Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 291524
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de suport al sector ramader davant la crisi provocada per la COVID-19, corresponents a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els mesos de març i abril és habitual a les Illes el consum majoritari d'oví, cabrits i porcelles i, per això, la producció principal dels ramaders estava orientada a cobrir aquesta gran demanda. Però, enguany, la crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha coincidit, per segon any consecutiu, amb aquestes dates i ha dificultat la sortida d'aquesta producció.

A més, la reducció de l'activitat, total en el cas de la restauració i el sector hoteler, també grans consumidors d'aquests productes, i amb perspectives d'allargar-se molt més enllà de la declaració de l'estat d'alarma, ha provocat, pel fet que la producció ramadera no es pot adaptar amb la rapidesa necessària a aquesta nova situació, un desequilibri entre la producció i la demanda.

A la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el cens d'ovelles a 1 de gener del 2021 ascendeix a 155.644 caps i el cens de cabrum a 3.368 caps. Això implica que representa en el primer cas l'1,42% del total i en el segon el 0,18%. D'acord amb aquesta situació, el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) estableix com a requisit per accedir als ajuts associats d'oví tenir un cens de femelles elegibles igual o superior a 15 a les illes de Mallorca i Menorca i 5 a les d'Eivissa i Formentera i, per accedir als ajuts associats per a explotacions de cabrum, s'estableix tenir un mínim de 5 femelles a totes les illes.

No obstant això, a causa del caràcter extraordinari d'aquest ajut que intenta donar suport de manera específica a les explotacions ramaderes que demostren uns mínims ingressos agraris i ramaders, es considera adequat com a llindar mínim per a explotacions d'oví per a Mallorca i Menorca 30 femelles reproductores, i 15 femelles reproductores per a Eivissa i Formentera. Per al caprí, s'estableix com a llindar mínim 15 femelles a totes les illes.

En data 20 de març del 2020 es va publicar al DOUE la Comunicació de la Comissió que regula el marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. En aquesta comunicació, la Comissió reconeix que el brot de COVID-19 és una emergència de salut pública greu per a la ciutadania i que suposa una gran pertorbació de les economies mundials de la Unió.

A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. Aquest marc nacional es va aprovar per Decisió de la Comissió Europea de 2 d'abril de 2020 amb núm. SA.56851 (2020/N) i posteriorment se'n va prorrogar la vigència, amb núm. SA.58778 (2020/N) i SA. 59723 (2021/N).

Com a conseqüència d'això, per atendre les necessitats i peculiaritats socioeconòmiques del sector agrari, alimentari i pesquer, es fa necessari promoure mecanismes d'ajuda a aquests sectors quan les circumstàncies així ho requereixen, i aquest és el cas, per contribuir al manteniment de la capacitat productiva del sector, tenint en compte les limitacions que s'han establert després de la declaració de l'estat d'alarma.

L'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que podran especificar les convocatòries corresponents.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, corresponent a l'any 2021, de suport al sector ramader d'oví, caprí i porcí, davant la crisi provocada per la COVID-19, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és la compensació als productors primaris i operadors del sector càrnic del sectors oví, caprí i porcí de les Illes Balears per la desviació del mercat ocasionada per les dificultats en la comercialització habitual dels seus productes com a conseqüència de les limitacions imposades pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, per qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per la COVID-19, i les pròrrogues successives.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir d'acord amb el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, i d'acord amb el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, publicat al DOUE el 20 de març del 2020.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon. Finançament de la convocatòria

Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinquanta mil euros (50.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2021, amb possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària.

Tercer. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució:

a. Titulars d'explotacions d'oví i/o caprí, de les Illes Balears, inscrites en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA) en el moment de realitzar l'actuació que assenyalen els punts 1.1 i 1.2 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria, i que compleixin algun dels requisits següents:

- Tenir, a 15 de març del 2021, un cens igual o superior a 30 femelles elegibles d'oví, en cas d'explotacions ramaderes de Mallorca i Menorca.

- Tenir, a 15 de març del 2021, un cens igual o superior a 15 femelles elegibles d'oví, en cas d'explotacions ramaderes d'Eivissa i Formentera.

- Tenir, a 15 de març del 2021, un cens igual o superior a 15 femelles elegibles de cabrum.

b. Titulars d'explotacions de porcí, de les Illes Balears, inscrites en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA) en el moment de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'ajuda i que realitzin l'actuació que assenyala el punt 1.3 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

c. Operadors (persona física o jurídica, incloses les agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, central o empresa conjunta de compres o vendes) que estiguin registrats en el Registre general sanitari d'empreses alimentàries i aliments (RGSEAA) per poder realitzar les actuacions que assenyalen els punts 1.4, 1.5 i/o 1.6 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria. O, en el cas en què el congelat i/o l'emmagatzematge es faci en instal·lacions de tercers, haurà de disposar d'un contracte de manipulació i/o conservació de producte entre el proveïdor del servei on s'ubiquen les instal·lacions d'emmagatzematge i l'empresa sol·licitant, propietària del producte, i el requisit del registre al RGSEAA l'haurà de complir l'empresa que ofereix el servei.

A més, no poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que a 31 de desembre del 2019 ja estaven en crisi, d'acord amb els termes que preveu l'article 2, punt 18, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE 187, de 26 de juny de 2014).

2. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de complir amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

3. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005 esmentat, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit es durà a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la farà d'ofici l'òrgan instructor del procediment, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, caldrà presentar la documentació corresponent.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart. Actuacions subvencionables

1. Constitueixen les actuacions subvencionables, per a la consecució dels objectius que preveu el punt 2 de l'apartar primer d'aquesta resolució, les següents:

1.1 Tenir ovins o caprins menors de 6 mesos, identificats i registrats correctament d'acord amb les disposicions del Reglament (CE) núm. 21/2004 del Consell, de 17 de desembre de 2003, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina i es modifica el Reglament (CE) núm. 1782/2003 i les directives 92/102/CEE i 64/432/CEE, i amb el Reial decret 685/2013, de 16 de setembre, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina que hagin sortit, entre el 15 de març i el 20 de setembre del 2021, ambdós inclosos, d'una explotació de les Illes Balears amb destinació a un escorxador de les Illes o a un centre de classificació o d'engreix situat a les Illes Balears.

1.2 Tenir ovins o caprins menors de 6 mesos, identificats i registrats correctament d'acord amb les disposicions del Reglament (CE) núm. 21/2004 del Consell, de 17 de desembre de 2003, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina i es modifica el Reglament (CE) núm. 1782/2003 i les directives 92/102/CEE i 64/432/CEE, i amb el Reial decret 685/2013, de 16 de setembre, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina que hagin entrat a un centre de classificació o d'engreix situat a les Illes Balears abans del 15 març del 2021 i que posteriorment hagin sortit amb destinació a un escorxador situat a les Illes Balears, entre el 15 de març i el 20 de setembre del 2021, ambdós inclosos.

1.3 Tenir porcins menors de 4 mesos, identificats i registrats correctament d'acord amb les disposicions de la Directiva 2008/71/CE del Consell, de 15 de juliol, relativa a la identificació i al registre de porcs, i amb el Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s'estableix i es regula el Registre general d'explotacions ramaderes, que hagin sortit d'una explotació de les Illes amb destinació a una altra explotació o un escorxador, de dins o fora de les Illes, entre el 15 de març i el 20 de setembre del 2021, ambdós inclosos.

1.4 Tenir ovins o caprins menors de 6 mesos, identificats i registrats correctament d'acord amb les disposicions del Reglament (CE) núm. 21/2004 del Consell, de 17 de desembre de 2003, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina i es modifica el Reglament (CE) núm. 1782/2003 i les directives 92/102/CEE i 64/432/CEE, i amb el Reial decret 685/2013, de 16 de setembre, pel qual s'estableix un sistema d'identificació i registre dels animals de les espècies ovina i caprina que hagin sortit d'una explotació o d'un centre de classificació o d'engreix, situats a les Illes Balears, amb destinació fora de les Illes Balears entre el 15 de març i el 20 de setembre del 2021, ambdós inclosos.

1.5 Congelació i emmagatzematge, per un període de 90 dies o de 120 dies, sent obligatori complir el mínim de dies marcats, de carn d'oví procedents del sacrifici d'animals que compleixen els requisits del punt 1.1 i 1.2 anterior. La congelació es podrà dur a terme a les mateixes instal·lacions de l'empresa o bé en instal·lacions de tercers.

1.6 Congelació de porcelles de porc negre (peces senceres) procedents del sacrifici d'animals que compleixen els requisits que assenyala el punt 1.3 anterior.

La congelació es podrà dur a terme a les instal·lacions de l'empresa o bé en instal·lacions de tercers.

Cinquè. Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. L'import de l'ajuda serà:

a. En el cas de les actuacions subvencionables 1.1, 1.2 i 1.3 de l'apartat quart: 6,00 € per animal.

b. En el cas de les actuacions subvencionables 1.4 de l'apartat quart: 5,00 € per animal.

c. En el cas de les actuacions subvencionables 1.5 de l'apartat quart:

- per la congelació: 1,40 €/kg.

- per període l'emmagatzematge de la carn congelada:

 de 90 dies: 0,27 €/kg

 de 120 dies: 0,36 €/kg

d. En el cas de les actuacions subvencionables 1.6 de l'apartat quart:

- per a la congelació de porcelles de porc negre (animals senceres) procedents del sacrifici d'animals, 10,00 €/unitat

2. L'import màxim que pot percebre cada beneficiari serà:

a. De conformitat amb el que estableix el punt 22 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els peticionaris de les actuacions que assenyalen els punts 1.5 i 1.6 de l'apartat quart d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar 1.800.000,00 € per empresa.

b. De conformitat amb el que estableix el punt 23 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els peticionaris de les actuacions que assenyalen els punts 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4 de l'apartat quart d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar els 225.000,00 € per empresa.

3. L'import mínim per sol·licitar l'ajuda és de 200,00 €.

Sisè. Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 29 d'octubre del 2021.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex 1 que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.

b. Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. Còpia de les guies de trasllat dels animals, per a les actuacions que assenyalen els punts 1.1 a 1.4 de l'apartat quart, o autorització per comprovar-les d'ofici.

e. En cas de centres d'engreix o de tipificació, llibre d'explotació.

f. Per als sol·licitants de les ajudes que preveu el punt 1.5 de l'apartat quart d'aquesta resolució:

- Memòria explicativa en què es detalli l'origen dels animals, la data de sacrifici, la data de congelació, la cambra on s'emmagatzema i la identificació dels lots.

- Registre d'entrades de productes entre el 15 de març i el 20 de setembre del 2021.

- Documents i registres de pesades del producte fresc que s'ha congelat i emmagatzemat.

- En el cas que el congelat i/o l'emmagatzematge es faci en instal·lacions de tercers, contracte de manipulació i/o conservació de producte entre el proveïdor del servei on s'ubiquen les instal·lacions d'emmagatzematge i l'empresa sol·licitant, propietària del producte.

- En el cas que el congelat i/o l'emmagatzematge es faci en instal·lacions de tercers, acreditació d'inscripció al Registre general sanitari d'empreses alimentàries i aliments.

Per a l'acció subvencionable del punt 1.6 de l'apartat quart:

- Memòria explicativa en què es detalli l'origen dels animals, la data de sacrifici i la data de congelació.

- Registre d'entrades de productes entre el 15 de març i el 20 de setembre del 2021.

4. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè en un termini de deu dies repari la falta o inclogui els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè. Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, tindran preferència les sol·licituds presentades pels beneficiaris que es detallen al punt 1.a i 1.b de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

3. D'acord amb això, es reduiran en primer lloc totes les sol·licituds corresponents a les despeses que preveu el punt 1.c de l'apartat tercer, en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari. En cas que la reducció no sigui suficient, es classificaran les sol·licituds del grup 1.a i 1.b amb els criteris següents:

1r. Agricultors menors de 41 anys a la data de finalització del termini de sol·licituds i/o dones.

2n. Explotacions amb una productivitat igual o superior a 0,8 mens/ovella i any i/o cabrits/cabra i any, calculat entre l'1 de juny de 2019 i el 31 de maig de 2020. Aquest criteri només s'aplicarà a les sol·licituds per les actuacions 1.1 i 1.2. Per a les sol·licituds per les actuacions 1.3, el criteri preferent serà que l'explotació sigui de raça de porc negre de Mallorca.

3r. Animals comercialitzats a través d'una cooperativa.

Vuitè. Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui:

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca.

* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i com a mínim de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè. Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, emetrà un informe en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè. Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè. Justificació i pagament de les ajudes

1. Amb caràcter general, el pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

2. En el cas de la mesura 1.5, que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució, el pagament s'efectuarà un cop hagi finalitzat el període d'emmagatzematge i s'hagi sol·licitat el pagament, com a màxim 30 dies després de la finalització del termini d'emmagatzematge, d'acord amb el model de l'annex 2, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954), juntament amb la documentació següent:

- Registre de sortides de productes

Dotzè. Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superin els límits a què es refereix l'apartat cinquè.

Tretzè. Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa de vigent d'aplicació.

Catorzè. Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de juliol de 2021

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño