Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 359413
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 6 d’agost de 2021 relatiu a la convocatòria de la consulta pública prèvia sobre la regulació dels criteris d’autorització dels centres d’atenció infantil per a infants de 0 a 3 anys per a l’Illa de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

Primer.- La Comissió d'Educació del Parlament en el debat de la PNL 16956/17 va resoldre per unanimitat instar “el Govern de les Illes Balears i els consells insulars perquè, des de l'àmbit de la Conferència de Presidents, s'impulsi una comissió tècnica de treball que elabori un document marc sobre l'atenció educativa i assistencial dels infants menors de tres anys, que tengui com a principal eix vertebrador la xarxa d'escoles infantils i el contingut de la present resolució del Parlament de les Illes Balears”. La PNL aprovada establia que la comissió s'havia de constituir “com a tard un mes després del present acord”, i desenvolupar la seva tasca “en el termini màxim de cinc mesos”. El dia 10 de gener de 2019 s'aprovà de manera unànime el document marc encomanat, dintre de les recomanacions d'aquest document marc citam textualment les següents:

«(..) si hi poden haver centres que atenen regularment els infants de fins a 3 anys sense disposar d'autorització de l'administració educativa, s'estableixi a totes les illes una normativa d'obligat acompliment perquè els centres que actualment funcionen sense cap autorització, més enllà de les llicències d'activitats, estiguin adequadament regulats per garantir el dret a l'educació, a la salut i a la seguretat a què tenen dret tots els infants, per qui han de vetllar la comunitat i l'administració.

El text de la PNL número 16956-17, aprovat dia 5 de març de 2018 , en el punt 4 insta el Govern que les propostes “han de ser respectuoses amb la distribució de competències que estableix l'Estatut d'Autonomia i contemplar, per tant, que la potestat reglamentària (en la matèria de regular els anomenats centres 0-3 assistencials) correspon als consells insulars, el que garanteix solucions adaptades a les circumstàncies de cada illa”.

(...) Convé que la normativa sigui molt semblant a totes les illes i que també prevegi aspectes vinculats a la salut i a la seguretat. El fet que no estiguin sotmesos al currículum establert per l'Administració educativa no implica que no hagin de tenir unes condicions de marc físic i d'ambient afectiu estimulant i saludable. Han de poder experimentar amb el seu cos i els materials, han de poder relacionar-se amb els altres en unes condicions i un acompanyament favorables al desenvolupament de les seves competències».

I també:

«(....)Recomanam als consells insulars, atès el punt 4 del text aprovat de la PNL número 16.956-17, posar en marxa un servei amb personal amb el perfil necessari per redactar la normativa, fer-ne el seguiment, assessorar els centres i inspeccionar-los i tot allò que tengui a veure amb el funcionament dels centres que atenen regularment infants menors de 3 anys sense disposar de l'autorització de l'administració educativa. Aquest servei haurà de preveure la coordinació necessària amb altres serveis, departaments i administracions competents en matèria d'educació, de salut, de seguretat i els altres assumptes presents en l'autorització i el funcionament de centres que atenguin infants petits».

Segon.- Aquest document marc es va remetre al Govern i al Consell Insular per tal de que a partir del seu contingut es dugués a terme el desenvolupament de propostes de modificacions o de noves normatives en relació a la proposta de normativa per regular i autoritzar els centres que atenen regularment infants de fins a 3 anys sense comptar amb autorització de la Conselleria d'Educació.

Consideracions jurídiques

Pel que fa la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, a l'article 70.4 estableix la competència pròpia dels consell insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

 

2. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, (BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2019), estableix a l'article 73 que correspon als consells insulars la condició d'entitat pública competent en matèria de protecció, d'acord amb la Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors. Més concretament, es regula a l'article 73.1.j) com a competències dels consells insulars dur a terme l'acreditació, habilitació, inspecció, suspensió i revocació de l'habilitació de les entitats col·laboradores en matèria de guarda de persones menors d'edat en l'àmbit del territori respectiu, així com en el seu apartat q) dur a terme la resta d'actuacions, funcions i obligacions que els encomanen aquesta lleii la resta de l'ordenament jurídic en qualitat d'entitat pública competent en matèria de protecció jurídica de persones menors d'edat.

3. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consell insulars en matèria de serveis socials i seguretat socials, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm 284, de 27 de novembre de 2001)

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom local creat pel Consell de Mallorca i adscrit al Departament de Benestar i Drets Socials del Consell de Mallorca, qui exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors.

5. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009), en el seu article 1 estableix que l'objecte de la llei es configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix , a l'article 3 recull d'entre els objectius que han de regir els serveis socials, el de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.

L'article 37. b) de la mateixa Llei regula les competències dels Consells Insulars, el qual estableix que aquests hauran "d'exercir la potestat reglamentària en els termes prevists en la normativa vigent"

A més, a la Disposició final onzena s'estableix que "El Govern i els Consells Insulars [...] han d'aprovar [...] les normes reglamentàries per fixar els requisits i el procediment per a l'autorització dels centres i serveis de serveis socials del seu àmbit respectiu".

6. La competència per a l'aprovació de la convocatòria de la consulta pública correspon al President de l'IMAS de conformitat amb l'article 7.3 dels Estatuts de l'IMAS.

Pel que fa al procediment,

7. L'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant LPACAP), preveu que, amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes que tenguin impacte significatiu en l'activitat econòmica o imposin obligacions rellevants per als seus destinataris, amb caràcter previ a l'elaboració del projecte de norma, totes les administracions públiques han de realitzar una consulta pública, a través del seu portal web.

La consulta pública te caràcter previ a la redacció del text normatiu i té per objecte conèixer l'opinió de la ciutadania perquè puguin exposar les seves propostes i aportar suggeriments en relació a :

  1. Els problemes que es pretenen solucionar amb l' iniciativa.
  2. La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
  3. Els objectius de la norma.
  4. Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.

Per tant,

RESOLC:

Primer.- Sotmetre a consulta pública prèvia per un termini de 15 dies hàbils, comptadors des de la publicació d'aquesta resolució al BOIB, sobre la regulació dels criteris d'autorització dels centres d'atenció infantil per a infants de 0 a 3 anys per a l'Illa de Mallorca d'acord amb la informació que s'adjunta com a annex.

Segon.- Publicar al tauler d'anuncis de l'IMAS (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/) i a l'apartat d'elaboració de normativa de la seu electrònica del Consell de Mallorca tota la informació relativa a la tramitació d'aquest projecte normatiu, https://seu.conselldemallorca.net/web/seu (https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=71131), des de la qual es podran fer les aportacions per part de les persones interessades.

 

Palma, amb la data de la signatura electrònica (9 d'agost de 2021)

El conseller de Drests Socials i President de l'IMAS Javier de Juan Martín

 

CONSULTA PÚBLICA PRÈVIA A LA TRAMITACIÓ DEL REGLAMENT PEL QUAL S'ESTABLEIXEN ELS CRITERIS D'AUTORITZACIÓ DELS CENTRES D'ATENCIÓ INFANTIL PER A INFANTS DE 0 A 3 ANYS PER A L'ILLA DE MALLORCA

Antecedents de la norma

A iniciativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern Balear es constituí la Comissió d'Educació del Parlament, la qual en el debat de la PNL 16956/17, va resoldre per unanimitat instar “el Govern de les Illes Balears i els consells insulars perquè, des de l'àmbit de la Conferència de Presidents, s'impulsi una comissió tècnica de treball que elabori un document marc sobre l'atenció educativa i assistencial dels infants menors de tres anys, que tengui com a principal eix vertebrador la xarxa d'escoles infantils i el contingut de la present resolució del Parlament de les Illes Balears”.

El dia 10 de gener de 2019, la Comissió Tècnica aprovà de manera unànime el document marc encomanat.

Aquest document marc recomana als consells insulars, posar en marxa un servei per redactar la normativa, fer-ne el seguiment, assessorar els centres i inspeccionar-los i tot allò que tengui a veure amb el funcionament dels centres que atenen regularment infants menors de 3 anys sense disposar de l'autorització de l'administració educativa, així com la coordinació necessària amb altres serveis, departaments i administracions competents en matèria d'educació, de salut, de seguretat i els altres assumptes presents en l'autorització i el funcionament de centres que atenguin infants petits.

Actualment, els centres d'atenció Infantil per a infants menors de tres anys no tenen una regulació específica.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

La nova norma tracta de garantir a la ciutadania la qualitat del servei d'atenció infantil, mitjançant l'autorització del servei. Es pretén regular les condicions arquitectòniques, ambientals, d'accessibilitat, de qualitat de les instal·lacions i materials per facilitar als infants un ambient acollidor, sa i estimulador, així com de seguretat. També als objectius i aspectes de planificació i organització del servei, com al funcionament diari, la documentació personal, tècnica i administrativa. A més, per garantir la qualitat es pretén que es garanteixin suficients recursos humans amb la formació necessària per tal que les ràtios que resultin garanteixin la seguretat, la cura afectiva i l'atenció suficientment individualitzada, així com les responsabilitats professionals.

Justificació de la necessitat i oportunitat d'aprovar-la

Actualment els centres d'atenció infantil per a infants menors de tres anys no tenen una regulació específica, de manera que només estan obligades a complir amb la normativa arquitectònica i de seguretat. No es disposa de criteris de qualificació quant als professionals, ni de ràtios de la plantilla de personal, ni tampoc dels infants per unitat, ni sobre qüestions de les condicions dels espais, educatives o de caire sanitari.

Objectius de la norma

Determinar les condicions materials, el funcionament i organització dels centres d'atenció infantil per a infants de 0 a 3 anys per a l'Illa de Mallorca, que actualment, només requereixen una llicència d'activitats municipal.

Possibles alternatives reguladores i no reguladores

El reglament que es pretén aprovar té com objectiu establir una normativa d'obligat compliment perquè els centres que actualment funcionen sense cap autorització, més enllà de les llicències d'activitats, estiguin adequadament regulats per garantir el dret de l'educació, a la salut i a la seguretat a què tenen dret tots els infants en el centres d'atenció infantil. Per tant, es per mitjà de reglament, l'alternativa més eficaç per garantir el seu compliment.