Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT
Núm. 323766
Aprovacio definitiva Ordenança recollida de residus
En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament de data 25 maig 2021 sobre l'Ordenança reguladora de recollida de residus sòlids urbans, gestió municipal de l'abocador i neteja viària de l'Ajuntament de Puigpunyent el text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
EXPOSICIO DE MOTIUS
L' Ajuntament de Puigpunyent ha aplicat fins ara l'Ordenança municipal de residus urbans publicada definitivament al BOIB número 80, de 7 de juny de 2003.
Des d'aleshores s'han succeït grans canvis en el règim de producció i de gestió dels residus municipals que s'han reflectit en l'aprovació de diferents normes, entre les quals destaquen:
1. La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva marc de residus, que incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.
2. La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva marc de residus i deroga la llei anterior de 1998. La Llei 22/2011 estableix els instruments de la política en matèria de residus, com són els plans i programes de prevenció i de gestió de residus, el seu contingut i l'obligatorietat d'aprovació i actualització periòdica per a les comunitats autònomes.
3. La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears que pretén millorar la legislació bàsica estatal en matèria de gestió de residus per preservar de la millor manera possible el medi ambient i contribuir de manera eficaç a la implantació d'un nou model de desenvolupament i creixement que permeti optimitzar l'ús de recursos, les matèries i els productes disponibles.
La Llei de residus i sòls contaminats de les Illes Balears a la seva disposició transitòria quarta, obliga als municipis a adaptar les seves ordenances reguladores i els tributs de la seva competència al que estableix la llei en un termini de 24 mesos.
Així doncs, amb la present ordenança, l'Ajuntament pretén disposar d'una eina per a la correcta regulació de la gestió dels residus, basada en criteris de sostenibilitat, proximitat i eficiència, amb l'objectiu general de minimitzar-ne la seva producció i complir la normativa vigent.
Aquesta ordenança es redacta en aplicació de les disposicions de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears i a més pretén reflectir les especificitats de la gestió dels residus tenint en compte la recollida porta a porta, la deixalleria i la neteja viària i dels espais lliures de Puigpunyent.
TÍTOL 1
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1 .
Objecte
La present ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Puigpunyent, de totes aquelles actuacions, mesures, conductes i activitats dirigides a la prevenció de la producció de residus i a la recollida selectiva establertes a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, per tal de mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient, en l'àmbit específic del terme municipal de Puigpunyent i, concretament:
1. Regular les relacions entre l'Ajuntament i els usuaris del servei de recollida i gestió de residus dins el municipi de Puigpunyent, per millorar la qualitat de vida ciutadana i fomentar la protecció del medi ambient.
2. Fomentar la prevenció i el reciclatge dels residus amb la finalitat d'evitar la seva incineració.
3. Regular la presentació i recollida de cada fracció de residus, ja sigui mitjançant la recollida porta a porta, el lliurament o dipòsit a la deixalleria o d'altres sistemes que es puguin establir.
4. Regular l'ús i la gestió de la deixalleria, així com el trasllat dels residus a les instal·lacions autoritzades de tractament, recuperació o transferència.
5. Aplicar el principi de responsabilitat del generador de residus per tal que es faci càrrec de la correcta selecció i gestió dels seus residus, afavorint així la creació d'un sistema que permeti una distribució adequada dels costos del servei.
6. Fomentar la participació de la ciutadania en la millora de la neteja general del municipi.
7. Aplicar un model basat en la informació, sensibilització i l'educació ambiental per tal d'assolir una participació de la ciutadania, implicada en la millora contínua i en la mitigació dels impactes adversos sobre la salut i el medi ambient.
Article 2.
Àmbit d'aplicació
1. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquesta ordenança és el terme municipal de Puigpunyent.
2. Totes les persones físiques i jurídiques estan obligades a complir les prescripcions contingudes en la present ordenança, així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l'Ajuntament de Puigpunyent i la resta de normativa aplicable pel que fa a la prevenció i gestió de residus.
3. És competència reservada a l'Ajuntament de Puigpunyent la prestació del servei de recollida de residus domèstics i la gestió de la deixalleria, a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.
Article 3.
Definicions
A efectes de la present ordenança o per evitar confusions a l'hora de complir amb els seus preceptes, s'entendrà per:
a) «Residu»: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció o l'obligació de desprendre-se'n. S'inclouen també en aquesta categoria els residus que es generen a les llars provinents d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i els enderrocs procedents d'obres menors de la construcció i la reparació domiciliària.
b) «Residu comercial»: residu generat per l'activitat pròpia del comerç al detall i a l'engròs, els serveis de restauració i bars, les oficines i els mercats, així com la resta del sector serveis.
c) «Residu domèstic»: residu generat a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques. Tindran també la consideració de residus domèstics:
a. Els similars als anteriors, generats en comerços, serveis i indústries, sempre que la seva quantitat sigui assimilable a la que es genera de forma domèstica.
Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de la neteja de la via pública, zones verdes i àrees recreatives, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.
d) «Residu industrial»: resultants dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera.
e) «Residu municipal»: És el conjunt format pels residus domèstics i els residus comercials no perillosos.
f) «Residu perillós»: residu que presenta una o diverses característiques perilloses enumerades a la Llei de residus o legislació que es pugui aprovar de conformitat amb el que estableix la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya en formi part i també els recipients i envasos que els hagin contingut.
g) «Bioresidus, residus orgànics o fracció orgànica »: comprèn els residus orgànics biodegradables procedents de les restes de menjar o de les restes vegetals propis de la llar, i també els residus provinents de generadors singulars, com ara restaurants, hotels, comerços d'aliments i grans superfícies comercials.
h) «Tèxtils»: inclou roba, draps, restes de tapisseria, calçat i roba de vestir.
i) «Residus de construcció o demolició»: qualsevol residu, una vegada exclosos els assimilables a domèstics, que es generi en una obra de construcció o demolició en un domicili particular, comerç, oficina o immoble del sector serveis, de tècnica senzilla i escassa entitat constructiva i econòmica, que no suposi alteració del volum, de l'ús, de les instal·lacions d'ús comú o del nombre d'habitatges i locals, i que no necessita cap projecte signat per professionals titulats.
j) «Residus de poda»: restes orgàniques derivades del manteniment de les àrees enjardinades públiques o privades.
k) «Rebuig o resta»: fracció residual dels residus municipals un cop efectuades les recollides selectives i que encara pot contenir materials valoritzables. S'inclouen: articles de pell, cendra, llosques, compreses, tampons i bolquers, embolcalls de composició mixta, tiretes, esparadraps, tovalloletes infantils, pols d'agranar, etc.
l) «Residus voluminosos»: conjunt heterogeni de residus de materials molt diversos, que no poden ser evacuats pels mitjans convencionals de recollida donades les seves grans dimensions. S'inclouen els electrodomèstics, mobles, matalassos, somiers, portes i altres.
m) «Contenidors»: recipients destinats al dipòsit temporal dels residus
n) «Residus d'aparells elèctrics i electrònics»: aparells que funcionen amb corrent elèctric o camps electromagnètics amb tensió contínua o corrent altern
o) «Pneumàtics fora d'ús»: pneumàtics que s'han convertit en residu
p) «Bossa compostable»: bossa fabricada a partir de material biodegradable, valoritzable mitjançant compostatge i digestió anaeròbia, tant en condicions industrials si estan certificats per la norma europea UNE EN 13432:2001 com en condicions de compostatge domèstic.
q) «Recollida selectiva»: recollida d'un flux de residus de manera separada, segons el tipus de naturalesa de cada residu, per facilitar el seu tractament específic.
r) «Recollida porta a porta»: sistema de recollida selectiva dels residus municipals que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la separació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però enlloc de fer servir contenidors ubicats a la via pública, aquestes fraccions separades són recollides directament en el punt de generació, d'acord amb un calendari preestablert.
s) «Deixalleria»: instal·lació de recepció selectiva de residus municipals, on l'accés està permès dins d'un determinat horari. Els usuaris poden dipositar, de forma selectiva i d'acord amb les normes establertes, diferents tipus de residus domèstics per als quals no hi ha un sistema de recollida domiciliària. Als efectes d'aplicació d'aquesta ordenança, l'expressió “parc verd”, emprada habitualment al municipi, tendrà la mateixa significació.
t) «Producte de plàstic d'un sol ús»: Producte fabricat totalment o parcialment amb plàstic i que no ha estat concebut, dissenyat o introduït al mercat per completar, dins del seu període de vida, múltiples circuits o rotacions mitjançant la seva devolució a un productor per ser emplenat o reutilitzat amb la mateixa finalitat pel qual va ser concebut. (Directiva UE/2019/904).
u) «Envàs»: Tot producte fabricat amb qualsevol material de qualsevol naturalesa que s'utilitzi per contenir, protegir, manipular, distribuir i presentar mercaderies, des de matèries primeres fins a articles acabats, i des del fabricant fins a l'usuari o consumidor. Es consideren també envasos tots els articles «d'un sol ús» utilitzats amb aquesta mateixa finalitat. (Directiva 94/62/CE).
v) «Monodosis alimentàries»: Envàs, generalment de petita mida, que conté només una dosi de consum de l'aliment en qüestió i que per tant la seva finalitat és el consum en un sol ús.
w) «Valorització»: Qualsevol operació el resultat principal sigui que el residu serveixi a una finalitat útil en substituir a altres materials que d'altra manera s'haurien utilitzat per a complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció, en la instal·lació o en l'economia en general. (Directiva 2008/98/CE).
x) «Valorització material»: Obtenció de nous materials, o el reciclatge de part d'ells, per evitar l'ús de noves matèries primeres; com per exemple el reciclatge o la reutilització.
y) «Valorització energètica»: És la que té lloc per la incineració dels residus, obtenint petites quantitats de residus i energia provinent dels materials continguts.
z) «Preparació per a la reutilització»: Operació de valorització consistent en la comprovació, neteja o reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es preparen perquè puguin reutilitzar-se sense cap altra transformació prèvia. (Directiva 2008/98/CE).
Per a la resta de definicions, s'atendrà el que disposa la legislació comunitària, estatal i autonòmica en matèria de residus.
Article 4.
Educació ambiental, informació i sensibilització ciutadana.
L'Ajuntament, en el marc de les seves competències, promourà les accions següents per aconseguir els objectius establerts en aquesta ordenança:
a) Aplicar un model basat en la informació, sensibilització i l'educació ambiental per tal d'assolir una major participació de la ciutadania , implicada en la millora contínua i en la mitigació dels impactes adversos sobre la salut i el medi ambient.
b) Informar de les conseqüències negatives per al medi derivades de l'ús incorrecte de productes que generen residus perillosos i de l'augment de la producció de residus, i informar dels beneficis derivats d'un consum responsable.
c) Millorar la informació a disposició de la ciutadania sobre prevenció en la generació de residus, la seva separació correcta en origen, possible reutilització i el seu reciclatge.
d) Promoure la participació activa en les accions de reducció de la producció de residus i llur perillositat, en accions de reutilització i en la recollida selectiva.
e) Promoure accions de sensibilització per evitar l'abandonament de residus i evitar la degradació d'espais naturals terrestres i urbans, per tal de garantir la conservació dels sòls i promoure'n la regeneració.
f) Promoure accions de sensibilització i formació per fomentar mesures per a la prevenció i la preparació per a la reutilització dels residus.
g) Preveure, en els contractes de recollida i/o tractament de residus motiu de licitació pública, un 1% destinat a mesures de formació i sensibilització, que haurà d'executar l'adjudicatari en relació amb els punts anteriors.
TÍTOL 2:
RECOLLIDA DE RESIDUS
Article 5.
Generalitats de la gestió dels residus municipals
1. És obligatori separar al propi domicili totes les fraccions dels residus que es recullen separadament pel servei municipal de recollida porta a porta i de deixalleria, sense perjudici d'altres sistemes que es puguin implantar en el municipi, per part de totes les persones, empreses i entitats públiques que es trobin al municipi.
2. L'obligació de separar correctament els residus és independent del sistema tarifari al que s'aculli cada contribuent.
3. En general, la recollida dels residus domèstics es fa mitjançant un servei de recollida porta a porta. Les persones i entitats usuàries tenen l'obligació d'utilitzar aquest servei com a mètode principal de recollida de residus.
4. No obstant, quan no es pugui fer ús d'aquest servei, cal acudir a la deixalleria o altres punts d'aportació que indiqui l'Ajuntament. Els residus no es poden transportar a altres municipis.
5. Així doncs, s'hauran de dipositar els residus al lloc, horari i amb la freqüència que estableixi aquesta ordenança o que determinin els serveis municipals. En base a les necessitats futures del servei el lloc, horari i freqüència de recollida podran ser modificats per l'Ajuntament.
6. L'ajuntament adquireix la propietat i responsabilitat de la gestió dels residus un cop aquests han estat lliurats correctament per a la seva recollida.
7. L'ajuntament es reserva el dret a establir nous sistemes de recollida selectiva que fomentin una millor separació de les fraccions i incrementin els percentatges de reciclatge.
Article 6.
Servei de Recollida de residus domèstics porta a porta
1. Per a treure els residus al carrer en la recollida porta a porta, s'han d'ubicar als elements de contenció (poal o bossa) que els contenen, de forma ordenada i davant del domicili o de l'establiment, o bé on s'hagi establert pels serveis tècnics municipals, de forma que no s'interfereixi ni destorbi el lliure pas de les persones vianants i que es faciliti l'operació de recollida. Està prohibit ubicar els residus en un lloc no establert com adequat pels serveis tècnics municipals.
2. Els residus dels domicilis particulars o establiments s'han de treure al carrer sempre en l'horari que indiqui l'Ajuntament. Certs domicilis o zones de recollida podran tenir horaris excepcionals per facilitar les tasques del servei de recollida.
3. No es realitzarà recollida diària de totes les fraccions. Els domicilis particulars i els domicilis d'empreses i comerços podran tenir horaris i freqüències de recollida diferents.
4. Els usuaris que de forma justificada no puguin adaptar-se a l'horari i calendari del servei porta a porta, tot i estar geogràficament en l'àmbit d'aquesta recollida, podran fer ús del servei de la deixalleria, que disposarà de contenidors de totes les fraccions.
5. El paper i cartró s'haurà de treure al carrer amb una bossa de paper, caixa de paper-cartró, fermat o dins un recipient reutilitzable que es tornarà a utilitzar una vegada s'hagi buidat.
6. La fracció d'envasos lleugers s'ha de treure en una bossa fermada de plàstic de color groc, blanc o transparent per tal de facilitar les tasques de recollida. En cas de dipositar un residu més gros (garrafa d'aigua, envàs gros, etc.) es podrà dipositar al costat o fermat a la bossa d'envasos corresponent. Els envasos s'han d'aixafar per tal de millorar l'eficiència del servei de recollida.
7. Els envasos de vidre es podran dipositar dins una bossa reutilitzable, contenidor o altre sistema prèviament autoritzat per part dels responsables municipals, però mai en bossa de plàstic. Els envasos de vidre s'han de treure sense tap.
8. La matèria orgànica s'haurà de treure al carrer dins una bossa compostable, contenidor o altre sistema prèviament autoritzat per part dels responsables municipals. En el cas dels habitatges que disposen de la bonificació per producció de compost, aquesta fracció no pot ser aportada a la recollida porta a porta ni a la Deixalleria.
9. El rebuig s'ha de treure en una bossa o recipient tancat, no reutilitzable. No pot contenir residus reciclables ni d'altres que no estiguin clarament tipificats com a rebuig a la definició que es presenta a aquesta ordenança.
10. Els bolquers i altres materials sanitaris s'han de treure en una bossa o recipient tancat, no reutilitzable. La seva recollida es realitzarà tres dies a la setmana, encara que el dia del rebuig també podran ser lliurats amb aquesta fracció. Mai poden contenir residus reciclables.
11. L'Ajuntament podrà introduir modificacions quant a freqüència i horari del servei porta a porta sempre que informi amb antelació suficient als usuaris del servei. Els dies 24 i 31 de desembre el servei de recollida habitualment sofrirà modificacions per tal que el personal de recollida pugui estar amb les seves respectives famílies.
12. En cas de la no realització del servei per causes alienes a la voluntat de l'ajuntament s'informarà a tota la població amb la suficient antelació.
Article 7.
Servei de recollida domiciliària de residus voluminosos.
La prestació del servei requereix concertació prèvia de l'horari i lloc, i per a la realització del servei les persones peticionàries s'hauran d'ajustar a les instruccions dels responsables del servei municipal. La petició de servei es farà telefònicament o per correu electrònic, l'Ajuntament indicarà el dia en que es farà la recollida. Es podran aportar per a la recollida fins a un màxim de tres residus voluminosos per usuari particular i dia de recollida.
Article 8.
Servei de recollida domiciliària de poda neta (sense palmera ni poda crassa).
La prestació del servei requereix concertació prèvia de l'horari i lloc, sota instruccions aportades pels responsables del servei municipal. La petició de servei es farà telefònicament o per correu electrònic, l'Ajuntament indicarà el dia en que es farà la recollida. Es podran aportar fins a un màxim de 360 litres, presentats obligatòriament en 3 bosses de 120 litres o 3 feixos.
Article 9.
Servei de recollida domiciliària de residus de construcció i demolició.
La prestació del servei requereix concertació prèvia de l'horari i lloc, i per a la realització del servei les persones peticionàries s'hauran d'ajustar a les instruccions dels responsables del servei municipal. La petició de servei es farà telefònicament o per correu electrònic, l'Ajuntament indicarà el dia en que es farà la recollida. Sols s'acceptarà la recollida de restes d'obra que es presentin en els sacs autoritzats per l'ajuntament. Els sacs podran contenir un màxim de 25 quilograms de residus i es podran presentar un màxim de 10 sacs per setmana. Les restes d'obra hauran d'estar correctament seleccionades sense cap tipus d'impropi (plàstics, cartons, ferralla, etc.).
Article 10.
Servei de recollida comercial
1. Els titulars i/o responsables d'activitats econòmiques estan obligats a seleccionar els residus per fraccions en funció de les possibilitats de recollida del servei municipal, ja sigui porta a porta o a la deixalleria.
2. En el cas que l'activitat generi molta quantitat d'alguna de les fraccions de residus, que no els permeti assimilar-ne la producció a la domiciliària, l'ajuntament pot excloure-la del servei de recollida porta a porta.
3. Les activitats econòmiques adherides al servei de recollida comercial han de respectar el calendari i horari establert, així com ubicar els residus de forma ordenada dins els elements de contenció (poal o bossa). Cada fracció ha de ser fàcilment identificable pels operaris de la recollida.
4. Els establiments disposaran dels seus propis contenidors o poals en bones condicions de manteniment i neteja per tal d'evitar possibles lesions al personal de recollida i molèsties per olors i salubritat als veïnats i al mateix personal de recollida.
Article 11.
Prevenció i recollida dels mercats
1. S'estableix un servei de recollida de residus específic per al mercat del dissabte i d'altres que es puguin realitzar.
2. Les persones o entitats titulars dels llocs del mercat tenen l'obligació de prevenir la generació de residus i separar els residus que es generin en les fraccions previstes en aquesta ordenança.
3. El servei municipal de recollida realitzarà les operacions de recollida de residus que es generin en les diferents parades del mercat.
4. Les persones o entitats titulars de les paradetes tenen l'obligació de lliurar els residus en les condicions adequades de separació i utilitzar el sistema de recollida establert per l'ajuntament.
Article 12.
Prevenció i recollida de residus dels actes festius i esdeveniments públics
1. Les persones usuàries, usuaris, organitzadores i participants d'actes festius o esdeveniments públics tenen l'obligació de prevenir la generació de residus i de separar-los en les fraccions previstes en aquesta ordenança.
2. En cas que l'ajuntament disposi contenidors per a fer la separació de residus s'hauran d'usar correctament. En el cas que l'ajuntament no en disposi, les persones o entitats promotores de qualsevol acte públic hauran d'establir els mecanismes que permetin assegurar la correcta separació dels residus i facilitar la seva recollida selectiva.
Article 13.
Prevenció i recollida a les obres particulars i municipals
1. Les persones o entitats promotores públiques o privades d'una obra tenen l'obligatorietat de prevenir la producció de residus i separar tant els residus assimilables a domèstics com els residus procedents de l'obra.
2. Les obres que es troben en zona de recollida porta a porta, hauran de dipositar les diferents fraccions dels residus domèstics al carrer, davant la façana, de forma separada segons els horaris i la freqüència de recollida.
3. La responsabilitat de la gestió incorrecta dels residus serà de la persona o entitat promotora si aquesta és privada i de l'adjudicatària de les obres si l'obra depèn d'una entitat pública.
TÍTOL 3:
RESIDUS I NETEJA VIÀRIA
Article 14.
Normes generals
1. Tothom, resident o transeünt al municipi de Puigpunyent, està obligat a prevenir i evitar l'embrutiment del municipi, d'acord amb el que preveu aquesta ordenança, les disposicions de Batlia que la despleguin i altres normatives d'aplicació.
2. L'Ajuntament ha de potenciar i afavorir les accions que, en matèria de neteja pública col·lectiva, desenvolupi la iniciativa privada i ha de fomentar les accions que tendeixin a incrementar la qualitat de vida al municipi, la protecció del seu ornament, la salut i l'entorn mediambiental.
Article 15.
Prohibicions
Queda prohibit:
1. Tirar a les vies i espais lliures públics o privats tot tipus de residus, molt especialment i entre d'altres: llosques, xiclets, clovelles, peladures, papers, plàstics, embolcalls, llaunes, envasos, botelles i similars. Qui desitgi desprendre-se'n, els ha de dipositar a les papereres separadament, si escau, o recipients específics disposats a aquest efecte a les vies o espais lliures públics.
2. Escopir, defecar o orinar a les vies i espais públics.
3. Espolsar estores, robes i ormejos domèstics, des de balcons o buits oberts a façanes sobre les vies i espais lliures públics i privats o tirar-hi qualsevol tipus de deixalla, residu sòlid o líquid. Aquesta prohibició també afecta les persones que efectuïn aquestes operacions des de plantes baixes o des de la mateixa via o espai lliure públic o privat.
4. Abocar o fer degotar líquids damunt la via pública a causa del reg de plantes, de la neteja de terrasses i balcons, o dels desguassos de rentadores, d'aparells de refrigeració, climatització o extracció d'aire.
5. Tirar cap a l'exterior, damunt les vies o espais públics i privats, residus procedents de l'agranada o neteja d'habitatges, comerços, oficines i altres locals, edificis i recintes.
6. Deixar a la via pública o fora de la deixalleria qualsevol tipus d'objecte, voluminosos, ormejos i utensilis domèstics que no pot recollir el servei ordinari de recollida i que, per la seva naturalesa, ha de rebre una altra destinació segons aquesta ordenança.
7. Dipositar bosses de residus domiciliaris dins i fora de les papereres, l'ús de les quals es reserva exclusivament als residus produïts ocasionalment per les persones vianants. Així mateix, no es poden tirar llosques enceses o qualsevol altra matèria incandescent o corrosiva a les papereres o contenidors de la via pública.
8. Dipositar qualsevol residu no adient a cada tipus de contenidor o paperera.
9. Banyar-se o rentar roba, fruites, verdures o objectes de qualsevol mena a les fonts i estanys públics.
10. Rentar i reparar vehicles en les vies públiques.
11. Realitzar activitats a la via pública que la puguin embrutar, entre d'altres, manipular residus, seleccionar i acumular materials sense autorització, realitzar activitats de pintura i envernissat, etc.
12. Abocar o abandonar residus o deixalles, qualsevol que en sigui la natura, proporció o quantitat a camins, espais de domini públic, abocar-los als torrents, solars i al medi natural.
13. El públic en general i les persones usuàries de papereres ubicades a les vies principals i espais públics, s'han d'abstenir de tota manipulació sobre aquestes, com ara desplaçar-les, buidar-les, arrabassar-les o qualsevol altre acte que en deteriori la imatge, les inutilitzi o redueixi de manera anormal l'ús a què estan destinades.
14. Els propietaris de solars, terrenys o immobles, els han de mantenir lliures de deixalles i residus i en les condicions corresponents d'higiene, salubritat, seguretat i ornament públics i, en tot cas, han de realitzar el tancament d'aquests solars i terrenys. La prescripció anterior inclou l'exigència de la desratització, la desinfecció dels solars i l'eliminació de les proliferacions de restes vegetals que puguin suposar molèsties per al veïnat i riscos d'incendi.
15. Està totalment prohibit abocar, temporalment o definitivament, qualsevol tipus de residus en solars o parcel·les, tant públics com privats.
16. Utilitzar herbicides en les tasques d'eliminació d'herbes espontànies del carrer, llindars de solars i camins d'afluència pública.
Article 16.
Residus derivats del transport o manipulació de materials
1. Les persones que condueixin vehicles que transportin materials pulverulents, papers, cartons o qualsevol altra matèria disseminable, estan obligades a cobrir la càrrega amb lones, veles o elements semblants i a adoptar les mesures necessàries per impedir que els productes caiguin damunt les vies i els espais lliures públics.
2. Un cop finalitzades les operacions de càrrega i descàrrega, cal netejar, immediatament, les voravies, voreres de seguretat i calçades de l'embrutiment produït durant les operacions, així com dels elements del vehicle que puguin embrutar. Han d'assumir aquesta obligació la persona conductora o propietària del vehicle i, subsidiàriament, la propietària o titular de la finca o establiment per al qual s'hagi efectuat la càrrega o descàrrega.
3. Les persones responsables d'indústries, comerços i altres establiments que utilitzin per al seu servei zones de les vies i espais públics, mitjançant l'ocupació habitual amb vehicles de tracció mecànica, estan obligades a netejar-los i a eliminar-ne els vessaments d'olis, greixos i productes semblants produïts per aquests.
TÍTOL 4:
GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA
CAPÍTOL I.
GENERALITATS DE LA DEIXALLERIA
Article 17.
Naturalesa del servei de deixalleria
És objecte d'aquesta ordenança establir les condicions i les regulacions generals d'ús de la deixalleria municipal i determinar les relacions entre el gestor del servei i els usuaris d'aquest, per tal d'aconseguir el seu correcte funcionament com a centre receptor de residus domèstics, especials i valoritzables.
Article 18.
Objectius del servei de deixalleria
1. Fomentar la reducció, reutilització i el reciclatge del màxim percentatge possible dels residus domèstics.
2. Assolir el màxim nivell de qualitat en les fraccions dipositades, reduint al mínim la presència de materials impropis.
3. Prevenir els abocaments incontrolats i les deposicions inadequades de residus en zones rurals, en les vies públiques i en el medi urbà.
4. Millorar la gestió dels residus urbans, en compliment i en adaptació al que s'estableix en el Pla Director Sectorial de residus no perillosos de l'Illa de Mallorca (PDSRNPMA), publicat al BOIB núm. 81, de 18 de juny de 2019, així com dels requisits que s'estableixen a la Llei de residus i sòls contaminats, publicada al BOIB núm.23, de 21 de febrer de 2019.
Article 19.
Competències municipals
1. La gestió del servei de deixalleria correspon a l'ajuntament de Puigpunyent, el qual pot fer-ho de qualsevol de les formes previstes en la legislació del règim local.
2. L'ajuntament es reserva totes les potestats que la legislació administrativa atorga als titulars de serveis públics, en especial la reglamentària, la d'inspecció i de sanció.
3. L'ajuntament de Puigpunyent, com a titular del servei de deixalleria concentra les següents responsabilitats:
a. Adequació de la instal·lació i de la gestió dels residus que s'hi dipositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a tal efecte.
b. Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i de prevenció a la deixalleria.
c. Realitzar la gestió dels residus d'acord amb la normativa específica aplicable, tenint en compte els sistemes i tractament previstos normativament.
d. Els residus recepcionats en la deixalleria són propietat de l'Ajuntament. Els objectes de valor que es puguin trobar han de ser dipositats a l'Ajuntament.
CAPÍTOL II.
ÚS I GESTIÓ DEL SERVEI DE DEIXALLERIA
Article 20.
Persones i entitats usuàries
La deixalleria és una instal·lació dissenyada especialment per a la recollida de residus domèstics, tot i que, en determinades condicions, s'acceptaran residus provinents d'activitats econòmiques. En aquest sentit, es consideraran les següents tipologies d'entitats i persones usuàries:
1. Els serveis municipals
2. Les persones usuàries residents a Puigpunyent.
3. Les persones o entitats professionals: persones o entitats generadores de residus que provenen d'activitats econòmiques, industrials o comercials: comerços, oficines, tallers, indústries, activitats agrícoles i altres empreses de serveis. Els professionals podran aportar només els residus assimilables a domèstics. Així mateix, es podran acollir a les excepcions que marca aquesta ordenança o bé les que es determinin mitjançant disposicions normatives complementàries.
Article 21.
Drets i deures de les persones i entitats usuàries del servei de deixalleria
1. Les persones i entitats usuàries estan obligades a dipositar elles mateixes els seus residus als contenidors de la fracció corresponent disposats a la deixalleria, durant l'horari d'obertura establert i sota la supervisió del personal operari o encarregat de la instal·lació.
2. En qualsevol cas, a l'hora de dipositar la fracció de rebuig a la deixalleria, la bossa haurà d'estar oberta per tal que el personal operari o encarregat de la instal·lació pugui supervisar que no hi hagi residus reciclables al seu interior. Aquesta mesura també es podrà aplicar a la resta de residus per a comprovar-ne la correcta separació.
3. Totes les persones o entitats usuàries tenen l'obligació d'atendre les indicacions del personal de la deixalleria.
Article 22.
Residus admesos
El servei de deixalleria admet la recepció dels següent residus:
1. Residus perillosos: productes de neteja tòxics, dissolvents químics, pintures, coles i adhesius, vernissos, productes tractadors de la fusta, materials bruts de productes químics, i altres productes químics obsolets o caducats, així com tots els envasos contaminats que els hagin contingut. Cal presentar-los tapats i sense que tinguin possibilitats d'escampar-se fora dels recipients destinats a acollir-los.
2. Residus domèstics: paper i cartró, envasos de vidre, envasos lleugers, rebuig i matèria orgànica. Tots els residus hauran de presentar-se correctament separats. El rebuig no podrà contenir residus reciclables, ni perillosos, ni voluminosos, ni altres fraccions que es recullin separadament a la deixalleria.
3. Residus d'aparells elèctrics i electrònics de totes les gammes: s'han de dipositar amb cura dins el contenidor de manera que no s'espenyin. La segregació de les fraccions es determinarà en funció de la normativa i dels acords amb el gestor autoritzat.
4. Restes de poda: sols s'accepta la poda neta (sense palmera, ni poda crassa) en un volum màxim de 360 litres, distribuït en 3 bosses de 120 litres o 3 feixos. No es pot presentar poda en altre format.
Es preveu que els usuaris professionals i particulars puguin fer aportacions extraordinàries de fins a 6 m3 per setmana, presentades en saques d'1 m3 o bé en feixos correctament plegats i fermats. Per poder fer-ho hauran de pagar l'import que determini l'ordenança fiscal i presentar el comprovant de pagament a l'operari de la Deixalleria.
5. Vidre pla: és el vidre procedent de finestres, portes, etc.
6. Bateries: s'han de dipositar al seu contenidor, sense que es vessi el líquid que contenen.
7. Roba: ha de ser roba neta i en bon estat, s'ha de dur en bosses i deixar dins el contenidor corresponent o en el lloc que indiqui l'operari. El dipòsit de la roba estarà supeditat a la revisió per part dels responsables de la deixalleria per valorar el seu estat. En cas que es consideri que la roba dipositada no es troba en bon estat, s'haurà de destinar al contenidor de rebuig.
8. Residus voluminosos: mobles i altres residus sense contenidor específic i de grans dimensions, s'han de dipositar dins la caixa corresponent. Es poden aportar fins a tres residus voluminosos per usuari particular i setmana.
Es preveu que els usuaris professionals i particulars puguin fer aportacions extraordinàries de fins a un màxim de 10 m3 per setmana i contribuent. Per poder fer-ho hauran de satisfer l'import que determini l'ordenança fiscal i presentar el comprovant de pagament a l'operari de la Deixalleria.
9. Olis minerals i vegetals: es procurarà que no es vessin i que no es mesclin els diferents tipus d'oli.
10. Amiant: està prohibit trossejar-lo. S'ha de dipositar al lloc exacte on indiqui l'operari de la Deixalleria. Es podran dur un màxim de 2 elements al mes. No en poden aportar els usuaris professionals.
11. Piles alcalines i de botó: s'han de dipositar per separat al contenidor habilitat pel sistema de gestió corresponent.
12. Residus de construcció i demolició: s'acceptarà la recollida de restes d'obra que es presentin en els sacs autoritzats per l'Ajuntament. Els sacs poden contenir un màxim de 25 quilograms de residus. Les restes d'obra hauran d'estar perfectament seleccionades sense cap tipus d'impropi (plàstics, cartons, ferralla, etc. ). Es podran presentar un màxim de 10 sacs per setmana. Per poder fer-ho hauran de satisfer l'import que determini l'ordenança fiscal i presentar el comprovant de pagament a l'operari de la deixalleria.
El llistat de residus acceptats al servei de deixalleria pot sofrir variacions en funció de les possibilitats de gestió de l'Ajuntament de Puigpunyent. En aquest sentit, cal que la persona o entitat usuària presti atenció a les indicacions que es facin a través del personal o altres canals d'informació habituals com cartells, bans, etc. , fins i tot, les modificacions d'aquesta ordenança.
L'ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d'algun d'ells, en funció de les necessitats i de l'evolució de les diferents normatives relatives als residus.
En general, els residus s'han de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Per a determinats volums extraordinaris i dins els límits establerts a aquesta ordenança, es podran aportar previ pagament de l'import corresponent. Si s'han emmagatzemat residus durant un temps o bé es disposa d'una gran quantitat de material per renovació de mobiliari, mudança, etc. és obligatori contractar els serveis d'un gestor de residus autoritzat.
Article 23.
Residus no admesos
El servei de deixalleria no admet la recepció a les seves instal·lacions de:
1. Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris. Els medicaments i els seus envasos s'han de dur obligatòriament a les farmàcies.
2. Restes d'animals morts, residus ramaders i agrícoles.
3. Residus d'activitats mineres o extractives.
4. Residus radioactius.
5. Residus explosius.
6. Qualsevol tipus de vehicle matriculat.
7. Residus industrials i aquells procedents de generadors no autoritzats.
8. Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge a la Deixalleria.
9. Restes de palmera, plantes crasses o similars.
En general, per desfer-se d'aquests residus és obligatori contractar els serveis d'un gestor autoritzat de residus.
Article 24.
Regulació de l'accés
1. Per entrar a la deixalleria s'ha de ser resident de forma temporal o permanent al municipi i en cas que així s'estableixi, disposar d'una targeta d'usuari.
2. L'accés a la Deixalleria estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg. D'aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.
3. Els horaris de la deixalleria seran variables en funció de l'època de l'any i l'evolució de l'afluència de visitants. Els horaris es disposaran a l'entrada de la Deixalleria i podran ser modificats amb previ avís per part de l'Ajuntament, mitjançant un ban, correu electrònic o cartells exposats a la deixalleria.
Article 25.
Extracció i manipulació de materials per a la reutilització
1. Els objectes que aportin les persones usuàries i que siguin susceptibles per a la reutilització, s'entregaran directament a l' operari, el qual confirmarà que estan en bon estat per donar-los un segon ús o preparar-los per a la reutilització.
2. Les persones usuàries particulars podran extreure residus de la deixalleria per a ús propi, sempre que l'extracció no impliqui cap risc per a la seguretat pròpia i del personal del servei, i sota la supervisió i autorització del personal del servei i tendran l'obligació de retornar-los una vegada acabada la seva vida útil, amb l'excepció dels residus perillosos que, en cap cas, podran extreure's.
3. Les persones o entitats usuàries professionals no podran extreure residus de la deixalleria sense prèvia autorització de l'Ajuntament.
4. En cap cas es podran extreure residus de les caixes compactadores.
5. El material que pugui considerar-se de valor històric o cultural es posarà a disposició de l'Ajuntament per lliurar-lo posteriorment a les entitats corresponents per a la seva conservació.
Article 26.
Altres consideracions cap a les persones o entitats usuàries
1. La visita a la Deixalleria es farà amb cura i sota la responsabilitat dels usuaris respecte a una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats o d'una maniobra improcedent del conductor del vehicle, etc.
2. S'han de respectar les mesures de seguretat i distància social decretades per la Covid-19 i qualsevol altre episodi sanitari d'excepció. Així, en disposició del que s'estableix a la normativa vigent per a tal efecte, l'entrada a les instal·lacions es farà sempre amb mascareta, respectant la distància de seguretat en l'horari i seguint les disposicions que els responsables de la Deixalleria considerin més oportunes.
3. Està totalment prohibit fumar dins la Deixalleria.
Article 27.
Sistema de vigilància i acompanyament
La deixalleria compta amb diversos sistemes de control de les persones usuàries.
1. Càmeres de videovigilància: tant la deixalleria com el seu perímetre estarà vigilat amb càmeres per tal de detectar les possibles actituds infractores de les normes que recull aquesta ordenança i d'altres disposicions normatives.
2. Personal municipal, treballador del servei o voluntari. Les tasques a realitzar per part del personal són les següents:
a. Revisar els residus que presenten els usuaris per tal d'admetre o no el seu dipòsit a la Deixalleria.
b. Informar i atendre als ciutadans i resoldre els seus dubtes quant a la separació dels residus en base a aquesta ordenança.
c. Acompanyar als ciutadans en el dipòsit dels residus segons les tipologies de contenidors o altres separacions establertes en el recinte.
d. Anotar les incidències i dubtes sense resoldre i comentar‐les amb el personal tècnic de l'Ajuntament.
e. Vetllar perquè la Deixalleria estigui ordenada i neta.
f. Realitzar les tasques de manteniment i gestió de l'espai.
Article 28.
Operacions de transport dels residus
1. Les operacions de transport de residus són les que es realitzen des de les instal·lacions de la deixalleria fins als centres receptors autoritzats i consisteixen en el transport i buidament dels contenidors específics per a cada tipus de residu.
2. El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats.
3. El personal de la deixalleria haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidatge de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.
4. Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i segons les clàusules que marquin els seus contractes, per tal de no mantenir els contenidors saturats. Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al personal operari de la deixalleria i enviar, mensualment, per correu electrònic a l'Ajuntament, en format compatible i modificable, un informe resum dels transports fets, a on hi constarà, com a mínim, el següent detall:
a. Matrícula del camió que realitza cada un dels serveis de transport
b. Data i hora de cada un dels transports
c. Tipus de residu transportat en cada un dels viatges.
d. Número d'albarà (ha de correspondre amb l'albarà que s'ha de lliurar obligatòriament al personal operari de la deixalleria).
e. Pes del residu lliurat en la planta de tractament, en cada un dels transports.
5. El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus, sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general. No se sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d'emmagatzematge legalment establerts, especialment en el cas dels residus perillosos.
Article 29.
Règim tributari i fiscal aplicable al servei de deixalleria
Les taxes i, si s'escau, les tarifes que es devenguin per la utilització del servei de deixalleria seran aprovades per l'Ajuntament de Puigpunyent mitjançant la corresponent Ordenança fiscal d'acord amb els procediments legalment previstos.
TÍTOL 5:
PREVENCIÓ DE PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚS
CAPÍTOL I:
PRODUCTES D'ÚN SOL ÚS
Article 30.
Competències reguladores respecte als productes d'un sol ús
La regulació d'aquest tipus de productes es competència estatal i autonòmica i en tot moment s'estarà al que digui la normativa estatal i també autonòmica i les consegüents actualitzacions.
Article 31.
Bosses de plàstic reutilitzables (sense consideració de lleugeres o molt lleugeres)
1. Les bosses de plàstic amb un gruix superior a 50 micres distribuïdes als establiments comercials, han de tenir un preu, el qual el fixarà el propi comerç o, en el seu defecte, segons l'establert al Reial Decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic, i altres disposicions normatives que siguin d'aplicació.
2. Aquestes bosses han d'estar constituïdes amb un 50% de plàstic reciclat i no fragmentable i amb un 70% a partir de l'any 2024. S'ha de prioritzar la distribució i ús de bosses constituïdes per polímers naturals i menys agressius per al medi ambient.
Article 32.
Bosses de plàstic lleugeres i molt lleugeres
1. Està prohibida la distribució de bosses de plàstic lleugeres (aquelles amb un gruix inferior a 50 micres).
2. Només està permesa la distribució de bosses de plàstic molt lleugeres en cas que compleixin dos requisits: que siguin compostables i que es destinin a usos alimentaris per prevenir el malbaratament o per higiene o seguretat alimentària.
Article 33.
Alternatives a les bosses de plàstic
1. Els comerços han d'oferir als seus clients bosses reutilitzables fabricades amb materials tèxtils o combinats, ja que aquestes proporcionen un número d'usos més elevat.
2. En el supòsit que els clients no portin bossa reutilitzable, se'ls ha de donar la possibilitat d'adquirir bosses fabricades amb paper o cartró.
3. S'han de posar a disposició dels clients les capses de cartró o d'altres materials que s'hagin empleat per al transport i emmagatzematge de les mercaderies posades a la venda.
4. Està permès que la clientela dugui i empri les pròpies bosses o recipients, ambdós reutilitzables, per a l'emmagatzematge i transport de productes frescos adquirits als establiments corresponents.
Article 34.
Coberts alimentaris d'un sol ús
1. No està permesa la venda, distribució i ús de plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries d'un sol ús fets de plàstic.
2. Es permetrà la venda, distribució i ús dels productes mencionats a l'apartat anterior sempre i quan aquests estiguin fabricats de plàstic compostable o es considerin envasos d'acord amb la Directiva 94/62/CE d'envasos i residus d'envasos.
3. Els plats i coberts compostables que recull aquest article hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.
Article 35.
Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sector
1. Els olis d'oliva i els productes de benvinguda i aliments i begudes del servei de minibar dels hotels no són considerats monodosi. Els principals aliments en format monodosi que es regulen en aquest sector es troben a l'annex d'aquesta ordenança.
2. Només es podran utilitzar estris que siguin reutilitzables per al consum d'aliments i begudes dins del mateix establiment de restauració.
3. Es permet l'ús d'estovalles i torcaboques d'un sol ús de paper i cel·lulosa per al consum d'aliments i begudes dins del propi local.
4. Per al menjar per endur, s'hauran de respectar les següents particularitats, tenint en compte la Directiva 2019/904 de plàstics d'un sol ús, la nova llei estatal de residus que la transposa i la normativa vigent en tot moment, des del moment de la seva entrada en vigor:
a. Les canyetes per a begudes només podran ser de material compostable o comestible.
b. Els plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries no podran ser de plàstic, excepte si aquest és compostable o si qualsevol d'aquests utensilis té consideració d'envàs d'acord amb la Directiva 94/62/CE d'envasos i residus d'envasos.
Article 36.
Alternatives als envasos monodosis
1. A l'interior dels restaurants, hotels i cafeteries d'aquest municipi es poden instal·lar dispensadors per a salses i condiments per al consum d'aliments i begudes, per tal d'eliminar l'ús d'aquests envasos.
2. També es pot optar per oferir als clients una quantitat determinada d'aquests aliments directament al plat o a la taula o mostrador d'aliments en el cas dels serveis de bufet.
Article 37.
Canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonet
1. Està prohibida la distribució, comercialització i ús de canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonets fets de plàstic.
2. Només estarà permesa la distribució, comercialització i ús d'aquests productes comestibles o bé fets de material compostable i hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.
3. Com a alternativa als productes compostables mencionats anteriorment es poden distribuir i comercialitzar canyetes per a begudes i caramels amb bastonet reutilitzables, o només oferir-los sota petició dels clients.
Article 38.
Càpsules d'un sol ús per a cafeteres
1. Només es permet la venda de càpsules d'un sol ús de cafè, infusions, brous, etc. fabricades amb material compostable o fàcilment reciclable.
2. Els fabricants, importadors o distribuïdors que optin pel reciclatge de càpsules hauran d'organitzar un sistema individual o col·lectiu que garanteixi i acrediti davant el Govern de les Illes Balears el seu correcte reciclatge i el compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats.
Article 39.
Tovalloletes humides
1. Està totalment prohibit llençar qualsevol tipus de tovalloletes humides de manera que afectin a la xarxa de clavegueram.
2. Els establiments que tinguin tovalloletes humides a la venda hauran d'incorporar informació clara i suficient sobre la dificultat que presenta la seva gestió i els efectes que tenen en cas del seu abandonament al medi o a la xarxa de clavegueram. Aquesta informació ha de ser visible i comprensible per als clients de l'establiment que desitgin adquirir tovalloletes humides.
Article 40.
Microplàstics i nanoplàstics
No està permesa la distribució i venda de productes que continguin microplàstics i nanoplàstics de manera intencionada.
Article 41.
Cartutxos i tòners d'impressora i fotocopiadora
Està prohibida la venda i distribució de cartutxos i tòners de tinta per a impressores i fotocopiadores que no siguin reutilitzables o recarregables.
Article 42.
Encenedors
Només es poden vendre i distribuir als establiments del municipi, encenedors que tinguin un ús garantit de 3.000 enceses efectives o més. Els encenedors posats a la venda hauran de complir amb els requeriments de les normes EN 13869 i ISO 9994.
Article 43.
Maquinetes d'afaitar
A partir de l'1 de gener de 2025 o de la seva entrada en vigor definitiva en aplicació de les llei 8/2019, només estarà permesa la venda de maquinetes d'afaitar recarregables fabricades amb materials reciclables.
Com a excepció estarà permesa la venta de maquinetes d'afaitar no recarregables sempre i quan estiguin fabricades per a ús sociosanitari.
Article 44.
Comerç electrònic
Totes les prohibicions i regulacions establertes als articles anteriors també són d'aplicació a les vendes per mitjans electrònics i per canals digitals (internet, telèfon, etc.).
CAPÍTOL II:
PREVENCIÓ D'ENVASOS D'UN SOL ÚS
Article 45.
Prevenció general d'envasos d'un sol ús
La ciutadania de Puigpunyent haurà de reduir la utilització i distribució d'envasos d'un sol ús, procurant consumir begudes en envasos que siguin reutilitzables i no es converteixin en residu una vegada consumit el seu contingut.
Article 46.
Begudes en envasos d'un sol ús a edificis públics
1. Està prohibida la distribució de tot tipus de begudes en envasos d'un sol ús a les instal·lacions on s'ubiquin activitats o serveis desenvolupats per les administracions i ens públics, així com les concessions o restaurants i cafeteries de titularitat pública.
2. En aquestes instal·lacions hi haurà lliure accés a aigua mitjançant fonts o envasos reutilitzables. Es podran subministrar tassons reutilitzables o en darrer terme compostables per al consum d'aigua mitjançant aquestes fonts.
3. Als centres sanitaris i col·legis públics d'aquest municipi es permet la venda d'envasos d'un sol ús d'aigua, de manera alternativa a l'obligació d'oferir-la mitjançant fonts o envasos reutilitzables.
4. Els tassons que es subministrin per al consum de begudes en les cafeteries dels edificis públics hauran de ser reutilitzables.
Article 47.
Esdeveniments públics
1. A tots els esdeveniments als quals participa l'administració pública (s'inclouen els de caire esportiu) l'accés a begudes es farà mitjançant envasos i tassons reutilitzables. Per a aquests tassons és necessària la implantació d'un sistema de devolució que permetrà al ciutadà retornar-los i recuperar la quantitat de diners dipositada pel seu ús.
2. En aquests esdeveniments també s'ha de garantir l'accés a aigua no envasada o en botelles reutilitzables.
Article 48.
Hotels, restaurants, cafeteries i similars
1. Aquests establiments resten obligats a oferir a la clientela que així ho sol·liciti el consum d'aigua no envasada de manera gratuïta i complementària a la seva oferta.
2. Per poder oferir aquesta aigua, és obligatori comptar amb la garantia de l'Ajuntament com que és apta per al consum humà i compleix amb les condicions sanitàries exigibles. En cas que l'aigua del municipi no sigui apta per al consum humà i es disposi de la pertinent comunicació feta pel servei de subministrament d'aigua, aquesta obligació quedaria suspesa i no seria aplicable.
3. Els establiments hotelers que ofereixin productes de benvinguda d'un sol ús als seus clients, hauran de prendre mesures per reduir-los o, en cas que no sigui possible, utilitzar productes o envasos més sostenibles tenint en compte la seva composició i posterior gestió.
Article 49.
Envasos col·lectius secundaris
1. Queda totalment prohibida la distribució als comerços de paquets de llaunes o botelles de begudes subjectes mitjançant anelles de plàstic.
2. Per a la resta d'envasos col·lectius secundaris, cap d'ells es podrà distribuir si no és fet de cartró o de material compostable. Aquesta circumstància s'ha de posar en coneixement de distribuïdors i consumidors.
3. També s'admetrà plàstic que contingui al menys un 50% de plàstic reciclat i no fragmentable sempre que això es certifiqui mitjançant norma UNE-EN 15343:2008. Aquest percentatge haurà de ser del 70% a partir de l'1 de gener de 2024.
4. Alternativament s'admet també l'ús de plàstic d'origen biològic si es pot certificar mitjançant la norma UNE-CEN/TS 16137:2012.
5. Es permet la incorporació d'altres materials diferents als de l'apartat anterior sempre que això sigui una part no significativa del conjunt de l'envàs u obeeixi a motius per garantir la seva integritat. En aquest apartat s'inclouen, per exemple, les anses de plàstic als envasos secundaris de cartró.
CAPÍTOL III:
MALBARATAMENT ALIMENTARI I COMPOSTATGE
Article 50.
Malbaratament alimentari
1. Per tal d'evitar el malbaratament, està permès que la clientela demani les restes del seu menjar sobrant a restaurants i cafeteries. No es podran demanar aquestes restes als establiments que ofereixen servei de bufet o altres tipus de menjar col·lectiu.
2. Aquestes restes s'han d'entregar obligatòriament en envasos compostables facilitats pel mateix establiment o bé la clientela pot facilitar els seus propis envasos reutilitzables o compostables on recollir el sobrant del menjar.
3. Des de l'Ajuntament es promouran altres mesures i iniciatives per evitar el malbaratament alimentari a les llars del municipi, sectors productius (sector primari, secundari i terciari), associacions i centres escolars. Aquestes noves mesures podran ser des de campanyes de conscienciació i sensibilització ciutadana fins a recollides d'aliments descartats en bon estat dels comerços o sector agrícola del municipi.
Article 51.
Compostatge domèstic i comunitari
1. La fracció orgànica és la que aporta la major quantitat en pes de residus. El procediment més eficient per tractar els residus orgànics és el compostatge en un lloc proper al punt de generació del residu i la utilització del compost produït per enriquir el sòl. Aquesta opció pràcticament anul·la la petjada de carboni del residu.
2. El compostatge domèstic i comunitari té consideració d'operació de reciclatge als efectes del compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats i altres normatives d'aplicació.
3. L'Ajuntament promourà i protegirà les iniciatives cíviques per al compostatge en origen dels residus orgànics, ja sigui en l'entorn de la llar o de l'establiment comercial o en accions coordinades entre grups veïnals.
4. També són autoritzables els punts de compostatge comunitari, en sòl públic o privat, amb els següents requisits:
a. Distància mínima de 15 metres a zones habitades i espais sensibles.
b. Disposar de mesures per evitar mals olors i l'accés d'animals, i restar sota la responsabilitat d' una persona encarregada del seu manteniment.
5. L'Ajuntament de Puigpunyent vetllarà per a què a les instal·lacions es produeixi un compost de qualitat, vigilant que es compleixin els següents paràmetres adequats al tipus d'instal·lació que es tracti:
a. Condicions d'higiene
b. Característiques fisicoquímiques
c. Paràmetres biològics
d. Contingut d'impropis.
TÍTOL 6:
INSPECCIÓ, CONTROL I RÈGIM SANCIONADOR
Article 52:
Competències reguladores respecte a la inspecció, control i règim sancionador
La regulació ve determinada en tot moment per la normativa bàsica estatal i autonòmica vigent i les seves normes de desplegament.
CAPÍTOL I:
Vigilància, control i inspecció.
Article 53:
atribucions
1. Correspon a l'Ajuntament la inspecció, la vigilància i el control del compliment d'aquesta ordenança i les seves disposicions de desplegament, tot això sense perjudici de les competències que altres òrgans tenguin atribuïdes per aplicació de la normativa vigent.
2. Per a això disposa de les facultats següents:
a. Accedir lliurement, amb l'acreditació prèvia i sense necessitat d'una notificació prèvia, a les instal·lacions i les dependències on es desenvolupi l'activitat inspeccionada.
b. Requerir tota la documentació que es consideri necessària relacionada amb el motiu de la inspecció, i obtenir-ne còpies o reproduccions.
c. Prendre o treure les mostres que es considerin necessàries relacionades amb el motiu de la inspecció.
d. Practicar les proves, les investigacions o els exàmens necessaris per comprovar directament el compliment de la normativa en matèria de residus.
Article 54:
Activitats subjectes a inspecció
1. Les persones i empreses que produeixen residus.
2. Les persones que duen a terme operacions de tractament de residus, les que recullin o transportin residus amb caràcter professional, els agents i negociats i els establiments i empreses que produeixen residus estan subjectes a les inspeccions que les autoritats competents estimin adequades.
3. Aquests subjectes tenen el deure de col·laborar i facilitar al personal inspector les tasques pertinents.
Article 55:
Personal inspector
Les actuacions inspectores s'han de dur a terme per personal funcionari de l'Ajuntament que ocupi llocs de treball que tenguin atribuïdes funcions en matèria d'inspecció o de residus o bé la policia local. També la poden desenvolupar d'altres organismes com el Govern de les Illes Balears, els consells insulars, el cos d'agents de medi ambient de les Illes Balears, la Guàrdia Civil, la Policia Nacional, cada un en l'àmbit de les pròpies competències.
El personal funcionari que fa tasques d'inspecció en matèria de residus té el caràcter d'agent de l'autoritat als efectes del que preveuen la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i pot accedir a qualsevol lloc, vehicle, instal·lació o dependència de titularitat pública o privada, tot respectant els límits del dret fonamental a la intimitat i la inviolabilitat del domicili.
Els fets constatats i formalitzats en acta d'inspecció tenen la presumpció de certesa a efectes probatoris.
Quan, per a la realització de controls ambientals prevists en les autoritzacions atorgades o en les resolucions derivades de les declaracions d'impacte ambiental sigui necessari entrar en parcel·les de titularitat privada alienes a l'activitat avaluada i la persona posseïdora s'hi oposi, serà preceptiva l'autorització judicial corresponent.
En la resta de supòsits, els agents de l'autoritat a qui competeix la inspecció de les instal·lacions o dels establiments estan facultats per accedir-hi en l'horari de desenvolupament de l'activitat sense avís previ i sempre que s'identifiquin.
2. En l'exercici de les funcions pròpies, el personal inspector pot sol·licitar la col·laboració d'altres agents de l'autoritat. Els inspectors poden anar acompanyats, per a l'acompliment de les funcions pròpies, d'assessors tècnics degudament identificats i autoritzats per qui sigui titular de l'òrgan competent de la inspecció, els quals, en cap cas, no tenen la consideració d'agents de l'autoritat. Aquest personal està obligat a guardar secret respecte de les dades i les informacions de les quals tenguin coneixement en l'exercici d'aquestes funcions.
3. Els inspectors necessàriament han de tenir formació específica en matèria de residus.
Article 56:
Actes d'inspecció
1. De tota visita d'inspecció se n'ha d'estendre una acta descriptiva dels fets i, en especial, dels que poden ser constitutius d'una infracció administrativa, i s'hi han de fer constar les observacions que realitzi el responsable de l'activitat. S'hi han de recollir les possibles irregularitats detectades i s'han de documentar les actuacions desenvolupades per la inspecció orientades a avaluar l'eficàcia de les condicions imposades per a l'exercici de l'activitat.
2. L'acta d'inspecció, amb les formalitats exigides, té presumpció de veracitat i valor probatori, sense perjudici de les altres proves que els interessats puguin aportar en defensa dels interessos propis. L'acta ha d'anar signada per l'agent inspector i se n'ha de lliurar una còpia a la persona interessada.
3. Les actes d'inspecció es poden complementar amb un informe posterior quan sigui necessari valorar el compliment de la normativa, els resultats dels mostreigs o, en general, quan hagin de realitzar-se valoracions posteriors dels fets comprovats en la inspecció.
CAPÍTOL II:
Règim sancionador
Article 57.
Infraccions
A més de les infraccions tipificades per la normativa bàsica estatal i autonòmica i les seves normes de desplegament, tenen la consideració d'infracció, en l'àmbit del municipi de Puigpunyent, les següents:
Article 58.
Infraccions lleus
1. Incomplir qualsevol precepte d'aquesta ordenança que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.
2. Incomplir, com a posseïdors, l'obligació de lliurar els residus urbans a l'Ajuntament o a un gestor autoritzat i registrat per al seu reciclatge, valorització o eliminació, sempre que no siguin iniciatives de reducció en origen, com el compostatge casolà.
3. L'abandonament d'objectes, residus o altres deixalles fora dels contenidors i llocs habilitats i autoritzats, com poden ser papereres o espais municipals, entrades o sortides del terme o la Deixalleria.
4. L'incompliment relatiu a les obligacions de separació en origen i recollida selectiva dels residus previstes en aquesta ordenança, així com l'entrega en condicions que impedeixin o dificultin el tractament i valorització posterior.
5. El dipòsit de residus d'altres municipis a la via pública, en contenidors, papereres, o qualssevol altres instal·lacions del terme municipal.
6. Abocar residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públiques com privades.
7. Dipositar residus voluminosos a la via pública (sense concertar-ne prèviament, la recollida) i en solars, parcel·les, etc.
8. No complir les obligacions de les persones usuàries de la Deixalleria que s'estableixen en aquesta mateixa ordenança.
9. Dipositar els residus fora dels contenidors o del recinte de la Deixalleria.
10. No complir les indicacions del personal del servei de la Deixalleria.
11. L'incompliment o l'obstrucció de qualsevol altra de les prescripcions contingudes en la Llei 8/2019.
12. Totes aquelles altres infraccions i prohibicions que apareixen en l'articulat mentre sempre que no s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o no s'hagi posat en greu perill la salut de les persones.
Article 59.
Infraccions greus
1. L'obstrucció a les disposicions i actes dictats per l'autoritat competent als efectes del compliment d'aquesta ordenança i altra normativa en matèria de residus.
2. L'incompliment relatiu a les regulacions relatives a la comercialització, distribució, venda i ús d'articles d'un sol ús.
3. Abandonar, abocar, vessar o eliminar de manera incontrolada qualsevol tipus de residu no perillós, tot i que no es produeixi dany o deteriorament greu per al medi ambient o que no es posi en greu perill la salut de les persones.
Article 60.
Infraccions molt greus
1. Vulnerar les mesures cautelars o urgents adoptades per l'Ajuntament per evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.
2. Abandonar, abocar, vessar o eliminar residus, de manera incontrolada, sempre que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en greu perill la salut de les persones.
Article 61.
Quantificació de les sancions
1. El règim de sancions aplicable és el que regula la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats, a excepció de les multes, que s'estableixen en els imports següents d'acord a la Llei 8/2019:
a. Infraccions lleus: de 300 euros fins a 9.000 euros.
b. Infraccions greus: de 9.001 euros fins a 300.000 euros.
c. Infraccions molt greus: a partir de 300.001 euros fins a 1.750.000 euros.
2. La multa pot arribar fins al doble del benefici obtingut si, a conseqüència de la comissió de la infracció, l'infractor obté un benefici quantificable. En aplicació d'aquest criteri, l'import de la multa pot superar els límits màxims establerts en l'apartat anterior per als diferents tipus d'infraccions.
En qualsevol cas, atenint-se a l'article 29.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, l'establiment de sancions pecuniàries haurà de preveure que la comissió de les infraccions tipificades no resulti més beneficiosa per a l'infractor que el compliment de les normes infringides.
3. En els casos en què la sanció tengui únicament caràcter pecuniari, el reconeixement de la responsabilitat per part de l'infractor i el pagament voluntari, en ambdós casos abans del que dicti la resolució, comportarà una reducció de l'import que s'hagi d'abonar en els termes establerts en l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 62.
Graduació de les sancions
Les sancions corresponents a cada classe d'infracció es graduaran tenint en compte els criteris següents, que poden ser apreciats separadament o conjuntament:
a. L'afectació o el risc per a la salut i la seguretat de les persones.
b. L'alteració social a causa del fet infractor.
c. La gravetat del dany causat al medi ambient.
d. El volum, la quantitat i la naturalesa dels residus i també la superfície afectada i el seu deteriorament.
e. La reparació i el restabliment de la legalitat infringida.
f. El benefici derivat de l'activitat infractora.
g. L'incompliment dels advertiments previs, si s'han produït.
i. La reincidència.
a. El grau d'intencionalitat de la persona causant de la infracció i la reiteració.
j. El grau de participació en el fet infractor.
k. La capacitat econòmica de la persona infractora.
l. Altres que es puguin considerar pertinents.
Article 63.
Potestat sancionadora
L'Ajuntament de Puigpunyent ha d'exercir la potestat sancionadora en matèria de residus en funció de les competències que te atribuïdes.
D'acord amb la Llei 8/2019 l'Ajuntament ha d'exercir la potestat sancionadora en el supòsit d'abandonament, abocament o eliminació no autoritzats dels residus la recollida i la gestió dels quals li correspongui, i en el supòsit que siguin lliurats sense complir les condicions previstes en aquesta ordenança reguladora.
Disposició derogatòria única
Derogació normativa
A l'entrada en vigor d'aquesta ordenança queda derogada l'anterior ordenança municipal de residus urbans publicada definitivament al BOIB número 80, de 7 de juny de 2003.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquesta ordenança entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX I
Llista de residus domèstics i residus assimilables
Paper i cartó
Envasos de vidre
Fracció orgànica dels residus biodegradables de cuines i establiments de restauració.
Roba i calçat
Teixits
Dissolvents
Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri
Olis vegetals
Pintures, tintes, adhesius i resines
Detergents
Medicaments
Piles i acumuladors
Residus d'equips elèctrics i electrònics rebutjats
Fusta
Plàstics
Metalls
Residus de l'escurada de xemeneies
ANNEX II
Llista il·lustrativa, no exhaustiva, dels residus a dipositar en cada una les fraccions de recollida selectiva
Envasos de vidre
Pots i botelles de vidre de qualsevol color
Flascons o pots de cosmètica i perfumeria
Paper i cartró
Revistes i diaris
Llibres, quaderns, llibretes, folis, carpetes, cartolines
Capses de cartó
Bosses de paper
Oueres de cartó
Envasos lleugers
Llaunes de conserves d'acer o alumini
Llaunes de begudes d'acer o d'alumini
Safates i embolcalls d'alumini
Tapes, taps, xapes
Brics de llet, batuts, sucs, cremes, etc.
Botelles de plàstic d'aigua, oli, iogurt, sucs, etc.
Envasos de plàstic, metàl·lics, de productes lactis, com ara iogurts, mantega, formatge, etc.
Oueres de plàstic
Pots de plàstic de productes d'higiene personal, com ara cremes, gel de bany, pasta de dents
Plats, tassons i coberts de plàstic d'un sol ús.
Envasos de plàstic de productes de neteja domèstica, com ara detergents, lleixiu, suavitzants
Bosses de plàstic
Safates de plàstic i film plàstic d'envasat d'aliments
Rebuig
Bolquers
Paper higiènic
Paper brut, tacat de greix, de menjar
Plats i tassons de vidre i ceràmics
Bolígrafs, retoladors
Raspalls de dents
Juguetes no electròniques i sense piles
Guants de goma
Penjadors
Residus sanitaris assimilables a domèstics no punxants, ni tallants i no perillosos (no infecciosos, ni radioactius)
Material de cures no infectat
Guants i altre material quirúrgic d'un sol ús
Guixos
Tèxtil fungible
Roba d'un sol ús.
Matèria orgànica
Restes de fruites i verdures
Restes de carn i peix
Restes de forn i pastisseria
Restes de menjar cuinat
Closques d'ou, fruita seca i marisc
Restes de cafè i bosses d'infusió
Restes de poda (poca quantitat)
Paper de cuina i torcaboques
Materials compostables d'un sol ús
ANNEX III
Taula I: Principals productes alimentaris en format monodosi que es regulen
Principals tipus de productes monodosi que es regulen |
Exemples |
Granulats i pols |
Sucre |
Sacarina |
|
Sal |
|
Llet |
|
Cacau |
|
Cafè |
|
Salses i guarniments |
Ketchup |
Mostassa |
|
Maionesa |
|
Barbacoa |
|
Vinagre |
|
Herbes |
Infusions |
Espècies |
|
Untables |
Paté |
Melmelada |
|
Mantega i Margarina |
|
Formatge |
|
Postres |
Iogurt |
Gelat |
|
Gelatina |
|
Cereals i brioixeria |
Cereals |
Galetes |
|
Magdalenes |
|
Begudes (volum inferior a 200ml) |
Refrescos |
Aigua |
|
Sucs |
|
Llet |
Taula II:
Principals establiments considerats sector HORECA
Exemples d'establiments HORECA |
|
Convencionals |
Bars |
Cafeteries |
|
Restaurants |
|
Allotjaments turístics |
Hotels |
Albergs |
|
Càmpings |
|
De begudes |
Discoteques |
Bars de copes |
|
Espectacles |
Cinemes |
Teatres |
|
Circs |
|
Esdeveniments amb càtering |
Congressos |
Casaments |
|
Altres |
Salons de joc |
Màquines expenedores |
|
Gasolineres |
|
Tendes 24h |
|
Vaixells |