Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLOSETA

Núm. 327833
Aprovació definitiva de l'ordenança municipal d'ús instal·acions del Centre Lloseta Emprèn

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Plenari de l'Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el passat 26-07-2021, aprovà definitivament la nova redacció de la Ordenança Municipal d'ús de les instal·lacions del centre Lloseta Emprèn, segons preveu l'article 49 Llei 7/1985, de 2 d'abril, el text íntegre de l'ordenança es publicarà en el BOIB y serà d'aplicació a partir del dia següent de la seva publicació en el BOIB

 

Lloseta, en el dia de la signatura electònica (29 de juliol de 2021)

El batlle

José María Muñoz Pérez.

 

“ORDENANÇA MUNICIPAL D'US DE LES INSTAL·LACIONS DEL CENTRE LLOSETA EMPRÈN

PREÀMBUL

La Constitució Espanyola al seu article 35.1 reconeix la transcendència de l'autoocupació, ja que disposa que: «Tots els espanyols tenen el deure de treballar i el dret a la feina, a la lliure elecció de professió o ofici [...]». També l'article 40.1 assenyala que: «Els poders públics promouran les condicions favorables per al progrés social i econòmic i per a una distribució de la renda regional i personal més equitativa, dins el marc d'una política d'estabilitat econòmica. De manera especial realitzaran una política orientada a la plena ocupació».

Per altra banda, el Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació destaca al seu article 4, paràgraf primer que: «La política d'ocupació, en el seu disseny i model de gestió, haurà de tenir en compte la seva dimensió local per ajustar-la a les necessitats del territori, de manera que afavoreixi i doni suport a les iniciatives de generació d'ocupació en l'àmbit local».

Així mateix, l'article 28.2 de la Llei 20/2007, de 11 de juliol, de l'Estatut del treball autònom fa referència a l'assessorament tècnic i la informació de l'autònom per a la seva creació, consolidació i renovació, promovent, a aquests efectes, les fórmules de comunicació i cooperació entre aquests, que neix del foment del treball autònom.

Exposat tot l'anterior i amb l'objecte de convertir-se també en un Punt d'Atenció a l'Emprenedor (PAE), assumint les seves funcions que venen recollides a l'article 13.2 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i emprenedores i la seva internacionalització, que resa que «[...] s'encarregaran de facilitar la creació de noves empreses, l'inici efectiu de la seva activitat i el seu desenvolupament, a través de la prestació de serveis d'informació, tramitació de documentació, assessorament, formació i suport al finançament empresarial» i amb les facultats derivades de l'article 29.2 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, s'aprova la present ordenança municipal d'ús de les instal·lacions del centre Lloseta Emprèn.

 

TÍTOL

PRELIMINAR

Disposicions generals

 

Article 1.

Objecte.

Constitueix l'objecte d'aquesta ordenança regular l'ús i funcionament de les instal·lacions  municipals del centre Lloseta Emprèn situades al carrer Ramon i Cajal, nº 1, 2ª planta, així com els drets i deures de les persones usuàries de les mateixes, i establir el règim sancionador derivat de l'ús incorrecte de les instal·lacions.

 

Article 2.

Centre Lloseta Emprèn.

El centre Lloseta Emprèn té com a objectiu el foment de l'autoocupació al municipi de Lloseta. Per això, s'oferirà un servei gratuït d'assessorament i acompanyament a les persones emprenedores, així com un centre de treball per a aquelles persones físiques o jurídiques que desenvolupin projecte empresarial al municipi i que no estiguin dins de les activitats excloses al llistat de l'article 9.

Article 3.

Persones usuàries.

1. A efectes de la present ordenança, es consideren persones usuàries de les instal·lacions del centre Lloseta Emprèn, les que es defineixen a continuació:

Emprenedors i emprenedores: aquelles persones que presentin un projecte de iniciativa empresarial o que tinguin interès en assessorament sobre emprenedoria.

Persones usuàries de les instal·lacions: aquelles persones, físiques o jurídiques que, d'acord amb el present reglament, facin ús de les instal·lacions del centre mitjançant el lloguer d'un espai, per dur a terme activitats relacionades amb la seva empresa ja constituïda al municipi.

Persones visitants: Aquelles que assisteixen a les activitats relacionades amb l'activitat empresarial del negoci radicat al municipi que desenvolupin les persones físiques o jurídiques que facin un ús de les instal·lacions.

2. Les instal·lacions, independentment de la forma de gestió, són d'accés lliure per totes les persones usuàries descrites anteriorment sense cap altre limitació que les establertes per les lleis o en aquesta ordenança. Per tant, poden ser empleades per persones físiques o jurídiques.

Article 4.

Horari d'ús.

Es podrà fer ús de les instal·lacions els dies i hores fixats per a aquestes, per l'òrgan competent.

 

TÍTOL I

Funcionament de les instal·lacions

CAPÍTOL I

Serveis disponibles

 

Article 5.

Serveis principals.

El centre Lloseta Emprèn ofereix principalment els següents serveis:

a) Assessorament sobre emprenedoria i acompanyament a les persones emprenedores durant la constitució i desenvolupament del seu projecte empresarial.

b) Lloguer d'espais de treball per a empresaris o empresàries.

c) Sala de reunions.

Article 6. Assessorament sobre emprenedoria i acompanyament a les persones emprenedores durant el desenvolupament i constitució del seu projecte empresarial.

Durant els dies que es fixin, al centre hi haurà una persona encarregada d'assessorar a les persones emprenedores que sol·licitin aquest servei, proporcionant-los tota la informació que aquestes demanin en matèria de emprenedoria. La persona encarregada també vetllarà per donar suport i acompanyar a les idees de projectes empresarials que les persones emprenedores presentin i les ajudarà en el procés de constitució de la seva empresa.

Article 7.

Espais de treball per a empresaris o empresàries.

1. L'Ajuntament de Lloseta posa a disposició de les empresàries i els empresaris al centre Lloseta Emprèn espais de treball permanents que comptaran amb els següents serveis complementaris:

a) Escriptori i cadires a cada espai reservat.

b) Climatització.

c) Dispensador d'aigua.

d) Internet.

e) Electricitat.

f) Sala de reunions

2.  Al llistat de l'apartat anterior, no estan inclosos els serveis de telefonia i equips informàtics, exceptuant aquests darrers els que es troben a la sala de reunions. La persona usuària que utilitzi algun dels espais reservats serà la que aportarà els serveis de telefoni i equips informàtics a utilitzar en aquests.

Article 8.

Sala de reunions.

El centre Lloseta Emprèn ofereix una sala de reunions per aquells empresaris o empresàries que la sol·licitin per ells i les seves visites. La sala disposarà dels equipaments informàtics necessaris per a poder establir reunions.

CAPÍTOL II

Procediment d'accés a les instal·lacions

Secció 1ª  Persones emprenedores

Article 9.

Accés a les instal·lacions per les persones emprenedores.

1. Les persones emprenedores que vulguin fer ús del serveis d'assessorament que es descriuen a l'article 5 a), hauran de demanar cita prèvia al telèfon de l'Ajuntament, o bé enviar un correu a l'adreça electrònica: llosetaempren@ajlloseta.net,  indicant el motiu pel qual la demanen.

2. Les persones emprenedores hauran d'acudir a la cita proveïts de la documentació que els sigui indicada i es comprometen mitjançant la signatura d'una declaració responsable que se'ls remetrà per correu, a assistir el dia de la cita. En cas de que la persona no es presenti, excepte per causes de força major o la persona pugui justificar la seva absència, es considerarà falta lleu i com indica l'article 29.2a i se li denegarà tornar utilitzar el servei d'assessorament durant 1 mes.

3. En cas de reiteració de la falta anterior, la falta es seguirà considerant lleu i la denegació del servei s'anirà prorrogant al següent mes.

Secció 2ª  Ús de les instal·lacions per persones físiques o jurídiques.

Article 10.

Sol·licitud d'accés a les instal·lacions per les persones físiques o jurídiques que vulguin fer-ne ús.

1. Les persones físiques o jurídiques que tinguin un negoci ja constituït a Lloseta, i que desenvolupin una activitat que no estigui exclosa d'acord amb l'article següent; que vulguin fer un ús de les instal·lacions per dur a terme activitats relacionades amb la seva empresa, haurà d'emplenar el model de sol·licitud corresponent  per a poder reservar un espai. Al model mencionat, hauran de redactar una memòria breu sobre l'activitat empresarial que duen a terme.

2. La convocatòria estarà permanentment obert i es podran presentar sol·licituds qualsevol moment.

3.Podran accedir a l'espai coworking fins a un màxim de dos membres per a cada sol·licitud. La concessió és a l'activitat empresarial, no a títol personal de sol·licitant, així, a l'empresa podrà acordar l'ús del mateix espai per altres membres o treballadors seus. A la sol·licitud farà constar el membres que la integren.

4. Els models de sol·licitud estaran a disposició dels interessants en les oficines de l'Ajuntament i a la web https://ajlloseta.net/

5. Les persones físiques podran presentar les seves sol·licituds al registre general de l'ajuntament durant l'horari d'atenció al públic o bé a través de qualsevol dels mitjans que es recullen a l'article 16.4 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions Públiques .

6. Les persones jurídiques hauran de presentar les sol·licituds telemàticament en virtut de la seva obligatorietat de relacionar-se electrònicament amb l'administració tal i com preveu l'article 14.1a de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. NO complir aquest requisit serà motiu de denegació de la reserva de l'espai que es sol·liciti.

 

Article 11.

Activitats empresarials excloses.

No podran accedir a un espai de coworking:

a) Els projectes i activitats d'economia creativa que no siguin compatibles amb el règim d'usos de l'espai.

b) Els projectes i activitats que tinguin com a activitat principal l'emmagatzemament i distribució de mercaderies i la distribució comercial.

c) Els projectes i activitats que en el moment de l'accés a l'espai Lloseta Emprèn, es trobin ocupant o, tinguin reconegut el dret a ocupar, un altre espai públic subvencionat o de preu subvencionat.

d) Les activitats que disposin d'altre espai adient excepte quan acreditin la necessitat o utilitat d'accedir a l'Espai Lloseta Empren.

 

Article 12.

Comissió de valoració de les sol·licituds.

1. Les sol·licituds seran valorades per una comissió que estarà integrada per una tècnica o tècnic (AODL), secretari o secretària municipal i per la persona titular competent en matèria de comerç en veu però sense vot.

2. Son funcions de la comissió de valoració:

a) Conèixer i informar les sol·licituds.

b) Emetre informes en relació a adjudicacions d'espai, rescissions, pròrrogues i sobre qualsevol dubte o qüestió que es susciti en aplicació de la present ordenança.

c) Elevar als òrgans competents la proposta de resolució.

 

Article 13.

Criteris de valoració.

1. Les sol·licituds es valoraran pels següents criteris:

a) Registre d'ordre entrada sol·licitud.

b) Coherència tècnica.

c) Coherència econòmica del projecte.

d) Grau d'innovació i/o aportació de valor afegit i/o de millora per a l'entorn local.

e) Creació nova empresa o menys de 24 mesos de creació.

2.  Els elements de valoració seran els que es descriuen a continuació:

A) Aspectes del projecte:

1.Coherència tècnica, legal, comercial, econòmica i financera del projecte. Descripció del pla de producció. Fins a 25 punts.  Grau de dificultats legals, complexitat del procés productiu, viabilitat comercial, inversió i recursos propis.

2.Capacitat tècnica/professional dels promotors: coneixements i experiència demostrable. Fins a 25 punts.

3.Sinergies, possibilitat de cooperació i creació d'una xarxa de contacte entre ells. Fins a 10 punts. Amb aquesta finalitat es valorarà positivament la realització de propostes de dinamització i el compromís de col·laboració en quant a la realització d'activitats a l'espai.

4.Nivell d'innovació i creativitat del projecte. Fins a 10 punts. Es valorarà la innovació tecnològica sostenible; l'aplicació de noves idees; el desenvolupament de nous conceptes, productes o serveis; la innovació dins el procés productiu i de gestió. En qualsevol cas es valorarà l'impacte del nivell d'innovació en l'augment de la productivitat i competitivitat de l'empresa.

B) Elements personals:

1. Capacitats i competències emprenedores: actitud professional i personal, habilitats de comunicació, claredat d'exposició del projecte, experiència de treball en equip, interessos professionals personals. Fins a 25 punts.

2. Emprenedors i emprenedores que pertanyin a grups amb dificultat d'inserció en el món laboral: joves menors de 30 anys, dones, majors de 45 anys i aturats de llarga durada. Emprenedors i emprenedores amb certificació de minusvalidesa de al menys un 33%. Fins a 5 punts.

3. Per poder accedir a un espai de treball del centre Lloseta Emprèn serà necessari obtenir al menys el 50% de puntuació de l'apartat A i de l'entrevista de l'apartat B i obtenir una puntuació final igual o superior als 50 punts.

Article 14.

Subsanació de la sol·licitud.

Si és considerés que la informació i/o documentació aportada no fos suficient i/o tingués defectes es notificarà al/s sol·licitants/s i se'ls concedirà termini de 10 dies hàbils per a la seva esmena i/o millora, amb apercebiment que en cas contrari  se'ls tindrà per desistits.

Article 15.

Renúncia de la sol·licitud.

D'acord amb l'article 94 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones interessades podran renunciar en qualsevol moment a la seva sol·licitud presentada , en tot cas si la renuncia fos posterior a l'assignació d'un espai, no podrà presentar nova sol·licitud, manco causa justificada.

Article 16.

Instrucció i resolució.

1. L'assignació de l'espai es farà respectant l'ordre de preferència de la ubicació sol·licitada.

2. Una vegada lliurada la sol·licitud, es procedirà segons els articles anteriors.

3. Una vegada lliurada la sol·licitud o -al seu cas- esmenada aquesta, es notificarà a la persona interessada en el termini de 10 dies hàbils la concessió de l'espai sol·licitat o d'altre disponible o la denegació de la sol·licitud.

4. La concessió comportarà la reserva de l'espai durant 5 dies hàbils des de la seva notificació, termini en que la persona interessada haurà de procedir a l'abonament, si correspon, de les taxes per utilització dels espais de treball, i a fer entrega de la documentació referida a l'article 16.

5. Per estàncies superiors a 3 mesos s'ofereix també la possibilitat de domiciliar el pagament del cost total si es presenta el document de domiciliació bancària que estirà disponible a les oficines de l'ajuntament i a la seva pàgina web.

6. Per a l'adjudicació de l'espai s'haurà d'aportar la documentació prevista a l'article 19.1 d'aquesta ordenança.

7. Si no hi hagués espai disponible, es formarà una borsa o llistat de persones sol·licitants en espera.

8. Les sol·licituds que hagin estat informades negativament es podran tornar a presentar un cop eliminades les causes que motivaren la denegació.

Article 17.

Borsa de persones sol·licitants.

1. Totes aquelles sol·licituds que hagin obtingut la puntuació mínima de l'article 13.3 i que no hagin pogut accedir a un espai de treball, s'integraran a una borsa de persones sol·licitants.  Els projectes tindran una vigència de 3 mesos comptador des de la data de la seva aprovació.

2. Les persones sol·licitants seran ordenats de forma decreixent en funció de la puntuació obtinguda.

3. En cas d'existir espais vacants, s'oferiran els espais segons  l'ordre establert en la borsa.

4. Les persones interessades en accedir a un lloc de treball del centre Lloseta Empren hauran de manifestar la seva acceptació o renúncia en el termini improrrogable de tres dies.

Article 18

Recursos.

1. La resolució d'admissió o no admissió al servei i adjudicació d'espais que posa fi al procediment i finalitza la via administrativa, contra la mateixa es pot interposar recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb l'article 123 i 124 de la llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administració públiques.

2. També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa del tribunal superior de justícia de les illes balears, en el termini de dos mesos comptadors de de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb l'article 46 de la llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 19.

Adjudicació d'espais.

1. Si la persona interessada compleix els requisits descrits als articles anteriors, rebrà la notificació de l'aprovació de la sol·licitud, i prèviament haurà de lliurar la següent documentació, en el termini de 5 dies hàbils a comptar des del dia següent a la recepció de la notificació:

a) Fotocopia compulsada del DNI o CIF, si no s'hagués presentat abans.

b) Alta censal.

c) Declaració jurada de compliment de requisits i de les normes d'ús de l'Espai Lloseta Empren.

d) Per a persones jurídiques, fotocòpia compulsada de l'escriptura de constitució i/o modificació, en el seu cas, inscrita en el Registre Mercantil, si el requisit fos exigible conforme a la legislació mercantil.

e) Per a les persones jurídiques, escriptura d'apoderament del representant.

f) Els ciutadans i ciutadanes extracomunitaris hauran de presentar fotocòpia compulsada del permís de treball vigent o -al seu cas- en procés de renovació.

g) Justificant de pagament de la taxa quan correspongui o document de domiciliació bancària en cas d'estàncies superiors a 3 mesos.

2. Les persones jurídiques estan obligades a remetre la documentació anterior telemàticament en virtut de la seva obligatorietat de relacionar-se electrònicament amb l'administració tal i com preveu l'article 14.1a de la llei 39/2015,  d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. No complir aquest requisit serà motiu de subsanació en el termini de 3 dies hàbils des de l'endemà de la recepció de la notificació de subsanació de la documentació i en cas de no aportar-la s'entén que desisteix de la sol·licitud.

3. Una vegada rebuda la documentació, es comprovarà que estigui tot correcte i de ser així, en el termini de 5 dies hàbils, s'adjudicarà a la persona interessada un espai. En cas de discrepàncies amb la documentació se li concedirà un termini d'esmena de 3 dies hàbils, des de l'endemà de la recepció de la notificació de subsanació de la documentació i en cas de no aportar-la s'entén que desisteix de la sol·licitud.

4. Adjudicat l'espai, la persona rebrà una targeta electrònica d'accés a les instal·lacions i  per entrar dins el seu espai.

Article 20.

Termini.

1. La durada mínima de l'estància serà d'una setmana.

2. La durada màxima de l'estància serà de 24 mesos. 18 mesos de contracte i, facultativament una única pròrroga extraordinària de 6 mesos, a instància de part.

3. Es podran formalitzar pròrrogues a instància de la persona interessada. Les pròrrogues seran informades per l'òrgan corresponent, que les tramitarà en el termini màxim de 3 dies hàbils.

4. El sol·licitant pot rescindir l'adjudicació en qualsevol moment abans de al seva finalització pre-avisant amb un mes d'antelació per a adjudicació de mes de tres mesos de durada, pels de durada inferior serà suficient amb una setmana d'antelació.

5. Un cop exhaurida l'adjudicació, la persona ha de tornar la targeta en el termini de 2 dies hàbils.

Article 21.

Accés a la sala de reunions.

1. L'accés a la sala de reunions queda reservat als empresaris o empresàries que desenvolupin la seva activitat a Lloseta. Les o els titulars d'un espai de treball al centre Lloseta Emprèn comptaran amb un ús preferent de la sala.

2. Les empresàries i els empresaris que ja tinguin un espai de coworking reservat podran utilitzar la sala de manera totalment gratuïta. Hauran d'apuntar a una pissarra devora l'entrada de la sala, el temps pel qual volen utilitzar la sala.

3. Les empresàries i els empresaris externs, per accedir a la sala de reunions, hauran d'enviar un correu electrònic a l'adreça llosetaempren@ajlloseta.net amb l'assumpte «Reserva sala de reunions» indicant el nombre de persones que hauran d'assistir a la reunió. Com a màxim es permet un total de 6 persones dins la sala, incloent  la persona sol·licitant. i el temps pel qual volen utilitzar la sala.

4. En cas de discrepàncies, incidències o situacions similars, l'ajuntament podrà intervenir i prendre les decisions que consideri oportunes.

5. Se li informarà a la persona interessada dels horaris disponibles i després de que aquesta hagi elegit la franja horària preferent, hauran de pagar per transferència bancària la tarifa corresponent en funció de la franja horària que hagin demanat. Se li lliurarà per correu una carta de pagament.

6. Les empresàries i els empresaris externs hauran d'enviar via e-mail la carta de pagament signada junt amb els justificant de transferència feta al número de compte que se'ls indicarà al respecte. Apte seguit, hauran de passar per l'ajuntament i se'ls hi entregarà una targeta d'accés a les instal·lacions perquè puguin utilitzar la sala, un cop l'hagin reservada, que hauran de tornar en el termini de 2 dies hàbils després del dia de la reunió.

Secció 3ª  Persones visitants

Article 22.

Accés de les persones visitants a les instal·lacions.

1. Les persones visitants poden accedir al centre si acrediten tenir una cita o reunió amb una persona que reservat un espai al centre o a la sala de reunions.

2. Serà responsabilitat de cada empresari o empresària que les visites que tingui compleixin tot el que dicta la present ordenança i respondran solidàriament davant qualsevol infracció que pugui fer les persones visitants que tingui.

3. Com a màxim, hi podrà haver 2 persones visitants a cada espai reservat.

CAPÍTOL III

Normes d'ús

 

Article 23.

Restriccions d'ús i prohibicions.

No es permet:

a) Fumar dins les instal·lacions.

b) El consum de drogues o substàncies estupefaents.

c) La introducció a les instal·lacions de qualsevol objecte de vidre, substàncies inflamables, o nocives.

d) No estan permeses, les pernoctacions dins les instal·lacions.

e) Obstruir o impedir el normal funcionament de les instal·lacions.

f) L'ús de les instal·lacions per a una finalitat distinta a les establertes a la present ordenança.

g) Realitzar qualsevol tipus d'actes que puguin ocasionar danys a les instal·lacions o a qualsevol dels seus elements.

h) Impedir l'ús de la instal·lació  o de qualsevol dels seus elements a altres persones usuàries.

i) Accedir amb animals a les instal·lacions, excepte en els casos previstos legalment.

j) Utilitzar reproductors de música sense auriculars.

k) Llançar substàncies i residus o qualsevol tipus de desaprofitament.

l) Menjar dins les instal·lacions.

m) Introduir o exhibir pancartes, símbols, emblemes o llegendes que, pel seu contingut o per les circumstancies en les quals s'exhibeixin o utilitzin pugui ser considerat com un acte que inciti o fomenti comportaments violents, xenòfobs, racistes, o com un acte de manifest menyspreu a la resta de persones usuàries.

n) Introduir armes, bengales, petards explosius o qualsevol producte inflamable, fumigen o corrosiu.

o) Encendre foc.

p) Realitzar reportatges fotogràfics o de vídeo, sense autorització expressa.

q) Subarrendar, cedir o prestar el dret d'ús dels espais amb reserva a terceres persones o entitats sense autorització expressa.

 

Article 24.

Responsabilitat de l'Ajuntament o l'entitat gestora del servei. 

L'Ajuntament de Lloseta, o en el seu cas, la part concessionària del servei no seran responsables:

a) Dels objectes personals que s'extraviïn o es trobin dins les instal·lacions municipals, i aconsella no acudir amb objectes de valor.

b) De les lesions que pugui sofrir la persona usuària tret que siguin conseqüència d'un mal estat de la instal·lació o dels seus equipaments.

c) Dels danys derivats de l'incompliment de la present ordenança o del mal ús de les instal·lacions o equipaments.

 

Article 25.

Drets de les persones usuàries.

Les persones usuàries que accedeixin a les instal·lacions tindran dret a:

a) Fer ús i gaudir, d'acord a les normes d'ús establertes i tarifes vigents, de tots els serveis que ofereixen les instal·lacions, ja siguin gestionades directa o indirectament.

b) Ser tractats amb respecte pel personal que dóna servei a les instal·lacions i per la resta de persones usuàries.

c) Fer ús de les instal·lacions els dies i horari senyalats, si be l'Ajuntament per necessitats de programació o força major, podrà anul·lar o variar les condicions establertes.

d) Ser informades, tant a l'Ajuntament com a les instal·lacions, sobre les condicions d'ús de les instal·lacions i serveis que es donen a les mateixes, així com els documents que es sol·licitin referents a les mateixes.

e) Presentar queixes, suggeriments i reclamacions, adreçats a l'Ajuntament.

f) Sol·licitar en qualsevol moment l' identificació de qualsevol treballador o treballadora de les instal·lacions municipals, als efectes de les reclamacions corresponents.

g) Qualsevol altre dret que vengui reconegut per la legislació vigent i per aquesta ordenança.

 

Article 26.

Deures de les persones usuàries.

1. L'accés a les instal·lacions  per part de les persones usuàries es farà tenint cura del elements, materials i tot el que es posa a la seva disposició. Aquest compliment serà exigit pel personal encarregat de les instal·lacions, com a responsable de complir i fer complir directament les disposicions vigents.

2. Tota persona interessada en la utilització de les instal·lacions està obligada a sol·licitar autorització d'ús segons el procediment fixat i abonar el preu públic, taxa o tarifa corresponent dins el termini fixat i forma establerta.

3. Les persones usuàries de les instal·lacions mantindran en tot moment actituds de consideració i respecte cap als altres persones usuàries i cap el personal encarregat de les instal·lacions. En relació amb el personal encarregat, estirà obligat al compliment de totes les instruccions o observacions que rebin sobre el bon ordre i funcionament de les instal·lacions i sobre la disposició i utilització dels materials i dotacions.

4. L'incompliment de la present norma, així com els actes de vandalisme i mal comportament, podran donar lloc a les sancions previstes en aquest reglament així com la reparació, reposició i/o el pagament dels danys produïts.

5. Les persones usuàries que manifestin un comportament contrari a la presenta ordenança donarà lloc a què el personal de la instal·lació li exigeixi que abandoni la mateixa o requerir la presència, si la gravetat del cas així ho exigeix, de les forces de seguretat sense perjudici de les posteriors accions aplicables al cas.

6. Les persones usuàries han de deixar les instal·lacions utilitzades en perfecte estat per a l'ús següent. Per altra banda, assumiran la responsabilitat plena i directa pels danys i perjudicis que es produeixin dins les instal·lacions municipals durant l' utilització de les mateixes, així com els ocasionats a les demès dependències, locals, edifici, etc, i els soferts per terceres persones, sempre que aquests siguin deguts a comportaments dolosos o per negligència de la persona usuària.

7. Es considera responsable directe de l'ús al titular de l'autorització, llevat de que acrediti la representació que ostenta, en aquest cas la responsabilitat recaurà sobre el representat.

8. Cada persona usuària serà responsable dels danys i perjudicis ocasionats com a conseqüència del seu mal ús, fent-se responsables de les despeses que puguin comportar els arranjaments o les reposicions necessàries per mantenir el seu mateix estat de conservació i funcionament.

 

TÍTOL II

Règim sancionador

 

Article 27.

Règim jurídic.

1. Les infraccions de les obligacions i altres normes de compliment obligat establertes en aquest reglament podran ser objecte de sanció d'acord amb les regles establertes en la Llei 40/2015, d'1 d'Octubre del Règim Jurídic del Sector Públic i el procediment establert en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, tot això en relació al Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

2. Les persones responsables de les instal·lacions, serveis i activitats tenen la facultat d'amonestar, inclús expulsar del recinte de forma cautelar, fins a la resolució de l'informe d'incidència, aquelles persones que no tinguin una conducta deguda.

 

​​​​​​​Article 28.

Infraccions.

1. L'incompliment de les normes marcades en aquesta ordenança, constituirà una infracció mereixedora de sanció. Aquestes s'imposaran per l'òrgan competent prèvia tramitació del corresponent expedient sancionador.

2.Es consideren infraccions lleus les següents:

a) No assistir a una cita concertada a l'article 9.2.

b) El tracte incorrecte de qualsevol persona usuària, personal, tècnica o tècnic, etc.

c) Causar danys materials lleus a les instal·lacions, materials o equipaments per un import inferior a 100 euros, sempre que aquests hagin estat provocats per culpa, dol o negligència greu de la persona usuària.

d) Qualsevol altre incompliment de les normes establertes en la present ordenança quan no mereixin la consideració de greus o molt greus.

3. Es consideren infraccions greus:

a) L' incompliment continu de les obligacions de les persones usuàries.

b) Causar d'anys greus a les instal·lacions, material, equipament, o a les persones usuàries, per un import entre 100 i 1.000 euros, sempre que aquests hagin estat provocats per culpa, dol o negligència greu de la persona usuària.

c) Originar per imprudència o negligència accidents greus a un mateix o a altres persones.

d) El falsejar intencionadament dades relatives a la seva identitat, edat, estat de salut, etc.

e) L' alteració de l'ordre a l'interior de les instal·lacions.

f) La reincidència en tres faltes lleus.

g) Qualsevol altre incompliment de les normes establertes en la present ordenança  quan no mereixin la consideració de lleus o molt greus.

4. Es consideren Infraccions molt greus:

a) Impedir l'ús de la instal·lació o d'un servei a altres persones o entitats, amb dret a la seva utilització.

b) Impedir o obstruir el normal funcionament de les instal·lacions.

c) Causar d'anys greus a les instal·lacions, material, equipament, o a les persones usuàries, per un import superior a 1.000 euros, sempre que aquests hagin estat provocats per culpa, dol o negligència greu de la persona usuària.

d) Agressions físiques a les persones que estan fent ús de la instal·lació, així com al personal que fa feina a dins.

e) Acumular dues o més faltes greus.

f) Qualsevol altre incompliment de les normes establertes en la present ordenança  quan no mereixin la consideració de lleus o greus.

 

Article 29.

Sancions.

1. Les sancions econòmiques derivades de les infraccions descrites a l'article anterior, es sancionaran fins als límits establerts a l'article 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

2. Les infraccions lleus comportaran, a més, la pèrdua del dret a accedir a les instal·lacions per un període de 3 mesos excepte per la infracció descrita 24.2a que procedirà tal i com es descriu als apartats 3 i 4 de l'article 9.

3. Les infraccions greus comportaran, a més, la pèrdua del dret a accedir a les instal·lacions per un període de 6 mesos.

4. Les infraccions molt greus comportaran, a més, la pèrdua del dret a accedir a les instal·lacions de fins a un any.

Article 30.

Gradació de les sancions i subjectes responsables.

1. Per la gradació de les sanciones es tindran en compte els criteris establerts en l'article 29 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic.

2. La imposició de la sanció serà compatible amb l'exigència a l'infractor de la reposició de la situació alterada al seu estat anterior.

3. En cas que es produïssin danys a béns de titularitat municipal, els serveis tècnics municipals seran les persones encarregades de determinar la quantia dels mals, la valoració serà remesa a l'infractor el qual haurà d'abonar la quantitat en els termes que es fixin.

4. Seran responsables directes de les infraccions els autors materials, excepte en el supòsit de que siguin menors d'edat, en aquest cas respondran civilment per ells els que tinguin la custòdia legal.

5. Si les actuacions constitutives d'infracció son efectuades per un grup de persones conjuntament, respondran totes elles de forma solidària. Seran responsables solidaris dels danys les persones físiques o jurídiques sota les que recaigui el deure legal de prevenir les infraccions administratives que altres puguin cometre.

Disposició addicional única.

En cas de que les instal·lacions fossin gestionades indirectament, el servei es regirà, a més pel contingut de la present ordenança, per l'establert al Plec de Clàusules Administratives particulars del Servei.

Disposició final única.

Aquesta ordenança entrarà en vigor, una vegada aprovada definitivament i publicat el seu text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el termini previst a l'article 103.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”