Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES

Núm. 315568
Resolució d’aprovació definitiva de l’Estudi informatiu relatiu a la definició de la franja de reserva viària de la variant Nord d’Artà, Clau 15-18.0-EI

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El conseller de Mobilitat i Infraestructures el 22 de juliol de 2021 he resolt el següent:

<<Antecedents

1. Mitjançant la Resolució de la consellera de Territori i Infraestructures de 17 de febrer de 2016 es va aprovar inicialment l'Estudi informatiu de la variant Nord d'Artà, Clau 15-18.0-EI, i es va ordenar sotmetre'l al tràmit d'informació pública per un període de 30 dies hàbils, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB (BOIB núm. 25, de 23 de febrer de 2016).   

2. Simultàniament al tràmit d'informació pública, es va sotmetre l'Estudi informatiu a consulta de les administracions públiques assenyalades a l'informe de supervisió que s'havia emès l'11 de febrer de 2016.  

3. El 20 d'abril de 2016 els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat varen emetre un informe de resposta a les al·legacions que s'havien rebut en el termini d'informació pública que s'indiquen en la taula següent:

Núm.

Registre d'al·legació

Entrada al Registre general Consell de Mallorca

Interessat

CIF o NIF

 

(art. 16 de la Llei 39/2015)

 

 

 

Núm.

Data

Núm.

Data

1

1583

01/04/2016

8951

05/04/2016

M.LL.LL, en representació

Agrupació electors

Alternativa per Artà

*****8158C

2

1525

30/03/2016

8666

01/04/2016

C.E.A.

*****6118A

3

 

 

8677

01/04/2016

F.A.M, en representació de J.C.M.

*****5567K

4

 

 

8726

01/04/2016

M.S.V.F i altra

*****9485P

5

1572

01/04/2016

8955

05/04/2016

M.J.T.F

*****6968W

4. El 6 de maig de 2016 els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat varen emetre un informe complementari a l'emès el 20 d'abril de 2016 en què explicaven que no calia introduir modificacions en l'Estudi informatiu.  

5. Mitjançant la Resolució de la consellera de Territori i Infraestructures de 23 de maig de 2016 es va aprovar definitivament l'Estudi informatiu de la variant Nord d'Artà, Clau 15-18.0-EI.  

6. Mitjançant l'ofici de 14 de desembre de 2016, el president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va notificar al Consell Insular de Mallorca l'informe emès l'1 de desembre de 2016, en què s'informava que l'Estudi informatiu per a la determinació de la zona de reserva viària de la variant Nord d'Artà s'havia de tramitar d'acord amb l'article 17 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental.  

7. Mitjançant la Resolució de la consellera de Territori i Infraestructures de 10 de juliol de 2018 es va anul·lar la Resolució d'aprovació definitiva abans esmentada, es va aprovar inicialment l'Estudi informatiu de la variant Nord d'Artà, Clau 15-18.0-EI, i es va ordenar sotmetre'l, juntament amb el Document ambiental estratègic, de febrer de 2018, al tràmit d'informació pública per un període de 45 dies hàbils, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB (BOIB núm. 88, de 17 de juliol de 2018).  

8. Simultàniament al tràmit d'informació pública es va sotmetre l'Estudi informatiu i el Document ambiental estratègic, esmentats, al tràmit de consulta a les administracions públiques i organitzacions assenyalades en el document d'abast de 20 de setembre de 2017, emès per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en l'expedient 57E/2017. I, a més, es varen consultar altres administracions no assenyalades en el document d'abast esmentat. 

9. El 23 d'octubre de 2018 els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat varen emetre un informe de resposta a l'al·legació rebuda durant el termini d'exposició pública esmentat que s'indica en la taula següent:

Núm.

Registre d'al·legació

Entrada al Registre general Consell de Mallorca

Interessat

CIF o NIF

 

(art. 16 de la Llei 39/2015)

 

 

 

Núm.

Data

Núm.

Data

1

6327

19/09/218

31589

21/09/2018

A.C.D., en representació

Agrupació electors

Alternativa per Artà

*****7625T

 

10. Mitjançant l'ofici de 26 de febrer de 2019, es va enviar l'expedient a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, a l'efecte de la declaració ambiental estratègica que preveu l'article 25 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.   

11. El Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, en sessió de 3 de març de 2020, va acordar la declaració ambiental estratègica amb una sèrie de condicions, favorable a l'alternativa AC-CE proposada, i l'11 d'abril de 2020 es va publicar l'acord esmentat en el BOIB (BOIB núm. 55).  

12. El 19 de juny de 2020 es va emetre l'informe de supervisió que preveu l'article 235 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que proposa l'aprovació definitiva de l'Estudi informatiu (informe 2020-13).   

13. El 14 de juliol de 2021 es va emetre un informe de supervisió complementari a l'emès el 19 de juny de 2020 (informe núm. 2021-20, SEFYCU 2673186), explicant que no s'ha de modificar el contingut de l'Estudi informatiu, tot i que fa referència a què, en fase de redacció i/o d'execució del projecte constructiu i en fase d'explotació de la variant, s'hauran de complir les condicions establertes en l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears adoptat en sessió de 3 de març de 2020.  

14. El 15 de juliol de 2021 es va redactar la documentació necessària per complir els requisits de publicació que disposa l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.  

Fonaments de dret

1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el finançament, la construcció, la conservació, l'explotació i l'ús.

2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars les competències en matèria de carreteres i camins. I, de conformitat amb el que estableix l'article 70.15 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

3. La Llei 5/1990, de 24 de maig, la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, regulen els tràmits i requisits als quals s'ha de sotmetre l'aprovació dels estudis informatius.

Per tot això, en ús de les atribucions conferides pel Decret d'organització del Consell de Mallorca, aprovat el 9 de desembre de 2019 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019), i en ús de l'acord de delegació d'atribucions que adoptà el Consell Executiu en la sessió de 12 d'agost de 2015 (BOIB núm. 123, de 15 d'agost), dict la següent:

Resolució  

1. Resoldre les al·legacions presentades en els terminis d'informació pública acordats mitjançant resolucions de 17 de febrer de 2016 i de 10 de juliol de 2018, relatives a l'aprovació inicial de l'Estudi informatiu de la variant Nord d'Artà, clau 15-18-0-EI, de conformitat i amb l'abast que exposen els informes que els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat varen emetre el 20 d'abril de 2016 i 23 d'octubre de 2018, que consten en l'expedient i formen part integrant d'aquesta resolució.  

2. Aprovar definitivament l'Estudi informatiu relatiu a la definició de la franja de reserva viària de la variant nord d'Artà, clau 15-18-0-EI, amb l'Estudi ambiental estratègic de febrer de 2018, que han estat objecte de declaració ambiental estratègica mitjançant l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears adoptat en sessió de 3 de març de 2020.   

3. Advertir que s'hauran de complir les condicions que estableix l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears esmentat, publicat en el BOIB núm. 55, d'11 d'abril de 2020.  

4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB, juntament amb la documentació prevista en l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 d'abril, d'avaluació ambiental.  

5. Disposar que l'Estudi informatiu, l'Estudi ambiental estratègic i el Document resum corresponent, es puguin consultar en la pàgina web següent: https://pterritorial.conselldemallorca.cat/carreteres

6. Notificar aquesta Resolució a totes les persones que varen presentar al·legacions en els terminis d'informació pública, amb la resposta individualitzada corresponent a les al·legacions presentades>>.

De conformitat amb l'apartat Quart de la resolució transcrita es publica seguidament l'Annex relatiu al contingut establert a l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació. Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

  

Palma, 23 de juliol de 2021

El conseller de Mobilitat i Infraestructures

Josep Marí i Ribas

 

ANNEX relatiu al  contingut establert a l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental

Per aconseguir una integració correcta dels aspectes ambientals en la planificació, la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental preveu, per assolir els objectius i la finalitat que es planteja en el títol I. «Principis i disposicions generals», que les versions successives d'un pla o programa (esborrany, versió inicial i proposta final) incorporin el contingut del document ambiental previ que correspongui, ja sigui un document inicial estratègic, un estudi ambiental estratègic o una declaració ambiental estratègica.

A continuació, es resumeix com s'integren els aspectes ambientals derivats de l'Estudi ambiental estratègic elaborat en relació a la planificació denominada Estudi informatiu per determinar la zona de reserva viària de la variant d'Artà Nord a la proposta final d'aquest Estudi Informatiu.

Durant el procés d'avaluació ambiental estratègica de l'Estudi Informatiu s'han estudiat les possibles franges de terreny que constitueixen corredors vàlids i compatibles per al futur traçat, això és que siguin viables des del punt de vista tècnic, administratiu, social, ecològic, econòmic i estètic.

L'Estudi Informatiu per determinar la zona de reserva viària de la variant d'Artà Nord recull un total de 7 alternatives, seleccionades d'acord amb la informació recopilada, l'orografia de la zona i les necessitats de connectivitat de la nova via en relació amb la xarxa viària actual, per a les quals es varen definir franges de 75 m d'amplada d'acord amb l'art. 30.1 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les quals varen ser valorades i comparades entre si mitjançant un mètode d'anàlisi multicriteri.

En la valoració de les alternatives es va buscar la millor possible d'entre totes les estudiades, assumint que s'havien de complir un conjunt d'objectius prefixats que probablement condicionarien una solució òptima al problema. Així, en l'Estudi informatiu, es varen tenir en compte criteris de caràcter territorial, ja que es vol obtenir l'alternativa més beneficiosa per al desenvolupament territorial de l'àrea per la qual transcorre; de caràcter funcional, ja que es vol obtenir l'alternativa que sigui més funcional de cara a la persona usuària; de caràcter socioeconòmic, ja que es vol obtenir l'alternativa que sigui més rendible des del punt de vista econòmic, i, finalment, de caràcter ambiental, ja que és igualment prioritària l'obtenció de l'alternativa que menys impactes generi sobre el medi ambient.

Particularment, en el cas de l'avaluació ambiental de les alternatives, es varen identificar i caracteritzar per a cadascuna de les alternatives previstes els possibles impactes causats per les accions del futurible projecte als elements del medi receptor susceptibles de ser alterats.

Per obtenir la classificació final de les alternatives considerades, es varen assignar pesos de ponderació a cada un dels criteris i es va atorgar més pes, i, en conseqüència, més importància, als criteris ambientals i territorials (30 %) davant dels criteris funcionals i econòmics (20 %). Els resultats que es varen obtenir es mostren a la taula que s'exposa a continuació.

L'alternativa que finalment resulta seleccionada en l'Estudi informatiu és la AC-CE (imatge adjunta). Aquesta alternativa presenta els índexs de pertinència més alts i la valoració ambiental més alta. S'estimen, per tant, plenament integrats els aspectes ambientals en l'Estudi informatiu ja que la selecció de qualsevol altra alternativa comportaria una menor idoneïtat ambiental d'acord amb els resultats de l'Estudi ambiental estratègic.

Resultat de la Informació pública

Hi va haver dos tràmits d'informació pública.

Amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB (BOIB núm. 25, de 23 de febrer de 2016) es va sotmetre l'Estudi informatiu de la variant Nord d'Artà, Clau 15-18.0-EI, al tràmit d'informació pública per un període de 30 dies hàbils, i, simultàniament, es va sotmetre a consulta de les administracions públiques assenyalades a l'informe de supervisió que s'havia emès l'11 de febrer de 2016.

El 20 d'abril de 2016 els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat varen emetre un informe en relació amb el tràmit d'informació pública on es donava resposta a les al·legacions rebudes en el termini d'informació pública, i el 6 de maig de 2016 varen emetre un informe complementari relatiu a què no s'havien d'introduir modificacions en l'Estudi informatiu.

Amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB (88, de 17 de juliol de 2018) es va sotmetre l'Estudi informatiu de la variant Nord d'Artà, Clau 15-18.0-EI, juntament amb el Document ambiental estratègic de febrer de 2018, al tràmit d'informació pública per un període de 45 dies hàbils, i, simultàniament, l'Estudi informatiu i el Document ambiental estratègic esmentats es varen sotmetre al tràmit de consulta a les administracions públiques i organitzacions assenyalades en el document d'abast de 20 de setembre de 2017, emès per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en l'expedient 57E/2017, i, a més, es va fer una consulta a altres administracions no assenyalades en el document d'abast esmentat.

El 23 d'octubre de 2018 els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat varen emetre un informe de resposta a l'al·legació que es rebé durant el segon termini d'exposició pública.

Així mateix, es va demanar a l'Ajuntament que informàs si hi havia associacions o plataformes relacionades amb l'Estudi informatiu. Mitjançant ofici de 5 de desembre de 2018, l'Ajuntament va contestar que no tenia coneixement de cap associació de veïns o plataforma civil que s'hagués constituït en referència al projecte esmentat.

D'acord amb els informes tècnics de resposta a les al·legacions que es reberen durant els períodes d'exposició pública esmentats s'han resolt totes les al·legacions i els informes emesos per les administracions corresponents, en el sentit següent:

1.

« […]

El objeto de estudio de alternativas desarrollado en este estudio informativo es la definición de una franja de 75m de anchura dentro de la cual debe discurrir mayoritariamente el futuro proyecto constructivo (franja de reserva), siendo en la redacción de este último donde deben tenerse en cuenta aspectos más concretos y detallados de la solución final a ejecutar.

En la redacción del proyecto constructivo de la Variante Norte se tendrá en cuenta el cruce de la variante con esta ruta (Camí a Cala Torta) y se incorporará una rotonda con pasos peatonales adaptados que aseguren por una parte el paso lento de vehículos, un cruce con paso de peatones seguro y que a la vez permite el cruce con seguridad de personas con movilidad reducida. Finalmente se aprovechará este paso de peatones para incorporar un cruce con el carril bici.»

2.

«[…]

El proyecto constructivo considerará la mejor forma de asegurar la seguridad del tráfico desde el inicio del proyecto hasta el aparcamiento mediante el acondicionamiento de este tramo de carretera.

[…] En la redacción del proyecto constructivo de la Variante Norte se tendrá en cuenta el cruce de la variante con esta ruta (Camí a Cala Torta) y se incorporará una rotonda con pasos peatonales adaptados que aseguren por una parte el paso lento de vehículos, un cruce con paso de peatones seguro y que a la vez permite el cruce con seguridad de personas con movilidad reducida. Finalmente se aprovechará este paso de peatones para incorporar un cruce con el carril bici.»

3.

« […]

Será el proyecto constructivo el que defina las secciones transversales de la variante, pudiéndose estudiar en ese documento alternativas que recojan estas solicitudes, aplicando en todo caso las instrucciones técnicas en materia de carreteras.

[…] El proyectista reconoce su error en la exposición sobre la ubicación de los torrentes. El cálculo definitivo de cuencas, caudales a considerar y dimensionado de obras hidráulicas se realizará en el proyecto constructivo y deberá ser aprobado por la Dirección General de Recursos Hídricos del Govern Balear previo a la aprobación del proyecto.

[…] Será el proyecto constructivo el que estudie estas soluciones puntuales de accesos y su seguridad.

[…] En la redacción del proyecto constructivo de la Variante Norte se tendrá en cuenta el cruce de la variante con esta ruta (Camí a Cala Torta) y se incorporará una rotonda con pasos peatonales adaptados que aseguren por una parte el paso lento de vehículos, un cruce con paso de peatones seguro y que a la vez permite el cruce con seguridad de personas con movilidad reducida. Finalmente se aprovechará este paso de peatones para incorporar un cruce con el carril bici.  Esta solución permitirá el cruce seguro de la variante hacia la zona de Ses Pesqueres y del campo de fútbol. Por otra parte, la adecuación de tramos de Síquia fuera del ámbito del proyecto no es objeto de este estudio. Sí se estará en el Proyecto Constructivo a lo que se determine en el Estudio de Impacto Ambiental atendiendo a la tramitación según la Ley 11/2006 y las medidas que allí se dispongan.»

 

4.

«[…]

El proyecto constructivo estudiará la mejor forma de afectar lo mínimo posible a las edificaciones e instalaciones existentes. En el caso de que alguna de ellas se vea afectada, el expediente de expropiación, al tener en cuenta la relación de bienes y derechos afectados, lo tendrá en consideración para su indemnización si procede.»

5.

«[…]

En relación a las licencias solicitadas y/o otorgadas y a las afecciones sobre la explotación ganadera y agrícola el expediente de expropiación del proyecto Constructivo recogerá y contemplará los bienes y derechos que les pudieran corresponder acorde a Ley, así como del resto de los elementos, edificaciones, instalaciones y superficies afectadas por las obras.

[…] En el Proyecto constructivo se estudiará la forma de afectar lo mínimo posible a los propietarios, expropiando únicamente las superficies necesarias para realizar las obras proyectadas acorde a los criterios de la vigente Ley 5/1990, de 24 de mayo, de carreteras de la Comunidad Autónoma de las Islas baleares, y a los criterios del PDSCMa.»

El Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, en sessió de 3 de març de 2020, va acordar la declaració ambiental estratègica favorable a l'alternativa 3, franja AC-CE proposada, respecte a la definició de la franja de reserva de la variant d'Artà Nord, amb els condicionants que s'especifiquen en l'acord esmentat.

El 14 de juliol de 2021 es va emetre un informe de supervisió relatiu a què no s'ha de modificar el contingut de l'Estudi informatiu, tot i que fa referència a què, en la fase de redacció i/o d'execució del projecte constructiu i en la fase d'explotació de la variant, s'hauran de complir les condicions establertes en l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears adoptat en la sessió de 3 de març de 2020.

Mesures per al seguiment dels efectes en el medi ambient

Quant a les mesures adoptades per fer el seguiment dels efectes en el medi ambient de l'aplicació de l'Estudi informatiu de referència, el projecte constructiu que desenvolupi l'alternativa seleccionada haurà d'incloure l'Estudi d'impacte ambiental i el Programa de vigilància ambiental i s'haurà de sotmetre a l'avaluació d'impacte ambiental corresponent, tot d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.