Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 297234
Ordre del conseller d’Educació i Formació Professional de 9 de juliol de 2021 de modificació de l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’ensenyament reglat no universitari, se n’estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l’exempció de l’avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana
Preàmbul
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix en l'article 36.1 que, en matèria d'ensenyament no universitari, correspon a la Comunitat Autònoma la formació i el perfeccionament del personal docent.
La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, determina en l'article 23.1 que els plans d'estudis de les escoles universitàries de formació del professorat i altres centres de formació, perfeccionament i especialització del professorat han de ser elaborats de manera que els alumnes d'aquests centres adquireixin la competència i la capacitació lingüístiques necessàries per impartir classes en català.
Així mateix, en l'article 23.3 de la mateixa Llei 3/1986 s'estableix que el professorat que no tengui un coneixement suficient de la llengua catalana ha de ser capacitat progressivament per mitjà dels corresponents cursos de reciclatge.
El Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, estableix en l'article 14 que el professorat que imparteix l'ensenyament dins l'àmbit de les Illes Balears ha de posseir el domini oral i escrit de les dues llengües oficials necessari en cada cas per a les funcions educatives i docents que ha de dur a terme, segons la normativa que reguli les titulacions i els plans de reciclatge i de formació del professorat.
El Decret 115/2001, de 14 de setembre, pel qual es regula l'exigència de coneixement de les llengües oficials al personal docent, determina en l'article 1.3 que la conselleria competent en matèria d'educació no universitària ha d'establir els requisits de capacitació lingüística per dur a terme activitats docents en llengua catalana, així com les titulacions mínimes per impartir les àrees i matèries relacionades amb la llengua catalana i la literatura.
D'ençà de l'aprovació d'aquest Decret i del desenvolupament de l'actual Pla de Formació Lingüística i Cultural FOLC, regulat per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural, es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana (BOIB núm. 38, de 27 de març de 2018), d'ara endavant Ordre FOLC, s'han produït noves situacions que requereixen noves respostes per resoldre algunes anomalies que presenta el sistema actual.
Entre altres aspectes, cal donar resposta al greuge comparatiu que es genera entre l'alumnat de la Universitat de les Illes Balears i els estudiants d'aquest territori que decideixen formar-se en una altra universitat. Si els plans d'estudis d'aquest darrer grup no incorporen continguts equivalents a la formació requerida per exercir la docència a la comunitat autònoma de les Illes Balears, aquests estudiants han de fer la formació específica per poder exercir la docència en aquesta comunitat, amb la qual cosa retarden un any la seva incorporació al mercat laboral.
Així mateix, la duplicitat de certificats de capacitació per exercir la docència a primària i a secundària genera dificultats als professors que, per mitjà de concurs oposició, passen del cos de mestres al cos de professors de secundària, o bé passen a impartir docència en una altra etapa, o bé combinen diverses etapes educatives. Per aquest motiu, és convenient eximir aquest professorat d'obtenir un segon certificat de capacitació.
D'altra banda, amb la finalitat d'ampliar l'oferta formativa, és necessari preveure altres espais formatius i centres autoritzats per organitzar la formació lingüística i cultural i les proves lliures.
A més a més, cal incorporar una disposició amb relació a la capacitació en llengua catalana per als estudis d'ensenyaments artístics superiors que s'imparteixen a les Illes Balears, pel fet que es tracta d'estudis superiors equivalents a estudis universitaris, i, per tant, no estan regulats per l'Ordre FOLC.
Finalment, cal assenyalar que, en el marc de les capacitacions lingüístiques del professorat, s'ha de vetlar i garantir l'ús no sexista del llenguatge i la promoció d'un llenguatge inclusiu que fomenti la visualització de les nines i les dones en el context de la tasca docent.
Així, una vegada transcorregut el temps adient per desplegar l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 esmentada i avaluar-ne la implementació, es fa necessari publicar-ne una modificació que, sense alterar el seu esperit respecte a l'acreditació de la formació lingüística i cultural, permeti recollir les propostes de millora derivades dels desajusts que s'han exposat.
De conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, és convenient simplificar l'acreditació de la capacitació lingüística als professors que canvien de cos o d'etapa educativa, així com facilitar als futurs docents l'obtenció d'aquesta acreditació. Així doncs, aquesta norma és d'interès general i resulta l'instrument més adient per regular la capacitació en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, que el professorat de l'àmbit no universitari ha de tenir per exercir la docència.
D'acord amb el principi de proporcionalitat, es mantenen els requisits per a la capacitació lingüística exigits segons l'etapa educativa en què s'exerceix la funció docent i no s'afegeixen noves obligacions, pel fet que la formació requerida pot estar inclosa en els estudis de formació inicial del professorat i que es disposa d'un ampli ventall de titulacions i certificacions equivalents.
Aquesta norma garanteix el principi de seguretat jurídica, atès que l'apartat 4 de l'article 23 de la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, especifica que l'Administració autonòmica ha de procurar que en la reglamentació de l'accés del professorat a la funció docent s'estableixi el sistema adequat per tal que tots els professors de nou ingrés posseeixin les competències lingüístiques pertinents. A més, també s'adequa al que estableix la Llei de 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pel que fa a les mesures de capacitació lingüística. Aquesta Ordre també és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic i amb les disposicions de l'Estat i de la Unió Europea.
En funció del principi de transparència, aquesta norma ha estat a disposició de les persones afectades al lloc web del Govern de les Illes Balears i s'ha sotmès a la consideració de la Universitat de les Illes Balears.
Així mateix, en el procediment de tramitació d'aquesta Ordre s'ha consultat la Mesa Sectorial d'Educació, la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de les Illes Balears i el Consell Escolar de les Illes Balears.
Per tot això, i per l'atribució conferida per la disposició final primera del Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Article primer
Addició de l'apartat 6 a l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018
S'afegeix un nou apartat, l'apartat 6, a l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, amb la redacció següent:
6.El personal docent que ja hagi obtingut el CCIP, o en el seu cas el CCS, i que canviï d'etapa en la qual exerceix la docència per un canvi de cos al qual pertany o per canvi d'adscripció d'etapa al centre, i el personal que imparteixi docència simultàniament en etapes educatives distintes, queden exempts d'obtenir el certificat vinculat a la nova etapa en què hagi d'impartir docència.
Article segon
Addició de l'apartat 5 a l'article 4 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018
S'afegeix un nou apartat, l'apartat 5, a l'article 4 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, amb la redacció següent:
5.També poden matricular-se als cursos o a les proves lliures per obtenir els certificats de capacitació els alumnes següents:
a)Els alumnes amb un nivell C1 de coneixements de llengua catalana que cursen el darrer curs del grau universitari que habilita per exercir la docència a educació infantil o primària.
b)Els alumnes que cursen el Màster Universitari de Formació del Professorat, el qual habilita per a l'exercici de la docència a educació secundària.
c)Els alumnes amb estudis de formació professional que cursen la formació pedagògica i didàctica equivalent, a efectes de docència, al Màster Universitari de Formació del Professorat.
Article tercer
Addició de l'apartat 4 a l'article 5 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018
S'afegeix un nou apartat, l'apartat 4, a l'article 5 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, amb la redacció següent:
4.La Conselleria d'Educació i Formació Professional podrà organitzar directament els cursos de formació del Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC) i convocar-ne les proves lliures mitjançant l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) o altres entitats i òrgans autoritzats de l'Administració educativa. Tal com preveu l'article 35 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte que la Universitat de les Illes Balears és la institució oficial consultiva per a tot el que es refereix a la llengua catalana.
Article quart
Modificació de l'apartat 1 de l'article 15 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018
L'apartat 1 de l'article 15 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, queda modificat de la manera següent:
1.La Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, que sempre que sigui possible ha de tenir una composició paritària, està integrada pels membres següents:
a)La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que la presideix.
b)El cap del Servei de Formació Homologada i Capacitació, o la persona en qui delegui.
c)La cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, que actua en qualitat de vicepresidenta i supleix la presidenta en cas d'absència.
d)Un funcionari o funcionària del Servei de Formació Homologada i Capacitació, que actua com a secretari.
e)Un funcionari o funcionària designat pel director general de Planificació, Ordenació i Centres.
f)Un funcionari o funcionària designat per la directora general de Personal Docent.
g)Un inspector o inspectora designat per la cap del Departament d'Inspecció Educativa.
h)Un representant o una representant designat pel cap del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de les Illes Balears.
i)Un funcionari o funcionària designat per la directora general de Política Lingüística.
j)Un representant de cadascuna de les organitzacions sindicals que formen part de la Mesa Sectorial d'Educació i un representant de cadascuna de les organitzacions sindicals que formen part de la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de les Illes Balears que no estiguin representades en cap de les juntes de personal docent de les Illes Balears. Aquestes persones podran assistir a les sessions de la Comissió, amb veu però sense vot.
Article cinquè
Addició d'una disposició addicional a l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018
S'afegeix una disposició addicional, la disposició addicional única, a l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana, amb la redacció següent:
Disposició addicional única
Règim aplicable als ensenyaments artístics superiors
El règim específic aplicable en matèria de capacitació en llengua catalana en la selecció del professorat d'ensenyaments artístics superiors és el que s'estableix en els reglaments d'organització i funcionament acadèmic d'aquests centres, si és el cas.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 9 de juliol de 2021
El conseller d'Educació i Formació Professional
Martí X. March Cerdà