Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 308060
Decret llei 7/2021 de 20 de juliol, de modificació del Decret llei 11/2020 de 10 de juliol, pel qual s’estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​​​​​​​​​I

Des de la qualificació per l'Organització Mundial de la Salut com a pandèmia internacional, la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 ha evolucionat, tant a nivell nacional com mundial, amb enorme rapidesa i això ha posat en relleu una intensa activitat dels poders públics per contenir i mitigar-ne els efectes, especialment a partir de la declaració de l'estat d'alarma, duta a terme pel Govern central mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.

Ens trobam davant d'una crisis sanitària sense precedents i d'una extraordinària amplitud i gravetat, tant pel risc extraordinari de contagi i per l'elevat nombre de persones afectades, amb la consegüent pressió sobre els serveis sanitaris, com per l'alt cost social i econòmic derivat de les mesures extraordinàries de contenció adoptades internacionalment. L'evolució de la pandèmia ha exigit l'adopció de successives mesures addicionals per fer-hi front i per garantir la gestió eficaç d'aquesta emergència sanitària, contenir la propagació de la malaltia i preservar i garantir la resposta del nostre sistema de salut.

Els efectes de la pandèmia han estat considerablement controlats a les Illes Balears, gràcies a les mesures de contenció adoptades. Malauradament, però, en el moment actual ens trobam novament immersos en una nova onada que afecta d'una manera més agreujada a la població més jove i que s'ha expandit molt ràpidament, a partir del moment en què s'han aixecat totes les restriccions a la mobilitat i a les reunions socials i familiars.

L'evolució de la pandèmia en l'actualitat es caracteritza perquè la majoria dels nous casos identificats estan ocorrent en població jove no vacunada i associen a la celebració d'esdeveniments super-disseminadors, on grups nombrosos de persones passen temps prolongats en situacions amb elevada probabilitat de no seguiment de les mesures de prevenció de la transmissió (ús de la mascareta o manteniment de la distància).

Aquesta nova situació de gravetat en la transmissió del virus ha de ser tallada a fi de preservar el dret a la salut. L'evidència i les dades demostren que la propagació dels contagis s'ha estès i que la vacunació encara que segueix a bon ritme, no eximeix de la probabilitat de contagi. Si bé proporciona a la immensa majoria de les persones vacunades una bona protecció enfront de la malaltia greu i enfront de l'hospitalització, l'efectivitat per a prevenir la infecció asimptomàtica i evitar la transmissió de la malaltia a altres persones és més baixa.

La naturalesa i evolució imprevisible d'aquesta, en relació amb les formes de contagi i amb la propagació del virus, fa que s'hagin adoptat o s'adoptin mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació, que han de permetre seguir fent front i controlant la pandèmia, una vegada expirada la vigència de l'estat d'alarma i de les mesures derivades d'aquell, en la mesura en què la pandèmia subsisteix i que la superació encara no ha estat oficialment declarada ni en l'àmbit nacional, ni en l'internacional, pels organismes i autoritats competents.

En aquest context, assegurar el compliment de les mesures de prevenció del contagi resulta de cabdal importància i en aquest sentit es considera necessari modificar el Decret llei 11/2020 de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, per tal de tipificar específicament com a infraccions, la participació en allò que es denominen botellots, actualment prohibits a tots els indrets de les Illes Balears, com també la venda d'alcohol fora de les hores en què aquesta no està permesa.

II

Aquest Decret llei modifica el Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, per tal de tipificar com a falta greu, a més de la venda d'alcohol fora de l'horari permès, la participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, quan s'ha rebut un diagnòstic positiu de Sar-Cov-2 i s'ha interromput l'obligació d'aïllament que comporta, la participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, quan s'ha estat contacte estrat d'una persona que hagi resultat positiva de Sar-Cov-2, i s'ha interromput l'obligació de quarantena que comporta i estableix també que en el primer cas (persones amb diagnòstic positiu que interrompen l'obligació d'aïllament), la sanció que s'imposi ha de ser, com a mínim, de cinc mil euros i en el segon cas (persones que han estat contacte estret d'una persona positiva que interrompen l'obligació de quarantena) la sanció que s'imposi ha de ser, com a mínim, de dos mil euros. També se proposa una sanció mínima de cinc mil euros, per la venda d'alcohol fora de l'horari permès.

Així mateix, tipifica com a falta lleu la participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció. Quan no suposi falta greu, la sanció que s'imposi ha de ser, com a mínim, de mil euros.

Respecte dels incompliments relacionats amb festes o reunions i altres tipus de situacions que puguin suposar aglomeracions, s'introdueix un paràgraf a l'article 8, per establir criteris específics de gradació, amb la confiança de que produirà efectes dissuassoris.

Finalment, es modifica l'apartat 4 de l'article 9 en el sentit de considerar persones responsables de les infraccions els propietaris dels habitatges o del espais en els quals es duguin a terme les activitats infractores tipificades en els articles 3.b) i 4.b) d'aquest Decret llei: són responsables de la infracció comesa en cas que no comuniquin la identitat de les persones que hagin contractat l'allotjament de l'habitatge o de l'espai en el qual s'hagi comès la infracció, si n'és el cas.

III

Les modificacions que es duen a terme mitjançant aquest Decret llei es consideren urgents i necessàries, atès el seu efecte dissuasiu, per garantir el compliment de les mesures que, amb la finalitat d'assegurar la salut de les persones, estableixen les autoritats sanitàries.

En l'actual situació de pandèmia declarada a causa de la COVID-19, el Tribunal Constitucional ha declarat que ens trobam en un escenari en què els límits a l'exercici dels drets, que indubtablement es donen, s'imposen per la necessitat de protegir altres béns i drets constitucionals també dignes de protecció, com són la integritat física, la salut i la vida de totes les persones (articles 15 i 43 de la Constitució), així com la necessitat d'evitar el col·lapse del sistema sanitari (Interlocutòria TC 40/2020, de 30 d'abril).

D'altra banda, la jurisprudència constitucional ha admès l'establiment de mesures limitatives de l'exercici de drets i llibertats públiques sense necessitat d'acudir a l'excepcionalitat constitucional que implica la declaració d'un estat d'alarma, si bé amb respecte al principi de reserva de llei (orgànica o ordinària) sempre que la limitació es trobi suficientment determinada en la disposició legal d'habilitació pel que fa als supòsits i les finalitats que persegueix, i estigui justificada en la protecció d'altres béns o drets constitucionals. A més, cal recordar la doctrina d'aquest Tribunal, entre d'altres, en la Sentència 53/2002, de 27 de febrer, que distingeix entre restriccions directes a un dret fonamental, que s'han de vehicular mitjançant una llei orgànica, i restriccions a la manera, el temps i el lloc de l'exercici del dret fonamental, que es poden fer per llei ordinària. Per tot això, el contingut d'aquest Decret llei s'ajusta a la doctrina constitucional sobre la matèria, i s'empara en el marc legal estatal, orgànic i bàsic, aplicable, i les mesures que es puguin adoptar a l'empara d'aquesta modificació legal estaran subjectes al degut control judicial.

IV

Aquest Decret llei s'estructura en un sol article i tres disposicions finals.

L'article únic recull les modificacions dels articles 4, 5, 6, 8 i 9 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, en el sentit exposat a l'apartat III.

La disposició final primera modifica l'apartat 3 l'article 19 de la llei 3/2020 de 29 de desembre, de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, en el sentit de donar el mateix tractament a la contractació del personal estatutari temporal i del personal laboral temporal que duu a terme l'entitat pública empresarial Gestió Sanitària i Assistencial de les Illes Balears, en atenció a la situació d'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19.

La disposició final segona introdueix una norma específica en matèria de comptabilització dels ingressos que es rebin de l'Administració de l'Estat per finançar projectes inclosos en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en virtut de la qual aquests ingressos es poden imputar inicialment en la comptabilitat no pressupostària, i s'han d'anar aplicant posteriorment, any rere any, al pressupost d'ingressos en funció del ritme d'execució dels projectes, amb la finalitat essencial d'agilitar l'execució d'aquests projectes. D'aquesta manera, l'import de les anualitats d'un mateix projecte que es prevegi executar al llarg de cada any es pot preveure ja des d'un principi en els estats inicials de despeses del pressupost corrent de cada un dels anys de vida del projecte, amb la subsegüent correlació i imputació quantitativa en el pressupost d'ingressos, sense necessitat, per tant, d'haver de passar per la via de la incorporació dels romanents de crèdit amb finançament afectat; tot això, és clar, sens perjudici de l'eventual generació de crèdits a què es refereix l'article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'hipotètic cas de falta de previsió suficient en els crèdits inicials del pressupost de cada exercici.

La disposició final tercera n'estableix la vigència.

V

Les mesures que conté aquest Decret llei s'han d'escometre sense dilacions, per la qual cosa s'ha de fer ús de la figura del decret llei, en atenció al caràcter extraordinari i excepcional de la greu situació de crisi sanitària plantejada, que requereix adoptar amb urgència i de manera inajornable la centralització de l'exercici de la potestat sancionadora autonòmica.

L'adopció d'aquest Decret llei s'adequa a les previsions que se contenen a l'article 86 de la Constitució espanyola i a l'article 49 de l'Estatut d'Autonomia, que permet al Govern de les Illes Balears dictar decrets llei «en cas d'extraordinària i urgent necessitat», sempre que no afectin els drets establerts a l'Estatut d'Autonomia, les matèries objecte de lleis de desenvolupament bàsic d'aquest, els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, la reforma de l'Estatut, el règim electoral ni l'ordenament de les institucions bàsiques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Els motius d'oportunitat que s'han exposat, com també les mesures que s'adopten en aquest Decret llei, justifiquen amplament i raonadament l'adopció d'aquesta norma d'acord con la jurisprudència del Tribunal Constitucional.

De conformitat amb el que disposa l'article 49 de Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquest Decret llei s'ajusta als principis de bona regulació, atenent els principis de necessitat i eficàcia, atès que la iniciativa es fonamenta en l'interès general per fer front a la crisi de salut pública provocada per la COVID-19.

La norma s'adequa també als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficiència, estableix una norma clara que assegura la millor protecció dels drets dels ciutadans i proporciona certesa i agilitat als procediments, sense imposar carregues administratives no justificades, i la regulació que conté resulta proporcionada, en atenció a la particular situació existent i a la necessitat de garantir el principi d'eficàcia en l'aplicació de les mesures adoptades.

Quant al principi de transparència, atesa la urgència per a l'aprovació d'aquesta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 55.2.c) i h) de la Llei 1/2019. Per tant, per la seva naturalesa i finalitat, concorren en aquest cas les circumstancies d'extraordinària i urgent necessitat que exigeixen els articles 86 de la Constitució espanyola i 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, com a pressuposts que habiliten l'aprovació d'aquest Decret llei, per la qual cosa el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús d'aquest instrument per donar cobertura a les disposicions que s'han descrit, atès que respon a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que són idònies, concretes i d'eficàcia immediata.

Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta de les conselleres de Presidència, Funció Pública i Igualtat, i d'Hisenda i Relacions Exteriors, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 20 de juliol de 2021, s'aprova el següent

Decret llei

Article únic

Modificacions del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19

a) S'afegeixen tres noves lletres, com a lletres d), e) i f), a l'article 4 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, amb la redacció següent:

- La participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, quan s'ha rebut un diagnòstic positiu de Sar-Cov-2 i s'ha interromput l'obligació d'aïllament que comporta.

- La participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, quan s'ha estat contacte estret d'una persona que hagi resultat positiva de Sar-Cov-2, i s'ha interromput l'obligació de quarantena que comporta.

- La venda d'alcohol, fora de l'horari permès.

b) Les lletres d), e), f) i g) de l'article 4 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol passen a ser lletres g), h), i) i j), respectivament.

c) S'afegeix una nova lletra, com a lletra b), a l'article 5 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, amb la redacció següent:

a. La participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció, quan no suposi falta greu.

d) Les lletres b), c), d) i e) de l'article 5 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol passen a ser lletres c), d), e) i f), respectivament.

e) Es modifica l'apartat 4 de l'article 6 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, que passa a tenir la redacció següent:

4. No obstant el que disposen els apartats anteriors:

a) L'incompliment de l'obligació d'ús de mascaretes i l'incompliment de la prohibició de consumir tabac i assimilats només es pot sancionar, com a màxim, amb una multa de 100 euros.

b) L'incompliment de no participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció, quan no suposi falta greu, s'ha de sancionar, com a mínim, amb una multa de 1.000 euros.

c) L'incompliment de no participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, quan s'ha estat contacte estrat d'una persona que hagi resultat positiva de Sar-Cov-2, i s'ha interromput l'obligació de quarantena que comporta, s'ha de sancionar, com a màxim, amb una multa de 2.000 euros.

d) L'incompliment de no participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, quan s'ha rebut un diagnòstic positiu de Sar-Cov-2 i s'ha interromput l'obligació d'aïllament que comporta, s'ha de sancionar, com a mínim, amb una multa de 5.000 euros.

e) La venda d'alcohol fora de l'horari permès s'ha de sancionar, com a mínim, amb una multa de 5.000 euros.

f) S'afegeix un nou apartat (el 2) a l'article 8 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, amb la redacció següent:

2. La imposició de les sancions relacionades amb reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter públic o privat, en espais públics o privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció ha de tenir en compte el fet que puguin produir un dany greu o molt greu per a la salut de la població.

A aquests efectes, s'entèn que se produeix un dany greu quan l'incompliment pot posar en risc a més de cinquanta persones i molt greu quan pot posar en risc a més de cent cinquanta persones.

En aquests casos, quan la infracció estigui tipificada com a falta greu o molt greu, s'ha d'imposar la sanció que correspongui, com a mínim, en el grau mitjà.

g) El primer paràgraf de l'article 8 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, s'ha d'enumerar amb l'ordinal 1.

h) Es modifica l'apartat 4 de l'article 9 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, que passa a tenir la redacció següent:

4. Els propietaris dels habitatges o dels espais en els quals es duguin a terme les activitats infractores tipificades en els articles 3.b) i 4.b) d'aquest Decret llei són responsables de la infracció comesa en cas que no comuniquin la identitat de les persones que hagin contractat l'allotjament de l'habitatge o de l'espai en el qual s'hagi comès la infracció, si n'és el cas.

i) L'apartat 4 de l'article 9 del Decret llei 11/2020, de 10 de juliol passa a ser apartat 5.

Disposició final primera

Modificació de l'apartat 3 de l'article 19 de la llei 3/2020 de 29 de desembre, de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021

Es modifica l'apartat 3 l'article 19 de la llei 3/2020 de 29 de desembre, de pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, que passa a tenir la redacció següent:

3. En el cas de nomenaments de personal estatutari temporal del Servei de Salut de les Illes Balears la justificació dels quals sigui la necessitat urgent i inajornable, l'autorització prèvia correspon al director general del Servei de Salut o a l'òrgan en qui delegui el qual ha de comprovar la disponibilitat pressupostària, la legalitat de la modalitat del nomenament temporal que es proposi i la justificació de la necessitat urgent i inajornable.

En el cas de de nomenaments de personal estatutari temporal o de contractacions laborals temporals de l'entitat pública empresarial Gestió Sanitària i Assistencial de les Illes Balears en atenció a la situació d'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, la justificació dels quals sigui la necessitat urgent i inajornable, l'autorització prèvia correspon al director gerent de l'entitat pública empresarial o a l'òrgan en qui delegui, el qual ha de comprovar la disponibilitat pressupostària, la legalitat de la modalitat del nomenament temporal que es proposi i la justificació de la necessitat urgent i inajornable.

Les gerències i els centres del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'entitat pública empresarial Gestió Sanitària i Assistencial de les Illes Balears no poden fer cap proposta de nomenament de caràcter temporal si no queda acreditada la dotació pressupostària corresponent.

Amb periodicitat mensual, la Direcció de Recursos Humans i Relacions Laborals del Servei de Salut de les Illes Balears i l'òrgan competent de l'entitat pública empresarial Gestió Sanitària i Assistencial de les Illes Balears han de trametre a la Direcció General de Pressuposts i a la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques un certificat en el qual es facin constar el nombre total de nomenaments temporals i les pròrrogues, per categories, amb indicació de la modalitat —interí, eventual o de substitució—, per cada centre o gerència del mes immediatament anterior, amb especificació de la despesa corresponent al personal estatutari temporal eventual i de substitució.

 

Disposició final segona

Modificació de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021

S'afegeix un nou capítol, el capítol IV, en el títol VI de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, amb la redacció següent:

Capítol IV Normes sobre imputació comptable de determinats ingressos

Article 54 bis

Imputació comptable de determinats ingressos

1. Els fons que es rebin de l'Administració de l'Estat per finançar projectes inclosos en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència es poden imputar a la comptabilitat no pressupostària i s'han d'aplicar al pressupost d'ingressos de cada exercici d'acord amb la previsió d'execució de cada projecte.

2. En l'exercici en què es rebin els fons, i d'acord amb la proposta que faci la Direcció General de Pressuposts, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma ha d'aplicar al pressupost d'ingressos l'import de les anualitats dels projectes que es prevegin executar en el mateix exercici, malgrat que l'increment d'actiu es produeixi íntegrament en l'exercici esmentat.

3. En cadascun dels exercicis successius, la Direcció General de Pressuposts ha d'incloure en l'avantprojecte dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma la previsió dels ingressos i les despeses de l'anualitat corresponent dels projectes que es prevegi executar en l'exercici.

Així mateix, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, a proposta de la Direcció General de Pressuposts, ha d'aplicar al pressupost d'ingressos, en formalització, la part dels ingressos imputats a la comptabilitat no pressupostària que corresponguin a l'anualitat dels projectes que s'hagin d'executar en l'exercici.

4. En tot cas, els ingressos a que fa referència aquest article poden generar crèdit en el pressupost de despeses sempre que aquestes no estiguin previstes en els crèdits inicials, d'acord amb el que preveu l'article 59 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Disposició final tercera

Vigència

Aquest Decret llei comença a vigir a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de juliol de 2021

 

La presidenta

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat

Francesca Lluch Armengol i Socias

Mercedes Garrido Rodríguez

 

La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors

 

Rosario Sánchez Garau