Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 312896
Proposta de resolució del director general de Residus i Educació Ambiental i Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori de convocatòria de subvencions per al finançament d’inversions relatives a la prevenció, reducció i gestió de residus a les Illes Balears per als anys 2021, 2022 i 2023
Fets
L'exposició de motius del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives, reconeix que la concessió d'ajudes o de subvencions és la principal o més important de les activitats de foment que desenvolupen totes les administracions públiques.
Actualment és vigent l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017 (BOIB núm. 123/2017, de 7 d'octubre), que estableix les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus.
En aquesta Ordre de bases de subvencions, a l'article 2, es defineixen les actuacions subvencionables, que són actuacions i projectes que tenguin l'objectiu de fomentar una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promocionar una finalitat pública encaminada a la prevenció, reducció i gestió de residus.
L'objectiu d'aquesta proposta de convocatòria de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, reducció i gestió de residus a les Illes Balears per a l'any 2021-2023, és finançar actuacions que impliquin implementar, ampliar o millorar instal·lacions per a la prevenció, la reparació, la preparació per a la reutilització de residus i la recollida selectiva de residus (art. 2.d)); reduir la quantitat i la perillositat dels residus generats al territori balear mitjançant inversions destinades a la millora d'instal·lacions (2.c)), i elaborar o redactar instruments de planificació en matèria de residus (2.g)), entre d'altres.
L'objectiu d'aquesta convocatòria és millorar i adequar les instal·lacions de gestió de residus (deixalleries) de les entitats locals a la normativa vigent en el territori de les Illes Balears i, al mateix temps, incrementar el percentatge de la preparació per a la reutilització i el reciclatge d'origen domèstic.
En data 21 de febrer de 2019, va sortir publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 23 la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, la qual estableix a l'article 31.1 que «tots els municipis han de garantir el servei de deixalleria als seus ciutadans». La disposició transitòria cinquena estableix que «els ens locals han de donar compliment a la previsió de l'article 31.1 abans de 24 de mesos de la seva entrada en vigor».
En aquest sentit, una prioritat d'aquesta línia de subvenció és ajudar les entitats locals a complir les obligacions de la normativa recentment aprovada i a fer que les deixalleries siguin més segures mediambientalment, reduir el risc d'afecció a les persones i el medi ambient, establint sistemes segurs de recollida i emmagatzematge de residus perillosos i no perillosos. A més a més, per poder apropar al ciutadà les instal·lacions de gestió de residus municipals (deixalleries) i així facilitar-ne una gestió correcta, es proposa finançar deixalleries mòbils.
Per altra banda, la convocatòria de subvencions també preveu finançar accions de comunicació, informació i sensibilització ciutadana en matèria de residus, com també finançar la redacció de plans i programes de prevenció de residus per contribuir al desenvolupament sostenible i l'ús eficient dels recursos.
Respecte a tot això, s'ha aprovat l'informe justificatiu sobre la necessitat de la convocatòria i l'adequació d'aquesta al Pla estratègic de subvencions i a les bases reguladores.
En data 21 de juny de 2021, el Consell de Govern ha adoptat l'acord d'autoritzar el conseller de Medi Ambient i Territori per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa per import de 2.300.000,00 euros derivada de la convocatòria de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, reducció i gestió de residus a les Illes Balears per a l'any 2021-2023.
Fonaments de dret
En virtut del que disposen el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'article 5 de l'Ordre esmentada, i atesa la disponibilitat pressupostària per a 2021 i la subjecció de la disponibilitat pressupostària per a l'any 2022 i 2023.
Proposta de resolució
Propòs al conseller de Medi Ambient i Territori que dicti una resolució en els termes següents:
Aprovar la convocatòria de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, reducció i gestió de residus a les Illes Balears de les entitats locals i empreses públiques dedicades a la gestió de residus per als anys 2021, 2022 i 2023, que es regiran per les clàusules següents:
1. Anunci
S'anuncia l'obertura de la convocatòria pública per presentar sol·licituds de subvenció per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, reducció i gestió de residus a les Illes Balears per als anys 2021, 2022 i 2023 que preveu l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus (BOIB núm. 123, de 7 d'octubre de 2017).
2. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte establir la convocatòria de subvencions per millorar la prevenció i gestió de residus municipals mitjançant ajudes per millorar les deixalleries de les Illes Balears i adequar-les a la normativa vigent, construir noves deixalleries i adquirir-ne de mòbils, finançar campanyes de sensibilització de residus, finançar la redacció de plans i programes de prevenció i gestió de residus municipals, instal·lar papereres per permetre la recollida selectiva de certes fraccions als carrers, fomentar el compostatge domèstic i comunitari, finançar la recollida selectiva a nivell municipal del residu tèxtil i fomentar la organització d'esdeveniments per part dels municipis amb residu zero. Així mateix aquesta convocatòria té per objectiu contribuir a la implementació del programa establert al Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears finançant la retirada d'amiant d'edificis públics.
3. Bases reguladores
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus (BOIB núm. 123, de 7 d'octubre de 2017).
4. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa
1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 2.180.000 euros repartits entre els anys 2021, 2022 i 2023, desglossats de la manera indicada a la taula següent i amb càrrec a les partides pressupostàries que hi figuren o a les equivalents de les successives aplicacions pressupostàries.
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
Actuacions subvencionades |
---|---|---|---|
2021 |
150.000 € |
15601 G/571A01 46001 00 |
Actuacions previstes als punts 6.1, 6.4, 6.7, 6.8 i 6.9 d'aquesta convocatòria. |
2021 |
150.000 € |
15601 G/571A01 76001 00 |
Actuacions previstes als punts 6.2, 6.3, 6.5 i 6.6 d'aquesta convocatòria. |
2022 |
70.000 € |
15601 G/571A01 46001 00 |
Actuacions previstes als punts 6.1, 6.4, 6.7, 6.8 i 6.9 d'aquesta convocatòria. |
2022 |
270.000 € |
15601 G/571A01 76001 00 |
Actuacions previstes als punts 6.2, 6.3, 6.5 i 6.6 d'aquesta convocatòria. |
2023 |
670.000 € |
15601 G/571A01 46001 00 |
Actuacions previstes als punts 6.1, 6.4, 6.7, 6.8 i 6.9 d'aquesta convocatòria. |
2023 |
270.000 € |
15601 G/571A01 76001 00 |
Actuacions previstes als punts 6.2, 6.3, 6.5 i 6.6 d'aquesta convocatòria. |
2. Si les sol·licituds per actuacions subvencionables no esgoten la quantia prevista a la partida pressupostària 15601 G/571A01 46001 00 o a les equivalents de les successives aplicacions pressupostàries es podran traspassar els romanents a la partida pressupostària 15601 G/571A01 76001 00 o a les equivalents de les aplicacions pressupostàries dels anys 2022 i 2023.
3. El finançament de les subvencions que estableix aquesta convocatòria queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient als pressuposts dels anys 2022 i 2023.
5. Entitats beneficiàries i requisits
1. Poden ser beneficiàries dels ajuts per a les actuacions objecte de subvencions previstes en el punt 6 d'aquesta convocatòria les entitats locals i les empreses públiques que es dediquin a la gestió de residus en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Cada municipi podrà sol·licitar subvenció per a un màxim de 5 actuacions, seleccionades entre el total de 19 actuacions objecte de finançament definides al punt 6 d'aquesta convocatòria (annex 1). La sol·licitud pot ser presentada per l'entitat local i/o empresa pública atenent a quina sigui l'entitat encarregada d'executar l'actuació.
3. No poden concórrer en la convocatòria simultàniament i per a les mateixes actuacions les entitats locals i les empreses públiques. Cada actuació només podrà ser subvencionada una vegada.
4. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir tots els requisits prevists a l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus (BOIB núm. 123, de 7 d'octubre de 2017), així com els establerts al Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions.
5. No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts entitats o empreses públiques que estiguin incloses en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectuarà de la manera prevista en l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005.
6. No es podran concedir subvencions a les entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma, segons que s'indica a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Les entitats locals i empreses públiques sol·licitants de la subvenció han de presentar una declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere (Annex 2).
7. Serà condició indispensable per accedir al finançament d'aquesta subvenció estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant el Govern de les Illes Balears i l'Administració General de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social. Per poder acreditar aquest compliment, s'haurà de presentar un certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries esmentades i de la Seguretat Social o s'autoritzarà l'administració competent emplenant les caselles corresponents de l'annex 1 perquè l'òrgan que trameti aquesta subvenció en faci una comprovació d'ofici. Quan la quantia a atorgar sigui igual o inferior a 3.000€ es podrà acreditar el compliment d'aquestes obligacions mitjançant una declaració responsable.
6. Actuacions objecte de finançament
Seran objecte de finançament les 19 actuacions que es detallen a continuació i que s'hagin iniciat a partir del dia 1 de gener de 2021. Se subvencionarà com a màxim un 80 % del total del cost de les actuacions.
En el cas de les sol·licituds presentades per mancomunitats l'import màxim establert a aquest apartat de la convocatòria per cada una de les actuacions susceptibles de finançament, s'aplicarà per separat a cada municipi pel qual es sol·licita el finançament i no pel conjunt de municipis que integren la mancomunitat.
6.1. Redacció del projecte de la deixalleria, segons la Llei 22/2011 i el Reial decret 110/2015, i altra normativa aplicable
Es destina una partida de 70.000 € per subvencionar la redacció de projectes de deixalleries tant per noves instal·lacions com per reformes i/o ampliacions d'instal·lacions, així com també per la redacció del document ambiental per la tramitació d'avaluació d'impacte ambiental en compliment de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears i altra normativa aplicable. Es finançaran amb un import de fins a 5.000 € per municipi.
6.2. Actuacions per a la construcció de noves deixalleries o millores o ampliacions d'aquestes instal·lacions
Es destina una partida de 830.000 € per dur a terme obres i/o adquirir equipaments per a les deixalleries de nova construcció i/o ampliacions i millores en les deixalleries existents. Aquestes intervencions s'han dividit en 11 actuacions, que es finançaran per ordre de prioritat i d'acord amb el que s'estableix a l'article 12 d'aquesta convocatòria, fins que quedi pressupost romanent:
6.3. Deixalleries mòbils i mini-deixalleries
Es destina una partida de 145.000 € per al finançament de millores en la recollida itinerant de residus, com ara deixalleries mòbils i mini-deixalleries, que donin servei principalment a habitants que actualment puguin no tenir aquest servei o que els permeti una millora i aproximació del servei existent: fins a 25.000 € per unitat de deixalleria mòbil i fins a 2.000 € per unitat de mini-deixalleria. S'hi podrà incloure material de segona mà o reciclat.
6.4 Recollida selectiva de roba i residus tèxtils
Amb la finalitat de facilitar l'obligatorietat establerta a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats, d'establir la recollida diferenciada de la roba rebutjada i dels residus tèxtils per part dels municipis es destina una partida de 200.000 euros. Amb aquesta partida es finançarà el cost de la recollida i el transport d'aquests residus fins a les instal·lacions de tractament. Tenint en compte l'establert a l'article 2.5 de l'esmentada Llei 8/2019, de manera prioritària i en la mesura possible, s'haurà de potenciar la participació d'entitats de caire social en la recollida i la preparació per a la reutilització d'aquests residus.
Es finançarà un màxim de 5 € per tona de roba recollida i fins als següents imports màxims per municipi establerts:
6.5 Compostatge domèstic i comunitari
Es destina una partida de 200.000 € per a la compra de compostadors per fomentar el compostatge domèstic i/o comunitari que es dugui a terme en les condicions establertes per l'article 30 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears. Els compostadors hauran d'esser propietat de l'Ajuntament, que les podrà cedir a particulars, grups de veïns o associacions. La quantitat màxima que es podrà finançar és de 18.000 € per municipi.
El finançament d'aquestes actuacions ha d'anar associat a la posada en vigor d'una ordenança municipal que prevegi el pagament per generació com estableix l'article 9 de l'esmentada Llei 8/2019 de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
6.6 Compra de papereres de recollida selectiva
Es destina una partida de 200.000 € per la compra de papereres per instal·lar als espais públics municipals que permetin la recollida diferenciada d'almenys dues fraccions, envasos i rebuig. Les papereres podran tenir cubetes diferenciades per cada fracció o esser d'una sola fracció. En aquest segon cas s'hauran d'instal·lar en grups de dues o més, una paperera per cada una de les fraccions. A més les papereres hauran d'estar dissenyades de forma que s'eviti la introducció d'objectes voluminosos i bosses plenes, hauran d'evitar l'entrada d'aigua de pluja, hauran de comptar amb sistemes de tancament per evitar manipulacions indegudes, hauran d'esser resistents a actes vandàlics (incloent pintades) i les papereres o compartiments hauran d'estar adequadament diferenciades per color (essent groc pels envasos) i gris o negre per la fracció de rebuig i amb la llegenda «ENVASOS» i «REBUIG» segons correspongui.
Es finançarà fins a un màxim de 20.000 € per municipi.
6.7. Plans i programes de prevenció i gestió de residus municipals i campanyes de sensibilització de residus
Es destina una partida de 235.000 € per dur a terme campanyes de sensibilització de residus, plans i programes de prevenció i gestió de residus municipals, amb l'ordre de prioritat següent:
1. Plans i programes de prevenció i gestió de residus municipals.
2. Campanyes de sensibilització de residus, comunicació i informació: entre 1 i 5 euros per habitant.
6.8 Organització i/o patrocini d'esdeveniments amb mesures de prevenció de la generació de residus
Amb la finalitat de potenciar la implementació de mesures de prevenció de la generació de residus, especialment de residus d'envasos, es destina una partida de 100.000 euros per finançar esdeveniments públics, inclosos els esportius, que tenguin el suport de les administracions municipals, sigui en el patrocini, l'organització o en qualsevol altra fórmula, que implementin sistemes alternatius a la venda i distribució de begudes envasades i tassons d'un sol ús i que suposin esdeveniments amb residu zero d'envasos així com d'altres residus que es generin en aquests esdeveniments. Aquests esdeveniments hauran de garantir en tot cas l'accés a aigua no envasada o en botelles reutilitzables i han d'implementar un sistema de dipòsit per evitar l'abandonament d'envasos i tassons o la seva gestió incorrecta.
L'ajut concedit serà per finançar la posada en marxa de mesures de prevenció de residus als esdeveniments com el lloguer de dispensadors de begudes, la compra o lloguer de tassons o botelles reutilitzables, la neteja d'envasos reutilitzables o altres mesures que permetin reduir la quantitat de residus generats per l'esdeveniment i que tenguin un cost quantificable. En cap cas es podrà finançar la compra de productes associats als residus com ara begudes o aliments.
Es podrà finançar amb un màxim de 5.000 € per municipi.
6.9 Retirada d'amiant d'edificis públics
Amb la finalitat de donar impuls a la mesura 3.2.2 del Programa establert al Decret 14/2020, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears, es destina una partida de 200.000 euros per finançar la retirada segura de l'amiant dels edificis públics. A l'hora de prioritzar aquestes actuacions es tendrà en compte l'estat de conservació dels edificis.
Es finançarà un màxim de 800 € per tona de residus de construcció i demolició que continguin amiant i fins als següents imports màxims per municipi establerts:
El finançament serà únicament per les despeses corresponents a la retirada, transport i tractament dels residus de materials d'aïllament i de la construcció que continguin amiant. Les operacions de desamiantatge hauran d'esser dutes a terme per empreses inscrites al Registre d'empreses amb risc d'amiant (RERA). El transport i el tractament dels residus d'amiant s'haurà de dur a terme mitjançant empreses autoritzades per dur a terme la gestió i/o transport d'aquests residus.
En cas de que quedi un romanent a alguna categoria inclosa dins la mateixa partida pressupostària, aquest es podrà incorporar proporcionalment a la resta de categories.
7. Traspassament de romanents
1. En cas de que alguna o algunes de les partides destinades al finançament de les inversions contemplades als punts 6.1, 6.4, 6.7, 6.8 i 6.9 no esgoti el crèdit que se li ha destinat després d'haver donat finançament a totes les sol·licituds subvencionables que s'hagin presentat i després d'haver aplicat els criteris de finançament establerts al punt 12 d'aquesta convocatòria, es repartirà el romanent entre la resta d'actuacions contemplades als mateixos punts de forma proporcional a la partida inicialment proposada.
2. En cas de que alguna o algunes de les partides destinades al finançament de les inversions contemplades als punts 6.2, 6.3, 6.5 i 6.6 no esgoti el crèdit que se li ha destinat després d'haver donat finançament a totes les sol·licituds subvencionables que s'hagin presentat i després d'haver aplicat els criteris de finançament establerts al punt 12 d'aquesta convocatòria, es repartirà el romanent entre la resta d'actuacions contemplades als mateixos punts de forma proporcional a la partida inicialment proposada.
8. Determinació del nombre d'habitants del municipi
A l'hora de tenir en compte el nombre d'habitants del municipi per establir l'import màxim a percebre o altres aspectes de les subvencions contemplades a aquesta convocatòria es fixarà com a referència de població el valor publicat a l'IBESTAT en la data límit de presentació de sol·licituds.
En cas que alguna sol·licitud de subvenció sigui d'una associació de municipis a través d'una mancomunitat o consorci, aquesta actuarà com una entitat territorial única, a efectes del càlcul de població, per determinar l'import de la subvenció.
9. Presentació de sol·licituds i termini
1. Les entitats locals i/o empreses públiques interessades han de presentar la sol·licitud d'acord amb el model que s'adjunta a l'annex 1, també disponible al lloc web del Servei de Residus i Sòls Contaminats, <http://residus.caib.es >.
2. Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'aportar la documentació següent:
3. Es preveuen dos terminis per la presentació de les sol·licituds. Aquelles entitats que, tenint en compte els terminis d'execució i justificació prevists al punt 15 d'aquesta convocatòria, desitgin acollir-se al pagament previst per l'any 2021, hauran de presentar la documentació per sol·licitar la subvenció en el termini de 20 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Per les actuacions que s' hagin de finalitzar i executar posteriorment al 2021 el termini per presentar les sol·licituds i la documentació indicada és de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La documentació, dirigida al conseller de Medi Ambient i Territori, s'ha de presentar en el Registre de la Conselleria de Medi Ambient i Territori o per les vies que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
4. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, es requerirà la persona o entitat sol·licitant per a que, en el termini de deu dies des del dia següent de la recepció del requeriment, esmeni les deficiències i aporti la documentació necessària, amb l'advertència de que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. A petició de la persona interessada o a iniciativa de l'òrgan, aquest termini podrà ampliar-se fins a cinc dies quan l'aportació dels documents requerits presenti dificultats especials.
5. La presentació de la sol·licitud comporta l'acceptació de les prescripcions contingudes a aquesta convocatòria i a l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus, i també l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir de manera directa l'acreditació de les obligacions a què es refereixen els apartats 4, 5 i següents de l'esmentada ordre que constitueix les bases reguladores de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria.
6. Les dades consignades a la sol·licitud només tenen la finalitat de que l'òrgan gestor determini el dret de la persona o entitat sol·licitant a la subvenció, i han d'esser tractades d'acord amb els termes que resultin d'aplicació de la Llei Orgànica 3/2018, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. Es pot exercir el dret d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició davant l'òrgan responsable del fitxer constituït pel tractament d'aquestes dades.
10. Comissió avaluadora
a) S'ha de constituir una comissió avaluadora, que ha de comprovar i avaluar totes les sol·licituds admeses i n'ha d'emetre un informe que ha de servir de base a la persona titular de l'òrgan instructor per fer la proposta de resolució de concessió.
b) La comissió avaluadora està composta pels membres següents:
11. Instrucció del procediment
1. L'òrgan instructor d'aquest procediment és la Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, mitjançant el Servei de Residus i Sòls Contaminats.
2. L'òrgan instructor ha de dur a terme totes les actuacions establertes en el marc del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions i l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus.
12. Criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que han de regir en la concessió dels ajuts
Les subvencions previstes en aquesta convocatòria s'atorguen per concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades.
1. En el cas de les actuacions incloses al punt 6.1, s'adjudicarà l'import previst per actuació a tots els projectes que incloguin la redacció del projecte de la deixalleria, tant per nova instal·lació com per reformes i/o ampliació d'instal·lacions ja existents, així com també la redacció del document ambiental per tramitació d'avaluació d'impacte ambiental en compliment de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears i altra normativa aplicable.
2. En el cas de les actuacions incloses al punt 6.2, d'obres i/o actuacions de nova construcció de deixalleries i/o adequació i millora de les ja existents, l'adjudicació de crèdit disponible es farà en l'ordre de categories següent, per a cada una de les sol·licituds presentades, fins que s'esgoti el crèdit:
1. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la construcció o ampliació del magatzem de residus perillosos, fins als màxims establerts en el punt 6.2.1 d'aquest document.
2. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la impermeabilització i recollida de lixiviats del magatzem de residus perillosos, fins als màxims establerts en el punt 6.2.2 d'aquest document.
3. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la pavimentació de la deixalleria, fins als màxims establerts en el punt 6.2.3 d'aquest document.
4. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la construcció o ampliació d'un magatzem o zona coberta destinada a l'emmagatzematge de RAEE, fins als màxims establerts en el punt 6.2.4 d'aquest document.
5. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la impermeabilització i recollida de lixiviats del magatzem o zona coberta de RAEE, fins als màxims establerts en el punt 6.2.5 d'aquest document.
6. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin construcció de l'oficina de recepció, fins als màxims establerts en el punt 6.2.6 d'aquest document.
7. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la creació d'una zona destinada a la classificació dels residus susceptibles de ser preparats per a la reutilització, fins als màxims establerts en el punt 6.2.7 d'aquest document.
8. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin elements d'informació en la deixalleria, fins als màxims establerts en el punt 6.2.8 d'aquest document.
9. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin la millora dels sistemes de control d'accés a la zona d'emmagatzematge de residus, fins als màxims establerts en el punt 6.2.9 d'aquest document.
10. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin un espai habilitat dins la instal·lació de gestió de residus destinat a tasques d'educació ambiental, fins als màxims establerts en el punt 6.2.10 d'aquest document.
11. S'adjudicarà a tots els projectes que incloguin equipaments homologats per a la gestió correcta dels residus destinats a donar operativitat a la instal·lació (cubetes de retenció, gàbies d'emmagatzematge, contenidors, compactadores, trituradores, etc.), fins als màxims establerts en el punt 6.2.11 d'aquest document.
En el cas que el crèdit no sigui suficient per atorgar l'ajut a totes les actuacions subvencionables compreses en una mateixa categoria, es prorratejarà l'import que quedi disponible amb tots els municipis que presentin una sol·licitud per a la mateixa actuació i compleixin els requisits d'aquesta convocatòria.
3. En el cas de les actuacions contemplades al punt 6.3, de deixalleries mòbils i mini-deixalleries, l'adjudicació de crèdit disponible es farà segons la ràtio de població atesa per la deixalleria mòbil i/o mini-deixalleria. D'acord amb això, tindran prioritat les sol·licituds presentades que atenguin una major ràtio de població. Els municipis que presentin sol·licitud per a aquest punt hauran de disposar, com a mínim, d'una deixalleria fixa amb la corresponent autorització on poder emmagatzemar els residus recollits a la deixalleria mòbil.
4. Pel que fa als ajuts pel cost de la recollida selectiva i transport dels residus tèxtils exposats al punt 6.4 es prioritzaran les sol·licituds en les que participin entitats de caire social en la recollida i la preparació per a la reutilització d'aquests residus. En el cas que el crèdit no sigui suficient per atorgar l'ajut a totes les sol·licituds presentades, es prorratejarà l'import disponible amb tots els municipis que hagin presentat la sol·licitud. En aquest cas les sol·licituds que no contemplin la participació d'entitats de caire social poden quedar excloses en favor del finançament d'aquelles sol·licituds que sí contemplen la participació d'aquestes entitats.
5. En el cas dels ajuts per la compra de compostadors per al compostatge domèstic i comunitari contemplats al punt 6.5 es prioritzaran aquelles actuacions que permetin atendre a un percentatge major d'habitants respecte del total del municipi tenint en compte el nombre de compostadors que s'adquireixin i el seu volum. A l'hora de tenir en compte aquesta prioritat es considerarà que per una persona és necessari un volum de 0,11 m3.
6. En l'adquisició de les papereres de recollida selectiva contemplades al punt 6.6 es prioritzaran aquelles actuacions que permetin l'adquisició d'un nombre de papereres que suposi un millor ràtio habitants per paperera.
7. En el cas del punt 6.7, de campanyes de sensibilització de residus i plans i programes de prevenció i gestió de residus municipals, en primer lloc se subvencionaran totes les sol·licituds que es presentin per executar plans i programes de prevenció i gestió de residus municipals i, en segon lloc, per realitzar campanyes de sensibilització de residus, comunicació i informació. Es prorratejarà l'import d'aquesta partida amb tots els municipis que presentin una sol·licitud i compleixin els requisits d'aquesta convocatòria.
8. En el cas dels esdeveniments amb mesures de prevenció de la generació de residus d'envasos contemplats al punt 6.8, en el cas de que es presentin un nombre de sol·licituds que impedeixi assignar a tots ells l'import establert al punt 6.8 es prorratejarà l'import d'aquesta partida amb tots els municipis que presentin una sol·licitud i compleixin els requisits d'aquesta convocatòria.
9. Pel que fa als ajuts per la retirada d'amiant dels edificis públics contemplats al punt 6.9 es prioritzaran les actuacions atenent a l'estat de conservació dels edificis. Per aquest motiu, en cas d'haver de justificar la necessitat urgent de retirada de l'amiant atenent a aquest criteri, s'haurà d'adjuntar un informe que ho justifiqui. Una vegada finançades les actuacions de retirada més urgents es finançaran la resta d'actuacions de retirada menys urgents. En cas de que el crèdit disponible no permeti el finançament de totes les sol·licituds presentades es prorratejarà l'import d'aquesta partida entre tots els municipis que presentin una sol·licitud i compleixin els requisits d'aquesta convocatòria.
13. Tràmit d'audiència prèvia a la proposta de resolució
1. L'òrgan instructor, abans de redactar la proposta de resolució, ha d'obrir el tràmit d'audiència prèvia a les persones interessades perquè hi puguin formular al·legacions.
2. En tot cas, quan l'import de la subvenció aprovada sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, s'ha d'instar al beneficiari per a que, en el termini màxim de deu dies, accepti i adapti la seva proposta a la quantitat aprovada que li ha estat comunicada.
3. Dins el tràmit d'audiència, i abans de la proposta de resolució, les persones o les entitats proposades com a possibles beneficiàries per la Comissió Avaluadora han de presentar:
1. Declaració de no haver rebut o sol·licitat altres subvencions per a les activitats proposades en el projecte o, si s'escau, un certificat de la quantia de les subvencions rebudes o sol·licitades, que indiqui l'organisme convocant i l'objecte de les subvencions (Annex 3).
2. Una declaració jurada de no incórrer en cap causa d'incompatibilitat legal per rebre la subvenció (Annex 4 d'aquesta convocatòria)
3. Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades (Annex 5 d'aquesta convocatòria).
4. Certificat oficial, o declaració jurada del representant legal, d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. En el cas d'haver autoritzat la direcció general competent en residus per fer les comprovacions pertinents marcant les caselles corresponents de la sol·licitud no cal que no s'aportin aquests documents.
L'Administració autonòmica comprovarà d'ofici que el sol·licitant està al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma d'acord amb l'article 38.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. Certificat que acrediti la disponibilitat de crèdit adequat i suficient del beneficiari per costejar la part no subvencionada de la inversió total necessària per executar el projecte o l'actuació (Annex 6).
14. Resolució i notificació
1. L'òrgan instructor, una vegada analitzat l'expedient i l'informe de la comissió avaluadora, ha de formular la proposta de resolució al conseller per que dicti una resolució d'adjudicació o denegació.
2. El termini màxim per resoldre i notificar la Resolució a la persona o entitat interessada és de sis mesos, comptadors a partir de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, es pot entendre desestimada la sol·licitud presentada per silenci administratiu, d'acord amb l'article 25.1.a) de la Llei 39/2015.
3. La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa.
15. Terminis d'execució i justificació de les actuacions subvencionades
1. Seran subvencionables les actuacions previstes al punt 6 d'aquesta convocatòria que s'hagin iniciat a partir del dia 1 de gener de 2021 fins a les dates límit d'execució que s'estableixen a aquesta convocatòria.
2. S'estableixen dos límits d'execució de les actuacions subvencionables:
3. S'estableixen dues dates límit de presentació de la documentació justificativa indicada al punt 16 d'aquesta convocatòria per les actuacions realitzades.
4. Aquelles entitats que es desitgin acollir als períodes d'execució i justificació de l'any 2021 ho hauran de fer marcant la casella prevista a tal efecte a l'annex 1. En cas de que una mateixa entitat es vulgui acollir als terminis prevists per l'any 2021 i pels prevists per l'any 2023 hauran de presentar dues sol·licituds (Annex 1) diferents.
5. No es preveuen pròrrogues en els terminis d'execució ni de justificació per aquesta convocatòria.
16. Justificació del compliment de la finalitat de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts
1. Les persones o entitats beneficiàries han de justificar davant la Direcció General de Residus i Educació Ambiental l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta d'obligacions imposades a la resolució de concessió o a la normativa aplicable, i justificar les despeses en què han incorregut.
2. Les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de l'activitat i de les despeses efectuades. Com a mínim s'ha de presentar la següent documentació:
3. En cas de que la documentació presentada per justificar les despeses efectuades per executar l'activitat objecte de subvenció sigui incompleta o no reuneixi els requisits establerts es requerirà a la persona o entitat beneficiària per a que en un termini de quinze dies, comptadors des de l'endemà de la recepció del requeriment per escrit, esmeni els defectes apreciats.
17. Publicitat dels ajuts
Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures de publicitat necessàries per indicar que les actuacions han rebut finançament per part de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Per aquest motiu en totes les actuacions d'informació i publicitat que duguin a terme han de fer constar el finançament rebut per part de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. També s'han d'emprar elements publicitaris als elements adquirits o a les instal·lacions construïdes o habilitades mitjançant les subvencions regulades en aquesta convocatòria.
18. Subcontractació
1. D'acord amb l'establert a l'article 38 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions s'entén que un beneficiari subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació de les despeses en què hagi d'incórrer el beneficiari per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada.
2. Per les actuacions contemplades als punts 6.4 i 6.7 d'aquesta convocatòria si el sol·licitant és una entitat local, podrà subcontractar totalment o parcialment, l'activitat subvencionada.
3. No es poden subcontractar activitats que, tot i augmentar el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut de la mateixa activitat.
4. Quan l'activitat concertada amb un tercer excedeixi el 50% de l'import de la subvenció i l'import sigui superior a 60.000,00 euros, la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels següents requisits:
5. No es pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir la quantia i eludir el compliment dels requisits a l'apartat anterior.
6. Els contractistes quedaran obligats només front el beneficiari, que assumirà la total responsabilitat de l'execució de l'activitat subvencionada davant l'òrgan que ha concedit la subvenció.
7. La persona o entitat beneficiària no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:
19. Pagament de la subvenció
1. El pagament de la subvenció es farà efectiu una vegada s'hagi dictat la corresponent resolució i acreditat el compliment de la finalitat per la qual la subvenció va esser atorgada i s'hagi justificat la realització de l'activitat mitjançant la presentació de la documentació indicada al punt 16 i, en cas necessari, després d'haver dut a terme les inspeccions corresponents.
2. Es preveuen dos moments de pagaments ordinaris per les actuacions subvencionables. Aquelles actuacions de les que s'hagi sol·licitat l'execució i justificació l'any 2021 podran percebre el total de la subvenció atorgada presentant la documentació justificativa establerta al punt 16 d'aquesta convocatòria en el termini de fins a 20 dies des de la data de resolució de la concessió dels ajuts. Les actuacions que no hagin sol·licitat la presentació de la documentació justificativa l'any 2021 s'hauran d'acollir als terminis prevists per l'any 2023.
3. Les actuacions amb terminis d'execució i justificació posteriors a l'any 2021 podran sol·licitar un pagament parcial d'acord amb les prescripcions següents:
4. Per acollir-se a aquest pagament parcial les entitats beneficiàries hauran de presentar la documentació que s'indica al punt 16 d'aquesta convocatòria abans del dia 20 de juny de 2022.
5. La memòria justificativa a la que fa referència el punt 16.b que es presenti al final de l'execució ha d'abastar la totalitat del projecte o actuació subvencionada, independentment de les memòries o informació ja aportada per obtenir el pagament parcial previst l'any 2022.
20. Compatibilitat amb altres ajuts o subvencions
1. Les subvencions atorgades d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, estatals o internacionals.
2. Els sol·licitants han de comunicar els ajuts concedits o sol·licitats per executar la mateixa actuació en el moment de presentar la sol·licitud. En cas de que s'atorguin o sol·licitin posteriorment s'han de comunicar a la Direcció General de Residus i Educació Ambiental en el termini màxim de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció i, en tot cas, abans de la finalització del termini de justificació o de presentació de la documentació per obtenir algun dels pagaments parcials a que es refereix el punt 15 d'aquesta convocatòria.
3. L'import dels ajuts concedits d'acord amb aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de fer o del valor de la situació objecte de subvenció.
21. Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Les entitats beneficiàries de les subvencions d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que s'estableixen a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, a les establertes per les bases reguladores d'aquesta subvenció i també les que s'indiquen a continuació:
2. L'incompliment total o parcial d'aquestes obligacions dóna lloc a la modificació de la resolució de concessió, amb la conseqüent revocació total o parcial de la subvenció concedida o, en el cas que aquesta se hagi abonat a la persona o entitat beneficiària, a la iniciació del procediment de reintegrament corresponent, d'acord amb el que estableixen, respectivament, els articles 20 i 21 de l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus.
22. Avaluació i control
1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.
23. Revocació i reintegrament
1. En el cas que l'entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions i els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió, pertoca la revocació de les subvencions atorgades d'acord amb aquesta Resolució. El reintegrament parcial de la subvenció a conseqüència del compliment parcial de l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció s'ha de regir pels criteris que estableix l'Ordre de 3 d'octubre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 3 d'octubre de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions relatives a la prevenció, la reducció i la gestió de residus i, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial.
2. Correspon el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes en els casos que estableix l'article 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions.
24. Interposició de recursos
Contra els actes expressos derivats de la tramitació de les subvencions regulades mitjançant aquesta convocatòria es podrà interposar un recurs de reposició dins el termini d'un mes. Una vegada transcorregut aquest termini únicament es podrà interposar un recurs contenciós administratiu, sens perjudici, si escau, del recurs extraordinari de revisió. Si l'acte no és exprés, el sol·licitant i altres possibles interessats poden interposar un recurs de reposició en qualsevol moment a partir de l'endemà del dia que, d'acord amb la normativa específica, es produeixi l'acte presumpte.
Palma, 13 de juliol de 2021
El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual