concert o contracte amb l'IMAS al moment de la convocatòria o durant els 30 dies anteriors, d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (Annex 6).
La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza a l'equip tècnic de l'IMAS perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
7.3. Esmena de deficiències.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de la present convocatòria de concertació social d'aquest servei, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a cinc dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.
8. Instrucció del procediment
8.1. Procediment dels concerts socials
La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen pels principis de l'acció concertada previstos a l'article 3 de la Llei 12/2018 i, en especial, els de transparència i publicitat.
8.2. Òrgan competent per a la instrucció.
L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora insular d'Atenció Sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, la qual tindrà la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.
8.3. De la Comissió Avaluadora.
La present Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, i conseqüentment tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.
i. Composició
La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:
ii. Funcions
La comissió avaluadora té les funcions següents:
iii. Règim de funcionament
La comissió avaluadora es convocarà exclusivament a petició de l'òrgan instructor i una vegada que aquest hagi avaluat les sol·licituds presentades. Aquesta comissió analitzarà e interpretarà les incidències detectades i emetrà un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: la presidenta o el president suplent, el secretari o secretari suplent i dos vocals.
8.4. Criteris de preferència
D'acord amb l'article 6 de la Llei 12/2018, els criteris per a resoldre el concert social objecte de la present convocatòria són:
Una vegada aplicats aquests criteris, la comissió avaluadora emetrà acta i, posteriorment, l'òrgan instructor emetrà informe proposta d'adjudicació de les places a concertar.
9. Resolució i notificació
9.1 Òrgan competent per a la resolució
L'òrgan competent per resoldre és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els seus Estatuts, concretament a l'article 7.2.28 (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019), mitjançant una resolució relativa, a la concertació de les places del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears.
9.2 Termini
El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds o, en el seu cas, que tres mesos des de que acabi el termini per a la sol·licitud de les revisions dels serveis i suports complementaris. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en els terminis indicats anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació, pot donar lloc a la modificació de la resolució.
9.3 De la notificació
La resolució de concessió o denegació del concert social objecte de la present convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més, aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al Tauler d'Anuncis de l'IMAS (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/) i a l'apartat de Transparència de la web de l'IMAS.
9.4 Modificació resolució
Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert, pot donar lloc a la modificació de la resolució.
9.5 Dels Recursos
Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.
10. Formalització dels concerts
Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu denominat «acord d'acció concertada», el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la presidència de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada es faran constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del Plec de prescripcions tècniques de la present concertació.
11. Obligacions de les entitats concertades
L'entitat titular del servei concertat contrau les obligacions establertes en els plecs de prescripcions tècniques des del moment de subscriure el concert objecte de la present convocatòria.
12. Cessió
D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.
13. Condicions tècniques d'execució
Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a les persones grans i persones amb discapacitat (BOIB núm. 99, de 3 de juliol de 2010), així com a la Llei 12/2018, el Decret 48/2017, a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i al Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica dels serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
Així mateix, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut del plec de prescripcions tècniques aplicable en aquesta tipologia de serveis i que s'aprova conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, aquest plec, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, detalla: l'objecte, la definició del servei, el calendari i horari, els serveis que s'han de prestar, els requisits dels serveis a concertar, el model d'atenció, els criteris d'intervenció amb les persones usuàries, el règim d'utilització de places i el règim econòmic, les assegurances, el nombre de places, els mitjans materials i humans que ha d'aportar l'entitat concertada, les obligacions de l'entitat concertada, el finançament del concert, la justificació, la coordinació, control i supervisió, la protecció de dades de caràcter personal i la regulació dels incompliments per part de les entitats i les penalitzacions, així com la durada del concert.
Al respecte, l'article 9.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat d'iniciativa privada titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.
14. Seguiment
Des de la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària es farà el seguiment tècnic dels serveis concertats objecte de la present convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017.
Aquest seguiment es dirigirà a revisar la situació i intervencions amb cada persona usuària, així com el funcionament del servei, l'aplicació del model d'atenció detallat als plecs tècnics. Per fer aquest seguiment, es podrà sol·licitar la documentació i les evidències que es considerin necessàries.
L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la direcció insular d'Atenció Sociosanitària.
15. Criteris d'accés dels usuaris i llista d'espera
Els criteris d'accés i la forma d'accedir als serveis de centre de dia, així com la gestió de la llista d'espera, es regulen al punt 8 dels plecs tècnics, així com a l'article 11 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre.
16. Difusió i publicitat
Les entitats concertades, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades), així com en la publicitat, la condició d'entitat pertanyent a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència segons les indicacions que es facilitaran des de l'IMAS per a respectar les condicions que s'estableixin a nivell d'identitat i imatge institucional.
Les entitats acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació de Servei Concertat amb el logotip corresponent. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries del servei concertat.
17. Causes de resolució
Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, per compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.
Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:
a. Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.
b. Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.
c. Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.
d. Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.
e. Prestació defectuosa de les obligacions acordades.
f. Negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.
g. Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.
h. Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.
i. Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.
j. Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.
k. Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.
l. No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.
m. Així com també les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.
18. Modificació i/o ampliació del concert
El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte de la present convocatòria, així com de modificació de l'esmentat concert, es duran a terme de conformitat amb l'article 7.2 de la Llei 12/2018 i l'establert als articles 18 i següents del Decret 48/2017.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció».
QUART. APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques per a la concertació de l'esmentat servei, el model Sol·licitud de concert social (MOD-1), el model declaració responsable de solvència tècnica i experiència per concertar (MOD-2), el model declaració de solvència financera per a concertar (MOD-3), el model declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a concertar (MOD-4), el model de consentiment informat per consultar informació d'altres administracions als efectes de concertació social (MOD-5) i el model de declaració de places ocupades amb anterioritat al servei de centre de dia (MOD-6).
CINQUÈ. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 345.438,75 euros (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 10.23120.22709:
L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2022 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquest exercici.
SISÈ. PUBLICAR aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.
SETÈ. NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Palma, 20 d'agost de 2021
El president per suplència de l'IMAS Jaume Tortella Cànaves