Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 313210
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Proposta d’ordenació d’un sistema general d’infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd), segons DL 8/2020 i 9/2020. Selva (125e/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 de juliol de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la Proposta d'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd), segons DL 8/2020 i 9/2020. Selva, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Proposta d'ordenació es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

L'objecte de la modificació és l'ordenació del Punt Verd de Selva, per la qual cosa es proposa el canvi de classificació a Sistemes Generals d'Infraestructures de la Parcel·la 61 del Polígon 23 de Selva.

La parcel·la confronta amb el SU, té la categoria de SRC amb una petita part que és AT-H. És una parcel·la de titularitat privada de 7.902 m2, el Punt Verd municipal ocuparà uns 3.200 m2 i la resta es destinarà a Parc Verd municipal amb programes ambientals i formatius relacionats amb el punt verd.

La zona és pràcticament plana (té un lleuger pendent del 2 % cap al sud), no interfereix amb la imatge de l'entrada del poble ja que està amagada en un segon terme. No és zona boscosa i actualment té poc valor agrícola, hi trobam pocs exemplars d'ametllers amb un baix estat de conservació.

En quan als serveis, la parcel·la disposa de possibilitat de connexió a la xarxa municipal d'aigua, a la xarxa elèctrica i a la xarxa de clavegueram i telefonia.

L'accés a la parcel·la és a través d'un vial que enllaça directament amb la carretera Ma-2130 (Inca-Lluc), just a l'entrada del nucli de Selva, aprofitant un carrer paral·lel a la via principal.

La parcel·la està inclosa en una zona de Vulnerabilitat d'Aqüífers moderada; no queda afectada per cap element patrimonial, per cap APR/APT-Carreteres/ZAR ni zones de marjades de la Serra de Tramuntana.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Es considera que la Proposta d'ordenació que s'està avaluant ocasionarà impactes positius ja que millorarà la gestió dels residus en el municipi (a dia d'avui Selva no disposa d'una instal·lació pròpia de Deixalleria o Parc Verd municipal) i solucionarà els problemes que existeixen actualment per la utilització d'unes àrees d'aportació de residus que no estan cimentades, ni tancades, ni vigilades.

La ubicació proposada està ben comunicada amb les principals carreteres i, al mateix temps, no confronta directament amb la Ma-2130.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

La CMAIB ha consultat a diverses administracions afectades;

A la data d'emissió del present informe s'han rebut els següents informes:

Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Demogràfica. Direcció General d'Energia i Canvi climàtic. Servei ce Canvi Climàtic i Atmosfera (13/5/2021)

Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:

El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com a APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions especifiques de contaminants mínimes.

La resolució d'inscripció APCA o en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existent.

S'ha d'incloure la part d'afecció en relació al canvi climàtic, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. De manera que s'hauria de fer un estudi específic on es tingui e compte: eficiència energètica dels equipaments i instal·lació d'energies renovables.

Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Direcció General de Ramaderia i Desenvolupament Rural. Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (13/5/2021)

Vista la documentació presentada s'informa FAVORABLEMENT la proposta.

Conselleria de Medi Ambient i Territori. Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversistat. Servei de Protecció d'Espècies (20/5/2021):

Segons criteri d'aquest Servei no és d'esperar que la construcció d'un punt verd a la parcel·la proposada suposi un efecte negatiu destacable sobre les espècies presents a la zona.

Per tot això inform FAVORABLEMENT.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

Característiques de la Modificació: amb l'aprovació de la present proposta d'ordenació es possibilitarà la construcció d'un Parc Verd a Selva, municipi que fins a la data no disposa d'aquesta infraestructura.

Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: es tracta d'una parcel·la d'ametllers, qualificada com a SRC (amb una petita part que és AT-H) i que confronta amb el SU. La parcel·la està inclosa en una zona de Vulnerabilitat d'Aqüífers moderada; no queda afectada per cap element patrimonial, per cap APR/APT-Carreteres/ZAR ni zones de marjades de la Serra de Tramuntana.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la «Proposta d'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd), segons DL 8/2020 i 9/2020», Selva, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les condicions establertes en l'Estudi Ambiental Estratègic (març 2021).

Es recorda que quan es promogui el projecte de parc verd el titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com a APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma,  16 de juliol de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias