Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 345490
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 2 d’agost de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts pel foment i la difusió de l’economia social i pel suport a l’associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció per a la reactivació de l’activitat econòmica balear afectada per la COVID-19
La crisis sanitària provocada per la COVID-19 va suposar l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. L'efecte econòmic d'aquesta aturada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, va implicar durant el 2020 una caiguda del PIB i de l'ocupació balear del 25%.
Aquesta situació té un impacte directe en els nivells d'ingressos i liquiditat de totes les empreses, i amb molta més incidència en el sector de l'economia social.
L'economia social s'ha revelat com un model d'associacionisme on es fomenta a les persones a agrupar-se de manera permanent per aconseguir unes finalitats determinades, generant noves iniciatives empresarials molt necessàries en aquests moments de dificultats econòmiques. Des del Govern de les Illes Balears, es vol apostar per a que aquelles empreses que es veuen en greus dificultats econòmiques trobin en l'associacionisme, una via per continuar endavant en la seva activitat empresarial, agrupant esforços, capital i recursos, per no sols poder continuar amb la seva activitat, sinó també per avançar cap un model d'economia social potenciador d'ocupació estable i de qualitat.
En l'any 2020, es va aprovar la convocatòria extraordinària d'ajuts pel foment i la difusió de l'economia social i pel suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció afectades per la COVID-19. Entre les despeses subvencionables es van incloure despeses derivades de la gestió de la COVID-19 com: actuacions de neteja realitzades per empreses externes, equips de protecció individual i altres mesures higienistes.
D'acord amb les necessitats de donar suport econòmic a l'economia social, fomentant el model d'associacionisme tant de cooperatives, com de societats laborals com d'empreses d'inserció, en l'any 2021 es vol aprovar la convocatòria d'ajuts pel foment i la difusió de l'economia social i pel suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.
L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.
L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.
Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Director d'Economia Social de les Illes Balears 2018-2022, que estableix diverses accions dins la línia estratègica 4, destinades a potenciar l'associacionisme de les empreses del sector de l'economia social, donar suport al manteniment de les despeses d'estructura de les organitzacions representatives del sector i impulsar les iniciatives de foment i difusió de l'economia social per a aquestes organitzacions.
Aquestes ajudes es troben emmarcades dintre de l'Agenda Balear 2030, concretament afavoreixen al creixement del ODS número 8: «Treball digne i creixement econòmic» amb mesures com el desenvolupament dels nostres sectors productius. I del ODS 10: «Promovent la reducció de desigualtats» , i ODS 12: « La producció i consum responsables».
Aquests ajuts compleixen amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2, apartats 17 i 18, d'aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció les activitats de formació, difusió i foment en l'àmbit de l'economia social, i les activitats de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals. Per la seva banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La convocatòria que s'aprova amb aquestes bases d'ajuts s'ha inclòs en l'objectiu I, línia I.3.7, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, vigent en virtut de l'Acord de Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021) i modificat per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 8 de juny de 2021 (BOIB núm. 77, de 10 de juny).
El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
En virtut de tot això, i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Model, Econòmic, Turisme i Treball pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), dict la següent:
Resolució
1. Objecte
Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d'ajuts pel foment i la difusió de l'economia social i pel suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19, d'acord amb els programes següents:
A) Programa I: foment i difusió de l'economia social.
Inclou la subvenció parcial de les actuacions de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals i d'altres entitats sense ànim de lucre d'àmbit autonòmic, destinades a promoure i divulgar fórmules empresarials d'economia social i a millorar el coneixement sobre aquest àmbit, i així reactivar l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19,
B) Programa II: de foment i consolidació de l'associacionisme de cooperatives i societats laborals.
Inclou la subvenció parcial de les despeses estructurals de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals, per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19,
C) Programa III: Despeses derivades de la COVID-19
Inclou les despeses derivades d'actuacions de neteja, equips de protecció individual, com: mascaretes, guants protectors, pantalles protectores, gel hidroalcohòlic, i altres mesures higienistes, per fer front a la COVID-19, d'empreses d'inserció d'àmbit autonòmic.
2. Beneficiaris i requisits
2.1. Es poden acollir a les subvencions que estableix aquesta convocatòria:
- Per al Programa I: Les entitats associatives de cooperatives, de societats laborals i d'altres entitats sense ànim de lucre d'àmbit autonòmic.
- Per al Programa II: Les entitats associatives de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció.
- Per al Programa III: Empreses d'inserció d'àmbit autonòmic.
2.2. Els beneficiaris establerts en l'apartat anterior han d'ajustar-se a la definició de PIME següent:
Es considera PIME (petita i mitjana empresa), d'acord amb la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, l'empresa que en el moment de la sol·licitud compleixi la definició de pime establerta en l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació als articles 107 i 108 del Tractat.
Aquesta disposició defineix les microempreses, petites i mitjanes empreses com les que:
A) Tenen menys de 250 treballadors i/o treballadores.
B) Tenen un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior als 43 milions d'euros.
C) No participar en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres em preses que no compleixen els requisits anteriors.
2.3. Requisits generals:
Les entitats sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:
a) Tenir el domicili fiscal i realitzar la seva activitat principal dins el territori de les Illes Balears.
b) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.
d) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
e) Estar legalment constituïdes i constar inscrites definitivament en els Registres de Cooperatives, de Societats Laborals i d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular o en el Registre que correspongui.
f) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
g) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.
3. Crèdit assignat a la convocatòria
3.1 El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 185.000€ amb càrrec a la partida pressupostària 12801 G /322FCV/48000/00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, d'acord amb la distribució següent:
— Per a les accions subvencionables del Programa I, el crèdit inicial assignat és de 28.000 €.
— Per a les accions subvencionables del Programa II, el crèdit inicial assignat és de 150.000 €
— Per a les accions subvencionables del Programa III, el crèdit inicial assignat és de 7.000 €.
3.2 Els crèdits assignats a cada programa poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.
3.3 La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària.
4. Despeses subvencionables
4.1 Es consideren despeses subvencionables per al Programa I: Foment i difusió de l'economia social, les següents:
1. Accions i despeses adreçades al foment de l'economia social:
a) El lloguer de l'espai en què es desenvolupen les accions de foment i el lloguer d'equips.
b) Les despeses dels ponents (trasllats, allotjaments, ponències),de les ponències que organitzin els beneficiaris pel foment de l'economia social.
Es finançaran mitjançant borses de viatges. Es consideren borses de viatge les despeses de ponents (trasllats, allotjaments, ponències) de la persona que participi en l'acció (sols es subvencionarà una persona per borsa). Només es proporcionaran dues borses per projecte d'un màxim de 400 euros.
c) Les despeses de publicitat directament relacionades amb l'acció de foment.
d) Les despeses d'elaboració d'estudis, diagnòstics i activitats similars, orientades al foment de l'economia social.
e) Webinars i altres accions de foment desenvolupades de forma on-line o telemàticament, orientades al foment de l'economia social.
f) Despeses derivades de l'adaptació de les accions de foment a les noves necessitats derivades de la COVID-19: lloguer equips digitals, adaptació infraestructures, inscripció en plataformes on-line per a dur a terme l'acció, entre d'altres.
2. Accions i despeses adreçades a la difusió de l'economia social:
a) Les despeses ocasionades per la publicació en mitjans de comunicació social, per la difusió de l'economia social.
b) Les despeses corresponents a l'edició de les publicacions, per la difusió de l'economia social.
c) Les despeses directament relacionades amb les activitats de difusió.
d) Webinars i altres accions de difusió desenvolupades de forma on-line o telemàticament, per la difusió de l'economia social.
f) Despeses derivades de l'adaptació de les accions de difusió a les noves necessitats derivades de la COVID-19: lloguer equips digitals, adaptació infraestructures, inscripció en plataformes on-line per a dur a terme l'acció, entre d'altres.
4.2 Es consideren despeses subvencionables per al Programa II de foment i consolidació de l'associacionisme de cooperatives i societats laborals, les següents:
a) Costs salarials del personal al servei de l'entitat, amb inclusió de les pagues extraordinàries. Se n'exclouen les cotitzacions a la Seguretat Social i les aportacions empresarials.
En el cas de despeses de personal, s'ha de presentar, juntament amb la sol·licitud d'ajuts, la documentació especificada en el punt 6 lletra H: còpia del contracte ,el rebut de liquidació de cotitzacions i la relació nominal de treballadors.
b) Despeses de desplaçament, manutenció i allotjament dels representants de l'entitat.
Es finançaran mitjançant borses de viatges. Es consideren borses de viatge les despeses de de desplaçament, manutenció i allotjament de la persona que participi en l'acció (sols es subvencionarà una persona per borsa). Només es proporcionaran dues borses per projecte d'un màxim de 250 euros.
c) Contractació de serveis professionals externs, per part de l'entitat.
d) Lloguers de locals i equips destinats a la seu de l'entitat.
e) Despeses derivades de material d'oficina, fotocòpies i impremta de l'entitat.
f) Reparacions, manteniment i conservació d'instal·lacions i d'equips d'oficina, de l'entitat.
g) Despeses derivades de subministres i comunicacions (aigua, llum, telèfon, Internet, correu, missatgeria i similars).
h) Quotes de subscripció a publicacions de l'entitat.
i) Quotes d'afiliació, de l'entitat, a altres associacions locals, autonòmiques, nacionals o internacionals.
j) Quotes d'assegurances de l'entitat.
k) Despeses de comunicacions, publicitat i propaganda de l'entitat.
l) Despeses derivades de l'adaptació de l'entitat a les noves necessitats derivades de la COVID-19, digitalització de l'entitat.
m) Qualsevol altra despesa necessària per a l'organització i el funcionament de les oficines i els serveis de les associacions, particularment per a la creació de cooperatives i societats laborals.
4.3 Es consideren despeses subvencionables per al Programa III: Despeses derivades de la COVID-19, amb un màxim de 1.000 euros, les següents:
A) Despeses derivades d'actuacions de neteja realitzades per empreses externes, de l'entitat sol·licitant.
B) Despeses relatives a l'adquisició d'equips de protecció individual, com: mascaretes, guants protectors, pantalles protectores, gel hidroalcohòlic, per part de l'entitat sol·licitant.
C) Despeses derivades d'altres mesures higienistes per fer front a la COVID-19, que hagui duit a terme l'entitat sol·licitant.
D) Despeses derivades de la realització de proves pcr o proves diagnòstiques del COVID-19, que siguin requisit indispensable per a participar en alguna acció de foment o difusió.
4.4 L'entitat beneficiària pot realitzar directament les accions subvencionables o subcontractar-les. En aquest darrer cas, la subcontractació de l'acció subvencionada no pot superar el 50 % del cost de l'activitat subvencionada d'acord amb el darrer paràgraf de l'article 12 de l' Ordre de bases reguladores en relació amb l'article 38.2 de la Llei de subvencions, Text refós aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
La subcontractació de l'activitat ha d'aportar valor afegit al contingut de la mateixa quan augmenti el seu cost.
4.5 Si l'import de la despesa subvencionable supera les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (inferiors a 40.000 euros quan es tracti d'obres o inferiors a 15.000 euros quan es tracti de contractes de subministraments o serveis, IVA exclòs), el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l'adopció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat suficient nombre d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades es farà conforme a criteris d'eficiència i economia, i caldrà justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
5. Presentació de sol·licituds
5.1. A partir del dia 1 de setembre de 2021 fins al dia 15 d'octubre del 2021, les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015 els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment.
La sol·licitud ha de presentar-se d'acord al model normalitzat del Annex I d'aquesta convocatòria.
Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.
Només s'admetrà una sol·licitud per empresa que pot incloure els tres programes.
5.2. La sol·licitud, d'acord amb l'Annex, inclourà una declaració responsable de:
- Tenir el domicili fiscal i realitzar l'activitat dins el territori de les Illes Balears.
- Estar legalment constituïda i inscrita definitivament en el Registre de Cooperatives, de Societats Laborals i d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular o en el Registre que correspongui.
- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
- Les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
- Els ajuts rebuts o sol·licitats, durant els tres darrers exercicis fiscals (2018, 2019 i 2020) subjectes al règim de minimis establert al Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre; establert al Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, de minimis en el sector la pesca i de la aqüicultura.
Excepte pel que fa a les empreses d'inserció que els hi és d'aplicació l'establert en el punt 10.5 d'aquesta convocatòria. I a més no estar en crisis a 31 de desembre de 2019, respecte al que disposa l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories).
- No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradir la LGTBI-fòbia.
-Declaració de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment.
5.3 El període subvencionable comprèn del dia 1 de octubre de 2020 al dia 30 de setembre del 2021, ambdós inclosos.
5.4 D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta ordre, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.
6. Documentació general
6.1 Les entitats o institucions sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud presentada, d'acord amb els Annex 1 d'aquesta convocatòria, la documentació següent:
A) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord al model normalitzat de l'Annex I. La sol·licitud inclourà totes les declaracions responsables especificades en el punt 5.2 d'aquesta convocatòria.
B) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en seu electrònica a la següent direcció: dgpe.caib.es.
C) Còpia de l'escriptura pública o acta de constitució de l'entitat o institució, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any anterior (2020), especificació d'aquesta circumstància.
D) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret la representació de l'entitat o institució sol·licitant. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any anterior (2020), especificació d'aquesta circumstància.
E) Memòria que reculli les activitats realitzades.
F) Llistat de despeses subvencionables i la seva justificació d'acord al model habilitat a tal efecte dintre de l'Annex de la convocatòria.
G) Justificants de despesa i pagament de cada una de les despeses subvencionables.
H) Quan correspongui, còpia del contracte del personal, del qual es demana la subvenció de nòmines, així com el rebut de liquidació de cotitzacions i la relació nominal de treballadors.
I) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver realitzat l'organització preventiva de riscs laborals perceptiva.
J) En cas de ser una empresa de més de 50 treballadors, certificat de complir amb l'obligació de reserva de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o còpia de l'autorització de l'aplicació de les mesures alternatives.
6.2. Justificació de les despeses: - Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: Núm. de factura,dades de data, concepte, import elegible, taxes, import total, emissor i destinatari de la factura. - Còpia de les nòmines, justificant bancari de pagament de la nòmina i justificant bancari del pagament de la Seguretat Social. - Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.
No s'admeten:
6.3 Juntament amb la sol·licitud l'entitat autoritza a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral i cens d'activitats econòmiques, excepte que marqui l'opció de no autoritzar a la Administració. En el cas en què no s'autoritzi a l'Administració per fer aquestes consultes, amb la sol·licitud l'interessat haurà d'aportar la documentació corresponent.
6.4 En qualsevol cas, l'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.
6.5 La Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient i pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat.
7. Instrucció i resolució del procediment
7.1 L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.
7.2 El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).
7.3 El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
7.4 Les sol·licituds de subvenció es resoldran mitjançant règim de concessió directa, en virtut del qual les subvencions s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels
expedients, en base als requisits establerts en aquesta convocatòria sempre que hi hagi crèdit suficient. En cas que dins l'expedient no constin totes les dades necessàries per a resoldre, es realitzarà un requeriment de documentació per esmenar les deficiències detectades dintre de la sol·licitud, en aquest cas es mantendrà l'ordre d'entrada dels expedients.
7.5 L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
7.6 El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
7.7 La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats, tal com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
7.8 La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos me sos, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat.
7.9 Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8. Quantia dels ajuts
8.1 L'import de l'ajut serà el següent:
A. Per a les despeses del Programa I:
Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 100 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 7.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.
B. Per a les despeses del Programa II:
Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 100 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 50.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.
C. Per a les despeses del Programa III: Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 100 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 1.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.
9. Obligacions de les persones beneficiàries
9.1 Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts:
a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. b) La realització, execució i pagament de les despeses objecte de la subvenció dintre del període elegible que va del dia 1 de octubre del 2020 al 30 de setembre del 2021.
9.2 L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.
10. Règim comunitari de les ajudes
10.1 Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en l'article 3 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura.
10.2 Pel que fa a les empreses d'inserció als ajuts prevists en aquesta convocatòria els és aplicable el Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, perquè es tracta d'ajuts destinats a la contractació i a l'ocupació de persones en situació d'exclusió social amb l'objecte d'aconseguir que s'incorporin al mercat de treball i a romandre-hi.
11.Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes , així d'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.
12. Justificació i pagament
Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat 6, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.
13. Publicació
Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí
Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a data de la signatura electrònica (2 d' agost de 2021)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez