Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 302283
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, per la qual s’aprova el Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2021-2022 i 2022-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 14 de juliol de 2021, el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix en l'article 2.1.j) que una de les finalitats del sistema educatiu és la capacitació per a la comunicació en les llengües oficial i cooficial i en una llengua estrangera o més.

  2. La Llei orgànica 5/2002, de 19 de maig, de les qualificacions i de la formació professional, disposa en l'article 2.d) que un dels principis de les qualificacions professionals és l'adequació de la formació i les qualificacions als criteris de la Unió Europea, en funció dels objectius del mercat únic i la lliure circulació dels treballadors.

  3. El Decret 91/2002, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, estableix en l'article 2.2.j) que, per aconseguir les finalitats del sistema de formació professional, s'ha de tenir en compte el desenvolupament i l'aplicació de metodologies d'aprenentatge que incloguin l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i fomentin el coneixement d'idiomes d'altres països de la Unió Europea, per afavorir l'ocupabilitat i la lliure circulació al territori de la Unió Europea.

  4. L'article 4.3 del Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, estableix que l'ensenyament en una llengua estrangera es pot aplicar totalment o parcialment a una assignatura a l'educació primària, l'educació secundària obligatòria i el batxillerat i a un mòdul de formació professional. L'article 4.6 determina que, en les programacions didàctiques de les assignatures o mòduls no lingüístics que s'imparteixin en una llengua estrangera, s'hi han d'incloure les competències, els objectius, els continguts, els estàndards d'aprenentatge avaluables i els criteris d'avaluació, sense que això suposi la modificació dels elements bàsics del currículum vigent de cada assignatura o mòdul.

  5. L'ordenació acadèmica bàsica de la formació professional encara no inclou, de manera generalitzada, l'aprenentatge de llengües estrangeres, tot i que la comunicació en un idioma estranger és, en aquests moments, una competència clau per augmentar l'ocupabilitat i millorar l'acompliment professional. Incentivar el plurilingüisme en l'àmbit de la formació professional ha de constituir un objectiu estratègic, com ja assenyala l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que expressa en el seu punt 4.4 la necessitat d'augmentar considerablement el nombre de joves i adults que tenen competències per accedir a l'ocupació i de potenciar l'emprenedoria i l'autoocupació, imprescindible en el nou marc socioeconòmic cap al qual es dirigeix la nostra economia.

  6. Els darrers anys, als centres educatius de les Illes Balears, s'han dut a terme diverses experiències d'ensenyament de continguts no lingüístics en una llengua estrangera, majoritàriament d'implantació voluntària, que han estat avaluades periòdicament. Aquestes experiències, i d'altres que es puguin implementar en el mateix sentit, concorden amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per la Comissió Europea per al període 2021-2027, que estableix, en l'àmbit de la formació professional, per mitjà del seu component núm. 20, un fons d'inversió per a la conversió d'un percentatge de cicles formatius de grau mitjà i grau superior en bilingües.

  7. En conseqüència, cal promoure i afavorir l'aprenentatge d'una llengua estrangera en l'àmbit de la formació professional per assolir les finalitats esmentades, per mitjà d'un Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres. En qualsevol cas, el professorat que imparteixi els mòduls que es determinen en el marc d'aquest Pla han d'estar habilitats d'acord amb el que disposa el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari, així com el Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, que desenvolupa determinades disposicions del Reial decret 1834/2008.

  8. L'ordenació acadèmica bàsica de la formació professional no inclou, de manera generalitzada, l'aprenentatge de llengües estrangeres. Tot i això, la comunicació en un idioma estranger és, en aquests moments, una competència clau per augmentar l'ocupabilitat i millorar l'acompliment professional. Incentivar el bilingüisme en l'àmbit de la formació professional constitueix un objectiu estratègic, la implementació del qual adquireix cada vegada més importància amb la globalització dels sistemes productius i de prestació de serveis, així com els moviments migratoris entre països i fonamentalment com a contribució a un espai comú europeu.

  9. L'objectiu és transformar el 10 % de l'oferta en modalitat bilingüe. Aquesta conversió es farà en un termini de tres anys, d'acord amb els criteris adoptats des del Ministeri d'Educació i Formació Professional (MEFP). Per complir el Pla de Modernització de la FP, el MEFP distribueix crèdits a les comunitats autònomes per poder executar aquesta actuació.

  10. En data 8 de juny de 2021, es va aprovar en Consell de Ministres un acord mitjançant el qual s'autoritza la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes amb càrrec al pressupost del Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc del component 20 del Pla Estratègic de Formació Professional, del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència (MRR), en l'exercici pressupostari 2021, per tal que sigui aprovat a la Conferència Sectorial d'Educació, per import de 301.065.389,26 euros.

  11. En data 30 de juny, la cap del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals, va informar favorablement sobre el Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2021-2022 i 2022-2023.

Fonaments de dret

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  2. La Llei orgànica 5/2002, de 19 de maig, de les qualificacions i de la formació professional.

  3. El Decret 91/ 2002, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.

  4. El Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

  5. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.

  6. El Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, pel qual es despleguen determinades disposicions relatives a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial, a la formació inicial del professorat i a les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.

Proposta de resolució

Propòs al conseller d'Educació i Formació Professional que dicti una resolució en els termes següents:

  1. Aprovar el Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM, que figura en l'annex d'aquesta Resolució.

  2. Instar el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors perquè dicti les instruccions i orientacions necessàries per a la implementació d'aquest Pla.

  3. Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 14 de juliol de 2021

El conseller d'Educació i Formació Professional

Martí X. March i Cerdà

El director general proposant

Antonio Baos Relucio

 

ANNEX

Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM

1.  El Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM s'ha d'implantar a partir del proper curs 2021-2022 als centres que figuren a continuació, els quals imparteixen cicles formatius de grau mitjà que ja tenen un mòdul de llengua estrangera al seu currículum:

a) Gestió Administrativa (ADG21):

  • CIFP Joan Taix
  • CIFP Pau Casesnoves
  • CIFP Juníper Serra
  • IES Calvià
  • IES Guillem Colom Casasnoves

b) Activitats Comercials (COM21)

  • IES Sa Blanca Dona
  • IES Berenguer d'Anoia
  • IES Manacor
  • CIFP Francesc de Borja Moll
  • IES Josep Miquel i Guàrdia

c) Serveis en Restauració (HOT22)

  • CIFP Juníper Serra
  • IES Isidor Macabich
  • IES Marc Ferrer
  • IES Alcúdia
  • IES M. Àngels Cardona
  • IES Balàfia

d) Manteniment i Control de la Maquinària de Bucs i Embarcacions (MAP22)

  • CIFP Escola Nauticopesquera
 

e) Navegació i Pesca Litoral (MAP24)

  • CIFP Can Marines

f) Manteniment d'Embarcacions d'Esbarjo (TMV26)

  • CIFP Juníper Serra
  • CIFP Centre del Mar

2. Els centres que imparteixin els cicles esmentats formaran part del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM, d'acord amb les instruccions del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, i seran dotats dels recursos necessaris per implementar l'oferta següent:

  1.  Un mòdul extracurricular d'idioma estranger (anglès, francès o alemany).
  2.  Un mòdul professional impartit en idioma estranger (anglès, francès o alemany), associat a unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, en el primer i en el segon curs del cicle. Aquests mòduls s'oferiran un mínim de dues hores a la setmana a primer i dues hores a la setmana a segon.