Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 318110
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 23 de juliol de 2021 per la qual es dicten les instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2021-2022 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu
Fets
1. La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, ordena un sistema integrat de formació professional, qualificacions i acreditació que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives al llarg de tota la vida, estableix els principis del sistema nacional de qualificacions professionals, crea el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals i fa referència a una oferta integrada de formació professional. Els punts 2 i 4 de l'article 6 d'aquesta Llei orgànica fan referència al fet que la participació en el sistema nacional de qualificacions professionals de les empreses i d'altres entitats s'ha de desenvolupar en l'àmbit de la formació dels alumnes en centres de treball, i que s'ha d'afavorir la realització de pràctiques professionals dels alumnes, que no tindran caràcter laboral, en empreses i altres entitats.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, regula al llarg del seu articulat les pràctiques formatives en centres de treball en els diferents ensenyaments, i estableix que el currículum dels ensenyaments de formació professional ha d'incloure una fase de formació pràctica en centres de treball, de la qual poden quedar exempts els qui acreditin una experiència laboral que es correspongui amb els estudis professionals cursats. Així mateix, disposa que les administracions educatives han de regular aquesta fase de pràctiques i l'exempció esmentada.
3. El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, d'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, regula el mòdul de Formació en Centres de Treball, que es troba en tots els cicles formatius de formació professional, ja siguin de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior.
4. Mitjançant l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears (BOIB núm. 95, de 24 de juny de 2010), s'estableixen l'organització i els procediments per dur a terme el mòdul esmentat.
5. Durant els darrers cursos, s'ha viscut una situació extraordinària com a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19. Per atendre aquesta situació, s'ha dictat nombrosa normativa en l'àmbit docent amb la finalitat de flexibilitzar, en la mesura del possible, les condicions per impartir els ensenyaments i per fer efectiu el dret de l'alumnat a rebre una formació de qualitat en aquesta situació excepcional. Algunes d'aquestes normes flexibilitzen la durada i les condicions del mòdul professional de Formació en Centres de Treball els cursos 2019-2020 i 2020-2021.
6. Les mesures de flexibilització adoptades han resultat un instrument adient per permetre un augment d'alumnes que han titulat dels estudis de formació professional i per incrementar el nombre d'alumnes que han pogut dur a terme una part de formació pràctica en centres de treball tot i les dificultats derivades de les limitacions imposades per la complexa situació sanitària i econòmica ocasionada per la pandèmia.
7. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, disposa en l'article 9:
En qualsevol cas, s'haurà d'assegurar l'adopció de les mesures organitzatives que siguin necessàries per evitar aglomeracions i garantir que l'alumnat i treballadors puguin complir les indicacions de distància o limitació de contactes, així com les mesures de prevenció personal, que s'indiquin per les autoritats sanitàries i educatives.
8. La Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs 2021-2022 (BOIB núm. 76, de 8 de juny de 2021), preveu que sigui necessari establir mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 per al curs 2021-2022 que possibilitin la màxima presencialitat en un entorn segur i saludable, amb la flexibilitat necessària en funció de l'escenari epidemiològic.
9. La disposició final primera de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears (BOIB núm. 95, de 24 de juny de 2010), autoritza el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors per desplegar l'Ordre esmentada i concretar-la.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
3. El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, d'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu.
4. L'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears (BOIB núm. 95, de 24 de juny de 2010).
5. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
6. La Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs 2021-2022 (BOIB núm. 76, de 8 de juny de 2021).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2021-2022 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu, les quals figuren com a annex a aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 23 de juliol de 2021
El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors
Antonio Baos Relucio
ANNEX
Instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2021-2022 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, cicles de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen l'objecte de facilitar i flexibilitzar la realització i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball durant el curs 2021-2022, tenint en compte que encara persisteix la situació excepcional derivada de la crisi sanitària i econòmica ocasionada per la pandèmia deguda a la COVID-19.
1.2. Aquestes instruccions són aplicables als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que estiguin autoritzats per impartir els ensenyaments corresponents als cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu.
2. Criteri general de realització del mòdul de Formació en Centres de Treball
2.1. Com a criteri general, el mòdul de Formació en Centres de Treball s'ha de cursar d'acord amb el que es prescriu en l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball, a les Illes Balears.
2.2. Per al seguiment del mòdul de Formació en Centres de Treball (d'ara endavant, FCT), és possible usar, de forma parcial, mitjans telemàtics. Es recomana que la sessió de presentació i de conclusió del seguiment siguin presencials.
2.3. Si és possible pel tipus de formació pràctica que s'ha de desenvolupar al centre de treball, es permet que els alumnes dels cicles de grau mitjà i de grau superior puguin cursar el mòdul d'FCT de forma telemàtica. Per fer-ho, les empreses o entitats que els acullen han de reunir les condicions següents:
1. Han de permetre el teletreball als treballadors que desenvolupen tasques semblants, o almenys a part d'aquests treballadors.
2. Han de posar a disposició de l'alumne les mateixes eines tecnològiques per al teletreball que posarien a l'abast dels treballadors que desenvolupen tasques semblants, o bé han de permetre que amb les eines tecnològiques de propietat dels alumnes puguin acomplir a distància les tasques pròpies del programa formatiu de l'FCT semblants a les que realitzen els treballadors propis.
3. Han de disposar de les eines tecnològiques per poder fer el seguiment i el control de les tasques assignades a l'alumne que formen part del programa formatiu de l'FCT.
3. Flexibilitzacions
3.1. Només en els casos en què no sigui possible comptar amb les empreses requerides per a la realització de la formació en centres de treball o en què les circumstàncies particulars d'un alumne desaconsellin dur a terme una formació en centres de treball de la forma habitual, les direccions dels centres educatius podran aplicar alguna de les mesures de flexibilització que figuren en els punts següents d'aquestes instruccions.
3.2. L'equip docent de cada cicle formatiu ha de valorar, decidir i proposar a la direcció del centre educatiu quins alumnes poden accedir al mòdul d'FCT amb les mesures de flexibilització que es preveuen en aquestes instruccions. El tutor d'FCT d'aquests alumnes ha de manifestar la conformitat de dur endavant el seguiment d'aquest mòdul amb les mesures plantejades.
3.3. Els alumnes que facin l'FCT amb alguna de les mesures de flexibilització previstes en els punts següents d'aquestes instruccions han de manifestar la conformitat amb les mesures proposades. Els alumnes menors d'edat han de comptar, a més, amb la conformitat dels seus pares o tutors legals.
3.4. Els centres han de comunicar les mesures de flexibilització adoptades mitjançant l'aplicació GESTIB («Sol·licitud genèrica FP») i hi ha d'adjuntar tota la documentació a què es fa referència en els punts 3.1 a 3.3.
4. Autorització de l'avançament de l'inici de l'FCT
4.1. Una de les mesures de flexibilització del mòdul professional d'FCT és la possibilitat de cursar-lo de forma anticipada al període habitual, que és durant el segon curs del cicle formatiu. També es permet avançar el període habitual de realització d'FCT en els cicles regulats d'acord amb la LOGSE que tenen una durada inferior a 2.000 hores. Es recomana que els alumnes que cursin aquest mòdul de forma anticipada hi accedeixin havent assolit els coneixements de nivell bàsic de prevenció de riscs laborals.
4.2. S'autoritza l'inici anticipat de l'FCT, que es regula en l'article 44 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010, sense haver de sol·licitar-ho al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
4.3. L'avançament permet que aquest mòdul es faci en un o diferents períodes temporals, sempre que cadascun dels períodes comporti almenys 100 hores efectives de pràctiques formatives per als cicles de grau mitjà i de grau superior o un mínim de 50 hores per als cicles de formació professional bàsica. En tot cas, es recomana que els alumnes cursin un mínim del 25 % del mòdul d'FCT dins el període ordinari establert per a aquest mòdul d'acord amb el desplegament curricular oficial del cicle.
4.4. Si el desenvolupament de l'FCT coincideix amb els períodes lectius en els quals es cursen la resta dels mòduls formatius del currículum, cal tenir en compte que entre la formació al centre educatiu i la formació corresponent al mòdul d'FCT no es poden superar les 55 hores setmanals. Aquesta distribució ha de garantir que l'horari destinat a la formació de l'alumnat al centre, que es fa de forma presencial o a distància, respecta la càrrega horària anual assignada a cadascun dels mòduls distints de l'FCT.
4.5. Quan es cursi una part del mòdul d'FCT de manera avançada i no es puguin completar al centre de treball les hores previstes per al període d'avançament, es tendran en compte les hores ja fetes que tenguin una avaluació positiva. En aquest cas, els equips docents proposaran a la direcció del centre les mesures perquè l'alumne pugui completar l'FCT.
4.6. El tutor d'FCT dels alumnes que facin l'FCT avançada ha d'adaptar el programa formatiu del mòdul de manera individualitzada, d'acord amb els resultats d'aprenentatge esperats (cicles LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) que hagin d'adquirir en cada període d'avançament amb relació als criteris d'avaluació corresponents. L'avaluació del mòdul s'ha de fer de manera conjunta per a tots els períodes avançats. No obstant això, el tutor d'FCT ha d'elaborar informes parcials, en els quals ha d'indicar les hores, els resultats d'aprenentatge o les competències adquirides i el grau d'aprofitament del programa formatiu duit a terme. Aquests informes han de constar en l'expedient de l'alumne.
4.7. Per a la gestió administrativa d'aquesta FCT avançada cal usar l'aplicatiu FORCET, de la mateixa forma que es fa servir per a l'FCT que es desenvolupa sense avançament.
5. Mesures de flexibilització relatives al període i a la jornada diària de realització de l'FCT
5.1. S'autoritza que els alumnes puguin cursar l'FCT en el període extraordinari de realització de les pràctiques formatives regulat en l'article 40 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010. Aquest període extraordinari inclou els dissabtes, els diumenges, els dies festius i els dies no lectius dels mesos de setembre a juny i tots els dies del mes de juliol.
5.2. Així mateix, s'autoritza que els alumnes majors d'edat puguin fer jornades superiors a les 8 hores i/o que puguin fer jornades en torn nocturn, si així estan establertes per als treballadors de les empreses on cursen l'FCT, sempre que es respecti el temps mínim de descans entre jornades i setmanes acordats en els respectius convenis laborals. Es manté la prohibició d'horari o durada excepcional de la jornada per als alumnes menors d'edat.
5.3. La direcció dels centres educatius pot acordar l'aplicació d'una de les mesures de flexibilització anteriors o de totes dues per als alumnes que les necessitin sense necessitat de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
6. Realització de les pràctiques formatives en més d'un centre de treball
6.1. Es permet que els alumnes puguin fer el mòdul d'FCT en més de tres centres de treball sense haver de sol·licitar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
6.2. El tutor d'FCT dels alumnes que cursin el mòdul de forma distribuïda entre diversos centres de treball ha d'adaptar el programa formatiu del mòdul d'FCT de manera individualitzada, segons els resultats d'aprenentatge esperats (cicles LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) que calgui assolir en cada lloc formatiu. El sumatori de les hores fetes als diferents centres és el que correspon al mòdul d'FCT del cicle corresponent.
6.3. L'avaluació del mòdul s'ha de dur a terme de manera conjunta, tenint en compte l'avaluació que es fa de l'estada en cadascun dels llocs formatius. No obstant això, el tutor d'FCT ha d'elaborar informes parcials, en els quals ha d'indicar les hores, els resultats d'aprenentatge o les capacitats terminals amb relació als criteris d'avaluació establerts i el grau d'aprofitament del programa formatiu realitzat en cada lloc. Aquests informes han de constar en l'expedient de l'alumne.
7. Mesures de flexibilització relatives a la idoneïtat dels centres de treball
7.1. En cas que no es pugui realitzar o completar el mòdul d'FCT en centres de treball que compleixen les condicions de l'article 60 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010, s'autoritza de forma excepcional per al curs 2021-2022 que es puguin desenvolupar les activitats pràctiques corresponents al mòdul FCT en una empresa de l'entorn familiar de l'alumne, en una empresa vinculada per titularitat amb el centre educatiu on l'alumne està matriculat o bé a la mateixa empresa amb la qual l'alumne té una relació laboral, sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
7.2. Així mateix, si per manca de llocs formatius o per altres causes és necessari efectuar activitats pràctiques corresponents al mòdul d'FCT d'un cicle a les instal·lacions d'un centre educatiu, s'autoritza que es puguin fer tant al mateix centre educatiu on està matriculat l'alumne com en altres centres educatius, sempre que hi hagi una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral que s'aproximi tant com sigui possible a la realitat professional. Es recomana que les activitats pràctiques es facin al centre educatiu que ofereixi el lloc formatiu amb unes característiques més semblants a un centre de treball de l'àmbit professional corresponent al cicle.
7.3. En cas que l'alumne cursi un cicle formatiu en una illa que no sigui la de la seva residència habitual i pugui dur a terme el mòdul FCT a l'illa de la comunitat autònoma de les Illes Balears on resideix, s'autoritza que l'hi faci sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, sempre que es compleixin les condicions previstes en l'article 63.3 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010. El tutor d'FCT del centre en què està matriculat ha de fer servir un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumne sense haver-se de desplaçar d'illa.
7.4. De la mateixa forma, quan l'equip docent estimi que per facilitar la realització de l'FCT o fer-la amb una millora de qualitat, un alumne d'una illa s'ha de desplaçar a altra que no és la de la seva residència habitual, es permet que ho pugui fer sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, sempre que es compleixin les condicions previstes en l'article 63.3 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 i que l'alumne estigui conforme a fer el desplaçament. El tutor d'FCT del centre en què està matriculat ha de fer servir un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumne sense haver-se de desplaçar d'illa.
8. Implicació de la renúncia o baixa en l'FCT sobre el mòdul de projecte
8.1. La renúncia o la baixa voluntària en el mòdul d'FCT d'un cicle de grau superior LOE comporta la renúncia o la baixa del mòdul de Projecte, sense que la convocatòria que ja no es durà a terme compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot realitzar aquest darrer mòdul.