Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 315232
Convocatòria d'ajudes per a compensar la doble/ tripla insularitat per als estudiants que cursin estudis superiors, cicles superiors, cicles formatius o d'educació postobligatòria reglada o ensenyaments artístics fora de l'illa de Formentera per al curs 2020-2021
La Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària celebrada el 16 de juliol de 2020, i en exercici de les seues competències, sobre la base d'allò proposat (conforme a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques), i l'article 10.3 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i en virtut del Decret de Presidència de data 3 de juliol de 2019, aprovat per BOIB número 102, de 25 juliol de 2019, mitjançant el qual es deleguen competències en la Comissió de Govern, i de la resta d'atribucions que li atorga la legislació vigent, adoptà, per unanimitat, el següent acord:
(...)
Primer. APROVAR les bases que han de regir la convocatòria de concessió d'ajudes econòmiques per a compensar la doble/tripla insularitat per als estudiants que cursin estudis superiors, cicles superiors, cicles formatius o d'educació postobligatòria reglada fora de l'illa, sempre que aquests no es puguin fer a Formentera i ensenyaments de Règim especial, per al curs 2020-2021, el qual figura a l'annex
Segon. APROVAR la convocatòria pública per a la concessió de les subvencions a què fa referència el punt anterior.
Tercer. APROVAR una despesa per un import de 80.000 € (vuitanta mil euros), amb càrrec a la partida 334.48000 dels pressuposts generals del Consell Insular de Formentera, per l'any 2021.
Quart. PUBLICAR les mateixes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Tauler d'anuncis, a la pàgina web de la corporació i a la Base de Dades Nacional de Subvencions, als efectes legals oportuns.
(...)
“ANNEX
Bases que han de regir la convocatòria d'ajudes per a compensar la doble/ tripla insularitat per als estudiants que cursin estudis fora de l'illa de Formentera per al curs 2020-2021
1. Objecte de la convocatòria
El Consell Insular de Formentera compta amb unes mesures d'ajudes econòmiques per a estudiants que cursen estudis fora de l'illa de Formentera. Aquestes ajudes volen corregir les desigualtats o els desequilibris entre els estudiants de l'illa amb el de la resta de la comunitat autònoma i l'Estat espanyol, sobretot tenint en compte que a la nostra illa encara no hi ha una oferta formativa a l'abast de totes les inquietuds estudiantils.
Des de l'àrea d'Educació del Consell Insular de Formentera, mitjançant convocatòria pública, es volen atorgar uns ajuts que contribueixin a pal·liar la doble/tripla insularitat de les despeses d'estudiar fora de l'illa de Formentera. La voluntat és contribuir amb aquest ajut en el cost econòmic que suposa cursar estudis fora del lloc de residència habitual (manutenció, material, llibres, transport en el lloc d'estudi...), així com qualsevol altra despesa complementària tant per als estudiants residents de Formentera, i que viuen fora del lloc residència habitual, com per als estudiants que hagin d'efectuar desplaçaments periòdics durant el curs acadèmic i que resideixen a Formentera.
Per pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu a conseqüència de la crisi sanitària derivada del COVID-19 produïts en les famílies de Formentera i en els estudiants que cursen estudis fora de l'illa de Formentera, es volen atorgar també ajudes extraordinàries per als estudiants que s'hagin vist afectats a nivell econòmic per la Covid.
2. Import i crèdit pressupostari
a) L'import que es destina a l'ajut té un crèdit màxim de 80.000 € (vuitanta mil euros) habilitat amb càrrec a la partida pressupostaria 2021 / 1 / 334 / 48000 / 01 del pressupost anual del Consell Insular de Formentera, per l'any 2021.
b) En el cas que l'import de les ajudes aprovades excedeixi el crèdit del punt a), aquest es podrà ampliar segons les disponibilitats pressupostàries.
c) En el cas de que l'import de les ajudes excedeixi la disponibilitat pressupostària, totes elles es reduiran de manera proporcional, en funció del nombre de sol·licitants.
3. Import de les subvencions
1. MODALITAT A – Ajudes a estudiants que cursin els seus estudis a Eivissa i a Universitats a distància.
La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de Cent cinquanta euros (150€)
2. MODALITAT B- Ajudes a estudiants que cursin els seus estudis fora de les illes Pitiüses.
La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de Cinc-cents euros (500€)
3. MODALITAT C – Ajudes a estudiants que cursin els seus estudis presencials fora de l'illa de Formentera i que les condicions econòmiques familiars s'hagin vist afectades per la crisi de la Covid durant el 2020.
La quantia individual màxima d'aquesta ajuda és de Mil euros (1000 €) sempre que es cumpleixin els requisits econòmics i acadèmics.
La Modalitat C no és compatible amb la Modalitat A o B. En cas que un estudiant presenti sol·licitud per a la Modalidad C però no cumpleixi els requisits econòmics passarà a ser considerat per a la Modalitat A o B segons els requisits acadèmics.
4. Persones beneficiàries i requisits
Les persones que es poden beneficiar d'aquestes ajudes econòmiques, han de complir els següents requisits:
1. L'alumnat ha de tenir el seu domicili familiar (empadronat) a l'illa de Formentera.
2. La unitat familiar ha d'estar empadronada a Formentera com a mínim els 12 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.
3. Els estudis per als quals es poden sol·licitar les ajudes són:
a) estudis superiors en centres públics o privats o a centres adscrits a ells, fora de l'illa. Tenint en compte que els ensenyaments d'estudis superiors comprenen els: universitaris (graus, primer i segon cicle, postgraus i màsters), ensenyaments artístics superiors i ensenyaments de formació professional de grau superior.
b) ensenyaments de formació professional o educació postobligatòria reglada, fora de l'illa, sempre que aquests no es puguin fer a Formentera.
c) ensenyaments de Règim especial: Estudis d'Arts Plàstiques i Disseny i Estudis Esportius (CF Grau Mitjà i CF Grau Superior).
4. Els estudis s'han de realitzar fora de l'illa de Formentera de forma presencial o estar matriculat en estudis a distància (modalitat A).
S'ha de tractar d'estudis a centres oficials reconeguts per l'Administració educativa i que s'encaminin a l'obtenció d'un títol oficial amb validesa acadèmica o professional.
En queden exclosos els estudis que es puguin realitzar presencialment a Formentera.
La realització dels estudis de forma virtual sobrevinguda a causa de la pandèmia, sempre que la matrícula s'hagi fet per estudis presencials, no serà causa d'exclusió.
5. Estar matriculat/ada, durant el curs 2020-2021, dels estudis establerts en el punt 3 i 4 d'aquest, i amb els mínims següents:
a) Estudiants universitaris i d'ensenyaments artístics superiors: almenys del 65 % dels crèdits d'aquest any previstos al pla d'estudis per a un curs acadèmic.
No serà motiu de denegació o desestimació la matriculació de menys del 65 % dels crèdits establerts per a un curs acadèmic quan siguin la resta de crèdits a superar per obtenir la titulació, la qual cosa s'haurà de fer constar a la sol·licitud (Annex 1).
b) Estudiants de cicles formatius (tant de grau superior com de grau mitjà): el curs complet.
No serà motiu de denegació o desestimació no matricular-se del curs complet quan la matrícula sigui dels últims mòduls necessaris per obtenir la titulació, la qual cosa s'haurà de fer constar a la sol·licitud (Annex 1).
c) Els alumnes hauran d'haver promocionat de curs respecte al curs anterior 2019-2020.
6. Requisits econòmics
6.1 MODALITAT A I B) No hi ha requisits econòmics.
6.2 MODALITAT C – Per a aquesta Modalitat s'hauran de complir els següents requisits econòmics
6.2.1 La renda anual per càpita de la unitat familiar a l'any 2020 i que tindrà el seu domicili fiscal a Formentera, haurà de ser inferior a 18.824,04 € anuals (corresponent a 2.5 vegades l'IPREM 14 pagues per cada membre de la unitat familiar).
La renda anual per càpita serà la resultant de dividir la renda familiar computable entre el número de tots els membres computables de la unitat familiar. El càlcul de la renda familiar computable, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts al 2020 de tots els membres computables de la unitat familiar.
6.2.2 Membres de la unitat familiar
-En cas de sol·licitants amb unitat familiar independent, en són membres computables el sol·licitant, el seu cònjuge (o anàloga relació) i els fills, en cas que hi hagin.
- En el cas de sol·licitants no emancipats, es consideren membres computables de la unitat familiar:
- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors
- Alumne/a
- Germans que convisquin en el domicili familiar
- Ascendents que convisquin en el domicili familiar
- En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del sol·licitant. També serà membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci i/o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.
-Quan el règim de custòdia dels fills sigui el de custòdia compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del sol·licitant de la beca, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.
6.2.3 El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars del 2020, s'obtindrà per agregació de les rendes de l'exercici 2020 de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.
7. No podran obtenir la condició de persona beneficiària, les persones en les quals concorrin en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
5. Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds serà de trenta dies hàbils a partir de l'endemà de la data de publicació d'aquestes bases en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en qualsevol de les formes establertes a l'art. 30 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, a partir d'ara (llei 39/2015 d'1 d'octubre del PACAP).
No s'acceptarà cap sol·licitud fora d'aquest termini.
Aquesta convocatòria també es farà pública al tauler d'anuncis i a la web del consell:
www.consellinsulardeformentera.cat.
6. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models normalitzats que s'adjunten a aquestes bases com a annex I, annex II, annex III, annex IV i annex V correctament emplenats i amb la documentació original adient objecte de la subvenció.
2. Es podran presentar els documents en la forma establerta segons l'art. 16 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del PACAP.
– De forma presencial mitjançant registre general electrònic de l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC), al carrer de Ramon Llull, 6, CP 07860 Sant Francesc Xavier, Formentera, del Consell Insular de Formentera, i en els restants registres electrònics de qualsevol òrgan administratiu públic. Els documents presentats de manera presencial davant les Administracions Públiques seran digitalitzats d'acord amb l'art. 27 i demés normativa aplicable de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del PACAP.
– De forma telemàtica a través de l'Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (OVAC), a la qual es pot accedir des de la pàgina web del Consell Insular de Formentera.
7. Documentació a presentar
7.1 Documentació general obligatòria de les tres modalitats:
S'haurà de presentar degudament emplenats els següents documents preceptius:
a) Model de sol·licitud, Annex I.
b) Model de declaració responsable, Annex II.
c) Model de sol·licitud de transferència bancària, Annex III, del qual l'estudiant ha de figurar necessàriament com a titular o cotitular del compte bancari.
d) Document de la matriculació formalitzada del curs 2020-2021, on consti les dades del sol·licitant, i nom de les assignatures. S'haurà de complir el requisit acadèmic de mínim de matriculació indicat a l'apartat 4 punt 5.
e) Document realitzat pel centre, si escau, en el cas d'estudiants que realitzin la matricula del curs per menys del requisit acadèmic de mínim de matriculació indicat a l'apartat 4 punt 5
El centre haurà de justificar el perquè la matricula té un nombre d'assignatures inferior, i si s'ha formalitzat per un màxim del total del curs, d'acord amb l'organització administrativa del centre o de l'expedient acadèmic.
f) Document del pla d'estudis complet de l'especialitat que es cursa.
g) Document acreditatiu de les notes obtingudes durant el curs 2019-2020, en el cas dels sol·licitants que no s'hagin matriculat durant l'any abans esmentat, s'entendrà que han de presentar al darrer any acadèmic cursat.
h) DNI. En el cas d'alumne/a estranger: NIE o targeta de residència.
i) En el cas que en el DNI/NIE no figuri com a localitat el domicili del municipi de Formentera, certificat de convivència que acrediti el veïnatge administratiu de la persona sol·licitant i el nombre de persones.
j) En el cas que en el DNI/NIE no consti l'antiguitat de residència que ha de tenir un mínim d'un any, es justificarà mitjançant un certificat d'empadronament.
7.2 Documentació a afegir per a la MODALITAT C:
a) Model de convivència, annex IV. Dades que corresponen a tots els membres que conviuen al mateix domicili familiar, i fent constar el nom i llinatges de cada un dels membres, l'edat i el número de DNI / NIE.
b) Model d'autorització d'obtenció de dades fiscals, annex V amb les dades pertinents de totes les persones que conviuen al mateix domicili i que hauran de tenir el seu domicili fiscal a Formentera. En aquest imprès s'indica la possibilitat de donar l'autorització al Consell Insular de Formentera per accedir a la informació fiscal de 2020; si aquesta no se li dona, s'haurà de presentar certificat d'ingressos expedit per l'Agència Tributària, de totes les persones que conviuen al mateix domicili i que siguin majors de 16 anys. Respecte a la presentació d'aquest certificat d'ingressos, serà expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària validat: per banc, agencia tributaria, confirmació validada per Internet.
8. Requeriments de la sol·licitud
Si els annexes o documentació requerida fossin incorrectes o incompletes, es requerirà a l'interessat per a que en un termini de deu dies, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, d'acord amb l'art. 68 i altres exigits per la legislació específica aplicable de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del PACAP.
9. Instrucció, resolució i publicitat
L'òrgan instructor del procediment és l'àrea d'Educació del Consell Insular de Formentera, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució, en el marc de l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Una vegada realitzats els actes d'instrucció que resultin escaients, per part de la Conselleria Cultura i Educació, com a àrea competent, amb fonament en l'informe del tècnic/jurídic, segons correspongui, es redactaran les corresponents propostes de concessió de les ajudes que s'elevaran a la Comissió de Govern, com a òrgan competent per a la concessió. A les propostes s'expressarà la identificació de les persones beneficiàries i la quantia, així com les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
Les ajudes es faran públiques en el tauler d'anuncis d'aquesta corporació, i a la pàgina web del consell.
10. Casos especials
Les sol·licituds de casos especials o excepcionals no previstos en aquestes base, seran objecte de resolució puntual per de la Comissió de Govern, amb informe previ dels Serveis Tècnics/Jurídics d'aquest Consell Insular de Formentera.
11. Recursos
La resolució de concessió de les ajudes exhaureix la via administrativa i davant aquesta es pot interposar, o bé, recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, és a dir, davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, en el termini d'un mes des de la notificació de la denegació o exclusió i al tauler d'anuncis, o bé, recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius de Palma (Mallorca), en el termini de dos mesos des de la notificació.
12. Pagament
Les ajudes que atorgui el Consell Insular de Formentera es faran efectives mitjançant transferència bancària indicat per l'adjudicat a l'Annex III.
13. Compatibilitat
Aquestes ajudes seran compatibles amb altres que es puguin rebre les persones beneficiàries, d'altres administracions o entitats, públiques o privades.
14. Verificació i control
Les persones beneficiàries de les ajudes quedaran sotmeses al règim d'obligacions, intervencions i sancions que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, i altra normativa que hi sigui d'aplicació.
Són obligacions, entre d'altres, de les persones beneficiàries:
1.- Sotmetre's a les actuacions de comprovació de l'entitat que concedeix l'ajut i les de control financer.
2.- Acreditar la realització de l'activitat al Consell Insular així com el compliment dels requisits i les condicions que determinin la concessió de l'ajuda.
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir l'ajuda podrà donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
L'incompliment d'aquestes obligacions per part de les persones beneficiàries, o l'alteració substancial de les condicions determinants de l'atorgament de l'ajuda o la concurrència de les causes de reintegrament previstes a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 37 de la Llei 38/2003, podrà donar lloc al reintegrament de la subvenció.
15. Causes de reintegrament
Es revocarà l'ajuda i s'haurà de reintegrar totalment o parcialment l'import rebut per les persones beneficiàries i, si escau, l'interès de demora, en els casos següents:
1.- L'incompliment de la finalitat per a la quan es concedeixi l'ajuda.
2.- L'obtenció de l'ajuda sense que es compleixin les condicions requerides o quan s'alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l'entitat beneficiària.
3.- La negativa de sotmetre's a les actuacions de control previstes o l'obstrucció injustificada d'aquestes actuacions.
Per al reintegrament s'han de aplicar els procediments previstos a aquest efecte en la legislació de les finances, en els quals s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigibles per la via de constrenyiment.
L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat d'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més del reintegrament esmentat, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
16. Règim jurídic
Aquesta convocatòria es regeix per aquestes bases i, en allò que no hi estigui previst, pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, per la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim del sector públic, i tota la normativa vigent que sigui d'aplicació.
17. Llei orgànica 3/2018, de 5 desembre, de protecció de dades de caràcter personal i de garantia dels drets digitals.
D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 desembre, de protecció de dades de caràcter personal i de garantia dels drets digitals, es posa de manifest que la informació facilitada pels peticionaris d'aquestes beques serà tractada en un fitxer degudament protegit per a la gestió d'aquest programa. Les persones interessades podran sol·licitar a l'administració l'exercici dels seus drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.
Amb la presentació de la sol·licitud i la resta de la documentació requerida per participar en aquest programa, la persona interessada autoritza el Consell Insular de Formentera a facilitar les dades aportades a qualsevol altra administració o organisme sempre que així ho requereixi expressament per al compliment de les seues obligacions específiques i garanteixi, igualment, la confidencialitat de la informació.
18. Publicació
Aquestes bases es publicaran al BOIB i entraran en vigor l'endemà de la seva publicació.
La qual cosa es fa pública per a general coneixement.
Formentera, 22 de juliol de 2021
La presidenta del Consell Insular de Formentera
Alejandra Ferrer Kirschbaum