Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 366241
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria informativa de beques formatives dirigida als treballadors desocupats majors de 30 anys i a les dones víctimes de violència masclista en situació d’atur, que siguin alumnes d’especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2021-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2022 / Decret 75/2004, segons la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB de 26 de maig de 2020

L'evidència acadèmica, amb dades microeconòmiques laborals, mostra que hi ha una relació causal positiva entre, d'una banda, la formació i, de l'altra, la probabilitat que té algú d'estar ocupat, el salari i les condicions laborals. A escala macroeconòmica, les dades també assenyalen una correlació entre el nivell formatiu mitjà dels habitants d'un territori i el nivell de renda per càpita. Així doncs, és evident que la millora del nivell educatiu i formatiu mitjà d'un territori és un element prioritari que ha de ser present en el full de ruta de la política econòmica.

Si la importància general de la formació és innegable per al conjunt de la població en edat laboral, és encara més rellevant per a les persones desocupades, especialment les que pateixen situacions d'atur més severes. En efecte, les situacions d'atur perllongades en el temps són sinònim, moltes vegades, de la necessitat de requalificació de les persones. En aquest sentit, sol ser un error suposar que totes les persones desocupades troben feina, especialment si ens referim a ocupacions de qualitat, pel simple fet que l'increment de la demanda agregada fa que augmenti la demanda general de treballadors. Les situacions d'atur perllongades en el temps solen venir acompanyades de processos de descapitalització de coneixements i, per tant, l'augment de les possibilitats de reinserció laboral amb garanties requereix processos de requalificació dels coneixements i de les competències que demanen les empreses del territori. En aquest escenari, doncs, és evident que una part de les persones desocupades necessita seguir cursos formatius per millorar els coneixements i les competències laborals.

Malgrat aquesta evidència i el fet clar que cursar accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació comporta augmentar substancialment les oportunitats de trobar una feina de qualitat, també és cert que la factibilitat de les persones desocupades per seguir aquestes accions formatives, que en molts casos impliquen diversos mesos consecutius, topa amb la insuficiència de recursos econòmics. Els estudis econòmics plantegen clarament que aquesta deficiència representa una forta limitació per garantir que les persones desocupades puguin acabar les accions formatives amb aprofitament. En aquest sentit, l'evidència empírica mostra que, en molts casos, davant l'opció de contractes laborals, fins i tot de molt curta durada, les persones desocupades opten per garantir uns recursos econòmics, tot i que la millor opció a mitjà termini sigui no abandonar els estudis. Tot plegat i, en concret, no disposar de prou recursos limita l'eficiència de les accions formatives, especialment de les que no tenen una durada curta. Davant d'això, reforçar les polítiques actives d'ocupació implica garantir la suficiència econòmica de les persones desocupades.

D'altra banda, l'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), els quals va assumir i distribuir la Comunitat Autònoma per mitjà del Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota l'extensió i en tots els nivells i graus, modalitats i especialitats.

L'article 11.2 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, disposa que l'oferta formativa per a treballadors desocupats s'ha de desenvolupar mitjançant programes de les administracions competents adreçats a cobrir les necessitats formatives detectades en els itineraris personalitzats d'inserció i en les ofertes d'ocupació, programes específics per a la formació de persones amb necessitats formatives especials o amb dificultats per a la inserció o la requalificació professional, i programes formatius que incloguin compromisos de contractació. Les administracions competents poden desenvolupar accions dirigides a obtenir certificats de professionalitat, en els termes que estableix l'apartat 1 de l'article 10.

D'acord amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, la formació té com un dels objectius prioritaris augmentar la participació de les dones en el mercat de treball i avançar en la igualtat efectiva entre dones i homes. Per això, les dones són un del col·lectius prioritaris de la formació professional per a l'ocupació, amb l'objectiu de millorar-ne l'ocupabilitat i la permanència en l'ocupació, potenciant-ne el nivell formatiu i l'adaptabilitat als requeriments del mercat laboral.

El Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, preveu com a instrument de coordinació del sistema nacional per a l'ocupació l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO).

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre), aprova l'EEAO 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. L'EEAO 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic promoure, d'acord amb els diagnòstics i les necessitats del sistema productiu, una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant, que ajusti millor les competències i que faciliti les transicions laborals. Consegüentment, l'EEAO incorpora en l'eix 2 («Formació») l'objectiu instrumental 2.6, «Oferir als demandants formació ajustada als seus itineraris personals d'ocupació», i en l'eix 4 («Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació») considera prioritaris els objectius instrumentals 4.1, «Promoure l'activació a través de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral», i 4.2, «Promoure l'activació de les dones i la igualtat efectiva d'oportunitats de dones i homes per accedir a l'ocupació».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 inclou en la prioritat 2 («Impuls per a l'efectiva igualtat de gènere en el treball») la línia d'actuació 2.3, «per aplicar la perspectiva de gènere en l'oferta formativa del subsistema de formació professional per a l'ocupació», i concretament, l'acció 2.3.1, «de desenvolupar programes de participació de les dones en la formació». Per una altra banda, també inclou en la prioritat 4 («Desplegament de l'Estratègia Balear de Formació Professional per a l'Ocupació») la línia d'actuació 4.13, «per a l'establiment d'ajudes formatives per reforçar les polítiques de formació», i concretament, l'acció 4.13.2, sobre «ajudes econòmiques per a col·lectius amb més dificultats d'inserció perquè es puguin formar en el marc del subsistema de formació professional per a l'ocupació».

La convocatòria està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2020, com a programa propi del SOIB, PP00609, d'ajuts en programes de segona oportunitat de formació per a col·lectius de difícil inserció, i dona resposta als objectius estratègics de l'EEAO i a les prioritats, les línies d'actuació i les accions del POQIB assenyalades, que es mantenen vigents mentre no s'aprovin l'EEAO 2021-2024 i el nou pla d'ocupació de les Illes Balears 2021-2024.

La convocatòria té la finalitat d'impulsar entre els treballadors, prioritàriament desocupats, una formació que respongui a les seves necessitats i que contribueixi a desenvolupar una economia basada en el coneixement. Les accions formatives del subsistema de formació per a l'ocupació estan dirigides a adquirir, millorar i actualitzar d'una manera permanent les competències i les qualificacions professionals, les quals afavoreixen l'aprenentatge de la població activa durant tota la vida, i conjuguen les necessitats de les persones, les empreses, els territoris i els sectors productius. L'oferta formativa vinculada a obtenir els certificats de professionalitat, estructurada en mòduls formatius, facilita l'acreditació parcial acumulable per al reconeixement de competències professionals dins del marc del sistema nacional de qualificacions i formació professional.

Pel que fa al finançament, l'article 6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, estableix que aquestes accions formatives es poden finançar mitjançant subvencions públiques, d'acord amb les bases reguladores que estableixi una ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials, o amb altres fórmules de finançament que determinin les comunitats autònomes.

El Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social va publicar l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb l'establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades a finançar la formació. L'article 5.1 de l'Ordre TMS/368/2019 determina que les subvencions es poden concedir d'una manera directa, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 6.5 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre; la normativa de les administracions competents, i aquesta Ordre, la qual es refereix específicament a la concessió directa de beques en l'article 23.1.

Per un altre costat, d'acord amb l'article 3.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, les subvencions establertes per la Unió Europea, per l'Estat o per un altre ens públic, que correspongui gestionar totalment o parcialment a l'Administració de la Comunitat Autònoma, així com els complements eventuals de les subvencions esmentades que pugui atorgar aquesta Administració, s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les convoqui, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora.

Per tot això, aquesta Resolució preveu concedir beques per assistir a determinades accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB per als alumnes desocupats majors de 30 anys i per a dones víctimes de violència masclista desocupades durant el període 2021-2022. Ambdós col·lectius es defineixen com a col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el mercat de treball. Per això, i d'acord amb l'article 23 de l'Ordre TM"/368/2019, en relació amb l'article 20 de la mateixa Ordre, en el marc de programes específics per a la formació amb necessitats formatives especials o que tenguin dificultats per a la inserció o la requalificació professional poden percebre una beca per dia d'assistència. Els alumnes als quals s'adrecen aquestes accions formatives compleixen aquests requisits i, en conseqüència, es poden beneficiar d'aquesta subvenció.

L'annex II de l'Ordre TMS/368/2019 estableix que la beca per assistència té una quantia màxima de 9 euros per dia d'assistència. En el supòsit de dones víctimes de violència de gènere la beca té la quantia prevista en l'article 7.b) del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere, que és de 10 euros. Es poden incrementar fins en un 50 % (l'increment és del 30 % en el cas de les dones víctimes de violència) quan les destinatàries pertanyin a col·lectius amb més dificultats d'inserció. Atès això, s'ha previst que l'import d'ambdós tipus de beques sigui de 13 euros per dia assistència.

L'objectiu és que els alumnes rebin una assignació econòmica que augmenti les probabilitats de finalitzar amb èxit l'acció formativa i d'aconseguir la inserció en el món laboral.

Per una altra banda, l'article 10.3 de l'Ordre TMS/368/2019 estableix que es considera que un alumne ha acabat la formació quan ha assistit, almenys, al 75 % de la durada de l'acció formativa. D'aquesta manera, aquest còmput permet acreditar l'assistència de cada alumne.

Aquesta convocatòria està inclosa en la línia III.2.6 del Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per al període 2018-2020, aprovat pel Consell de Govern el 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març), prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 13, de 30 de gener). S'ha modificat el Pla Estratègic de Subvencions mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 26 de juliol de 2021 (BOIB núm. 101, de 29 de juliol), per tal d'incloure la present convocatòria en aquest Pla.

Per això, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol); conformement a les disposicions d'aplicació general; tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, i d'acord amb l'informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts i el de la Intervenció General, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria informativa de beques dirigida a treballadors desocupats majors de 30 anys i a dones víctimes de violència masclista en situació d'atur que siguin alumnes d'accions formatives finançades pel SOIB que finalitzin des de l'1 de setembre de 2021 fins al 31 d'agost de 2022. Als efectes d'aquesta convocatòria, no es consideren treballadors desocupats els fixos discontinus.

En queden excloses les accions formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats corresponents a convocatòries de formació dual, de programes mixts d'ocupació i formació, i de beques de formació per competències clau.

2. Ordenar comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 3 d'agost de 2021

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB Per suplència, El vicepresident del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Jaume Colom Adrover Resolució del President del SOIB de 24 de juliol de 2019 (BOIB núm. 104, de 30 de juliol)

 

 

 

ANNEX Convocatòria informativa de beques dirigida als treballadors desocupats majors de 30 anys i a les dones víctimes de violència masclista que es trobin en situació d'atur, que cursin accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, per al període 2021-2022

1. Objecte

Aquesta Resolució té per objecte establir una convocatòria informativa de beques adreçada als treballadors desocupats majors de 30 anys i a les dones víctimes de violència masclista que es trobin en situació d'atur, que cursin accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) que finalitzin després de l'1 de setembre de 2021 i fins al 31 d'agost de 2022.

S'hi inclouen els dos col·lectius següents:

-Persones majors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació i desocupades com a mínim quatre mesos en els darrers sis d'immediatament anteriors al dia d'incorporació a cada acció formativa en el SOIB o en un altre servei públic del sistema nacional d'ocupació.

-Dones víctimes de violència masclista d'acord amb el que estableix l'apartat 5.2 d'aquest annex.

A l'efecte d'aquesta convocatòria, es defineixen els conceptes següents:

-Especialitat formativa: pot ser un certificat de professionalitat o una especialitat no conduent a un certificat de professionalitat.

-Acció formativa: és cadascun dels mòduls conduents a un certificat de professionalitat, incloent-hi el mòdul de pràctiques professionals no laborals o l'especialitat formativa completa no conduent a un certificat de professionalitat.

2. Finalitat

La finalitat d'aquesta convocatòria és concedir les beques d'assistència esmentades en el punt anterior. Mitjançant aquestes beques, es pretén augmentar la probabilitat de finalitzar amb èxit els cursos del SOIB, alhora que se'n redueix l'abandonament per causes econòmiques.

3. Normativa aplicable

Les beques objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (BOE núm. 78, d'1 d'abril), que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb l'establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades a finançar la formació; per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; per la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que hi és aplicable pel que fa a les especialitats organitzatives i procedimentals d'aquesta Administració, d'acord amb l'article 3.2.

Així mateix, hi són aplicables la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i el Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones de violència de gènere.

4. Crèdit assignat a la convocatòria

El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és d'1.000.000 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D11 48000 00 22020 del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, sotmès a la condició suspensiva que hi hagi crèdit adequat i suficient en el pressupost d'aquell any.

Aquest crèdit es finança mitjançant els fons del Ministeri del Treball i Economia Social que anualment distribueix territorialment la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, per a cada un dels exercicis que afecti.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.

Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. Requisits

Poden tenir la condició de persones beneficiàries de les beques els alumnes d'accions formatives de formació professional per a l'ocupació finançades pel SOIB definides en l'apartat 1 d'aquesta convocatòria que reuneixin els requisits següents.

 

​​​​​​​5.1 Persones majors de 30 anys

a)Cursar una acció formativa d'una especialitat formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB.

b)Tenir més de 30 anys a l'inici de cada acció formativa.

c)Estar inscrita en el SOIB com a demandant d'ocupació desocupat el dia d'inici de cada acció formativa.

d)Haver estat inscrita en el SOIB o en un altre servei públic del sistema nacional d'ocupació com a demandant d'ocupació desocupat durant almenys quatre mesos en els darrers sis d'immediatament anteriors al dia de la incorporació a cada acció formativa.

e)Finalitzar l'acció formativa (mòdul) amb aprofitament (apte). En relació amb les accions formatives d'anglès i alemany, en què l'avaluació es fa en una entitat acreditativa oficial, per beneficiar-se de la beca l'alumne ha d'haver assolit el certificat oficial de coneixements de l'idioma en el mateix nivell o en un de superior de l'especialitat formativa que ha cursat.

5.2. Dones víctimes de violència masclista

a)Cursar una acció formativa d'una especialitat formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB.

b)Estar inscrita com a demandant d'ocupació desocupada en el SOIB el dia d'inici de cada acció formativa.

c)Finalitzar l'acció formativa (mòdul) amb aprofitament (apte). En relació amb les accions formatives d'anglès i alemany, en què l'avaluació es fa en una entitat acreditativa oficial, per beneficiar-se de la beca l'alumne ha d'haver assolit el certificat oficial de coneixements de l'idioma en el mateix nivell o en un de superior de l'especialitat formativa que ha cursat.

d)Estar en situació de ser una dona víctima de violència masclista acreditada, d'acord amb l'apartat 6.5.b) d'aquest annex.

No poden ser beneficiàries de les beques establertes en aquesta convocatòria les persones en què es doni alguna de les circumstàncies especificades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).

6. Presentació de sol·licituds

1. Dins el termini establert en el punt quart d'aquest epígraf, les persones interessades poden presentar les sol·licituds en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Les sol·licituds s'han de formalitzar amb els models que facilita el SOIB i que es troben a disposició de les persones interessades en l'apartat de convocatòries del web <http://www.soib.es> i a la Seu Electrònica de la CAIB, d'acord amb l'article 66 de la Llei 39/2015.

3. Per presentar les sol·licituds d'una manera electrònica, s'ha de fer a través del Registre electrònic comú (REC), i s'hi ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament. Concretament, s'ha d'accedir a la pàgina web de la CAIB: <http://www.caib.es> // Administració // Atenció a la ciutadania // Atenció telemàtica // Registre Electrònic Comú.

També poden presentar les sol·licituds d'una manera presencial a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local.

4. El termini per presentar la sol·licitud comença l'endemà que acabi l'acció formativa i finalitza dos mesos després. S'ha de presentar una sol·licitud per acció formativa.

5. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

a) Sol·licitud d'acord amb el model que es troba en el web del SOIB.

b) Si l'alumna és víctima de violència masclista, també ho ha d'acreditar, per a la qual cosa ha d'adjuntar a la sol·licitud un dels documents següents:

- Sentència condemnatòria, durant els 24 mesos posteriors d'haver-se notificat.

- Resolució judicial que acordi mesures cautelars per protegir la víctima o a través de l'ordre de protecció acordada a favor de la víctima, mentre sigui vigent.

- Informe del ministeri fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència masclista, fins que es dicti la resolució sobre l'ordre de protecció.

- Informe dels serveis socials comunitaris o especialitzats que acrediti que la dona és víctima de violència masclista.

c) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària estatal i amb la Seguretat Social, així com verificar les dades d'identitat (DNI), excepte en cas d'oposició expressa de la persona interessada, que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud. En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, la persona sol·licitant ha d'aportar juntament amb la sol·licitud d'ajut la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, així com una còpia del document d'identitat, si escau, i l'informe de vida laboral.

6. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 d'aquesta mateixa Llei. El fet de formalitzar la sol·licitud de subvenció no significa tenir dret a la concessió.

7. Les persones físiques poden triar en tot moment si es practiquen les notificacions per mitjans electrònics, llevat que estiguin obligades a relacionar-se a través d'aquests mitjans amb les administracions públiques, de conformitat amb l'article 14.1 de la Llei 39/2015. Les notificacions a través de mitjans electrònics s'han de dur a terme així com estableix l'article 43 d'aquesta Llei.

8. La persona sol·licitant ha d'autoritzar en la sol·licitud a rebre les notificacions per mitjans electrònics, i hi ha d'indicar l'adreça de correu electrònic. L'autorització comporta el consentiment de la persona interessada per rebre per mitjans electrònics qualsevol notificació, amb els efectes jurídics que es puguin derivar d'aquest procediment.

9. En el cas de les persones interessades que hagin triat l'opció de notificació en paper, s'ha de fer en paper i mitjançant l'aplicació NOTIB, per garantir el dret de la persona interessada a rebre la notificació per compareixença espontània en la Seu Electrònica, d'una manera voluntària, encara que no ho hagi sol·licitat. En tot cas, s'ha de prendre com a data de notificació la que s'hagi produït en primer lloc. A més, d'acord amb l'article 41.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'enviar un avís a l'adreça de correu electrònic que la persona interessada hagi comunicat, en què s'informarà que s'ha posat a disposició una notificació electrònica en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. Import de l'ajut

L'import total de la beca és el resultat de multiplicar la quantitat de 13 euros pel nombre de dies d'assistència total, amb la comprovació prèvia que es compleixen els requisits establerts en el punt 5. El SOIB ha de tramitar el pagament de la manera que s'explica en l'apartat 10 d'aquest annex.

8. Règim de concessió de les beques

La concessió d'aquestes beques s'ha de fer d'una manera directa, amb la sol·licitud prèvia de l'alumne, atès el que disposa l'article 23 de l'Ordre TMS/368/2019, de 7 de març, en relació amb l'article 6.5.d) de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

S'ha d'aplicar un criteri de resolució per ordre rigorós d'entrada de les sol·licituds en el Registre General del SOIB o en els registres i les oficines que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, per la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.

9. Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

2. Una vegada finalitzada l'acció formativa i quan el centre de formació hagi lliurat al Servei de Seguiment de Formació del SOIB la documentació justificativa dels resultats de l'acció formativa dins del termini i en la forma escaient, tal com estableixen les convocatòries de subvencions i resolucions de centres propis corresponents, el Servei de Seguiment de Formació ha de comunicar al Servei de Seguiment Administratiu de la Formació la llista d'alumnes aptes, amb la informació següent:

- El total de dies assistits.

- En cas d'estar inscrits com a demandants d'ocupació desocupats en el SOIB, el dia de l'inici de cada acció formativa.

- Si tenen més de 30 anys, si escau.

3. El cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5 ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que serveixi de base per a la proposta de resolució. La directora del SOIB ha d'emetre les propostes de concessió o de denegació dels ajuts, les quals han de contenir la llista de les persones beneficiàries proposades per atorgar la subvenció, així com les excloses, amb el motiu d'exclusió. D'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, aquesta proposta s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el web del SOIB, les quals disposen d'un termini de deu dies per fer les al·legacions que estimin oportunes.

4. Ateses la proposta de resolució i, si escau, les al·legacions presentades, el president del SOIB, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, ha de dictar una resolució d'aprovació o de denegació motivada i cal notificar-la en el termini de sis mesos comptadors des de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la.

5. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del SOIB. La resolució de concessió o de denegació posa fi a la via administrativa. En contra, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat.

6. En haver transcorregut el termini màxim per resoldre i notificar sense haver-se dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

10. Forma de pagament

El SOIB ha de tramitar el pagament una vegada finalitzada cada acció formativa i un cop comprovat d'ofici que la persona beneficiària compleix els requisits que estableix aquesta convocatòria.

11. Obligacions de les persones beneficiàries i de les entitats de formació

El centre que imparteix l'acció formativa ha d'informar els alumnes del dret que tenen a rebre aquests ajuts i del termini per presentar les sol·licituds. Així mateix, també els ha de facilitar el model de presentació de la sol·licitud de l'ajut, amb l'obligació d'emplenar la part corresponent al centre.

Els alumnes beneficiaris i les entitats formatives estan obligats a facilitar la informació que els requereixin l'òrgan instructor del procediment, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o un altre òrgan competent, així com les obligacions que fixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 14 de la Llei general de subvencions.

12. Justificació

La justificació del dret a cobrar els ajuts que estableix aquesta Resolució s'ha de dur a terme mitjançant l'acreditació prèvia dels requisits establerts en l'apartat 5 i de l'assistència efectiva de l'alumne al curs, la qual es comprova a través de les signatures en els corresponents controls d'assistència de les accions formatives. La baixa o l'exclusió de l'alumne dona lloc a la pèrdua del dret a percebre aquestes beques. Els dies d'absència, justificada o sense justificar, no s'han de computar a l'efecte del pagament dels ajuts.

D'acord amb l'article 23.3 de l'Ordre TMS/368/2018, de 28 de març, constitueix causa de pèrdua del dret a percebre les ajudes i beques incórrer en més de tres faltes d'assistència no justificades al mes en cada acció formativa.

13. Compatibilitat

Aquesta beca és incompatible amb qualsevol altre ajut o subvenció destinat a la mateixa finalitat que es pugui rebre de qualsevol institució, pública o privada.