Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 326374
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat a proposta del director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local, per la qual es qualifica positivament la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics les Illes Balears i se n’ordena la inscripció en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 19 de juliol de 2021, el director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. El 18 de juliol de 2019, el Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears va presentar en el Registre de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat una sol·licitud de qualificació de la modificació dels seus Estatuts, aprovada per la Junta General extraordinària de dia 9 de juliol de 2019, d'acord amb el certificat de la secretaria del Col·legi Professional de 18 de juliol de 2019.

2. El 18 d'octubre de 2019, el Consell General de Col·legis Oficials de Químics d'Espanya va aprovar la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears, d'acord amb l'article 6.4 de la Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals.

3. El 3 de desembre de 2019 la part interessada va aportar la documentació requerida per tal d'esmenar les deficiències advertides en la sol·licitud.

4. El 22 de gener de 2020, el Servei d'Assessoria Jurídica de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat va emetre informe a la modificació dels Estatuts, d'acord amb l'article 16 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març.

5. El 10 de gener de 2020 la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius va comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament que no tenien res a al·legar sobre la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears.

6. El 24 de gener de 2020 es va emetre informe de la Conselleria de Salut i Consum sobre la modificació voluntària dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears.

7. El 28 de gener de 2020 es va emetre informe del secretari general de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en relació als Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears.

8. El 16 de juliol de 2020 es va emetre informe de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, indicant que no es considera competent per dictar informe en relació a la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears.

9. El 15 de març de 2021 el director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local va dictar una resolució per la qual s'ordenava la devolució del text dels estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears, per tal que, en un termini no superior a seixanta dies, s'esmenassin les deficiències observades en relació amb la redacció dels articles 6, 19 i 59 dels Estatuts.

10. El 23 d'abril de 2021, el Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears va aportar la nova redacció dels seus Estatuts d'acord amb les indicacions realitzades en la resoluci´o del director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local per la qual s'ordena la devolució del text dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears de 15 de març de 2021.

Fonaments de dret

1. L'article 36 de la Constitució espanyola disposa que la llei ha de regular les peculiaritats pròpies del règim jurídic dels col·legis professionals i l'exercici de les professions titulades. L'estructura interna i el funcionament dels col·legis han de ser democràtics.

2. D'acord amb el que disposa l'article 31.9 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, corresponen a la Comunitat Autònoma les competències de desplegament legislatiu i d'execució en matèria de corporacions de dret públic representatives d'interessos econòmics i professionals, les quals ha d'exercir en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i en els termes que s'hi estableixin.

3. L'article 21.1 a de la Llei 10/1998 estableix que els col·legis professionals han de comunicar a la conselleria competent en aquesta matèria el text oficial dels estatuts i les modificacions que s'hi facin, en els termes que es determinin reglamentàriament.

4. L'article 16.4 del Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 32/2000, de 3 de març, estableix la competència per dictar la resolució sobre la qualificació dels estatuts col·legials, que recau en el conseller competent en matèria de col·legis professionals.

5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació local, la competència en matèria de corporacions de dret públic.

Proposta de resolució

Propòs a la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat que dicti una resolució en els termes següents:

1. Qualificar positivament la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears, annexos a aquesta Resolució.

2. Ordenar la inscripció d'aquesta modificació del text dels Estatuts en el full registral corresponent del Registre de Col·legis Professionals de les Illes Balears.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Notificar aquesta Resolució a la corporació sol·licitant.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en el dia de la signatura electrònica (20 de juliol de 2021)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat

Mercedes Garrido Rodríguez

El director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local

Francesc Miralles Mascaró

 

 

​​​​​​​ANNEX ESTATUTS DEL COL·LEGI OFICIAL DE QUÍMICS DE LES ILLES BALEARS (aprovats en Junta General Extraordinària de 9 de juliol de 2019)

 

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

ARTICLE 1. DENOMINACIÓ I NATURALESA JURÍDICA

El Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears és una corporació de dret públic, sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica pròpia i capacitat plena per al compliment dels seus fins.

Es regirà per aquests Estatuts particulars, pels Estatuts generals dels Col·legis Oficials de Químics i del seu Consejo General, així com per la Llei estatal 2/1974, de 13 de febrer, sobre col·legis professionals i per la Llei 10/1998, de 14 de desembre, de col·legis professionals de les Illes Balears i pel Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears.

ARTICLE 2. ÀMBIT TERRITORIAL, SEU I DOMICILI

El Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears té el seu domicili a Palma, carrer Josep Rover Motta, 8, baix B. Aquest domicili podrà canviar-se per acord de la Junta General.

El seu àmbit d'actuació s'estén sobre tot el territori de les Illes Balears.

ARTICLE 3. FINALITATS

Són finalitats essencials del Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears:

1. L'ordenació, dins l'àmbit de la seva competència, de l'activitat professional dels col·legiats, la representació institucional exclusiva dels professionals químics i la defensa dels seus interessos professionals.

2. La representació dels interessos generals dels professionals, especialment en les seves relacions amb l'Administració.

3. Vetllar perquè l'activitat dels professionals s'adeqüi als interessos de la societat.

4. La millora dels nivells científics i tècnics dels seus col·legiats dins els diferents àmbits de la química.

5. La formació permanent, tant del professorat que treballa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari com dels altres professionals, en matèries relacionades amb l'àmbit de la química.

6. La promoció dels seus col·legiats dins l'exercici de la professió.

7. La col·laboració amb els poders públics i la societat en la consecució i promoció de la salut, la protecció del medi ambient i la divulgació de les aportacions fonamentals de la Química.

8. La salvaguarda i observança dels principis deontològics, ètics i socials de la professió química i l'aplicació d'aquests.

9. La protecció dels interessos dels consumidors i usuaris respecte dels serveis prestats pels col·legiats i també vigilant que la informació que reben relacionada amb la química sigui veraç.

ARTICLE 4. FUNCIONS

Són funcions pròpies del Col·legi:

I. Vetllar pel prestigi de la professió, defensar i tenir cura que siguin reconeguts els drets professionals dels seus col·legiats.

II. Facilitar als seus col·legiats l'exercici de la professió i vetllar per l'ètica professional, la col·laboració entre els col·legiats, pel respecte als drets dels ciutadans i exercir la jurisdicció disciplinària en matèria professional i col·legial.

III. Exercir quantes funcions li siguin encomanades per les Administracions públiques i col·laborar amb aquestes mitjançant la realització d'estudis, emissió d'informes, elaboració d'estadístiques i altres activitats relacionades amb les seves finalitats, que puguin ser sol·licitades o acordin formular per pròpia iniciativa. A tals efectes es podran subscriure convenis d'encàrrec de gestió.

IV. Participar en els consells o organismes consultius de l'Administració en matèries de la seva competència professional.

V. Col·laborar amb la Universitat de les Illes Balears o amb qualsevol altre centre d'educació superior de les Illes Balears en aquelles iniciatives relacionades amb la millora de la formació professional dels seus titulats.

VI. Participar en l'elaboració dels plans d'estudi i informar sobre les normes d'organització dels centres docents corresponents a la professió, mantenir un contacte permanent amb ells i preparar la informació necessària per tal de facilitar l'accés a la vida professional dels nous titulats.

VII. Organitzar congressos, jornades, seminaris, cursos de formació i reciclatge i qualsevol altra activitat per als seus professionals dins els diferents àmbits de la química que pugui contribuir a l'actualització científica i/o professional dels titulats que poden pertànyer al Col·legi. Atès l'important nombre dels nostres titulats que exerceixen la seva professió dins l'àmbit de la docència es desenvoluparà un programa específic anual de formació permanent per al professorat de l'ensenyament no universitari i universitari.

VIII. Exercir el control sobre la col·legiació efectiva dels professionals químics d'acord amb el que estableix la legislació vigent sobre la matèria i evitar l'intrusisme, la competència deslleial entre els professionals i la publicitat il·legal i enganyosa.

IX. Intervenir com a mediador i amb procediments d'arbitratge en els conflictes que, per motius professionals, se suscitin entre col·legiats o entre aquests i els seus clients.

X. Organitzar activitats i serveis de caràcter professional, cultural i altres que siguin d'interès per als col·legiats.

XI. Mantenir una borsa de treball per als nostres titulats, a fi d'aconseguir una millor inserció professional.

XII. Emetre informes i dictàmens en procediments judicials o administratius en els quals es discuteixin qüestions relatives a honoraris professionals.

XIII. Encarregar-se, si hi ha una petició expressa del col·legiat, del cobrament de les percepcions, remuneracions i honoraris professionals.

XIV. Visar els treballs professionals dels col·legiats quan hagin de produir efectes oficials.

XV. Atorgar la deguda protecció als interessos dels consumidors i usuaris respecte dels serveis oferts pels col·legiats.

XVI. Exercir la representació i defensa de la professió i dels col·legiats que així ho requereixin davant l'Administració, les institucions, els tribunals, les entitats i els particulars amb legitimació per ésser part de tots aquells litigis que afectin els interessos professionals i exercitar el dret de petició d'acord amb la llei.

XVII. Assessorar els organismes autonòmics i locals, entitats estatals o privades i particulars quan per a això siguin requerits en les matèries relacionades amb la química, i intervenir com a òrgan pericial col·legiat quan sigui requerit per fer-ho.

XVIII. Facilitar als tribunals la relació dels col·legiats que poden ésser requerits per tal d'intervenir com a pèrits en els afers judicials o designar el que correspongui, si escau.

XIX. Assessorar i col·laborar amb els òrgans competents per a la redacció de la legislació que afecti la professió i el seu exercici en tots els seus aspectes i suggerir les mesures d'interès públic que puguin facilitar o accelerar el desenvolupament científic i tecnològic.

XX. Fomentar l'esperit mutualista mitjançant la Mutualidad de Arquitectos Superiores y profesionales del sector Químico (HNA).

XXI. Aprovar els pressupostos, regular i fixar les aportacions dels seus col·legiats i recaptar les quotes.

XXII. Complir i fer complir als col·legiats els Estatuts professionals i Reglaments de règim interior, així com les normes i decisions adoptades pels òrgans col·legials en matèria de la seva competència professional.

XXIII. Certificar les actuacions professionals, segons el model de certificació general de la professió.

XXIV. Atendre les sol·licituds d'informació sobre els seus col·legiats i sobre les sancions fermes a ells imposades, així com les peticions d'inspecció o recerca que els formuli qualsevol autoritat competent d'un estat membre de la Unió Europea en els termes previstos en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. Les sol·licituds d'informació i de realització de controls, inspeccions i recerques hauran d'estar degudament motivades i la informació obtinguda es podrà emprar únicament per a la finalitat per a la qual es va sol·licitar.

XXV. Disposar d'una finestreta única en la pàgina web perquè des d'aquesta es puguin realitzar les actuacions previstes per a la col·legiació, el seu exercici i la seva baixa en el Col·legi.

XXVI. Mantenir un registre actualitzat dels seus col·legiats, d'acord amb la legislació vigent sobre protecció de dades de caràcter personal.

XXVII. Gestionar el Registre de Societats Professionals i realitzar totes aquelles activitats inherents a l'exercici i desenvolupament d'aquest.

XXVIII. Atendre les queixes o reclamacions presentades pels col·legiats, així com disposar d'un servei d'atenció als consumidors o usuaris, per a la tramitació de les queixes i reclamacions que referides a l'activitat col·legial o professional dels col·legiats es presentin.

XXIX. Gestionar i exercir el control sobre els professionals d'estats membres de la Unió Europea i d'altres països que tenguin intenció d'exercir a les Illes Balears la professió de químic, d'acord ambla normativa vigent, especialment l'europea incorporada al Dret espanyol.

XXX. Col·laborar amb les associacions o altres entitats afins a la professió o ciència química.

XXXI. Vetllar per la correcta difusió, en els mitjans de comunicació del nostre àmbit territorial, dels avenços significatius de la química, les cabdals aportacions de la química al desenvolupament de la societat i facilitar a aquests mitjans, quan sigui necessari, comunicats aclaridors i precisos.

XXXII. Totes les altres funcions que siguin beneficioses per als interessos dels professionals i s'encaminin al compliment dels objectius col·legials.

CAPÍTOL II

DELS COL·LEGIATS I DE LES COL·LEGIADES

ARTICLE 5. EXERCICI PROFESSIONAL

1. Per poder exercir les professions vinculades a aquest Col·legi dins l'àmbit territorial de les Illes Balears i en qualsevol de les especialitats, els aspectes o les formes de treball en exercici lliure o per compte aliè, quan en aquest territori es trobi el domicili professional únic o principal de l'interessat, és requisit indispensable la incorporació prèvia a l'inici de l'activitat professional, al Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears, sempre d'acord amb la legislació vigent.

2. L'exercici professional pot realitzar-se:

a) Al servei de l'Administració General de l'Estat, de la Comunitat Autònoma i de l'Administració Insular i Local.

b) Al servei de col·legis o instituts d'educació secundària, universitat, hospitals i entitats, empreses o indústries relacionades amb els diferents àmbits de la química.

c) De forma lliure, quan el químic desenvolupi activitats professionals a l'empara del títol de Llicenciat o de Grau en Química o qualssevol altres que donin dret a exercir la professió.

3. Per a exercir en tot el territori nacional bastarà la incorporació a un sol Col·legi Oficial de Químics, que serà el del domicili professional únic o principal del sol·licitant. En el cas de desplaçament temporal tant d'un químic espanyol a un altre estat membre de la Unió Europea com d'un químic d'un altre estat membre de la Unió Europea a Espanya, s'estarà al que es disposa en la normativa vigent en aplicació del dret comunitari relativa al reconeixement de qualificacions professionals.

4. El Col·legi no exigirà als professionals que exerceixin en un territori diferent al de col·legiació, comunicació ni cap habilitació, ni el pagament de contraprestacions econòmiques diferents d'aquelles que exigeixin habitualment als seus col·legiats per la prestació dels serveis dels quals siguin beneficiaris i que no es trobin coberts per la quota col·legial.

En els supòsits d'exercici professional en territori diferent al de col·legiació, a l'efecte d'exercir les competències d'ordenació i potestat disciplinària que corresponen al Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears, en benefici dels consumidors i usuaris d'aquesta Comunitat, el Col·legi haurà d'utilitzar els oportuns mecanismes de comunicació i els sistemes de cooperació administrativa entre autoritats competents prevists en la Llei 17/2009, de 23 de novembre. Les sancions imposades, si escau, pel Col·legi faran efecte en tot el territori espanyol.

ARTICLE 6. COL·LEGIACIÓ. REQUISITS NECESSARIS.

Per ingressar al Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears són necessaris els requisits següents:

a) Ser major d'edat i no estar afectat per causa d'incapacitat.

b) Posseir titulació universitària espanyola de Doctor, Llicenciat o Graduat en Química, Ciències Químiques o equivalent. També tindrà dret a ser admès, segons la legislació vigent dels títols estrangers, aquell que, conforme a la normativa espanyola i comunitària, l'Administració espanyola competent hagi homologat o reconegut el seu títol per a exercir la professió de químic a Espanya i reuneixi les condicions assenyalades en els presents Estatuts.

c) No tenir antecedents penals que l'inhabilitin per a l'exercici professional.

d) Satisfer la quota d'ingrés, si escau, i altres que tingui establertes el Col·legi.

e) Acceptar per escrit els Estatuts, normatives i disposicions col·legials.

2. També podran pertànyer al Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears els titulats universitaris en Enginyeria Química, Bioquímica, Enologia, Ciència i Tecnologia dels Aliments i en Ciències Ambientals, així com els que provenen d'altres que siguin equivalents o estiguin homologades a les anteriors segons la legislació vigent, sempre que no hagin estat creats llurs col·legis professionals específics. A partir del moment de creació d'aquests, tots els titulats abans esmentats en aquest apartat passaran a formar part del seu propi col·legi professional.

3. També podran ser col·legiats els ciutadans espanyols o estrangers que acreditin posseir un títol estranger homologat, qualsevol que sigui la seva denominació, que tingui com a base la Ciència i/o Tecnologia Químiques amb un mínim de 240 ECTS (Sistema Europeu de Transferència de Crèdits).

4. Així mateix podran ser col·legiats els que ostentin un títol de Tècnic Superior en Formació Professional en l'especialitat de Química o en l'especialitat de Processos Químics. En aquests casos, la col·legiació es limitarà a les atribucions professionals per a les quals estiguin capacitats d'acord amb el seu títol.

5. Per a la incorporació al Col·legi, l'interessat sol·licitarà la seva admissió a la Junta de Govern acompanyant títol original o certificat administratiu supletori acreditatiu dels estudis i abonament dels drets d'expedició, i abonar, si escau, la quota d'incorporació. Si es tracta d'un trasllat de Col·legi, bastarà una simple certificació del de procedència, acreditativa de trobar-se en actiu i al corrent de les seves obligacions, a més de no estar inhabilitat per a l'exercici professional. La tramitació de la sol·licitud es podrà realitzar per via telemàtica.

6. La Junta de Govern acordarà, en el termini d'un mes, des de la recepció de la documentació, la denegació o admissió de la col·legiació. Transcorregut aquest termini sense resolució expressa, s'entendrà que aquesta és positiva. El degà, o la persona en qui delegui, podrà, en cas d'urgència, atorgar o denegar la col·legiació amb caràcter provisional.

ARTICLE 7. DE LA DESESTIMACIÓ DE SOL·LICITUDS I RECURSOS

La desestimació pel Col·legi de la sol·licitud d'ingrés haurà de fundar-se en alguna de les raons següents:

- Quan els documents presentats siguin insuficients o ofereixin dubtes sobre la seva autenticitat i aquests defectes no s'esmenin en el termini de quinze dies hàbils que es concedeixi a tal fi.

- Quan hagués estat expulsat d'un altre Col·legi en virtut de resolució ferma en la via col·legial i no hagués tingut expressa rehabilitació.

- Quan es trobi suspès en l'exercici de la professió per sentència judicial o per resolució ferma en via col·legial.

- Quan el peticionari procedent d'un altre col·legi no justifiqui complidament haver satisfet les quotes i drets que li corresponien en el col·legi d'origen.

L'acord de desestimació ha de ser notificat oficialment a l'interessat. Contra la denegació de la incorporació es podrà interposar un recurs d'alçada davant la Junta General (o el seu òrgan executiu), en el termini d'un mes des de la notificació de la resolució. Contra la resolució del recurs d'alçada, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se un contenciós administratiu en la forma i terminis establerts per a aquesta jurisdicció.

ARTICLE 8. TRÀMITS POSTERIORS A L'ADMISSIÓ

Admès el sol·licitant en el Col·legi, se li expedirà la targeta d'identitat corresponent. Així mateix, s'obrirà un expedient en el qual hi figuraran les dades personals i professionals del sol·licitant necessàries per al compliment de les finalitats i funcions del Col·legi. A l'expedient personal hauran de constar, almenys: nom i llinatges, número de col·legiació, títols oficials que posseeixi, domicili professional i situació d'habilitació professional, així com de tots els visats i certificats de treballs professionals emesos pel Col·legi relatius al col·legiat. El col·legiat restarà obligat a informar el Col·legi dels canvis que es produeixin en les seves dades per poder mantenir el cens degudament actualitzat.

El Col·legi facilitarà al Consejo General de Colegios Oficiales de Químicos de España, en el model de fitxa normalitzada que aquest estableixi la informació concernent a les altes, baixes i qualssevol altres modificacions que afectin els registres de col·legiats, per al seu coneixement i anotació en el Registre central de col·legiats del Consejo General.

ARTICLE 9. DE LES CLASSES DE COL·LEGIATS

1. Els col·legiats poden ser: a) exercents - de Número- o b) no exercents -d'Ingrés i Jubilats-.

a) Els de Número són aquells que efectivament exerceixen la professió en qualsevol àmbit dels especificats a l'article 5, i que, en conseqüència, estan obligats a col·legiar-se.

b1) Els d'Ingrés són aquells referenciats a l'article 6 que per qualsevol motiu no exerceixin la professió. A aquests se'ls aplicarà una quota anual reduïda, gaudiran dels serveis de la borsa de treball i rebran periòdicament la informació així com el butlletí del Col·legi. Quan un col·legiat quedi en situació d'atur professional, prèvia sol·licitud degudament justificada, es podrà equiparar a tots els efectes al col·legiat d'Ingrés. En el cas que algun dels col·legiats d'Ingrés comenci o torni a exercir la professió haurà de passar automàticament a col·legiat de Número.

b2) Els Jubilats són aquells que, havent figurat anteriorment com a col·legiats de número, han assolit legalment la situació de jubilació laboral i que desitgen continuar vinculats al Col·legi rebent-ne informació i participant en determinats tipus d'activitats que s'organitzin. A aquests també se'ls aplicarà una quota anual reduïda i rebran periòdicament la informació així com el butlletí del Col·legi.

2. El Col·legi podrà nomenar col·legiats d'Honor o col·legiats distingits les persones físiques o jurídiques que s'estimin mereixedores d'aquestes distincions extraordinàries d'acord amb les normes que s'estableixin. No caldrà, per aquests col·legiats d'honor, reunir els requisits de l'article 6.

3. Per tal d'afavorir la inserció dels futurs titulats el Col·legi tindrà la figura de l'Estudiant Adherit. Podran adquirir aquesta condició aquells estudiants universitaris matriculats a qualque curs corresponent als estudis de titulacions que permetin la seva incorporació al Col·legi, segons el que disposa l'article 6. Hauran de ser residents a la nostra Comunitat o estar matriculats a la Universitat de les Illes Balears.

Als estudiants adherits al Col·legi, se'ls expedirà una credencial i podran gaudir de la possibilitat de dur a terme pràctiques tutelades a les empreses que disposin de conveni amb el Col·legi -sempre d'acord amb la legislació vigent-, participar en cursos i activitats de formació en condicions especialment favorables i d'altres avantatges que la Junta de Govern determini.

Als estudiants adherits se'ls aplicarà una quota reduïda per a cada curs acadèmic, i renovable cada primer trimestre del curs següent. La no renovació per causa injustificada suposarà la pèrdua de la condició d'estudiant adherit, dels seus avantatges i l'obligatorietat de lliurar la credencial a la Secretaria del Col·legi en el termini d'un mes després de la data de sortida de la corresponent notificació i requeriment per escrit.

Podran assistir com a convidats a la Junta General i, quan aquest òrgan ho determini, podran tenir un representant- amb veu, però sense vot - a la Junta de Govern.

ARTICLE 10. BAIXES

La condició de col·legiat es perdrà per qualsevol de les causes següents:

a) Defunció.

b) Incapacitat legal.

c) Separació o expulsió com a conseqüència d'una sentència judicial ferma d'inhabilitació o del compliment d'una sanció disciplinària que la comporti.

d) Baixa voluntària comunicada per escrit i acceptada per la Junta de Govern.

e) Baixa forçosa per incompliment de les obligacions econòmiques envers el Col·legi. Perquè la baixa forçosa per manca de pagament de les quotes sigui efectiva, caldrà la instrucció d'un expedient sumari que comportarà un requeriment escrit a l'afectat per tal que, dins del termini d'un mes, es posi al corrent dels descoberts. Passat el termini sense compliment, es prendrà l'acord de baixa que haurà de notificar-se de forma expressa a l'interessat. En qualsevol moment es podrà obtenir de nou la col·legiació amb l'abonament previ dels descoberts pendents i de la taxa de reingrés que en aquells moments estigui fixada.

La pèrdua de la condició de col·legiat no allibera del compliment de les obligacions vençudes.

Per a les baixes dels apartats d) i e) s'informarà en qualsevol cas a l'interessat de les seves possibles responsabilitats o conseqüències legals de no estar col·legiat.

ARTICLE 11. LES SOCIETATS PROFESSIONALS

1. Els col·legiats podran associar-se per a exercir la professió en els termes establerts en la Llei 2/2007, de 5 de març, de Societats Professionals o llei que la substitueixi.

2. Les societats que tinguin per objecte social l'exercici en comú de la professió química hauran de constituir-se com a societats professionals d'acord amb aquesta Llei.

3. També hauran de constituir-se en societats professionals, com a societats multiprofessionals, aquelles que exerceixin, a més de la professió química, altres activitats professionals col·legiades.

 

​​​​​​​4. Les societats professionals que tinguin per objecte social l'exercici de la professió química, així com les societats multidisciplinàries les activitats professionals de les quals tenguin per objecte l'exercici de la professió de la química, estan obligades a inscriure's en el Registre de Societats Professionals del Col·legi del seu domicili social.

5. La inscripció en el Registre de Societats Professionals donarà lloc a la meritació de la quota que hagi acordat la Junta de Govern del Col·legi.

6. El Col·legi facilitarà al Consejo General de Colegios Oficiales de Químicos de España, en el model de fitxa normalitzada, que aquest estableixi la informació concernent a les altes, baixes i qualssevol altres modificacions que afectin el Registre de societats professionals, per al seu coneixement i anotació en el Registre central de societats del Consejo General.

ARTICLE 12. DRETS DELS COL·LEGIATS

a) Exercir la professió d'acord amb les disposicions que en cada moment regulin l'activitat professional.

b) Participar en l'ús dels béns i serveis del Col·legi.

c) Prendre part a les votacions i deliberacions previstes en aquests Estatuts i en els Reglaments que en endavant es puguin aprovar.

d) Exercir càrrecs en el Col·legi i intervenir en els diferents òrgans de la forma prevista en aquests Estatuts o en els Reglaments que, en endavant, s'aprovin.

e) Interposar els oportuns recursos contra els acords dels òrgans del Col·legi que considerin lesius als seus drets.

f) Sol·licitar la intervenció del Col·legi en el cobrament de comptes o sous acreditats professionalment.

g) Sol·licitar la intervenció del Col·legi davant els òrgans de l'Administració, persones físiques o jurídiques, públiques o privades quan el col·legiat consideri que es lesionen o no es reconeixen els drets que les lleis li atorguen.0

h) Qualsevol altre dret derivat del seu caràcter de membre del Col·legi en relació amb les finalitats i les funcions d'aquest.

ARTICLE 13. DEURES DELS COL·LEGIATS

a) Exercir la seva professió amb honorabilitat.

b) Pertànyer al Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears si el seu domicili professional únic o principal es troba en aquesta Comunitat.

c) Complir les disposicions d'aquests Estatuts i dels Reglaments de Règim Interior que legalment aprovi el Col·legi així com els acords que adoptin els seus Òrgans de Govern.

d) Assistir als actes corporatius i emetre el seu vot en les Juntes Generals.

e) Acceptar els càrrecs per als quals siguin designats, llevat que hi hagi una excusa degudament justificada.

f) Observar les normes de companyonia, disciplina i harmonia professional.

g) Efectuar estudis, dictàmens, peritatges, valoracions i qualssevol altres treballs que siguin sol·licitats al Col·legi per entitats o particulars i que els correspongui pel torn de col·legiats per especialitats.

h) Contribuir a l'aixecament de les càrregues econòmiques del Col·legi.

i) Comunicar per escrit al Col·legi qualsevol canvi de les dades del seu expedient personal amb la màxima celeritat possible.

j) Guardar escrupolosament el secret professional respecte a les dades i informació conegudes en ocasió de l'exercici professional.

k) Inscriure la Societat Professional a la qual puguin pertànyer, en els termes legalment i reglamentàriament establerts, en el Registre de Societats Professionals constituït a aquest efecte.

 

​​​​​​​CAPÍTOL III ÒRGANS DE GOVERN DEL COL·LEGI OFICIAL DE QUÍMICS

ARTICLE 14. ÒRGANS DE GOVERN

Els òrgans de govern del Col·legi són:

- La Junta General.

- La Junta de Govern.

ARTICLE 15. LA JUNTA GENERAL

La Junta General és l'òrgan sobirà del Col·legi i la Junta de Govern li haurà de donar compte de les seves actuacions. Els acords presos en la Junta General seran vinculants per a tots els col·legiats.

ARTICLE 16. CONSTITUCIÓ I FUNCIONAMENT DE LA JUNTA GENERAL

1. La Junta General estarà formada per la totalitat dels col·legiats i col·legiades, llevat que estiguin sota una sanció que comporti la suspensió dels drets col·legials. La Junta General podrà celebrar-se en sessió ordinària o extraordinària.

2. Les Juntes Generals ordinàries es convocaran per iniciativa de la Junta de Govern, com a mínim, amb vint dies naturals d'antelació, i les extraordinàries, amb vuit, com a mínim, mitjançant notificacions, que s'enviaran per via telemàtica o postal a cadascun dels col·legiats signades pel secretari, amb expressió de l'ordre del dia. Els antecedents dels assumptes a deliberar seran a la Secretaria del Col·legi a disposició dels col·legiats.

3. La Junta General no podrà adoptar acords respecte d'assumptes que no figurin en l'ordre del dia de la reunió corresponent.

4. Els acords es prendran per majoria de vots dels presents i dels representats.

5. Per a la vàlida constitució de les Juntes Generals serà necessària l'assistència de la majoria absoluta de col·legiats, entre presents i representats, en primera convocatòria, o d'un número qualsevol d'ells en segona convocatòria, mitja hora després de la primera.

6. Per a les reunions de les Juntes Generals cada col·legiat assistent podrà ostentar fins a un màxim de tres representacions d'altres col·legiats. La delegació, que haurà de ser especial per a cada Junta General, s'acreditarà davant la Secretaria del Col·legi, en la forma que disposi la Junta de Govern, que haurà de concretar-se en realitzar la convocatòria de cada Junta General. Només s'admetran les tres delegacions de vot que tinguin entrada en la secretaria del Col·legi abans de les 12 hores del dia anterior al de la celebració de la Junta General. L'assistència personal del col·legiat a la Junta General suposarà la revocació de la delegació conferida. Les delegacions de vot podran ser examinades per qualsevol col·legiat que assisteixi a la Junta General.

7. De les reunions de les Juntes Generals se n'aixecarà una acta, en la qual es faran constar les mateixes circumstàncies previstes per a la Junta de Govern tal com s'indica a l'article 23.3. Les actes seran aprovades en la sessió següent i seran subscrites pel degà i pel secretari. Aquests acords seran immediatament executius, sense perjudici dels recursos que hi procedeixin en contra.

8. Sense perjudici d'allò que està previst en els apartats anteriors, al principi de cadascuna de les sessions es llegirà l'acta de la sessió anterior per a la seva aprovació o esmena. Les errades que s'hi observin, hauran de ser esmenades d'acord amb el criteri de la majoria.

ARTICLE 17. DE LES JUNTES GENERALS ORDINÀRIES

Anualment es duran a terme dues juntes generals ordinàries. La primera tindrà lloc en el primer trimestre de l'any i tractarà, preceptivament, sobre l'aprovació de la gestió de la Junta de Govern, o de la seva censura o de la d'algun dels seus membres, corresponent a l'any anterior, així com sobre l'aprovació o el rebuig del balanç i liquidació pressupostària, en els termes previstos en l'article 41 d'aquests Estatuts.

La segona es durà a terme en el quart trimestre i la seva finalitat serà, també de forma preceptiva, l'aprovació del pressupost d'ingressos i despeses per a l'any següent i, si escau, l'elecció dels càrrecs directius.

Tanmateix, en ambdues juntes es durà a terme la lectura, discussió i, si s'escau, l'aprovació dels dictàmens i les proposicions de la Junta de Govern inclosos a l'ordre del dia. També es procedirà a la discussió i, si escau, l'aprovació de les propostes formulades abans de quinze dies de la celebració de la Junta, que duguin almenys la signatura de deu col·legiats.

 

​​​​​​​ARTICLE 18. DE LES JUNTES GENERALS EXTRAORDINÀRIES

Les juntes generals extraordinàries tendran lloc sempre que ho estimi convenient el degà, la Junta de Govern o ho sol·liciti, almenys, el 10% dels col·legiats, havent-se de tractar exclusivament els assumptes que hagin motivat la convocatòria i constin en l'ordre del dia.

En aquest darrer supòsit, la Junta de Govern haurà d'acordar la convocatòria de la Junta General Extraordinària dins el termini de quinze dies a comptar des del dia que hagi tingut entrada a la Secretaria del Col·legi la corresponent sol·licitud, i, també, fixar la seva celebració dins dels trenta dies següents des de l'acord de la Junta de Govern.

ARTICLE 19. DE LES COMPETÈNCIES DE LA JUNTA GENERAL

La Junta General té la competència específica en les matèries següents:

a) Aprovació i modificació dels Estatuts del Col·legi.

b) Autorització a la Junta de Govern per a l'alienació patrimonial i l'emissió d'emprèstits i obligacions, amb garantia real o sense, i tot acte de contingut econòmic la quantia del qual excedeixi de la quarta part del pressupost de despeses de l'exercici.

c) Aquelles que siguin objecte de convocatòria segons els tràmits prevists en l'article anterior.

d) Qualsevol altra qüestió que no sigui de la competència de la Junta de Govern.

ARTICLE 20. DE LA JUNTA DE GOVERN

La Junta de Govern és l'òrgan rector del Col·legi i es compon d'un degà, un o diversos vicedegans, un tresorer, un secretari, un vicesecretari, cinc vocals o un per cada cent col·legiats o fracció a l'illa de Mallorca, un vocal o un per cada vint col·legiats o fracció a les illes d'Eivissa i Formentera i, un vocal o un per cada vint col·legiats o fracció a l'illa de Menorca, tots ells elegits democràticament. En cada cas, s'optarà per l'opció que permeti un major nombre de vocals. Una de les vocalies de Mallorca s'ocuparà dels assumptes relacionats amb els col·legiats jubilats de totes les illes.

Els col·legiats que hagin estat sancionats disciplinàriament i no rehabilitats no podran ocupar cap càrrec a la Junta de Govern.

ARTICLE 21. DE LA DURADA DEL MANDAT DELS CÀRRECS DE LA JUNTA DE GOVERN I CAUSES DEL CESSAMENT

1. Els càrrecs de la Junta de Govern seran exercits per quatre anys, podent ser reelegits, i es renovaran per meitat cada dos anys.

2. Els membres de la Junta de Govern cessaran per les causes següents:

I. Finalització del termini per al qual van ser elegits.

II. Renúncia de l'interessat.

III. Condemna per sentència ferma que porti aparellada la inhabilitació per a càrrecs públics.

IV. Sanció disciplinària ferma per falta greu o molt greu.

V. Pèrdua de les condicions d'elegibilitat expressades en l'article 27.

VI. Per decisió de la Junta General en la qual s'aprovi una moció de censura, en els termes i procediment establert en l'article 19.

3. Les vacants que es produeixin es cobriran interinament entre els restants membres de la Junta de Govern i, en la primera Junta General que es dugui a terme, es proveiran aquestes vacants, pel temps que resti fins que normalment hagués finalitzat el termini per al qual va ser elegit el membre en qüestió.

4. Quan per qualsevol causa la totalitat o la majoria dels càrrecs de la Junta de Govern quedin vacants, es cobriran provisionalment pels col·legiats de més antiguitat, llevat dels càrrecs de secretari i vicesecretari, que seran coberts pels col·legiats de menys antiguitat.

En aquest supòsit, es convocaran eleccions per a la provisió dels càrrecs vacants en el termini de trenta dies i hauran de celebrar-se dins del termini d'altres trenta dies, a partir de la data de la convocatòria. En aquest darrer supòsit, els elegits ocuparan el càrrec tan sols pel termini de temps que els restava als càrrecs substituïts.

ARTICLE 22. DE LES ATRIBUCIONS DE LA JUNTA DE GOVERN

La Junta de Govern del Col·legi ostentarà, per mitjà del degà o persones en qui aquest delegui especialment, la representació del Col·legi davant qualsevol autoritat administrativa, judicial o de qualsevol altre ordre, així com davant particulars, i tindrà, a més, les següents atribucions:

a) Complir i fer complir aquests Estatuts i el Reglament de Règim Interior que s'aprovi.

b) Preparar i convocar les Juntes Generals i executar els acords d'aquestes.

c) Vetllar perquè els col·legiats al servei d'entitats i empreses de qualsevol gènere siguin tractats conforme a la seva dignitat professional, recaptant dels organismes competents la promulgació de disposicions que tendeixin a protegir els col·legiats.

d) Vigilar que per part de tots i cadascun dels col·legiats s'observin les normes essencials de dignitat professional i companyonia.

e) Emetre dictàmens, avaluar consultes i dictar laudes. Quan percebi honoraris per aquestes actuacions, s'ingressaran a la caixa del Col·legi.

f) Designar les comissions encarregades de preparar informes, dictàmens i estudis o de dictar laudes arbitrals, així com establir els diversos torns de col·legiats als efectes previstos en el paràgraf g) de l'article 13. Aquestes comissions seran presidides pel degà o per un membre de la Junta de Govern. D'acord amb els estatuts generals dels Col·legis Oficials de Químics i del seu Consejo General una d'aquestes comissions haurà ser la de Control Deontològic.

g) Decidir sobre l'admissió de nous col·legiats, així com acordar la baixa d'aquells que hagin incorregut en alguna causa d'expulsió.

h) Establir les directrius per a l'elaboració dels pressupostos i tot el concernent a la gestió econòmica.

i) Convocar eleccions per proveir els càrrecs de la Junta de Govern.

j) Crear els departaments o seccions que convinguin per a un millor funcionament de la corporació. El responsable haurà d'ésser un membre de la Junta de Govern.

k) Quantes altres funcions es prevegin en aquests Estatuts i el Reglament de Règim Interior, així com aquelles pròpies del Col·legi i no atribuïdes expressament a la Junta General.

ARTICLE 23. DE LES REUNIONS DE LA JUNTA DE GOVERN

1. La Junta de Govern es reunirà ordinàriament una vegada al mes, excepte en casos justificats, i extraordinàriament quan ho sol·liciti, almenys, un terç dels seus membres o les circumstàncies l'aconsellin, segons el parer del degà.

Les convocatòries per a les reunions les farà el secretari, previ mandat del degà, que fixarà l'ordre del dia, amb vuit dies d'antelació, almenys. Es formularan per escrit o per via telemàtica i aniran acompanyades de l'ordre del dia corresponent. El degà tindrà facultat per a convocar la Junta, en qualsevol moment amb caràcter d'urgència, quan les circumstàncies així ho exigeixin.

El quòrum per a la vàlida constitució de la Junta de Govern serà el de la majoria absoluta dels seus components. Si no existís quòrum, la Junta de Govern es constituirà en segona convocatòria, mitja hora després de l'assenyalada per a la primera. Per a això serà suficient l'assistència de la quarta part dels seus membres. Aquest quòrum mínim ha de mantenir-se en el moment de la presa d'acords.

Els acords seran adoptats per la majoria simple d'assistents, entre els quals haurà de figurar preceptivament el degà o un dels vicedegans. En cas d'empat en la votació, decidirà el vot de qualitat del degà.

Serà obligatòria l'assistència a les sessions. La falta, no justificada, a tres consecutives s'estimarà com a renúncia al càrrec.

2. La Junta de Govern no podrà adoptar acords respecte d'assumptes que no figurin en l'ordre del dia de la reunió corresponent. Els punts de l'ordre del dia seran fixats pel degà o a petició, almenys, de tres membres de la Junta de Govern.

3. De cadascuna de les sessions de la Junta de Govern s'aixecarà una acta, en la qual es faran constar els acords adoptats, amb expressió de si han estat per majoria, per unanimitat o per assentiment, indicant en el primer cas, si els interessats ho demanessin, els noms dels que hi han votat en contra.

Així mateix, es farà constar en les actes un extracte de les manifestacions i incidències que durant la sessió es produïssin. Aquestes actes seran subscrites pel degà i el secretari i els acords seran immediatament executats sense perjudici dels recursos que s'hi puguin interposar en contra, d'acord amb el que s'estableix en el capítol VIII d'aquests Estatuts.

ARTICLE 24. DE L'ELECCIÓ DELS MEMBRES DE LA JUNTA DE GOVERN

Els membres de la Junta de Govern seran elegits per la Junta General Ordinària del Col·legi, que se celebrarà l'últim trimestre dels anys en què correspongui la renovació, per simple majoria de vots.

ARTICLE 25. DE LA CONVOCATÒRIA D'ELECCIONS

1. La convocatòria d'eleccions s'efectuarà per acord de la Junta de Govern, en el qual s'indicaran les vacants que han de ser cobertes, requisits que han de reunir els candidats, el calendari dels diferents actes electorals, l'aprovació del cens d'electors i la composició de la mesa electoral.

2. L'acord de convocatòria serà notificat, per escrit o per via telemàtica, a cadascun dels col·legiats dins dels deu dies naturals següents al de la data de l'acord.

ARTICLE 26. DE LA MESA ELECTORAL

El procés electoral s'iniciarà amb la constitució de la Mesa Electoral, acte que tindrà lloc el desè dia natural següent a comptar des de la data de l'acord de convocatòria.

La Mesa Electoral estarà constituïda pel degà i pel secretari del Col·legi, que actuaran com a president i secretari, respectivament, de la taula, i el col·legiat més antic i el més modern.

Si algun d'ells es presentés a l'elecció o reelecció o es veiés impossibilitat per al compliment de les seves funcions, serà substituït pel que reglamentàriament li correspongui o pel que segueixi o precedeixi en ordre d'antiguitat.

De la constitució de la Mesa Electoral se n'estendrà una acta.

ARTICLE 27. DELS ELECTORS I DELS ELEGIBLES

Seran electors tots els col·legiats que estiguin donats d'alta en el Col·legi i al corrent de pagament de les quotes el dia de la convocatòria, i figurin inscrits en el Llibre Registre del Col·legi. Aquest document s'utilitzarà com a cens electoral i haurà d'estar tancat, a tal efecte, amb una diligència del secretari, en la qual es farà constar el nombre de col·legiats existents en aquesta data.

Seran elegibles tots els col·legiats que, no essent culpables de cap prohibició o incapacitat legal o estatutària, es trobin en les mateixes circumstàncies del paràgraf anterior, reuneixin les condicions d'antiguitat i residència exigides pels Estatuts del Col·legi i presentin la corresponent candidatura.

En tot cas, per a ser designat per als càrrecs de degà i vicedegà serà requisit indispensable dur cinc anys de col·legiació i, per als de secretari i de tresorer, serà necessari dur-ne tres.

ARTICLE 28. DE LA PRESENTACIÓ I PROCLAMACIÓ DE CANDIDATURES

1. Els col·legiats que desitgin formar part de la Junta de Govern presentaran les seves candidatures mitjançant escrit dirigit a la Mesa Electoral, a través del Registre del Col·legi.

2. El termini de presentació de candidatures finalitzarà el vintè dia natural següent al de l'acord de la convocatòria d'eleccions.

3. Les candidatures podran ser individuals o conjuntes. Serà requisit indispensable per a l'admissió de candidatures conjuntes el nomenament d'un representant, que haurà d'estar col·legiat, que podrà ser o no candidat, que s'encarregarà de realitzar totes les gestions de la candidatura i de rebre les notificacions que s'hagin de fer.

4. La Mesa Electoral proclamarà, en el termini dels tres dies hàbils següents comptats a partir del darrer dia de presentació de candidatures, la relació provisional de les candidatures que compleixin tots els requisits exigits.

Els acords de proclamació o denegació seran notificats, raonadament, dins dels dos dies hàbils següents, als candidats individuals i als representants de les candidatures col·lectives i publicats en el tauler d'anuncis del Col·legi.

L'exclusió d'un membre d'una candidatura col·lectiva no serà causa d'exclusió de la resta dels seus membres.

5. En el cas que el nombre de candidats presentats coincidís amb el nombre de càrrecs vacants, els candidats seran automàticament proclamats membres de la Junta de Govern, de manera que finalitzarà el procés electoral.

ARTICLE 29. DEL PROCEDIMENT ELECTIU

1. La campanya electoral es desenvoluparà durant deu dies naturals a partir del següent al de la data de proclamació definitiva dels candidats.

Qualsevol propaganda escrita haurà d'anar signada, almenys, per un dels candidats.

La Mesa Electoral, prèvia audiència dels candidats proclamats, determinarà l'espai, el lloc i el temps que utilitzaran els candidats en la seva campanya, de manera que tots disposin d'igualtat d'oportunitats.

2. La votació, que serà lliure, pública i secreta, se celebrarà el setantè dia natural següent al de la convocatòria d'eleccions, o el seixantè dia natural següent a aquesta data, si no s'hagués impugnat la proclamació de candidatures.

A tals efectes, el Col·legi es constituirà en Junta General.

3. S'admetran els vots que els col·legiats lliurin a la Secretaria del Col·legi o s'enviïn per correu. Per a això els electors hauran de remetre, en un sobre tancat, un plec signat que inclogui el seu nom, llinatges i el número de col·legiat, acompanyat d'una fotocòpia del DNI o del carnet de col·legiat, i dins d'aquest sobre, un altre, tancat i en blanc, amb la papereta de votació dedins.

El termini de la recepció del vot per correu es tancarà a les 19 hores del dia anterior a la votació presencial.

Es podrà també votar per mitjans telemàtics, sempre que es pugui garantir el caràcter personal, directe i secret del sufragi actiu.

4. En les paperetes de votació figuraran, classificades per càrrecs i, al seu torn, per ordre alfabètic de llinatges, els noms dels candidats proclamats, precedits d'un requadre en blanc, perquè el votant assenyali els candidats als quals atorga el seu vot.

5. Cada candidat podrà designar un interventor, dels components del cens electoral, mitjançant escrit dirigit a la mesa electoral. L'interventor designat exhibirà davant la Mesa Electoral la credencial justificativa de la seva condició.

6. Les paperetes de votació hauran de ser del mateix format i color. Seran editades pel Col·legi, sense descartar que els candidats en puguin també confeccionar de característiques, però, exactament iguals que les editades per la Junta de Govern. Al lloc de la votació es distribuiran, en quantitat suficient, paperetes amb el nom dels candidats en blanc.

7. En primer lloc, votaran els electors presents en la Junta General, que acudiran davant la mesa electoral, i una vegada comprovat pel secretari de la Mesa que el seu nom figura en el cens electoral i verificada la seva identitat mitjançant el carnet de col·legiat o, en el seu defecte el DNI, lliuraran el sobre al president, que a la vista del públic pronunciarà en veu alta el nom, i l'elector el dipositarà a l'urna.

A continuació, el president de la Mesa Electoral procedirà a introduir a l'urna els sobres en blanc que contenguin la papereta de votació dels vots emesos per correu o lliurats pels col·legiats a la Secretaria del Col·legi, prèvia comprovació, pel secretari de la Mesa Electoral, de la identitat dels votants i de la seva inscripció en el cens electoral.

El secretari, en un i un altre cas, anotarà en el llistat el nom i llinatges dels votants, per a dur a terme les comprovacions necessàries durant l'escrutini.

8. L'acte d'escrutini serà públic i s'efectuarà, per la Mesa Electoral, en el transcurs de la Junta General.

9. Finalitzada la votació, i abans de començar el recompte de vots, es comprovarà si el nombre de paperetes dipositades és igual al de votants. Seran considerades vàlides aquelles paperetes en les quals aparegui votat un nombre de candidats igual o inferior al de càrrecs vacants.

Seran nul·les aquelles en les quals estigui assenyalat un major nombre de candidats a elegir i les que presentin esmenes o les que estiguin ratllades.

10. El secretari n'estendrà una acta, per duplicat, de la sessió, que serà signada per tots els components de la Mesa Electoral i pels interventors, si n'hi hagués.

Els interventors podran fer constar en aquesta acta les observacions que considerin oportunes a l'efecte de posteriors recursos o reclamacions.

Els exemplars de l'acta en qüestió romandran en el Col·legi, un dels quals s'exposarà en el tauler d'anuncis durant quinze dies naturals.

ARTICLE 30. DE LA PROCLAMACIÓ DELS ELECTES

Finalitzat l'escrutini, el president de la Mesa Electoral donarà lectura del resultat definitiu de la votació i proclamarà els candidats que haguessin estat elegits.

En els casos d'empat es resoldrà a favor del candidat de major antiguitat en el Col·legi i, si aquesta fos també igual, al de major edat.

S'informarà al Consejo General del resultat de les eleccions i també al Registre de Col·legis Professionals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

ARTICLE 31. DE LA CONSTITUCIÓ DE LA JUNTA DIRECTIVA

La presa de possessió dels elegits i la constitució de la Junta de Govern tindrà lloc en el termini màxim de trenta dies naturals següents a la proclamació dels càrrecs electes.

ARTICLE 32. IMPUGNACIÓ DE LES ELECCIONS

1. Les resolucions de la Mesa durant el procés electoral, excepte el que es preveu a l'apartat següent, tindran la consideració d'actes de tràmit i no seran recurribles de forma independent.

L'oposició a aquestes resolucions podrà al·legar-se pels interessats per a la seva consideració, si escau, en el recurs contra l'acte de proclamació.

2. Contra l'acte de proclamació dels elegits hi cabrà recurs de reposició en un termini de quinze dies davant la Mesa Electoral i contra la seva resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la Junta General.

3. En tot allò que no estigui previst en aquest capítol, serà aplicable la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

ARTICLE 33. DEL DEGÀ

Els qui exerceixin el càrrec de degà del Col·legi hauran de trobar-se en l'exercici de la professió o haver-la exercit. La mateixa condició hauran de reunir els altres càrrecs.

Correspon al degà la presidència i representació oficial del Col·legi i, així mateix, ostentarà l'exercici de la capacitat d'obrar del Col·legi en totes les seves relacions amb les autoritats, corporacions, tribunals i particulars, sense perjudici que, en aquests casos concrets, la Junta de Govern pugui encomanar aquestes funcions a determinats col·legiats o a comissions constituïdes a aquest efecte.

El degà ostentarà la presidència de la Junta de Govern i de la General, fixarà l'ordre del dia d'ambdues i dirigirà les deliberacions.

El degà autoritzarà amb la seva signatura l'execució i compliment dels acords del Col·legi i n'ordenarà els pagaments.

ARTICLE 34. DELS VICEDEGANS

1. Podran existir d'un a quatre vicedegans per al desenvolupament de la tasca col·legial. El seu ordre de prelació restarà fixat pel seu ordre d'antiguitat a la Junta i, en cas d'empat, com a col·legiat.

2. Substituiran el degà segons l'ordre de prelació i exerciran les seves funcions en els casos d'absència, malaltia, impossibilitat o vacant d'aquest, i duran a terme totes aquelles funcions que els confereixi el degà.

ARTICLE 35. DEL SECRETARI

1. Redactarà i dirigirà els oficis de citació per a tots els actes del Col·legi, segons les indicacions que rebi del degà i amb l'anticipació necessària.

2. Rebrà i donarà compte al degà de totes les sol·licituds i notificacions que es remetin al Col·legi. Així mateix els donarà curs.

3. Signarà el document acreditatiu de la col·legiació.

4. Expedirà les certificacions que se sol·licitin del Col·legi.

5. Tendrà cura de custodiar la documentació del Col·legi i dirigirà el funcionament de la Secretaria del Col·legi, portant els llibres i arxius necessaris per tal que el servei resti el més ordenat i eficient possible.

6. Redactarà les actes de les reunions de la Junta de Govern i de la Junta General i, després de la seva aprovació en la sessió immediata següent d'aquests òrgans i la seva transcripció en el corresponent llibre d'actes, les signarà juntament amb el vist-i-plau del degà.

Quan del contingut dels acords resulti necessari o convenient la seva immediata execució, sense esperar a la reunió següent de la Junta, el secretari expedirà certificacions dels corresponents acords amb la conformitat del degà i amb la finalitat acordada.

ARTICLE 36. DEL VICESECRETARI

Col·laborarà amb el secretari en la forma que disposi la Junta de Govern i el substituirà en els casos d'absència, malaltia, impossibilitat o vacant.

ARTICLE 37. DEL TRESORER

1. Recaptarà, custodiarà i prendrà les mesures necessàries per a protegir amb eficàcia els fons del Col·legi.

2. Es responsabilitzarà del llibre de comptes i de la presentació a la Junta de Govern dels estats de comptes.

3. Ingressarà i retirarà fons dels comptes corrents conjuntament amb el degà o els qui reglamentàriament el substitueixin.

4. Portarà l'inventari dels béns del Col·legi.

5. Presentarà els pressupostos i la seva liquidació d'acord amb les directrius de la Junta de Govern.

6. Lliurarà els documents mercantils de pagament que expedeixi el degà.

ARTICLE 38. DELS VOCALS

1. Aconsellaran la Junta de Govern, exerciran les funcions que aquesta els encomani i formaran part de les comissions per a les quals se'ls designi.

2. Podran substituir el degà i el secretari en les seves funcions quan per qualsevol motiu no puguin ser substituïts pels vicedegans o pel vicesecretari. En aquest darrer cas també podran assumir les funcions del vicedegà i del vicesecretari. Aquestes substitucions les efectuaran els vocals de més antiguitat en la Junta, excepte quan es tracti de substituir el secretari o vicesecretari, que en aquest cas seran substituïts pels de menys antiguitat. Si hi hagués diversos vocals de la mateixa antiguitat en la Junta, serà substituït seguint el criteri d'antiguitat en el Col·legi.

3. La substitució del tresorer, en els supòsits de malaltia, accident, impossibilitat, dimissió o defunció, correspondrà al vocal de més antiguitat en la Junta. Si hi hagués diversos vocals de la mateixa antiguitat, serà substituït pel de més antiguitat en el Col·legi.

4. La Vocalia del Químic Jubilat se responsabilitzarà de les activitats per als col·legiats jubilats i estarà ocupada preferentment per un col·legiat que es trobi en situació de jubilació.

CAPÍTOL IV DE LA COMISSIÓ DE DEONTOLOGIA

ARTICLE 39. DELS MEMBRES DE LA COMISSIÓ

En el Col·legi existirà, amb caràcter obligatori, una Comissió de Deontologia. El nomenament dels seus membres el durà a terme la Junta General a proposta de la Junta de Govern.

La Comissió restarà integrada per un president i tres vocals, el més jove dels quals actuarà com a secretari. Així mateix es nomenarà un president i tres vocals suplents.

És funció de la Comissió de Deontologia assessorar la Junta de Govern en totes les qüestions i assumptes relacionats amb les matèries de la seva competència. Amb aquesta finalitat es disposarà d'un Codi Deontològic.

CAPÍTOL V DEL RÈGIM ECONÒMIC I ADMINISTRATIU DEL COL·LEGI

ARTICLE 40. CAPACITAT JURÍDICA EN L'ÀMBIT ECONÒMIC I PATRIMONIAL

El Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears té plena capacitat jurídica en l'àmbit econòmic i patrimonial i, per tant, pot posseir, adquirir, vendre, contractar i realitzar tota classe d'actes jurídics patrimonials. El Col·legi haurà de comptar amb els recursos necessaris per atendre degudament les finalitats i funcions encomanades i les sol·licituds de servei dels seus membres, i aquests quedaran obligats a contribuir al sosteniment de les despeses corresponents en la forma reglamentària. El Col·legi està facultat per emetre, mitjançant un acord de la Junta General Extraordinària, emprèstits i obligacions amb garantia real o sense.

ARTICLE 41. PRESSUPOST DEL COL·LEGI

El tresorer confeccionarà anualment el projecte de pressupostos d'ingressos i despeses que presentarà a la Junta de Govern amb l'antelació necessària per examinar-los i aprovar-los abans de la Junta General Ordinària del darrer trimestre de cada any.

Correspon a la Junta de Govern l'aprovació provisional del pressupost, que sotmetrà a l'aprovació definitiva de la Junta General Ordinària que se celebri el darrer trimestre de l'any. Mentre no s'aprovi el pressupost, quedarà prorrogat el de l'any anterior.

Tanmateix, el tresorer estarà obligat a presentar a la Junta de Govern el balanç i la liquidació pressupostària tancats el 31 de desembre de l'any, amb antelació suficient perquè la Junta de Govern pugui pronunciar-s'hi i sotmetre'l a l'aprovació de la Junta General que ha de celebrar-se el primer trimestre de cada any.

El balanç, juntament amb els justificants d'ingressos i despeses, quedarà a disposició dels censors de comptes nomenats per la Junta General, així com de qualsevol col·legiat que ho requereixi.

ARTICLE 42. DELS RECURSOS ECONÒMICS DEL COL·LEGI

Constitueixen els recursos econòmics del Col·legi:

a) La quota de col·legiació ordinària establerta als pressupostos per al normal sosteniment i funcionament del Col·legi.

b) La quota establerta d'ingrés al Col·legi.

c) Els fruits, les rendes i els ingressos de tota classe que produeixin els béns o drets que integrin el patrimoni del Col·legi.

d) Les taxes i els drets que el Col·legi cobri per l'expedició de documents, legalització de firmes, laudes, dictàmens, visites, visats de projectes, etc.

e) Els ingressos que s'obtinguin per publicacions que es realitzin, per matrícules de cursos que es puguin organitzar, per prestació de serveis i per altres conceptes anàlegs.

f) Les subvencions, els donatius, les herències i els llegats que s'atorguin per l'Estat, corporacions oficials, entitats públiques o privades i els particulars.

g) Les derrames que, en cas de necessitar-se, puguin aprovar-se en una Junta General Extraordinària.

h) Les quantitats que, per qualsevol altre concepte, pugui percebre el Col·legi.

ARTICLE 43. QUOTES

Les quotes seran reflectides clarament al pressupost de cada any i requerirà l'aprovació de la Junta General. El Col·legi podrà concedir l'exempció del pagament de quotes a aquells col·legiats que estiguin incapacitats i ho demanin expressament. Igualment podrà concedir una moratòria o eximir transitòriament del pagament de quotes, o reduir-les, a aquells col·legiats que estiguin en situació d'atur forçós.

ARTICLE 44. DESPESES

Les despeses del Col·legi seran només aquelles necessàries per al bon funcionament dels serveis i l'organització de les activitats programades. La Junta de Govern tindrà cura de no autoritzar cap despesa que no estigui expressament prevista en els pressupostos.

Malgrat això, podran ser autoritzades despeses extraordinàries sempre que puguin fer-se amb càrrec a partides del pressupost que no hagin estat utilitzades totalment o parcialment. La Junta de Govern queda, per tant, autoritzada per fer traspassos de comptes en aquest sentit.

Sense l'autorització del degà i del tresorer no es podran fer despeses de cap mena. També podran autoritzar-les un vicedegà o un altre membre de la Junta de Govern sempre que hi estiguin autoritzats pel degà o pel vicedegà primer o els hagin substituït d'acord amb el que preveuen aquests Estatuts.

El Col·legi està autoritzat per editar i distribuir impresos de paper professional per tal que siguin utilitzats pels seus col·legiats en els seus treballs professionals.

ARTICLE 45. PERSONAL ADMINISTRATIU DEL COL·LEGI

El Col·legi comptarà amb el personal d'oficina necessari per al seu funcionament. Així mateix es podran contractar els serveis d'assessoria externa necessaris per a determinades funcions que no puguin ser desenvolupades pel personal d'oficina. Les remuneracions i pagaments previstos figuraran en el capítol de despeses del pressupost anual.

​​​​​​​CAPÍTOL VI ​​​​​​​DEL VISAT DE PROJECTES I DELS HONORARIS PROFESSIONALS

ARTICLE 46. DELS VISATS DE PROJECTES PROFESSIONALS

El Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears visarà els treballs professionals en el seu àmbit de competència, únicament quan se sol·liciti al col·legiat per petició expressa dels clients, incloses les Administracions Públiques quan actuïn com a tals, o quan així s'estableixi conforme al que es disposa en el RD 1000/2010, de 5 d'agost, sobre visat col·legial obligatori.

L'objecte del visat serà comprovar, almenys:

a) La identitat i habilitació professional de l'autor del treball, utilitzant per a això els registres de col·legiats previstos en l'article 10.2 de la Llei estatal de Col·legis Professionals.

b) La correcció i integritat formal de la documentació del treball professional, d'acord amb la normativa que li sigui aplicable.

En tot cas, el visat expressarà clarament quin és el seu objecte, detallant quins extrems són sotmesos a control i informarà sobre la responsabilitat que, d'acord amb el que es preveu en l'article 48, assumeix el Col·legi. En cap cas comprendrà els honoraris ni les altres condicions contractuals, la determinació de les quals queda subjecta al lliure acord entre les parts, ni tampoc comprendrà el control tècnic dels elements facultatius del treball professional.

Quan el visat sigui preceptiu, el seu cost serà raonable, no abusiu ni discriminatori. El Col·legi farà públics els preus dels visats dels treballs professionals, que podran tramitar-se per via telemàtica.

El Col·legi podrà establir un reglament regulador d'aquestes qüestions.

ARTICLE 47. DE LA LIQUIDACIÓ DELS DRETS COL·LEGIALS

Sempre que el Col·legi hagi de visar o legalitzar qualsevol document que es refereixi a treballs realitzats per algun col·legiat que hagi de tenir efectes oficials, serà requisit previ a l'obtenció del visat haver liquidat els drets col·legials corresponents.

ARTICLE 48. DE LA RESPONSABILITAT SUBSIDIÀRIA DEL COL·LEGI

En el cas de danys derivats dels treballs que hagi visat el Col·legi, en els quals resulti responsable l'autor del mateix, el Col·legi respondrà subsidiàriament dels danys que tinguin el seu origen en defectes que haguessin hagut de ser posats de manifest pel Col·legi en visar el treball professional, i que guardin relació directa amb els elements que s'han visat en aquest treball concret.

ARTICLE 49. DELS HONORARIS PROFESSIONALS

El Col·legi Oficial de Químics no podrà establir barems orientatius ni qualsevol altra orientació, recomanació, directriu, norma o regla sobre honoraris professionals.

El Col·legi Oficial de Químics informarà en els procediments judicials sobre honoraris professionals als exclusius efectes de la taxació de costes.

ARTICLE 50. DEL COBRAMENT DELS HONORARIS PROFESSIONALS

1. En el cas que la persona o entitat a què s'haguessin prestat els serveis professionals es negués a satisfer els honoraris o els impugnés per excessius, el col·legiat haurà de posar-ho en coneixement del Col·legi que intentarà una conciliació. Si en l'acte de conciliació no s'arriba a un acord, el Col·legi demanarà a la persona obligada al pagament que se sotmeti a la decisió del Col·legi com a àrbitre d'equitat.

2. Acceptat l'arbitratge, tant el col·legiat com el deutor estaran obligats a sotmetre's a l'esmentat arbitratge i acceptaran la decisió del Col·legi.

3. Si no fos acceptat l'arbitratge d'equitat, el Col·legi emetrà un dictamen sobre la qüestió, del qual es lliurarà còpia certificada a l'interessat i aquest quedarà en llibertat per poder reclamar davant la jurisdicció corresponent el pagament dels seus honoraris o sous reclamats.

ARTICLE 51. DE LA RECLAMACIÓ JUDICIAL DELS HONORARIS

1. El Col·legi, a petició de qualsevol col·legiat, tindrà cura de la reclamació judicial dels honoraris que se li deguin i que no haguessin pogut fer-se efectius per cap dels procediments assenyalats als articles anteriors.

2. El Col·legi realitzarà, en aquest cas, la representació del col·legiat creditor, la representació del qual se li confereix d'una manera expressa mitjançant aquests Estatuts i sense necessitat, per tant, d'atorgar escriptura pública de poders a favor del Col·legi. El Col·legi tindrà plena representació per actuar en els plets que es promoguin per reclamació d'honoraris. Aquest servei podrà tenir el cost que determini la Junta de Govern.

CAPÍTOL VII DEL RÈGIM DISCIPLINARI

ARTICLE 52. DISPOSICIONS GENERALS

1. Amb independència de la responsabilitat civil o penal en què puguin incórrer, els químics col·legiats queden subjectes a responsabilitat disciplinària en els termes que disposen les normes legals respectivament aplicables.

2. El Col·legi té jurisdicció disciplinària per sancionar els col·legiats pels actes que realitzen i les omissions en què incorrin, tant en l'exercici amb motiu de la professió com per qualssevol altres actes o omissions que li siguin imputables i siguin contraris al prestigi i la competència professional, a l'honorabilitat dels col·legiats o al respecte degut als òrgans corporatius, als companys i, en general, tota infracció dels deures professionals o normes ètiques de conducta quan aquestes afectin la professió.

Les faltes que poden motivar la sanció són les tipificades a l'article 54.

3. El Col·legi exercirà la jurisdicció disciplinària per mediació de la Junta de Govern o, si s'escau, per mediació del degà. No obstant això, l'enjudiciament i sanció de les faltes comeses pels membres de la Junta de Govern serà competència del Consejo General.

4. Els acords sancionadors seran executius quant s'esgoti la via corporativa.

5. El Col·legi informarà immediatament el Consejo General de totes les sancions que imposi que portin aparellada la suspensió en l'exercici professional amb remissió d'un extracte de l'expedient.

Les sancions sempre hauran de ser acordades per la Junta de Govern, amb la instrucció prèvia d'expedient, en el qual s'haurà de concedir a l'inculpat el tràmit d'audiència, la facultat d'aportar proves i la de defensar-se ell mateix o mitjançant un advocat. La resolució final de l'expedient haurà de ser motivada.

6. Per a la tramitació de l'expedient, la Junta de Govern delegarà un instructor, o bé l'òrgan que, amb caràcter permanent, li siguin delegades aquestes facultats. En aquest darrer cas, l'òrgan delegat nomenarà l'instructor que haurà de tenir més antiguitat com a col·legiat que la persona expedientada o, almanco, deu anys de col·legiació.

7. Les sancions disciplinàries corporatives, tant als col·legiats persones físiques com a les societats professionals, es faran constar sempre a l'expedient personal del col·legiat o de la societat professional objecte de la sanció.

ARTICLE 53. PROCEDIMENT SANCIONADOR

1. El procediment s'iniciarà d'ofici o com a conseqüència de denúncia o comunicació. No es consideraran denúncies els escrits anònims.

2. L'òrgan competent per iniciar l'expedient disciplinari podrà acordar la instrucció de diligències prèvies abans de disposar l'inici d'un expedient disciplinari.

3. Si les diligències prèvies s'eleven a expedient disciplinari, s'entendrà com a data de l'inici d'aquest la de l'acord d'incoació de les diligències.

4. Els acords d'arxiu d'expedients hauran de ser sempre motivats.

5. La Junta de Govern podrà aprovar i si s'escau, modificar un reglament regulador de la tramitació dels expedients disciplinaris, així com de les diligències prèvies.

6. Supletòriament se seguiran les normes del procediment administratiu.

7. Els acords d'expulsió hauran d'ésser presos per la Junta de Govern, exclusivament, mitjançant votació secreta i amb l'assistència de les dues terceres parts dels seus membres integrants i amb la conformitat de la majoria absoluta dels seus membres. En aquesta sessió tots els components de la Junta hauran de concórrer-hi, llevat que hi hagi una causa justificada.

8. En el cas que la Junta de Govern entengui que els actes investigats poguessin constituir un possible delicte ho comunicarà al Ministeri Fiscal o altre òrgan competent. Si aquest constituís una greu ofensa per a la professió el Col·legi es podrà personar al procediment com a acusació.

9. Si en un procediment sancionador s'obrís procediment penal, la tramitació restarà suspesa fins a la resolució del mateix i no es computarà aquest termini als efectes de prescripció.

ARTICLE 54. FALTES DISCIPLINÀRIES

Les faltes que comporten sanció disciplinària queden classificades en molt greus, greus i lleus.

1. Són faltes molt greus:

a) Els actes i les omissions que constitueixin ofensa greu a la dignitat de la professió o a les regles ètiques que la governin.

b) L'atemptat a la dignitat i l'honor de les persones que integrin la Junta de Govern, quan actuïn en l'exercici de les seves funcions i dels companys, amb motiu de l'exercici professional.

c) Cometre delictes dolosos en qualsevol grau de participació com a conseqüència de l'exercici de la professió.

d) La reiteració en falta greu.

e) La prestació de col·laboració professional en activitats que puguin ser nocives per a la salut, per al medi ambient o puguin, de qualsevol forma, perjudicar la societat.

f) L'incompliment de les normes del Codi Deontològic.

2. Són faltes greus:

a) L'incompliment greu de les normes estatutàries o dels acords adoptats pel Col·legi, llevat que constitueixi falta de superior entitat.

b) La falta de respecte, per acció o omissió, als components de la Junta de Govern quan actuïn en l'exercici de les seves funcions.

c) Els actes de desconsideració manifesta envers els companys en l'exercici de l'activitat professional.

d) La competència deslleial.

e) No sotmetre els projectes al visat del Col·legi quan aquest sigui sol·licitat.

f) Els actes i les omissions descrites en els subapartats a), b), c) i e) de l'apartat anterior, quan no tinguin entitat suficient per ser considerats com a molt greus.

3. Són faltes lleus:

a) La negligència en el compliment de les normes estatutàries.

b) Les infraccions lleus dels deures que la professió imposa.

c) Els actes enumerats a l'apartat anterior, quan no tinguin entitat suficient per ser considerats com a greus.

ARTICLE 55. SANCIONS DISCIPLINÀRIES

1. Les sancions que poden imposar-se són:

a) Per faltes molt greus: suspensió de l'exercici de la professió per un termini superior a un any i inferior de dos anys, o expulsió del Col·legi. Aquesta darrera sanció només podrà imposar-se per reiteració d'un mínim de tres faltes molt greus en un període de cinc anys i comportarà la inhabilitació per a incorporar-se a qualsevol altre Col·legi mentre no s'obtingui la rehabilitació.

b) Per faltes greus: suspensió de l'exercici de la professió per un termini inferior a un any o multa pecuniària.

c) Per faltes lleus: amonestació per escrit o verbal o multa pecuniària no superior a tres quotes anuals.

2. Les sancions comportaran l'efecte corresponent a cada correcció. La seva imposició serà notificada per la Secretaria i es podrà recórrer en contra en la forma i amb els efectes previstos a l'article 59.

3. Quan les faltes siguin comeses per una societat professional, es podran imposar les següents sancions:

a) Per faltes lleus: multa de fins a tres mil euros.

b) Per faltes greus: multa des de tres mil i un euros fins a deu mil euros o baixa temporal en el Registre de Societats Professionals amb suspensió en l'exercici professional fins a sis mesos.

c) Per faltes molt greus: multa des de deu mil un a seixanta mil euros, baixa temporal en el Registre de Societats Professionals amb suspensió en l'exercici professional per un termini de sis mesos a dos anys, o baixa definitiva del Registre de Societats Professionals amb prohibició indefinida de l'exercici professional.

4. Quan la falta s'imputi a un membre de la Junta de Govern, aquest quedarà provisionalment separat del seu càrrec fins a la finalització de l'expedient sancionador.

ARTICLE 56. PRESCRIPCIÓ I EXTINCIÓ DE LA RESPONSABILITAT DISCIPLINÀRIA

1. Les faltes determinants de sanció disciplinària corporativa prescriuran, si són lleus, als dos mesos; si són greus als sis mesos i si són molt greus al cap d'un any, comptats des de la data dels fets que les hagin motivat. Si la falta és constitutiva de delicte, la prescripció tindrà el mateix termini.

2. La prescripció s'interromprà per l'inici del procediment disciplinari i, si s'escau, per l'inici de les diligències prèvies a aquelles que ha donat lloc el fet, i per la durada de tot el període de tramitació de l'expedient i de les pròrrogues que vàlidament s'acordin. No correrà el termini de prescripció durant el temps en què la tramitació de l'expedient resti en suspens perquè hi hagi causa penal pendent sobre els mateixos fets.

3. Amb les excepcions que s'expressen en els paràgrafs anteriors, la paralització del procediment per un termini superior als sis mesos, no imputable a l'expedientat, farà córrer de nou el termini interromput.

4. La responsabilitat disciplinària s'extingirà:

a) Per mort de l'inculpat.

b) Per compliment de la sanció.

c) Per prescripció de les faltes.

d) Per prescripció de les sancions d'acord amb el que disposi la normativa vigent de Règim Jurídic del Sector Públic.

5. La persona sancionada serà rehabilitada, amb la consegüent cancel·lació de la nota del seu expedient personal, en els següents terminis, comptats des del compliment de la sanció:

a) Si la falta és lleu, tres mesos.

b) Si és greu, dos anys.

c) Si és molt greu o ha comportat expulsió, cinc anys.

6. La Junta de Govern remetrà al Consejo General de Colegios Oficiales de Químicos de España una comunicació de les rehabilitacions produïdes.

CAPÍTOL VIII DEL RÈGIM JURÍDIC DELS ACTES COL·LEGIALS

ARTICLE 57. COMPETÈNCIES

El Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears és del tot competent en el seu àmbit territorial per a l'exercici de les funcions que li atribueixen les Lleis de Col·legis Professionals tant l'estatal com l'autonòmica i els presents Estatuts.

La competència és irrenunciable i s'exercirà precisament pels òrgans col·legials que la tinguin atribuïda com a pròpia, llevat dels casos de delegació o avocació previstos legalment.

ARTICLE 58. RÈGIM DELS ACTES DELS ÒRGANS COL·LEGIALS

El règim dels actes dels òrgans col·legials s'ajustarà als següents principis:

1. Només seran vàlids els actes dictats pels òrgans del Col·legi que tinguin competència per això, d'acord amb el que disposa la normativa col·legial.

2. Quan actuï en exercici de funcions o facultats públiques, el Col·legi haurà d'ajustar la seva actuació al que disposi la normativa vigent sobre el procediment administratiu comú de les Administracions Públiques i els actes dels òrgans del Col·legi estaran sotmesos al Dret Administratiu. Tot això, si és el cas, amb les especialitats que disposin aquests Estatuts. No s'exigiran quòrums diferents dels contemplats expressament en aquests Estatuts.

3. S'entén a l'efecte de l'apartat anterior que són exercici de funcions o facultats públiques les següents:

a) Els acords sobre col·legiació o la seva denegació.

b) Els acords sobre inscripció en el Registre de Societats Professionals o la seva denegació.

c) L'ordenació de l'activitat professional.

d) L'exercici de la facultat disciplinària en l'ordre professional i col·legial.

e) Els acords de visar treballs professionals o la seva denegació.

f) L'establiment de criteris orientatius d'honoraris per taxació de costes.

g) Les decisions sobre la inclusió en les llistes de pèrits col·legiats per designació judicial o la seva denegació.

h) Qualsevol altra que per la seva naturalesa vingui així determinada.

4. La resta de funcions i facultats col·legials estaran regides, a més de per aquests Estatuts i la seva normativa de desplegament, pel dret que correspongui segons la seva naturalesa.

5. Els acords dels òrgans col·legials seran immediatament executius, llevat que el mateix acord estableixi una altra cosa o sigui de caràcter sancionador, en aquest cas seran executius quan finalitzi la via administrativa.

6. La notificació, dels actes subjectes a dret administratiu, ha de contenir el text íntegre de l'acte, així com l'expressió, si escau, dels recursos procedents, i s'ha d'adreçar al domicili declarat al Col·legi, per procediment que deixi constància de la seva recepció.

7. Els acords, decisions i recomanacions dels òrgans del Col·legi respectaran els límits de la normativa vigent sobre defensa de la competència.

ARTICLE 59. RECURSOS DAVANT LES RESOLUCIONS DEL COL·LEGI

1. Els acords de la Junta de Govern podran ésser objecte de recurs d'alçada davant la Junta General, en el termini d'un mes des de la notificació de la resolució si l'acte és exprés. Si aquesta és tàcita els interessats poden interposar un recurs d'alçada en qualsevol moment a partir de l'endemà del dia en què, d'acord amb la seva normativa específica, es produeixin els efectes del silenci administratiu. Contra la resolució denegatòria del recurs de reposició es podrà interposar el corresponent recurs contenciós administratiu.

2. Els acords de la Junta General deixaran expedita la via del recurs contenciós administratiu. En tot cas podran ser objecte de recurs de reposició per part d'aquells col·legiats que hagin votat en contra o no hagin assistit a la reunió.

3. Els actes col·legials podran ser objecte de recurs quan:

a) Es tracti d'un acte o acord d'efectes jurídics individualitzats dels titulars d'un dret subjectiu o d'un interès legítim professional i directe sobre l'assumpte.

b) Es tracti d'un acte o acord que afecti una pluralitat indeterminada de persones, o a qualsevol col·legiat.

4. La interposició del recurs no suspendrà l'execució de l'acte impugnat, però l'òrgan a qui correspongui resoldre'l podrà suspendre'l d'ofici o a instància de part, en el cas que considerés que l'execució pot ocasionar perjudicis d'impossible o molt difícil reparació.

CAPÍTOL IX DEL RÈGIM DE DISTINCIONS I PREMIS

ARTICLE 60. DISTINCIONS I PREMIS

El Col·legi podrà atorgar, a proposta de la Junta de Govern, mitjançant informació prèvia, distincions i honors d'acord amb els mereixements aconseguits en l'ordre corporatiu i/o professional per aquelles persones o entitats que se'n facin creditores.

El Col·legi aprovarà un Reglament referent a les esmentades distincions i honors i un procediment per atorgar-les, així com per als Col·legiats d'Honor a què es refereix l'article 9.2.

CAPÍTOL X FINESTRETA ÚNICA

ARTICLE 61. FINESTRETA ÚNICA

1. El Col·legi disposarà d'una pàgina web en la qual, mitjançant la Finestreta Única prevista en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, els professionals col·legiats puguin efectuar tots els tràmits necessaris per a la col·legiació, el seu exercici i la seva baixa en el Col·legi, mitjançant un únic lloc, per via electrònica i a distància. Mitjançant aquesta finestreta, els professionals podran, de forma gratuïta:

a) Obtenir tota la informació i els formularis necessaris per a l'accés a l'activitat professional i el seu exercici.

b) Presentar tota la documentació i les sol·licituds necessàries, incloent-hi la de col·legiació.

c) Conèixer l'estat de la tramitació dels procediments en els quals tinguin la consideració de persones interessades i rebre la corresponent notificació dels actes de tràmit preceptius i la resolució d'aquests pel Col·legi, inclosa la notificació dels expedients disciplinaris quan no sigui possible per altres mitjans.

d) Convocar els col·legiats a les Juntes Generals Ordinàries i Extraordinàries i fer-los coneixedors de l'activitat pública i privada del Col·legi.

2. A través d'aquesta Finestreta Única, per a la millor defensa dels drets dels consumidors i usuaris, el Col·legi oferirà la informació següent, que ha de ser clara, inequívoca i gratuïta:

a) L'accés al Registre de Col·legiats, que estarà permanentment actualitzat i en el qual han de constar, almenys, les següents dades: nom i llinatges dels professionals col·legiats, número de col·legiació, títols oficials que posseeixen, domicili professional i situació d'habilitació professional.

b) L'accés al Registre de Societats Professionals, que tindrà el contingut descrit en l'article 8 de la Llei 2/2007, de 15 de març, de Societats Professionals.

c) Les vies de reclamació i els recursos que es poden interposar en el cas de conflicte entre el consumidor o usuari i un col·legiat o el col·legi professional.

d) Les dades de les associacions o organitzacions de consumidors i usuaris a les quals els destinataris dels serveis poden dirigir-se per obtenir assistència.

e) El contingut del Codi Deontològic.

f) Les dades del Col·legi perquè els usuaris i consumidors puguin dirigir-se per a l'obtenció d'assistència.

3. El Col·legi ha d'adoptar les mesures necessàries per al compliment del que hi ha previst en aquest article i incorporar les tecnologies precises que garanteixin la interoperabilitat entre els distints sistemes i l'accessibilitat de les persones amb discapacitat.

CAPÍTOL XI TRANSPARÈNCIA I MEMÒRIA ANUAL

ARTICLE 62. TRANSPARÈNCIA

1. El Col·legi està subjecte al principi de transparència en la seva gestió.

2. De forma periòdica, posarà a disposició dels seus col·legiats la informació actualitzada que sigui rellevant per garantir la transparència de la seva activitat relacionada amb el funcionament i el control de l'actuació pública, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en tant que hi resulti aplicable.

ARTICLE 63. MEMÒRIA ANUAL

1. El Col·legi ha d'elaborar una memòria anual que contingui almenys la informació següent:

a) Informe anual de la gestió econòmica, incloent-hi les despeses de personal suficientment desglossades.

b) Import de les quotes aplicables desglossades per concepte i tipus de serveis prestats, així com les normes per al seu càlcul i aplicació.

c) Informació agregada i estadística relativa als procediments informatius i sancionadors en fase d'instrucció o que hagin assolit fermesa, amb indicació de la infracció a què es refereixen, de la seva tramitació i de la sanció imposada si s'escau, d'acord, en tot cas, amb la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

d) Informació agregada i estadística relativa a queixes i reclamacions presentades pels consumidors o usuaris o les seves organitzacions representatives, així com sobre la seva tramitació i, si escau, dels motius d'estimació o desestimació de la queixa o reclamació, d'acord, en tot cas, amb la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

e) Els canvis en el contingut dels seu Codi Deontològic.

f) Les normes sobre incompatibilitats i les situacions de conflicte d'interessos en què es trobin els membres dels seus òrgans de Govern.

g) Informació estadística sobre la seva activitat de visat.

2. La memòria anual s'ha de fer pública a través de la pàgina web del Col·legi en el primer semestre de cada any.

3. El Col·legi facilitarà al Consejo General la informació necessària per elaborar la seva memòria anual.

CAPÍTOL XII SERVEI D'ATENCIÓ ALS COL·LEGIATS I ALS CONSUMIDORS I USUARIS

ARTICLE 64. DEL SERVEI D'ATENCIÓ

1. El Col·legi haurà d'atendre les queixes o reclamacions presentades pels col·legiats.

2. Així mateix, el Col·legi disposarà d'un servei d'atenció als consumidors o usuaris, que necessàriament tramitarà i resoldrà totes les queixes i reclamacions referides a l'activitat col·legial o professional dels col·legiats que es presentin per qualsevol consumidor o usuari que contracti els seus serveis professionals, així com per associacions i organitzacions de consumidors i usuaris en la seva representació o en defensa dels seus interessos.

3. El Col·legi, mitjançant aquest servei d'atenció als consumidors o usuaris, resoldrà la queixa o reclamació segons sigui procedent: bé informant sobre el sistema extrajudicial de resolució de conflictes, bé remetent l'expedient als òrgans col·legials competents per instruir els oportuns expedients informatius o disciplinaris, bé arxivant o bé adoptant qualsevol altra decisió conforme a dret.

4. La regulació d'aquest servei haurà de preveure la presentació de queixes i reclamacions per via electrònica i a distància.

CAPÍTOL XIII DE LA DISSOLUCIÓ DEL COL·LEGI

ARTICLE 65. DISSOLUCIÓ DEL COL·LEGI

La dissolució del Col·legi tindrà lloc per qualsevol de les causes establertes al Capítol III del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el del Reglament de Col·legis Professionals de les Illes Balears, de 3 de març del 2000 o per la normativa que estigui vigent al respecte. L'acord de dissolució haurà de ser pres per la Junta General, convocada amb aquest objectiu i obtenir el vot favorable com a mínim de dues terceres parts dels col·legiats presents. Posteriorment haurà de ser aprovada per una llei del Parlament de les Illes Balears. La Junta de Govern actuarà de comissió liquidadora.

El patrimoni social es destinarà, en primer lloc, a cobrir el passiu, i l'actiu restant passarà a l'Associació de Químics de les Illes Balears, i en el seu defecte a l'associació, corporació o fundació les finalitats de les quals siguin més pròximes a les del Col·legi. En qualsevol cas aquesta decisió la prendrà la mateixa Junta que acordi la dissolució.

La dissolució del Col·legi seguirà el procediment que preveu la Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre col·legis professionals i l'article 7 Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de col·legis professionals de les Illes Balears i l'acord de dissolució s'haurà de comunicar a la Conselleria competent en matèria de col·legis professionals del Govern de les Illes Balears.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA. OBLIGATORIETAT DE COL·LEGIACIÓ

De conformitat amb el que s'estableix en la disposició transitòria quarta de la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seva adaptació a la Llei sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, es mantindrà l'obligatorietat de col·legiació vigent prevista en l'article 5 dels presents Estatuts.

DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA. RELACIONS AMB LA ADMINISTRACIÓ AUTONÒMICA

D'acord amb el que disposa l'annex del Decret 32/2000, de 3 de març, pel qual s'aprova el Reglament de Col·legis Professionals de les Illes Balears, en tot el que fa referència als aspectes institucionals i corporatius, el Col·legi es relacionarà amb la Conselleria del Govern de les Illes Balears competent en matèria de col·legis professionals, a través del Registre de Col·legis Professionals.

En tot el que respecta als continguts de la seva professió el Col·legi Oficial de Químics de les Illes Balears es relacionarà amb la Conselleria del Govern de les Illes Balears amb les competències d'Indústria, i també amb aquelles altres la competència de les quals tingui relació amb els diferents àmbits de la professió química.

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL SEGONA. RELACIONS AMB EL CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE QUÍMICOS DE ESPAÑA

D'acord amb la disposició addicional tercera de la Llei de Col·legis Professionals de les Illes Balears, el Col·legi tindrà en el Consejo General de Colegios Oficiales de Químicos de España la intervenció que la legislació general de l'Estat li assigna.

DISPOSICIÓ FINAL TERCERA. IGUALTAT DE COL·LEGIATS I DE COL·LEGIADES

Les referències en aquests Estatuts a col·legiats s'entendran realitzades a col·legiats i col·legiades.

La normativa col·legial no podrà contenir cap disposició que suposi discriminació, directa o indirecta, per raó de sexe, o desigualtat de tracte, d'oportunitats o drets i deures entre dones i homes col·legiats. El principi d'igualtat entre dones i homes i la prohibició de qualsevol forma de discriminació entre ells seran instruments jurídics a tenir en compte en la interpretació dels Estatuts i altres normes internes d'organització que aprovi el Col·legi.