Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 340722
Decret de Presidència pel qual s’aprova la convocatòria d’eleccions per a la constitució inicial del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida Oli d’Eivissa/Aceite de Ibiza, per part del Consell Insular d’Eivissa
En data 3 d'agost de 2021 el president del Consell Insular d'Eivissa va dictar el Decret núm. 2021000698, del tenor literal següent:
«Vist l'expedient núm. 2019/17215P per a la convocatòria eleccions al Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Oli d'Eivissa.
Vist l'informe tècnic emès pel tècnic de promoció de la qualitat agroalimentària, de data 26 de juliol de 2021, sobre la convocatòria d'eleccions per a la constitució inicial del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida Oli d'Eivissa, en el que es diu literalment:
«.../...
Informe tècnic sobre la convocatòria d'eleccions per a la constitució inicial del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida Oli d'Eivissa
Antecedents
L'interès dels productors d'oli d'Eivissa per identificar la seua producció amb la menció al seu origen els va portar a sol·licitar una figura de protecció de les incloses en la legislació comunitària. D'aquesta manera, l'any 2018 l'Agrupació de Defensa Vegetal i Sanitària del Olivar d'Eivissa va sol·licitar que, d'acord amb el Reglament (CE) 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris, es tramitàs davant la Comissió de la Unió Europea l'aprovació de la Indicació Geogràfica Protegida Aceite de Ibiza/Oli d'Eivissa.
Al BOIB núm. 69 de 23 de maig, es publicà la resolució del director general d'Agricultura i Ramaderia de 21 de maig de 2019 per la qual s'emet una decisió favorable a la sol·licitud d'inscripció de la Indicació Geogràfica Protegida Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza al Registre Comunitari de Denominacions d'Origen Protegides i d'Indicacions Geogràfiques Protegides.
Una vegada conclòs el procés de tramitació nacional sense oposicions, l'expedient es va remetre a la Comissió Europea que el va rebre en data 27 de maig de 2019, assignant-li el número de referència PGI-SE-02459.
L'article 9 del Reglament (CE) 1151/2012 permet que els estats membres puguin atorgar una protecció nacional transitòria una vegada la Comissió Europea els assigni el corresponent número de referència i mentre aquesta no adopti una decisió definitiva sobre la inscripció de la IGP al registre comunitari, per la qual cosa la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, el 23 de juliol de 2019, va dictar una resolució per la qual concedia la protecció nacional transitòria a la Indicació Geogràfica Protegida Aceite de Ibiza/Oli d'Eivissa, publicada en el BOIB de 27 de juliol de 2019 i, a la vegada, en el BOE d'11 de setembre de 2019.
La inscripció definitiva en el Registre de Denominacions d'Origen Protegides i d'Indicacions Geogràfiques Protegides de la Comissió Europea de la IGP Oli d'Eivissa va ser efectuada pel Reglament d'execució (UE) 2020/1527 de la Comissió de 21 d'octubre de 2020.
Finalment, el Decret 36/2020, de 9 de desembre, aprova el Plec de condicions de la Indicació Geogràfica Protegida Aceite de Ibiza/Oli d'Eivissa i se'n regula el Consell Regulador.
Consideracions jurídiques
I. Regulació dels consells reguladors
- Llei 10/2003, de 22 de desembre del Govern de les Illes Balears de mesures tributàries i administratives, la qual al seu article 28 fa referència als consells reguladors i altres ens de gestió i control de denominació de qualitat, tot establint al seu punt 3 que la conselleria competent en matèria d'Agricultura exercirà la tutela administrativa dels esmentats ens, podent delegar-los o encomanar-los l'exercici de les funcions públiques que siguin necessàries pel compliment dels seus objectius.
- Decret 49/2004 de 28 de maig, del Govern de les Illes Balears de règim jurídic i econòmic dels consells reguladors i d'altres ens de gestió i de control de denominació de qualitat. El qual té per objecte regular el règim jurídic i econòmic d'aquests ens o assimilats, i si n'és el cas, de control de denominació de qualitat, creats i regulats per la normativa autonòmica, així com establir els requisits que han de complir perquè gaudeixin de personalitat jurídica. Així, a l'article 4 es diu que les agrupacions de productors o transformadors de productes agrícoles o alimentaris i, en casos excepcionals, una persona física o jurídica, podran sol·licitar al conseller competent en matèria d'agricultura del Govern de les Illes Balears el reconeixement i la reglamentació d'una denominació de qualitat que inclourà, necessàriament, el consell regulador o ens assimilat encarregat de la seua gestió i, si n'és el cas, del control d'aquesta.
A més, en aquest Decret 49/2004, es preveu als seus articles 3, 11 i 18 que la tutela administrativa dels referits ens que podrà ser exercida tant pel conseller competent en matèria d'agricultura del Govern de les Illes Balears o per l'òrgan corresponent dels consells insulars amb atribucions en matèria d'agricultura; així com, la seua composició i control de la seua gestió.
II. Competència del Consell Insular d'Eivissa en matèria de consells reguladors
L'àmbit competencial en respecte dels consells reguladors de denominacions de qualitat en l'àmbit de l'illa d'Eivissa, correspon al Consell Insular d'Eivissa d'acord a la Llei 8/99, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania, on a l'article 2.I.2.k es preveu el següent:
«.../...
Article 2
Són funcions dels Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera, que les podran desenvolupar en el seu àmbit territorial, les següents:
I. Funcions sobre matèries pròpies:
...
2.- En matèria d'agricultura i ramaderia s'inclouen les actuacions següents:
...
k) Els consells reguladors o qualsevol tipus de protecció territorial de productes agroalimentaris
.../...»
El Decret 139/2002, de 22 de novembre, pel qual es regula el procés electoral per a la renovació dels membres dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària, al seu preàmbul recull la competència pròpia del Consell Insular d'Eivissa respecte d'aquesta matèria -consells reguladors- tot dient el següent:
«.../...
Aquest Decret regula els aspectes bàsics del procés electoral per a la renovació dels vocals dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària, que afectin l'àmbit territorial exclusiu d'aquesta comunitat, i difereix a les convocatòries de les eleccions corresponents la regulació d'aspectes més particulars com ara la determinació dels censos i subcensos, els vocals a elegir o el calendari electoral.
D'altra banda, recull el fet insular de la nostra comunitat autònoma, ja que mitjançant la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències al Consell Insular de Menorca i al d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, van ser transferides als consells insulars de Menorca i Eivissa i Formentera les competències executives en matèria de denominacions de qualitat agroalimentària .../..» .
Aquestes competències corresponen a les competències executives i de gestió assumides pel Govern de les Illes Balears, donat que en un primer moment les Illes Balears no varen assumir les competències de desenvolupament reglamentari, i per tant la cessió als consells insulars suposà la totalitat de les competències rebudes pel Govern Balear, sense que aquest es reservés la potestat reglamentària que en aquell moment no va assumir.
III) Procés electoral i constitució del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida Aceite de Ibiza/Oli d'Eivissa
El Decret 139/2202, de 22 de novembre, pel qual es regula el procés electoral per a la renovació dels membres dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària (BOIB núm. 143 de 28 de novembre de 2002), té per objecte regular el procés electoral per a la constitució inicial dels consells reguladors, així com, la renovació dels seus membres de les denominacions de qualitat agroalimentària que afectin l'àmbit territorial exclusiu de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Per tant, el procés electoral per tal de constituir el consell regulador de la Indicació Geogràfica Protegida Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza ha de seguir les prescripcions contingudes en aquest decret.
Cal esmentar que atès que a la campanya 2019-2020 es va iniciar l'elaboració d'oli acollit a la protecció nacional transitòria de la IGP Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza per part dels productors i elaboradors que es varen inscriure en els respectius censos, el sector ja disposa d'un cens actualitzat que ha de permetre determinar els operadors amb dret a vot en les eleccions i, per tant, a tenir en compte en el procés electoral que s'iniciï.
Com a conseqüència de tot l'anterior
Inform
Primer. La conveniència de convocar eleccions, d'acord amb els termes que es detallen a
l'annex I (CSV 13525157306307364311), per tal de procedir a la constitució inicial del Consell Regulador de la IGP Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza per part del Consell Insular d'Eivissa, en qualitat d'administració competent respecte dels consells reguladors de l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa, sobre els quals li correspon la tutela administrativa; i, en base al cens d'operadors registrats en l'esmentada IGP, així com el nomenament del seu president i representants del Consell Insular.
Segon. Aprovar el calendari del procés electoral inclòs a l'annex II (CSV 13525160527252050655).
Tercer. Facultar a la Junta Electoral de la Denominació (JED) perquè desenvolupi les actuacions que resultin adients per a la tramitació del procés electoral.
Quart. Ordenar la publicació d'aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
.../...»
Vista la proposta emesa des de la secció d'Agricultura (Departament de Promoció Turística, Medi Ruraln i Marí) d'aquest Consell Insular de data 27 de juliol de 2021 i que consta a l'expedient de referència.
Vista la Llei 8/99, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera, en la qual es preveu que el Consell Insular d'Eivissa té com a competència pròpia la matèria respecte dels consells reguladors, i en concret, al seu article 2.I.2.k.
Vista la Llei 10/2003, de 22 de desembre del Govern de les Illes Balears de mesures tributàries i administratives, la qual al seu article 28.3 estableix que respecte dels consells reguladors i altres ens de gestió i control de denominació de qualitat, la conselleria competent en matèria d'Agricultura exercirà la tutela administrativa dels esmentats ens, podent delegar-los o encomanar-los l'exercici de les funcions públiques que siguin necessàries pel compliment dels seus objectius.
Vist el Decret 49/2004 de 28 de maig, del Govern de les Illes Balears de règim jurídic i econòmic dels consells reguladors i d'altres ens de gestió i de control de denominació de qualitat. El qual preveu al seu article 3 que la tutela administrativa dels referits ens podrà ser exercida tant pel conseller competent en matèria d'agricultura del Govern de les Illes Balears o per l'òrgan corresponent dels consells insulars amb atribucions en matèria d'agricultura.
Vist el Decret 36/2020, de 9 de desembre, pel qual s'aprova el Plec de condicions de la Indicació Geogràfica Protegida Aceite de Ibiza/Oli d'Eivissa i se'n regula el Consell Regulador, el qual disposa a la seua disposició transitòria tercera l'obligació de constituir el Consell Regulador d'Indicació Geogràfica Protegida Oli d'Eivissa.
Vist el Decret 139/2002, de 22 de novembre, pel qual es regula el procés electoral per a la renovació dels membres dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària.
Atès l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars (BOIB núm. 134, de 2 de novembre de 2000); l'article 52 del Reglament Orgànic del CIE (BOIB núm.136 de 18 de setembre de 2010, correcció en BOIB núm.148 de 14.10.2010 i modificació en BOIB núm.48 de 16.04.2016); el Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019, al BOIB núm. 101, de 4 de juny de 2020 i, al BOIB núm. 153 de data 5 de setembre de 2020); el Decret de Presidència núm. 2019000472, de data 10 de juliol de 2019, de nomenament de les persones membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2019) i, el Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17 de juliol de 2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019, BOIB núm. 101, de 4 de juny de 2020 i al BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020),
Decret
Primer. Convocar eleccions, d'acord amb els termes que es detallen a l'annex I (CSV 13525157306307364311), per tal de procedir a la constitució inicial del Consell Regulador de la IGP Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza per part del Consell Insular d'Eivissa, en qualitat d'administració competent respecte dels consells reguladors de l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa, sobre els quals li correspon la tutela administrativa.
Segon. Aprovar el calendari del procés electoral inclòs a l'annex II (CSV 13525160527252050655).
Tercer. Facultar a la Junta Electoral de la Denominació (JED) perquè desenvolupi les actuacions que resultin adients per a la tramitació del procés electoral.
Quart. Ordenar la publicació d'aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.»
Eivissa, 3 d'agost de 2021
La tècnica d'administració general Mª José Cardona Muñoz
ANNEX I Convocatòria d'eleccions per a la constitució inicial del consell regulador de la IGP Oli d'Eivissa / Aceite de Ibiza.
1. Convocatòria d'eleccions
D'acord amb l'article 3 del Decret 139/2002, de 22 de novembre, pel qual es regula el procés electoral per a la renovació dels membres dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària, es convoquen eleccions per a l'elecció dels membres del Consell Regulador de la IGP Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza.
2. Calendari del procés electoral
El calendari, referit a dies naturals, que ha de regir el procés electoral és el que figura en l'annex II.
En cas que algun dels dies que es fixen en el calendari electoral coincideixi amb diumenge o festiu s'habilitarà, al mateix efecte, el dia hàbil següent.
3. Terminis
D'acord amb el que preveu la disposició addicional segona del Decret 139/2002 i amb l'objectiu de poder complir els terminis de presentació d'escrits i recursos que s'estableixen en el calendari electoral, tots els terminis acaben a les 14.00 hores i l'únic lloc on es poden presentar els documents és el Registre del Consell Insular d'Eivissa a l'Avda. España 49, d'Eivissa o la seua seu electrònica (https://seu.conselldeivissa.es).
4. Junta electoral
La junta electoral de la denominació (JED) és l'òrgan superior de l'administració electoral del procés electoral i en ella hi han d'estar representats els diversos sectors que hi concorren i el personal de l'administració competent en matèria de qualitat agroalimentària en el seu àmbit territorial. Les funcions venen atribuïdes a l'article 8 del Decret 139/2002.
a) Es constitueix la Junta electoral de la IGP Oli d'Eivissa / Aceite de Ibiza.
b) Té la seu a les dependències del Departament de Promoció Turística i Medi Rural i Marí del Consell Insular d'Eivissa, ubicat a l'Avda. Espanya, 49, Eivissa.
c) Estarà composta per les persones següents:
- Un president, designat i nomenat pel titular del Departament de Promoció Turística i Medi Rural i Marí.
- Un representant de cadascuna de les organitzacions professionals agràries, de les unions de cooperatives agràries i de les associacions empresarials amb implantació a Eivissa:
Seran nomenats pel titular del Departament de Promoció Turística i Medi Rural i Marí d'entre els que proposin aquestes entitats.
- Dos funcionaris designats i nomenats pel titular del Departament de Promoció Turística i Medi Rural i Marí del Consell Insular d'Eivissa.
- Un representant dels promotors de la IGP Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza i nomenat pel titular del Departament de Promoció Turística i Medi Rural i Marí.
El president i cada vocal han de disposar d'un suplent designat de la mateixa manera que el titular.
Per proposar representants, les organitzacions professionals agràries, les unions de cooperatives agràries i les associacions empresarials han d'acreditar la inscripció en els registres corresponents, i la seva proposta ha de ser subscrita per qui en tingui la representació, d'acord amb els estatuts.
D'acord amb l'article 9 del Decret 139/2002, cap membre, titular o suplent de les juntes electorals pot presentar-se com a candidat a vocal del consell regulador.
Les propostes s'han de presentar davant el titular del Departament de Promoció Turística i Medi Rural i Marí del Consell Insular en el termini que s'assenyala en el calendari electoral (annex II).
5. Censos Electorals
D'acord amb l'article 9 de l'annex II del Decret 36/2020, de 9 de desembre, pel qual s'aprova el Plec de condicions de la Indicació Geogràfica Protegida Oli d'Eivissa/Aceite de Ibiza i se'n regula el Consell Regulador els censos electorals seran els següents:
a) Cens de productors i plantacions d'olivera
b) Cens de trulls-envasadors
1. Poden ser electors els titulars que, abans de la data d'entrada en vigor de la convocatòria, es trobin degudament inscrits i amb activitat en algun dels censos dels consells reguladors, en ple ús dels seus drets civils i que no hagin estat sancionats per resolució ferma amb la suspensió de la seva inscripció en el Registre corresponent.
2. En el cas que els titulars inscrits no siguin persones físiques, per exercir el seu dret al vot, i amb l'objecte de demostrar la identificació de la persona física que l'ha d'exercir en nom i representació d'ells, és necessari que aquesta aporti a la mesa electoral, a més del document acreditatiu de la identitat, un certificat acreditatiu de l'acord pel qual, conforme a les normes corresponents, va ser designat per exercitar l'esmentat dret.
6. Candidatures
1. Són elegibles com a vocals del consell regulador els titulars inscrits que reuneixin els requisits per ésser elector i no estiguin sotmesos a les causes d'inelegibilitat previstes en la normativa del règim electoral general.
2. Una mateixa persona física o jurídica no pot tenir representació doble en el Ple del Consell Regulador, ni directament ni per mitjà de firmes, filials o socis de la mateixa empresa, d'acord amb el que estableix l'article 4.2 del Reglament del Consell Regulador de la IGP.
3. En el cas de titulars inscrits, que no siguin persones físiques, el candidat a vocal és el titular mateix, que de resultar elegit, ha d'estar representat en el consell regulador per una persona física que ha d'acreditar l'esmentada representació mitjançant un document fefaent o un poder notarial atorgat a l'efecte.
4. Pot ser candidat a vocal d'aquests consells reguladors qualsevol persona titular que, abans de la data d'entrada en vigor de la convocatòria, es trobi degudament inscrita i amb activitat, en ple ús dels seus drets civils i que no hagi estat sancionada per resolució ferma amb la suspensió de la inscripció en el registre corresponent.
5. La sol·licitud d'inclusió com a candidat a vocal del Consell Regulador que s'ha de formalitzar en el model d'acceptació de candidatura s'ha d'acompanyar amb la documentació preceptiva que preveu l'article 16 del Decret 139/2002, pel qual es regulen els processos electorals dels consells reguladors.
6. El nombre de vocals que s'ha d'elegir pel Consell Regulador i de cadascun dels seus censos són els següents:
Article 7. Presentació de les llistes de candidats
1. Les candidatures per a l'elecció de vocals a cada un dels censos s'han de presentar mitjançant una sol·licitud d'acceptació de candidatures davant la JED, en què han de figurar, a efecte de notificacions, el nom, els llinatges, el DNI i l'adreça dels candidats titulars, i dels suplents, si n'hi ha, si són persones físiques, i la raó social, el CIF i el domicili si no ho són.
2. Cada candidatura s'ha d'acompanyar, a més, de:
Declaració jurada del candidat titular i del suplent, si n'hi hagués, que confirmi que no incorren en cap causa d'inelegibilitat.
En el cas que el candidat no fos una persona física, s'hi ha d'adjuntar l'acord d'acceptació per l'òrgan de govern o rector en què figurin les dades personals del representant d'aquesta.
3. El termini de presentació de candidats s'ha de fixar en cada convocatòria.
4. La secretaria de la JED ha d'estendre una diligència en què faci constar la data i l'hora de presentació de cada llista, i n'ha d'expedir un rebut. A cada una se li ha d'assignar un número correlatiu amb l'ordre de presentació.
7 Sistema electoral
1. El sistema d'elecció és mitjançant llistes obertes per a cada cens.
2. Cada candidatura ha de comptar amb un candidat titular i facultativament amb un candidat suplent.
3. Cap inscrit no es pot presentar en més d'una llista de vocals. Si ho fes, només s'ha de considerar vàlida la primera candidatura presentada.
4. El sistema electoral aplicable és el de caràcter majoritari, i resulten elegits aquells candidats que obtenguin un major nombre de vots fins a cobrir el nombre de vocals prevists en cada cens o subcens.
5. Els candidats que no resultin elegits, d'acord amb el nombre de vots obtinguts s'han de considerar i proclamar vocals del consell regulador en substitució d'aquells que siguin baixa, d'acord amb el previst en l'article 6 del Decret 139/2002 i en el reglament de la IGP. La proclamació d'aquests reserves queda supeditada al fet que no hi hagi suplent del vocal que sigui baixa.
8. Mesa electoral
És l'òrgan encarregat de presidir les votacions, realitzar l'escrutini, publicar els resultats i vetllar per la puresa del sufragi.
S'ha de constituir una mesa electoral ubicada a la seu del seu Consell Insular d'Eivissa, i ha d'estar composta per un president i dos vocals, nomenats per resolució del president de la Junta Electoral en el termini que es preveu en el calendari electoral (annex II), i s'han de designar dos suplents per a cada un d'ells.
9. Documentació electoral
La documentació del procés electoral serà la següent:
• Model d'acceptació de candidatura
• Model de declaració d'elegibilitat
• Model de documentació per poder exercir el vot per correu
• Model de papereta de votació
• Model de sobre de votació
• Model d'acta de constitució de la mesa electoral
• Model d'acta de la sessió electoral
Aquesta documentació serà aprovada per la JED respectiva.
10. Jornada de votació
La jornada de votació de cada procés electoral s'iniciarà a les 9.00 hores del dia que figura al calendari electoral (annex II), amb la constitució de la Mesa Electoral, inclosos els interventors, si n'hi ha. Després d'això, s'ha d'estendre l'acta de constitució de la Mesa, segons el model aprovat per la JED i, posteriorment, començarà la votació.
A la mesa electoral s'ha d'instal·lar una urna per a cada un dels censos.
El president, després de comprovar l'existència de tots els mitjans necessaris per al desenvolupament normal de la jornada de votació, ordenarà que comenci la jornada, que durarà fins a les 13.00 hores.
El desenvolupament de la jornada de votació s'ha d'adequar al Decret 139/2002, pel qual es regula el procés electoral per a la renovació dels membres dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària.
Una vegada conclosa la votació i acabat l'escrutini, s'ha de redactar l'acta de la sessió, d'acord amb el model aprovat per la JED; tot seguit, els membres de la Mesa Electoral han de completar la documentació electoral, que es lliurarà a la JED corresponent.
10. Sessió constitutiva del Consell Regulador
La constitució de cada consell regulador electe serà el dia que així figuri al calendari electoral.
En la sessió constitutiva, tal com preveu l'article 28 del Decret 139/2002, pel qual es regula el procés electoral per a la renovació dels membres dels consells reguladors de les denominacions de qualitat agroalimentària, els nous vocals electes prendran possessió.
A la mateixa sessió, el Consell Regulador en ple proposarà els candidats a president i vicepresident, que seran posteriorment nomenats pel Consell Insular d'Eivissa, a més dels dos vocals tècnics.