Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 297432
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per mantenir el sector lacti davant la crisi provocada per la COVID-19 per a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació epidemiològica que ha generat una crisi sanitària a conseqüència de la COVID-19 a Espanya ha obligat a adoptar mesures de salut pública que han alterat la normalitat en el desenvolupament de les relacions socials, econòmiques i productives. A causa de la pandèmia de COVID-19 actual i de les àmplies restriccions en la circulació de persones que s'han imposat als estats membres, el sector de la llet i els productes lactis està experimentant pertorbacions econòmiques que causen dificultats financeres i problemes de liquiditat als agricultors.

El sector lleter té la consideració de sector estratègic a les Illes Balears, especialment a les illes de Menorca i Mallorca. Això és així tant per raons econòmiques com per raons socials i ambientals. Parlem d'un sector que articula un conjunt molt extens d'operadors econòmics, que inclou un total de 162 explotacions de llet o mixtes, 40 formatgeries artesanals, 12 formatgeries industrials i 34 maduradores d'un dels productes alimentaris més reconeguts i valorats de les Illes Balears, el formatge de Maó-Menorca. Es tracta d'un sector que agrupa 104 explotacions ramaderes orientades a la producció lletera i 82 indústries làcties, que no només generen prop de 800 llocs de treball directes i un valor afegit brut de prop de 70 milions d'euros a l'any, sinó que també configuren l'estructura social i les senyes culturals i d'identitat de Menorca.

La reducció de l'activitat, molt considerable en el cas de la restauració i el sector hoteler, ha provocat un desequilibri greu en el mercat. A més, el fet que la producció làctia no es pugui adaptar a aquesta nova situació amb la rapidesa necessària ha causat un desequilibri entre la producció i la demanda. Així, la comercialització en tones del formatge DOP Maó-Menorca ha disminuït en un 24% el 2020 i el valor de la producció comercialitzada ha caigut, igualment, un 24%. Aquesta caiguda és molt més acusada en la producció artesanal, en què els resultats reflecteixen una caiguda del 30%.

Aquest desequilibri produeix un increment accelerat de l'estoc emmagatzemat de tot tipus de productes lactis: llet, formatge, etc., que es quantifica al voltant de 200.000 litres de llet a la setmana. Però l'emmagatzematge de la producció lletera té un límit de capacitat, per caducitat del producte i per qualitat, que el sector per si sol no pot gestionar.

La situació s'ha fet extensible a tot Espanya i a la Unió Europea. La Comissió Europea reconeix una contracció general de la demanda i, per tant, un increment d'estoc generalitzat en el sector lleter europeu d'un 20% com a conseqüència del tancament del canal Horeca. Aquesta contracció dels mercats destinataris del formatge durant l'any 2020 és evident quan es contrasten les dades. Així, el mercat dels països tercers ha caigut un 41%, el mercat de la Unió Europea ha caigut un 11%, el mercat nacional s'ha reduït un 24% i el mercat de les Illes Balears s'ha reduït un 23% —en aquest darrer cas, la caiguda més pronunciada ha estat la del mercat a Menorca, que ha baixat un 33%.

Pel que fa a la llet líquida, després d'un any de pandèmia, les dades disponibles demostren que, tot i les dificultats econòmiques i la contracció de mercat, els operadors han mantingut el preu mitjà de la llet, que és pràcticament el mateix el març del 2021 que el març del 2020, ja que ha baixat molt lleugerament, de 0,319 €/l a 0,317 €/l. Sens dubte, i havent reduït el volum comercialitzat pel tancament del canal Horeca, la disminució del volum de llet total lliurat pels ramaders el març del 2021 en 815 tones respecte al març del 2020 ha contribuït a aquest equilibri.

Els territoris insulars pateixen una vulnerabilitat especial en els moments de crisi i els efectes de la COVID-19 que avui es veuen en el sector lacti europeu es van començar a sentir a les Balears dues setmanes després de l'inici de la crisi. La situació excepcional de les Illes Balears com a territori excepcional justifica, d'acord amb l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE), prendre mesures anticipades que ens permetin actuar amb més celeritat. En darrer cas, i si no s'aconsegueix gestionar adequadament aquests estocs abans que la crisi es propagui en el conjunt del sector lleter de la Unió Europea, els ramaders seran els més perjudicats. És per això que esdevé essencial ajudar el sector lacti per tal que sigui capaç de fer front a l'adversitat que ha provocat aquesta crisi.

El sector lacti està sotmès a les tensions constants de mercat, la qual cosa provoca una forta volatilitat dels preus. Aquestes circumstàncies impacten en el proveïment. El resultat és que el sector lacti és altament sensible a les circumstàncies econòmiques i de producció com les que vivim actualment amb la crisi de la COVID-19. Per això, en la seva regulació, és essencial la concertació del conjunt dels actors de la cadena de valor. Des de l'any 2007 s'han aprovat diverses normes europees i estatals que tenen per objecte millorar l'equilibri de la cadena de valor en el sector lacti i reforçar la posició negociadora dels productors. El Reial decret 95/2019, d'1 de març, regula el reconeixement de les organitzacions de productors de llet i de les organitzacions interprofessionals en el sector lacti i estableix les condicions de contractació. Aquest decret, actualment en vigor, regula l'obligatorietat de fer contractes per escrit en les transaccions que es duen a terme en el sector. El contracte en el sector lacti s'ha de considerar un element clau de cohesió i estabilització sectorial. Per això cal establir-ne l'obligatorietat, així com els requisits mínims que han de complir els contractes. Aquesta última circumstància es va veure enfortida per la publicació de l'Ordre APA/729/2019, de 19 de juny, per la qual s'homologa el contracte tipus de subministrament de llet crua de vaca, que regirà durant el període d'un any. Per tot això, la convocatòria d'aquesta línia d'ajuts, que té per objecte donar suport al sector lacti davant les circumstàncies de la COVID-19, es basa en tot moment en la seguretat dels operadors econòmics, que està garantida pel compliment dels contractes lactis.

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol per gestionar la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, entre altres mesures, es va establir la limitació de la llibertat de circulació de les persones, així com la contenció de part de l'activitat comercial.

Aquesta limitació en la lliure circulació de persones ha tingut un efecte immediat i directe sobre el sector turístic i de la restauració. Des del mes de març del 2020 fins al mes de maig del 2021, la paralització d'aquests dos sectors ha estat pràcticament del 100%, excepte en el període estival de l'any 2020, en el qual es van recuperar un 30% de les visites. El conjunt del sector lacti, tant de llet líquida com de transformats i de formatges, incloent-hi els acollits a la DOP Maó-Menorca, té el seu mercat principal al canal Horeca, del qual depèn el 70% de la comercialització. És per això que les mesures de suport al sector lacti s'han hagut de mantenir durant tota la pandèmia. Les característiques essencials de la producció lletera impedeixen paralitzar la producció de les explotacions ramaderes. Aquest factor, unit a la persistència continuada de la contracció del canal de comercialització, recomana publicar, per segon any consecutiu, una línia de suport al sector lleter que permeti incloure-hi tot el període de la pandèmia.

En data 20 de març del 2020 es va publicar al DOUE la Comunicació de la Comissió que regula el marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. En aquesta comunicació, la Comissió reconeix que el brot de COVID-19 és una emergència de salut pública greu per a la ciutadania i que suposa una gran pertorbació de les economies mundials de la Unió.

A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el Marc temporal nacional relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions del tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. Aquest marc nacional es va aprovar per la Decisió de la Comissió Europea de 2 d'abril de 2020 amb núm. SA.56851 (2020/N) i se'n va prorrogar la vigència posteriorment, amb la núm. SA.58778 (2020/N) i la núm. SA.59723 (2021/N).

L'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que les convocatòries corresponents podran especificar.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Atesa la naturalesa dels ajuts que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, per a l'any 2021, al sector lacti davant la crisi provocada per la COVID-19, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és participar en les despeses de la gestió de l'increment de l'estoc del sector boví de la llet i minimitzar-ne l'efecte sobre els ramaders productors durant el període comprès entre la data de la declaració de l'estat d'alarma, el 15 de març del 2020, i el 30 de setembre del 2021.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir d'acord amb el Marc temporal nacional relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions del tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, i d'acord amb el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, publicat al DOUE el 20 de març del 2020.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Finançament de la convocatòria

Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinquanta mil euros (50.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2021, amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària.

Tercer Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució:

a. Indústries i/o operadors del sector lacti de les Illes Balears que processin llet de vaca, tant si és pròpia com d'altres explotacions lleteres, incloent-hi qualsevol procés, des de l'elaboració de llet líquida fins a l'elaboració o la maduració de formatge i qualsevol altre producte lacti, i que duguin a terme qualsevol de les actuacions que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart.

Les indústries i/o operadors han d'estar registrats al sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) i complir el que estableixen els article 5 i 6 del Reial decret 319/2015, de 24 d'abril, sobre declaracions obligatòries que han d'efectuar primers compradors i productors de llet i productes lactis de vaca, ovella i cabra.

Les indústries que s'acullin a aquesta ajuda extraordinària han de complir els contractes lactis en vigor des de la data de publicació d'aquesta resolució fins al 30 de setembre del 2021, tant en el volum de recollida com en el preu pactat. En cas que els contractes finalitzin durant el període per dur a terme les actuacions, s'han de prorrogar i mantenir els seus efectes, com a mínim, fins al 30 de setembre del 2021.

La incorporació de nous proveïdors per part d'una indústria làctia que s'hagi produït per causes excepcionals durant el marc temporal de la crisi ha d'estar avalada pel contracte lacti preceptiu que es pot establir per al volum total o tan sols per a un percentatge de la llet produïda, o considerant dies concrets de recollida.

b. Titulars d'explotacions de boví de llet de les Illes Balears que com a conseqüència de la crisi de la COVID-19:

- Vegin reduït el preu de la llet per haver experimentat una reducció del que tenen pactat en el seu contracte de venda o acord cooperatiu de llet vigent respecte al que tenien pactat abans d'iniciar-se la crisi el 14 de març del 2020;

- i/o hagin reduït voluntàriament la producció o el processament de llet amb la intenció d'ajustar la producció a la demanda de mercat pel que fa a la producció que tenien abans d'iniciar-se la crisi el 14 de març del 2020 i que, com a conseqüència, se n'hagi reduït la renda agrària;

- i/o hagin transformat directament la llet en quallada per comercialitzar-la posteriorment a la indústria làctia, de manera que s'hagi reduït el volum de llet comercialitzada.

A més, no poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que a 31 de desembre del 2019 ja estaven en crisi, d'acord amb els termes que preveu l'article 2, punt 18, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE 187, de 26 de juny de 2014).

2. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de complir abans que finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds i s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

3. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució ni les persones, ni les entitats ni les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar sotmeses a les prohibicions establertes s'ha de fer de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 l'ha de fer d'ofici l'òrgan instructor del procediment, davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, mitjançant una consulta a la base de dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) i a la base de dades Lletra Q que es regula al Reial decret 217/2004, tret que la persona interessada manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, cal presentar la documentació corresponent.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució ni les empreses ni les entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els darrers tres anys per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables les despeses, fetes i pagades des del 15 de març del 2020 fins al 30 de setembre del 2021, que corresponguin als conceptes següents:

1.1 Increment de les despeses derivades de l'exercici de l'activitat de les indústries i dels operadors del sector lacti provocat per l'impacte de la crisi de la COVID-19:

a. Ocasionades per un augment en la quantitat de llet processada. Aquest increment de llet processada es pot deure a l'absorció d'estocs d'altres operadors, a l'absorció de llet procedent de productors als quals habitualment no es recull la llet o bé a l'increment de llet recollida procedent de productors amb els quals hi ha contractes de recollida estacionals o acords parcials que són conseqüència de la seva relació associativa i que estan concertats en el marc de la situació de crisi provocada per la COVID-19.

b. Ocasionades per la incorporació de nous processos industrials adoptats per tal de fer front a l'estoc emmagatzemat (adaptació a les noves circumstàncies).

c. Ocasionades per l' increment dels costos del procés industrial que són propis de l'operador o indústria I que han estat provocats de manera ocasional per la situació de la COVID-19.

Una mateixa indústria làctia pot presentar la seva sol·licitud d'ajuda acollint-se a una opció o a més d'una de les que recull aquest punt. Per a això, ha de demostrar amb claredat el volum de llet que es computa als efectes de les opcions a, b o c.

1.2 Despeses ordinàries del manteniment de l'explotació ramadera, relacionades amb l'objecte de la subvenció establert a l'apartat primer.

1.3 Despeses derivades de la conservació o transformació de la llet com a quallada pasteuritzada per comercialitzar-la posteriorment a la indústria o per l'operador lacti amb el qual tenen contracte de subministrament.

2. No són subvencionables les despeses que corresponguin a l'emmagatzematge privat de determinats formatges, ja que aquesta mena d'ajudes estan regulades pel Reglament delegat (UE) 2020/591 de la Comissió, de 30 d'abril de 2020, pel qual s'obre, amb caràcter temporal i excepcional, un règim d'ajuda a l'emmagatzematge privat de determinats formatges i es fixa per anticipat l'import de l'ajut.

3. No són subvencionables les despeses fetes i pagades entre el 15 de març del 2020 i el 31 de desembre del 2020 per les quals el sol·licitant ja va rebre una ajuda en la convocatòria aprovada per la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 21 de maig de 2020, per la qual es convoquen ajudes per mantenir el sector lacti davant la crisi provocada per la COVID-19, publicada al BOIB núm. 91, de 23 de maig.

Cinquè Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. L'import de l'ajuda és el següent:

- En el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.1.a de l'apartat quart d'aquesta resolució, del 90% de les despeses subvencionables fetes i degudament justificades.

- En el cas de les actuacions subvencionables que preveuen els punts 1.1.b i 1.1.c de l'apartat quart, del 70% de les despeses subvencionables fetes i degudament justificades.

- En el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart, del 100% de les despeses subvencionables fetes i degudament justificades.

- En el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.3 de l'apartat quart, del 100% de les despeses subvencionables fetes i degudament justificades.

En cap cas es poden superar els límits que preveuen els punts següents.

2. L'import màxim que pot percebre cada beneficiari és:

2.1 En el cas de les despeses que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució:

- Despeses de processament de quallada pasteuritzada: 0,1557 €/l.

- Despeses de processament de formatge en barra: 0,185 €/l.

- Despeses de transport: 0,04 €/l entre les illes, 0,07 €/l entre les illes i la Península, 0,02 €/l dins l'illa.

- Despeses pel diferencial entre el preu rebut per la indústria en cas de venda de la llet i el que paga la mateixa indústria al ramader: 0,07 €/l.

- Despeses de tractament tèrmic: 0,02 €/l.

- Despeses d'emmagatzematge i congelació: 0,07 €/kg.

- Increment de les despeses generals: 0,03 €/l.

2.2 En el cas de les despeses que assenyala el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta resolució, l'ajuda màxima és de:

- 0,07 €/l per als titulars d'explotacions de boví de llet de les Illes Balears que, com a conseqüència de la crisi de la COVID-19, vegin reduït el preu de la llet per haver experimentat una reducció del preu pactat al seu contracte de venda de llet vigent o

- en el cas de titulars d'explotacions de boví que hagin reduït voluntàriament la producció o el processament de llet amb la intenció d'ajustar la producció a la demanda de mercat, de 0,15 €/l de llet de menys que s'hagi produït i processat respecte al mateix període de l'any 2019.

2.3 En el cas de les despeses que assenyala el punt 1.3 de l'apartat quart d'aquesta resolució, l'ajuda màxima és de 0,1557 €/l per l'increment de les despeses del processament de quallada pasteuritzada.

3. De conformitat amb el que estableix el punt 22 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.a de l'apartat tercer d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar l'import d'1.800.000,00 € per empresa.

4. De conformitat amb el que estableix el punt 23 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.b de l'apartat tercer d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar els 225.000,00 € per empresa.

5. La comprovació de la llet entregada s'ha de fer comparant les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) del període subvencionat respecte al mateix període de l'any anterior. Per a les empreses que recullen llet, s'ha de comparar la diferència en el període comprès entre el 14 de març del 2020 i 30 de setembre del 2021, i per a les empreses de venda directa, la declaració que correspongui als anys 2020 i 2021.

Sisè Sol·licituds

1. El període de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba el 29 d'octubre del 2021.

2. Les persones que hi estiguin interessades i que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar, emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o a qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex 1 i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Acreditació de la representació en la qual actua qui signa la sol·licitud, si escau.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, una fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi una constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un i en què s'indiqui el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 2, que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

e. En el cas d'indústries i/o operadors del sector lacti, memòria explicativa sobre l'increment de les despeses derivades de l'exercici de l'activitat de les indústries i els operadors del sector lacti provocat per l'impacte de la crisi de la COVID-19 durant l'any 2020 i/o 2021:

- ocasionades per un augment en la quantitat de llet processada,

- ocasionades per la incorporació de nous processos industrials adoptats per tal de fer front a l'estoc emmagatzemat,

- ocasionades per un cost superior del procés industrial.

f. Documentació justificativa de les despeses fetes. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada quan es presentin:

f.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin les formalitats i els requisits que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

f.2 Nòmines pagades del personal laboral contractat.

f.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.

f.4 Justificació del pagament de la retenció a compte de l'IRPF del personal laboral o dels tècnics contractats.

f.5 Altres justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura han de quedar consignades les dades següents: la data de cobrament; la identificació del declarant del cobrament de la factura amb la indicació del nom, el NIF i la signatura, i el segell de l'empresa (aquest darrer és facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física).

3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet amb la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 2.500,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

g. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

h. Contractes de llet o acords cooperatius i factures d'entrega de llet, en el cas dels titulars d'explotacions que vegin reduït el preu de la llet per haver experimentat una reducció del que havien pactat al seu contracte de venda de llet vigent.

i. Factures dels productes obtinguts, en el cas de les actuacions assenyalades al punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

j. Llibres de control intern del període subvencionable i del mateix període corresponent al 2019, en el cas de titulars d'explotacions que han reduït voluntàriament la producció o el processament de llet amb la intenció d'ajustar la producció a la demanda de mercat.

3. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè pugui obtenir el DNI del representant, les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) i la base de dades Lletra Q o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, cal que presenti una declaració responsable que n'acrediti el compliment.

4. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no cal aportar-lo de nou i n'hi ha prou d'esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, s'ha de requerir a la persona interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de 10 dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i se li ha de comunicar que, si no ho fa, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, han de tenir preferència les sol·licituds que presentin els beneficiaris que es defineixen al punt 1.b de l'apartat tercer respecte a les que presentin els beneficiaris que es defineixen al punt 1.a del mateix apartat, i dins d'aquests dos grups tenen preferència els sol·licitants que no hagin rebut cap ajuda a l'empara de la convocatòria d'ajudes per mantenir el sector lacti davant la crisi provocada per la COVID-19, aprovada per la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 21 de maig de 2020, publicada al BOIB núm. 91, de 23 de maig.

3. En cas d'empat, s'ha de prorratejar l'import restant entre els sol·licitants que empatin.

Vuitè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears o la persona en qui delegui.

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca.

* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament s'ha de constituir si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits que s'exigeixen, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa acaba el 31 de desembre del 2021 i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Dotzè Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i amb el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superi el cost de l'activitat subvencionable.

Tretzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

 

Catorzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de juliol de 2021

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño