Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 345486
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 2 d’agost de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts públics per mitjà del foment de l’economia social i del suport al manteniment dels llocs de treball de les empreses d’inserció per la reactivació de l’activitat econòmica balear afectada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La crisi sanitària provocada per la COVID-19 va suposar l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. L'efecte econòmic d'aquesta aturada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, va implicar durant el 2020 una caiguda del PIB i de l'ocupació balear del 25%.

Aquesta situació té un impacte directe en els nivells d'ingressos i liquiditat de totes les empreses, i amb molta més incidència en el sector de l'economia social.

En l'any 2020, es va aprovar la convocatòria extraordinària per concedir ajuts públics per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 per mitjà del foment de l'economia social i del suport al manteniment dels llocs de treball de les empreses d'inserció. Aquesta convocatòria va recollir les necessitats sorgides durant la crisis sanitària i va orientar els ajuts a les empreses d'inserció i fundacions afectades per la COVID-19, fomentat així que poguessin continuar el seu projecte d'inserció social. Entre d'altres, es van incloure entre les despeses subvencionables les despeses de seguretat social que suporten les empreses d'inserció respecte dels seus treballadors, durant la vigència dels ERTOS aprovats per causes productives.

El crèdit assignat inicialment a l'anterior convocatòria va ser de 325.000 euros, que va poder ser ampliat en 190.390,05 euros. Aquests ajuts van atorgar mes de 515.000 euros en ajuts directes als projectes d'economia social de les empreses d'inserció de les Illes Balears afectades per la COVID-19, esgotant totalment el crèdit pressupostari. El nombre d'entitats beneficiàries dels dos programes varen ser deu.

D'acord amb les necessitats de continuar donant suport econòmic a l'economia social, fomentant el model econòmic les empreses d'inserció, en l'any 2021, es vol aprovar la convocatòria d'ajuts pel foment de l'economia social i del suport al manteniment dels llocs de treball de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19.

L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.

L'article 2.4 d) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de gestió, foment i difusió dels models d'economia social.

Les empreses d'inserció constitueixen una tipologia especial dins de les entitats que formen part de l'economia social, tal com indica l'article 5 de la Llei 5/2011, de 29 de març, d'economia social, en tant que comparteixen els principis que la inspiren de donar prioritat a les persones i a la finalitat social sobre el capital, l'aplicació dels resultats a la finalitat social, la promoció de la solidaritat interna i la independència respecte dels poders públics.

La Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció, defineix aquestes empreses com les societats mercantils que, degudament qualificades, efectuïn qualsevol activitat econòmica de producció de béns i serveis i que tenguin com a objecte social la integració i formació sociolaboral de persones en situació d'exclusió social com a trànsit al treball ordinari. A aquest efecte han de proporcionar als treballadors, com a part dels seus itineraris d'inserció, processos personalitzats i assistits de treball remunerat, formació en el lloc de treball, habituació laboral i social, i han de disposar dels serveis d'intervenció o acompanyament corresponents.

L'article 16 de la Llei 44/2007 preveu que els poders públics han de promoure les empreses d'inserció mitjançant el suport a la creació i el manteniment d'aquestes perquè puguin complir la funció social de facilitar la inserció de les persones en situació d'exclusió en el mercat de treball ordinari i, entre els ajuts de què es poden beneficiar aquest tipus d'empreses, hi figuren les subvencions per al manteniment dels llocs de treball per a la inserció sociolaboral. A més, l'apartat 5 del mateix article 16 preveu la possibilitat que les empreses d'inserció o les entitats col·laboradores que realitzin serveis d'acompanyament per a la inserció laboral a què es refereix l'article 3 de la mateixa Llei percebin ajuts de l'administració corresponent per executar-los.

El crèdit assignat inicialment a l'anterior convocatòria va ser de 325.000 euros, que va poder ser ampliat en 190.390,05 euros. Aquests ajuts van atorgar mes de 515.000 euros en ajuts directes als projectes d'economia social de les empreses d'inserció de les Illes Balears afectades per la COVID-19, esgotant totalment el crèdit pressupostari. El nombre d'entitats beneficiàries dels dos programes varen ser deu.

Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Director d'Economia Social de les Illes Balears 2018-2022, que estableix diverses accions dins la línia estratègica 4, destinades a potenciar l'associacionisme de les empreses del sector de l'economia social, donar suport al manteniment de les despeses d'estructura de les organitzacions representatives del sector i impulsar les iniciatives de foment i difusió de l'economia social per a aquestes organitzacions.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears està compromesa amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i l'Agenda Balear 2030, promovent la reducció de desigualtats (ODS 10), el treball decent i creixement econòmic sostenible (ODS 8).

Aquests ajuts compleixen amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2, apartat 20, d'aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció la integració i la promoció laboral dels treballadors i treballadores, el manteniment del nivell formatiu, el perfeccionament en l'àmbit laboral, l'adequada inserció i formació del jovent i dels col·lectius amb especials dificultats d'integració laboral. Per la seva banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquests ajuts s'han inclòs en l'objectiu I, línia I.3.4, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10 de març), vigent en virtut de l'Acord de Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pels exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021)i modificat per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 8 de juny de 2021 (BOIB núm. 77, de 10 de juny).

El Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació, estableix que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 36.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.

Dins aquestes polítiques actives d'ocupació, l'article 36 del esmentat Reial Decret Legislatiu, fa referència al foment de l'economia social.

Atenent a aquesta capacitat d'autogestió i la necessitat de la comunitat autònoma de reactivar l'activitat econòmica balear afectada per la COVID 19 mitjançant el recolzament a les empreses d'inserció, aquesta convocatòria es finança amb càrrec a Fons Finalistes del Ministeri de Treball i Economia Social, i està inclosa en el PAPE 2021 ( Pla Anual de Política d'ocupació) que resta pendent de publicació.

L'eix del PAPE en el qual encaixa aquesta convocatòria és el 3 «Oportunitats d'Ocupació», atès que l'objecte de la mateixa és ajudar a les empreses de inserció.

D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normes que li siguin d'aplicació.

En virtut de tot això, i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Model, Econòmic, Turisme i Treball pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), dict la següent:

 

Resolució

1. Objecte

1.1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d'ajuts destinats al foment de l'economia social i del suport al manteniment dels llocs de treball de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19 mitjançant els programes següents:

Programa I: manteniment dels llocs de treball de persones en situació d'exclusió social de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19 , destinat a afavorir el sosteniment dels llocs de treball dels treballadors i treballadores en situació d'exclusió social que presten serveis en empreses d'inserció, mitjançant la subvenció parcial dels seus salaris bruts .

Programa II: manteniment de serveis d'intervenció i acompanyament de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19 , adreçats al manteniment de llocs de treball de tècnics de producció i d'acompanyament de la pròpia empresa d'inserció o de l'empresa promotora d'aquesta, mitjançant la subvenció parcial dels seus salaris bruts.

1.2. Es consideren persones en situació d'exclusió les que estan incloses en algun dels col·lectius que figuren en l'article 2.1 de la Llei 44/2007 esmentada. La situació d'exclusió social ha de ser acreditada pels serveis socials públics competents, és a dir, els corresponents de les comunitats autònomes segons l'article 148.1.20 de la Constitució espanyola i els determinats per les corporacions locals, d'acord amb els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

1.3. Els tècnics de producció i acompanyament són els que apliquen les mesures d'intervenció i acompanyament incloses en els itineraris d'inserció sociolaboral, consistents en un conjunt de serveis, prestacions, accions d'orientació, tutoria i processos personalitzats i assistits de treball remunerat, formació en el lloc de treball, habituació laboral i social adreçats a satisfer o resoldre problemes específics derivats de la situació d'exclusió social.

2. Beneficiaris

- Programa I Manteniment de llocs de treball de persones en situació d'exclusió social de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19 :

Poden ser beneficiàries dels ajuts les empreses d'inserció inscrites definitivament com a tals en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular,que a més, tinguin el seu domicili fiscal i centre de treball on presten serveis les persones en situació d'exclusió social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Programa II Manteniment de serveis d'intervenció i acompanyament de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19 :

A) Les empreses d'inserció inscrites definitivament com a tals en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, i a més comptin amb serveis d'intervenció i acompanyament propis i tinguin el seu domicili fiscal i centre de treball a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

B) Les empreses promotores de les empreses d'inserció inscrites definitivament com a tals en el Registre esmentat, i que proporcionin serveis d'intervenció i acompanyament a l'empresa d'inserció que han promogut mitjançant el contracte de serveis corresponent i tinguin el seu domicili fiscal i centre de treball a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Requisits

3.1. Requisits generals

Les persones sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) Residents a les Illes Balears amb el seu domicili fiscal i centre de treball ubicat a les Illes Balears, i dur a terme l'activitat en dita comunitat autònoma.

b) Empreses d'inserció inscrites definitivament com a tals en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social.

e) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.

f) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.

g) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

h) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions de l'ordre social.

i) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa especifica en matèria de subvencions.

4. Dotació pressupostària

4.1. El crèdit inicial assignat als ajuts que estableix aquesta convocatòria és de tres-cents vint-i-cinc mil euros (325.000 €) distribuïts en els programes i amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2021 i pels imports següents:

a) Programa I, manteniment dels llocs de treball de persones en situació d'exclusió social :

— 12801G/322FCV/47000/00/21021 .......................255.000 €

b) Programa II, manteniment de serveis d'intervenció i acompanyament :

— 12801G/322FCV/47000/00/21021.................... 40.000 €

— 12801G/322FCV/48000/00/21021.................... 30.000 €

4.2. Els crèdits assignats a cada programa poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

4.3. La concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria està condicionada a les disponibilitats pressupostàries indicades en el punt 1 d'aquest apartat, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària.

Aquesta convocatòria es finança amb fons provinents de la conferència sectorial d'ocupació i assumptes laborals.

Aquest crèdit es podrà ampliar amb fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. Actuacions i despeses subvencionables:

Programa I: El manteniment dels llocs de treball dels treballadors i treballadores en situació d'exclusió social de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19, mitjançant la subvenció parcial dels seus salaris bruts, generats des del dia 1 d'octubre de 2020 fins al 30 de setembre de 2021.

Programa II: El manteniment dels llocs de treball dels tècnics de producció i d'acompanyament que integren els serveis d'intervenció i acompanyament de les empreses d'inserció per la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19, mitjançant la subvenció parcial dels seus salaris bruts generats des del dia 1 d'octubre de 2020 fins al 30 de setembre de 2021.

6. Característiques de l'ajuda

Programa I: La quantia de les subvencions corresponent al lloc de treball ocupat per una persona en situació d'exclusió social que faci una jornada laboral completa i que estigui donada d'alta en la Seguretat Social, és del 40 % del salari brut, exclosa la Seguretat Social.

Programa II. La quantia de les subvencions corresponent als llocs de treball ocupats pels tècnics de producció i pels tècnics d'acompanyament és del 30% del salari brut, exclosa la Seguretat Social, amb un màxim de 7.000 € per cada tècnic de producció i de 9.000 € per cada tècnic d'acompanyament.

En el cas de contractes de treball a temps parcial, la subvenció s'ha de reduir de manera proporcional.

L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions, ajuts o bonificacions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.

7. Terminis i forma de presentació

7.1. El termini per iniciar i dur a terme les activitats que es puguin subvencionar comprèn: els salaris bruts dels treballadors en situació d'exclusió social, així com dels tècnics de producció i d'acompanyament de les empreses d'inserció, generats de dia 1 d'octubre de 2020 fins el dia 30 de setembre de 2021.

El termini per presentar les sol·licituds és des del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el Bolletí Oficial de les Illes Balears fins dia 8 d'octubre de 2021.

7.2. La presentació de la sol·licitud duu implícita l'acceptació de les bases, incloent-hi el que s'ha disposat a la convocatòria respectiva.

7.3. Els models oficials de sol·licitud i la resta de documentació estan disponibles a l'adreça d'Internet del Govern de les Illes Balears: www.promocióeconomica.es. Les sol·licituds s'han d'adequar als model normalitzats d'acord als Annexos I i II de la convocatòria.

A partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins dia 8 d'octubre de 2020, les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament. En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015 els requerirà per a que la realitzin en la forma indicada anteriorment.

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es presumeix que amb la sol·licitud l'interessat autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a que pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant i la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, llevat que es marqui expressament que no s'autoritza l'Administració a fer aquestes consultes en l'annex 1 de sol·licitud.

Així mateix, l'imprès de sol·licitud ha de contenir les declaracions responsables esmentades en els Annexos I i II de la convocatòria.

7.4. Les sol·licituds, que han d'anar adreçades al conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, s'han de presentar en el Registre Electrònic Comú (REC) de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

7.5. Quan la sol·licitud no disposi dels requisits exigits en la Llei 39/2015, o no s'acompanyi de la documentació que d'acord amb aquesta convocatòria sigui exigible, s'ha de requerir el sol·licitant per a que dins el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, amb l'advertència que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa.

7.6. Juntament amb la sol·licitud l'interessat ha d'autoritzar a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a que pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral i cens d'activitats econòmiques. En el cas en què no s'autoritzi a l'Administració per fer aquestes consultes, amb la sol·licitud l'interessat haurà d'aportar la documentació corresponent.

8.Documentació a aportar

8.1. Documentació general:

Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació general que s'indica a continuació:

a) Annex I o II complimentat, d'acord al model normalitzat, amb les dades següents:

1- Dades generals del sol·licitant.

2- Declaracions responsables següents:

-Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat per mitjà del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

- Declaració responsable de que es facilitaran totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l'objecte d'aquests ajuts.

- Declaració responsable de l'acceptació íntegra de les condicions de la convocatòria i que totes les dades són certes.

- Declaració responsable de les subvencions, ajudes o bonificacions percebudes per a la mateixa finalitat, obtingudes de qualsevol administració, ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organisme internacional.

En el cas que no hi hagi una resolució definitiva de les ajudes sol·licitades s'ha d'informar de quines s'han sol·licitat amb referència a la convocatòria concreta. En el cas que no s'han sol·licitat o obtingut altres ajudes o subvencions, s'ha de declarar expressament.

-Declaració responsable de dades bancàries.

-Declaració responsable de que es poden acreditar aquestes dades documentalment, en cas que siguin exigides.

- Declaració responsable de que l'empresa te domicili fiscal i realitza la seva activitat principal dins el territori de les Illes Balears, en el moment de la presentació de la sol·licitud.

b) Escriptura pública i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent. En el cas d'empreses que hagin presentat aquesta documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any anterior (2020), bastarà l'especificació d'aquesta circumstància.

c) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret. En el cas d'empreses que hagin presentat l'acreditació de la representació en la sol·licitud d'ajuts de l'any anterior (2020), bastarà l'especificació d'aquesta circumstància.

d) Document excel o similar, en format digital, d'acord al model normalitzat establert en l'Annex I o II de la convocatòria.

e) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.

f) Certificat acreditatiu del compliment de l'obligació de reserva de quota d'un 2% de treballadors o treballadores amb discapacitat,amb un mínim de 33% de discapacitat , en cas d'empreses de més de cinquanta treballadors o treballadores, o de tenir autoritzada per l'autoritat competent l'aplicació de mesures alternatives.

8.2. Documentació específica:

- Programa I:

a) Contracte subscrit amb el treballador o treballadora.

b) Relació nominal de treballadors, dels mesos que es sol·licita l'ajuda, de l'entitat sol·licitant.

c) Rebut de Liquidació de Cotitzacions, dels mesos que es sol·licita l'ajuda, de l'entitat sol·licitant.

d) Vida laboral de l'empresa actualitzada al mes de presentació de la sol·licitud.

e) Les nòmines dels treballadors en risc d'exclusió social per les quals es sol·licita l'ajuda.

f) Els justificants dels pagaments de les nòmines per mitjà de transferència bancària.

g) El certificat acreditatiu de la situació d'exclusió social mitjançant la certificació corresponent del servei social públic competent.

- Programa II:

a) Memòria de les activitats del servei d'intervenció i d'acompanyament, amb una descripció de les funcions del personal que l'integra.

b) Contracte subscrit amb el treballador o treballadora.

c) En el cas que l'entitat sol·licitant sigui una entitat promotora, contracte de serveis subscrit amb l'empresa d'inserció que ha promogut per a la prestació del servei d'intervenció i d'acompanyament.

d) Relació nominal de treballadors, dels mesos que es sol·licita l'ajuda, de l'entitat sol·licitant.

e) Rebut de Liquidació de Cotitzacions, dels mesos que es sol·licita l'ajuda, de l'entitat sol·licitant.

f) Vida laboral de l'empresa actualitzada al mes de presentació de la sol·licitud.

g) Les nòmines dels tècnics de producció i d'acompanyament.

h) Els justificants dels pagaments de les nòmines per mitjà de transferència bancària.

9. Instrucció de les ajudes i resolució de la convocatòria

9.1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds es el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

9.2. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

9.3 El fet que dona dret a la subvenció és, que el sol·licitant sigui una empresa d'inserció que tengui contractades persones en situació d'exclusió social, i/o que disposi de serveis d'intervenció i d'acompanyament, no és necessària ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.

9.4. Quant a la determinació de l' import de l'ajuda, l'òrgan competent prorratejarà l'import global màxim destinat a la convocatòria entre els sol·licitants que compleixen els requisits per ser-ne beneficiaris, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, de forma proporcional a la quantia elegible sol·licitada i dins els límits establerts a l'apartat sisè d'aquesta convocatòria, d'acord amb el que preveuen els articles 18 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 5.3 de l'Ordre de bases reguladores.

El càlcul de l'ajuda a concedir es farà amb la fórmula següent:

                   Import elegible sol·licitat per una entitat                  = a (coeficient de ponderació)

Import total sol·licitat dins la convocatòria pel beneficiaris

a (coeficient de ponderació per empresa) x import total de la convocatòria = Import de l'ajuda per entitat

L'import d'ajuda resultant no podrà superar l'import elegible sol·licitat per una entitat ni els límits establerts a l'apartat sisè d'aquesta convocatòria.

9.5. En cas que en l'expedient no consti la documentació que es preveu en aquesta resolució es requerirà a l'interessat perquè, en un termini de deu dies, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, prèvia resolució.

9.6. En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

9.7. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s'hagi notificat resolució expressa els sol·licitants han d'entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

10. Obligacions, Justificació i Pagament de les ajudes

10.1. Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts, les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, així com les establertes per aquesta convocatòria.

10.2. Per pagar els ajuts que estableix aquesta convocatòria, és suficient la documentació que es detalla en el punt 8, de manera que amb la presentació de la documentació aportada a l'expedient s'entén acreditada la justificació de l'actuació subvencionable, d'acord amb l'article 12, paràgraf sisè, de les bases reguladores.

10.3. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

11. Seguiment i control

11.1. La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat.

Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.

11.2. Igualment, les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació que efectuï la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

11.3. En cas que es detectin irregularitats, s'hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.

11.4. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

12. Normativa d'aplicació

Els ajuts i les subvencions convocats per mitjà d'aquesta Resolució es regeixen per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol). En tot allò no previst en la normativa esmentada s'ha d'aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, així com, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

 

13. Règim comunitari de les ajudes

Als ajuts prevists en aquesta convocatòria els és aplicable el Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, perquè es tracta d'ajuts destinats a la contractació i a l'ocupació de persones en situació d'exclusió social amb l'objecte d'aconseguir que s'incorporin al mercat de treball i a romandre-hi.

14. Concurrència i compatibilitat de subvencions

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes. D'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïllada o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.

15. Publicació

Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i esdevé efectiva el dia següent de la seva publicació.

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica 2 d'agost de 2021

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez

Documents adjunts