Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 362365
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 2 d’agost de 2021, relatiu a l’actualització de les tarifes dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme que es desenvolupin en el territori de l’Illa de Menorca (exp. 3155-2019-000054)
L'Asociación Menorquina de Radiotaxi ha sol·licitat l'actualització de les tarifes dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles turisme (GE2019007644 de 27-3-2019).
Els serveis de transport discrecional de viatgers per carretera prestats amb vehicles de menys de deu places, inclosa la del conductor, i amb autorització de transport documentada en targeta de la classe VT, estan sotmesos al règim d'autorització administrativa amb subjecció al sistema tarifari que recullen la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre.
La competència per fixar la tarifa estatal correspon, en principi, a l'Administració General de l'Estat en funció de l'àmbit nacional que habilita per a la prestació d'aquests serveis; no obstant això la delegació de competències en les comunitats autònomes feta per la Llei orgànica 5/1987 de 30 de juliol, permet que les comunitats autònomes puguin fixar lliurement les tarifes corresponents als serveis realitzats per vehicles domiciliats en el seu àmbit territorial, tenint en compte les circumstàncies especials que hi concorrin.
L'art. 68.2 b de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, estableix que l'activitat de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme s'ha de sotmetre a l'establiment de tarifes obligatòries o de referència dirigides a assegurar l'equilibri econòmic de l'activitat i la suficiència del servei, i també estableix que, reglamentàriament, s'ha d'elaborar un model d'estudi econòmic per una la millor gestió de l'actualització de les tarifes, que equilibri els ingressos i els costos del servei.
Aquest desplegament reglamentari encara no s'ha fet, i per tant no es disposa del model d'estudi econòmic previst en la normativa.
Les tarifes actualment en vigor dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme a l'illa de Menorca són les que es van aprovar mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi ambient i Territori de 14 de maig de 2012 (BOIB 75 de dia 26-5-2012).
L'actualització de les tarifes esmentades abans és un acte executiu, no reglamentari; per tant correspon al Consell Insular de Menorca fer-ne l'aprovació corresponent.
L'increment dels costos d'explotació dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme experimentat des de l'aprovació de les tarifes l'any 2012, fa aconsellable revisar-les; però la incorporació de noves tarifes i la modificació de conceptes tarifaris existents requereixen l'aprovació de l'estudi econòmic previst en la Llei i pendent de desplegament reglamentari.
L'informe de necessitat del director insular de Transports consta en l'expedient.
L'estudi econòmic dels costos del servei interurbà de taxi a Menorca consta en l'expedient.
L'informe tècnic corresponent també consta en l'expedient.
El Consell Executiu, en la sessió de 12 de juliol de 2021, va aprovar inicialment l'actualització de les tarifes obligatòries del servei interurbà de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme amb autorització de transport de la classe VT, quan el recorregut d'aquests serveis es desenvolupi íntegrament a l'illa de Menorca.
S'ha rebut l'informe favorable del Consell Balear de data 20 de juliol de 2021, el qual consta en l'expedient.
Per tot açò, com a titular del Departament de Mobilitat, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret de Presidència núm. 425/2019, de 10 de juliol (BOIB núm. 95 ext. d'11 de juliol de 2019), en relació amb els decrets de presidència núm. 421/2019 i núm. 422/2019 de 9 de juliol (BOIB núm. 93 ext. de 10 de juliol de 2019);
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Mobilitat,
El Consell executiu, per unanimitat dels cinc membres assistents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyor Juaneda Mercadal i senyora Gomis Luis) i en votació ordinària, adopta l'acord següent:
Primer. Aprovar definitivament l'actualització de les tarifes obligatòries següents (impostos inclosos), amb les indicacions respectives, del servei interurbà de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme amb autorització de transport de la classe VT, quan el recorregut d'aquests serveis es desenvolupi íntegrament a l'illa de Menorca:
En el servei de radioemissores de taxi amb un origen diferent d'un nucli de població tradicional (Maó, Sant Climent, Llucmaçanes, es Castell, Sant Lluís, Alaior, es Mercadal, Fornells, es Migjorn Gran, Ferreries i Ciutadella), i sempre que el viatge del servei no tengui com a destinació una ubicació propera a la del punt de partida del taxi per realitzar el servei, s'estableix un suplement de servei de 7,43 €, que només es cobrarà quan l'import marcat pel taxímetre en finalitzar el servei sigui inferior a aquesta quantitat.
S'entén per serveis en horari nocturn els que s'iniciïn i tenguin lloc entre les 21.00 h i les 6.00 hores.
Es consideren festius els dies declarats així per resolució de l'òrgan competent, publicada en el BOIB.
El dissabte es considera laborable.
La tarifa del preu per distància recorreguda o fracció en horari nocturn no pot acumular-se a la del preu per distància recorreguda o fracció per dia festiu.
Els suplements s'introdueixen des de l'inici del servei, excepte en aquells models d'aparell taxímetre les característiques tècniques dels quals no ho permetin; en aquest cas s'introdueixen al final del servei en la posició «per pagar».
El suplement d'aeroport s'ha d'aplicar quan es recullin o es descarreguin viatgers a l'aeroport de Menorca.
El suplement de ports s'ha d'aplicar quan es recullin o descarreguin viatgers a les estacions marítimes corresponents o en instal·lacions o zones anàlogues existents a l'efecte de transport marítim ulterior, als ports dependents de l'Autoritat Portuària i al port de Ciutadella.
El suplement de radiotelèfon s'aplica als serveis concertats pels usuaris a través dels serveis d'emissora.
El suplement de 7,43 € pels serveis concertats per radiotelèfon amb origen diferent d'un nucli tradicional només es percebrà quan la destinació del servei sigui diferent a la zona d'origen des de la qual hagi sortit el taxi per atendre el servei. En el cas que la destinació sigui dins la mateixa zona, el taxista ja percebrà el cost del servei en cobrar la tarifa, ja que inclou anada i tornada.
Els nuclis de població tradicionals són Maó, Sant Climent, Llucmaçanes, es Castell, Sant Lluís, Alaior, es Mercadal, Fornells, es Migjorn Gran, Ferreries i Ciutadella.
Els serveis s'han de contractar en règim de cotxe complet. Els recorreguts s'entenen en circuit tancat fins al punt de partida de l'itinerari més curt, si no s'acorda expressament el contrari.
L'accés a la tarifa interurbana en el taxímetre s'ha de realitzar des del moment de l'inici de la prestació del servei interurbà. No es pot passar de la tarifa urbana a la interurbana i viceversa en un mateix servei. Quan el servei s'hagi concertat mitjançant radiotaxi, amb recollida al domicili dels usuaris i desconeixement de la destinació final, o quan es tracti d'un servei mixt urbà i interurbà en el qual inicialment no es coneix la destinació final dels passatgers, s'ha d'aplicar al començament del servei la tarifa urbana per, posteriorment, en el moment que correspongui, passar al mòdul de la tarifa interurbana, sense que en cap cas es pugui tornar a la tarifa urbana inicial.
En cap cas es pot aplicar un suplement d'aeroport per tarifa urbana i un altre per tarifa interurbana. El suplement d'aeroport només s'ha de cobrar una vegada en tot el recorregut.
No es pot aplicar en cap cas un suplement de ports per tarifa urbana i un altre per tarifa interurbana. El suplement de ports s'ha de cobrar només una vegada en tot el recorregut.
En cap cas no s'han d'aplicar a la tarifa interurbana altres suplements diferents dels que es regulen en aquest acord.
Els vehicles afectats per aquest acord han de dur un imprès en model oficial, facilitat pel Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca, en què figurin les tarifes aplicables. L'imprès s'ha de col·locar en un lloc visible de l'interior del vehicle.
L'usuari té dret al transport gratuït del seu equipatge, el qual, una vegada utilitzat el nombre total de places, no pot excedir de 50 quilos per als vehicles de fins a cinc places, i de 60 quilos per als de capacitat superior, sempre que el volum dels equipatges permeti introduir-los en el portaequipatges o situar-los a la baca del vehicle sense contravenir les normes de trànsit i circulació.
Quan no s'utilitzi el nombre total de places, aquestes xifres poden augmentar-se a raó de 30 quilos per cada seient buit, sempre que les formes, les dimensions i la naturalesa de l'equipatge possibiliti el transport a l'interior del vehicle.
Els excessos d'equipatge sore les xifres anterior s'han d'abonar a raó de 0,04 euros per cada 10 quilos o fracció i quilòmetre recorregut, i el transportista queda en llibertat d'admetre‘ls quan aquest excés sigui superior al 50 per cent de les xifres esmentades.
S'ha de facilitar als usuaris un rebut en el qual han de constar el nom i els llinatges del titular de l'autorització interurbana, el número del document nacional d'identitat del titular, el número de la llicència municipal, l'ajuntament atorgant, el preu del servei, la data, el lloc i l'hora d'acabament, els quilòmetres recorreguts i els suplements tarifaris que s'han d'aplicar, l'import del servei i la signatura del conductor.
Aquest rebut s'ha d'emetre per duplicat. El titular de l'autorització ha de conservar-ne una còpia o resguard durant un any des que s'emeti, a disposició del servei d'inspecció.
Es lliuri o no el rebut a l'usuari, el conductor l'ha de formalitzar.
Les tarifes esmentades s'han de cobrar mitjançant taxímetre, d'acord amb els paràmetres següents:
Tarifa 3 (tarifa diürna):
Tarifa 4 (tarifa nocturna o de festius):
L'aparell taxímetre entra en funcionament quan s'abaixa la bandera o element electrònic que la substitueixi, en el moment que l'usuari accedeix al vehicle.
En el viatge de retorn, el taxímetre ha de computar exclusivament el temps d'espera, si n'hi hagués, quan l'usuari sigui traslladat en el vehicle.
Segon. Remetre aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè es publiqui i determinar la seva entrada en vigor a partir de l'endemà d'haver-se publicat.
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma
Maó, 10 d'agost de 2021
Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)