Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 321698
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i la Creu Roja Espanyola a Eivissa en matèria de serveis socials, per a l’execució del projecte Atención urgente a necesidades básicas, any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa va adoptar, en sessió ordinària del 11 de juny de 2021, el conveni que seguidament es transcriu:

Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i la Creu Roja Espanyola a Eivissa en matèria de serveis socials, per a l'execució del projecte Atención urgente a necesidades básicas, any 2021

Parts

Vicent Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa, en virtut de l'acta del Ple del Consell Insular d'Eivissa de data 5 de juliol de 2019, de conformitat amb l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa.

Joan Batle Palou, secretari del Comitè Autonòmic de la Creu Roja Espanyola a les Illes Balears en nom i representació del Comitè Local de Creu Roja Espanyola a Eivissa (d'ara endavant Creu Roja), amb NIF Q2866001G, de conformitat amb l'acta de nomenament efectuat pel president de la Creu Roja Espanyola de data 13 de maig de 2005 i el poder de representació atorgat davant del notari de l'Il·lustre Col·legi de Madrid, Ignacio Manrique Plaza, de data 22 de desembre de 2020 i amb número de protocol 4.226.

Antecedents

1. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que va reformar el dit estatut, estableix a l'article 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social i el dret a la salut, l'educació i la protecció social. Així mateix, en el seu article 16.4 preveu que les administracions públiques, en el marc de les seues competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.

A l'article 21 s'indica que, a fi de combatre la pobresa i facilitar la inserció social, els poders de les Illes Balears han de garantir el dret dels ciutadans de les Illes Balears en estat de necessitat a la solidaritat (...).

2. Com assenyala la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a la seua Exposició de motius, en les societats democràtiques, la política social té per objecte reduir les desigualtats i millorar les condicions de vida del conjunt de la població amb la finalitat de facilitar l'exercici dels drets de la ciutadania i de fomentar la cohesió i el progrés social. La construcció d'una societat de progrés ve determinada en bona part pel grau de cohesió social, que es basa en la igualtat d'oportunitats i en la promoció social i individual. Els serveis socials són un instrument per afavorir l'autonomia de les persones, per millorar les condicions de vida, per eliminar situacions d'injustícia social i per afavorir la inclusió social.

A l'article 3 d'aquesta llei figura que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix entre altres “… d) prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.”

I a l'article 6 es diu que són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents, entre d'altres:

- Dificultats d'integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques.

- Dificultats d'integració social vinculades a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.

- Necessitat social, com la relacionada amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.

- Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d'altres addiccions.

- Vulnerabilitat, exclusió i aïllament social.

- Necessitat social, com la relacionada amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.

- Problemes de convivència i de cohesió social.

- Urgències socials.

3. En data 14 de març de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va aprovar el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14/03/2020), pel qual es declarà la situació d'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada pel coronavirus COVID-19. Aquest Reial decret, que inicialment tenia una vigència de 15 dies naturals, es va anar prorrogant fins al dia 21 de juny de 2020.

Atesa la tendència a l'alça que s'estava produint en els casos de COVID-19 a tot el territori nacional, el 25 d'octubre de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va tornar a declarar l'estat d'alarma mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, per tal de contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, situació en la qual ens trobàvem fins al passat 9 de maig de 2021.

Des de la vigència de l'estat d'alarma, els poders públics han estat lluitant per fer front a la crisi sanitària i econòmica sense precedents que s'està donant, mitjançant l'aprovació de mesures de diferent índole per poder pal·liar els efectes referits, però la situació real és que cada dia la situació socioeconòmica de la població és més delicada i s'ha produït un augment de la precarietat i la vulnerabilitat, ja no tan sols de les persones més desfavorides, sinó que moltes persones i famílies han hagut de recórrer per primera vegada als serveis socials per poder sobreviure.

S'ha de tenir present que a la nostra illa, que viu fonamentalment del turisme, molta gent s'ha vist sense treball, sense ingressos, amb despeses i amb càrregues familiars, circumstàncies que han provocat un augment de la situació de vulnerabilitat.

4. El Consell Insular d'Eivissa exerceix competències en matèria de serveis socials, assistència social i seguretat social, en virtut de les atribucions que varen efectuar la Llei 12/1993, de 20 de desembre, i la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, en els termes i en l'abast que s'hi estableixen.

5. La Creu Roja Espanyola, reconeguda legalment com a institució d'interès públic, està configurada estatutàriament com una entitat auxiliar dels poders públics, l'actuació de la qual es desenvolupa als diferents àmbits de l'Estat i sota la seua tutela.

L'objectiu institucional de la Creu Roja es basa en el desenvolupament d'activitats orientades a la consecució de tota una sèrie de fins específics, entre els quals hi ha la promoció i la col·laboració en accions de solidaritat, de cooperació al desenvolupament i de benestar social en general i de serveis assistencials i socials, amb especial atenció a col·lectius i a persones amb dificultat per a la seua integració social.

En les seues actuacions, la Creu Roja es caracteritza per la flexibilitat de la seua gestió, basada en la participació de voluntaris, que permet l'organització urgent de programes i de serveis especialitzats o experimentals, per contribuir a posar remei a necessitats socials transitòries o permanents, així com la ràpida supressió de programes o serveis una vegada aconseguits els seus objectius o en ser assumits per les administracions públiques.

Totes les activitats de la Creu Roja són d'interès públic i social, sense ànim de lucre i redunden en benefici de tota la societat.

6. La Creu Roja Espanyola ha sol·licitat ajuda econòmica per dur a terme el projecte Atención urgente a necesidades básicas 2021, previst per donar cobertura a les necessitats bàsiques, a persones i/o famílies que es trobin en situació econòmica precària i tenguin dificultats per les seues necessitats bàsiques a conseqüència de la crisi social sobrevinguda per la crisi sanitària de la COVID-19, i és voluntat del Consell Insular d'Eivissa donar suport a la referida entitat, en el desenvolupament del projecte esmentat, per tal pal·liar l'augment de la precarietat i la vulnerabilitat de moltes persones i famílies provocada per la COVID-19.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d'acord amb les següents.

Clàusules

1. És objecte d'aquest Conveni establir la col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i la Creu Roja Espanyola per al desenvolupament del projecte Atención urgente a necesidades básicas, per a l'any 2021, dirigit a donar cobertura a les necessitats bàsiques de persones i/o famílies que es trobin en situació econòmica precària i que tenguin dificultats per les seues necessitats bàsiques a conseqüència de la crisi social sobrevinguda per la crisi sanitària per COVID-19.

2. La Creu Roja Espanyola durà a terme el dit projecte, que figura a la memòria explicativa que acompanya l'escrit presentat en data 16/04/2021, amb RGE núm. E/2021012207, i segons pressupost referent al dit projecte presentat per un import total de cent trenta-cinc mil euros (135.000 €).

3. El Consell Insular subvencionarà a l'entitat Creu Roja Espanyola les activitats detallades al projecte esmentat a la clàusula segona amb la quantitat màxima de setanta -cinc mil euros (75.000 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària núm. 2310-48900101.

El pagament de la subvenció es farà de manera fraccionada mitjançant dues justificacions parcials:

a. El 75 % de l'ajuda concedida (56.250 €) a partir de la signatura del Conveni. Aquesta quantitat s'haurà de justificar dins del termini màxim de sis mesos des de la signatura del Conveni.

b. L'altre 25 % de l'ajuda concedida (18.750 €) es farà efectiva una vegada justificat el primer 75 %. La justificació d'aquest segon pagament s'ha de realitzar com a molt tard el 28 de febrer de 2022.

Per a les justificacions es presentarà una relació classificada de les despeses realitzades, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament, i una declaració responsable de la presidència de l'entitat en què consti que totes les factures detallades únicament s'han presentat a aquest projecte amb l'import establert a l'esmentada relació.

A més a més, la Creu Roja Espanyola haurà de presentar una memòria tècnica justificativa de les activitats dutes a terme i una liquidació d'ingressos i despeses corresponents al total del projecte presentat corresponent a l'any 2021. El termini per presentar aquesta documentació és fins el 28 de febrer de 2022.

En el supòsit que no es justifiqui la totalitat de les despeses del projecte, l'aportació del Consell es reduirà proporcionalment d'acord amb l'import de la justificació presentada.

Així mateix, si finalment el cost total del projecte executat és inferior al que es va pressupostar, la quantia de l'ajuda es reduirà proporcionalment, i l'entitat haurà de reintegrar la part corresponent que hagi percebut en excés.

En el cas que l'activitat es trobi subvencionada amb altres recursos econòmics, s'haurà de justificar l'import, la procedència i l'aplicació d'aquestos fons.

Per justificar degudament les despeses subvencionables s'haurà d'aportar la següent documentació econòmica:

- Una relació classificada de les despeses realitzades, amb identificació del creditor del document, el seu import, la data d'emissió i, en el seu cas, la data de pagament.

- Factures originals de les despeses corresponents al cost total del projecte amb els corresponents justificants de pagament, emeses i pagades des del dia 1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2021, exceptuant la Seguretat Social corresponent al mes de desembre de 2020, que s'acceptarà fins al 31 de gener de 2022.

- L'entitat serà la responsable d'estampillar les factures i la resta de documents que siguin cofinançades, indicant-hi les quantitats imputables a cada una de les subvencions rebudes.

- S'acceptaran rebuts acompanyats d'un contracte o d'un acord com a justificatius de l'objecte de la subvenció.

- S'acceptaran nòmines originals en el cas que es justifiquin despeses corresponents al personal contractat per l'entitat.

- Es podran imputar despeses de seguretat social del personal contractat per l'entitat; en aquestos casos, hauran de presentar els corresponents rebuts de liquidació de cotitzacions originals TC1, TC2 i el corresponent resum detallat de les nòmines dels treballadors i treballadores.

Per justificar degudament les despeses subvencionables s'haurà d'aportar l'acreditació de l'abonament de la despesa depenent dels mitjans de pagament que s'hagin utilitzat:

a. Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:

- Document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import i les dades de l'ordenant i de destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

b. Pagament en metàl·lic

- Una factura original signada i segellada pel proveïdor en el qual s'han d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la seua data i l'expressió “rebut en metàl·lic” o similar.

c. Pagament mitjançant xec nominatiu:

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que emet la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut.

- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré.

d. Pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit:

- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta.

e. Pagament mitjançant domiciliació bancària:

- Extracte bancari en què figuri el càrrec de la domiciliació.

Per tal de concedir l'ajuda i, en conseqüència, poder procedir al pagament, serà necessari que prèviament quedi acreditat que la Creu Roja Espanyola està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i les obligacions tributàries o d'altre tipus davant el Consell Insular d'Eivissa.

Per al pagament de la subvenció el Consell Insular podrà sol·licitar qualsevol documentació o informes que es considerin adients.

4. En compliment del que disposa l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions (de la CAIB), aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, relatiu a les obligacions del beneficiari de les subvencions, la Creu Roja Espanyola queda sotmesa a les obligacions següents:

- Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

- Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.

- Comunicar a aquest Consell Insular l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat.

- Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que hi sigui aplicable.

- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

- Reintegrar el fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 44 d'aquesta Llei.

Així mateix, també queda sotmesa a totes aquelles obligacions que es derivin de l'esmentat Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot allò que hi siguin d'aplicació.

En el cas que la Creu Roja Espanyola rebi altres ajudes, el seu import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de realitzar.

L'incompliment de les obligacions que contreu l'entitat pot donar lloc al règim sancionador previst a la Llei.

La Creu Roja Espanyola ha de difondre que el desenvolupament del projecte objecte de la present subvenció rep el suport del Consell Insular d'Eivissa.

5. El Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d'Eivissa comprovarà la justificació de l'aplicació de la subvenció, la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual es concedeix, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la resta de normativa d'aplicació.

6. Es crearà una comissió tècnica integrada per dos representants de cada una de les parts, que serà l'encarregada de fer el seguiment del present Conveni. Aquesta comissió es reunirà a instàncies de qualsevol de les parts, quan es consideri oportú.

7. Les parts ens comprometem a complir les exigències previstes en el Reglament (UE) 2016/679, de 7 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en el que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

8. El Conveni es resoldrà si es donen les causes següents:

- Incompliment de les obligacions per part de qualsevol de les parts signants, o d'ambdues.

- La dissolució de l'entitat que subscriu el Conveni.

- L'anul·lació o la revocació de l'acte de concessió de la subvenció.

- La impossibilitat material o legal de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.

- La denúncia de qualsevol de les parts, manifestada per escrit.

9. Aquest Conveni es regeix per les seues pròpies clàusules i, en tot allò que no hi estigui previst, li són d'aplicació la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Així mateix, també li serà d'aplicació la normativa en matèria de subvencions establerta en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i en el Reial decret 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvenciones de les Illes Balears.

10. Les parts que subscriuen aquest Conveni es comprometen a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en l'aplicació i la interpretació d'aquest Conveni. Però si això no és possible, les qüestions litigioses que puguin afectar la interpretació i l'execució del dit Conveni han de ser del coneixement i de la competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

11. El present Conveni serà vigent des de la seua formalització amb efectes retroactius a l'1 de gener de 2021, data d'inici de les accions objecte del Conveni, fins al 28 de febrer de 2022 (pel que fa a la seua justificació).

L'àmbit temporal dins del qual s'han de dur a terme les actuacions materials emparades pel conveni s'entén des de l'1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2021.

I com a mostra de conformitat, ambdues parts signam aquest Conveni, en dos exemplars i a un sol efecte.

 

Eivissa, 26 de juliol de 2021

La cap de Secció de Serveis Socials Ana Andreu Mas