Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 345498
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 2 d’agost de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per la promoció de l’ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals i per a la reactivació de l’activitat econòmica balear afectada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La crisis sanitària provocada per la COVID-19 va suposar l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. L'efecte econòmic d'aquesta aturada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, va implicar durant el 2020 una caiguda del PIB i de l'ocupació balear del 25%.

Aquesta situació té un impacte directe en els nivells d'ingressos i liquiditat de totes les empreses, i amb molta més incidència en el sector de l'economia social.

L'economia social i, particularment, les cooperatives i les societats laborals són fórmules idònies de creació d'ocupació que, a més, han mostrat més capacitat per mantenir-la durant els anys de crisi econòmica a causa de l'adopció de mesures de flexibilitat interna. Precisament, les empreses d'economia social, són una alternativa a l'ocupació i autoocupació per la reactivació econòmica.

En l'any 2020, es va aprovar la convocatòria per concedir ajuts públics destinats a pal·liar els efectes produïts a les cooperatives, microcooperatives i societats laborals per la COVID 19 i a fomentar l'economia social per mitjà de la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat.

D'acord amb les necessitats de donar suport econòmic a l'economia social, fomentant la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals, en l'any 2021 es vol aprovar la convocatòria d'ajuts per la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals i per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.

L'article 30.21 de la llei Orgànica  1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears  estableix entre les competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears  el foment i  el desenvolupament econòmic en el territori de la Comunitat Autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica.

El Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació, estableix que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 36.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret. Dins aquestes polítiques actives d'ocupació, l'article 36 de l'esmentat Reial Decret Legislatiu, fa referència al foment de l'economia social.

Aquesta convocatòria  es finança  parcialment amb càrrec a Fons Finalistes del Ministeri de Treball i Economia Social, i està inclosa en el PAPE 2021 ( Pla Anual de Política d'ocupació) que resta pendent de publicació.  L'eix del PAPE en el qual encaixa aquesta convocatòria és el 5 «Emprenedoria».

A més aquestes ajudes  entrarien dins els objectius  del Pla Director de l'Economia Social 2018-2022  , on una de les seves línies estratègiques és el suport a  les empreses d'economia social, de l'Agenda Balear 2030,  on  s'estableix com  Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8 « treball digne i creixement econòmic», i serien coherents amb  els acords de Bellver , de data 21 de juny de  2019, concretament amb el punt 109 on es manifesta el compromís  de fomentar el cooperativisme.

La convocatòria que s'aprova amb aquestes bases d'ajuts s'ha inclòs en l'objectiu I, línia I.3.7, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018,  vigent en virtut de l'Acord de Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021) i modificat per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 8 de juny de 2021 (BOIB núm. 77, de 10 de juny).

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2, apartat 16, d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció el suport a empreses d'economia social per al foment de l'ocupació i la millora de la competitivitat en les cooperatives i societats laborals. D'altra banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer),  atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de  foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.

Els ajuts compleixen amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb el que disposen els preceptes abans esmentats, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d'ajuts per la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals i per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19, d'acord amb els programes següents:

a. Programa I:  Manteniment de llocs de feina

Va destinat a subvencionar aquelles cooperatives, microcooperatives i societats laborals que  mantenguin els llocs de feina que tenien en la data de sol·licitud de l'ajut, i així, reactivar  l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.

El llocs de feina s'han de mantenir un mínim de 6 mesos, a partir de la resolució de concessió de la subvenció d'ajuts.

b. El Programa II: Incorporació de sòcies treballadores o de treball.

S'adreça a la incorporació de persones en situació de demanda d'ocupació com a sòcies treballadores o de treball a cooperatives, microcooperatives i societats laborals, i així,  reactivar  l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.

c.  Programa III: Creació de microcooperatives.

Fomenta la creació de microcooperatives  mitjançant la subvenció de les despeses de posada en marxa, per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.

d. Programa IV: Inversions en noves tecnologies.

Finança inversions en noves tecnologies de la informació i les comunicacions que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals, per la adaptació a la nova normalitat i per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.

2. Persones beneficiàries i requisits

A. Beneficiaris

- Per als Programes I, II i IV:

Poden ser beneficiàries de les ajudes pe les cooperatives, microcooperatives i societats laborals ,  legalment constituïdes, amb domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i inscrites en els registres de cooperatives i de societats laborals de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

- Per al Programa III: Les microcooperatives legalment constituïdes, amb domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i inscrites en els registres de cooperatives i de societats laborals de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

Tots els beneficiaris establerts en la convocatòria d'ajuts, a més, han de reunir els requisits per ser considerats PIME: Es considera PIME (petita i mitjana empresa), d'acord amb la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, l'empresa que en el moment de la sol·licitud compleixi la definició de pime establerta en l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Aquesta disposició defineix les microempreses i les petites i mitjanes empreses com les que compleixen els següents requisits:

a) Tenir menys de 250 treballadors i/o treballadores.

b) Tenir un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.

c) No participar en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.

B. Requisits generals

Les entitats sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

c) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.

d) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2% a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.

e) Les cooperatives i les microcooperatives han d'estar al corrent de les obligacions que estableix la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears, modificada per la Llei 5/2011, és a dir: presentació de comptes anuals, llibres societaris, llibres comptables i totes aquelles modificacions que hagi sofert la societat (renovació del consell rector, renovació de l'interventor, modificació d'estatuts, etc.) i sigui obligatori comunicar al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

f) Les societats laborals han d'estar al corrent de les obligacions regulades en la Llei 44/2015, de 14 d'octubre, de societats laborals i participades, i en el Reial decret 2114/1998, de 2 d'octubre, sobre Registre Administratiu de Societats Laborals: modificació del capital social, trasllat de domicili, augment del límit de les hores/any treballades i les transmissions d'accions o participacions socials.

g) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

h) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.

3. Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit inicial assignat als ajuts que estableix aquesta convocatòria per a l'any 2021 és d'un total de tres-cents cinc mil euros (305.000€),distribuïts  amb càrrec a les partides dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes  Balears per a 2021 que s' indiquen a continuació:

- Programa I, crèdit inicial assignat:

140.000 € de la partida pressupostària  12801 G /322FCV/47000/00/21021

- Programa II, crèdit inicial assignat:

80.000 € de la partida   12801 G /322FCV/47000/00/21021

10.000 € de la partida   12801 G /322FCV/47000/00

- Programa III, crèdit inicial assignat:

15.000 € de la partida    12801 G /322FCV/47000/00

-Programa IV, crèdit inicial assignat:

60.000 € de la partida   12801 G /322FCV/47000/00

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.

3. Aquest crèdit pot ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada programa, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

4. Despeses subvencionables

Son despeses subvencionables les que s'indiquen per a cada programa:

4.1 Per al Programa I:

El manteniment dels llocs de feina dels socis o treballadors de les societats cooperatives, les societats microcooperatives i les societats laborals.

4.2 Per al Programa II:

A) La incorporacó de persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives i en societats laborals.

B) La incorporació de persones sòcies treballadores o de treball en microcooperatives.

4.2.1. Les persones que s'incorporin com a sòcies treballadores o de treball en una cooperativa, en una microcooperativa o en una societat laboral han d'estar incloses en algun dels col·lectius següents:

a) Persones desocupades inscrites en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació.

b) Treballadors i treballadores vinculats a l'empresa sol·licitant per mitjà d'un contracte laboral de caràcter temporal.

4. 2.2. La persona que s'incorpora com a soci treballador o de treball s'ha de donar d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social amb caràcter previ a la sol·licitud. La data d'alta  a la Seguretat Social de les incorporacions de socis o sòcies s'ha de produir entre el 1 d'octubre 2020 i 30 de setembre de 2021.

4. 2.3. La incorporació ha de suposar un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació dels nous socis o sòcies pels quals se sol·licita l'ajut, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat en el període indicat. A l'efecte de calcular l'increment de l'ocupació, s'ha de tenir en compte el nombre de persones sòcies treballadores o de treball.

4. 2.4. S'exclouen dels ajuts els supòsits d'incorporació de persones sòcies treballadores o de treball que hagin tingut aquesta condició en la mateixa empresa en els dos anys anteriors a la seva incorporació com a soci.  Així mateix no es poden  subvencionar les incorporacions de treballadors o treballadors temporals com a socis en les cooperatives i les societats laborals en què prestaven serveis amb caràcter temporal  si aquestes contractacions vulneren l'article 15 de l'Estatut dels treballadors i, en general, la normativa reguladora del contracte temporal de què eren titulars.

4.3 Per al Programa III:

4.3.1 Es consideren subvencionables els costs associats a la posada en marxa de microcooperatives i concretament els següents:

a) Despeses d'assessoria en les diverses àrees de la gestió empresarial. Aquestes despeses s'han de referir a les de caràcter extraordinari que afecten a la viabilitat o per a la implantació de projectes d'innovació en els processos de gestió o organització (com ara estudis de viabilitat, organització, diagnosi i altres de naturalesa anàloga) o a la implantació de noves tecnologies. En canvi, se n'exclouen les tasques d'assessorament que per la seva naturalesa tenguin caràcter ordinari i continuat en l'activitat de l'empresa.

b) Despeses notarials inherents a la constitució de la microcooperativa.

c) Despeses en publicitat, promoció i comercialització en la fase de llançament de l'activitat.

4.3.2. Les despeses subvencionables per aquest Programa són les que es realitzin en el termini màxim de sis mesos anteriors i posteriors a la data de l'escriptura de constitució de l'entitat sol·licitant i han d'estar compreses dins el període elegible  de convocatòria.

4.4 Per al Programa IV:

a) Inversions per la millora tecnològica encaminada a potenciar el comerç electrònic de la cooperativa, microcooperativa o societats laborals (aplicacions informàtiques, creació i millora del lloc web, lloguer i adquisició d'equipament informàtic).

b) La implantació de programari de gestió. Poden ser objecte de subvenció les despeses d'adquisició, implantació i parametrització de sistemes informàtics de gestió.

5. Presentació de sol·licituds

5.1. Les sol·licituds s'han de presentar a partir del dia 1 de setembre de 2021 fins el dia 15 d'octubre del 2021.

5.2. Les sol·licituds s'han de presentar de forma electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.

En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015 els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment.

La sol·licitud ha de presentar-se d'acord al model normalitzat corresponents al Annex I d'aquesta convocatòria.

Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.

Nomes s'admetrà una sol·licitud per empresa que pot incloure els 4 programes.

5.2 La sol·licitud, d'acord al model de l'Annex I inclourà les declaracions responsables següents:           

5.2.1 Declaracions responsables comuns als 4 programes:

- Que no es troba en cap dels supòsits establerts en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

- Que es facilitaran totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l'objecte d'aquests ajuts.

- Que, en el cas d'entitats de nova creació, es comprometen a mantenir durant  un període mínim d'un any des de la data de resolució de concessió de l'ajuda, una forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries de la subvenció obtinguda.

- Que no han estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni he estat sancionat o condemnat per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

- Que no han estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.

- Que estan al corrent de les obligacions que estableix la llei 1/2003, de cooperatives de les Illes balears, modificada per la llei 5/2011, en el cas de cooperatives i microcooperatives.

- Que estan al corrent  de les obligacions regulades en la Llei 44/2015, de  14 d'oc            tubre , de societats laborals i participades , i en el Reial decret 2114/1998, de 2    d'octubre, en el cas de societats laborals.

- Les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públics o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.

- Els ajuts rebuts o sol·licitats,  durant els tres darrers exercicis fiscals (2018, 2019 i 2020) subjectes al règim de minimis establert al Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre; establert al Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, de minimis en el sector la pesca i de la aqüicultura.

- Que son certes les dades aportades en la declaració de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment.

- Que accepta íntegrament les condicions de la convocatòria i que totes les dades aportades son vertaderes.

- Que es poden acreditar totes les dades aportades documentalment.

- Que l'entitat sol·licitant té domicili fiscal i realitza la seva activitat principal dins el territori de les Illes Balears, en el moment de presentació de la sol·licitud.

5.2.2 Declaracions responsables específiques del Programa I:

A.  En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat tot l'any:

- Que es comprometen a mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de l'ajut, durant com a mínim 6 mesos, des de la notificació de la Resolució de concessió.

B.  En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat estacional:

- Que es comprometen a mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de l'ajut, durant com a mínim 4 mesos,que poden ser no consecutius,  fins al 31 de desembre de 2022.

5.2.3. Declaracions responsables específiques del Programa II:

- Que es comprometen  a  mantenir com a mínim el percentatge de jornada pel qual s'ha concedit la subvenció, en cas d'incorporacions de persones sòcies a temps parcial.

-  Que es comprometen a mantenir la persona o les persones per la incorporació de les quals es concedeix l'ajut, al menys durant dos anys des de la seva incorporació com a sòcia treballadora o de treball, en el cas   de cooperatives, microcooperatives i societats laborals beneficiàries del programa II.

-  Que  les contractacions temporals anteriors, en el cas d'incorporació de treballadors o treballadores temporals com a socis en les cooperatives i les societats laborals en què prestaven serveis amb caràcter temporal, no  vulneraven l'article 15 de l'Estatut dels treballadors i, en general, la normativa reguladora del contracte temporal de què eren titulars.

5.2.4.  Declaracions responsables específiques del Programa III:

- Que es comprometen a mantenir durant un període d'un any, almenys, la forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries dels ajuts.

5.2.5. Declaracions responsables específiques del Programa IV:

-  En el cas de subvencions per inversions es comprometen a mantenir la inversió objecte de subvenció durant un període mínim d'un any,  excepte que es tracti de béns amortitzables amb un període inferior, cas en què almenys s'han de mantenir pel període esmentat.

5.3 D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta ordre, s'ha de requerir a l'entitat perquè, en un termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti la documentació necessària, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa llei.

6. Període subvencionable:

El període subvencionable comprèn del dia 1 d'octubre de 2020 al dia 30 de setembre de 2021, ambdós inclosos.

7. Documentació

7. 1 Documentació general als 4 programes:

1) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord al model normalitzat que apareix en l'Annex I d'aquesta convocatòria,juntament amb totes les declaracions responsables.

2) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en seu electrònica a la següent direcció: dgpe.caib.es

3) Còpia de l'escriptura pública o acta de constitució de l'entitat, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any anterior (2020), especificació d'aquesta circumstància.

4) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret , la representació de l'entitat. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any anterior (2020), especificació d'aquesta circumstància.

5) Memòria que reculli les activitats realitzades.

6) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver realitzat l'organització preventiva de riscs laborals perceptiva.

7) En cas de ser una empresa de més de 50 treballadors, certificat de complir amb l'obligació de reserva de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o còpia de l'autorització de  l'aplicació de les mesures alternatives, emès per l'autoritat competent.

8) En el cas que s' hagi denegat l'autorització a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en el seu nom per l'òrgan competent o autoritzat:

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament en el règim de la Seguretat Social.

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària Estatal.

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Fotocòpia del Document Nacional d'Identitat (DNI), del representat de l'entitat     sol·licitant.

7.2 Documentació específica del Programa I:

1) Informe de vida laboral del codi de compte de cotització, de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuts.

7.3. Documentació específica del Programa II:

1) En el cas d'incorporació com a soci d'una persona víctima de violència de gènere:

Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que que la persona que s'incorpora com a soci és víctima de violència de gènere.

2) En el supòsit d'incorporació de persones:

Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que la incorporació suposa un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació dels nous socis o sòcies pels quals se sol·licita l'ajut, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat en el període indicat. A l'efecte de calcular l'increment de l'ocupació, s'ha de tenir en compte el nombre de persones sòcies treballadores o de treball.

3) En el supòsit d'incorporació de persones, per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat:

a) Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que en els dotze mesos anteriors a la incorporació per la qual se sol·licita la  subvenció  ha causat baixa per jubilació la persona sòcia treballadora o de treball ( on indiqui el nom i el seu DNI).

b) I la resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social.

4) En cas d'incorporacions de persones sòcies treballadores o de treball:

Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que aquestes persones no han tingut aquesta condició en la societat en els dos anys anteriors a la incorporació.

5) Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la data d'alta i permanència com a soci treballador o de treball de la persona incorporada i còpia del full del llibre de socis i sòcies en què es registra l'alta.

El certificat ha d'incloure, de forma detallada, la mitjana de persones sòcies treballadores o de treball, amb indicació del règim corresponent a la Seguretat Social, i de treballadores i treballadors amb contracte indefinit en cada un dels dotze mesos anteriors a la incorporació de cada persona sòcia treballadora o de treball per la qual se sol·licita la subvenció; a més, s'hi ha de calcular la mitjana, que s'ha de comparar amb l'ocupació total existent el dia de la incorporació.

En el cas que la cooperativa o societat laboral porti menys d'un any en funcionament, el certificat s'ha de referir al període comprès entre l'inici de l'activitat i la data de la incorporació de la persona sòcia treballadora o de treball.

6) En el cas d'incorporació de treballadors o treballadores titulars d'un contracte temporal amb l'entitat sol·licitant, còpia del contracte de treball.

7) En el supòsit d'incorporació de persones en situació d'exclusió social o de persones amb discapacitat, els certificats corresponents emesos per les administracions públiques competents o declaració responsable referent a aquesta situació. S'haurà de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

8) En el cas d'incorporacions a temps parcial o de caràcter fix discontinu:

- Si l'entitat sol·licitant és una societat laboral, còpia del contracte de treball.

- Si l'entitat sol·licitant és una cooperativa, certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la durada de la jornada que té fixada la persona que s'incorpora amb relació a la d'un soci a jornada completa o el període d'activitat inicialment previst en el cas de fixos discontinus.

9) Alta en la Seguretat Social de la persona que s'incorpora com a sòcia. En el cas que l'alta de la persona incorporada com a sòcia treballadora o de treball es produeixi en una mutualitat de previsió alternativa al règim de la Seguretat Social, s'ha d'aportar el certificat d'alta emès per la mutualitat corresponent.

7.4. Documentació específica del Programes III i IV:

1)  Memòria explicativa de les despeses realitzades.

2) Documentació justificativa de les despeses realitzades:

 Justificació de les despeses,  s'ha de presentar:

- Llistat de les despeses d'acord al model normalitzat que apareix dins la sol·licitud. En el llistat s'han de fer constar les dades següents: Núm. de factura,data, proveïdor, concepte, base imposable, IVA, import total, justificant de pagament, forma de pagament i data de pagament.

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents:  Núm. de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari de la factura.

- Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

No s'admeten:

-Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs)

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

7.4.1 Observacions respecte la selecció de proveïdors:

D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (inferiors a 40.000€ en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis o inferiors a 15.000€ quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

7.5  L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears consultarà les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral, identitat i domicili fiscal, situació de demanda d'ocupació de les persones incorporades com a sòcies com també les seves vides laborals tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquesta consulta, en aquest cas haurà d'aportar la documentació corresponent.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

7.6 En qualsevol cas, l'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat davant la Direcció General, en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.

7.7 La Direcció General pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació necessària per resoldre l'expedient i pot realitzar les activitats de comprovació i control.

8. Instrucció i resolució del procediment

8.1 L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

8.2 El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

8.3 El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

8.4 Les sol·licituds de subvenció es resoldran mitjançant règim de concessió directa, en virtut del qual les subvencions s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients, en base als requisits establerts en aquesta convocatòria sempre que hi hagi crèdit suficient.

8.5  L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

8.6 El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

 

8.7 La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats, tal com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

8.8 La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal  Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat.

8.9 Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. Quantia dels ajuts

L'import de l'ajut serà el següent al funció al Programa:

9.1 Per a les despeses del Programa I:

A) Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral no té treballadors contractats, se subvenciona amb 2.000€.

B) Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral sol·licitant té contractats entre 1 i 3 treballadors, se subvenciona amb 2.500€.

C) Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral sol·licitant té contractats més de 3 treballadors, se subvenciona amb 3.000€.

9.2 Per a les despeses del Programa II:

A)  4.000 € per cada persona de gènere masculí  incorporada com a soci que no pertanyi a cap dels col·lectius esmentats en els apartats següents.

B) 5.000 € per cada persona de gènere masculí jove fins a 30 anys incorporat com a soci.

C) 6.000 € per cada persona incorporada com a soci que pertanyi a algun dels col·lectius següents:

1.  Persones de gènere femení.

2.  Persones de gènere masculí  de 45 o més anys.

3. Persones en situació d'atur de llarga durada. S'entén que es troba en situació d'atur de llarga durada si consta inscrita en demanda d'ocupació en el servei d'ocupació corresponent durant un termini de 12 mesos dins dels 18 mesos  anteriors a la subscripció del contracte.

D)  8.000 € per cada persona en situació d'exclusió social que s'incorpori com a soci.

E) 10.000 € per cada persona amb discapacitat que s'incorpori com a soci.

F) Si la persona que s'incorpora com a soci és víctima de violència de gènere, les quanties indicades s'han d'incrementar en 500 €.

9.2.1. Totes aquestes quanties s'estableixen per a incorporacions de persones sòcies treballadores o de treball a jornada completa. En el cas que la jornada de la persona incorporada com a sòcia sigui a temps parcial, la quantia de l'ajut s'ha de calcular de forma proporcional al temps efectiu de la durada de la jornada de treball, la qual no pot ser inferior al 50 % de la jornada completa d'un soci treballador o de treball comparable.

9.2.2 En supòsits d'incorporacions de socis treballadors o de treball amb caràcter fix discontinu, el període d'activitat inicialment previst ha de ser de 6 mesos com a mínim.

9.3 Per a les despeses del Programa III:

Es subvenciona el 100% dels costs totals suportats que s'enumeren en l'apartat 4.3 anterior amb el límit per empresa de mil euros (1.000 €).

9.4 Per a les despeses del Programa IV:

 La quantia de la subvenció és del 50% del cost subvencionable sense que en cap cas es puguin superar els límits següents:

A) Inversions per la millora tecnològica encaminada a potenciar el comerç electrònic (IVA exclòs) amb un màxim de 2.000€ d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

B) Implantació de programari de gestió: se subvenciona el 50% de la despesa (IVA exclòs) amb un màxim de 1.000 € d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

10. Obligacions dels beneficiaris

10.1 Són obligacions generals a tots els programes dels beneficiaris dels ajuts les següents:

A) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

B) La realització, execució i pagament de les despeses objecte de la subvenció dintre del període elegible.

C) La comunicació de qualsevol modificació de les circumstàncies i de les condicions tingudes en compte en el moment de la concessió, com també dels compromisos i de les obligacions assumits per la persona beneficiària.

10.2 Obligacions específiques del Programa I:

A) En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat tot l'any el  compromís de mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de l'ajut, durant com a mínim 6 mesos, des de la notificació de la Resolució de concessió.

B) En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat estacional el compromís de mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de l'ajut, durant com a mínim 4 mesos, fins al 31 de desembre de 2022.

10.3 Obligacions específiques del Programa II:

A) Les cooperatives, les microcooperatives i les societats laborals beneficiàries del programa II han d'assumir l'obligació de mantenir la persona o les persones per la incorporació de les quals es concedeix l'ajut, almenys durant dos anys com a sòcia treballadora o de treball.

Si els socis incorporats deixen el lloc vacant, els han de substituir per una altra persona pel període que falti fins a completar el període de manteniment obligatori. Si l'ajut s'ha concedit per la incorporació d'una persona que pertany a un col·lectiu determinat, la substitució s'ha de fer per una altra persona que pertanyi a algun dels col·lectius que puguin ser beneficiaris de les subvencions establertes en el Programa corresponent  per un import igual o superior al de qui ha estat baixa. La nova contractació o incorporació no dona dret a una nova subvenció.

L'entitat ha de comunicar la baixa produïda a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini d'un mes comptador des del moment en què ha tingut lloc, i disposa d'un termini màxim de sis mesos comptadors des de la baixa, per substituir la persona contractada o el soci o la sòcia. Efectuada la substitució, l'entitat disposa d'un mes per comunicar-la a la Direcció General esmentada.

Si la baixa de la persona sòcia treballadora o de treball es produeix abans que transcorrin dotze mesos des de la seva incorporació i no se la substitueix en els termes indicats abans, s'ha de reintegrar la totalitat de la subvenció concedida. Si la baixa es produeix una vegada transcorreguts dotze mesos, però abans que transcorrin els dos anys d'obligació de manteniment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes en proporció al temps que falti per complir l'obligació de manteniment.

A aquests efectes, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot fer les comprovacions corresponents per mitjà de l'informe de la vida laboral de les persones contractades o incorporades com a sòcies treballadores o de treball.

B) En cas d'incorporacions de persones sòcies a temps parcial, s'ha de mantenir com a mínim el percentatge de jornada pel qual s'ha concedit la subvenció. En cas contrari, s'ha de reintegrar la subvenció en proporció al percentatge de jornada que falti complir, excepte en el cas que la jornada sigui inferior al 50% de la jornada completa d'un treballador comparable en els termes de l'article 12.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, supòsit en què s'ha de retornar la totalitat de la subvenció.

10.4 Obligacions específiques del Programa III:

En el cas d'entitats de nova creació, han de mantenir durant un període d'un any, almenys, una forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries de la subvenció obtinguda.

10.5 Obligacions específiques del Programa IV:

La inversió objecte de subvenció s'ha de mantenir durant un període mínim d'un any, excepte que es tracti de béns amortitzables amb un període inferior, cas en què almenys s'han de mantenir pel període esmentat.

10.6 L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

11. Règim comunitari de les ajudes

11.1 Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en l'article 3 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura.

12. Concurrència i compatibilitat de subvencions

12.1 Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes , així d'acord amb  l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.

12.2. Les subvencions que estableix aquesta Resolució en els diferents programes són incompatibles amb altres ajuts o subvencions que, pels mateixos conceptes, puguin atorgar les administracions públiques com a mesura de foment de l'ocupació i, en concret, amb les d'integració de persones amb discapacitat en empreses de mercat ordinari de treball, i amb les d'incentius a la contractació.

12.3. Els ajuts per la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball del Programe II són compatibles amb els beneficis fiscals i les bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació, si bé en aquests supòsits la suma total de tots els ajuts i les subvencions no pot superar el 60% del cost salarial anual de la persona sòcia treballadora o de treball incorporada, d'acord amb l'article 7.3 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació (BOE núm. 312, de 30 de desembre).

13. Control i seguiment

1. La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat i dur a terme periòdicament controls de seguiment dels ajuts atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les beneficiàries o beneficiaris han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.

2. A aquest efecte, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada hagi denegat expressament el seu consentiment, cas en què la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar, abans del dia 30 de desembre de 2022, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3. En cas que es detectin irregularitats  o que el beneficiari incompleixi total o parcialment les obligacions o els compromisos contrets,  donarà lloc a la revocació, quedant sense  efecte la subvenció, total o parcialment, i procedirà el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, d' acord amb l' establert a l'art.43 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s' aprova el text refós de la llei de subvencions i l' art. 13  de l'ordre del conseller de treball i formació de 4 de maig de 2005 que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació.

14.  Justificació i pagament

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat 6, s'entén justificada  l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.

15. Publicació

Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

​​​​​​​També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica ​​​​​​​(2 d'agost de 2021)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez​​​​​​​

Documents adjunts