Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 354098
Aprovació definitiva del Reglament del Servei d'Assistència Domiciliària SAD. Exp. Núm.: 4461/2021
Fem públic que durant el termini d'exposició pública de l'aprovació inicial del Reglament Municipal del Servei d'Ajuda a Domicili d'Alaior, no s'ha presentat cap reclamació, per la qual cosa es considera aprovat definitivament i es procedeix a publicar-se el text íntegre en el BOIB, d'acord amb l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local:
REGLAMENT DEL SERVEI D'AJUDA A DOMICILI D'ALAIOR
Article 1. OBJECTE
El present reglament té per objecte regular a nivell local la prestació del servei d'ajuda a domicili (SAD), a partir de l'Ordre de la Consellera de Benestar Social en la que es regula aquest servei com a prestació social bàsica integrada en el sistema balear de serveis socials.
Article 2. DESCRIPCIÓ DEL SERVEI
El Servei d'ajuda a domicili (SAD) és un servei municipal i/o d'entitats locals, de caire universalista, i es configura com una prestació psicosocial bàsica dels sistema públic de serveis socials.
El SAD constitueix tot un conjunt d'actuacions dirigides a facilitar el desenvolupament o manteniment de l'autonomia personal, prevenir o retardar el deteriorament individual o social i promoure condicions favorables en les relacions familiars i de convivència, contribuint així a la integració i permanència de les persones en el seu entorn habitual, mitjançant l'adequada intervenció i suport de tipus personal, psicosocial, domèstic, educatiu i assistencial.
Article 3. OBJECTIUS DEL SERVEI
Article 4. SERVEIS QUE ES DONEN
A. Servei d'atencions personals
És el conjunt d'actuacions d'ajuda o suport a la persona i/o la família, que es desenvolupa en el seu domicili o lloc de residència habitual, prestat per professionals adients, que atén les necessitats bàsiques i relacionals de l'usuari. Està adreçat a totes les persones amb les característiques descrites a l'apartat de «Persones Usuàries».
Els seus objectius són:
Aconseguir que la persona i/o família adquireixi, mantengui o recuperi els recursos, les habilitats i els hàbits que el permetin mantenir una vida més autònoma i satisfactòria possible a casa seva, i compensar els dèficits o mancances que pateix.
Evitar o retardar l'internament d'aquelles persones, independentment de la seva edat, que a causa de mancances de tipus físic, psíquic o social no puguin continuar vivint en el seu domicili sense ajuda o suport, i sense que això representi un risc per a ells.
Prevenir situacions de crisi familiar provocades per situacions de sobrecàrrega en aquelles famílies que pateixen una problemàtica que supera les seves capacitats.
B. Servei d'atencions domèstiques
És el conjunt d'activitats i tasques quotidianes que es realitzen a la llar, dirigides al suport de l'autonomia personal. Entre d'altres, cal destacar les relacionades amb l'alimentació, la vestimenta i el manteniment, i l'adequació de l'habitatge.
C. Servei d'ajudes tècniques:
C1. Servei de telealarma i teleassistència
És una modalitat de servei el qual, mitjançant una tecnologia adequada que utilitza la xarxa telefònica, permet a la persona rebre atenció en situacions urgents les 24 hores al dia i durant tot l'any.
Els seus objectius són:
Contribuir a millorar l'autonomia personal.
Afavorir la permanència de la persona en el seu entorn habitual.
Proporcionar l'accés als serveis de la comunitat..
Evitar o retardar la institucionalització.
C2. Servei de menjar a domicili
És un servei que permet que persones que per diferents motius no poden cuinar, puguin disposar de menjar preparat al seu domicili, facilitant així que es mantenguin en aquest el màxim temps possible.
C3. Servei de préstec de material adaptat
És un servei que permet que persones que ho necessitin puguin rebre material, propi de l'Ajuntament o d'altres entitats mitjançant conveni, per a resoldre situacions concretes i específiques d'adaptació funcional de la llar, com per exemple: cadires de rodes, llits articulats, caminadors, matalassos antiescares, cadires de bany, grues elevadores, crosses,... En aquest sentit, les persones usuàries signaran un document de compromís de tornar el material o equipament lliurat en el mateix estat que l'han rebut.
D. Servei de suport emocional al cuidador
Servei que és complementari per a les famílies usuàries del servei d'ajuda a domicili i està dirigit a aquells membres de la família en qui recau la màxima responsabilitat en la cura de la persona gran i/o discapacitada, una vegada detectada la necessitat per part de l'equip professional del SAD.
Article 5. PERSONES BENEFICIÀRIES
En caràcter general ho podran ser les persones empadronades a Alaior, que s'especifiquen a l'article 5.2 de l'Ordre de la Conselleria de Benestar Social del Govern Balear, de 2 d'octubre de 2000.
Amb caràcter prioritari ho seran totes aquelles persones que es caracteritzen per ser:
Persones majors de 65 anys que visquin soles o amb les seves parelles amb dificultats d'autonomia personal.
Persones amb disminucions físiques, psíquiques o sensorials sense suport familiar que tinguin dificultats per a realitzar algunes de les activitats quotidianes de manera autònoma.
Persones i/o famílies que pateixen processos de convalescència i requereixen suport per a mantenir-se a casa durant el mateix.
Famílies o nuclis de convivència amb situacions relacionals conflictives, famílies desestructurades o multiproblemàtiques amb menors amb situació de risc psicosocial.
Persones i/o famílies que necessiten adquirir hàbits bàsics relacionats amb activitats quotidianes i amb la convivència.
Article 6. DRETS I DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES
1. Drets de les persones usuàries
a) Dret a accedir i gaudir dels serveis en condicions d'igualtat, quan complexin els requisits establerts en aquest reglament per a ser-ne usuari/a.
b) Dret a no ser discriminades en el tractament per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, edat, estat de salut o qualsevol altre condició o circumstància personal o social.
c) Dret a ser tractats amb respecte i professionalitat pels/per les professionals adscrits al servei.
d) Dret a la intimitat personal i familiar, i a la no divulgació sense el seu consentiment exprés de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials, o en altres tipus de fitxers, arxius, sigui quin sigui el seu suport.
e) Dret a la continuïtat en la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes, sens perjudici d'acords o clàusules d'estabilització o revisió establertes en els contractes assistencials.
f) Dret a la informació de les condicions d'accés i prestació dels serveis dels quals en sigui usuari/a, i en conseqüència, a que se'ls lliuri un exemplar del contracte assistencial.
g) Dret a l'elecció del servei més adient, amb l'assessorament professional en el procés de decisió.
h) Dret a presentar, en qualsevol forma admesa en Dret, reclamacions, queixes o suggeriments relatives al funcionament del servei, i a rebre'n una resposta adequada.
2. Deures de les persones usuàries
a) Informar, sense amagar ni falsejar, sobre les circumstàncies personals, familiars i socials que determinin la necessitat de prestació.
b)Informar als Serveis Socials municipals de qualsevol modificació de les seves circumstàncies socials i personals que puguin afectar el funcionament o les condicions de prestació del servei.
c) Corresponsabilitzar-se amb el cost de la prestació del servei en funció dels ingressos familiars mensuals, d'acord amb el preu públic publicat en data 10/12/2019 al BOIB núm. 166 que es determina literalment en l'article 4:
d) Respectar els pactes, acords i compromisos, així com el pla de treball establerts amb els/les professionals dels serveis socials municipals com a condicions de la prestació del servei socials que es tracti.
e) Respectar les persones que presten el servei i tractar-les amb correcció.
f) Respectar els horaris de funcionament i/o prestació dels serveis, així com altres disposicions que es determini mitjançant reglaments de règim intern del servei o establiment que s'hi adscrigui.
Article 7. QUOTES
La quota definitiva a pagar es fixarà en funció dels ingressos mensuals, d'acord amb el preu públic publicat en data 10/12/2019 al BOIB núm. 166 que es determina en l'art. 4.
Es podrà concedir una bonificació, que podrà arribar fins a l'exempció total de la quota, quan la persona beneficiària justifiqui la seva incapacitat econòmica i la dels seus familiars per atendre el susdit pagament. La treballadora social, una vegada comprovades les circumstàncies al·legades, proposarà la bonificació que consideri oportuna o l'exempció total de la quota.
De manera excepcional, la treballadora social podrà valorar l'exempció total de la quota en els casos de persones en exclusió social, malaltia mental i indigència, sense xarxa familiar, manca d'higiene, alcoholisme, així com per prevenir situacions de risc on hi hagi menors.
Article 8. SOL·LICITUD DEL SERVEI
Les sol·licituds s'hauran de presentar utilitzant obligatòriament el tràmit habilitat a l'efecte a la seu electrònica (Sol·licitud de prestacions socials / Servei d'Ajut a Domicili). El model de sol·licitud contindrà les declaracions responsables que estableixen el compliment dels requisits i l'autorització a l'Ajuntament d'Alaior, a realitzar les consultes que fossin necessàries per comprovar el compliment dels requisits i la valoració de la sol·licitud, així com també, l'autoritzacio de l'ordre de domiciliació bancària per fer els càrrecs relatius al servei contractat.
Les persones que no disposin de nacionalitat espanyola o permís de residència hauran d'aportar una còpia del seu passaport.
En cas que no s'autoritzi a l'Ajuntament la comprovació de les circumstàncies personals que s'al·leguin, haurà d'aportar telemàticament la documentació que figura en el model de sol·licitud que acrediti les circumstàncies que en cada cas es doni en la persona sol·licitant.
Els documents a aportar són els següents:
- Informe de salut actualitzat de la situació física-psíquica de la persona interessada.
- Targeta sanitària
- Ingressos familiars mensuals
- Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona que sol·licita el servei.
Article 9. TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
a) Les sol·licituds les tramitaran el departament de serveis socials de l'Ajuntament, el qual elevarà proposta favoralbe o desfavorable, si és el cas.
b) Els sol·licitants rebran per escrit l'aprovació o no de la prestació.
c) En cas d'admissió, es pactarà el contracte assistencial, en el que s'especifica: els serveis que rebran, les tasques que es realitzaran, el número d'hores i dies, quantitat econòmica que hauran d'abonar, a què es compromet l'usuari i a què es compromet la família. Aquests acords seran sigants per totes les parts implicades.
d) Les sol·licituds que, tot i complir els requisits d'accés a la prestació del servei de SAD, no es puguin atendre per manca de recursos, tant personals com materials o tècnics, restaran pendents de resolució final, tot conformant una llista d'espera, l'odre de la qual només es podrà modificar en els casos d'extrema i greu necessitat que l'òrgan responsable de la prestació del servei consideri oportú, basant-se en els pertinents informes socials.
Article 10. FINANÇAMENT
a) El servei d'ajuda domiciliària es finançarà amb les aportacions del Govern de les Illes Balears, el Consell Insular de Menorca, fons propis municipals i els propis usuaris segons les taxes aprovades per l'Ajuntament, publicades al BOIB núm. 166 de data 10 de desembre de 2019.
b) L'aportació de cada usuari vindrà determinada en funció dels ingressos mensuals de la unitat familiar.
c) L'abonament per part dels usuaris de la quantitat estipulada, s'efectuarà mensualment mitjançant càrrecs recurrents al compte corrent bancari que hagi autoritzat la persona interessada a la sol·licitud.
Article 11. CAUSES DE L'EXTINCIÓ
a) A petició de la persona beneficiària.
b) Per defunció de la persona beneficiària.
c) Per ocultació o falsedat comprovada de les dades que s'han tingut en compte per concedir la prestació.
d) Per trasllat de domicili a un altre municipi, i sempre que es modifiquin les circumstàncies personals de la persona beneficiària.
e) Per dificultar de manera greu i comprovada les tasques dels professionals que intervenen en el SAD
f) Perquè s'hagin complert els objectius establerts en la programació.
g) Per manca de pagament de la quantitat estipulada.
Article 12. ENTRADA EN VIGOR
Aquest reglament entrarà en vigor quan es publiqui en el BOIB, un cop transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/85 de bases de règim local.
Alaior, 4 d'agost de 2021
El batle José Luis Benejam Saura