Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 377360
Acord d’acció concertada entre la Conselleria d’Afers Socials i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’Associació Pitiüsa de Familiars de Persones amb Malaltia Mental (APFEM) per al servei ocupacional per a persones amb diagnòstic de salut mental greu, per als anys 2021-2024, a l’illa d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Fina Santiago Rodríguez, consellera d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb NIF S0711001H, en l'exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

Mª Augusta Mora Chávez, amb DNI 48198747-Q, presidenta, en representació de l'Associació Pitiüsa de Familiars de Persones amb Malaltia Mental (APFEM), amb seu social al carrer del Canonge Joan Planells, baixos 1-3, 07800 Eivissa, i amb NIF G07728751.

Antecedents

1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

2. En el desenvolupament de la seva actuació com a entitat prestadora de serveis socials, l'entitat Associació Pitiüsa de Familiars de Persones amb Malaltia Mental (APFEM) presta el servei ocupacional per a persones amb diagnòstic de salut mental greu.

3. A l'empara de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports 31 de maig de 2021 per la qual es convoca l'acció concertada del servei ocupacional per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental greu, per als anys 2021-2024, a l'illa d'Eivissa (BOIB núm. 72, de 3 de juny), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat APFEM és titular del servei anomenat «Servei ocupacional per a persones amb diagnòstic de salut mental», el qual compleix els requisits per subscriure aquest concert.

4. El concert s'imputa a la partida econòmica 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per als anys 2021, 2022, 2023 i 2024.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord d'acció concertada, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

L'objecte d'aquest Acord és la concertació d'un nombre màxim de 20 places de servei ocupacional per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental greu a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa, amb l'entitat APFEM, durant els mesos de vigència del concert.

2. Quantia i partida pressupostària

1. El preu màxim d'una plaça concertada del servei ocupacional per a persones amb discapacitat associada a malaltia mental greu és de 42,74 €/dia (exempt de l'IVA)

Aquest preu pot ser objecte de revisió d'acord amb el que disposa l'article 24 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

2. Segons la intensitat d'ocupació de la plaça per cada persona usuària, els preus màxims són els següents:

 

Plaça ocupada

Preu

1

42,74 €/dia

2/3

28,49 €/dia

1/3

14,25 €/dia

3. L'import màxim del concert és de 564.168,00  (exempt de l'IVA), corresponents als mesos de juliol de 2021 a juny de 2024, amb càrrec a les partides i les anualitats següents:

  • 2021, 77.786,80 € corresponents als mesos de juliol a novembre de 2021, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2021.
  • 2022, 188.056,00 € corresponents als mesos de desembre de 2021 a novembre de 2022, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2022.
  • 2023, 188.056,00 € corresponents al mesos de desembre de 2022 a novembre de 2023, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2023.
  • 2024, 110.269,20 € corresponents al mesos de desembre de 2023 a juny de 2024, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2024.

4. Si durant la vigència d'aquest Acord les necessitats reals de places són superiors a les estimades inicialment i, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, es podrà ampliar el concert, mitjançant un ajust comptable, sense necessitat de modificar l'Acord d'acció concertada.

3. Persones usuàries del servei

1. Poden ser usuàries del servei les persones en edat laboral amb una discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental greu amb grau igual o superior al 33 %, i amb habilitats adaptatives suficients per participar en les activitats del centre.

2. S'aplica el procediment previst en el Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.

3. En tot cas, correspon a la Conselleria d'Afers Socials i Esports determinar la concurrència d'aquestes circumstàncies i d'altres que puguin ser motiu d'exclusió, i interpretar-les o modificar-les.

4. Règim d'ocupació de places

1. S'entén per plaça ocupada l'assignada a una persona usuària i ocupada per aquesta o diverses persones en una jornada del servei ocupacional completa:

de dilluns a divendres, 8 hores diàries, preferentment de 9 a 17 hores, 220 dies l'any.

2. En funció dels Plans Individuals d'Atenció i de les necessitats de suport concretes de cada persona, i sempre respectant els objectius, accions i necessitats marcats i consensuat amb la persona i la seva família, s'establiran tres nivells d'ocupació de la plaça:

Plaça ocupacional completa

Plaça ocupacional ocupada a 2/3

Plaça ocupacional ocupada a 1/3

3. El servei està obligat a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i ha de realitzar la prestació efectiva del servei a dites persones tot d'acord amb la resolució d'adjudicació de servei.

4. Durant els períodes d'absència del centre les persones usuàries tenen dret a la reserva de la plaça en els termes establerts a l'article 11 del Decret 7/2016, de 12 de febrer.

5. Facturació del servei

La facturació del servei s'ha de fer de la manera següent:

a) L'entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l'import de la liquidació de les places ocupades corresponent al mes anterior. A aquesta factura s'hi ha d'adjuntar, degudament signada pel representant legal de l'entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries, en suport paper i també mitjançant arxiu informàtic, segons el model facilitat per la Conselleria.

b) La justificació ha de contenir els conceptes següents: nom de la persona usuària, DNI/NIE, data d'inici, data de finalització, nivell d'intensitat d'ocupació, observacions.

6. Pagament

El pagament de les quantitats justificades mensualment s'efectuarà de la manera següent:

a) La Conselleria d'Afers socials i Esports, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei concertat. El pagament de la quantitat que correspongui es durà a terme en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.

b) L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària per persona usuària o per qualsevol altre servei o prestació que s'hagi d'atendre en virtut del concert subscrit.

c) La percepció indeguda de quantitats per l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.

d) Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els serveis concertats queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.

7. Auditories

L'entitat s'obliga a presentar, dins el tercer trimestre de cada any següent durant la vigència del concert, les auditories que preveu l'article 27.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

8. Durada del concert

1. El règim de concert s'iniciarà l'1 de juliol de 2021, o en la data en què es formalitzi, i finalitzarà el 30 de juny de 2024.

2. En tot cas, el concert suposa el finançament de les places ja ultimades del servei ocupacional a partir de l'1 de juliol de 2021 i fins a la data de la signatura de l'Acord que no s'han pogut deixar de prestar i que són l'objecte d'aquesta concertació.

9. Condicions tècniques d'execució del servei

L'entitat titular del servei del qual es concerten les places ha de complir, com a mínim, les condicions tècniques i de funcionament que estableix el Plec general de condicions tècniques aprovat per la consellera d'Afers Socials i Esports, que s'adjunta com a annex.

10. Cobertura del servei

1. Des de l'entrada en vigor d'aquest Acord, l'entitat responsable del servei ocupacional per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental disposa de les places concertades que en són objecte per assignar-les de manera efectiva.

2. Mensualment, l'entitat ha d'informar la Direcció General d'Atenció a la Dependència de qualsevol incidència de les places concertades en el moment en què es produeixi.

11. Inspecció i control

En qualsevol moment, la Direcció General d'Atenció a la Dependència pot inspeccionar el funcionament del servei concertat, per comprovar si s'ajusta al que estableix aquest Acord, en tot el que pugui repercutir, en general, sobre els usuaris del servei ocupacional per a persones amb diagnòstic de salut mental greu.

12. Causes de resolució

Són causes de resolució d'aquest Acord:

a) La desaparició de qualsevol de les condicions administratives o tècniques que en fonamenten l'establiment.

b) L'incompliment d'alguna de les estipulacions.

c) La negativa o obstrucció a la tasca inspectora de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

d) La resta de causes de resolució que estableix l'article 9.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

13. Sistema de penalitzacions

El sistema de penalitzacions és el que estableix el Plec general de condicions tècniques.

14. Garantia dels drets de la persona usuària i informació a la ciutadania dels seus drets i deures

L'entitat concertada ha de donar informació dels drets i deures de les persones usuàries i n'ha de garantir els drets, concretament:

  • Igualtat: s'ha de garantir que, en l'acció concertada, l'atenció a les persones usuàries es presta en plena igualtat amb les persones usuàries ateses directament per l'Administració pública.
  • Gratuïtat: no es pot cobrar cap quantitat suplementària a les persones usuàries.
  • Qualitat assistencial: és el principi que ha d'inspirar l'organització de l'acció concertada en tots els aspectes.
  • Participació: s'han d'establir mecanismes per a la implicació efectiva de les persones usuàries en la prestació i l'avaluació dels serveis, i tenir a disposició de les famílies de les persones usuàries els fulls de reclamació i donar resposta escrita a les queixes o suggeriments.

Així mateix, s'han de garantir la resta de drets que reconeix el capítol II («Drets i deures») de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

15. Normativa aplicable

En tot el que no estigui estipulat en aquest Acord, s'han d'aplicar el Plec de prescripcions tècniques; la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 31 de maig de 2021 per la qual es convoca l'acció concertada del servei ocupacional per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental greu, per als anys 2021-2024, a l'illa d'Eivissa, a més de tota la normativa relacionada; la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

16. Jurisdicció competent

Les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació, l'execució i, si escau, la resolució d'aquest Acord s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Acord en tres exemplars.

 

Palma, 12 de juliol de 2021

Per la Conselleria d'Afers Socials i Esports  Fina Santiago Rodríguez Per l'entitat APFEM Mª Augusta Mora Chávez