Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 319531
Bases per a regir el procediment selectiu per a proveir sis (6) places de policia local, en execució de l’OPO 2020 de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca
Les següents bases, van ser aprovades per acord de la Junta de Govern en Sessió Ordinària de dia 21/07/2021:
BASES PER A REGIR EL PROCEDIMENT SELECTIU PER A PROVEIR 6 PLACES DE POLICIA LOCAL, EN EXECUCIÓ DE L'OPO 2020
PRIMERA. Objecte de la convocatòria, procediment de selecció i normativa
1. La present convocatòria té per objecte regular el procés selectiu per a proveir, com a personal funcionari de carrera, sis (6) places de la categoria de policia local, vacants i dotades pressupostàriament, corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2020 (BOIB número 213, de dia 24 de desembre de 2020), pel sistema d'accés de torn lliure i procediment de selecció d'oposició.
2. Aquestes places es corresponen a l'escala d'Administració Especial, subescala de Serveis Especials, classe policia local, Grup de classificació C1, de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.
3. D'acord amb el que estableix la Disposició addicional tercera de la Llei 4/2013, modificada per la Llei 11/2017, i per tal d'impulsar les accions positives que preveu la normativa en igualtat de gènere, es determina que dues (2) places de les sis (6) oferides en aquesta convocatòria seran cobertes per dones, en els termes i en les condicions prevists per la DA3 de la llei abans indicada, i d'acord amb el que es disposa a la base setena de la present convocatòria.
4. S'aplicaran a aquestes proves selectives les presents bases; la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, amb la modificació efectuada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre; el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears; el Decret 11/2017, de 24 de març, d'exigència del coneixement de la llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública i per a ocupar llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també la resta de disposicions legals aplicables a la Policia Local.
5. Les bases d'aquesta convocatòria s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. En el Butlletí Oficial de l'Estat s'ha de publicar l'anunci de la convocatòria que ha de dur la denominació de l'escala i la categoria de les places convocades, el nombre de places, l'ajuntament que els convoca, el sistema d'accés, el procediment selectiu, els mitjans d'impugnació i la data i el número del Butlletí Oficial de les Illes Balears en què s'han publicat les bases.
SEGONA. Requisits de les persones aspirants a ser seleccionades
Per ser admeses en aquestes proves selectives, les persones interessades han de complir, en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola.
b) Tenir devuit anys complits.
c) Estar en possessió del títol de batxillerat, tècnic o equivalent, o estar en condicions d'obtenir-lo en la data en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. En el cas de titulacions expedides a l'estranger, caldrà aportar l'homologació corresponent del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
e) No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions, amb relació al quadre de les exclusions que es determinen en l'annex 5 del Decret 40/2019, de 30 d'abril.
f) No haver estat separat del servei de l'Administració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per a l'exercici de la funció pública.
g) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.
h) Posseir els permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
i) Comprometre's a dur armes i, si escau, a utilitzar-les, mitjançant una declaració jurada.
j) Estar en possessió del nivell B2 (nivell avançat) del coneixement de la llengua catalana. Els certificats han de ser els expedits per l'Escola Balear d'Administració Pública, o els expedits o homologats per la conselleria competent en matèria de política lingüística, o els reconeguts segons l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013.
2. Amb anterioritat al nomenament com a policia local de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, la persona aspirant haurà de manifestar que no exerceix cap càrrec ni activitat en el sector públic de les que delimita l'article 1 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats al personal al servei de les administracions públiques, i que no percep cap pensió de jubilació, retir ni orfandat. En el cas d'exercir activitat privada, s'haurà de declar en el termini de deu dies hàbils des de la presa de possessió, amb la finalitat que la corporació pugui adoptar l'acord de compatibilitat o incompatibilitat a respecte a açò.
3. Si, en qualsevol moment del procés selectiu, el Tribunal tingués coneixement que alguna persona aspirant no compleix un o diversos dels requisits exigits a la present convocatòria, amb audiència prèvia de la persona interessada, haurà de proposar-ne l'exclusió a l'Alcaldia i a qui ho haurà de comunicar, als efectes oportuns.
TERCERA. Publicació de la convocatòria i presentació de sol·licituds de participació.
1. Una vegada aprovades les presents bases per l'òrgan competent, es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i posteriorment l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE); s'haurà de tenir com a referència aquesta darrera publicació a l'efecte del termini de presentació de sol·licituds.
2. Les sol·licituds per prendre part en el procés selectiu s'han d'ajustar al model normalitzat de sol·licitud que estarà disponible a la seu electrònica municipal i al Registre General de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, a partir de l'obertura del termini corresponent.
3. Les sol·licituds es poden presentar en el Registre General de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, a la seu electrònica (http://www.ajciutadella.org/gesserveis/gserveis.aspx ) o en la forma establerta a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat.
Els restants i successius resultats del desenvolupament del procés selectiu es faran públics únicament al tauler d'edictes, ofertes de feina, de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca: (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1 ).
En cas de fer servir l'oficina de Correus o el registre de qualsevol altre òrgan administratiu que no sigui el de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, caldrà remetre una còpia de la instància presentada a l'adreça de correu electrònic següent: oac@ajciutadella.org i dirigit al Registre General d'Entrada de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca dins del termini de presentació de sol·licituds.
La no-presentació de sol·licituds en temps i forma determina la no-admissió de les persones aspirants al procés selectiu.
4. Les persones aspirants que a la sol·licitud corresponent (vegeu el model de sol·licitud a l'annex I) han manifestat expressament autoritzar l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca per a comprovar, per mitjà de la plataforma d'intermediació de dades, el DNI, el títol acadèmic i la possessió dels carnets de conduir de les classes A2 i B, han d'adjuntar a la sol·licitud correctament emplenada l'original o la fotocòpia de la documentació que s'indica a continuació:
a) Declaració responsable que l'aspirant compleix totes i cadascuna de les condicions exigides a la base segona, referides sempre a la data de finalització del termini assenyalat per a la presentació de sol·licituds.
b) Certificat acreditatiu d'estar en possessió del nivell B2 (nivell avançat) del coneixement de la llengua catalana o equivalent, emès per òrgan competent.
c) Certificat d'aptitud física de l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), en els termes que s'estableix l'article 165.3 del Decret 40/2019, en el seu cas, als efectes de quedar exempt de la realització de les proves físiques. La validesa dels certificats és de dos anys comptadors des del dia de la superació de les proves.
d) Si correspon, certificat emès per l'Escola Balear d'Administració Pública, que acrediti haver superat el Curs bàsic de capacitació de Policia Local, degudament actualitzat, als efectes d'exempció de la superació del curs esmentat segons el període de pràctiques establert a la base onzena.
En canvi, les persones aspirants que no hagin autoritzat expressament l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca per a comprovar les dades abans esmentades, també hauran d'aportar a la sol·licitud original o fotocòpia de la documentació següent:
e) Document nacional d'identitat en vigor.
f) Títol de batxillerat, tècnic o equivalent.
g) Carnets de conduir classe A2 i B en vigor.
No serà necessària la presentació d'aquells documents que es trobin en poder de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca. La persona interessada haurà de declarar-ho a la sol·licitud de participació, i indicar el número i la data del registre d'entrada amb els quals els aportà, a fi de localitzar-los. En cas que amb la informació aportada la documentació no es pogués localitzar, l'Ajuntament li ho requerirà als efectes oportuns.
5. El fet de constar a la llista de persones admeses no implica el reconeixement als interessats que compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria. Les persones que superin el procés selectiu hauran de presentar la documentació acreditativa dels requisits generals que s'indiquen a la base segona, amb caràcter previ al seu nomenament.
L'Ajuntament pot requerir al sol·licitant l'aportació formal de la documentació substituïda per a la declaració responsable en qualsevol fase del procediment selectiu.
6. Amb la formalització i la presentació de la sol·licitud, l'aspirant dona el seu consentiment per al tractament de les dades de caràcter personal, que són necessàries per prendre part en la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal, per a la qual cosa ha d'emplenar el model de sol·licitud (annex I).
De conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, s'informa les persones aspirants que les dades personals contingudes a la sol·licitud d'admissió, la documentació que l'acompanyi o que es generi a resultes d'aquesta convocatòria, s'incorporaran a un fitxer de dades de caràcter personal del qual és responsable l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, i que té per finalitat, entre altres, la convocatòria, la tramitació, la qualificació i la resolució d'aquesta.
En cas que sigui necessari, algunes dades personals podran ser publicades al BOIB, al tauler d'edictes de l'Ajuntament i all portal web d'aquesta institució (http://www.ajciutadella.org/ ), d'acord amb el que disposen les bases de la present convocatòria i la Llei 39/2015.
Es fa constar que, en el cas que la persona interessada hagi posat en coneixement de l'Ajuntament dades de salut, autoritza expressament el seu tractament per al compliment de les finalitats anteriorment exposades.
L'òrgan administratiu davant del qual les persones interessades poden, si pertoca, exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació, oposició i la resta de drets reconeguts a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i la restant normativa d'aplicació, és l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC) de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, situada a la plaça des Born del mateix municipi.
7. Les persones aspirants queden vinculades a les dades que es facin constar en la seva sol·licitud. El domicili i el telèfon que figurin en aquesta es consideraran vàlids a l'efecte de notificacions, i seran responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius com la no-comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
QUARTA. Admissió i exclusió de les persones aspirants
1. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim de 5 dies hàbils es publicarà en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1 ) la resolució per mitjà de la qual es declara aprovada la llista provisional de persones admeses i excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
A la resolució on es publiqui la llista provisional de persones admeses i excloses de les proves selectives, hi haurà de constar la data, l'hora i el lloc en què es duran a terme els exercicis de la fase d'oposició, amb indicació de si s'han de dur a terme en una o més sessions, i amb l'interval mínim entre exercici i exercici.
En tot cas, amb la finalitat d'evitar errors i, si es produeixen, possibilitar l'esmena en temps i forma, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.
2. Les persones aspirants excloses o omeses disposaran d'un termini de 10 dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació esmentada, per esmenar el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En el cas que no s'esmenin dins d'aquest termini les deficiències que n'hagin motivat l'exclusió, la sol·licitud es considerarà no presentada.
3. Una vegada finalitzat el termini a què fa referència el paràgraf anterior i esmenades, si escau, les sol·licituds, la batlessa dictarà una resolució, en el termini màxim de 5 dies hàbils, d'aprovació de la llista definitiva de persones admeses i excloses. Aquesta resolució es farà pública al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca abans indicat.
El fet de figurar en la relació de persones admeses no prejutjarà que es reconegui a les persones aspirants la possessió dels requisits exigits per participar en el procés selectiu. Si de la documentació que han de presentar en superar-lo es desprèn que no tenen algun dels requisits, perdran tots els drets que es puguin derivar de la seva participació.
CINQUENA. El Tribunal Qualificador
1. L'òrgan de selecció és col·legiat, la seva composició s'ajustarà als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres i s'ha de respectar el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fonamentades i objectivament motivades.
2. La composició del Tribunal ha de ser predominantment tècnica; tots els seus membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per a l'accés a les places convocades.
3. El personal d'elecció o de lliure designació política, el personal funcionari interí i el personal eventual no podran formar part dels òrgans de selecció. Tampoc poden formar-ne part els representants dels empleats públics, sense perjudici de les funcions de vigilància i salvaguarda del bon desenvolupament del procediment selectiu.
Les persones representants sindicals que participin en el procediment selectiu, amb aquestes funcions de vigilància i salvaguarda, han de pertànyer a organitzacions sindicals que tenguin la consideració de més representatives i que comptin amb més del 10 % de representants en l'àmbit del municipi de la convocatòria, amb un màxim d'un representant per cada sindicat i amb el límit de quatre membres per cada procediment selectiu.
4. La pertinença als òrgans de selecció serà sempre a títol individual; no es pot exercir aquesta en representació ni per compte de ningú altre.
5. El Tribunal Qualificador estarà constituït per cinc membres, i el mateix nombre de suplents, la seva composició es publicarà juntament amb la llista provisional d'admesos i exclosos, i ha d'estar format per:
a) President: designat per l'Ajuntament d'entre el personal funcionari de carrera d'experiència reconeguda.
b) Vocals:
- Un vocal proposat per la Direcció General Emergències i Interior, competent en matèria de coordinació de policies locals.
- Un vocal proposat per l'Escola Balear d'Administració Pública.
- Un vocal designat per l'Ajuntament.
c) Secretari: persona designada per l'Ajuntament, amb veu i vot.
6. El Tribunal no pot constituir-se ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, ni sense el president ni el secretari. Les decisions s'adoptaran per majoria.
7. El Tribunal podrà acordar la incorporació a les tasques de personal assessor o d'especialistes en totes o en alguna de les proves, que actuaran amb veu però sense vot.
8. Els membres del Tribunal i els assessors s'han d'abstenir d'intervenir-hi quan concorrin les circumstàncies que preveu l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Així mateix, han de notificar aquesta circumstància a l'autoritat que els va nomenar.
L'abstenció i la recusació dels membres del Tribunal, la regulen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 22 i 23 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. Les decisions adoptades pel Tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'article 121 de la Llei 39/2015.
10. El Tribunal ha d'adoptar les mesures oportunes per garantir, sempre que sigui possible, que tots els exercicis de l'oposició es corregeixin sense conèixer la identitat de les persones aspirants.
11. Finalitzat el procés selectiu, el secretari del Tribunal remetrà al Departament de Recursos Humans l'expedient, degudament ordenat i foliat, juntament amb tota la documentació de les proves realitzades.
SISENA. Fases del sistema de selecció
El procediment de selecció és el de la fase d'oposició, que consisteix en la realització de les proves previstes a la convocatòria per tal de determinar la capacitat i l'aptitud dels aspirants; i una altra fase consistent en un període de pràctiques, integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual s'accedeix, com de la fase de pràctiques per un període de sis mesos al municipi de Ciutadella de Menorca, d'acord amb el que preveu l'article 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Les persones que acreditin haver superat el Curs bàsic de capacitació de policia local de l'EBAP, i el tenguin degudament actualitzat, quedaran exemptes de realitzar el curs durant la fase del període de pràctiques.
Un cop realitzada la primera prova dels successius anuncis de la resta de proves, es publicaran en el tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1 ), amb un interval mínim de 48 hores d'antelació al principi de cada prova.
1. Proves de l'oposició:
Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. Cal superar la prova anterior per a poder passar a la següent.
L'ordre d'actuació dels aspirants en els exercicis que no es puguin realitzar conjuntament s'iniciarà alfabèticament per l'aspirant el primer llinatge del qual comenci per la lletra «B» atenent, a aquests efectes, a l'ordenació alfabètica resultant de la llista d'aspirants admesos. En el cas que no hi hagi cap aspirant el primer llinatge dels quals comenci per la lletra «B», l'ordre d'actuació s'iniciarà per aquells el primer llinatge dels quals comenci per la lletra «C», i així successivament; tot açò tal com va determinar la Resolució de 21 de juliol de 2020, de la Secretaria d'Estat de Política Territorial i Funció Pública, per la qual es publica el resultat del sorteig a què es refereix el Reglament general d'ingrés del personal al aervei de l'Administració de l'Estat.
Les dones embarassades amb previsió de part, o en període de postpart, coincident amb les dates de realització de qualsevol dels exàmens o de les proves previstes en el procés selectiu podran posar en coneixement del Tribunal aquesta situació, adjuntant el corresponent informe mèdic oficial pel qual se certifica aquesta circumstància.
La comunicació ha de realitzar-se amb el temps suficient, i el Tribunal determinarà sobre la base de la informació si és procedent o no atendre la sol·licitud, ajornar la prova o les proves o realitzar-les en un lloc alternatiu.
En cap cas les proves de reconeixement mèdic no han d'estimar com a circumstància negativa, als efectes del procés selectiu, cap de les derivades de la situació d'embaràs o de lactància.
Les proves són les següents:
1a Prova d'aptitud física.
2a Prova d'aptitud psicotècnica i de personalitat.
3a Prova de coneixements tipus test.
4a Prova de desenvolupament.
1.a. Prova d'aptitud física
1. Té per objecte comprovar, entre altres aspectes, les condicions de força, d'agilitat i de resistència de les persones aspirants.
Aquesta prova consisteix en la superació de les proves parcials que determina l'annex 3 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del fons de seguretat pública de les Illes Balears (vegeu l'annex 3 d'aquestes bases).
Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem i els mèrits que assenyala l'annex esmentat.
El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar sempre que l'aspirant hagi superat un mínim de tres de les quatre proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior, i que en l'altra prova parcial la nota sigui igual o superior a 3. La nota mitjana d'apte s'ha d'atorgar sempre que el resultat sigui igual o superior a 5; si és inferior a 5 serà de no apte.
2. Les aspirants que estiguin embarassades o en període de postpart en la data de realització de les proves físiques, la qual cosa impedeix o dificulta la realització d'aquesta prova, i sempre que ho acreditin mitjançant un certificat mèdic, han de posar-ho en coneixement del Tribunal Qualificador amb caràcter previ a la realització de la prova o l'exercici. En aquest cas duran a terme la resta de les proves.
Si se superen aquestes, la qualificació de la fase d'oposició queda condicionada a la superació de les proves d'aptitud física en la data que el Tribunal determini, una vegada desaparegudes les causes que motivaren l'ajornament. El Tribunal pot establir, d'ofici de forma motivada i amb audiència, a l'aspirant afectada una data apropiada per realitzar les proves físiques ajornades.
En tot cas, s'ha de declarar superat el procés selectiu a les persones aspirants amb una puntuació final que no puguin superar les aspirants que s'hagin acollit a aquest dret.
3. Les persones aspirants que acreditin estar en possessió del certificat d'aptitud física de l'EBAP en vigor, a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, queden exemptes de realitzar les proves físiques.
4. Es podran realitzar proves per determinar substàncies psicoactives a totes o alguna de les persones aspirants durant el transcurs de les proves físiques. Donar un resultat positiu en una de les substàncies o negar-se a sotmetre's a aquestes proves serà motiu d'exclusió del procés selectiu.
1.b. Prova d'aptitud psicològica i de personalitat
Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds dels aspirants amb la finalitat de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria de Policia, i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat. Les proves seran efectuades per un professional de la psicologia, que actuarà com a assessor del Tribunal.
Aquesta prova consta de dues parts:
a) La primera consisteix en respondre un test d'aptitud intel·lectual. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 per superar-la. El resultat serà d'APTE o no APTE, quedaran eliminades les persones aspirants que no obtinguin una valoració d'apte.
Temps: 60 minuts.
b) La segona consisteix a respondre la prova o les proves per avaluar el conjunt de competències corresponents segons les funcions de la categoria de policia (que poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per tal de completar l'estudi). La seva valoració és APTE o NO APTE. Quedaran eliminats els aspirants que no n'obtenguin la valoració d'APTE.
Temps: 60 minuts.
1.c. Prova de coneixements tipus test
La prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis, que es poden realitzar en una sola sessió, a proposta del Tribunal.
1.c.1. Primer exercici: consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari de 50 preguntes, amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta; proposat pel Tribunal Qualificador, designat per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, que estan relacionades amb el programa de temes generals que figurin en la convocatòria com a annex 2.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 punts per superar-la.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o si hi figura més d'una resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per efectuar la qualificació de l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20
Q = —————————
P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
1.c.2. Segon exercici: consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari de 50 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta; designat per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, relacionades amb el contingut del temari específic proposat per l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca de coneixements geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i de les ordenances municipals de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca segons l'annex 2.
Es pot accedir a aquest temari a la següent adreça electrònica: http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1 (tauler d'edictes electrònic – ofertes de feina, apartat: «Procediment selectiu per a proveir 6 places de policia local, en execució de l'OPO de 2020»).
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
Les preguntes no resoltes no s'han de valorar. Les preguntes amb resposta errònia o que presenten més d'una resposta s'han de penalitzar amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per qualificar l'exercici s'ha d'aplicar la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20
Q = —————————
P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
Temps: 90 minuts.
La valoració d'aquesta prova ha de ser el resultat de la suma d'ambdues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50 % de la puntuació total de la prova. No s'han de sumar les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per a aprovar aquest exercici és necessari obtenir 20 punts com a mínim.
En cas que el Tribunal acordi l'anul·lació d'alguna o alguna de les preguntes de tots dos exercicis, per haver detectat algun error manifest durant la realització de l'exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, existiran preguntes de reserva o s'ajustarà el valor de cada pregunta per conservar la puntuació màxima possible.
1.d. Prova de desenvolupament
Consisteix en el desenvolupament, per escrit, de dos temes diferents, corresponents al temari general que figura en la convocatòria (annex 2). L'elecció d'aquests s'ha de fer per sorteig.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
Temps: 90 minuts
SETENA. Qualificacions dels exercicis i llista provisional de persones aprovades
Les qualificacions dels exercicis es publicaran al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1 ). Les persones aspirants poden presentar per escrit en el registre de l'Ajuntament en el termini de 5 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació del resultat de cada exercici, les observacions o al·legacions que considerin oportunes, que hauran de ser resoltes de forma motivada pel Tribunal en tot cas abans de les 48 hores prèvies a l'inici de l'exercici següent. Als efectes assenyalats, s'ha de facilitar la vista dels exercicis de les persones opositores.
Finalitzats tots els exercicis de la fase d'oposició, el Tribunal ha de fer pública en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1 ) la llista provisional de persones que l'hagin superada, amb indicació del DNI i de la puntuació obtinguda.
La relació de persones que han superat la fase d'oposició serà determinada per la superació de tots els exercicis eliminatoris. La qualificació final de l'oposició ha de ser la mitjana aritmètica de les puntuacions atorgades en les proves avaluables mitjançant puntuació.
En el cas que dos o més aspirants obtenguin la mateixa qualificació total, es desfarà l'empat seguint, successivament, els criteris següents:
1. La puntuació total de la tercera prova (prova de desenvolupament).
2. La puntuació total de la segona prova (prova de coneixements tipus test).
3. Si persisteix l'empat, es tindrà en compte el que tengui major puntuació en la prova tipus test de l'apartat de temari municipal (ordenances i toponímia).
4. Sorteig.
En aplicació de la disposició addicional tercera de la Llei 4/2013, s'ha de tenir en compte el següent en l'adjudicació de les vacants convocades: s'ha de fer seguint una única llista final dels aspirants atenent a l'ordre de puntuació obtinguda i als criteris de desempat legalment existents.
Per tal d'equilibrar la presència de dones i homes a la plantilla de Policia Local i assolir l'objectiu d'una presència igual o superior al 33 % de funcionàries dones, si no s'aconseguís atenent el que disposa el paràgraf precedent, es donaria preferència a les candidates dones sobre els candidats homes fins a complir l'objectiu perseguit d'acord amb la base primera, sempre que:
a) Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per la superació de les proves i els exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu.
b) Cap de les candidates dones seleccionades per a l'aplicació d'aquesta preferència tengui un diferencial de puntuació en les fases d'oposició i, si escau, de concurs, superior al 15 % enfront dels candidats homes pretèrits.
c) No concorrin en l'altre candidat motius legalment previstos que, no sent discriminatoris per raó de sexe, justifiquin la no-aplicació de la mesura, com la pertinença a altres col·lectius amb especials dificultats per accedir a l'ocupació.
Els aspirants disposaran d'un termini de 10 dies hàbils, comptadors des de la publicació de la llista provisional, per fer reclamacions.
Acabat aquest termini, el Tribunal disposarà de 7 dies hàbils per resoldre les reclamacions.
VUITENA. Llista definitiva de persones aprovades en la fase d'oposició
Resoltes les reclamacions, el Tribunal publicarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1) la relació de persones aprovades per ordre de puntuació, i elevarà a l'òrgan convocant la proposta de les persones aspirants perquè l'aprovi. L'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que han de ser nomenats com a personal funcionari en pràctiques serà publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la seu electrònica municipal http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1.
En cap cas no pot ser un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
NOVENA. Presentació de documentació i nomenament de funcionaris en pràctiques
Les persones aspirants disposen d'un termini de vint dies hàbils, des de la data de publicació de la resolució d'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que han de ser nomenats funcionaris en pràctiques, per presentar els documents originals que acrediten que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria i aquells necessaris per formalitzar el seu nomenament i la presa de possessió.
Hauran d'aportar la documentació següent:
- Títol de batxillerat, tècnic o equivalent.
- Certificat mèdic oficial, vigent, que acrediti que no pateix cap malaltia o defecte físic que impedeixi el desenvolupament correcte de les funcions del lloc de treball de policia amb relació al quadre de les exclusions que determina l'annex 5 del Decret 40/2019, de 30 d'abril.
- Certificat d'antecedents penals en vigor.
- Permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
- Declaració jurada de no haver estat separat del servei mitjançant expedient disciplinari de cap administració pública, i de no trobar-se inhabilitat per sentència ferma per al compliment de les funcions públiques, així com de no trobar-se en cap de les causes legals d'incapacitat i incompatibilitat previstes a la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
- Declaració jurada o promesa que no ocupa cap lloc de treball ni exerceix cap activitat en el sector públic delimitat per l'article I de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats al personal a el servei de les administracions públiques.
- Declaració jurada per la qual es compromet a dur armes i, si pertoca, a utilitzar-les.
- Certificat que acrediti estar en possessió del nivell B2 (nivell avançat) del coneixement de la llengua catalana.
No requereixen presentació aquells documents que es trobin en poder de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca; la persona interessada haurà de declarar-ho i aportar prou informació perquè aquesta pugui ser localitzada.
Qui tengui la condició de personal al servei de l'Administració Pública estarà exempt de justificar les condicions i els requisits ja acreditats per obtenir l'anterior nomenament. En aquest cas, hauran de presentar un certificat de l'organisme públic del qual depenguin, acreditatiu de la seva condició i de la resta de circumstàncies que constin al seu expedient personal.
L'incompliment d'aquest termini, o si de l'examen de la documentació presentada es dedueix que les persones aspirants no compleixen els requisits que s'exigeixen en la convocatòria, suposarà la pèrdua del dret a ser nomenats funcionaris en pràctiques i quedaran sense efecte totes les actuacions anteriors relatives al seu nomenament.
Les persones aspirants que superin la fase d'oposició i acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria seran nomenats funcionaris en pràctiques a la categoria de Policia Local per l'Alcaldia a l'inici d'aquest període.
En cap cas no es podrà nomenar personal funcionari en pràctiques un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Aquesta situació es mantindrà fins que siguin nomenats, si escau, funcionaris de carrera o qualificats com a no aptes.
DESENA. Personal funcionari en pràctiques
La fase d'oposició es completa amb la superació d'un període de pràctiques.
Aquest període està integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent a la categoria de policia com de la fase de pràctiques en el municipi, relacionades amb les funcions pròpies d'aquesta categoria.
Les persones aspirants que no superin el període de pràctiques d'acord amb el procediment de qualificació previst perdran el dret al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, mitjançant una resolució motivada de la batlessa a proposta de l'òrgan responsable de l'avaluació del període de pràctiques.
Si algun aspirant és qualificat com a no apte en la fase de pràctiques, o bé si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsat, en la mateixa resolució es poden requerir les persones aspirants que hagin aprovat totes les proves, per ordre de puntuació obtinguda en les proves de l'oposició per a ser nomenats personal funcionari en pràctiques. La incorporació d'aquestes persones aspirants en cap cas no es pot realitzar en un curs ja iniciat i s'ha d'ajornar al començament del curs de capacitació immediatament posterior.
La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
ONZENA. Contingut i retribucions de les pràctiques
1. Curs de capacitació
Les persones aspirants nomenades funcionaris en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a què fa referència l'article 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, excepte en els supòsits en què la normativa d'aplicació exceptua la realització d'aquest curs.
Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria de policia o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tenguin degudament actualitzat, queden exemptes de realitzar aquesta fase de les pràctiques.
L'incompliment de les normes de règim intern establertes en la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques a la qual fa referència l'article 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals dels Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública dels Illes Balears, pot donar lloc a la no-superació del curs de capacitació en les condicions establertes.
Les faltes d'assistència no justificades durant la realització del curs de capacitació comportarà la disminució proporcional dels drets econòmics, sense perjudici de la incidència sobre l'avaluació d'aquest.
Els aspirants que no superin el curs de capacitació no podran realitzar el període de pràctiques en el municipi i perdran tots els drets al nomenament com a funcionaris de carrera, i es declararà així mitjançant resolució motivada de l'òrgan municipal corresponent.
2. Pràctiques al municipi
Aquest període de pràctiques per a la categoria de policia es realitza una vegada superat el curs de capacitació, excepte que la incompatibilitat de dates aconselli repartir-ho en dues etapes.
En tot cas, és necessari haver completat almenys una cinquena part del curs de capacitació per poder executar la primera etapa de pràctiques.
La fase de pràctiques al municipi, amb el contingut que determini l'Ajuntament, tindrà una durada de sis mesos.
La metodologia d'execució i la supervisió s'ajustaran al que s'estableix en la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, de 23 d'octubre de 2020, per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local (BOIB, número 188 de 31 d'octubre de 2020).
L'avaluació de les pràctiques es durà a terme segons el que estableixen els articles que van del 180 al 182 del Decret 40/2019 i la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020.
3. Retribució de les pràctiques
Durant el període de pràctiques es reben les retribucions segons el que estableix l'article 34 bis de la Llei 4/2013.
DOTZENA. Finalització del procés selectiu
El Tribunal Qualificador elevarà a la Batlia la llista definitiva de les persones aspirants declarades aptes o no aptes, i serà qui ho resoldrà i n'ordenarà la publicació en el termini de 15 dies hàbils en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca (http://www.ajciutadella.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1). La resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
TRETZENA. Vinculació de les bases i recursos
Les bases vinculen l'Administració, els òrgans de selecció i les persones participants.
Contra la convocatòria i les seves bases, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar el recurs potestatiu de reposició davant l'Alcaldia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.
També es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el jutjat d'aquest ordre jurisdiccional en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
ANNEX 1
SOL·LICITUD D'ADMISSIÓ PER PRENDRE PART EN EL PROCÉS SELECTIU PER A LA PROVISIÓ DE 6 PLACES DE POLICIA LOCAL A LA PLANTILLA DE PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA DE L'AJUNTAMENT DE CIUTADELLA DE MENORCA (EN EXECUCIÓ DE l'OPO 2020)
SOL·LICITANT
1r llinatge: .................................................................... 2n llinatge: ........................................................ Nom: ................................................ Document d'identitat: ........................................ Data de naixement: ........................................ Telèfon 1: ....................................................... Tel. 2: .............................................. Nacionalitat: .................................................. Adreça: ...................................................................... Núm. : .......................... Pis: ..................... Municipi: ............................................................ Província: ........................................................ Codi postal: ................................. Altres (polígon, nom de la casa, etc. ): ................................................................................................ Adreça electrònica: ..........................................................................................................................
EXPÒS
Que, vistes les bases de la convocatòria per a la provisió de places de policia local a la plantilla de personal funcionari de carrera de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, mitjançant el procediment ordinari d'accés;
DECLARACIÓ JURADA
Declar que tenc tots i cadascun dels requisits exigits en la base segona de la convocatòria i que són certes les dades que s'hi consignen.
I, a més, declar*:
(marcau la casella amb una X en cada ítem declarat responsablement)
□ Que no patesc cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions, amb relació al quadre de les exclusions que es determinen en l'annex 5 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació des les policies locals de les Illes Balears.
□ Que no he estat separat/ada del servei de l'Administració local, autonòmica o estatal, ni he estat inhabilitat/ada per a l'exercici de la funció pública.
□ Que no estic sotmès/esa a cap causa d'incapacitat específica d'acord amb la normativa vigent.
□ Que em compromet a dur armes i, si escau, i a utilitzar-les, mitjançant una declaració jurada.
DOCUMENTACIÓ*
(Marcau amb una X la documentació que presentau)
□ Original o còpia autèntica del certificat oficial de llengua catalana de nivell B2 o superior.
□ Certificat de superació de les proves d'aptitud física de l'EBAP en els termes que estableix l'article 165.3 del Decret 40/2019 a l'efecte de quedar exemptes de fer les proves físiques del procés selectiu.
(*) En cas d'haver-hi dubtes derivats de la qualitat de les còpies presentades dels documents relacionats, se sol·licitarà a l'aspirant el document original per a autenticar-lo.
□ SÍ** autoritz l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca a consultar la plataforma d'intermediació de dades de què disposa sobre la documentació de què som titular (titulació acadèmica, DNI i permisos de conduir):
□ NO** autoritz l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca a consultar a la plataforma d'intermediació de dades de què disposa sobre la documentació de què som titular, per la qual cosa present la documentació següent:
□ document nacional d'identitat
□ títol acadèmic exigit per prendre part en la convocatòria
□ còpia dels permisos de conduir classes A2 i B
(**) En cas de voler que l'Administració comprovi d'ofici la documentació relacionada, haureu de marcar la casella amb una creu. Si no ho autoritzau, recordau que en aquest cas haureu de presentar obligatòriament la documentació en paper a l'Ajuntament (en documents originals o bé còpies autèntiques).
AVÍS LEGAL
De conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 13 de març, de protecció de dades de caràcter personal i garantia dels drets digitals, se us informa del següent:
- Les dades de caràcter personal que s'obtenguin de la vostra sol·licitud seran incorporades i tractades de forma confidencial en un fitxer propietat d'aquest ajuntament.
- Les dades obtingudes amb aquesta instància podran ser utilitzades, salvaguardant la vostra identitat, per elaborar estadístiques internes.
- Tindreu la possibilitat d'accedir en qualsevol moment a les dades facilitades i a sol·licitar-ne, si escau, la rectificació, oposició, o cancel·lació dirigint una comunicació escrita, juntament amb la documentació acreditativa de la vostra identitat, a aquest ajuntament.
ALTRES DADES
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... .........................................................................................................................................................
SOL·LICIT:
Ser admès/admesa en el procediment selectiu.
Ciutadella de Menorca, .............. d ............................... de 20.......
(Signatura)
EXCM. AJUNTAMENT DE CIUTADELLA DE MENORCA
ANNEX 2
A.2.1. TEMARI GENERAL
Tema 1. La Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics. La reforma constitucional.
Tema 2. Els drets fonamentals i les llibertats públiques. Classificació. La protecció i la suspensió dels drets i les llibertats. El Defensor del Poble.
Tema 3. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. El Tribunal Constitucional.
Tema 4. L'organització territorial de l'Estat espanyol. L'Estat autonòmic en la Constitució espanyola de 1978. Els principis generals de l'organització territorial de l'Estat. L'Administració local. Les comunitats autònomes. Els municipis. Les províncies.
Tema 5. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Estructura i disposicions generals. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions: el Parlament, el Govern, el president de les Illes Balears i els consells insulars. El poder judicial a les Illes Balears. La reforma de l'Estatut.
Tema 6. Les entitats locals: concepte i característiques. Classes d'entitats locals i la legislació reguladora. El municipi: concepte i naturalesa jurídica. Elements del municipi. L'organització municipal. Competències municipals. La potestat reglamentària municipal. Concepte i classes. Límits i procediment d'elaboració i aprovació.
Tema 7. El Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària. Objecte. Àmbit d'aplicació. Estructura. Distribució de competències. Competències dels municipis en matèria de seguretat viària. Conceptes bàsics.
Tema 8. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Normes generals de comportament en la circulació.
Tema 9. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La circulació de vehicles.
Tema 10. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Altres normes de circulació.
Tema 11. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització.
Tema 12. El Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per conduir.
Tema 13. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Normes generals.
Tema 14. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Ciclomotors, cicles, vehicles de tracció animal i tramvies.
Tema 15. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles.
Tema 16. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.
Tema 17. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex X: dispositius d'enllumenat i de senyalització òptica.
Tema 18. L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant els accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.
Tema 19. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament.
Tema 20. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals del règim estatutari. Règim disciplinari.
Tema 21. El Decret 28/2015, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Ús de l'equip bàsic d'autodefensa i de protecció. Uniformitat i equipament. Normes d'aparença externa, presentació i uniformitat.
Tema 22. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Principis bàsics d'actuació. Disposicions estatutàries comunes. Característiques i funcions de les policies locals.
Tema 23. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. El procediment de l'habeas corpus.
Tema 24. El Reial decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal. La denúncia. La policia judicial.
Tema 25. Principis generals del dret penal. Concepte de delicte. Graus d'execució. Persones penalment responsables. Graus de participació. Causes modificatives de la responsabilitat penal.
Tema 26. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes comesos amb motiu de l'exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques garantits per la Constitució.
Tema 27. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.
Tema 28. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic.
Tema 29. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Preàmbul. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones.
Tema 30. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Exposició de motius. Disposicions generals. Competències, funcions, organització institucional i finançament. Violència masclista.
A.2.2. TEMARI ESPECÍFIC (coneixements del terme i de les ordenances municipals)*
Tema 1. Ordenança municipal reguladora d'ocupació de la via pública de Ciutadella de Menorca (BOIB número 36 de dia 14-03-2015):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/Ord_ocup_viapub.pdf
Tema 2. Ordenança municipal sobre normes de comportament en els espais públics (BOIB número 161 de dia 21-11-2013):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/ord_espaispublics.pdf
Tema 3. Ordenança reguladora de la venda ambulant en el terme municipal de Ciutadella (aprovació def. (BOIB número 25 de dia 28-02-2017) Correcció d'errades (BOIB número 28 del 7-03-2017)):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/Ord_vendaambulant.pdf
Tema 4. Ordenança municipal de neteja de l'espai públic i la gestió dels residus de Ciutadella de Menorca (BOIB número 98 del 9-8-2018):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/Ord_Neteja.pdf
Tema 5. Ordenança municipal reguladora de la tinença d'animals en el municipi de Ciutadella de Menorca (BOIB número 178 del 30-12-2014):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/ord_animals.pdf
Tema 6. Ordenança municipal reguladora dels horaris d'establiments de l'oferta turística complementària, espectacles públics i activitats recreatives del municipi de Ciutadella de Menorca (BOIB número 155 del 12-11-2013):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/ord_horaris.pdf
Tema 7. Ordenança reguladora del consum indegut de begudes alcohòliques (BOIB número 29 del 25-02-2006):
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/Ordenances/11_-%20ordenanza%20consum%20alcohol%2025-02-06.pdf
Tema 8. Ordenança municipal d'ús i aprofitament de les platges (BOIB número 107 del 3-08-2004):
http://www.ajciutadella.org/WebEditor/Pagines/file/ordenances/nofiscals/ord_platges.pdf
Tema 9. Toponímia del terme municipal de Ciutadella de Menorca, nucli urbà:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/Ciutadella4000-R.jpg
Tema 10. Toponímia del terme municipal de Ciutadella de Menorca: urbanitzacions, platges i llocs:
-Son Blanc i Santandria:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/SonBlanc_Santandria2500-R.jpg
-Cala Blanca:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/Calablanca2500-R.jpg
-Cap d'Artrutx:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/Artrutx2500-R.jpg
-Cala en Blanes:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/Calanblanes2500-R.jpg
-Cala Morell:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/Calamorell2500-R.jpg
-Serpentona:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/SerpenGaldana2500-R.jpg
-Platges i llocs del terme:
http://www.policiaciutadella.org/WebEditor/Pagines/image/Toponimia/Mapa%20platges%20i%20llocs%20del%20terma.jpg
(*) Després del nom de cada ordenança/coneixement us reproduïm l'enllaç electrònic d'accés a la informació, a fi de poder accedir-hi i estudiar-ho per a les proves a desenvolupar.
Barem de puntuació de les proves físiques per ingressar en les diverses categories de la policia local de les Illes Balears
1. Prova d'aptitud física
Té com a finalitat comprovar, entre altres condicions, la força, l'agilitat, la rapidesa i la resistència de la persona aspirant. Consisteix a superar, amb una nota de 5 o superior, les proves físiques que s'indiquen, d'acord amb els barems i els criteris que s'estableixen per edat i sexe.
Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem i els mèrits que s'assenyalin. El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar sempre que l'aspirant hagi superat un mínim de 3 de les proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior i que, en l'altra prova parcial, la nota sigui de 3 o superior.
La nota mitjana d'apte s'ha d'atorgar sempre que el resultat sigui de 5 o superior; si és inferior a 5, ha de ser no apte.
2. Proves que s'han de fer
Les proves físiques per a policies locals i altres escales de les Illes Balears s'han de dur a terme en un mateix dia i en l'ordre següent:
1. Circuit d'agilitat i de flexibilitat.
2. Força flexora de les extremitats superiors.
3. Resistència 1.000 m.
4. Aptitud en el medi aquàtic.
Força flexora de les extremitats superiors
Objectiu de la prova
Valorar la força relativa de les extremitats superiors i la capacitat d'elevar el pes corporal, mitjançant la flexió de les extremitats superiors, depenent de dues variables: la força flexora dels braços i el pes corporal de l'aspirant.
a) Posició inicial i execució (homes)
L'aspirant ha d'estar agafat a la barra horitzontal amb les dues mans, separades al màxim per l'amplada de les espatlles, i mirant endavant. Els braços han d'estar completament estirats i l'aspirant ha d'estar en suspensió total sense tocar en terra amb els peus.
En sentir el senyal, l'aspirant ha de fer el nombre màxim possible de flexions de braços, sense límit de temps, llevat que el jutge li indiqui que ha d'abandonar la prova. Es comptabilitza una flexió de braços sempre que l'aspirant hagi fet el recorregut complet; és a dir, des de la suspensió total amb els braços estirats fins a la flexió total de braços de manera que la barbeta de l'aspirant superi en altura la barra de subjecció sense tocar-la.
La prova es considera acabada quan l'aspirant cometi alguna infracció segons el parer del jutge, o quan amolli la barra i toqui en terra amb els peus.
b) Posició inicial i execució (dones)
L'aspirant s'ha de situar en posició de suspensió, amb els braços flexionats, agafada a la barra horitzontal sense tocar en terra. Els palmells de les mans han de mirar cap al cos; les cames han d'estar totalment estirades i juntes, i la barbeta per damunt la barra horitzontal sense tocar-la.
L'aspirant s'ha de mantenir en suspensió com més temps millor en la posició inicial descrita en el paràgraf anterior.
Es considera acabada la prova quan l'aspirant cometi alguna infracció segons el parer del jutge; quan amolli la barra, o quan la barbeta quedi paral·lela o per davall la barra horitzontal.
c) Normes
─ No es permet cap mena de balanceig del cos.
─ No es permet la flexió de les extremitats inferiors.
─ No es permet l'ajuda amb moviments de peus o cames.
─ No es permet creuar els peus ni les cames.
─ Només es permet un intent per aspirant.
─ Estan prohibits els guants i altres complements similars. Tampoc no es permeten productes de fixació a la barra i a les mans.
d) Avaluació (homes)
El jutge donarà l'ordre d'inici, i l'aspirant ha de dur a terme l'exercici complet descrit. Es comptabilitza el nombre exacte de repeticions correctes.
e) Avaluació (dones)
El jutge donarà l'ordre d'inici, i l'aspirant començarà a ser cronometrada en el temps màxim que es mantengui amb els braços flexionats i amb les cames completament estirades, sense tocar la barra fixa horitzontal amb la barbeta.
Força flexora de les extremitats superiors homes (repeticions) |
||||
Puntuació |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
>=17 |
>=14 |
>=11 |
>=8 |
9 |
15 - 16 |
13 |
9 -10 |
7 |
8 |
13 - 14 |
11 - 12 |
7 - 8 |
6 |
7 |
11 - 12 |
9 - 10 |
6 |
5 |
6 |
9 - 10 |
7 - 8 |
5 |
4 |
5 |
7 - 8 |
5 - 6 |
4 |
3 |
4 |
5 - 6 |
4 |
3 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Eliminat |
<=3 |
<=2 |
<=1 |
0 |
Força flexora de les extremitats superiors dones (temps x segons) |
||||
Puntuació |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
>= 1'21” |
>= 1'06” |
>= 51” |
>= 36” |
9 |
1'11” - 1'20” |
1'01” - 1'05” |
46” - 50” |
31” - 35” |
8 |
1'06” - 1'10” |
56” - 1'00” |
41” - 45” |
26” - 30” |
7 |
1'01” - 1'05” |
51” - 55” |
36” - 40” |
21” – 25” |
6 |
56” - 60” |
46” - 50” |
31” - 35” |
16” - 20” |
5 |
51” - 55” |
45” |
30” |
15” |
4 |
45” - 50” |
40” - 44” |
25” - 29” |
11” - 14” |
3 |
40” - 44” |
32” - 39” |
20” - 24” |
6” - 10” |
Eliminada |
<= 39” |
<=31” |
<=19” |
<=5” |
Test d'agilitat
Objectiu de la prova
Mesurar l'agilitat en moviment de l'aspirant (agilitat = velocitat + coordinació).
Aquesta dada s'obté mesurant la capacitat per dur a terme en el mínim temps possible una sèrie d'habilitats i desplaçaments.
a) Posició inicial
L'aspirant s'ha de situar dret, darrere la línia de sortida, sense trepitjar-la.
b) Circuit
S'ha de dur a terme en una zona totalment llisa i plana de 8 m x 4 m, dotada dels elements següents:
— 2 suports de 3 cm d'amplada.
— 6 piques d'1,60 m d'alçada amb banderoles o 2 tanques d'atletisme, regulades a 0,72 m d'altura des del nivell del terra i situades a 6 m una de l'altra i en línia recta.
c) Execució
El jutge dirà, deixant un interval de 2 segons: «Preparat/ada…, llest/a…» i tocarà el xiulet, moment en què l'aspirant ha de fer el recorregut fixat a la màxima velocitat que pugui. Ha de seguir les indicacions cap al punt oposat al de la sortida; ha d'esquivar les piques; s'ha d'introduir (envoltar) en la segona tanca per davall, i ha de sobrepassar les dues tanques de salt per damunt.
d) Normes:
─ No es permet cap mena de balanceig previ.
─ Es tenen dues oportunitats per fer la prova. Han de transcórrer com a mínim 30 segons entre una repetició i la següent, i s'ha de comptabilitzar el millor temps obtingut dels dos intents duits a terme. Un intent nul restarà una oportunitat; dos intents nuls desqualifiquen l'aspirant.
─ No és permès fer la prova descalços, ni utilitzar sabatilles de tacs, tacs ni plataformes de sortida, etc.
e) Recorreguts nuls:
— Si l'aspirant no supera un obstacle, l'intent s'ha de considerar nul.
— L'intent també es considerarà nul quan l'aspirant modifiqui el recorregut assenyalat o quan tombi o desplaci alguna barra o tanca.
Test d'agilitat homes |
||||
Puntuació |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
<= 9,2” |
<= 11,5” |
<= 12,6” |
< = 14,9” |
9 |
9,3” - 9,8” |
11,6” - 11,7” |
12,7” - 12,9” |
15,0” - 15,4” |
8 |
9,9” - 10,3” |
11,8” - 11,9” |
13,0” - 13,2” |
15,5” - 15,8” |
7 |
10,4” - 10,7” |
12,0” - 12,1” |
13,3” - 13,5” |
15,9” - 16,1” |
6 |
10,8” - 11,1” |
12,2” - 12,4” |
13,6” - 13,8” |
16,2” - 16,4” |
5 |
11,2” - 11,5” |
12,5” - 12,7” |
13,9” - 14,0” |
16,5” - 17,0” |
4 |
11,6” - 11,9” |
12,8” - 13,5” |
14,1” - 14,5” |
17,1” - 17,5” |
3 |
12,0” - 12,5” |
13,6” - 14,0” |
14,6” - 15,1” |
17,6” - 17,9” |
Eliminat |
>= 12,6” |
>= 14,1” |
>= 15,2” |
>= 18,0” |
Test d'agilitat dones |
||||
Puntuació |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
<= 10,5” |
<= 12,7” |
<= 14,9” |
<= 17,9” |
9 |
10,6” - 11,1” |
12,8” - 13,0” |
15,0” - 15,4” |
18,0” - 18,4” |
8 |
11,2” - 11,6” |
13,1” - 13,3” |
15,5” - 15,8” |
18,5” - 18,8” |
7 |
11,7” - 11,9” |
13,4” - 13,6” |
15,9” - 16,1” |
18,9” - 19,1” |
6 |
12,0” - 12,2” |
13,7” - 13,9” |
16,2” - 16,4” |
19,2” - 19,5” |
5 |
12,3” - 12,8” |
14,0” - 14,5” |
16,5” – 17,0” |
19,6” - 20,0” |
4 |
12,9” - 13,5” |
14,6” - 14,9” |
17,1” - 17,5” |
20,1” - 20,5” |
3 |
13,6” - 14,0” |
15,0” - 15,6” |
17,6” - 17,9” |
20,6” - 20,9” |
Eliminada |
>= 14,1” |
>= 15,7” |
>=18,0” |
>=21,0” |
Prova de natació de 50 m
Objectiu de la prova
Desenvolupament global de l'individu dins el medi aquàtic. Es mesura la capacitat aeròbica amb el desplaçament o la translació corporal en el medi aquàtic, la força explosiva (sortida), la força ràpida (en els girs), la velocitat de reacció (sortida), la velocitat cíclica (que és la capacitat de fer moviments cíclics, iguals i repetitius) a la màxima velocitat contra poca resistència, velocitat gestual en la sortida i els girs.
a) Posició inicial
L'aspirant s'ha de situar en el trampolí o la plataforma individual de salt en posició de sortida, i s'ha de llançar a l'aigua de cap.
Després del llançament, no es permet desplaçar-se per davall l'aigua més enllà de la zona delimitada.
b) Execució de la prova
El jutge dirà, deixant un interval de dos segons: «Preparats..., llests…», i tocarà el xiulet. En aquest instant, l'aspirant s'ha de llançar a l'aigua de cap i iniciar la carrera de natació cronometrada.
Els 50 metres del recorregut són amb lliure elecció d'estil, encara que el cos de l'aspirant s'ha de mantenir en posició ventral dins l'aigua.
La prova acaba quan l'aspirant toqui la paret de la piscina amb la mà en el moment d'arribar i de manera visible per al jutge.
Hi ha la possibilitat d'una sortida nul·la per a cada participant; si es produeix una segona sortida nul·la, l'aspirant serà desqualificat i la puntuació serà de no apte.
Totes les persones aspirants han de dur obligatòriament gorra de bany. Es permet usar ulleres de natació. Es prohibeix qualsevol altre complement.
No és permès en cap moment de l'execució de la prova agafar-se a les cordes o anelles de separació dels carrers ni tampoc canviar de carrer.
En la posició de sortida, els peus han d'estar paral·lels i oberts a l'amplada dels malucs.
c) Avaluació
El temps invertit en la prova es cronometrarà en segons.
Tenint en compte les característiques d'aquesta prova, només una vegada acabada, el jutge decidirà si l'aspirant ha acomplert el recorregut d'acord amb les regles que s'han exposat anteriorment.
Natació homes |
||||
Punts homes |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
<= 35” |
<= 40” |
<= 45” |
<= 50” |
9 |
37” - 36” |
42” - 41” |
47” - 46” |
52” - 51” |
8 |
39” - 38” |
44” - 43” |
49” - 48” |
54” - 53” |
7 |
41” - 40” |
46” - 45” |
51” - 50” |
56” - 55” |
6 |
43” - 42” |
48” - 47” |
53” - 52” |
58” - 57” |
5 |
45” - 44” |
50” - 49” |
54” |
59” |
4 |
46” |
51” |
55” |
1'00” |
3 |
47” |
55” - 52” |
57” - 56” |
1'02” - 1'01” |
Eliminat |
>= 48” |
>= 56” |
>= 58” |
>= 1'03” |
Natació dones |
||||
Punts dones |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
<= 40” |
<= 45” |
<= 50” |
<= 55” |
9 |
42” - 41” |
47” - 46” |
52” - 51” |
57” - 56” |
8 |
44” - 43” |
49” - 48” |
54” - 53” |
59” - 58” |
7 |
46” - 45” |
51” - 50” |
56” - 55” |
1,01” - 1,00” |
6 |
48” - 47” |
53” - 52” |
58” - 57” |
1,03” - 1,02” |
5 |
49” |
54” |
59” |
1,04” |
4 |
50” |
55” |
1,00” |
1,05” |
3 |
52” - 51” |
1'00” - 56” |
1'02” - 1'01” |
1'07” - 1'06” |
Eliminada |
>= 53” |
>= 1'01” |
>= 1'03” |
>= 1'08” |
Resistència 1.000 m
Objectiu de la prova
Mesurar la capacitat de resistència aeròbica, qualitat física indicadora de l'estat de salut de l'aspirant sense una fatiga excessiva.
a) Posició inicial
L'aspirant s'ha de situar dret, darrere la línia de sortida, sense suports en terra.
b) Material
No és permès fer la prova descalços, ni utilitzar sabatilles de tacs, tacs ni plataformes de sortida, etc.
c) Execució de la prova
La prova de resistència aeròbica és de 1.000 m per a homes i per a dones.
d) Normes
— Estan prohibits els tacs de sortida, els gambals i les plataformes de sortida.
— No es permet emprar sabatilles d'esport amb tacs.
— No es permet córrer descalç.
— La prova es farà en grups de 30 persones, com a màxim.
— Els participants i les participants disposen d'un sol intent per superar la prova.
— Si el jutge considera que l'aspirant incorre en alguna irregularitat durant la carrera, l'aspirant quedarà eliminat.
— Es permet una sortida nul·la per aspirant. L'aspirant que faci una segona sortida nul·la queda eliminat.
— Aquesta prova és la tercera que es durà a terme.
Resistència homes |
||||
Punts homes |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
<=3'10” |
<=4'00” |
<=4'50” |
<=6'10” |
9 |
3'20” - 3'11” |
4'10” - 4'01” |
5'00” - 4'51” |
6'20” - 6'11” |
8 |
3'30” - 3'21” |
4'20” - 4'11” |
5'10” - 5'01” |
6'30” - 6'21” |
7 |
3'40” - 3'31” |
4'30” - 4'21” |
5'20” - 5'11” |
6'40” - 6'31” |
6 |
3'50” - 3'41” |
4'50” - 4'31” |
5'35” - 5'21” |
6'50” - 6'41” |
5 |
4'10” - 3'51” |
5'00” - 4'51” |
5'50” - 5'36” |
7'10” - 6'51” |
4 |
4'20” - 4'11” |
5'10” - 5'01” |
5'54” - 5'51” |
7'16” - 7'11” |
3 |
4'25” - 4'21” |
5'15” - 5'11” |
6'00” - 5'55” |
7'25” - 7'17” |
Eliminat |
>=4'26” |
>=5'16” |
>=6'01” |
>=7'26” |
Resistència dones |
||||
Punts dones |
Menors de 30 anys |
De 30 anys i un dia a 40 anys |
De 40 anys i un dia a 50 anys |
Més de 50 anys i un dia |
10 |
<=3'25” |
<=4'15” |
<=5'00” |
<=6'25” |
9 |
3'35” - 3'26” |
4'25” - 4'16” |
5'05” - 5'01” |
6'35” - 6'26” |
8 |
3'45” - 3'36” |
4'35” - 4'26” |
5'10” - 5'06” |
6'45” - 6'36” |
7 |
3'55” - 3'46” |
4'45” - 4'36” |
5'35” - 5'11” |
6'55” - 6'46” |
6 |
4'10” - 3'56” |
5'00” - 4'46” |
5'50” - 5'36” |
7'10” - 6'56” |
5 |
4'25” - 4'11” |
5'15” - 5'01” |
6'05” - 5'51” |
7'25” - 7'11” |
4 |
4'30” - 4'26” |
5'20” - 5'16” |
6'10” - 6'06” |
7'39” - 7'26” |
3 |
4'40” - 4'31” |
5'30” - 5'21” |
6'20” - 6'11” |
7'40” |
Eliminat |
>=4'41” |
>=5'31” |
>=6'21” |
>=7'41” |
Ciutadella de Menorca, en la data de la signatura electrònica (26 de juliol de 2021)
L'alcaldessa Joana Gomila Lluch