Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 335739
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació mitjançant projectes que generin ocupació estable
El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social, es fa ressò de la Convenció Internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat aprovada el 13 de desembre de 2006 per l'Assemblea General de les Nacions Unides, que va suposar la consagració de l'enfocament de drets de les persones amb discapacitat a les quals considera com a subjectes titulars de drets, l'exercici ple i efectiu dels quals han de garantir els poders públics.
Entre els drets que les administracions públiques han de protegir de forma especialment intensa, hi figura el del treball, de manera que es preveu com a finalitat de la política d'ocupació augmentar les taxes d'activitat i d'ocupació i d'inserció laboral de les persones amb discapacitat. A aquest efecte, s'estableixen diversos tipus d'ocupació perquè les persones amb discapacitat puguin exercir el seu dret al treball, entre els quals figura l'ocupació protegida en centres especials d'ocupació, la regulació dels quals conté el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre.
La normativa estatal, per mitjà de l'Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d'octubre de 1998, preveu ajuts públics destinats a fomentar la integració laboral de les persones discapacitades en centres especials d'ocupació amb l'objecte de consolidar les polítiques actives adreçades a treballadors amb discapacitat per lluitar contra la seva exclusió del mercat laboral. Entre els ajuts que s'hi preveuen figuren els adreçats a fomentar projectes generadors d'ocupació. L'Ordre ministerial de 16 d'octubre de 1998 esmentada es va adequar a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per mitjà de l'Ordre TAS/816/2005, de 21 de març, que la inclou en l'article 2 e.
D'acord amb l'Estratègia sobre els drets de les persones amb discapacitat 2021-2030, basada en l'Estratègia Europea sobre discapacitat 2010-2020, les estadístiques d'ocupació indiquen que les persones amb discapacitat, especialment les que presenten una discapacitat severa, tenen taxes d'activitat baixes i nivells d'ocupació molt baixos. Per això, resulta necessari donar prioritat a la contractació de persones amb aquest tipus de discapacitat respecte de la contractació de la resta de persones amb discapacitat, de manera que mentre la contractació de persones amb discapacitat severa es pot subvencionar amb el finançament del 100 % de la inversió o despesa subvencionable, sempre amb el límit de les quanties màximes que es preveuen, la contractació de la resta de persones amb discapacitat se subvenciona amb un màxim del 75 % de la inversió i/o despesa subvencionable amb el mateix límit indicat.
D'altra banda, amb l'objectiu de no posar obstacles a la consecució de la integració de les persones amb discapacitat en el mercat laboral, el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional, va derogar en part l'Ordre TAS/816/2005 esmentada, de manera que exceptua del règim de concurrència competitiva els ajuts que potencien la integració laboral d'aquestes persones en centres especials d'ocupació i estableix pel que fa al cas un règim de concessió directa, en aplicació de l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
El Reial decret 99/1996, de 26 de gener (BOE núm. 52, de 29 de febrer), va disposar el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als programes d'ajuts per a l'ocupació, incloent-hi la gestió dels ajuts i de les subvencions respecte de la integració laboral de les persones amb discapacitat. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir aquests serveis i funcions per mitjà del Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació; en l'article 1.2, apartats 24 i 25, preveu que poden ser objecte de subvenció els projectes generadors d'ocupació estable per a treballadors minusvàlids desocupats en centres especials d'ocupació.
Els ajuts prevists en aquesta convocatòria són compatibles amb el Mercat Comú perquè estam inclosos entre els prevists en el Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels article 107 i 108 del Tractat (DOUE de 26 de juny de 2014).
Aquestes subvencions s'inclouen en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, dins l'objectiu IV, “Convivència i institucions sòlides”; línia IV.3;”Programes d'integració i inclusió socials”; Convocatòria IV.3.5,”Ajuts a la integració laboral de persones amb discapacitat”, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10) i prorrogat mitjançant Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB n.º 11, de 26 de gener).
El Consell de Govern, en la sessió del dia 5 de juliol de 2021, va acordar autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d'acord amb 10.2 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.
L'article 3 de l'Ordre de 4 de maig de 2005 abans esmentada disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, d'acord amb els preceptes abans esmentats, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte i actuacions
Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria informativa per concedir ajuts i subvencions destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació, definits i regulats en l'article 43 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, i en el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels centres especials d'ocupació, mitjançant la promoció de projectes que generin ocupació estable per a persones amb discapacitat desocupades, per mitjà de la creació de centres especials d'ocupació o de l'ampliació de la plantilla dels que ja estiguin en funcionament. Aquesta convocatòria inclou els programes amb les següents actuacions:
a) Programa 1: ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.
b) Programa 2: ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat a la resta de centres especials d'ocupació.
Aquests programes inclouen les següents actuacions:
a) Assistència tècnica per a la creació d'ocupació.
b) Inversions fixes que comportin la creació de llocs de treball estable.
c) Finançament parcial d'interessos de préstecs per a generació d'ocupació.
Segon
Bases reguladores
Els ajuts i les subvencions concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen pel que disposa l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), i també per l'Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d'octubre de 1998 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajuts i de subvencions públics destinats al foment de la integració de persones minusvàlides en centres especials d'ocupació i treball autònom (BOE núm. 279, de 21 de novembre); per l'Ordre TAS/816/2005, de 21 de març, per la qual s'adeqüen al règim jurídic establert en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les normes reguladores de subvencions que concedeix el Servei Públic d'Ocupació Estatal en els àmbits d'ocupació i formació professional ocupacional (BOE núm. 78, d'1 d'abril), i pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d'abril).
Tercer
Partides pressupostàries
El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de set-cents cinquanta mil euros (750.000 €), distribuïts amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts de l'any 2021 pels imports següents:
a) Programa 1: ajuts destinats a la integració de les persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.
— 12401 322A01 47000.00 21021..............................100.000 €
— 12401 322A01 48000.00 21021..............................400.000 €
b) Programa 2: ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en la resta de centres especials d'ocupació.
— 12401 322A01 47000.00 21021 …….......................... 150.000,00 €
— 12401 322A01 48000.00 21021 …….......................... 100.000,00 €
L'assignació a cada una de les partides és vinculant per l'import total i no per cada partida.
2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit inicialment assignat es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.
3. Els crèdits assignats a cada un dels programes poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cadascun, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.
4. Es fa constar que els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d'Ocupació Estatal del Ministeri de Treball i Economia Social.
Quart
Àmbit temporal i territorial d'aplicació
1. De conformitat amb la regla general que estableix l'article 3.6 de les bases reguladores, el termini per iniciar i dur a terme les activitats que es poden subvencionar comprèn des del 1 de novembre de 2020 fins a 31 d'octubre de 2021.
2. Respecte de l'àmbit territorial, tan sols es poden concedir subvencions per a centres especials d'ocupació amb domicili i/o centre de treball a les Illes Balears.
Cinquè
Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiàries de les subvencions les entitats titulars dels centres especials d'ocupació que figurin inscrits com a tals en el Registre de Centres Especials d'Ocupació de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, i també els centres esmentats, quan tinguin personalitat jurídica pròpia.
A aquest efecte, els centres especials d'ocupació sense personalitat jurídica pròpia s'han de gestionar de manera diferenciada de la seva entitat titular i d'altres centres de treball que pugui tenir l'entitat esmentada, per la qual cosa han de portar la comptabilitat separada, tenir compte de cotització propi en la Seguretat Social i disposar d'un compte bancari independent i exclusiu per a totes les despeses i ingressos derivats de la seva activitat.
2. Tots els sol·licitants de les subvencions han de complir els requisits següents:
a) El projecte que es presenti ha de suposar la generació d'ocupació estable. S'entén que es genera ocupació estable quan es contracta de manera indefinida (ordinària o fixa discontínua) una persona amb discapacitat inscrita en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació corresponent, i també quan es transformin en indefinits els contractes temporals subscrits amb persones amb discapacitat, sempre que aquestes constin inscrites en demanda d'ocupació abans del contracte temporal que es transforma.
b) La incorporació dels treballadors amb contracte indefinit o la transformació de contractes temporals en indefinits ha de suposar un increment net de l'ocupació fixa de les persones amb discapacitat en el centre especial d'ocupació en relació amb la mitjana dels dotze mesos anteriors a la contractació. Per calcular aquest increment, s'han de tenir en compte les regles següents:
- El nivell de plantilla de persones amb discapacitat s'ha de calcular sobre la base de la mitjana aritmètica de persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació amb contractació indefinida o fixa discontínua en els dotze mesos immediatament anteriors a la contractació o, si pertoca, en el nombre de mesos realment transcorreguts des de la data d'inscripció del centre especial d'ocupació en la Seguretat Social. A aquest efecte, s'ha de computar cada persona amb discapacitat en proporció al nombre de dies efectivament treballats en el període de referència i s'han de comptar tots els treballadors fixos del centre amb independència de la seva jornada.
- Si la xifra de plantilla mitjana del centre especial d'ocupació resulta amb nombres decimals, s'arrodonirà a la unitat superior si el decimal és major de 0,5 i a la unitat inferior si és menor o igual a 0,5.
- S'entén que hi ha un increment de plantilla fixa quan la plantilla fixa mitjana de l'empresa s'incrementa almenys en un treballador o treballadora com a conseqüència de la contractació indefinida de la persona amb discapacitat, la subvenció de la qual se sol·licita.
c) Quan es tracti de centres especials d'ocupació que ja estan en funcionament, la contractació indefinida o la transformació objecte de la subvenció, ha de suposar també un increment de la plantilla fixa de persones amb discapacitat que es va assolir en el centre en el darrer expedient d'ajuts aprovat per un altre projecte generador d'ocupació, sempre que aquest s'hagi produït en els darrers dos anys.
d) En tot cas, s'han d'excloure del còmput d'increment de la plantilla fixa, els contractes indefinits que s'hagin extingit en els períodes de referència esmentats per acomiadament disciplinari declarat com a procedent, els efectuats per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció de l'article 51 de la Llei de l'Estatut dels Treballadors o per causes objectives de l'article 52 de la mateixa Llei, o els motivats per dimissió, mort, jubilació o incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa del treballador, com també les baixes motivades per la seva integració en una altra empresa. La concurrència d'algun d'aquests supòsits s'ha d'acreditar fefaentment.
e) Si no es compleixen els requisits establerts en les lletres a i b anteriors, s'han de formalitzar els contractes que corresponguin perquè la contractació o la transformació per la qual se sol·licita l'incentiu es pugui subvencionar. Aquests contractes necessaris per complir aquests requisits no són subvencionables.
f) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.
g) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pugui comprovar que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
h) Haver duit a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que preveu el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció i haver efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reial decret.
i) Acreditar que no està incursa en cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
j) No estar incurs en un procediment de desqualificació com a centre especial d'ocupació. En el supòsit que s'hagi iniciat un procediment de desqualificació, l'entitat afectada podrà sol·licitar les subvencions però el procediment de concessió romandrà suspès i pendent del resultat del procediment de desqualificació. La suspensió del procediment s'ha de comunicar a les persones interessades i el termini de suspensió no pot ser superior a tres mesos.
k) No haver estat sancionades o condemnades en els tres últims anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.
l) Complir els requisits establerts amb caràcter general en el capítol I i, amb caràcter específic, en l'article 34 del prorrogat Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Sisè
Persones que poden ser contractades pels centres especials d'ocupació
1. Es poden incorporar com a treballadores i treballadors en centres especials d'ocupació:
a) Les persones amb discapacitat definides de l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, inscrites com a demandants d'ocupació en el servei públic d'ocupació, amb la resolució motivada prèvia dels òrgans tècnics competents per qualificar el grau de minusvalidesa, en la qual s'han de determinar les seves possibilitats d'integració real i de capacitat de treball, d'acord amb allò que preveu el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, i amb el que disposa el Reial decret 1368/1985, de 17 de juliol, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial dels minusvàlids que treballin en centres especials d'ocupació.
b) Les persones amb discapacitat definides de l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013 que són titulars d'un contracte temporal amb el centre especial d'ocupació i aquest contracte es transformi en indefinit, i, abans de la contractació temporal que es transforma, constaven inscrites en demanda d'ocupació, amb la resolució motivada prèvia indicada en la lletra a d'aquest apartat.
Es considerarà que es tracta de transformacions els casos de treballadors o treballadores titulars d'un contracte temporal que causen baixa com a tals i alta com a titulars d'un contracte indefinit.
2. Es consideren persones amb discapacitat les referides a l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, abans meritat.
3. A l'efecte de càlcul de la subvenció, es consideren persones amb discapacitat severa les següents:
1r. Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental o persones amb discapacitat intel·lectual amb un grau de minusvalidesa reconegut igual o superior al trenta-tres per cent (33 %).
2n. Persones amb discapacitat física o sensorial amb un grau de minusvalidesa reconegut igual o superior al seixanta-cinc per cent (65 %).
4. El grau de minusvalidesa igual o superior al 33 % s'ha d'acreditar mitjançant la resolució o certificat de l'òrgan competent. Per evitar retards en el procediment per causes alienes a l'entitat interessada, s'entén acomplert el tràmit d'aportació dels certificats renovats amb la presentació de la sol·licitud de renovació a l'òrgan competent. No obstant això, en cas que l'òrgan competent no concedeixi la renovació sol·licitada, l'entitat beneficiària haurà de retornar la subvenció concedida per la contractació de la persona en qüestió amb els interessos corresponents.
Setè
Termini i presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds comença el tercer dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 10 de setembre de 2021.
2. Els models oficials de sol·licitud de les ajudes poden obtenir-se en la web de la Direcció General de Treball i Salut Laboral de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, adreça d'Internet
https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites?pag=0®s_pag=10&filtro={%22ua%22:%2240%22,%20%22familias%22:%222%22}
3. Les sol·licituds es presentaran en el Registre Electrònic Comú dirigit a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball del Govern de les Illes Balears, d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, juntament amb la documentació establerta en aquesta convocatòria.
De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l'interessat perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi duit a terme l'esmena.
4. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de fer la petició de l'ajut per mitjà de la seva o del seu representant legal degudament acreditat.
5. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que exigeixen l'ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.
Vuitè
Documentació comuna
1. Les entitats sol·licitants han d'acreditar documentalment el compliment dels requisits comuns que preveu l'apartat cinquè, punt 2, d'aquesta convocatòria:
a) Per acreditar l'increment net de la plantilla fixa de persones amb discapacitat en el centre especial d'ocupació, l'entitat sol·licitant ha d'aportar la documentació següent:
- Informe de vida laboral del codi de compte de cotització en què estan d'alta les persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació dels dotze mesos immediatament anteriors a la contractació indefinida inicial o a la transformació del contracte temporal.
- Informe de vida laboral del codi de compte de cotització esmentat del dia de la contractació inicial o de la transformació del contracte.
- Informe de vida laboral del codi de compte de cotització esmentat del dia en què es va contractar el darrer treballador inclòs en el darrer projecte de generació subvencionat, sempre que s'hagi produït en els dos darrers anys.
b) L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social s'ha de fer mitjançant el certificat corresponent expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.
c) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
d) Quant al requisit que preveu la lletra h del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, s'ha d'acreditar que l'empresa ha duit a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reglament dels serveis de prevenció, aprovat pel Reial decret 39/1997, de 17 de gener (BOE núm. 27, de 31 de gener), i que ha efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reglament.
e) Respecte del requisit establert en la lletra i del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de no estar sotmès a cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
f) Respecte al requisit fixat a la lletra k del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de no haver estat sancionades o condemnades en els tres últims anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.
g) Pel que fa al requisit establert en la lletra l del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de complir els requisits establerts en el capítol I i en l'article 34 del prorrogat Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny, abans esmentat.
2. A més, les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Memòria explicativa del projecte objecte de les subvencions, en els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
b) Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
L'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir sobre això mitjançant un escrit presentat davant la Direcció General de Treball i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.
c) Acreditació de no estar sotmès a cap de les prohibicions recollides en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, la qual cosa s'ha de fer d'acord amb allò que estableix l'apartat 6 del mateix article.
d) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries.
El model corresponent el podeu trobar a l'adreça electrònica https://www.caib.es/seucaib/es/202/administraciones/tramites/servicio/4486284
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concessió directa, prèvia sol·licitud, de conformitat amb l'article 2.1.a) del Reial decret 357/2006, de 24 de març.
2. En aplicació de l'article 5.5 de les bases reguladores, aprovades per mitjà de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per concedir els ajuts que regula aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre Electrònic Comú d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que no són necessàries la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si.
3. Així mateix, les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d'admissió, a mesura que es presentin en el Registre General de la Conselleria de Model Econòmic,Turisme i Treball. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi aquest termini, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts per mitjà d'una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. No obstant el que ha estat exposat, en cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix en aquesta Resolució i una vegada s'hagi requerit d'acord amb l'apartat setè.4, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l'article 6.2 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral la tramitació de les sol·licituds i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció.
2. D'acord amb l'article 7.1 de la mateixa Ordre, l'òrgan competent per resoldre és la persona titular de la Conselleria de Model Econòmic,Turisme i Treball, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida.
3. El termini per resoldre la sol·licitud i notificar la resolució és de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.
4. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
Onzè
Justificació i pagament
1. L'import de la subvenció s'ha d'abonar una vegada que s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir.
2. L'entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció en els termes que disposa l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Com a mínim s'haurà de justificar l'import de la subvenció concedida atès que en aquest programa l'ajut no s'estableix aplicant un determinat percentatge sobre la inversió pressupostada per l'entitat sol·licitant, sinó que l'import màxim a què pot arribar la subvenció és una quantitat fixa que s'estableix en funció del nombre de persones amb discapacitat que es contracten com també del tipus i grau de discapacitat d'aquestes.
Es consideren despeses subvencionables les que responguin, sens dubte, a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció i es duguin a terme en el termini d'execució fixat en l'apartat quart, punt 1, d'aquesta convocatòria. A aquest efecte, s'ha de considerar com a despesa efectuada la que s'hagi pagat efectivament fins a la data de finalització de la justificació.
3. La justificació de les actuacions que preveu aquesta convocatòria s'ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que s'ha de compondre dels documents següents, de conformitat amb el model que s'adjunta en l'annex 2 d'aquesta convocatòria:
a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d'imputació, per a la correcta comprensió de l'activitat efectivament realitzada i la seva relació amb el projecte presentat pel beneficiari i amb l'aprovat per l'Administració. A més, la memòria ha d'incloure tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.
b) Relació dels justificants imputats mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin acreditar el compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.
c) Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d'incloure una còpia de les factures i d'altres documents de valor probatori equivalent i s'ha d'ajustar a les previsions establertes en el Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE núm 289, de 1 de desembre) i documents justificatius dels pagaments efectuats.
4. Com a documentació justificativa de les despeses efectuades a què es refereix la lletra c del punt anterior, les entitats beneficiàries han d'aportar la següent:
— Relació de persones amb discapacitat desocupades que s'han contractat.
— Justificants de les contractacions indefinides de les persones amb discapacitat contractades (contractes de treball subscrits i la seva comunicació al servei públic d'ocupació, i també documents d'alta en la Seguretat Social i/o informes de vida laboral de la Tresoreria General de la Seguretat Social).
A més, segons el tipus d'acció, s'ha de presentar la documentació següent:
— En cas d'assistència tècnica: rebuts i altres documents justificatius de les despeses i documentació acreditativa dels pagaments efectuats.
— En cas d'efectuar una inversió fixa en projectes d'interès social: factures, rebuts i altres documents de la inversió feta i documentació acreditativa dels pagaments efectuats.
— En supòsits de subvenció parcial dels interessos de préstecs, l'entitat beneficiària ha de justificar les inversions efectuades per mitjà de factures, rebuts i altres documents justificatius i també documentació acreditativa dels pagaments efectuats. Així mateix, una vegada que s'hagi acabat l'operació financera ha d'acreditar que s'han abonat tots els interessos del préstec mitjançant un certificat expedit per l'entitat financera que el va concedir.
5. D'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (40.000 € en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis o 15.000 € quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.
Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s'hauran d'aportar les diferents ofertes presentades i també una memòria en la qual es justifiqui expressament l'elecció en el supòsit que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.
6. El dia 10 de novembre de 2021 és la data límit per presentar el compte justificatiu a la Direcció General de Treball i Salut Laboral.
Dotzè
Concurrència i compatibilitat d'ajuts o subvencions
1. L'import dels ajuts o subvencions regulats en aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que hagi de desenvolupar el beneficiari.
2. Sens perjudici dels ajuts que regula aquesta convocatòria, els centres especials d'ocupació es poden acollir a l'ajut que concedeix el Ministeri de Treball i Economia Social de bonificació del 100 % de la quota empresarial a la Seguretat Social, incloent-hi la d'accidents de treball i de malaltia professional i també les quotes de recaptació conjunta, d'acord amb la normativa vigent en aquesta matèria i, en especial, la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.
Tretzè
Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. A més, les entitats beneficiàries dels ajuts han de mantenir els contractes indefinits creats a l'empara d'un projecte generador d'ocupació, durant un període mínim de tres anys, comptadors des de la data de la contractació indefinida de la persona amb discapacitat, llevat del cas que l'entitat beneficiària pugui justificar documentalment el cessament de la seva activitat per causes alienes a la seva voluntat. Si, per qualsevol incidència, les persones discapacitades que s'han contractat són baixa sense que s'hagi acabat el període mínim esmentat, s'hauran de substituir en el termini màxim de tres mesos per mitjà d'una nova contractació de caràcter estable, la qual no generarà cap dret de nous ajuts. La nova contractació s'ha de comunicar a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, acompanyada de la còpia del nou contracte, en el termini d'un mes.
Catorzè
Aprovació dels annexos
S'aproven els termes d'aquesta convocatòria, que consten en els annexos d'aquesta Resolució.
Quinzè
Interpretació i execució
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Setzè
Publicació de la convocatòria i efectes
Prèvia a la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, es comunica el text de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions, amb la resta de la informació que es requereixi, de conformitat amb l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
Aquesta Resolució esdevé efectiva el tercer dia hàbil següent d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Dissetè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (2 d'agost de 2021)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez
ANNEX 1 Ajuts per a projectes generadors d'ocupació
I. Objectiu dels ajuts
L'objectiu d'aquests ajuts és donar suport a la creació de llocs de treball estable per a persones amb discapacitat per mitjà de projectes amb inversions en actius fixos, interessos de préstecs o assistència tècnica. Tenen la consideració de llocs de treball de caràcter estable els ocupats per treballadors amb discapacitat amb contractes indefinits inicials i també les transformacions de contractes temporals en indefinits.
II. Tipus d'ajuts
1. Ajuts per assistència tècnica a la creació d'ocupació estable:
Es poden subvencionar les despeses ocasionades per l'assistència tècnica necessària per crear o ampliar els llocs de treball de caràcter estable per a persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació.
L'assistència tècnica l'han de fer empreses o persones físiques especialitzades i amb garanties de solvència professional que tenguin aquesta activitat com a objecte social i consti en el corresponent epígraf de l'IAE. Pot consistir en alguna de les modalitats següents:
a) Estudis de viabilitat, organització, comercialització, diagnosi i altres de naturalesa anàloga.
b) Estudis i informes econòmics, excepte quan siguin obligatòries per exigència normativa.
c) Assessorament en les diverses àrees de gestió empresarial, excepte les tasques que, per la seva naturalesa, tenguin caràcter ordinari i continuat en l'activitat de l'empresa.
La petició dels ajuts es pot fer a instància de part o es pot promoure d'ofici quan l'estudi de l'expedient ho requereixi. La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot subvencionar en la seva totalitat el cost de l'assistència tècnica quan es promogui d'ofici; en cas contrari, s'ha de subvencionar fins a un màxim del cinquanta per cent (50 %) del cost.
2. Ajuts per a la creació d'ocupació per mitjà de la inversió fixa en projectes d'interès social.
Amb aquests ajuts se subvenciona la creació d'ocupació estable de persones amb discapacitat mitjançant el finançament de projectes d'inversió en actius fixos del centre que tinguin viabilitat econòmica i financera.
3. Ajuts per subvencionar parcialment els interessos dels préstecs que s'obtinguin d'entitats de crèdit, públiques o privades, que s'adrecin a projectes que generin ocupació estable per a les persones amb discapacitat en els centres especials d'ocupació:
a) La subvenció ha de ser, com a màxim, de tres punts del tipus d'interès fixat per l'entitat que concedeix el crèdit al sol·licitant i s'ha d'abonar d'una sola vegada, en una quantia calculada com si la subvenció es meritàs cada any de la duració del préstec, incloent-hi el possible període de carència.
b) El tipus d'interès que hagi de pagar l'entitat beneficiària, després de calcular la subsidiació, no podrà resultar inferior a un punt i es destinarà obligatòriament a l'amortització parcial del principal. El termini màxim subvencionable, inclosa la carència, serà de quinze anys.
III. Quantia dels ajuts
1. Les subvencions que preveu aquest annex, en el seu conjunt, tenen les quanties màximes següents:
A) Per la contractació de persones amb discapacitat severa definides en l'apartat sisè.3 d'aquesta convocatòria:
a) Dotze mil euros (12.000 €) per lloc de treball creat de caràcter estable, si el centre especial d'ocupació supera el noranta per cent (90 %) de treballadors amb discapacitat respecte del total de la plantilla.
b) Nou mil euros (9.000 €) per lloc de treball creat de caràcter estable, si el centre especial d'ocupació té un nombre de treballadors discapacitats comprès entre el setanta per cent (70 %) i el noranta per cent (90 %) del total de la plantilla.
B) Per la contractació de la resta de persones amb discapacitat:
El 75 % de les quanties indicades en el punt A) anterior, en funció del percentatge de treballadors amb discapacitat en el centre especial d'ocupació sol·licitant.
2. Les quanties indicades per a aquest programa es refereixen a llocs de treball creats de caràcter estable a jornada completa. En cas de contracte de treball a temps parcial, la subvenció s'ha de reduir proporcionalment a la jornada laboral feta.
3. Per determinar el percentatge de treballadors minusvàlids, no s'ha de computar com a plantilla el personal no minusvàlid dedicat a la prestació de serveis d'ajust personal i social, i tampoc el que presti serveis en les activitats o llocs de treball específics que, per la seva naturalesa o complexitat, no poden ser desenvolupats per persones discapacitades.
Es consideren serveis d'ajust personal i social els de rehabilitació, els terapèutics, els d'integració social i els culturals i esportius que procurin al treballador o treballadora amb discapacitat del centre especial d'ocupació una rehabilitació personal més gran i una adaptació millor de la seva relació social.
IV. Documentació específica
1. Els sol·licitants dels ajuts corresponents a aquest programa han d'acreditar que el projecte de creació d'ocupació té viabilitat tècnica, econòmica i financera i que implicarà la creació d'ocupació estable per a persones amb discapacitat, mitjançant la presentació d'un estudi econòmic detallat.
2. Així mateix, i a més de la documentació comuna indicada en l'apartat vuitè d'aquesta convocatòria, segons el tipus d'actuacions s'ha d'aportar la documentació específica següent:
a) Per a l'assistència tècnica:
— Memòria detallada del projecte que justifiqui la necessitat d'assistència tècnica.
— Memòria de l'entitat o el currículum de les persones que facin l'estudi d'assessorament. Si es tracta de persones físiques, s'ha d'aportar el currículum de qui faci l'estudi d'assessorament; si es tracta d'una persona jurídica, nota simple del Registre Mercantil que acrediti que està facultada per efectuar el treball.
— El pressupost detallat de l'assistència tècnica i l'índex del seu contingut, en el cas que en el moment de la sol·licitud no s'hagi efectuat aquesta o còpia del projecte definitiu de l'assistència realitzada, i còpies de les factures definitives si s'hagi realitzat.
b) Si es tracta de sol·licituds per sufragar la inversió fixa en projectes d'interès social, s'ha d'acreditar en la sol·licitud, o posteriorment, però prèviament a la concessió de la subvenció, que els nous llocs de treball generats per la creació o ampliació del centre corresponen a persones amb discapacitat desocupades. Amb aquest efecte, s'ha de presentar el certificat vigent de discapacitat expedit per l'òrgan competent en els termes de l'apartat sisè d'aquesta convocatòria, i també el d'estar desocupat i figurar inscrit com a demandant d'ocupació en l'oficina del servei públic d'ocupació prèviament a la contractació indefinida; en el cas de transformacions de contractes temporals en indefinits, la inscripció com a demandant d'ocupació ha de ser prèvia a la subscripció del contracte temporal que es transforma.
Juntament amb la documentació esmentada, en els projectes d'interès social s'ha de presentar el projecte de viabilitat tècnica, econòmica i financera adreçat a la justificació de la necessitat de l'ajut, signat pel representant legal del centre, que inclogui els apartats següents:
— Memòria explicativa del projecte i antecedents. S'hi ha d'incloure la descripció de l'entitat i els antecedents, la identificació del projecte i el seu interès social, el currículum i l'experiència professional del promotor o persona que es responsabilitzi de l'activitat que es pretén dur a terme, activitat que es desenvoluparà i justificació del projecte.
— Anàlisi del mercat amb indicació de l'estructura actual, mercat potencial, anàlisi de la competència, previsió de vendes, promoció, estructura comercial, canals de distribució, captació i manteniment de clients, estratègia, etc.
— Recursos humans fent constar necessitats de personal, distribució per categories laborals, perfils, funcions de cada lloc de treball, selecció de personal i organigrama.
— Detall valorat del pla d'inversió fixa (s'hi han d'incloure les factures, siguin o no proforma i/o pressupost).
— Ampliació i documentació de les fonts financeres i del pla financer complet.
— Estats financers dels dos darrers anys i provisional. Projecte d'inversió, finançament, pla de tresoreria, anàlisi d'actiu circulant.
— Estudi economicofinancer de viabilitat del projecte, amb indicació de producció, facturació, altres ingressos, consums, costs de mà d'obra, amortitzacions, despeses financeres, compte de resultats i comptes provisionals d'explotació a dos anys i previsió de balanços a dos anys.
— Còpies de factures definitives de la inversió si s'ha efectuat i/o factures proforma i pressuposts en un altre cas.
c) En la subvenció parcial d'interessos del préstec, a més de la documentació indicada en la lletra anterior, s'ha d'acreditar la concessió del préstec i les seves condicions mitjançant un certificat expedit per l'entitat que ha concedit el préstec, en el qual s'ha d'especificar el nom del prestatari, la quantia, l'interès i el termini d'amortització.