Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

Núm. 283189
Aprovació definitiva Ordenança reguladora sobre la recollida, transport dels residus i gestió de la Deixalleria

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acordat per aquest Ajuntament en Ple, en sessió ordinària celebrada el dia 21 de desembre de 2020, l'aprovació de l'ordenança reguladora sobre la recollida, transport dels residus i gestió de la Deixalleria, i feta la legal exposició al públic.

Havent-se formulat al·legacions sobre dita aprovació, i atesos els suggeriments formulats durant el termini d'exposició pública per el grup Popular de Valldemossa , l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 17 de maig de 2021, de conformitat amb el disposat a l'article 17-3 del Reial Decret 2/2004 de 5 de març del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, per unanimitat acorda:

Incorporar unes modificacions, de tal maner que s'aprova definitivament l'ordenança transcrivint a continuació el text complet de la mateixa.

 

ORDENANÇA REGULADORA SOBRE LA RECOLLIDA, TRANSPORT DELS RESIDUS I GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA

ÍNDEX

 

TÍTOL 1. PREÀMBUL /EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL 2. DISPOSICIONS GENERALS .................................................... Article 1 fins Article 3

TÍTOL 3. RECOLLIDA DE RESIDUS........................................................ Article 4 fins Article 13

TÍTOL 4. GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA................................................ Article 14 fins Article 25

TÍTOL 5. PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚS............ Article 26 fins Article 44

TÍTOL 6. MALBARATAMENT ALIMENTARI I COMPOSTATGE....... Article 45 fins Article 46

TÍTOL 7. RESIDUS A LA COSTA............................................................. Article 47 fins Article 48

TÍTOL 8. INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS............................. Article 49 fins Article 53

DISPOSICIONS ADDICIONALS

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

ANNEXES

 

TÍTOL 1

PREÀMBUL /EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Els residus generats per la ciutadania, activitats econòmiques, institucions i actes festius al terme municipal de Valldemossa, i que són assimilables a la categoria “Residu municipal”, són objecte de regulació normativa a diferents nivells: tant en l'àmbit europeu com a nivell autonòmic i local. Per aquest motiu, amb la present ordenança, l'Ajuntament pretén disposar d'una eina per a la correcta regulació de la gestió dels residus, basada en criteris de sostenibilitat i amb l'objectiu general de maximitzar el reciclatge de residus, minimitzar la seva generació i, per suposat, disposar d'un entorn urbà net i saludable. Al mateix temps, s'assoleixen els objectius del compliment de reciclatge i prevenció que exigeixen les directives comunitàries i la legislació autonòmica vigent en matèria, com les que s'exposen a continuació:

La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva marc de residus, incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.

La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva marc de residus i deroga la llei anterior de 1998. La Llei 22/2011 estableix els instruments de la política en matèria de residus, com són els plans i programes de prevenció i de gestió de residus, el seu contingut i l'obligatorietat d'aprovació i actualització periòdica per a les comunitats autònomes.

La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears pretén ser una llei per a la gestió sostenible de residus, així com una eina jurídica per fer un gir cap al nou paradigma europeu, i mundial, de l'economia circular. La generació de residus ha de disminuir, i els que es generin han de deixar de ser un residu per ser un recurs.

Aquesta llei ha optat per completar la legislació bàsica estatal i per millorar el nivell de protecció mediambiental. Per tant, es tracta d'una norma de desplegament d'especial qualitat, avançada i en línia amb la Directiva europea marc de residus (UE) 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, que modifica la Directiva 2008/98/CE, atès que pretén millorar la legislació bàsica estatal en matèria de gestió de residus per preservar de la millor manera possible el medi ambient i contribuir de manera eficaç a la implantació d'un nou model de desenvolupament i creixement que permeti optimitzar l'ús de recursos, les matèries i els productes disponibles.

La Llei de residus cerca tres objectius principals:

1. En primer lloc i seguint la jerarquia de gestió de residus de la Unió Europea, incidir en la prevenció de residus establint restriccions a la venta i distribució de determinats productes, utensilis i envasos d'un sol ús, especialment els de plàstic; restriccions a la distribució de productes que contenen microplàstics; mesures de reducció dirigides a ciutadans, comerços, sector HORECA i administracions i contra el malbaratament alimentari.

2. En segon lloc, augmentar la valorització material dels residus a través del compostatge de la matèria orgànica i de la preparació per a la reutilització, enumerant bonificacions i mesures a dur a terme a les deixalleries municipals.

3. I per últim, el darrer objectiu és millorar la recollida selectiva de les diferents fraccions de residus mitjançant el principi del pagament per generació o establint noves fraccions a recollir.

L'esperit d'aquesta ordenança és, per tant, ser una eina per garantir el compliment dels anteriors objectius i de l'article 45 de la Constitució Espanyola el qual estableix, com a principi rector de la política social i econòmica, el dret de tots a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure dels poders públics, entre ells el municipi, de conservar-lo.

Per això, recull les mesures de la Llei de residus i de la normativa europea i estatal, ja que són les que marquen el camí per reduir la generació de residus i, en conseqüència, salvaguardar el medi ambient, l'economia i la vida als mateixos per aconseguir, entre tots, un municipi més habitable, més sostenible i, en definitiva, més humà.

 

TÍTOL 2

DISPOSICIONS GENERALS

 

Article primer

Objecte

La present Ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Valldemossa, de totes aquelles noves mesures, conductes i activitats dirigides a la prevenció de residus i a la recollida selectiva establertes a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats per tal de mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient:

1. Regular les relacions entre l'Ajuntament i els usuaris del servei de recollida i gestió de residus dins del terme municipal de Valldemossa.

2. Fomentar la prevenció i el reciclatge dels residus amb la finalitat d'evitar el tractament finalista, millorar la qualitat de vida ciutadana i fomentar la protecció del medi ambient i la neteja del terme municipal.

3. Regular la deposició i recollida de cada fracció de residus per cada canal apropiat: porta a porta, Deixalleria o d'altres. Regular l'ús i la gestió de les instal·lacions de la Deixalleria al municipi, així com el trasllat dels residus a les instal·lacions de tractament, recuperació o transferència.

4. Aplicació del principi de responsabilitat del generador de residus a fer-se càrrec de la correcta selecció i gestió del seu residu, afavorint així a la creació d'un sistema que permeti una distribució adequada dels costos del servei.

5. Aplicar un model basat en la informació i l'educació ambiental per tal d'assolir una participació dels usuaris d'acord amb els criteris descrits anteriorment.

Article segon

Àmbit d'aplicació

En el terme municipal de Valldemossa, totes les persones físiques i jurídiques estan obligades a complir les prescripcions contingudes en la present Ordenança, així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable pel que fa a la prevenció i gestió de residus en el municipi de Valldemossa.

És competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de recollida de residus domèstics i la gestió de la deixalleria, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.

Article tercer

Definicions

A efectes de la present ordenança o per evitar confusions a l'hora de complir amb els seus preceptes, s'entendrà per:

1. «Residu»: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció o l'obligació de desprendre-se'n.

2. «Residu comercial»: residu generat per l'activitat pròpia del comerç al detall i a l'engròs, els serveis de restauració i bars, les oficines i els mercats, així com la resta del sector serveis.

3. «Residu domèstic»: residu generat a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques. Tindran també la consideració de residus domèstics:

a. Els similars als anteriors generats en comerços, serveis i indústries

4. «Residu industrial»: resultants dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera.

5. «Residu perillós»: residu que presenta una o diverses característiques perilloses enumerades a la Llei de residus o legislació que es pugui aprovar de conformitat amb el que estableix la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya en formi part i també els recipients i envasos que els hagin contingut.

6. «Residu especial»: tindran aquesta consideració els residus que es poden generar a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques però no formen part dels residus admesos a la recollida selectiva porta a porta per les característiques i perillositat requereixen un tractament especial per evitar danys al medi ambient o altres persones, com poden ser:

a. Aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, residus i runes procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària

b. Dissolvents, pintures, vernissos, pesticides, aerosols, productes líquids de fotografia i els envasos que els puguin contenir

7. «Fracció orgànica o FORM»: comprèn els residus orgànics biodegradables procedents de les restes de menjar o de les restes vegetals propis de la llar, i també els residus provinents de generadors singulars, com ara restaurants, hotels, comerços d'aliments i grans superfícies comercials.

8. «Tèxtils»: inclou roba, draps, restes de tapisseria, calçat i roba de vestir.

9. «Runa»: enderrocs i altres residus de la construcció i la demolició d'edificis, la gestió dels quals és de competència municipal, d'acord amb la legislació sectorial.

10. «Poda»: restes orgàniques derivades del manteniment de les àrees enjardinades públiques o privades.

11. «Resta»: fracció residual dels residus municipals un cop efectuades les recollides selectives i que encara pot contenir materials valoritzables. S'inclouen: articles de pell, cendra, burilles, compreses, tampons i bolquers, embolcalls de composició mixta, tiretes, esparadraps, tovalloletes infantils, pols d'escombrar, etc.

12. «Residus voluminosos»: conjunt heterogeni de residus de materials molt diversos, que no poden ser evacuats pels mitjans convencionals de recollida donades les seves grans dimensions. S'inclouen els electrodomèstics, mobles, matalassos, somiers, portes i altres.

13. «Contenidors»: recipients destinats al dipòsit temporal dels residus

14. «Residus d'aparells elèctrics i electrònics»: aparells que funcionen amb corrent elèctric o camps electromagnètics amb tensió contínua o corrent altern

15. «Pneumàtics fora d'ús»: pneumàtics que s'han convertit en residu

16. «Bossa compostable»: bossa fabricada a partir de material biodegradable, valoritzable mitjançant compostatge i digestió anaeròbia, tant en condicions industrials si estan certificats per la norma europea UNE EN 13432:2001 com en condicions de compostatge domèstic.

17. «Recollida selectiva»: recollida d'un flux de residus de manera separada, segons el tipus de naturalesa de cada residu, per facilitar el seu tractament específic.

18. «Recollida porta a porta»: sistema de recollida selectiva dels residus municipals que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la separació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però enlloc de fer servir contenidors ubicats a la via pública, aquestes fraccions separades són recollides directament en el punt de generació, d'acord amb un calendari preestablert. Aquest sistema comporta la desaparició dels contenidors de la via pública.

19. «Deixalleria»: instal·lació de recepció selectiva de residus municipals, on l'accés està permès dins d'un determinat horari. Els usuaris poden dipositar, de forma selectiva, diferents tipus de residus municipals per als quals no hi ha un sistema de recollida domiciliària.

20. «Producte de plàstic d'un sol ús»: Producte fabricat totalment o parcialment amb plàstic i que no ha estat concebut, dissenyat o introduït al mercat per completar, dins del seu període de vida, múltiples circuits o rotacions mitjançant la seva devolució a un productor per ser emplenat o reutilitzat amb la mateixa finalitat pel qual va ser concebut. (Directiva UE/2019/904).

21.  «Envàs»: Tot producte fabricat amb qualsevol material de qualsevol naturalesa que s'utilitzi per contenir, protegir, manipular, distribuir i presentar mercaderies, des de matèries primeres fins a articles acabats, i des del fabricant fins a l'usuari o consumidor. Es consideren també envasos tots els articles «d'un sol ús» utilitzats amb aquesta mateixa finalitat. (Directiva 94/62/CE).

22. «Monodosis alimentàries»: Envàs, generalment de petita mida, que conté només una dosi de consum de l'aliment en qüestió i que per tant la seva finalitat és el consum en un sol ús.

23. «Valorització»: Qualsevol operació el resultat principal sigui que el residu serveixi a una finalitat útil en substituir a altres materials que d'altra manera s'haurien utilitzat per a complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció, en la instal·lació o en l'economia en general. (Directiva 2008/98/CE).

24. «Valorització material»: Obtenció de nous materials, o el reciclatge de part d'ells, per evitar l'ús de noves matèries primeres; com per exemple el reciclatge o la reutilització.

25. «Valorització energètica»: És la que té lloc per la incineració dels residus, obtenint petites quantitats de residus i energia provinent dels materials continguts.

26. «Preparació per a la reutilització»: Operació de valorització consistent en la comprovació, neteja o reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es preparen perquè puguin reutilitzar-se sense cap altra transformació prèvia. (Directiva 2008/98/CE).

Per a la resta de definicions, s'atendrà el que disposa la legislació comunitària, estatal i autonòmica en matèria de residus.

 

TÍTOL 3

RECOLLIDA DE RESIDUS

CAPÍTOL 1

RESIDUS MUNICIPALS

 

Article quart

Generalitats de la gestió dels residus municipals

Al terme municipal de Valldemossa la gestió de la recollida de residus es fa mitjançant un servei de recollida Porta a Porta. Els usuaris/-àries tenen l'obligació d'utilitzar aquest servei com a mètode principal de recollida de residus i hauran d'assumir una taxa establerta per a tal efecte.

1. Correspondrà als usuaris/-àries del servei de recollida porta a porta dipositar els residus correctament seleccionats en origen segons les següents fraccions: FORM, envasos de vidre, envasos lleugers, paper-cartró i rebuig.

2. La obligació de separar els residus correctament és independent del sistema tarifari al que s'aculli cada contribuent.

3. En general, la recollida dels residus domèstics es fa mitjançant un servei de recollida porta a porta. Els usuaris tenen l'obligació d'utilitzar aquest servei com a mètode principal de recollida de residus.

4. No obstant, els que no puguin fer ús d'aquest servei hauran d'acudir a la Deixalleria o altres punts d'aportació que els indiqui l'Ajuntament. Els residus no es poden transportar a altres municipis.

5. Així doncs, s'hauran de dipositar els residus al lloc, horari i freqüència que estableix aquesta ordenança.

6. L'Ajuntament podrà introduir modificacions quant a freqüència i horari del servei porta a porta sempre i quant informi amb antelació suficient als usuaris del servei.

7. L'Ajuntament adquireix la propietat i responsabilitat de la gestió dels residus un cop aquests han estat lliurats correctament per a la seva recollida.

8. La gestió dels residus municipals al terme municipal de Valldemossa  inclou l'obligació de seleccionar les diferents fraccions en origen per part dels usuaris del servei.

9. Els usuaris del servei de recollida municipal rebran un servei de recollida de tipus porta a porta per a les fraccions FORM, vidre, rebuig, envasos i paper/cartró, essent obligatori extreure els residus al carrer, davant l'habitatge o l'establiment de forma ordenada i respectant els horaris i la freqüència establerta al calendari.

10. Es presta un servei de recollida domiciliària de voluminosos. Aquest funcionarà de forma concertada en freqüència i quantitat que dicti l'Ajuntament. Es podran aportar fins a un màxim de tres residus voluminosos per usuari particular i dia de recollida.

11. S'articularà un servei de recollida de residus específic per al mercat setmanal. Aquests usuaris també tindran la obligació de participar en el sistema de reciclatge tal i com s'estableix en aquesta ordenança.

12. S'articularà un servei de recollida de residus específic per als actes festius. Els usuaris d'actes festius també tindran la obligació de participar en el sistema de reciclatge tal i com s'estableix en aquesta ordenança.

13. L'Ajuntament de Valldemossa, serà l'encarregat del servei de recollida i transport dels residus. Aquests es transportaran fins a les plantes de selecció, transferència o Deixalleria municipal.

14. Resten exclosos del servei de gestió de residus municipals tots els altres residus que no tinguin la consideració de residus municipals.

Article quint

Recollida de residus porta a porta

1. Per a treure els residus al carrer en la recollida porta a porta, s'hauran d'ubicar als elements de contenció (poal o bossa), de forma ordenada i davant del domicili o de l'establiment, o bé on s'hagi establert pels serveis tècnics municipals. Restarà prohibit ubicar els residus en un punt no regulat pels serveis tècnics municipals.  

2. S'ha de respectar la separació i dipositar els residus als llocs habilitats a tal efecte per a cadascuna de les següents fraccions, segons es disposa a continuació, per tal d'aconseguir una recollida selectiva de qualitat:

a. Paper i cartró, s'haurà d'extreure al carrer amb una bossa o caixa de paper-cartró, o bé si es tracta de cartró es podrà treure fermat o dins una bossa reutilitzable que es tornarà a dipositar una vegada s'hagi buidat.

b. La fracció d'envasos anirà amb una bossa de plàstic, idealment de color blanc o transparent per tal d'afavorir les tasques de seguiment. En cas de dipositar un residu més gros (garrafa d'aigua, envàs gros, etc.) es podrà dipositar al costat o fermat a la bossa d'envasos corresponent.

c. Els envasos de vidre es podran dipositar dins una bossa reutilitzable, contenidor o altre sistema prèviament autoritzat per part dels responsables municipals. Els envasos de vidre s'han de treure sense tap.

d. La matèria orgànica s'haurà de treure al carrer dins una bossa compostable, poalet o altre sistema prèviament autoritzat per part dels responsables municipals.

e. El rebuig s'ha de treure en una bossa o recipient tancat. No pot contenir residus reciclables ni d'altres que no estiguin clarament tipificats com a rebuig a la definició que es presenta a aquesta ordenança.

f. Els bolquers i altres materials sanitaris s'han de treure en una bossa o recipient tancat. La seva recollida es realitzarà tres dies a la setmana, encara que el dia del rebuig també podran ser lliurats amb aquesta fracció. Mai poden contenir residus reciclables.

3. Els usuaris/-àries que de forma justificada no puguin adaptar-se a l'horari i calendari del servei porta a porta podran fer ús del servei de la Deixalleria, que disposarà de contenidors de totes les fraccions, sempre amb l'obligació de respectar el seu horari d'apertura i normes d'ús.

4. En el cas que l'activitat generi molta quantitat d'alguna de les fraccions de residus, l'Ajuntament pot excloure-la del servei de recollida.

 

Article sext

Servei de recollida comercial

1. Els usuaris d'activitats econòmiques estan igualment obligats a seleccionar els residus per fraccions independentment que utilitzin o no el sistema de recollida municipal.

2. En el cas que l'activitat generi molta quantitat d'alguna de les fraccions de residus, l'Ajuntament pot excloure-la del servei de recollida.

3. Les activitats econòmiques adherides al servei han de respectar el calendari i horari establert, així com ubicar els residus de forma ordenada dins els elements de contenció (poal o bossa). Cada fracció ha de ser fàcilment identificable pels operaris de la recollida.

4. Els usuaris/-àries d'activitats econòmiques tenen dret a utilitzar el servei municipal de recollida de residus porta a porta, sempre i quan s'acrediti que els residus generats són assimilables a domèstics.

5. En cas de fer ús del servei municipal, els usuaris/-àries d'activitats econòmiques hauran d'assumir la taxa establerta per a tal efecte.

6. Les activitats econòmiques adherides al servei han de respectar el calendari i horari establert.

Article sèptim

Servei de recollida del mercat

Es presta un servei de recollida de residus específic per al mercat. Els mercaders també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal i com s'estableix en aquesta ordenança.

El servei municipal de recollida realitzarà les operacions de recollida de residus que es generin en les diferents parades del mercat setmanal, sempre que aquests residus siguin assimilables a domèstics.

Els titulars de les paradetes tenen l'obligació de lliurar els residus en les condicions adequades de separació de materials i utilitzar el sistema de recollida establert per l'Ajuntament. Queda prohibit dipositar els residus sense separar les fraccions correctament. L'incompliment d'aquesta ordenança pot comportar sanció econòmica o administrativa.

Article vuitè

Servei de recollida dels actes festius i esdeveniments públics

S'articularà un servei de recollida de residus específic per als actes festius. Els usuaris d'actes festius o esdeveniments públics tenen l'obligació de separar els residus tal i com s'estableix en aquesta ordenança.

El servei municipal de recollida realitzarà les operacions de recollida de residus que es generin durant tots els esdeveniments als quals participa l'administració pública, sempre que aquests residus siguin assimilables a domèstics.

Queda prohibit dipositar els residus sense separar, s'han de fer servir els contenidors ubicats segons la fracció que es vulgui dipositar.

Article novè

Recollida a les obres particulars i municipals

1. El promotor públic o privat d'una obra serà responsable de l'embrutiment ocasionat en la via pública, estant obligat a deixar net l'espai urbà afectat.

2. Aquest té l'obligatorietat de separar tant els residus assimilables a domèstics com els residus procedents de l'obra.

3. Les obres que es troben en zona de recollida porta a porta, hauran de dipositar les diferents fraccions dels residus objecte d'aquest tipus de recollida de forma separada, ordenada i respectant els horaris i la freqüència, davant del lloc de treball.

4. El responsable de la gestió incorrecta dels residus serà el promotor si aquest és privat i el contractista si l'obra depèn d'una entitat pública.

Article desè

Potestats de l'Ajuntament

1. L'Ajuntament podrà introduir modificacions en quant a freqüència i horari del servei porta a porta, deixalleria o altra servei, sempre que informi amb antelació suficient als usuaris.

 

​​​​​​​2. En cas de la no realització del servei per causes alienes a la voluntat de l'Ajuntament s'informarà a tota la població amb la suficient antelació.

CAPÍTOL 2

NETEJA VIÀRIA

 

Article onzè

Normes generals

Totes les persones estan obligades a prevenir i evitar l'embrutiment del municipi, d'acord amb el que preveuen aquesta Ordenança i les disposicions de Batlia que la despleguin.

L'Ajuntament ha de potenciar i afavorir les accions que, en matèria de neteja pública col·lectiva, desenvolupi la iniciativa privada i ha de fomentar les accions que tendeixin a incrementar la qualitat de vida al municipi, la protecció del seu ornament i l'entorn mediambiental.

Article dotzè

Prohibicions

Queda prohibit:

1. Tirar a les vies i espais lliures públics o privats de concurrència pública tot tipus de residus, molt especialment i entre d'altres: llosques, xiclets, clovelles, peladures, papers, plàstics, embolcalls, llaunes, envasos, botelles i similars. Qui desitgi desprendre-se'n, els ha de dipositar a les papereres separadament, si escau, o recipients específics disposats a aquest efecte a les vies o espais lliures públics.

2. Escopir, defecar o orinar a les vies i espais públics. En el cas de les defecacions o dejeccions de cans i altres animals de companyia que embrutin les vies públiques i els espais lliures públics o de concurrència pública han de ser netejades de forma immediata per la persona que condueix l'animal sense prejudici de la sanció que es pugui aplicar. És responsable de qualsevol acció contrària al que disposa aquesta Ordenança la persona que condueixi l'animal en el moment de la infracció i, subsidiàriament, la propietat de l'animal. Així mateix, són responsables directes les persones propietàries dels animals que infringeixin aquesta Ordenança i que vagin amollats sense cap responsable.

3. Espolsar estores, robes i ormejos domèstics, des de balcons o buits oberts a façanes sobre les vies i espais lliures públics o tirar-hi qualsevol tipus de deixalla, residu sòlid o líquid. Aquesta prohibició també afecta les persones que efectuïn aquestes operacions des de plantes baixes o des de la mateixa via o espai lliure públic.

4. Fer degotar líquids damunt la via pública a causa de la neteja de terrasses i balcons, o dels desguassos de rentadores, d'aparells de refrigeració, climatització o extracció d'aire viciat.

5. Tirar cap a l'exterior, damunt les vies o espais públics, residus procedents de l'agranada o neteja d'habitatges, comerços, oficines i altres locals, edificis i recintes.

6. Deixar a la via pública o fora de la Deixalleria qualsevol tipus d'objecte, voluminosos, ormejos i utensilis domèstics que no pot recollir el servei ordinari de recollida i que, per la seva naturalesa, ha de rebre una altra destinació segons aquesta Ordenança.

7. Dipositar bosses de residus domiciliaris dins i fora de les papereres, l'ús de les quals es reserva exclusivament als residus produïts ocasionalment per les persones vianants. Així mateix, no es poden tirar llosques enceses o qualsevol altra matèria incandescent o corrosiva a les papereres o contenidors de la via pública.

8. Dipositar qualsevol residu no adient a cada tipus de contenidor o paperera.

9. Banyar-se o rentar animals, roba, fruites, verdures o objectes de qualsevol mena a les fonts i estanys públics.

10. Deixar menjar disponible per als animals a la via pública o a zones o llocs accessibles des de la via pública. Són excepcions d'aquesta norma les actuacions específiques per controlar poblacions d'animals en l'entorn urbà que comptin amb l'autorització dels serveis municipals.

11. Rentar i reparar vehicles en les vies públiques.

12. Realitzar activitats a la via pública que la puguin embrutar, entre d'altres, manipular residus, seleccionar i acumular materials sense autorització, realitzar activitats de pintura i envernissat, etc.

13. Abocar o abandonar residus o deixalles, qualsevol que en sigui la natura, proporció o quantitat a camins, o espais de domini públic, o abocar-los als torrents.

14. El públic en general i les persones usuàries de papereres ubicades a les vies principals i espais públics, s'han d'abstenir de tota manipulació sobre aquestes, com ara desplaçar-les, buidar-les, arrabassar-les o qualsevol altre acte que en deteriori la imatge, les inutilitzi o redueixi de manera anormal l'ús a què estan destinades.

15. Els propietaris de solars, terrenys o immobles, els han de mantenir lliures de deixalles i residus i en les condicions corresponents d'higiene, salubritat, seguretat i ornament públics i, en tot cas, han de realitzar el tancament d'aquests solars i terrenys. La prescripció anterior inclou l'exigència de la desratització, la desinfecció dels solars i l'eliminació de les proliferacions de restes vegetals que puguin suposar molèsties per al veïnat i riscos d'incendi.

16. Està totalment prohibit abocar, temporalment o definitivament, qualsevol tipus de residus en solars o parcel·les, tant públics com privats.

Article tretzè

Residus derivats del transport o manipulació de materials

1. Les persones que condueixin vehicles que transportin materials pulverulents, papers, cartons o qualsevol altra matèria disseminable, estan obligades a cobrir la càrrega amb lones, veles o elements semblants i a adoptar les mesures necessàries per impedir que els productes caiguin damunt les vies i els espais lliures públics.

2. Un cop finalitzades les operacions de càrrega i descàrrega, cal netejar, immediatament, les voravies, voreres de seguretat i calçades de l'embrutiment produït durant les operacions, així com dels elements del vehicle que puguin embrutar. Han d'assumir aquesta obligació la persona conductora o propietària del vehicle i, subsidiàriament, la propietària o titular de la finca o establiment per al qual s'hagi efectuat la càrrega o descàrrega.

3. Les persones responsables d'indústries, comerços i altres establiments que utilitzin per al seu servei zones de les vies i espais públics, mitjançant l'ocupació habitual amb vehicles de tracció mecànica, estan obligades a netejar-los i a eliminar-ne els vessaments d'olis, greixos i productes semblants produïts per aquests.

4. Queda prohibit netejar objectes a les vies i espais lliures públics quan n'impliqui l'embrutiment perquè s'hi aboquen o s'hi dipositen residus sòlids o líquids.

 

TÍTOL 3

GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA

CAPÍTOL 3

GENERALITATS DE LA DEIXALLERIA

 

Article catorzè

Objecte i àmbit

Aquesta ordenança pretén regular el bon ús per part de la ciutadania de la instal·lació definida al present document com a la Deixalleria.

Article quinzè

Objectius

Els objectius de la present ordenança, són:

1. Definir els aspectes generals relacionats amb l'ús de la Deixalleria i fomentar la seva utilització i bon funcionament

2. Fomentar la reducció, reutilització i el reciclatge del màxim percentatge possible, dels residus domèstics

3. Assolir el màxim nivell de qualitat en les fraccions dipositades, reduint al mínim la presència de materials impropis.

4. Prevenir els abocaments incontrolats en zones rurals

 

​​​​​​​5. Millorar la gestió dels residus urbans, en compliment i en adaptació al que s'estableix al Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca (PDSGRUM) vigent, així com dels requisits que s'estableixen a la Llei de Residus i Sòls Contaminats vigent.

Article setzè

Competències municipals

1. Responsabilitzar-se de l'adequació de la instal·lació i de la gestió dels residus que s'hi depositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a tal efecte.

2. Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i de prevenció al Deixalleria.

3. Realitzar la gestió dels residus d'acord amb la normativa específica aplicable, tenint en compte els sistemes i tractament previstos corresponents als plans directors sectorials i normativa vigent en matèria de residus, com la Llei de residus i sòls contaminats.

4. Els residus recollits són propietat de l'Ajuntament. Els objectes de valor que es puguin trobar han de ser dipositats a l'Ajuntament.

CAPÍTOL 4

ÚS I GESTIÓ

 

Article dissetè

Usuaris/-àries

La Deixalleria és una instal·lació dissenyada especialment per a la recollida de residus domèstics, tot i que, en determinades condicions, s'acceptaran residus provinents d'activitats econòmiques.

En aquest sentit, es consideraran les següents tipologies d'usuaris/-àries:

1. Els serveis municipals

2. Usuaris/-àries particulars: persones residents a Valldemossa.

3. Usuaris/-àries professionals: usuaris/-àries generadors de residus que provenen d'activitats econòmiques, industrials o comercials: comerços, oficines, tallers, indústries, activitats agrícoles i altres empreses de serveis que desenvolupin la seva activitat econòmica al terme municipal de Valldemossa, amb domicili fiscal al mateix terme.

4. Els usuaris/-àries professionals podran aportar residus com Residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEE), ferralla, vidre, paper, envasos..., sempre que aquests no suposin una despesa per l'Ajuntament en conceptes d'emmagatzematge, transport o tractament (podran aportar principalment els residus assimilables a domèstics). Aquests usuaris/-àries no hi podran deixar restes de poda, voluminosos o residus perillosos, entre d'altres. En aquests casos, els productors de residus els hauran de dur directament a les plantes de tractament o bé contractar un gestor de residus autoritzat.

Article divuitè

Drets i deures dels usuaris/-àries

1. Els usuaris estaran obligats a dipositar ells mateixos els seus residus als contenidors de la fracció corresponent disposats a la Deixalleria, durant l'horari d'obertura establert i sota la supervisió de l'operari.

2. En qualsevol cas, a l'hora de portar la fracció de rebuig a la Deixalleria, els usuaris/-àries hauran de dur la bossa oberta per tal que l'operari pugui supervisar que la bossa es troba separada correctament.

3. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'utilitzar els serveis municipals de recollida de residus en es termes que estableix la present ordenança.

4. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'exigir que els seus residus siguin correctament tractats per tal que es garanteixi el màxim reciclatge i el mínim impacte ambiental.

5. Tots els usuaris del servei de recollida de residus de la Deixalleria de Valldemossa han de prendre consciència i col·laborar en el manteniment i conservació del medi ambient tot procurant adoptar una conducta que tendeixi a evitar i prevenir la generació de residus.

 

​​​​​​​6. Tota la ciutadania de Valldemossa ha d'assolir el compromís perquè els objectius que es proposen en aquesta ordenança s'assoleixin. No obstant això, és probable que es puguin donar comportaments mancats de civisme que podran ser denunciats i sancionats per part de l'equip municipal a càrrec del servei, policia local o d'altres.

7. L'Autoritat municipal podrà exigir en tot moment el compliment immediat de la present ordenança, obligant al causant d'un incompliment a corregir-lo; al causant d'un deteriorament a la reparació de l'afecció causada, sense perjudici de la imposició de la sanció que correspongui, d'acord amb el que s'estableix a la present ordenança.

Article dinovè

Residus admesos

El llistat de residus acceptats pot sofrir variacions en funció de les possibilitats de gestió de l'Ajuntament. En aquest sentit, cal que l'usuari/-ària presti atenció a les indicacions que es facin a través del personal o altres canals d'informació habituals com cartells, bans, e-mails...

1. Residus perillosos: productes de neteja tòxics, dissolvents químics, pintures, coles i adhesius, vernissos, productes tractadors de la fusta, materials bruts de productes químics, restes de fitosanitaris i altres productes químics obsolets o caducats, així com tots els envasos contaminats que els hagin contingut. Cal presentar-los tapats i sense que tinguin possibilitats d'escampar-se fora dels recipients destinats a acollir-los.

2. Residus de recollida domiciliària: paper i cartó, envasos de vidre, envasos, rebuig i matèria orgànica. Tots els residus dipositats a la Deixalleria ho seran triats en fraccions, evitant especialment que el rebuig es converteixi en residus no triats.

3. Residus d'aparells elèctrics i electrònics de totes les gammes: s'han de dipositar amb cura dins el contenidor de manera que no s'espenyin. La segregació de les fraccions es determinarà en funció de les necessitats del gestor autoritzat. S'inclouen els residus informàtics.

4. Fluorescents i altres il·luminaries: es dipositaran de manera que no es trenquin.

5. Restes de poda: els usuaris/-àries particulars podran dipositar fins a un màxim de tres bosses de 60 litres a la setmana de poda al Deixalleria.

6. Roba: ha de ser roba neta i en bon estat, s'ha de dur en bosses i deixar dins el contenidor corresponent. El dipòsit de la roba estarà supeditat a la revisió per part dels responsables de la Deixalleria per valorar el seu estat. En cas que es consideri que la roba dipositada no es troba en bon estat, s'haurà de tractar com un residu tèxtil.

7. Residus voluminosos: mobles i altres residus sense contenidor específic i de grans dimensions, s'han de dipositar dins la caixa corresponent.

8. Olis minerals i vegetals: en el seu respectiu contenidor, es procurarà que no es vessi, i que no es mesclin els diferents tipus d'oli.

9. Amiant: està prohibit trossejar-lo. S'ha de dipositar dins la saca corresponent.

10. Piles alcalines i de botó: s'han de dipositar per separat al contenidor habilitat pel sistema de gestió corresponent.

11. Residus de construcció i demolició: es dipositaran dins sacs petits al contenidor corresponent. El màxim establert per l'Ajuntament serà de 30 litres per setmana.

12. Pneumàtics fora d'ús fins a un màxim de 4 pneumàtics per setmana.

L'Ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d'algun d'ells, en funció de les necessitats i de les evolucions de les diferents normatives relatives als residus. L'Ajuntament podrà autoritzar en casos excepcionals que la quantitat de residus a dipositar a la Deixalleria sigui superior als límits establerts.

En general els residus s'han de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Si s'han emmagatzemat residus durant un temps o bé es disposa d'una gran quantitat de material per renovació de mobiliari, mudança, etc. és obligatori contractar els serveis d'un gestor de residus autoritzat.

Article vintè

Residus no admesos

1. Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris. Restes d'animals morts, residus ramaders i agrícoles i excrements d'animals.

2. Residus d'animals morts, residus ramaders i agrícoles.

3. Residus d'activitats mineres o extractives.

4. Residus radioactius.

5. Residus explosius.

6. Qualsevol tipus de vehicle de motor.

7. Residus industrials i aquells procedents de generadors no autoritzats.

8. Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge al Deixalleria.

9. Restes de palmera, plantes crasses o similars.

Per desfer-se d'aquests residus serà obligatori, per part dels usuaris, contractar els serveis d'un gestor de residus.

Article vint-i-un

Limitacions d'accés. (Pes màxim, horaris)

1. Per entrar a la Deixalleria s'ha de ser usuari/-a de la mateixa, tal com s'estableix a l'article 17. Usuaris/-àries.

2. L'accés al Deixalleria estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg. D'aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.

3. Els horaris de la Deixalleria seran variables en funció de l'època de l'any i l'evolució de l'afluència de visitants. Els horaris podran ser modificats amb previ avís per part de l'Ajuntament, mitjançant un ban, correu electrònic o cartells exposats al Deixalleria.

Article vint-i-dos

Extracció i manipulació de materials per a la reutilització

1. En cap cas els particulars ni els usuaris/-àries professionals podran extreure residus de la Deixalleria sense prèvia autorització de l'Ajuntament.

2. No està permès manipular, desballestar o transformar residus a la Deixalleria.

3. Els objectes que aportin les persones usuàries de la Deixalleria i que siguin susceptibles per a la reutilització, s'entregaran directament al personal operari de la Deixalleria, el qual confirmarà que estan en bon estat per donar-li un segon ús. En cas afirmatiu, se separaran per tal de poder ser destinats a la reutilització.

Article vint-i-tres

Altres consideracions cap als usuaris/-àries

1. La visita al Deixalleria es farà amb cura i sota la responsabilitat dels usuaris/-àries, quedant totalment alliberats l'Ajuntament de Valldemossa i l'empresa concessionària de qualsevol responsabilitat derivada d'una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats pels usuaris/-àries, d'una maniobra improcedent del conductor del vehicle.

2. Està totalment prohibit fumar dins la Deixalleria.

3. S'han de respectar les mesures de seguretat que s'indiquin a cada moment.

Article vint-i-quatre

Sistema de vigilància i acompanyament

La Deixalleria compta amb diversos sistemes de control dels usuaris.

1. Personal municipal. Les tasques a realitzar per part del personal són les següents:

a. Revisar els residus que presenten els usuaris per tal d'admetre o no el seu dipòsit a la Deixalleria.

b. Atendre als ciutadans i resoldre els seus dubtes quant a la separació dels residus en base a aquesta ordenança.

c. Acompanyar als ciutadans en el dipòsit dels residus segons les tipologies de contenidors o altres separacions establertes en el recinte.

d. Anotar les incidències i dubtes sense resoldre i comentar‐les amb el personal tècnic de l'Ajuntament.

e. Vetllar perquè la Deixalleria estigui ordenada i neta.

 

Article vint-i-cinc

Operacions de transport dels residus

1. El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats.

2. El personal de la Deixalleria haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidatge de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.

3. Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i segons les clàusules que marquin els seus contractes, per tal de no mantenir els contenidors saturats. Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al vigilant de la Deixalleria i enviar, mensualment, per correu electrònic a l'Ajuntament, en format compatible i modificable, un informe amb els transports fets, a on hi constarà:

a. Matrícula del camió.

b. Data i hora.

c. Tipus de residu.

d. Número d'albarà (ha de correspondre amb l'albarà que s'ha de lliurar obligatòriament a l'operari de la Deixalleria).

e. Pes.

f. Qualsevol altra que determini l'Ajuntament.

4. El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus, sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general. No se sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d'emmagatzematge legalment establerts, especialment en el cas dels residus perillosos.

 

TÍTOL 5

PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚS

CAPÍTOL 5

PRODUCTES D'UN SOL ÚS

 

Article vint-i-sis

Bosses de plàstic reutilitzables

Les bosses de plàstic amb un gruix superior a 50 micres distribuïdes als establiments, han de tenir un preu, el qual el fixarà el propi comerç o, en el seu defecte, l'establert al Reial Decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic.

Aquestes bosses han d'estar constituïdes amb un 50% de plàstic reciclat i no fragmentable i amb un 70% a partir de l'any 2024. S'ha de prioritzar la distribució i ús de bosses constituïdes per polímers naturals i menys agressius per al medi ambient.

Article vint-i-set

Bosses de plàstic lleugeres i molt lleugeres

Queda prohibida la distribució de bosses de plàstic lleugeres (aquelles amb un gruix inferior a 50 micres).

Només està permesa la distribució de bosses de plàstic molt lleugeres en cas que compleixin dos requisits: que siguin compostables i que es destinin a usos alimentaris per prevenir el malbaratament o per higiene o seguretat alimentària.

Article vint-i-vuit

Alternatives a les bosses de plàstic

Els comerços han d'oferir als seus clients bosses reutilitzables fabricades amb materials tèxtils o combinats, ja que aquestes proporcionen un número d'usos més elevat.

En el supòsit que els clients no portin bossa reutilitzable, se'ls ha de donar la possibilitat d'adquirir bosses fabricades amb paper o cartró.

S'han de posar a disposició dels clients les capses de cartró o d'altres materials que s'hagin empleat per al transport i emmagatzematge de les mercaderies posades a la venda.

Està permès dur bosses o recipients reutilitzables per a l'emmagatzematge i transport de productes frescos adquirits als establiments corresponents.

Article vint-i-nou

Coberts alimentaris d'un sol ús.

No està permesa la venta, distribució i ús de plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries d'un sol ús fets de plàstic.

Es permetrà la venta, distribució i ús dels productes mencionats a l'apartat anterior sempre i quan aquests estiguin fabricats de plàstic compostable o es considerin envasos d'acord amb la Directiva la vigent, d'envasos i residus d'envasos.

Els plats i coberts compostables que recull aquest article hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.

Article trenta. Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sector.

Article trenta Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sector

Els olis d'oliva i els productes de benvinguda i aliments i begudes del servei de minibar dels hotels no són considerats monodosis. Els principals aliments en format monodosis que es regulen en aquest sector es troben a l'Annex d'aquesta ordenança.

Només es podran utilitzar estris que siguin reutilitzables per al consum d'aliments i begudes dins del mateix establiment de restauració.

Es permet l'ús d'estovalles i torcaboques d'un sol ús de paper i cel·lulosa per al consum d'aliments i begudes dins del propi local.

Per al menjar per endur, s'hauran de respectar les següents particularitats:

1. Les canyetes per a begudes només podran ser de material compostable o comestible.

2. Els plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries no podran ser de plàstic, excepte si aquest és compostable o si qualsevol d'aquests utensilis té consideració d'envàs d'acord amb la Directiva la vigent, d'envasos i residus d'envasos.

Article trenta-un

Alternatives als envasos monodosis

A l'interior dels restaurants, hotels i cafeteries d'aquest municipi es poden instal·lar dispensadors per a salses i condiments per al consum d'aliments i begudes, per tal d'eliminar l'ús d'aquests envasos.

També es pot optar per oferir als clients una quantitat determinada d'aquests aliments directament al plat o a la taula o mostrador d'aliments en el cas dels serveis de bufet.

Article trenta-dos

Canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonet

Queda prohibida la distribució, comercialització i ús de canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonets fets de plàstic.

Només estarà permesa la distribució, comercialització i ús d'aquests productes comestibles o bé fets de material compostable i hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.

Com a alternativa als productes compostables mencionats anteriorment es poden distribuir i comercialitzar canyetes per a begudes i caramels amb bastonet reutilitzables, o només oferir-los sota petició dels clients.

Article trenta-tres

Càpsules d'un sol ús per a cafeteres

Només es permet la venda de càpsules d'un sol ús de cafè, infusions, brous, etc. fabricades amb material compostable o fàcilment reciclable.

Els fabricants, importadors o distribuïdors que optin pel reciclatge de càpsules hauran d'organitzar un sistema individual o col·lectiu que garanteixi i acrediti davant el Govern de les Illes Balears el seu correcte reciclatge i el compliment dels objectius de la Llei de residus i sòls contaminats vigent.

Article trenta-quatre

Tovalloletes humides

Està totalment prohibit llençar qualsevol tipus de tovalloletes humides de manera que afectin a la xarxa de clavegueram.

Els establiments que tinguin tovalloletes humides a la venda hauran d'incorporar informació clara i suficient sobre la dificultat que presenta la seva gestió i els efectes que tenen en cas del seu abandonament al medi o a la xarxa de clavegueram. Aquesta informació ha de ser visible i comprensible per als clients de l'establiment que desitgin adquirir tovalloletes humides.

Article trenta-cinc

Microplàstics i nanoplàstics

No està permesa la distribució i venda de productes que continguin microplàstics i nanoplàstics de manera intencionada.

Article trenta-sis

Cartutxos i tòners d'impressora i fotocopiadora

Queda prohibida la venda i distribució de cartutxos i tòners de tinta per a impressores i fotocopiadores que no siguin reutilitzables o recarregables.

Article trenta-set

Encenedors

Només es podran vendre i distribuir als establiments del municipi, encenedors que tinguin un ús garantit de de 3.000 enceses efectives o més. Els encenedors posats a la venda hauran de complir amb els requeriments de les normes EN 13869 i ISO 9994.

Article trenta-vuit

Maquinetes d'afaitar

Només estarà permesa la venda de maquinetes d'afaitar recarregables fabricades amb materials reciclables.

Com a excepció estarà permesa la venta de maquinetes d'afaitar no recarregables sempre i quan estiguin fabricades per a ús sociosanitari.

Article trenta-nou

Comerç electrònic

Totes les prohibicions i regulacions establertes als articles anteriors també són d'aplicació a les vendes per mitjans electrònics i per canals digitals (internet, telèfon, etc.).

CAPÍTOL 6

PREVENCIÓ D'ENVASOS D'U N SOL ÚS

 

Article quaranta

Prevenció general d'envasos d'un sol ús

La ciutadania del municipi haurà de reduir la utilització i distribució d'envasos d'un sol ús, procurant consumir begudes en envasos que siguin reutilitzables i no es converteixin en residu una vegada consumit el seu contingut.

Article quaranta-un

Begudes en envasos d'un sol ús a edificis públics

Queda prohibida la distribució de tot tipus de begudes en envasos d'un sol ús a les instal·lacions on s'ubiquin activitats o serveis desenvolupats per les administracions i ens públics, així com les concessions o restaurants i cafeteries de titularitat pública.

En aquestes instal·lacions haurà lliure accés a aigua mitjançant fonts o envasos reutilitzables. Es podran subministrar tassons reutilitzables o en darrer terme compostables per al consum d'aigua mitjançant aquestes fonts.

 

​​​​​​​Als centres sanitaris i col·legis públics d'aquest municipi es permet la venta d'envasos d'un sol ús d'aigua, de manera alternativa a l'obligació d'oferir-la mitjançant fonts o envasos reutilitzables.

Els tassons que es subministrin per al consum de begudes en les cafeteries dels edificis públics hauran de ser reutilitzables i/o reciclable.

Article quaranta-dos

Esdeveniments públics

A tots els esdeveniments als quals participa l'administració pública (s'inclouen els de caire esportiu) l'accés a begudes es farà mitjançant envasos i tassons reutilitzables. Per a aquests tassons és necessària la implantació d'un sistema de devolució que permetrà al ciutadà retornar-los i recuperar la quantitat de diners dipositada pel seu ús.

Article quaranta-tres

Hotels, restaurants, cafeteries i similars

Aquests establiments resten obligats a oferir als clients que així ho sol·licitin el consum d'aigua no envasada de manera gratuïta i complementària a la seva oferta.

Els establiments hotelers que ofereixin productes de benvinguda d'un sol ús als seus clients, hauran de prendre mesures per reduir-los o, en cas que no sigui possible, utilitzar productes o envasos més sostenibles tenint en compte la seva composició i posterior gestió.

Article quaranta-quatre

Envasos col·lectius secundaris

Queda totalment prohibida la distribució als comerços de paquets de llaunes o botelles de begudes subjectes mitjançant anelles de plàstic.

Per a la resta d'envasos col·lectius secundaris, cap d'ells es podrà distribuir si no és fet de cartró o de material compostable. Aquesta circumstància s'ha de posar en coneixement de distribuïdors i consumidors.

També s'admetrà plàstic que contingui al menys un 50% de plàstic reciclat i no fragmentable sempre que això es certifiqui mitjançant norma UNE-EN 15343:2008. Aquest percentatge haurà de ser del 70% a partir de l'1 de gener de 2024.

Alternativament s'admet també l'ús de plàstic d'origen biològic si es pot certificar mitjançant la norma UNE-CEN/TS 16137:2012.

Es permet la incorporació d'altres materials diferents als de l'apartat anterior sempre que això sigui una part no significativa del conjunt de l'envàs i obeeixi a motius per garantir la seva integritat. En aquest apartat s'inclouen, per exemple, les anses de plàstic als envasos secundaris de cartró.

 

TÍTOL 6

MALBARATAMENT ALIMENTARI I COMPOSTATGE

 

Article quaranta-cinc

Malbaratament alimentari

Per tal d'evitar el malbaratament, està permès demanar, per part dels clients, les restes del seu menjar sobrant a restaurants i cafeteries. No es podran demanar aquestes restes als establiments que ofereixen servei de bufet o altres tipus de menjar col·lectiu.

Aquestes restes s'han d'entregar obligatòriament en envasos compostables.

Des de l'Ajuntament es promouran altres mesures i iniciatives per evitar el malbaratament alimentari a les llars del municipi, sectors productius (sector primari, secundari i terciari), associacions i centres escolars. Aquestes noves mesures podran ser des de campanyes de conscienciació i sensibilització ciutadana fins a recollides d'aliments descartats en bon estat dels comerços o sector agrícola del municipi.

Article quaranta-sis

Compostatge domèstic i comunitari

La fracció orgànica és la que aporta la major quantitat en pes de residus. El procediment més eficient per tractar els residus orgànics és el compostatge en un lloc proper al punt de generació del residu i la utilització del compost produït per enriquir el sòl. Aquesta opció pràcticament anul·la la petjada de carboni del residu.

En conseqüència i tenint en compte que el compostatge domèstic i comunitari tindran consideració d'operació de reciclatge als efectes del compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats.

S'autoritzaran mitjançant llicència municipal els punts de compostatge comunitari, en sòl públic o privat, amb els següents requisits:

1. Distància mínima de 15 metres a zones habitades i espais sensibles,

2. Disposar de mesures per evitar mals olors i l'accés d'animals, i restar sota la responsabilitat d'una persona encarregada del seu manteniment.

Aquest Ajuntament vetllarà per a que les instal·lacions es produeixi un compost de qualitat, vigilant que es compleixin els següents paràmetres adequats al tipus d'instal·lació que es tracti:

1. Condicions d'higiene.

2. Característiques fisicoquímiques.

3. Paràmetres biològics.

4. Contingut d'impropis.

 

TÍTOL 7

RESIDUS A LA COSTA

 

Article quaranta-set

Prevenció i minimització

Aquest Ajuntament incorpora, mitjançant la present ordenança, mesures de prevenció i minimització dels residus més abundants a la costa, com ara llosques de tabac o envasos.

Article quaranta-vuit

Mesures de prevenció de llosques i altres residus a la platja

Per tal de reduir els residus a les platges d'aquest municipi, es prendran les següents mesures:

1. Des de l'Ajuntament i amb col·laboració d'altres entitats, es promouran diferents campanyes de sensibilització durant les temporades de més afluència a les platges.

2. Es promourà la creació d'un voluntariat que s'encarregarà de la neteja de les costes i platges d'aquest terme.

3. Es promourà també una pesca sostenible, amb arts i eines que no estiguin fabricades amb cordes i parts de plàstic, per tal que no es generin residus d'aquest tipus i no arribin fins les platges.

4. Es vigilarà el dipòsit de residus a la mar o a la costa dels vaixells recreatius atracats a les costes del terme municipal.

TÍTOL 8

INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS

Les infraccions i sancions d'aquest títol, així com les seves graduacions i quantificacions, són les que estableix la Llei 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears, o la llei en vigor.

Article quaranta-nou

Inspecció i control

L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment d'aquesta ordenança correspon al personal que les tingui atribuïdes així com als agents de la policia local.

El personal al qual fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions tindrà la condició d'agent de l'autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions i espais en els quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l'article anterior, en l'exercici de les seves funcions d'inspecció.

Article cinquanta

Infraccions

Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest article les persones físiques o jurídiques que els cometin, d'acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s'escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.

Les responsabilitats derivades d'incomplir les obligacions assenyalades s'han d'exigir no només pels actes propis, sinó també persones de qui s'hagi de respondre, de conformitat amb el que estableix la legislació vigent.

A més de les infraccions tipificades per la normativa bàsica estatal i les seves normes de desplegament, tenen la consideració d'infracció, les següents:

Infraccions lleus:

1. Incomplir qualsevol precepte d'aquesta ordenança que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.

2. Incomplir, com a posseïdors, l'obligació de lliurar els residus urbans a l'Ajuntament o a un gestor autoritzat i registrat per al seu reciclatge, valorització o eliminació, sempre que no siguin iniciatives de reducció en origen, com el compostatge casolà.

3. L'abandonament d'objectes, excrements d'animals, residus o altres deixalles fora dels contenidors i llocs habilitats i autoritzats, com poden ser papereres o espais municipals, entrades o sortides del terme o Deixalleria.

4. L'abandonament de bosses amb residus domèstics dins les papereres del municipi, porta de la deixalleria mentre roman tancada o qualsevol altra ubicació no autoritzada.

5. L'incompliment relatiu a les obligacions de separació en origen i recollida selectiva dels residus previstes en  ordenança, així com l'entrega en condicions que impedeixin o dificultin el tractament i valorització posterior.

6. El dipòsit de residus d'altres municipis a la via pública, en contenidors, papereres, o qualssevol altres instal·lacions del terme municipal.

7. Abocar residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públiques com privades.

8. Dipositar residus voluminosos a la via pública (sense concertar-ne prèviament, la recollida) i en solars, parcel·les, etc.

9. L'incompliment o l'obstrucció de qualsevol altra de les prescripcions contingudes en la Llei 8/2019 o vigent en cada moment.

10. L'incompliment de les prescripcions que s'estableixen en aquesta ordenança pel que fa al sistema de recollida porta a porta, tant per a generadors domèstics com per a generadors singulars.

11. No acomplir les obligacions de les persones usuàries de la Deixalleria que s'estableixen en aquesta mateixa ordenança.

12. Dipositar els residus fora dels contenidors o del recinte de la Deixalleria.

13. No complir les indicacions del personal del Servei de la Deixalleria.

Infraccions greus:

1. L'obstrucció a les disposicions i actes dictats per l'autoritat competent als efectes del compliment d'aquesta ordenança i altra normativa en matèria de residus.

2. L'incompliment relatiu a les regulacions relatives a la comercialització, distribució, venda i ús d'articles d'un sol ús.

3. Abandonar, abocar, vessar o eliminar de manera incontrolada qualsevol tipus de residu no perillós, tot i que no es produeixi dany o deteriorament greu per al medi ambient o que no es posi en greu perill la salut de les persones.

 

​​​​​​​4. L'incompliment continuat de les prescripcions que s'estableixen en aquesta ordenança pel que fa al sistema de recollida porta a porta, tant per a generadors domèstics com per a generadors singulars.

Infraccions molt greus:

1. Reincidir, en el termini d'un any, en la comissió de més d'una infracció greu o molt greu de la mateixa naturalesa quan s'hagi declarat resolució ferma en via administrativa.

2. Vulnerar les mesures cautelars o urgents adoptades per l'Ajuntament per evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.

3. Abandonar, abocar, vessar o eliminar, de manera incontrolada, residus urbans, sempre que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en greu perill la salut de les persones.

Aquest Ajuntament, en l'àmbit de les competències pròpies es reserva la capacitat per tipificar infraccions i sancions adequades per al compliment d'aquesta ordenança i la resta de normativa en matèria de residus, ajustant la classificació d'aquestes infraccions i sancions, el procediment i altres requisits al que estableix tant la normativa bàsica estatal com la llei autonòmica.

Article cinquanta-un

Potestat sancionadora

La Policia Local i els tècnics municipals són responsables de les tasques d'inspecció.

Tota persona física o jurídica pot denunciar qualsevol infracció d'aquesta ordenança.

Les denúncies han d'originar l'obertura de l'expedient corresponent. Per tant, les autoritats municipals han de fer les indagacions pertinents seguint els tràmits preceptius i han d'adoptar les mesures cautelars necessàries fins que es resolgui, finalment, l'expedient.

Aquest Ajuntament exercirà la potestat sancionadora en el supòsit d'abandonament, abocament o eliminació no autoritzats dels residus la recollida i la gestió dels quals correspongui, i en el supòsit que siguin lliurats sense complir les condicions previstes en aquesta i altres ordenances municipals reguladores.

Article cinquanta-dos

Quantificació de les sancions

El règim de sancions aplicables és el que regula la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats, a excepció de les multes, que s'estableixen en els imports següents d'acord a la Llei 8/2019:

1. Infraccions lleus: de 300 euros fins a 9.000 euros.

2. Infraccions greus: de 9.001 euros fins a 300.000 euros.

3. Infraccions molt greus: a partir de 300.001 euros fins a 1.750.000 euros.

Article cinquanta-tres

Graduació de les sancions

Les sancions corresponents a cada classe d'infracció es graduaran tenint en compte els criteris següents, que poden ser apreciats separadament o conjuntament:

1. L'afectació o el risc per a la salut i la seguretat de les persones.

2. L'alteració social a causa del fet infractor.

3. La gravetat del dany causat al medi ambient.

4. El volum, la quantitat i la naturalesa dels residus i també la superfície afectada i el seu deteriorament.

5. La reparació i el restabliment de la legalitat infringida.

6. El benefici derivat de l'activitat infractora.

7. L'incompliment dels advertiments previs, si s'han produït.

8. La reincidència.

9. El grau d'intencionalitat de la persona causant de la infracció i la reiteració.

10. El grau de participació en el fet infractor.

11. La capacitat econòmica de la persona infractora.

12. Altres que es puguin considerar pertinents.

Les sancions s'han d'imposar segons el grau de culpa, la reiteració, el grau de participació, el benefici derivat de l'activitat infractora, el grau de dany al medi ambient o del perill en què s'hagi posat la salut de les persones.

Per imposar la sanció, s'ha de tenir en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no pot resultar més beneficiosa per a la persona infractora que l'acompliment de les normes infringides. En tot cas, s'afegirà a l'import de la sanció el cost que hagi ocasionat la infracció realitzada (retirada, tractament, etc.)

Quan s'hagi iniciat un procediment sancionador, l'Ajuntament pot adoptar i exigir alguna o algunes de les mesures provisionals següents:

1. Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.

2. Precintament d'aparells, equips o vehicles.

3. Clausura temporal, parcial o total de l'establiment

4. Suspensió temporal de l'autorització per exercir l'activitat de l'empresa.

​​​​​​​​​​​​​​Disposicions addicionals

PRIMERA. Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta Ordenança s'ha de regir pel que estableixen les disposicions legals següents:

1. Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats.

2. Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

3. Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos.

4. Reial decret 782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997.

5. Decret 21/2000, de 18 de febrer, d'aprovació definitiva del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans de Mallorca, i la revisió posterior publicada en el BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006.

6. Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca i publicat íntegrament en el BOIB núm. 141, de 23 de novembre de 2002.

7. Contingut del contracte per a la gestió del servei de recollida i transport de residus adjudicat per l'Ajuntament de Valldemossa en vigor.

SEGONA. Les dates d'entrada en vigor del Títol 5, 6 i les infraccions del Títol 8 que facin referència al Títol 5 i 6 s'aplicaran amb l'aplicació de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats, degut a l'ajornament de l'aplicació dels terminis administratius per la declaració de l'estat d'alarma ocasionada pel Covid-19.

Disposició Derogatòria

PRIMERA. Amb l'entrada en vigor de la present ordenança reguladora queda derogat el Reglament del Parc Verd de Valldemossa (BOIB Núm. 83 de 5 de juliol de 2018).

 

 

​​​​​​​ANNEXES

Taula I: Principals productes alimentaris en format monodosis que es regulen

Principals tipus de productes monodosis que es regulen

Exemples

Granulats i Pols

Sucre

Sacarina

Sal

Llet

Cacau

Cafè

Salses i Guarniments

Ketchup

Mostassa

Maionesa

Barbacoa

Vinagre

Herbes

Infusions

Espècies

Untables

Paté

Mermelada

Mantega i Margarina

Formatge

Postres

Iogurt

Gelat

Gelatina

Cereals i Brioixeria

Cereals

Galetes

Magdalenes

Begudes (volum inferior a 200ml)

Refrescos

Aigua

Sucs

Llet

 

Taula II: Principals establiments considerats sector HORECA

Exemples d'establiments HORECA

Convencionals

Bars

Cafeteries

Restaurants

Allotjaments turístics

Hotels

Albergs

Càmpings

De begudes

Discoteques

Bars de copes

Espectacles

Cinemes

Teatres

Circs

Esdeveniments amb càtering

Congressos

Casaments

Altres

 

 

 

Salons de joc

Màquines expenedores

Gasolineres

Tendes 24h

Vaixells

Contra el present acord definitiu de l'aprovació de la referida ordenança fiscal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma,  en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present acord del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administratiu.

 

Valldemossa, en el dia de la signatura electrònica (29 de juny de 2021)

El batle Nadal Torres Bujosa