Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 299754
Aprovació de la modificació de l’Ordenança fiscal núm. 16 reguladora del preu públic per prestació del servei social comunitari d’atenció domiciliària
En compliment d'allò que disposen l'article 17.4 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'article 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local es fa públic que el Ple de l'ajuntament de Maó en sessió ordinària celebrada el dia 27 de maig de 2021 va aprovar inicialment, l'aprovació de la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 16 reguladora del preu públic per prestació del servei social comunitari d'atenció domiciliària, no havent-se presentat cap reclamació contra l'acord d'aprovació inicial ha quedat aprovada definitivament en data 14 de juliol de 2021.
Es procedeix a publicar íntegrament el tex de l'Ordenança fiscal al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el taulell d'anuncis digital de l'Ajuntament, entrant en vigor des de la citada publicació.
Contra l'aprovació de l'Ordenança Fiscal, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província.
Maó, 15 de juliol de 2021
L'alcalde Héctor Pons Riudavets
Ajuntament de Maó
ORDENANÇA FISCAL NÚM. 16
EXP. E0321-2021-000002
PREU PÚBLIC PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'ATENCIÓ DOMICILIÀRIA
Article 1. Fonament i naturalesa
1. A l'empara del previst a l'article 41 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRHL), i l'article 12 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, aquest Ajuntament estableix el preu públic per la prestació del Servei d'atenció domiciliària (SAD) i la realització d'altres activitats de caràcter assistencial.
Article 2. Fet imposable i meritació
1. Constitueix el fet imposable del preu públic la prestació del Servei d'ajuda a domicili i la prestació del Servei de menjar a domicili.
2. El preu públic pel Servei d'ajuda a domicili es merita en el moment de la prestació del servei.
3. Constitueix l'objecte del preu públic la prestació de:
a) Servei bàsic d'ajuda a domicili, en què intervenen professionals per dur a terme actuacions de caràcter personal i de caràcter domèstic, consistents en:
3.a.1 Atenció personal: Tasques assistencials i de suport material a aquelles persones i/o famílies, prèviament valorades pels equips de Serveis Socials del municipi, que no poden fer front a les activitats de la vida diària, tot promovent llur autonomia personal.
3.a.2. Atenció a la llar: Tasques de suport a la neteja i l'ordre domèstic (neteja, bugaderia, planxa i altres de similars característiques) per a aquelles persones i/o famílies a què es refereix l'apartat anterior.
b) Servei de menjar a domicili.
Article 3. Persones obligades al pagament
Estan obligades al pagament:
●Les persones que resultin beneficiàries de la realització de l'activitat assistencial que constitueix l'objecte del Servei d'atenció domiciliària.
● Les persones familiars o institucions que tenguin l'obligació legal o pactada d'atendre les persones usuàries del Servei d'assistència domiciliària.
Article 4. Preu públic exigible
Les tarifes ordinàries seran:
1. Servei d'ajuda a domicili
1.1. Preu públic del Servei d'atenció personal: 18,62 €/hora
1.2. Preu públic del Servei d'atenció a la llar: 12,00 €/hora
2. Servei de menjar a domicili:
El preu públic és de 6,35 €/menú.
A efectes informatius, el cost del servei és el següent:
1.1. Preu públic del Servei d'atenció personal: 20,11 €/hora
1.2. Preu públic del Servei d'atenció a la llar: 13,00 €/hora
2.1 Servei de menjar a domicili: 8,25 €/menú.
3. S'aplicaran les tarifes reduïdes que es detallen a continuació.
La persona beneficiària o sol·licitant del servei podrà demanar una reducció, sempre que aquesta es fonamenti en la incapacitat econòmica i/o social de la persona que en sigui subjecte passiu i dels seus familiars per fer front a aquest pagament. El Servei d'Atenció Primària de l'Àrea de Serveis a les Persones d'aquest Ajuntament, una vegada comprovades les circumstàncies al·legades, proposarà la tarifa adequada a cada cas, segons les taules de ingressos familiars prorratejades pel nombre de membres de la unitat familiar (IFP), entesa com a unitat econòmica de convivència, d'acord amb el següent barem:
Ingressos de la unitat familiar, prorratejats (IFP) |
Tarifes reduïdes |
||
Atenció personal |
Atenció llar |
Menjar |
|
< 75% IPREM (*) |
100% |
100% |
100% |
Del 75 hasta el 82% IPREM |
85% |
85% |
85% |
Del 82 hasta el 100% IPREM |
70% |
70% |
70% |
Del 100 hasta el 125% IPREM |
60% |
60% |
60% |
> 125% |
35% |
35% |
35% |
(*) Indicador públic de renda d'efectes múltiples
4. En situacions molt excepcionals, es podrà fer una valoració per part de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament, amb la possibilitat d'aplicar el percentatge de reducció superior al previst a la taula anterior.
5. Aquestes tarifes no seran d'aplicació a les persones dependents que estiguin a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència del Govern de les Illes Balears o institució que en sigui competent.
Article 5. Règim de declaració i d'ingrés
1. De l'1 al 10 de cada mes, els Serveis Socials comunicaran als Serveis Econòmics el nombre de hores d'assistència i menjars corresponents a cada persona usuària.
2. La forma de cobrament del preu públic corresponent a les mensualitats serà la domiciliació bancària, per la qual cosa la família haurà de facilitar, en el moment de la signatura del contracte, el document SEPA, degudament signat, on aparegui el compte corrent de 24 dígits, d'acord amb la regulació SEPA que correspon a l'Estat espanyol, al qual s'han de carregar els rebuts domiciliats.
3. L'incompliment del pagament de les quotes en els terminis establerts amb aquesta finalitat podrà donar lloc al cessament de la prestació del servei per part del Departament de Serveis Socials d'aquest Ajuntament, sense perjudici de la tramitació dels corresponents expedients en via de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades.
4. Les dades requerides en poder d'altres administracions seran les següents:
● Declaració anual de l'IRPF o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària, corresponents al darrer exercici fiscal liquidat de tots els membres que formen part de la unitat econòmica de convivència, o autorització específica per poder consultar les dades en poder de l'Administració.
Article 6. Renda, capacitat econòmica i quota màxima
1. La capacitat econòmica de la persona beneficiària es determinarà en atenció a la seva renda, minorada amb les següents reduccions per manteniment de la llar i càrregues familiars: lloguer de l'habitatge habitual, crèdits hipotecaris de l'habitatge habitual, quotes de centre de dia i despeses en cuidadors/ores personals de suport.
2. Es consideren rendes de la persona beneficiària els ingressos derivats del treball i del capital, així com qualssevol altres substitutius d'aquests, d'acord amb la Llei de l'IRPF, afegint les pensions i prestacions socials exemptes a l'IRPF i excloent les quanties de les prestacions de naturalesa i finalitat anàlogues.
3. Els Serveis Socials hauran de comprovar, d'ofici i amb el consentiment previ de les persones interessades, les dades personals declarades per les persones sol·licitants de les prestacions regulades per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i, si escau, les dades identificadores, la residència, el parentiu, la situació de discapacitat o dependència, el patrimoni i els ingressos dels membres de la unitat econòmica de convivència, amb la finalitat de comprovar si es compleixen en tot moment les condicions necessàries per a la percepció de les prestacions i en la quantia legalment reconeguda.
4. L'ocultació o el falsejament en la quantia dels ingressos de la unitat econòmica de convivència podrà donar lloc al cessament de la prestació del servei, per part del Departament de Serveis Socials d'aquest Ajuntament, i a les conseqüències legals que pertoquin.
5. Per al càlcul de la capacitat econòmica personal, es tindran en compte els imports facilitats per les fonts abans esmentades i, en cas que no sigui possible obtenir dades d'aquestes fonts d'informació pública, es demanarà a la persona beneficiària que aporti els certificats d'ingressos pertinents.
6. La quota màxima representa l'import que la persona usuària pot satisfer pels serveis socials rebuts, d'acord amb la seva capacitat econòmica.
7. La renda es calcularà de la següent manera:
a. Per als membres de la unitat econòmica de convivència que hagin presentat declaració de l'IRPF, se sumarà la base imposable general a la base imposable de l'estalvi, excloent els saldos negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
b. Per als membres de la família que obtenguin ingressos propis però que no hagin presentat declaració de l'IRPF, que presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, se sumarà la base imposable general a la base imposable de l'estalvi, excloent els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
c. En els casos en què no es pugui determinar la renda, les persones sol·licitants facilitaran tota la informació necessària i requerida per l'Ajuntament, sense perjudici de les comprovacions que pugui fer l'Ajuntament.
Disposició addicional primera. Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les seves referències a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors
Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques, reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris que se'n derivi.
Disposició addicional segona. Interoperabilitat
Les persones beneficiàries dels serveis i/o activitats inclosos en aquesta ordenança tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Ajuntament de Maó o que hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració. L'Ajuntament consultarà o obtindrà aquests documents electrònicament, a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades, o altres sistemes electrònics habilitats amb aquesta finalitat, llevat que la persona interessada s'hi oposés.
Disposició final
La present Ordenança fiscal, aprovada provisionalment pel Ple de la corporació en sessió celebrada el 27 de maig de 2021 i que ha quedat definitivament aprovada en data 14 de juliol de 2021, entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i regirà fins a la seva modificació o derogació expresses.