Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 366763
Aprovació definitiva de l’Ordenança de Transparència, accés a la informació pública, reutilització i bon govern de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant acord del Ple de data 29 de juliol de 2021, després d'acordar-se la desestimació de les al·legacions presentades a l'aprovació inicial, es va aprovar definitivament la nova redacció de l'Ordenança de Transparència, accés a la informació pública, reutilització i bon govern de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, el text complet del qual es publica a l'efecte de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears:

Ordenança de Transparència, accés a la informació pública, reutilització i bon govern de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL I “DISPOSICIONS GENERALS”

Articles de l'1 al 7

CAPÍTOL II “INFORMACIÓ PÚBLICA”

Articles del 8 a l'11

CAPÍTOL III “PUBLICITAT ACTIVA D'INFORMACIÓ”

SECCIÓ 1a RÈGIM GENERAL

Articles del 12 al 15

SECCIÓ 2a OBLIGACIONS ESPECÍFIQUES

Articles del 16 al 22

CAPÍTOL IV “DRET D'ACCÉS A la INFORMACIÓ PÚBLICA”

SECCIÓ 1a. RÈGIM JURÍDIC

Articles del 23 al 24

SECCIÓ 2a PROCEDIMENT

Articles del 25 al 31

CAPÍTOL V “REUTILITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ”

Articles del 32 al 35

CAPÍTOL VI “RECLAMACIONS I RÈGIM SANCIONADOR

SECCIÓ 1a. RECLAMACIONS

Article 36

SECCIÓ 2a. RÈGIM SANCIONADOR

Articles del 37 al 41

CAPÍTOL VII “BON GOVERN”

Article 42

Disposició transitòria. Mesures d'execució.

Disposició final única. Entrada en vigor.

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La transparència, l'accés a la informació pública i les normes de bon govern, han de ser els eixos fonamentals de tota acció política. La transparència i la seva conseqüència pràctica, la participació, són dos principis fonamentals en els estats moderns. La Constitució Espanyola els incorpora al seu text en forma de drets, alguns d'ells fonamentals i, per tant, de la màxima importància i protecció:

a) “A comunicar o rebre lliurement informació veraç per qualsevol mitjà de difusió” (article 20.1.d CE)

b) “(…) a participar en els assumptes públics, directament (...)” (article 23.1 CE)

c) “L'accés dels ciutadans als arxius i registres administratius, excepte en el que afecti la seguretat i defensa de l'Estat, l'esbrinament dels delictes i la intimitat de les persones” (article 105.b CE)

 

El context social i tecnològic dels últims anys no ha fet sinó demandar amb més força aquests drets garantits mitjançant disposicions com l'article 13.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

D'altra banda, l'article 70 bis.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases del Règim Local, introduït per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, estableix literalment amb una redacció similar a la citada disposició final:

“...les entitats locals i, especialment, els municipis, hauran d'impulsar la utilització interactiva de les tecnologies de la informació i la comunicació per a facilitar la participació i la comunicació amb els veïns, per a la presentació de documents i per a la realització de tràmits administratius, d'enquestes i, en el seu cas, de consultes ciutadanes (…)”

Aquest precepte ha de ser posat en connexió amb el nou paràgraf ñ) de l'article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, introduït per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local, segons el qual correspon als Ajuntaments la promoció en el seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.

Tant la Llei 27/2013, de 27 de desembre, com la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, juntament amb altres normes reguladores de l'anomenat “govern obert” permeten afirmar que les Entitats Locals tenen suficient base jurídica per a implantar-lo, sent uns dels seus pilars essencials el citat principi de transparència. La Llei 19/2013, de 9 de desembre, en la seva disposició final novena preveia un termini màxim de dos anys per a adaptar-se a les obligacions contingudes en la llei. A aquest efecte, les Entitats Locals han de disposar d'un procés intern d'adaptació a aquesta norma, sent convenient, entre altres mesures, regular integralment la matèria a través d'una Ordenança.

Una de les finalitats, per tant, d'aquesta Ordenança és, al costat de l'habitual de desenvolupar la llei, generar un incentiu i iniciar l'efectiva implantació en les Entitats Locals de les mesures pròpies dels governs locals transparents, amb un grau d'anticipació i eficàcia molt superior. En aquest sentit l'Ordenança té un doble objectiu: el regulador i el de foment de l'efectivitat del principi de transparència.

Quant a la identificació d'aquest govern obert i els seus principis (transparència, dades obertes, participació, col·laboració) amb l'administració local, no hi ha cap dubte. Govern obert és aquell que es basa en la transparència com a mitjà per a la millor consecució del fi d'involucrar a la ciutadania en la participació i en la col·laboració amb el públic. Atès que l'Administració Local és l'administració més pròxima al ciutadà i la via immediata de participació d'aquest en els assumptes públics, sembla ser sens dubte la més idònia per a la implantació del Govern obert. Igualment, s'ha de tenir molt en compte que en el present moment històric aquesta participació es materialitza fonamentalment a través de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC), si bé no cal ignorar mecanisme no necessàriament “tecnològics” com la iniciativa popular (article 70 bis.2 de la Ley7/1985, de 2 d'abril) o els pressupostos participatius.

Respecte a la participació ciutadana, històricament la legislació sobre règim local ha vingut regulant-la de forma àmplia, tant a nivell organitzatiu com funcional, legislació que podia i havia de completar-se amb una Ordenança o Reglament de Participació (article 70 bis 1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril). Quant a l'articulació de la participació ciutadana a través de les tecnologies de la informació i la comunicació, tampoc pot considerar-se una novetat, i com hem vist, fa més d'una dècada es recull en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, unint i vinculant l'impuls de la utilització de les TIC amb el foment de la participació i la comunicació als veïns i veïnes, i també com a mitjà per a la realització d'enquestes i consultes ciutadanes – sense perjudici de la seva utilitat per a la realització de tràmits administratius -. Tots aquests drets de participació pressuposen un ampli dret d'informació, sense el qual el seu exercici queda notablement desvirtuat.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu ha iniciat un procés intern d'adaptació a la demanda creixent de la ciutadania d'adaptar-se a les noves realitats que vénen imposades per l'avanç tecnològics i el desenvolupament de conceptes com a govern obert o transparència, els quals tenen com a base la major participació ciutadana en assumptes públics.

Aquesta ordenança detalla el conjunt bàsic d'informació que ha de publicar-se, la manera de gestionar-la i el tractament que han de rebre les dades exposades, sempre a través d'una plataforma electrònica i que contingui les dades requerides exposades d'una manera clara i comprensible per a la ciutadania.

També recull els principis ètics del denominat Bon Govern, és a dir, una sèrie de principis que han de regir l'actuació dins de l'àmbit professional dels càrrecs electes i personal eventual, així com el disseny d'instruments de govern, que contribueixin a consolidar pautes de comportament dels càrrecs públics sempre sota els criteris de responsabilitat, voluntat de serveis a la societat i transparència.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu disposa de l'Ordenança sobre Transparència i Bon Govern de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu (BOIB 21 de juliol de 2015) com a instrument adequat per a regular la matèria, i una vegada que sorgeixen noves necessitats, destacant l'enorme importància de la transparència, l'accés a la informació pública i les normes de bon govern com a eixos fonamentals en tota acció política, s'ha de procedir a la modificació de la mateixa per a la seva adaptació al Codi de Bon Govern Local aprovat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) en Junta de Govern de 24 de març de 2015, al qual l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu es va adherir en data 16 de febrer de 2021.

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i finalitat

1. La present Ordenança té per objecte l'aplicació i el desenvolupament de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació i Bon Govern i de la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre Reutilització de la Informació del Sector Públic, a través de l'establiment d'unes normes que regulin la transparència de l'activitat de l'Entitat Local, així com de l'exercici del dret de reutilització i accés a la informació pública, establint els mitjans necessaris per a això, que seran preferentment electrònics.

2. El dret de les persones a accedir a la informació pública i a la seva reutilització s'exercitarà en els termes previstos en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, en la Llei 37/2007, de 16 de novembre, en la normativa autonòmica dictada en desenvolupament de totes dues lleis quan en el seu àmbit d'aplicació es trobin les entitats locals, i en aquesta Ordenança.

La present ordenança, a més de tenir per objecte l'aplicació de la legislació estatal en la matèria té per finalitat implantar una nova via de col·laboració entre l'administració municipal i la ciutadania basada en la transparència i orientada a l'establiment de les bases de l'anomenat govern obert, garantir i regular la transparència de l'activitat pública, afavorir la rendició de comptes a la ciutadania de manera que puguin valorar l'acompliment de les seves funcions, establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics, facilitar i garantir l'efectiva participació de totes les persones en la presa de decisions d'interès general, mantenir i promoure la plataforma digital que faciliti el lliure accés de la ciutadania a la seva informació pública i la reutilització d'aquesta.

Article 2. Àmbit d'aplicació.

1. Les disposicions d'aquesta Ordenança seran aplicables a:

a) Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

b) Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia, vinculades o dependents de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

c) Les societats mercantils en el capital social de les quals la participació, directa o indirecta, de les entitats previstes en aquest article sigui superior al 50 per 100.

d) Les fundacions d'iniciativa pública local o de participació majoritària de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, ja sigui en la seva dotació fundacional o en els seus òrgans de govern, en els termes de la normativa d'aplicació.

e) Les associacions constituïdes per l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, organismes i altres entitats previstes en aquest article.

2. Qualsevol persona física o jurídica que presti serveis públics o exerceixi potestats administratives de titularitat local, en tot el referit a la prestació dels esmentats serveis o en l'exercici de potestats administratives, haurà de proporcionar a l'Entitat local la informació que sigui prea per a complir amb les obligacions previstes en la present Ordenança. Els adjudicataris de contractes estaran subjectes a igual obligació en els termes que s'estableixin en els respectius contractes i s'especificarà la forma en què aquesta informació haurà de ser posada a la disposició de l'Entitat Local.

Article 3. Obligacions de transparència, accés a la informació pública i reutilització.

1. Per al compliment de les obligacions de transparència, accés a la informació i reutilització i en els termes previstos en aquesta Ordenança, les entitats esmentades en l'article 2.1 deuen:

a) Elaborar, mantenir actualitzada i difondre, preferentment per mitjans electrònics, a través de les seves pàgines web o seus electròniques, la informació la divulgació de la qual es consideri de major rellevància per a garantir la transparència de la seva activitat relacionada amb el funcionament i control de l'actuació pública, permetre la reutilització de la informació i facilitar l'accés a aquesta.

b) Elaborar, mantenir actualitzat i difondre un catàleg d'informació pública que obri en el seu poder, amb indicacions clares d'on pot trobar-se aquesta informació i oferir també aquest catàleg en formats electrònics oberts, llegibles per màquines que permetin la seva redistribució, reutilització i aprofitament.

c) Establir i mantenir mitjans de consulta adequats a la informació sol·licitada.

d) Adoptar les mesures de gestió de la informació que facin fàcil la seva localització i divulgació, així com la seva accessibilitat, interoperabilitat i qualitat.

e) Publicar la informació d'una manera clara, estructurada i comprensible per a les persones.

f) Publicar i difondre la informació relativa al contingut del dret d'accés a la informació, al procediment per al seu exercici i a l'òrgan competent per a resoldre.

g) Publicar i difondre la informació relativa als termes de la reutilització de la informació de manera clara i precisa per a la ciutadania.

h) Difondre els drets que reconeix aquesta Ordenança a les persones, assessorar les mateixes per al seu correcte exercici i assistir-los en la cerca d'informació.

i) Facilitar la informació sol·licitada dins del termini màxim establert per la legislació i en la forma i format triat d'acord amb el que s'estableix en la present Ordenança.

2. Les obligacions contingudes en aquesta Ordenança s'entén sense perjudici de l'aplicació d'altres disposicions específiques que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat.

3. Tota la informació prevista en aquesta Ordenança estarà a la disposició de les persones amb discapacitat en una modalitat accessible, entenent per tal aquella que sigui subministrada per mitjans i en formats adequats de manera que resultin per mitjans i formats adequats de manera que resultin accessibles i comprensibles conforme al principi d'accessibilitat universal i disseny per a tots.

4. En Portal de Transparència, es podrà sol·licitar la informació a través del model de sol·licitud en el qual les persones amb discapacitat podran sol·licitar rebre la informació a través del mitjà que més els convingui.

Article 4. Dret de les persones.

1. En l'àmbit del que s'estableix en aquesta Ordenança, les persones tenen els següents drets:

a) A accedir a la informació subjecta a obligacions de publicitat d'acord amb el que s'estableix en aquesta Ordenança.

b) A ser informades si els documents que contenen la informació sol·licitada o dels quals pot derivar aquesta informació, obren o no en poder de l'òrgan o entitat, i en aquest cas, aquests donaran compte del destí donat a aquests documents.

c) A ser assistides en la seva cerca d'informació.

d) A rebre l'assessorament adequat i en termes comprensibles per a l'exercici del dret d'accés.

e) A rebre la informació sol·licitada dins dels terminis i en la forma o format triat d'acord amb el que s'estableix en aquesta Ordenança, en qualsevol de les llengües cooficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

f) A conèixer les raons en què es fonamenta la denegació de l'accés a la informació sol·licitada i, en el seu cas, en una forma o format diferent al triat.

g) A obtenir la informació sol·licitada de manera gratuïta, sense perjudici de l'abonament en el seu cas, de les exaccions que corresponguin per l'expedició de còpies o transposició a formats diferents de l'original.

h) A la preservació de les seves dades personals en la informació pública que es publiqui de conformitat a la legislació sobre protecció de dades personals.

2. Qualsevol persona, física o jurídica, pública o privada, podrà exercir els drets contemplats en aquesta Ordenança, sense que calgui exigir per a ells requisits com ara la possessió d'una nacionalitat, ciutadania, veïnatge o residència determinada.

3. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu no serà en cap cas responsable de l'ús que qualsevol persona realitzi de la informació pública.

Article 5. Mitjans d'accés a la informació.

1. Les entitats incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança estan obligades a habilitar diferents mitjans per a facilitar la informació pública, de manera que resulti garantit l'accés a totes les persones, amb independència de la seva formació, recursos, circumstàncies personals o condició o situació social.

2. A aquest efecte, l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu oferirà accés a la informació pública a través d'algun dels següents mitjans:

a) Oficines d'informació.

b) Pàgina web o seu electrònica.

c) Serveis d'atenció telefònica.

d) Altres dependències, departaments o mitjans electrònics de l'Entitat Local habilitats a aquest efecte.

Article 6. Unitats responsables de la informació pública.

A l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu es designa com a responsable d'informació pública a l'Alcaldia o regidoria delegada en matèria de transparència, sota la direcció i responsabilitat de la Secretaria que s'encarregarà de resoldre, tenint les següents funcions:

a) La coordinació en matèria d'informació per al compliment de les obligacions establertes en aquesta Ordenança, recaptant la informació necessària dels òrgans competents del departament, organisme o entitat.

b) La tramitació de les sol·licituds d'accés a la informació, i, en el seu cas, de les reclamacions que s'interposin de conformitat amb els previst en l'article 41.

c) L'assessorament a les persones per a l'exercici del dret d'accés i l'assistència a aquelles en la cerca de la informació, sense perjudici de les funcions que tinguin atribuïdes altres unitats administratives.

d) La inscripció, si escau, en el Registre de sol·licituds d'accés

e) La creació i manteniment actualitzat d'un catàleg d'informació pública que obri en poder de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, amb indicacions clares d'on pot trobar-se aquesta informació.

f) L'elaboració dels informes en aquesta matèria de transparència administrativa i dret d'accés a la informació pública.

g) La difusió de la informació pública creant i mantenint actualitzats enllaços amb adreces electròniques a través de les quals pugui accedir-se a ella.

h) L'adopció de les mesures oportunes per a assegurar la gradual difusió de la informació pública i la seva posada a la disposició de la ciutadania, de la manera més àmplia i sistemàtica possible.

i) L'adopció de les mesures necessàries per a garantir que la informació pública es faci disponible en bases de dades electròniques a través de xarxes públiques electròniques.

j) Les altres que li atribueixi l'ordenament jurídic i totes les que siguin necessàries per a assegurar l'aplicació de les disposicions d'aquesta Ordenança.

Article 7. Principis generals.

1. Publicitat de la informació pública: es presumeix el caràcter públic de la informació obrant a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu conforme a la legislació vigent.

2. Publicitat activa: l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu publicarà per iniciativa pròpia aquella informació que sigui rellevant per a garantir la transparència de la seva activitat, així com la que pugui ser de major utilitat per a la societat i per a l'economia, permetent el control de la seva actuació i l'exercici dels drets polítics de les persones.

3. Reutilització de la informació: la informació pública podrà ser reutilitzada en els termes previstos en la Llei 37/2007, de 16 de novembre.

4. Accés a la informació: l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu garanteix l'accés de les persones a la informació pública en els termes establerts en la Llei 19/2013, de 9 de desembre i en la present Ordenança.

5. Accés immediat i per mitjans electrònics: l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu establirà els mitjans perquè l'accés a la informació pública pugui ser a través de mitjans electrònics, sense necessitat de prèvia sol·licitud i forma immediata. També es procurarà que la publicació i posada a disposició es realitzi incloent a més formats electrònics reutilitzables sempre que sigui possible, tot això sense perjudici del dret que assisteix a les personals a triar el canal a través del qual es comunica amb l'Entitat Local.

6. Qualitat de la informació: La informació pública que es faciliti a les persones ha de ser veraç, fefaent i actualitzada. En tota publicació i posada a disposició s'indicarà la unitat responsable de la informació i la data de l'última actualització. Així mateix, els responsables de la publicació adaptaran la informació a publicar, dotant-la d'una estructura, presentació i redacció que faciliti la seva completa comprensió per qualsevol persona.

7. Compromís de servei: La provisió d'informació pública haurà de ser en tot moment eficaç, ràpida i de qualitat, devent els empleats públics locals ajudar a les persones quan aquestes ho sol·licitin i mantenint-se un canal de comunicació específic entre l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i les persones destinatàries de la informació.

 

CAPÍTOL II INFORMACIÓ PÚBLICA

Article 8. Informació Pública.

S'entén per informació pública tot document o contingut a què fa referència l'article 13 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació i Bon Govern.

Article 9. Requisits generals de la informació.

Són requisits generals de la informació pública regulada en aquesta Ordenança:

a) La gestió de la informació, i especialment d'aquella que es trobi en format electrònic, es farà de manera que cada dada o document sigui únic, compartit, accessible, estructurat, descrit, amb informació sobre les limitacions d'ús i, en el seu cas, situat geogràficament.

b) Cada document o conjunt de dades es publicarà o posarà a disposició, sempre que sigui possible, utilitzant formats comuns, oberts, d'ús lliure i gratuït per a les persones i, addicionalment, en altres formats d'ús generalitzat.

c) Els vocabularis, esquemes i metadades utilitzades per a descriure i estructurar la informació pública es publicaran en la pàgina web de l'entitat perquè les persones puguin utilitzar-los en les seves cerques i interpretar correctament la informació.

d) Els conjunts de dades numèriques es publicaran o posaran a la disposició de forma que no s'inclouran restriccions que impedeixin o dificultin l'explotació del seu contingut.

e) Les persones amb discapacitat accediran a la informació i la seva reutilització a través de mitjans i formats adequats i comprensibles, conforme al principi d'accessibilitat universal i disseny per a tots.

Article 10. Límits.

La informació pública regulada en aquesta Ordenança podrà ser limitada, a més d'en els supòsits recollits en l'article 14.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, en relació a l'exercici delegat d'altres competències estatals i autonòmiques, segons prevegi la norma de delegació o, en el seu cas, respecte a qualsevol informació que l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu posseeixi i que pogués afectar competències pròpies o exclusives d'una altra Administració, el dret d'accés de la qual aquest igualment limitat per les Lleis.

En el seu cas, la informació s'elaborarà i presentarà de tal forma que els límits referits no siguin obstacle per a la seva publicació o accés.

Article 11. Protecció de dades personals.

1. Tota utilització de la informació pública a través dels diferents mecanismes previstos en aquesta Ordenança es realitzarà amb total respecte als drets derivats de la protecció de dades de caràcter personal, en els termes regulats en la legislació específica sobre aquesta matèria i en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

2. La protecció de les dades de caràcter personal no suposarà un límit per a la publicitat activa i l'accés a la informació pública quan el titular de la dada hagi mort, tret que concorrin altres drets. Igualment, no s'aplicarà aquest límit quan els titulars de les dades els haguessin fets manifestament públics prèviament, amb les reserves previstes en la normativa de protecció de dades relatives a les dades especialment protegides, o fos possible la dissociació de les dades de caràcter personal sense que resulti informació enganyosa o distorsionada i sense que sigui possible la identificació de les persones afectades.

3. Es consideren dades merament identificatives relacionats amb l'organització, funcionament o activitat pública dels òrgans, les dades de les persones físiques que prestin els seus serveis en tals òrgans, consistents únicament en el seu nom i cognoms, les funcions o llocs exercits, així com l'adreça postal o electrònica, telèfon i número de fax professionals.

CAPÍTOL III PUBLICITAT ACTIVA D'INFORMACIÓ

SECCIÓ 1a Règim general

Article 12. Objecte i finalitat de la publicitat activa.

1. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i les altres entitats enumerades en l'article 2.1 publicaran, a iniciativa pròpia i de manera gratuïta, la informació pública el coneixement de la qual sigui rellevant per a garantir la transparència de la seva activitat i la reutilització de la informació i, en tot cas, la informació el contingut de la qual es detalla en els articles 16 a 22. Aquesta informació té caràcter de mínim i obligatori, sense perjudici de l'aplicació d'altres disposicions específiques que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat, o de la possibilitat d'ampliar el seu contingut a voluntat dels subjectes obligats.

Per al compliment d'aquesta obligació l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà requerir la informació que sigui precisa de les persones físiques i jurídiques que prestin serveis públics o exerceixin potestats administratives, i dels contractistes, en els termes previstos en el respectiu contracte.

2. També seran objecte de publicitat activa aquella informació l'accés de la qual se sol·liciti amb major freqüència, i les resolucions que deneguin o limitin l'accés a la informació una vegada hagin estat notificades a les persones interessades, prèvia dissociació de les dades de caràcter personal que continguessin.

Article 13. Plataforma de publicació de dades: Portal de Transparència.

1. La informació es publicarà en la pàgina web o seu electrònica de les entitats incloses en el seu àmbit d'aplicació, o, si escau, en un portal específic de transparència.

2. La pàgina web o seu electrònica de l'entitat local contindrà, així mateix, els enllaços a les respectives pàgines web o seus electròniques dels ens dependents de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu i la resta de subjectes i entitats vinculades a la mateixa amb obligacions de publicitat activa imposades per la normativa que els sigui aplicable.

3. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà adoptar altres mesures complementàries i de col·laboració amb la resta de les Administracions Públiques per al compliment de les seves obligacions de publicitat activa, incloent la utilització de portals de transparència i de dades obertes d'altres entitats.

Article 14. Òrgan competent i forma d'aplicació.

1.L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu ha d'identificar i donar publicitat suficient a la informació relativa als òrgans competents responsables de la publicació activa regulada en aquest capítol.

2. La informació es publicarà de manera clara i estructurada, i fàcil d'entendre, utilitzant un llenguatge accessible.

3. S'inclourà el catàleg complet d'informació objecte de publicitat activa, indicant l'òrgan o servei del qual procedeix la informació, la freqüència de la seva actualització, l'última data d'actualització, els termes de la seva reutilització i, en el seu cas, la informació semàntica necessària per a la seva interpretació.

Article 15. Terminis de publicació i actualització.

1. Haurà de proporcionar-se informació actualitzada, ateses les peculiaritats pròpies de la informació de què es tracti.

2. La informació pública es mantindrà publicada durant els següents terminis:

a) La informació esmentada en els articles 16, 17, 18 i 21, mentre mantingui la seva vigència.

b) La informació esmentada en l'article 19, mentre persisteixin les obligacions derivades dels mateixos i, almenys, dos anys després que aquestes cessin.

c) La informació esmentada en l'article 20, durant cinc anys a comptar des del moment que va ser generada.

d) La informació esmentada en l'article 22, mentre mantingui la seva vigència i, almenys, cinc anys després que cessi la mateixa.

3. La informació publicada haurà de ser objecte d'actualització en el termini més breu possible i, en tot cas, respectant la freqüència d'actualització anunciada, d'acord amb les característiques de la informació, les possibilitats tècniques i els mitjans disponibles.

4. En tot cas, s'adoptaran les mesures oportunes per a garantir que, en el mateix lloc en què es publica la informació pública, es mantingui la informació que deixa de ser actual.

SECCIÓ 2a ​​​​​​​Obligacions específiques

Article 16. Informació sobre la institució, la seva organització, planificació i personal.

1. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu així com les entitats enumerades en l'article 2.1, amb l'abast previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre i en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, publicaran informació relativa a:

a) Les competències i funcions que exerceixen, tant pròpies com atribuïdes per delegació.

b) La normativa que els sigui aplicable.

c) Identificació dels ens dependents, participats i als quals pertanyi, incloent enllaços a les seves pàgines web corporatives.

d) Organigrama descriptiu de l'estructura organitzativa: identificació dels diferents òrgans decisoris, consultius, de participació o de gestió, especificant la seva seu, composició i competències.

e) Identificació dels responsables dels diferents òrgans assenyalats en el paràgraf d), especificant el seu perfil i trajectòria professional.

f) Estructura administrativa departamental de l'entitat, amb identificació dels màxims responsables departamentals.

g) Les resolucions d'autorització o reconeixement de compatibilitat que afectin els empleats públics.

h) Els mapes i plans estratègics, així com altres documents de planificació, especificant els seus objectius concrets, activitats, mitjans i temps previst per a la seva consecució. També els documents que reflecteixin el seu grau de compliment i resultats, juntament amb els indicadors de mesura i valoració, seran publicats periòdicament, amb una freqüència mínima anual.

j) Nombre de llocs de treball reservats a personal eventual.

k) Relacions de llocs de treball, catàlegs o altres instruments de planificació de personal.

l) L'oferta d'ocupació pública o altres instruments similars de gestió de la provisió de necessitats de personal.

m) Els processos de selecció i provisió de llocs de treball.

n) La identificació de persones que formen part dels òrgans de representació del personal.

2. La informació referida en l'apartat j), s'ha de publicar, en tot cas, en la seu electrònica.

 

​​​​​​​Article 17. Informació sobre alts càrrecs i persones que exerceixen la màxima responsabilitat de les entitats.

En relació amb les persones incloses en l'article 75 i la disposició addicional quinzena de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, es publicarà, com a mínim, la següent informació:

a) Les retribucions percebudes anualment.

b) Les indemnitzacions percebudes, en el seu cas, en ocasió de l'abandó del càrrec.

c) Les resolucions que autoritzin l'exercici de l'activitat privada amb motiu del cessament d'aquests.

d) Les declaracions anuals de béns i activitats en els termes previstos en la Llei 7/1985, de 2 d'abril. Quan el reglament orgànic no fixi els termes en què han de fer-se públiques aquestes declaracions, s'aplicarà el que es disposa en la normativa de conflictes d'interessos en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat. En tot cas, s'ometran les dades relatives a la localització concreta dels béns immobles i es garantirà la privacitat i seguretat dels seus titulars.

Article 18. Informació de rellevància jurídica i patrimonial.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu així com les entitats enumerades en l'article 2.1.a) i b) publicaran informació relativa a:

a) El text complet de les Ordenances, Reglaments i altres disposicions.

b) Els projectes d'Ordenances, Reglaments i altres disposicions de caràcter normatiu la iniciativa del qual li correspongui, incloent les memòries i informes que conformin els expedients d'elaboració d'aquestes normes. Quan sigui preceptiva la sol·licitud de dictàmens, la publicació es produirà una vegada que aquests hagin estat sol·licitats als òrgans consultius corresponents sense que això suposi, necessàriament, l'obertura d'un tràmit d'audiència pública.

c) Les directrius, instruccions, acords, circulars o respostes a consultes plantejades per les i els particulars o altres òrgans en la mesura en què suposin una interpretació del Dret o tinguin efectes jurídics.

d) Els documents que, conforme a la legislació vigent, hagin de ser sotmesos a un període d'informació pública durant la seva tramitació.

e) Relació de béns immobles que siguin de la seva propietat o sobre els que ostentin algun dret real.

Article 19. Informació sobre contractació, convenis i subvencions.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu així com les entitats enumerades en l'article 2. publicaran informació relativa a:

a) Tots els contractes formalitzats, amb indicació de l'objecte, l'import de licitació i d'adjudicació, durada, amb expressió de les pròrrogues, el procediment utilitzat per a la seva celebració, els instruments a través dels que, en el seu cas, s'ha publicitat, el nombre de licitadors participant en el procediment, la identitat de l'adjudicatari i el seguiment del grau d'execució del contracte, així com les modificacions del contracte. La publicació de la informació relativa als contractes menors podrà realitzar-se, almenys, trimestralment.

b) Les modificacions i les decisions de desistiment i renúncia dels contractes assenyalats en el paràgraf a).

c) El perfil del contractant.

d) Dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari de contractes, adjudicats a través de cadascun dels procediments previstos en la legislació de contractes del sector públic.

e) La relació dels convenis subscrits, amb esment de les parts signants, el seu objecte, durada, modificacions realitzades, obligats a la realització de les prestacions i, en el seu cas, les obligacions econòmiques convingudes.

f) Els encàrrecs de gestió que se signin, amb indicació del seu objecte, pressupost, durada, obligacions econòmiques i les subcontractacions que es realitzin amb esment dels adjudicataris, procediment seguit per a l'adjudicació i import d'aquesta.

g) Les subvencions i ajudes públiques concedides, amb indicació del seu import, objectiu o finalitat i les persones beneficiàries.

Article 20. Informació econòmica, financera i pressupostària.

1. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu així com les entitats enumerades en l'article 2.1 publicaran informació relativa a:

a) Els pressupostos anuals, amb descripció de les principals aplicacions pressupostàries i informació actualitzada almenys trimestralment sobre el seu estat d'execució.

b) Les modificacions pressupostàries realitzades.

c) Informació sobre el compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

d) La liquidació del pressupost.

e) Els comptes anuals que hagin de rendir-se i els informes d'auditoria de comptes i de fiscalització per part dels òrgans de control extern que sobre aquests comptes s'emetin.

f) Massa salarial del personal laboral del sector públic local, en els termes regulats en l'article 103 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril.

2. La informació referida en l'apartat f) s'ha de publicar, en tot cas, en la seu electrònica.

Article 21. Informació sobre serveis i procediments.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu així com les entitats enumerades en l'article 2.1 publicaran informació relativa a:

a) El catàleg general dels serveis que presta, amb informació adequada sobre el contingut d'aquests, ubicació i disponibilitat, així com el procediment per a presentar queixes sobre el funcionament d'aquests.

b) Seus dels serveis i equipaments de l'entitat, adreça, horaris d'atenció al públic i enllaços a les seves pàgines web corporatives i adreces de correu electrònic o canals de prestació dels serveis.

c) Les Cartes de Serveis i altres documents de compromisos de nivells de qualitat estandarditzats amb la ciutadania, així com els documents que reflecteixin el seu grau de compliment a través d'indicadors de mesura i valoració.

d) El catàleg dels procediments administratius de la seva competència, amb indicació de l'objecte, formes d'iniciació, documentació a aportar, tràmits, normativa aplicable, terminis de resolució i sentit del silenci administratiu, així com, en el seu cas, les instàncies i formularis que tinguin associats, especificant els que són realitzables via electrònica.

Article 22. Informació mediambiental i urbanística.

Es tracta d'informació exigible en virtut de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, reguladora dels drets d'accés a la informació, participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient, així com el Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu publicarà, en els termes de les citades normes, informació relativa a:

a) Els textos normatius aplicables en matèria de medi ambient.

b) Les polítiques, programes i plans propis relatius al medi ambient, així com els informes de seguiment d'aquests.

c) Les dades relatives a la qualitat dels recursos naturals i del medi ambient urbà, incloent la qualitat de l'aire i de l'aigua, informació sobre nivells pol·línics i contaminació acústica.

d) Els estudis d'impacte ambiental, paisatgístics i avaluacions del risc relatius a elements mediambientals.

e) El text complet i la planimetria dels instruments de planejament urbanístic i les seves modificacions, així com els convenis urbanístics.

 

CAPÍTOL IV DRET D'ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA

SECCIÓ 1a Règim jurídic

Article 23. Titularitat del dret

1. Qualsevol persona d'acord amb el que es disposa en l'article 4.2 és titular del dret regulat en l'article 105.b de la Constitució, de conformitat amb el règim jurídic establert en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i el desenvolupament reglamentari que tingui caràcter de normativa bàsica.

2. La capacitat d'obrar per a exercitar aquest dret, fins i tot quan es tracti de menors d'edat, es regirà pel que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 24. Limitacions.

1. Només es denegarà l'accés a la informació pública afectada per algun dels límits enumerats en els articles 10 i 11, quan, prèvia resolució motivada i proporcionada, quedi acreditat el perjudici per a aquelles matèries i no existeixi un interès públic o privat superior que justifiqui l'accés.

2. Si del resultat d'aquesta ponderació, procedís la denegació de l'accés, s'analitzarà prèviament la possibilitat de concedir l'accés parcial prèvia omissió de la informació afectada pel límit de què es tracti tret que d'això resulti una informació distorsionada o que manqui de sentit. Quan es concedeixi l'accés parcial, haurà de garantir-se la reserva de la informació afectada per les limitacions i l'advertiment i constància d'aquesta reserva.

 

​​​​​​​SECCIÓ 2a Procediment

Article 25. Competència.

1. L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu identificarà i donarà publicitat suficient a la informació relativa als òrgans competents per a resoldre sol·licituds d'accés a la informació pública.

2. Els òrgans que rebin sol·licituds d'accés s'inhibiran de tramitar-les quan, fins i tot tractant-se d'informació pública que posseeixin, hagi estat elaborada o generada en la seva integritat o part principal per un altre. Així mateix, s'inhibiran quan no posseeixin la informació sol·licitada, però coneguin quin òrgan competent per a resoldre ho posseeixi.

En els casos esmentats en el paràgraf anterior, es remetrà la sol·licitud a l'òrgan que s'estimi competent i es notificarà tal circumstància al sol·licitant.

3. En els supòsits en els quals la informació pública sol·licitada hagi de requerir-se a persones físiques o jurídiques que prestin serveis públics o exerceixin potestats administratives, la resolució sobre l'accés serà dictada per l'Administració, organisme o entitat al qual es trobin vinculades.

Article 26. Sol·licitud.

1. Els òrgans competents per a tramitar o resoldre les sol·licituds d'accés a la informació pública no requeriran a les persones sol·licitants més dades sobre la seva identitat que els imprescindibles per a poder iniciar la seva tramitació, resolució i notificació, sense perjudici de la possibilitat de requerir l'acreditació d'aquesta identitat quan això sigui necessari per a dictar resolució.

Així mateix, prestaran el suport i assessorament necessari a la persona sol·licitant per a la identificació la informació pública sol·licitada.

2. No serà necessari motivar la sol·licitud d'accés a la informació pública. No obstant això, l'interès o motivació expressada per l'interessat podrà ser tinguda en compte per a ponderar, en el seu cas, l'interès públic en la divulgació de la informació i els drets dels afectats les dades dels quals apareguin en la informació sol·licitada, d'acord amb el que s'estableix en l'article 11.

3. La presentació de la sol·licitud no estarà subjecta a termini.

4. Es comunicarà al sol·licitant el termini màxim establert per a la resolució i notificació del procediment, així com de l'efecte que pugui produir el silenci administratiu, en els termes previstos en la normativa sobre procediment administratiu.

Article 27. Inadmissió.

1. Les causes d'inadmissió enumerades en l'article 18 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, seran interpretades restrictivament en favor del principi de màxima accessibilitat de la informació pública.

2. En la resolució d'inadmissió per tractar-se d'informació en curs d'elaboració o publicació general, s'informarà del temps previst per a la seva conclusió.

3. Els informes preceptius no seran considerats informació de caràcter auxiliar o de suport, a l'efecte d'inadmetre una sol·licitud d'accés. No obstant això, això no impedirà la denegació de l'accés si algun dels límits establerts en els articles 10 i 11, pogués resultar perjudicat.

Article 28. Tramitació.

1. Els tràmits d'esmena de la informació sol·licitada, quan no hagi estat identificades prou, i d'audiència a les i els titulars de drets i interessos degudament identificats, que puguin resultar afectats, suspendran el termini per a dictar resolució, en els termes establerts en l'article 19 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

2. De la suspensió prevista en l'apartat 1 i el seu aixecament, així com de l'ampliació per a resoldre, s'informarà la i el sol·licitant perquè pugui tenir coneixement del còmput de termini per a dictar resolució.

Article 29. Resolució.

1. La denegació de l'accés per aplicació dels límits establerts en els articles 10 i 11 serà motivada, sense que sigui suficient la mera enumeració dels límits del dret d'accés, sent necessari examinar la raonabilitat i proporcionalitat dels drets que concorren per a determinar quin és el bé o interès protegit que ha de preservar-se.

2. L'accés podrà condicionar-se al transcurs d'un termini determinat quan la causa de denegació estigui vinculada a un interès que afecti exclusivament l'entitat local competent.

Article 30. Notificació i publicitat de la resolució.

1. La resolució que es dicti en els procediments d'accés a la informació pública es notificarà als sol·licitants i als tercers titulars de drets i interessos afectats que així ho hagin sol·licitat.

En la notificació es farà exprés esment a la possibilitat d'interposar contra la resolució la reclamació potestativa a què fa referència l'article 23 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, o recurs contenciós administratiu.

2. La resolució que es dicti en aplicació dels límits de l'article 10, es farà pública, prèvia dissociació de les dades de caràcter personal i una vegada s'hagi notificat als interessats.

Article 31. Materialització de l'accés.

La informació pública es facilitarà amb la resolució estimatòria de l'accés o, si escau, en termini no superior a deu dies des de la notificació. En el cas que durant el tràmit d'audiència hagués existit oposició de tercers, l'accés es materialitzarà quan hagi transcorregut el termini per a interposar recurs contenciós administratiu sense que s'hagi formalitzat o hagi estat resolt confirmant el dret a accedir a la informació.

Aquest efecte suspensiu es produirà, igualment, durant el termini de resolució de la reclamació potestativa prèvia, atès que cap contra ella recurs contenciós administratiu.

CAPÍTOL V REUTILITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ

Article 32. Disposicions generals

1. Tota informació publicada o posada a disposició per aquest Ajuntament serà reutilitzable sense prèvia autorització, tret que en ella es faci constar expressament el contrari, contrari, dins dels límits de la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic i altra normativa vigent en la matèria.

2. Tota persona o entitat que reutilitzi la informació pública de l'Ajuntament quedarà subjecte a les següents condicions:

a) Mantenir el sentit de la informació, no alterant el seu contingut o forma de manera que pugui donar lloc a interpretacions incorrectes sobre el seu significat.

b) Citar com a font a l'Ajuntament, indicant, a més, la data de l'última actualització. En cap cas s'entendrà que l'Ajuntament patrocina, col·labora o dóna suport al projecte o l'actuació en què s'enquadra la reutilització.

c) Conservar els elements que garanteixen la qualitat de la informació.

Article 33. Disposicions específiques

1. Mitjançant llicència, en els casos en què existeixi causa justificada per a això i previ acord de l'Ajuntament, es podran establir condicions específiques per a la reutilització de determinades dades o documents.

2. Les llicències que estableixin condicions específiques per a la reutilització de la informació pública es publicaran en el portal de transparència de l'Ajuntament i obligaran als qui reutilitzin la informació a partir de la publicació o, en cas que es modifiqui el contingut de les ja existents, a partir de la posada a la disposició de les dades o documents que hagin estat modificats.

Article 34. Drets de tercers

1. Si l'Ajuntament publica o posa a disposició dades o documents sobre els quals un tercer sigui titular d'algun dret que pogués veure's afectat per la reutilització, farà constar de manera expressa la prohibició de la mateixa sense autorització prèvia per part d'aquest titular.

2. Qualsevol reutilització d'informació sobre la qual una persona o entitat ostenti un dret que pogués veure's afectat per aquesta reutilització, exigirà el seu previ consentiment.

Article 35. Agents reutilitzadors

1. La reutilització d'informació pública de l'Ajuntament per qualsevol persona o entitat implica l'acceptació de les condicions generals i, en el seu cas, específiques, previstes en la present Ordenança.

2. Quan la reutilització de la informació pública estigui subjecta a taxa o preu públic, amb caràcter previ a aquesta, l'agent reutilitzador haurà d'emplenar la corresponent declaració i presentar-la a l'Ajuntament. Si la reutilització està subjecta a pagaments periòdics, serà l'Ajuntament el que realitzarà les liquidacions corresponents.

3. Qualsevol modificació substancial de les condicions de reutilització, així com el cessament de la mateixa serà comunicat a l'Ajuntament.

CAPÍTOL VI RECLAMACIONS I RÈGIM SANCIONADOR

SECCIÓ 1a Reclamacions

Article 36. Reclamacions.

Les persones que considerin que no es troba disponible una informació de caràcter públic que hauria d'estar situada, d'acord amb el principi de publicitat activa que presideix aquesta Ordenança i el que es disposa en els articles 16 a 22, podrà cursar queixa davant l'òrgan competent en matèria d'informació pública a través del sistema d'avisos, queixes i suggeriments. Aquest òrgan haurà de realitzar comunicació corresponent en un termini màxim de deu dies des que es va registrar la reclamació, o en el termini determinat pels compromisos de qualitat establerts pel propi sistema d'avisos, queixes i suggeriments de ser aquest inferior.

Enfront de tota resolució, acte o omissió de l'òrgan competent en matèria d'accés a la informació pública, podrà interposar-se una reclamació davant la Comissió per a la Resolució de les reclamacions en matèria d'accés a la informació pública del Govern de les Illes Balears, amb caràcter potestatiu i previ a la seva impugnació en via contenciós-administrativa, d'acord amb el que s'estableix en l'article 24 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i amb els terminis i vies de reclamació, terminis de resolució i termes de notificació que aquest article estableix.

SECCIÓ 2a Règim sancionador

Article 37. Infraccions

1. Es consideren infraccions molt greus:

a) La desnaturalització del sentit de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a maneres d'ús limitat o autorització prèvia.

b) L'alteració molt greu del contingut de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a maneres d'ús limitat o autorització prèvia.

2. Es consideren infraccions greus:

a) La reutilització de documentació sense haver obtingut la corresponent autorització en els casos en què aquesta sigui requerida.

b) La reutilització de la informació per a una finalitat diferent per a la qual es va concedir.

c) L'alteració greu del contingut de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a maneres d'ús limitat o autorització prèvia.

d) L'incompliment greu d'altres condicions imposades en la corresponent manera d'ús limitat, en l'autorització prèvia o en la normativa reguladora aplicable.

3. Es consideren infraccions lleus:

a) La falta d'esment de la data de l'última actualització de la informació.

b) L'alteració lleu del contingut de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a maneres d'ús limitat o autorització prèvia.

c) L'absència de cita de la font d'acord amb el que es preveu en aquesta Ordenança.

d) L'incompliment lleu d'altres condicions imposades en la corresponent manera d'ús limitat, en l'autorització prèvia o en la normativa reguladora aplicable.

Article 38. Sancions

1. Per comissió de les infraccions recollides en aquest capítol, s'imposaran les següents sancions:

a) Sanció de multa de fins a 3.000 euros per la comissió d'infraccions molt greus.

b) Sanció de multa de fins a 1.500 euros per la comissió d'infraccions greus.

c) Sanció de multa de fins a 750 euros per la comissió d'infraccions lleus.

2. Per la comissió d'infraccions molt greus i greus recollides, a més de les sancions previstes en els paràgrafs a) i b), es podrà sancionar amb la prohibició de reutilitzar documents sotmesos a autorització o manera d'ús limitat durant un període de temps entre 1 i 5 anys i amb la revocació de l'autorització o mod d'ús limitat concedida.

3. Les sancions es graduaran atenent la naturalesa de la informació reutilitzada, al volum d'aquesta informació, als beneficis obtinguts, al grau d'intencionalitat, als danys i perjudicis causats, en particular als quals es refereixen a la protecció de dades de caràcter personal, a la reincidència i a qualsevol altra circumstància que sigui rellevant per a determinar el grau de antijuricidad i de culpabilitat presents en la concreta actuació infractora.

Article 39. Règim jurídic.

1. La potestat sancionadora s'exercirà, en tot el no previst en la present Ordenança, de conformitat amb el que es disposa en el Capítol III del Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. La imposició de sancions, exigirà l'obertura i tramitació del corresponent procediment sancionador, conformement al règim previst en els principis de Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i en el Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril i en el Decret 14/1994, de 10 de febrer pel qual s'aprova el Reglament del Procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'Exercici de la Potestat Sancionadora.

3. El règim sancionador previst en aquesta Ordenança s'entén sense perjudici de la responsabilitat civil o penal en què pogués incorregués, que es farà efectiva d'acord amb les corresponents normes legals.

Article 40. Òrgan competent.

Serà competent per a la imposició de les sancions per infraccions comeses contra les disposicions de la present Ordenança l'òrgan que resulti del que es disposa en la Llei 7/1985, de 2 d'abril.

Article 41. Règim disciplinari.

L'incompliment de les disposicions d'aquesta Ordenança en l'àmbit de la transparència i l'accés a la informació, pel personal al servei de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, serà sancionat de conformitat amb el que es disposa en els articles 9.3 i 20.6 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre i en la normativa de caràcter disciplinari.

CAPÍTOL VII BON GOVERN

Article 42. Principis ètics de Bon Govern.

Els càrrecs electes, així com el personal eventual, i altre personal contemplat en el Codi de Bon Govern de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, en l'exercici de les seves funcions, es regiran pel que es disposa en la Constitució Espanyola i en la resta de l'ordenament jurídic, i promouran el respecte als drets fonamentals i a les llibertats públiques, fent prevaler sempre l'interès públic sobre qualsevol altre i adequaran la seva actuació al que s'estableix en el Codi de Bon Govern aprovat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies al qual està adherit l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

Disposició final única. Entrada en vigor.

La present Ordenança entrarà en vigor d'acord amb el que s'estableix en els article 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, així com en l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; una vegada publicada íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i transcorreguts quinze dies des de la recepció de la comunicació per part de l'Administració estatal i autonòmica de l'acord d'aprovació definitiva.

 

Santa Eulària des Riu, en el dia de la signatura electrònica (13 d'agost de 2021)

L'alcaldessa Mª del Carmen Ferrer Torres