Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL
Núm. 359880
Aprovació definitiva del Reglament de funcionament i ús de l’hort social i ecològic de Mancor de la Vall
Havent transcorregut el termini d'exposició pública sense haver-se presentat cap reclamació o suggeriment , l'acord inicialment adoptat d'aprovació del Reglament de funcionament i ús de l'hort social i ecològic de Mancor de la Vall, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
El text íntegre del referit Reglament es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
REGLAMENT DE FUNCIONAMENT I ÚS DE L'HORT SOCIAL I ECOLÒGIC DE MANCOR DE LA VALL
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La modificació de la Llei 7/85 de bases de règim local, feta per la Llei 27/2013, manté dins les competències municipals, d'una part, l'ocupació del temps lliure i, d'altra part, l'avaluació i informació de les situacions de necessitat i l'atenció immediata de persones en risc d'exclusió social, si bé aquesta última només té caràcter obligatori quan el nombre d'habitants excedeix de vint mil.
La parcel·la 303 del polígon 1 del terme municipal de Mancor de la Vall és una parcel·la de titularitat municipal ubicada en sòl rústic, de manera que és compatible l'ús de part d'aquests terrenys com a hort social i ecològic.
Aquesta parcel·la té una superfície d'aproximadament 4118 m2, dels quals inicialment es destinen a hort 643 m2. El terreny destinat, doncs, a aquesta activitat és ampliable en funció de les necessitats de la població i de la demanda del servei.
L'hort social i ecològic que l'Ajuntament regula amb aquest Reglament pretén adoptar mesures conjuntes que relacionen dues competències municipals: d'una banda, permet tenir un instrument de política social per complementar l'atenció immediata que necessitin les persones en risc d'exclusió social i, per altra banda, ofereix a aquestes persones la possibilitat de tenir una ocupació de temps lliure de qualitat que els facilita, alhora, la disminució de les despeses de manutenció de la unitat familiar.
Així mateix, es satisfaran altres objectius, que es veuran afectats per la seva relació directa amb l'objecte d'aquest servei, com ara la millora en qualitat alimentària, la realització de pràctiques mediambientals relacionades amb la producció agrària i l'adopció d'una actitud activa per a fomentar la situació ocupacional actual.
Malgrat que l'inici del desenvolupament dels horts socials té com a base cooperar amb les persones en risc d'exclusió social, és compatible també a fer extensiu aquest servei a altres col·lectius que tenguin necessitats tant en el sosteniment de les càrregues familiars com en l'organització del seu temps lliure.
Per això, d'acord amb la potestat reglamentària municipal, establerta en l'article 4 de la Llei reguladora de les Bases del Règim Local, en la present Ordenança es regula el règim aplicable a aquests espais, i el Ple de l'Ajuntament de Mancor de la Vall dota el municipi de Mancor d'aquest instrument jurídic per regular l'ús de l'Hort social i ecològic i les normes de convivència del seu entorn.
CAPÍTOL I Disposicions generals
Article 1.- Objecte de la norma
Aquesta norma té per objecte regular l'ús, gaudi i aprofitament de les parcel·les de l'Hort social i ecològic que l'Ajuntament posa a disposició de la població i les condicions d'aquesta posada a disposició.
S'hi estableixen també les condicions exigibles per gaudir d'un hort social, el procediment d'accés a l'ús d'una parcel·la i l'establiment del règim disciplinari i sancionador. Aquesta Ordenança s'aplicarà a tots els terrenys que s'usin per a aprofitament d'un hort social en terrenys municipals i a totes les persones que l'explotin, sigui quin sigui el títol que legitimi la relació amb la parcel·la.
Article 2.- Objectius del servei de l'Hort social i ecològic
1. Destinar part de la parcel·la 303 del polígon 1 a hort social i ecològic.
2. Iniciar una experiència col·lectiva treballant la terra de forma ecològica.
3. Oferir una alternativa per complementar l'alimentació a les persones en risc d'exclusió social, alhora que es promou una alimentació sostenible.
4. Oferir una activitat d'oci i temps lliure de qualitat a la resta de veïns i veïnes beneficiaris.
5. Promoure bones pràctiques ambientals de conreu, agricultura ecològica, control de l'ús de l'aigua, recuperació d'usos i costums de l'agricultura tradicional, així com potenciar el caràcter educatiu i lúdic dels horts.
6. Estimular relacions que portin implícit l'intercanvi intergeneracional i la convivència social.
Article 3.- Principis generals d'ús
1. Principi de conservació i manteniment. La persona usuària haurà de mantenir la higiene i salubritat de la parcel·la adjudicada. No podrà modificar la composició bioquímica o estructural de la terra amb aportacions externes, excepte amb adobs orgànics o amb materials expressament autoritzats. Haurà de posar en coneixement de l'Ajuntament qualsevol usurpació que es produeixi sobre la porció de terreny de què faci ús.
2. Principi de respecte dels béns públics i de les persones. Qualsevol persona usuària d'una parcel·la haurà d'evitar molèsties, danys o perjudicis a les altres persones que siguin beneficiàries d'altres parcel·les.
3. Principi d'autoconsum. Les persones usuàries dels horts tenen prohibit dedicar el conreu a finalitats comercials o d'explotació econòmica. Els fruits que es produeixin únicament podran ser objecte de consum propi o familiar. En cas d'excés o abundància es donaran a institucions assistencials, de manera que no es podran destinar a percebre rendiments econòmics.
4. Principi de prevenció ambiental. Les persones beneficiàries no podran utilitzar productes fertilitzants ni productes fitosanitaris que no estiguin autoritzats en agricultura ecològica.
Article 4.- Descripció
L'Hort social i ecològic es situa a la parcel·la 303 del polígon 1, de titularitat municipal, compatible amb l'ús previst en aquesta activitat.
Aquesta parcel·la té una superfície d'aproximadament 4118 m2, dels quals inicialment es destinen a hort 643 m2. El terreny destinat, doncs, a aquesta activitat és ampliable en funció de les necessitats de la població i de la demanda del servei.
Les set parcel·les per als usuaris tenen una superfície aproximada de 49 m2 (7m x 7m) cada una, sens perjudici de petites adaptacions a causa de la configuració del terreny.
Les tres parcel·les amb destinació col·lectiva tenen una superfície aproximada de 100 m2 (10m x 10m) cada una, sens perjudici de petites adaptacions a causa de la configuració del terreny. Una parcel·la estarà destinada al planter comunitari, una altra parcel·la estarà destinada al compostatge i la tercera parcel·la s'oferirà al CEIP Montaura i/o al teixit associatiu de Mancor per a dur a terme activitats educatives.
L'espai destinat a l'Hort social i ecològic està dividit en parcel·les d'ús privatiu i espais compartits per a usos comuns. Les parcel·les estan distribuïdes tal com s'indica a continuació:
L'Ajuntament, després de remoure la terra, fer els tancaments perimetrals de cada parcel·la i instal·lar la canonada principal d'aigua des de l'entrada de la finca, entregarà a les persones adjudicatàries de l'ús de les parcel·les el carnet i les claus d'accés a la finca.
Feta aquesta operació, cada beneficiari podrà prendre possessió de la seva parcel·la i instal·lar les seves pròpies instal·lacions de regatge per degoteig.
Article 5.- Propietat i gestió. Organització de les persones usuàries. Comunitat d'usuaris.
La propietat dels terrenys és municipal, en cap cas hi ha transmissió de la propietat del terreny. Li és aplicable el règim del domini públic i és competència de l'Ajuntament administrar i dirigir el projecte. En aquest sentit, l'Ajuntament es reserva el dret a fer canvis en la reorganització i la distribució de parcel·les o en les seves superfícies davant possibles eventualitats o imprevists. Així mateix, es reserva el dret d'ampliar la superfície de l'hort en cas que la demanda ho requereixi.
Cada parcel·la d'hort serà assignada a una única persona en qualitat de titular, sense opció a cedir-la ni a traspassar-la. Aquesta persona és per tant responsable a tots els efectes de la parcel·la, dels seus usos i dels productes que s'hi apliquin.
L'autorització d'ús és personal i intransferible, i només tindrà efecte mentre hi concorrin les condicions assenyalades en aquest reglament. Es podrà, però, designar una persona que substitueixi el beneficiari en cas d'absència, o per altres motius degudament justificats, sempre a petició d'aquell/a. Finalment, la mort de l'usuari o la seva incapacitat física o psíquica permanent per participar en les tasques pròpies de l'activitat donarà lloc a la rescissió de la cessió d'ús de la parcel·la.
Els usuaris dels horts hauran de constituir una Comunitat d'usuaris. Aquesta Comunitat d'usuaris serà l'encarregada d'establir la interlocució amb l'Ajuntament a través de les persones que la representin. La Comunitat, d'acord amb els principis democràtics, adoptarà la forma d'organització que li resulti més efectiva.
Les persones usuàries seran responsables de la neteja de les zones comunes i del manteniment general del recinte destinat a hort social i ecològic, i informaran l'Ajuntament de les possibles incidències sobre elements comuns per tal de reparar-los. Seran també al seu càrrec la vigilància, obertura i tancament del recinte.
La Comunitat d'usuaris s'ha de responsabilitzar de la zona de producció de compost, a partir de les restes generades, així com de la distribució del compost, del planter i dels possibles treballs de manteniment habituals. També gestionarà la recollida selectiva dels residus que es generin a l'hort i de dur-los al Parc Verd municipal per al seu adequat tractament.
La Comunitat d'usuaris podrà proposar l'aprovació de guies de bones pràctiques en relació amb l'ús i les tasques desenvolupades als horts, suggeriments de millora en la gestió dels terrenys o recomanacions que persegueixin un millor rendiment d'aquests, tant des del punt de vista de l'explotació mateixa com des del punt de vista ecològic, ambiental o educatiu.
La Comunitat d'usuaris traslladarà anualment a l'Ajuntament els noms, telèfons i/o adreces electròniques de les persones que facin d'interlocutores per aquest exercici.
Dels acords que adopti la Comunitat, en cas de disconformitat, es podrà recórrer en alçada davant l'Ajuntament de Mancor de la Vall.
Article 6.- Règim jurídic aplicable
En l'organització i funcionament de l'Hort social i ecològic s'aplicarà el règim jurídic previst en aquest Reglament. Subsidiàriament li són aplicables:
Article 7.- Persones beneficiàries
1. Podran ser beneficiàries d'una llicència d'ocupació d'una parcel·la de l'Hort social i ecològic les persones empadronades a l'Ajuntament de Mancor de la Vall i que, a més, compleixin els requisits següents:
a. Ser major d'edat.
b. Tenir capacitat física i psíquica per fer-se càrrec d'una parcel·la de l'Hort social i ecològic.
c. Tenir normalitzada la seva situació tributària amb l'Ajuntament de Mancor de la Vall.
d. No tenir cap persona de la seva unitat familiar una altra parcel·la de l'Hort social i ecològic concedit.
e. No tenir cap sanció per una possessió anterior d'hort social pendent de prescriure.
f. Comprometre's a utilitzar un número de telèfon o adreça electrònica per relacionar-se amb l'Ajuntament. (A aquest efecte, l'Ajuntament posa a disposició de les persones usuàries els ordinadors que es troben als locals municipals, on el personal les podrà orientar en la resolució dels problemes d'ús que es puguin plantejar).
2. L'autorització per a l'ús d'una parcel·la de l'Hort social i ecològic és personal i intransferible i el procediment per a la concessió es farà en concurrència, atès el nombre limitat de concessions, entre les persones que es trobin en les situacions següents:
a. Es destinaran quatre parcel·les a persones pensionistes, jubilades o similars que no desenvolupin cap activitat remunerada.
b. Es destinaran tres parcel·les a persones en situació d'atur i risc d'exclusió social.
c. En cas que hi hagi parcel·les vacants, es podran adjudicar a persones necessitades d'una activitat terapèutica i a altres sol·licitants.
d. En cas que encara hi hagi parcel·les vacants, es podran adjudicar a altres sol·licitants.
Article 8.- Procediment de concessió de les autoritzacions a les persones del grup de persones pensionistes o jubilades.
1. El procediment de concessió de les quatre parcel·les destinades al col·lectiu de persones pensionistes o jubilades que no desenvolupin cap activitat remunerada es farà per sorteig amb convocatòria prèvia feta per l'Ajuntament de Mancor de la Vall.
Aquesta convocatòria es publicarà al tauler d'anuncis, a la seu electrònica i a les xarxes socials de l'Ajuntament.
2. Es crearà una llista d'espera en cas que hi hagi més sol·licituds que parcel·les disponibles, d'acord amb l'ordre del sorteig. Aquelles sol·licituds que es presentin amb posterioritat al termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits exigits, s'incorporaran a la llista d'espera per ordre rigorós de registre d'entrada.
En cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al de parcel·les disponibles exclusivament, es farà un sorteig per assignar la parcel·la concreta a cadascuna de les persones sol·licitants.
3. Documentació que han de presentar les persones d'aquest grup.
Dins el termini establert en la convocatòria s'haurà de presentar la sol·licitud i la declaració responsable, d'acord amb el model que es faciliti, acompanyats d'una fotocòpia del DNI o passaport, segons el cas.
L'Ajuntament comprovarà d'ofici l'empadronament i la residència efectiva, així com que la persona sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries amb l'Ajuntament i l'absència d'infraccions pendents de prescriure per incompliment d'aquesta ordenança.
4. Finalitzat el termini establert per a la presentació de sol·licituds, es publicarà la llista provisional de persones admeses i excloses, i es concedirà un termini de 10 dies hàbils per presentar al·legacions.
Finalitzat aquest termini, es publicarà la llista definitiva i s'adjudicaran les autoritzacions.
5. El termini d'adjudicació s'efectuarà per sorteig entre totes les sol·licituds admeses.
A cadascuna de les persones sol·licitants se li donarà un número en el sorteig esmentat. Adjudicades les parcel·les previstes, les persones participants que no hagin estat beneficiàries formaran part de la llista d'espera seguint l'ordre obtingut en el sorteig. A aquesta llista, s'hi aniran incorporant les sol·licituds que es vagin presentant per ordre de registre d'entrada i tindrà validesa fins que es convoqui un futur procediment d'adjudicació.
Article 9.- Procediment de concessió de les autoritzacions a les persones en atur i risc d'exclusió social.
1. La convocatòria per a la concessió d'aquestes autoritzacions es publicarà al tauler d'anuncis, a la seu electrònica i a les xarxes socials de l'Ajuntament.
Les tres parcel·les destinades al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social s'adjudicaran amb valoració prèvia dels Serveis Socials municipals, que establiran puntuacions basades en el grau d'exclusió social i les càrregues familiars que suporti la unitat familiar.
La valoració obtinguda es publicarà amb caràcter provisional i es concedirà un termini de 10 dies hàbils per presentar reclamacions.
Finalitzat aquest termini, es publicarà la llista definitiva i s'adjudicaran les autoritzacions. S'adjudicaran les tres parcel·les a les persones que hagin obtingut major puntuació i es farà un sorteig per assignar la parcel·la concreta a cadascuna de les persones sol·licitants.
En cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al de parcel·les disponibles, també es farà un sorteig per assignar la parcel·la concreta a cadascuna de les persones sol·licitants.
Els criteris socials a considerar per fer la valoració es publicaran juntament amb la convocatòria.
2. Es crearà una llista d'espera en cas que hi hagi més sol·licituds que parcel·les disponibles, d'acord amb la valoració atorgada segons l'informe dels Serveis Socials municipals. Aquelles sol·licituds que es presentin amb posterioritat al termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits exigits seran valorades anualment per l'àrea de Benestar social i es modificarà la llista d'espera en funció del resultat de les valoracions que hagin obtingut les noves persones sol·licitants.
Aquest procés pot donar lloc, si és necessari, a una nova valoració de la resta de sol·licituds pendents d'adjudicació.
La nova llista d'espera formada es publicarà amb caràcter provisional i es concedirà un termini de 10 dies hàbils per presentar reclamacions.
Finalitzat el termini, es publicarà la llista definitiva, que serà d'aplicació durant l'any venidor.
3. Documentació que han de presentar les persones d'aquest grup:
Dins el termini establert en la convocatòria s'haurà de presentar la sol·licitud i la declaració responsable, d'acord amb el model que es faciliti, acompanyats de fotocòpia del DNI o passaport, segons el cas.
L'Ajuntament comprovarà d'ofici l'empadronament i la residència efectiva, també que la persona sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries amb l'Ajuntament, l'absència d'infraccions pendents de prescriure per incompliment d'aquesta ordenança, així com les circumstàncies de risc d'exclusió social i càrregues familiars de cadascuna de les persones sol·licitants.
Article 10.- Contingut de la llicència
La llicència especificarà el següent:
a. Finalitat per la qual es concedeix l'ús de la parcel·la.
b. Localització i número de parcel·la.
c. Drets i obligacions que corresponen a la persona adjudicatària, en funció del que disposa aquest reglament.
d. Vigència de la llicència, que en cap cas podrà ser superior a quatre anys i, per tant, durada de la facultat d'ús sobre els la parcel·la.
e. La intransmissibilitat de la llicència i la impossibilitat de cedir a terceres persones el gaudi i l'ús de la parcel·la.
La resolució administrativa per la qual s'adjudiquen les parcel·les de l'Hort social i ecològic posarà fi a la via administrativa. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la mateixa autoritat que la va dictar o, si escau, un recurs contenciós administratiu.
Article 11.- Funcionament de les llistes d'espera
Cada llista d'espera funciona tal com s'indica en els articles 8 i 9.
En cas d'haver-hi vacants en un dels grups creats i no hi hagi llista d'espera, tindran dret a ocupar una parcel·la les persones que integrin la llista d'espera de l'altre grup d'acord amb l'ordre que figurin en aquesta.
Així mateix, en cas que no hi hagi llistes d'espera tindran dret a obtenir una parcel·la vacant les persones sol·licitants que no pertanyin als grups esmentats però que compleixin la resta de requisits de l'article 7. Tindran preferència aquelles persones necessitades d'una activitat terapèutica.
Article 12.- Extinció de les llicències
1. Les llicències que es concedeixin per a l'adjudicació de les parcel·les de l'Hort s'extingiran i revocaran, amb expedient previ instruït a l'efecte, per les causes següents:
a. Pel transcurs de quatre anys comptadors des de la data de l'obtenció de la parcel·la.
b. Per pèrdua física o jurídica del bé sobre el qual han estat atorgades.
c. Per desafectació del bé.
d. Per mutu acord.
e. Per revocació.
f. Per resolució judicial.
g. Per desistiment o renúncia de la persona usuària.
h. Per caducitat.
i. Per defunció o malaltia que incapaciti la persona usuària a desenvolupar les tasques pròpies de la parcel·la.
j. Per la pèrdua de la condició de veí, en cas que hi hagués persones en llista d'espera.
k. Per qualsevol altra causa inclosa en la convocatòria corresponent i/o en el plec de prescripcions tècniques que, si s'escau, formi part de l'expedient.
l. Per sanció per incompliment de les obligacions i disposicions contingudes en aquest reglament o en la resolució per la qual es concedeixi la llicència corresponent.
m. Per modificació substancial de les circumstàncies concurrents per a l'informe i valoració social de la situació personal que van donar lloc a l'obtenció d'aquesta adjudicació.
Article 13.- Condicions d'ús i aprofitament
1. Les persones usuàries de les parcel·les de l'Hort social i ecològic estan obligades a complir les condicions següents:
a. Han de respectar tots els aspectes recollits en aquest reglament que afectin l'ús que s'hi desenvolupi.
b. S'ha de destinar al conreu de temporada d'espècies vegetals hortícoles, tant de secà com de regadiu, i també ornamentals anuals. Queda prohibida la plantació de plantes o conreus que no s'adaptin a l'agricultura tradicional de la zona.
c. Han de mantenir en perfectes condicions les instal·lacions que els cedeixen per a l'ús, aplicant-hi diligència.
d. Informar l'Ajuntament de qualsevol incidència que afecti les parcel·les o les instal·lacions tant si provenen d'altres persones usuàries com de terceres persones alienes a l'ús d'aquells.
e. Lliurar els terrenys i altres instal·lacions, un cop finalitzi el termini de llicència, netes i aptes per al gaudi de noves persones adjudicatàries.
f. Mantenir la mateixa estructura i superfície de la parcel·la que se cedeix en origen. No es pot fer cap tipus d'obra. Així mateix, cal abstenir-se d'instal·lar qualsevol tipus d'elements que no es destinin específicament al conreu de la terra, com ara barbacoes, coberts, casetes, etc.
g. Evitar causar molèsties a altres persones usuàries i abstenir-se d'usar artefactes que els puguin provocar danys o lesions.
h. Evitar l'ús de substàncies destinades al conreu que no estiguin autoritzades per a l'agricultura ecològica.
i. No es permet la presència d'animals, excepte en el cas de cans guia.
j. No han d'abandonar el conreu o l'ús de les parcel·les excepte per raons de causa major. En cas d'impediment, s'haurà de posar en coneixement de l'Ajuntament el més aviat possible.
k. No cedir l'ús de les parcel·les a terceres persones. No obstant això, la persona titular de la llicència podrà comptar amb l'ajuda d'altres persones en les tasques de suport al conreu, manteniment i collita, però no es permet en cap cas la subrogació en altres persones. Haurà de comunicar a l'Ajuntament aquesta circumstància per escrit, amb identificació de la persona o persones que prestin aquest suport quan sigui amb caràcter habitual. Respecte d'això, cal posar de manifest que qualsevol persona que no reuneixi la condició de persona usuària només podrà ser a la parcel·la per prestar ajuda a la persona titular i sempre haurà d'estar acompanyada per aquesta.
l. Es permeten les visites puntuals de familiars, amics, etc. de les persones usuàries.
m. Participar en els debats de la Comunitat de persones usuàries i acceptar-ne les decisions d'organització.
n. No utilitzar vehicles de tracció mecànic a l'interior de les parcel·les, llevat que es destinin únicament i estrictament a la realització de labors de conreu.
o. Evitar el dipòsit o l'acumulació de materials o eines a les parcel·les que no siguin els estrictament necessaris per al conreu de la terra.
p. Respectar les regles que l'Ajuntament o la Comunitat de persones usuàries estableixin en relació amb l'ús d'aigua, adobs, eines i en general qualsevol altre element que s'utilitzi en l'explotació de les parcel·les, així com avisar la persona responsable designada per la Comunitat de persones usuàries en cas d'alteracions o malaltia en les plantes.
q. No es permetrà el conreu d'espècies arbòries, inclosos fruiters, ni exòtiques, psicotròpiques, invasores o degradants del terreny.
r. No es podran instal·lar hivernacles.
s. Es prohibeix qualsevol tipus de foc dins el recinte de l'Hort social i ecològic, inclosa la crema de residus.
t. Les restes de desbrossament o de neteja dels terrenys s'hauran de dipositar a la parcel·la de compostatge.
u. Es prohibeix la comercialització i l'activitat econòmica de les produccions obtingudes.
v. Es prohibeix la celebració de festes i l'assistència massiva de persones.
w. Es prohibeix l'aparcament de vehicles fora de la possible zona d'aparcament senyalitzada.
x. Es prohibeix utilitzar la parcel·la com a magatzem, dipòsit de materials o qualsevol altre ús que no estigui previst anteriorment, fins i tot encara que no produeixi molèsties, males olors, sorolls ni limiti l'ús i l'aprofitament de les altres parcel·les.
y. És obligatori permetre que l'Ajuntament hi organitzi jornades de portes obertes amb finalitats formatives i socials, durant les quals es podrà observar l'estat de les parcel·les i els treballs que s'hi desenvolupen.
Article 14.- Facultats de la persona usuària
Article 15.- Horari i calendari
Les diferents activitats a desenvolupar a les parcel·les es realitzaran durant les jornades agrícoles tradicionals, en horari de sol a sol. No obstant això, l'Ajuntament per raons degudament justificades, podrà restringir l'explotació a l'Hort als períodes o horaris que consideri necessaris, restricció que haurà de desaparèixer quan desapareguin les circumstàncies que en van motivar l'establiment.
Article 16.- Fertilitzants i productes fitosanitaris
És aconsellable usar remeis naturals contra les plagues i les malalties i abonar la terra amb matèria orgànica prèviament descomposta (compostatge, fems, restes orgàniques, matèria orgànica fermentada, biofertilitzants, etc.) en comptes d'emprar fertilitzants artificials.
Article 17.- Normes ambientals. Prevenció de la contaminació de sòls
1. El conreu de la parcel·la es farà de manera respectuosa amb el medi ambient. Les persones usuàries hauran de prioritzar el conreu sense la utilització d'adobs, herbicides i fitosanitaris de síntesi i en cap cas els que no estiguin autoritzats en agricultura ecològica. En cas de necessitat (malalties, plagues, mancances nutricionals, etc.) es farà el que indiqui el personal tècnic que l'Ajuntament consulti i se'n donarà publicitat a les persones afectades.
2. No es podran utilitzar productes de neteja o altres productes que contaminin el sòl. Igualment, queda totalment prohibit abocar productes contaminants sobre la terra que puguin provocar un greu dany a la terra. En aquests casos, es podrà originar una responsabilitat, fins i tot penal, de la persona responsable de l'abocament.
3. Està totalment prohibit emprar trampes o altres mètodes de captura per a la fauna o esquers amb substàncies verinoses.
Article 18.- Condicions per al regatge
Les persones usuàries de l'ús de les parcel·les hauran de fer servir el sistema de regatge per degoteig. Es prohibeix totalment regar per inundació, amb aspersors o altres mitjans diferents al degoteig. L'Ajuntament facilitarà a les persones usuàries de les parcel·les en situació de risc d'exclusió social el material necessari per instal·lar el reg. L'Ajuntament programarà l'horari de reg, el qual no podrà ser alterat per les persones usuàries de les parcel·les, que sí podran col·locar a la seva parcel·la el seu propi temporitzador de reg. S'evitarà en tot cas el malbaratament d'aigua o les pràctiques que provoquin un consum anormal d'aigua. La conducta contrària a això podrà ser causa de revocació de la llicència. A aquest efecte, les persones adjudicatàries hauran d'acatar en tot moment les instruccions que referent a això siguin donades per l'Ajuntament. La manipulació de les instal·lacions per a la distribució de l'aigua de regatge, l'aprofitament abusiu en contra del que s'estableix o el desacatament a les instruccions expresses que sobre això doni la persona responsable de la distribució de l'aigua de l'Ajuntament comportarà la pèrdua de la llicència concedida.
Article 19.- Gestió de residus
En relació amb els residus generats a l'Hort social i ecològic es respectaran les normes municipals pel que fa a gestió de residus i altra normativa que hi sigui aplicable.
Les persones usuàries de les parcel·les seran responsables de la gestió correcta dels residus que es produeixin a la seva parcel·la. Els residus orgànics que es generin s'hauran de lliurar tractats a la parcel·la de compostatge, d'acord amb els criteris que la Comunitat de persones usuàries hagi establert.
Article 20.- Despeses de manteniment
La persona usuària de la parcel·la s'ha de fer càrrec del seu manteniment ordinari i de les seves instal·lacions, com ara la neteja de la parcel·la, la reparació i el manteniment dels espais comuns, la reparació dels sistemes de regatge dins la seva parcel·la i qualsevol altra cosa que sigui necessari escometre en funció del deteriorament de les instal·lacions provocat per l'ús i l'aprofitament diari d'aquests. Sens perjudici d'això, l'Ajuntament podrà subvencionar part del cost dels materials, o facilitar-ne part, a les persones en situació de risc d'exclusió social. Les persones usuàries seran també responsables del manteniment i la neteja de les zones comunes de l'Hort social i ecològic. Queda totalment prohibit fer en aquestes zones cap tipus d'activitat que no es correspongui amb la finalitat de l'Hort social i ecològic, com ara dipositar-hi qualsevol classe de mercaderia, netejar-hi o reparar-hi vehicles, etc.
Article 21.- Informe de l'estat de les parcel·les i les seves instal·lacions
Abans de l'adjudicació de les parcel·les, l'Ajuntament farà públic un informe del seu estat i de les seves instal·lacions. Anualment, s'emetrà un informe en els mateixos termes, i es destacaran les incidències o les novetats que puguin haver sorgit des del darrer informe.
Article 22.- Inspecció de l'Hort social i ecològic
L'Hort social i ecològic podrà ser objecte d'inspecció a fi de constatar que se'n fa un ús correcte.
Igualment la Policia Local podrà efectuar funcions d'inspecció i personar-se a l'Hort en cas de controvèrsies o incidències en la gestió d'aquests i entre les persones usuàries o amb terceres persones.
Les persones usuàries estan obligades a permetre l'entrada a les parcel·les al personal municipal i a respondre a tots els requeriments que aquest li formuli, així com a acatar les instruccions de l'Ajuntament.
RESPONSABILITATS DERIVADES DE L'ÚS DE L'HORT SOCIAL I ECOLÒGIC
Article 23.- Pèrdua de la condició de persona usuària
1. L'incompliment del que estipulen aquestes normes provocarà la pèrdua de la condició de persona usuària de l'Hort social i ecològic i, conseqüentment, del dret d'ús de què es gaudia.
2. Així mateix, causarà baixa en la seva condició de persona usuària aquella que incorri en alguna de les causes relacionades en l'apartat «Extinció de la llicència» d'aquestes normes.
3. A més del que disposen els apartats anteriors, causaran la pèrdua del dret d'usar l'Hort social i ecològic, els actes o les circumstàncies següents:
a. L'abandonament de l'ús o del conreu de la parcel·la durant més de tres mesos consecutius. En cas d'impossibilitat temporal, que no podrà excedir de tres mesos, la persona usuària ha de comunicar aquesta circumstància a l'Ajuntament.
b. La concurrència de qualsevol de les incompatibilitats o prohibicions que es detallen en aquesta norma.
c. La utilització de la parcel·la per a usos i finalitats diferents als establerts quant a l'aprofitament i la destinació de la terra.
d. L'incompliment de les normes bàsiques de convivència, relacions de veïnatge o conducta insolidària envers els altres hortolans i hortolanes.
e. La imposició d'una sanció per falta greu o molt greu quan es determini expressament en la resolució sancionadora corresponent que la imposició de la sanció porta aparellada la revocació de la llicència.
4. La pèrdua de la condició de persona usuària no donarà lloc, en cap cas, al reconeixement de cap indemnització a favor d'ella. A més, podrà anar acompanyada de la sanció corresponent.
Article 24.- Responsabilitat
L'acceptació per part de la persona adjudicatària de la llicència per a l'ús d'una parcel·la de l'Hort social i ecològic comporta assumir la responsabilitat de l'ocupació i queda plenament sotmesa a complir aquestes normes. Igualment, serà responsable dels actes realitzats per les persones que l'acompanyen, ja sigui a la seva parcel·la o a la d'altres persones usuàries, bé sigui amb la finalitat de prestar ajuda, bé sigui amb qualsevol altra finalitat.
Així mateix, exercirà l'ús sobre la parcel·la que correspongui al seu risc i ventura.
Quan terceres persones no integrades en la Comunitat d'usuaris produeixin pertorbacions en l'ús de les parcel·les es posarà en coneixement de les autoritats competents.
Si la pertorbació a què es refereix el paràgraf anterior fos realitzada per una persona integrada en la Comunitat d'usuaris, es posarà en coneixement de les persones responsables de la pròpia Comunitat i aquestes, si no ho poden resoldre pels seus propis mitjans, ho traslladaran a l'Ajuntament a fi que hi apliqui el règim disciplinari corresponent, amb independència de l'exigència de la responsabilitat a què donés lloc pels danys i perjudicis ocasionats, tant personals com materials.
L'Ajuntament podrà iniciar d'ofici el procediment que porti a determinar les possibles responsabilitats de les persones adjudicatàries de les parcel·les, sobre la base dels actes propis d'aquestes que hagin produït algun dany sobre les instal·lacions o, si escau, per actes de terceres persones, quan no s'hagi complert el que estableix aquest reglament o hi hagi algun tipus de culpa o negligència greu de la persona adjudicatària.
Totes les despeses necessàries per conrear i tenir cura de la terra, així com les eines per al conreu i el manteniment de les parcel·les de l'Hort social i ecològic són a càrrec de les persones adjudicatàries, sens perjudici del rendiment que puguin treure a les infraestructures comunes. L'Ajuntament no es fa responsable dels furts, robatoris o actes vandàlics que puguin succeir a les parcel·les.
Article 25.- Perjudicis a terceres persones
1. Les persones usuàries seran igualment responsables dels possibles perjudicis, lesions o danys a terceres persones que causin en l'exercici de les seves facultats d'ús i aprofitament de l'Hort social i ecològic.
2. S'haurà d'actuar amb diligència amb vista a evitar qualsevol tipus de dany, molèstia o lesió sobre la resta de persones usuàries de les parcel·les.
3. En funció de les responsabilitats que s'originin, quedaran obligades envers la persona perjudicada i/o amb l'Ajuntament a la indemnització corresponent pels danys o lesions produïts.
Article 26.- Restauració a l'estat d'origen
1. Les parcel·les seran retornades en condicions anàlogues a les que tenien quan van ser cedides, sense que la terra hagi estat modificada substancialment per aportacions externes llevat de les que hagin estat expressament autoritzades, d'acord amb el principi de conservació i manteniment.
2. Les persones usuàries de les parcel·les hauran de vetllar per la integritat, guardant la configuració inicial. Igualment, han de vetllar pel manteniment i la conservació de les instal·lacions que integren l'objecte de la cessió, com ara instal·lació d'aigua, tancament de la parcel·la, zones comunes i, en tot cas, reposar o restaurar les coses al seu estat d'origen abans de retornar-ho a l'Ajuntament. L'incompliment d'aquesta obligació de reparar implica l'extinció de la llicència, en cas que estigués vigent, i/o la inhabilitació per tornar a gaudir d'una llicència d'Hort social i ecològic mentre no es satisfaci la reparació i els interessos que s'hagin pogut generar.
REGIM DISCIPLINARI
Article 27.- Regles generals
1. Qualsevol conducta contrària als preceptes del Reglament que es trobi tipificada com a infracció serà sancionada per l'Ajuntament.
2. Les persones que per dol, culpa, negligència o encara a títol de simple observança causin danys a les instal·lacions o a les parcel·les on s'ubica l'Hort social i ecològic, o en contrariïn la destinació i les normes que els regulen, seran sancionades per via administrativa amb multa. L'import s'estableix en aquestes normes, sense perjudici de la reparació del dany i de la restitució del bé ocupat irregularment, si escau.
3. La graduació i determinació de la quantia de les sancions atendrà els criteris següents:
a. La quantia del dany causat.
b. El benefici que hagi obtingut l'infractor o infractora.
c. L'existència o no d'intencionalitat.
d. La reincidència per omissió en el termini d'un any d'una o més infraccions de la mateixa naturalesa, quan hagin estat declarades per resolucions fermes.
Article 28.- Infraccions
Les infraccions es qualificaran de lleus, greus o molt greus, segons el grau d'intensitat o culpabilitat en la conducta infractora, o el dany causat a les instal·lacions.
La responsabilitat administrativa serà exigible de conformitat amb les normes, els principis i els procediments establerts a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i el Reglament de procediment de potestat sancionadora de les Illes Balears, Decret 14/1994, de 10 de febrer.
Les faltes es tipifiquen com a lleus, greus o molt greus.
Tindrà la consideració de falta lleu:
Tindrà la consideració de falta greu:
Tindran la consideració de faltes molt greus:
Article 29.- Sancions
Els incompliments de les obligacions previstes al present Reglament seran sancionats, de conformitat amb allò establert al Tìtol XI de la LRBRL 7/1985, de 2 d'abril.
Els incompliments lleus es sancionaran amb:
Els incompliments greus seran castigats amb:
Les infraccions molt greus seran sancionades amb:
Per a la graduació de la sanció a aplicar es tindran en compte les circumstàncies següents:
La imposició de sancions serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada al seu estat originari, així com amb la indemnització dels danys i perjudicis causats.
Quan es causin danys a béns de titularitat municipal, els serveis tècnics municipals determinaran l'import de la reparació, que serà comunicat a la persona infractora o a qui n'hagi de respondre per al seu pagament en el termini que s'estableixi.
Quan les actuacions constitutives d'infracció siguin comeses per diverses persones conjuntament, en respondran totes de forma solidària. Seran responsables solidàries dels danys les persones físiques o jurídiques sobre les quals recaigui el deure legal de prevenir les infraccions administratives que altres puguin cometre.
Article 30.- Règim econòmic: fiança i preu
La persona concessionària haurà d'abonar una fiança inicial de 30 euros. Aquesta fiança representa el seu compromís personal en el compliment dels deures i les obligacions. S'eximiran de la fiança les persones incloses en el grup de situació de risc d'exclusió social. La fiança serà retornada en el moment en què conclogui el període pel qual hagi estat cedida la parcel·la.
Article 31.- Models de documents
Els formularis i els documents que s'hagin d'utilitzar per completar els expedients administratius que preveu aquesta norma seran aprovats pel Batle de l'Ajuntament de Mancor de la Vall.
Article 32.- Entrada en vigor
Aquestes normes entraran en vigor quan es publiquin en el BOIB una vegada transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/85 de bases de règim local.
Annex I. Inventari del servei que l'Ajuntament posa a disposició de les persones usuàries dels horts socials.
Annex II: Estudi econòmic del servei. Inclou aigua potable, assegurança d'accidents col·lectius, ús de totes les instal·lacions.
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Mancor de la Vall, 10 d'agost de 2.021
El batle Guillem Villalonga Ramonell