Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 340043
Bases específiques de la convocatòria del procés selectiu per cobrir, com a personal funcionari de carrera, cinc places vacants de la categoria de policia local de l’Ajuntament d’Artà, mitjançant procediment ordinari i sistema d’oposició

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local de 15 de juliol de 2021 va adoptar l'acord següent:

<< Atès que a l'oferta d'ocupació pública de l'Ajuntament d'Artà hi ha cinc vacants de policia que poden ser ocupades;

Atès que s'han redactat les bases específiques de la convocatòria del procés selectiu per cobrir, com a personal funcionari de carrera, cinc places vacants de la categoria de policia local de l'Ajuntament d'Artà mitjançant procediment ordinari i sistema d'oposició.

Per tot això,

Els reunits acorden, per unanimitat:

1. Aprovar la convocatòria i les bases específiques reguladores del procés selectiu per cobrir, com a personal funcionari de carrera, cinc places vacants de la categoria de policia local de l'Ajuntament d'Artà, mitjançant procediment ordinari i sistema d'oposició.

2. Publicar les bases de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'anuncis i a la web de l'Ajuntament d'Artà. >>

Contra aquest acord, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar alternativament recurs de reposició potestatiu davant la Junta de Govern Local d'aquest Ajuntament, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest acord, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé interposar directament recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest acord, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. Si optau per interposar el recurs de reposició potestatiu no podreu interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que estimeu pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i l'article 40 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Artà, 2 d'agost de 2021

El batle Manuel Galán Massanet

 

ANNEX 1. BASES ESPECÍFIQUES DE LA CONVOCATÒRIA DEL PROCÉS SELECTIU PER COBRIR, COM A PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA, CINC PLACES VACANTS DE LA CATEGORIA DE POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT D'ARTÀ MITJANÇANT PROCEDIMENT ORDINARI I SISTEMA D'OPOSICIÓ

1. Objecte de la convocatòria, procediment de selecció i normativa

Aquesta convocatòria té per objecte regular el procés selectiu per proveir, com a personal funcionari de carrera, cinc places de la categoria de policia local, vacants i dotades pressupostàriament, corresponents a l'oferta d'ocupació pública de l'any 2020, i de l'any 2021, pel sistema d'accés de torn lliure i procediment de selecció d'oposició. Aquestes places corresponen a l'escala d'administració especial, subescala de serveis especials, classe de policia local, grup de classificació C1, de l'Ajuntament d'Artà.

S'han d'aplicar a aquestes proves selectives les normes següents: aquestes bases; la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, amb la modificació efectuada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre; el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears; el Reglament per a l'ús de la llengua catalana de l'Ajuntament d'Artà, aprovat el 27 de juliol de 2000, i l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament d'Artà a la sessió de 30 de juliol de 2013; el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic; la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la resta de disposicions legals aplicables a la policia local.

2. Requisits de les persones aspirants

Per ser admeses en aquestes proves selectives, les persones interessades han de complir, en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits següents:

a) Tenir la nacionalitat espanyola.

b) Tenir fets els devuit anys.

c) Estar en possessió del títol de batxillerat, tècnic o equivalent, o estar en condicions d'obtenir-lo en la data en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. En el cas de titulacions expedides a l'estranger, cal aportar la documentació corresponent que n'acrediti l'homologació oficial.

d) No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les seves funcions, en relació amb el quadre de les exclusions que es determinen en l'annex 5 del Decret 40/2019, de 30 d'abril.

e) No haver estat separat del servei de l'Administració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per exercir la funció pública.

f) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.

g) Posseir els permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.

h) Comprometre's, mitjançant una declaració jurada, a dur armes i, si s'escau, a utilitzar-les.

i) Estar en possessió del nivell C1 de coneixements de llengua catalana. Els certificats han de ser els expedits per l'Escola Balear d'Administració Pública, o els expedits o homologats per la conselleria competent en matèria de política lingüística, o els reconeguts segons l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013. Així mateix, amb caràcter previ a l'inici del procés selectiu, les persones aspirants que no hagin acreditat estar en possessió del certificat de coneixements de nivell C1 de llengua catalana han de realitzar una prova de nivell, que s'ha de qualificar com a “apta” o “no apta”. La qualificació de “no apta” o la no compareixença de la persona aspirant suposen l'exclusió del procés selectiu. Els resultats obtinguts únicament són vàlids en l'àmbit d'aquesta convocatòria i no generen cap dret respecte a procediments futurs. Per realitzar i avaluar les proves de llengua catalana, s'ha de comptar amb els serveis de personal tècnic assessor, que ha de dur a terme les proves necessàries per determinar l'aptitud o no aptitud de les persones candidates. Els criteris de correcció de la prova esmentada s'han d'ajustar als criteris vigents per als distints nivells de l'EBAP o els declarats equivalents per l'autoritat en matèria de política lingüística.

3. Presentació de sol·licituds

3.1. Les sol·licituds per participar en el procés selectiu s'han de presentar dins el termini de vint (20) dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), segons el model normalitzat disponible a la pàgina web i a les oficines d'atenció ciutadana (OAC) de l'Ajuntament, i s'han de dirigir a la Batlia de la corporació. Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s'entén prorrogat al primer dia hàbil següent.

3.2. Les sol·licituds es poden presentar en el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament d'Artà o, també, per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas que les sol·licituds es presentin en la forma prevista en l'article 16 esmentat,  només s'admetran les sol·licituds si la persona interessada envia un correu a l'Ajuntament, a l'adreça electrònica rrhh@arta.cat, adjuntant la justificació de la presentació de la sol·licitud el mateix dia que s'envia.

La no presentació de sol·licituds en el termini i en la forma escaient determina la no admissió de la persona aspirant en el procés selectiu.

3.3. Juntament amb la sol·licitud, les persones aspirants han d'adjuntar la documentació següent:

a) Declaració responsable de complir els requisits exigits en aquestes bases, amb referència sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per presentar sol·licituds.

b) Declaració responsable, si s'escau, de tenir el certificat de superació de les proves d'aptitud física de l'EBAP en els termes que estableix l'article 165.3 del Decret 40/2019, a l'efecte de restar exemptes de fer les proves físiques del procés selectiu.

c) Fotocòpia confrontada del document nacional d'identitat en vigor o el resguard de la sol·licitud de renovació.

d) Fotocòpia confrontada de la titulació exigida.

e) Fotocòpia confrontada del certificat de coneixements de llengua catalana corresponents al nivell C1 o equivalent.

L'Administració pot requerir a la persona sol·licitant que aporti, formalment, la documentació substituïda per la declaració responsable en qualsevol fase del procediment selectiu.

En el cas de tenir en vigor el certificat d'aptitud física de l'EBAP indicat en l'article 165.4 del Decret 40/2019, aquest s'ha de presentar a l'efecte de quedar exemptes de fer les proves físiques. La validesa dels certificats és de dos anys comptadors des del dia de la superació de les proves. La superació del curs bàsic de policia local té el mateix efecte que l'obtenció d'aquest certificat, comptador des de la data de finalització del curs.

No cal presentar aquells documents que es trobin en poder de l'Ajuntament d'Artà o que se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques de conformitat amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els documents esmentats, i la corporació els ha de sol·licitar electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o d'una consulta en les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte.

3.4. Amb la formalització i presentació de la sol·licitud, la persona aspirant dona el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal que són necessàries per prendre part en la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

3.5. Les persones aspirants quedaran vinculades a les dades que facin constar en la seva sol·licitud. El domicili i el telèfon que hi figurin es consideraran vàlids a l'efecte de notificacions, i seran responsabilitat exclusiva seva tant els errors descriptius com el fet de no comunicar durant el procés de selecció qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.

4. Admissió i exclusió de les persones aspirants

4.1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i en el termini màxim de deu (10) dies hàbils, s'ha de publicar, en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web municipal (www.arta.cat), una resolució mitjançant la qual s'aprovi la llista provisional de persones admeses i excloses, juntament amb la designació del tribunal qualificador i, si escau, la data, l'hora i el lloc de realització de la prova de llengua catalana per a les persones que no hagin acreditat el nivell C1 corresponent.

En tot cas, amb la finalitat d'evitar errors i, si se'n produeixen, possibilitar-ne l'esmena dins el termini establert i en la forma escaient, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.

4.2. Les persones aspirants excloses o omeses disposaran d'un termini de deu (10) dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació esmentada, per esmenar el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En el cas que no s'esmenin les deficiències que hagin motivat la seva exclusió dins d'aquest termini, la sol·licitud es considerarà no presentada.

4.3. Una vegada finalitzat el termini a què fa referència el paràgraf anterior i, si escau, esmenades les sol·licituds, la Batlia ha de dictar una resolució, en el termini màxim de deu (10) dies hàbils, d'aprovació de la llista definitiva de persones admeses i excloses. Aquesta resolució s'ha de fer pública en els mateixos llocs indicats per a la resolució provisional.

El fet de figurar en la relació de persones admeses no ha de prejutjar que es reconegui a les persones aspirants la possessió dels requisits exigits per participar en el procés selectiu. Si de la documentació que presentin en superar-lo es desprèn que no posseeixen algun dels requisits, perdran tots els drets que es puguin derivar de la seva participació.

5. Tribunal qualificador

5.1. L'òrgan de selecció és col·legiat i la composició s'ha d'ajustar als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres, i s'ha de respectar el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fonamentades i objectivament motivades.

5.2. La composició del tribunal ha de ser predominantment tècnica i tots els membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per accedir a les places convocades.

5.3. El personal d'elecció o de lliure designació política, el personal funcionari interí i el personal eventual no poden formar part dels òrgans de selecció. Tampoc no en poden formar part les persones representants dels empleats públics, sens perjudici de les funcions de vigilància i vetla del bon desenvolupament del procediment selectiu.

Les persones representants sindicals que participin en el procediment selectiu, amb aquestes funcions de vigilància i vetla, han de pertànyer a organitzacions sindicals que tenguin la consideració de més representatives i que comptin amb més del 10 % de representació a l'Ajuntament d'Artà, amb un màxim d'un representant per cada sindicat i amb el límit de quatre.

5.4. La pertinença als òrgans de selecció és sempre a títol individual; per tant, no es pot exercir aquesta representació per compte d'altri.

5.5. El tribunal qualificador ha d'estar constituït per cinc membres i el mateix nombre de suplents:

a) President o presidenta: persona designada per l'Ajuntament d'Artà entre el personal funcionari de carrera amb experiència reconeguda, i suplent.

b) Vocals:

- Un vocal, competent en matèria de coordinació de policies locals, proposat per la Direcció General d'Emergències i Interior, i suplent.

- Un vocal proposat per l'Escola Balear d'Administració Pública, i suplent.

- Un vocal designat per l'Ajuntament d'Artà, i suplent.

c) Secretari o secretària: persona designada per l'Ajuntament d'Artà, amb veu i vot, i suplent.

El tribunal no pot constituir-se ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, sense president o presidenta ni secretari o secretària. Les decisions s'han d'adoptar per majoria.

5.6. El tribunal pot acordar la incorporació de personal assessor o especialista per a totes o alguna de les proves, el qual pot actuar amb veu però sense vot.

5.7. Els membres del tribunal i el personal assessor s'han d'abstenir d'intervenir quan concorrin les circumstàncies que preveu l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Així mateix, han de notificar aquesta circumstància a l'autoritat que els va nomenar.

L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal es regula pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i pels articles 22 i 23 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

5.8. Les decisions adoptades pel tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'article 121 de la Llei 39/2015.

6. Fases del sistema de selecció

6.1. El procediment de selecció és el d'oposició i consisteix en la realització de les proves previstes en la convocatòria per tal de determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants.

6.2. Proves de l'oposició

Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per poder passar a la següent i, per aquest motiu, s'estableix que els exercicis s'han de realitzar en distintes sessions i amb un interval mínim d'una (1) hora entre exercicis.

L'ordre d'actuació de les persones aspirants serà per ordre alfabètic de llinatges.

Les dones embarassades amb previsió de part o en període de postpart en les dates de realització de qualsevol dels exàmens o proves previstes en el procés selectiu, han de posar en coneixement del tribunal aquesta situació, aportant l'informe mèdic oficial corresponent mitjançant el qual se certifiqui aquesta circumstància. La comunicació d'aquesta situació s'ha de realitzar amb el temps suficient perquè el tribunal determini, sobre la base de la informació, si és procedent o no atendre la sol·licitud, ajornar la prova o les proves o realitzar-la en un lloc alternatiu.

En cap cas, les proves de reconeixement mèdic no han d'estimar com a circumstància negativa, a l'efecte del procés selectiu, qualsevol derivada de la situació d'embaràs o lactància.

Les proves d'aquest procés són les següents:

a) Prova d'aptitud física.

b) Prova de coneixements tipus test.

c) Prova de desenvolupament.

d) Prova d'aptitud psicotècnica i de personalitat.

6.3. Prova d'aptitud física

Té per objecte comprovar, entre d'altres aspectes, les condicions de força, agilitat i resistència de les persones aspirants. Aquesta prova consisteix en superar les proves parcials que determina l'annex 3 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears. Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem i els mèrits que estableix l'annex esmentat. El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar sempre que la persona aspirant hagi superat un mínim de tres de les quatre proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior i que, en l'altra prova parcial, la nota sigui igual o superior a 3. La nota mitjana d'apta s'ha d'atorgar sempre que el resultat sigui igual o superior a 5; si és inferior a 5, serà de no apta.

Per realitzar aquesta prova, la persona aspirant ha d'aportar al tribunal qualificador un certificat mèdic en què es faci constar que reuneix les condicions físiques necessàries per dur-la a terme. El fet de no presentar aquest certificat comporta l'exclusió automàtica de la persona aspirant, tant de la realització de la prova com del procés selectiu.

Les aspirants que estiguin embarassades o en període de postpart en la data de realització de les proves físiques, la qual cosa impedeix o dificulta la realització d'aquesta prova, i sempre que ho acreditin mitjançant un certificat mèdic, han de posar-ho en coneixement del tribunal qualificador, amb caràcter previ a la realització de la prova o l'exercici. En aquest cas, les aspirants han de dur a terme la resta de proves i, si aquestes se superen, la qualificació de la fase d'oposició ha de quedar condicionada a la superació de les proves d'aptitud física en la data que el tribunal determini, una vegada desaparegudes les causes que motivaren l'ajornament. El tribunal pot establir d'ofici, de forma motivada i amb audiència a l'aspirant afectada, una data apropiada per realitzar les proves físiques ajornades.

En tot cas, s'ha de declarar superat el procés selectiu a les persones aspirants amb una puntuació final que no puguin superar les aspirants que s'hagin acollit a aquest dret.

Les persones que acreditin el certificat d'aptitud física de l'EBAP que estableix l'article 165.3 del Decret 40/2019 en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds queden exemptes de fer aquestes proves físiques.

6.4. Prova de coneixements tipus test

La prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis que es poden realitzar en una sola sessió.

En cas que el tribunal acordi anul·lar alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d'ofici algun error manifest durant la realització de l'exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que es presentin posteriorment, s'ha d'ajustar el valor de cada pregunta per conservar la puntuació màxima possible.

La valoració d'aquesta prova ha de ser el resultat de la suma d'ambdues fases o exercicis. La puntuació de cada fase suposa el 50 % de la puntuació total d'aquesta prova. No s'han de sumar les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per aprovar aquesta prova, s'han d'obtenir, com a mínim, 20 punts.

6.4.1. Primer exercici: consisteix a respondre per escrit un qüestionari de 50 preguntes, amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, proposat pel tribunal qualificador. Aquest qüestionari s'ha de designar per sorteig públic entre tres (3) alternatives diferents, que han d'estar relacionades amb el programa de temes que figuren en la convocatòria com a annex 2, que estan inclosos en el temari publicat per l'EBAP, amb la validació de la Direcció General d'Emergències i Interior, competent en matèria de coordinació de policies Locals.

Aquesta prova s'ha de valorar de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 punts per superar-la. La durada màxima de la prova és de 60 minuts.

Les preguntes no resoltes no s'han de valorar. Les preguntes amb resposta errònia o amb més d'una resposta s'han de penalitzar amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.

Per qualificar l'exercici s'ha d'aplicar la fórmula següent:

    {A-(E/4)} x 20

Q = —————————

 P

Q: resultat de la prova

A: nombre de respostes encertades

E: nombre de respostes errònies

P: nombre de preguntes de l'exercici

6.4.2. Segon exercici: consisteix en respondre per escrit les 50 preguntes d'un qüestionari amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, designat per sorteig públic entre tres (3) alternatives diferents, relacionades amb el contingut del temari proposat per l'Ajuntament d'Artà sobre coneixements geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i sobre les ordenances municipals (annex 3).

La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la. La durada màxima de la prova és de 60 minuts.

Les preguntes no resoltes no s'han de valorar. Les preguntes amb resposta errònia o amb més d'una resposta s'han de penalitzar amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.

Per qualificar l'exercici s'ha d'aplicar la fórmula següent:

     {A-(E/4)} x 20

Q = —————————

  P

Q: resultat de la prova

A: nombre de respostes encertades

E: nombre de respostes errònies

P: nombre de preguntes de l'exercici

6.4.3. Prova de desenvolupament

Aquesta prova consisteix en el desenvolupament per escrit de dos temes diferents, corresponents al temari general que figura en l'annex 2, l'elecció dels quals s'ha de fer per sorteig.

La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la. El temps màxim per fer-la és de 120 minuts.

6.4.4. Prova d'aptitud psicològica i de personalitat

Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i, també, en l'exploració de la personalitat i les actituds de les persones aspirants amb la finalitat de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria de policia, i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat. Les proves han de ser efectuades per personal professional de la psicologia, que ha d'actuar com a assessor del tribunal.

Aquesta prova consta de dues parts:

a) La primera part consisteix a respondre les qüestions plantejades pel personal assessor relacionades amb aptitud intel·lectual. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 per superar-la. El resultat ha de ser de prova apta o no apta i han de quedar eliminades les persones aspirants que no obtenguin una valoració d'apta.

b) La segona part consisteix a respondre la prova o les proves per avaluar el conjunt de competències corresponents segons les funcions de la categoria de policia, les quals poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per tal de completar l'estudi. La valoració ha de ser d'apta o no apta. Les persones aspirants que no obtenguin la valoració d'apta han de quedar eliminades.

7. Qualificació dels exercicis i llista provisional de persones aprovades

Les qualificacions dels exercicis s'han de publicar el dia que s'acordin en el tauler d'anuncis i en la pàgina web de l'Ajuntament. Les persones aspirants poden presentar per escrit, en el registre de l'Ajuntament i en el termini de tres (3) dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació del resultat de cada exercici, les observacions o les al·legacions que considerin oportunes, les quals han de ser resoltes, en tot cas, de forma motivada pel tribunal abans de les 48 hores prèvies a l'inici de l'exercici següent. A aquest efecte, s'ha de facilitar la vista dels exercicis de les persones opositores.

Una vegada finalitzats tots els exercicis de la fase d'oposició, el tribunal ha de fer pública, en el tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'Ajuntament, la llista provisional de persones que l'hagin superat, amb indicació del DNI i de la puntuació obtinguda.

La relació de persones que hagin superat la fase d'oposició s'ha de determinar per la superació de tots els exercicis eliminatoris. La qualificació final de l'oposició ha de ser la mitjana aritmètica de les puntuacions atorgades en les proves avaluables mitjançant puntuació.

En el cas que dos o més aspirants obtinguessin la mateixa qualificació total, es desfarà l'empat successivament, segons els criteris següents:

  1. La puntuació total de la segona prova.
  2. La puntuació total de la tercera prova.

Les vacants convocades s'adjudicaran seguint una única llista final d'aspirants atenent l'ordre de puntuació obtinguda i els criteris de desempat anteriorment esmentats. Quan l'objectiu establert a la disposició addicional 3ª de la Llei 4/2013, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, en relació amb nombre de places que haurien de ser cobertes per candidates dones regulat a la clàusula primera d'aquestes Bases no s'aconsegueixi es donarà preferència a les candidates dones sobre els candidats homes, fins a complir l'objectiu perseguit, sempre que:

a) Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per superar les proves i exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu.

b) Cap de les candidates dones seleccionades aplicant aquesta preferència tingui un diferencial de puntuació en la fase d'oposició superior al 15% enfront dels candidats homes preterits.

c) No concorrin en l'altre candidat motius legalment previstos que, no sent discriminatoris per raó de sexe, justifiquin la no aplicació de la mesura, com la pertinença a altres col·lectius amb especials dificultats per accedir a l'ocupació.

Les places no cobertes per dones en el percentatge establert aplicant aquests criteris seran cobertes per la resta d'aspirants que hagin superat les proves.

Les persones aspirants han de disposar d'un termini de deu (10) dies hàbils, comptadors des de la publicació de la llista provisional, per fer reclamacions. Acabat aquest termini, el tribunal ha de disposar d'un termini màxim de trenta (30) dies per resoldre-les.

8. Llista definitiva de persones aprovades en la fase d'oposició

Una vegada resoltes les reclamacions, el tribunal ha de publicar, en el tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'Ajuntament, la relació de persones aprovades per ordre de puntuació i ha d'elevar la proposta a l'òrgan convocant perquè l'aprovi. L'aprovació de la relació de persones aspirants que hagin superat el procés selectiu i que hagin de ser nomenades com a personal funcionari en pràctiques s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web de l'Ajuntament.

En cap cas, el nombre d'aspirants no pot ser superior al de places convocades.

9. Presentació de documentació i nomenament de personal funcionari en pràctiques

Les persones aspirants han de disposar d'un termini de vint (20) dies hàbils, comptadors des de la data de publicació de la resolució d'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que han de ser nomenades personal funcionari en pràctiques, per presentar els documents que acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria.

No cal presentar aquells documents que ja es trobin en poder de l'Ajuntament d'Artà o que se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques d'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els documents esmentats, i la corporació els ha de sol·licitar electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o d'una consulta en les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte.

Si s'incompleix aquest termini o si de l'examen de la documentació presentada se'n dedueix que no es compleixen els requisits que s'exigeixen en la convocatòria, la persona interessada perdrà el dret a ser nomenada funcionària en pràctiques i quedaran sense efecte totes les actuacions anteriors relatives al seu nomenament.

Les persones aspirants que superin la fase d'oposició i acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria han de ser nomenades funcionàries en pràctiques per la Batlia a l'inici d'aquest període.

El nomenament ha de tenir efectes des de la data de començament del curs de capacitació o, en els supòsits en què la normativa d'aplicació estableixi l'excepció de realitzar aquest curs, des de la data de començament de les pràctiques en el municipi.

En cap cas, no es pot nomenar personal funcionari en pràctiques a un nombre d'aspirants superior al de places convocades.

Aquesta situació s'ha de mantenir fins que les persones siguin nomenades com a personal funcionari de carrera, si escau, o qualificades com a no aptes.

10. Personal funcionari en pràctiques

La fase d'oposició es completa amb la superació d'un període de pràctiques.

Aquest període està integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent a la categoria de policia com de la fase de pràctiques en el municipi, relacionades amb les funcions pròpies d'aquesta categoria.

Les persones aspirants que no superin el període de pràctiques d'acord amb el procediment de qualificació previst perdran el dret al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, mitjançant una resolució motivada de la Batlia a proposta de l'òrgan responsable d'avaluar el període de pràctiques.

Si alguna persona aspirant és qualificada com a no apta en la fase de pràctiques, o bé si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsada, en la mateixa resolució es pot requerir, per ordre de puntuació obtinguda en les proves de l'oposició, les persones aspirants que hagin aprovat totes les proves per ser nomenades personal funcionari en pràctiques. La incorporació d'aquestes persones aspirants en cap cas no es pot realitzar en un curs ja iniciat i s'ha d'ajornar al començament del curs de capacitació immediatament posterior.

La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

11. Contingut i retribucions de les pràctiques

11.1. Curs de capacitació

Les persones aspirants nomenades funcionàries en pràctiques han de realitzar i superar el curs de capacitació, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a què fa referència l'article 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, excepte en els supòsits en què la normativa d'aplicació estableixi l'excepció de realitzar-lo.

Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria de policia o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tenguin actualitzat degudament, resten exemptes de realitzar aquesta fase de les pràctiques.

L'incompliment de les normes de règim intern establertes en la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques a la qual fa referència l'article 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, pot donar lloc a la no superació del curs de capacitació en les condicions establertes.

Les faltes d'assistència no justificades durant la realització del curs de capacitació comporta la disminució proporcional dels drets econòmics, sense perjudici de la incidència sobre l'avaluació d'aquest.

Les persones aspirants que no superin el curs de capacitació no podran realitzar el període de pràctiques en el municipi i perdran tots els drets al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, la qual cosa s'ha de declarar mitjançant una resolució motivada de l'òrgan municipal corresponent.

11.2. Pràctiques en el municipi

Aquest període de pràctiques per a la categoria de policia s'ha de realitzar una vegada superat el curs de capacitació, excepte que la incompatibilitat de dates aconselli repartir-ho en dues etapes.

En tot cas, és necessari haver completat, almenys, una cinquena part del curs de capacitació per poder executar la primera etapa de pràctiques.

La fase de pràctiques al municipi, amb el contingut que determini l'Ajuntament, ha de tenir la durada d'un (1) any.

La metodologia d'execució i la supervisió s'ajustarà al que s'estableix en la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, de 23 d'octubre de 2020, per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local (BOIB, núm. 188, de 31 d'octubre de 2020).

L'avaluació de les pràctiques es durà a terme segons el que estableixen els articles del 180 al 182 del Decret 40/2019 i la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020.

11.3. Retribució de les pràctiques

Durant el període de pràctiques, s'han de rebre les retribucions de conformitat amb el que estableix l'article 34 bis de la Llei 4/2013.

12. Finalització del procés selectiu

El tribunal qualificador ha d'elevar a la Batlia la llista definitiva de les persones aspirants declarades aptes o no aptes, la qual ha de resoldre i ordenar-ne la publicació, en el termini de quinze (15) dies hàbils, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i la pàgina web de l'Ajuntament d'Artà. La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Contra la convocatòria i les seves bases, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la Batlia en el termini d'un (1) mes, comptador des de l'endemà que s'hagin publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat d'aquest ordre jurisdiccional en el termini de dos (2) mesos, comptadors des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

ANNEX II TEMARI GENERAL

1 .Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics.

2..Constitució espanyola de 1978. Drets i deures fonamentals.

3.Constitució espanyola de 1978. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. El Tribunal Constitucional.

4.Constitució espanyola de 1978. L'organització territorial de l'Estat.

5.Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Disposicions generals. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: del Parlament, del president, del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars, dels municipis i d'altres entitats locals. El poder judicial a les Illes Balears: el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, competències, el president o la presidenta del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Finançament i hisenda: principis generals :principis.

6.Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Els municipis: els elements del municipi. Identificació, la població municipal, l'organització municipal, competències. Disposicions comunes a les entitats locals: reglaments, ordenances i bans.

7.Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària. Disposicions generals. Exercici i coordinació de les competències sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària: competències dels municipis. Annex I: conceptes bàsics.

8.Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Normes generals de comportament en la circulació: normes generals, normes generals dels conductors, normes sobre begudes alcohòliques, normes sobre estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substancies anàlogues.

9.Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La circulació de vehicles.

10.Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització: normes generals, prioritat entre senyals. Els senyals i ordres dels agents de circulació.

11.Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per conduir: el permís i la llicència de conducció.

12.Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Normes generals.

13.Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Ciclomotors, cicles, vehicles de tracció animal i tramvies.

14.Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles: matriculació i matriculació ordinària.

15.Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.

16.Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex XVIII: plaques de matrícula, colors i inscripcions, contrasenyes de les plaques.

17.L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant els accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.

18.Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament.

19.Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Règim disciplinari: principis generals, infraccions, sancions i potestat sancionadora, extinció i prescripció

20.Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears. Ús de l'equip bàsic d'autodefensa i protecció: disposicions generals, normes generals sobre tinença d'armes, utilització d'armes de foc, utilització de la defensa i del bastó extensible, utilització de l'aerosol de defensa. Uniformitat i equipament. Normes d'aparença externa, presentació i uniformitat.

21.Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Principis bàsics d'actuació. Disposicions estatutàries comunes. De les policies locals.

22.La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. Llei orgànica 6/1984, de 24 de maig, reguladora del procediment d'.habeas corpus.

23.Reial decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal. La denúncia.

24.Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. De la infracció penal. De les persones criminalment responsables dels delictes.

25.Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic: dels furts, dels robatoris, del robatori i furt d'ús de vehicles, de la usurpació, de les defraudacions, dels danys.

26.Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.

27.Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes comesos amb motiu de l'exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques garantides per la constitució.

28.Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones.

29.Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Disposicions generals. Competències, funcions, organització institucional i finançament. Violència masclista.

30.Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI fòbia. Disposicions generals. Polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva de les persones LGTBI: professionals que actuen en àmbits sensibles. Mecanismes per garantir el dret a la igualtat: disposicions generals