Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 294861
Resolució del Conseller de Mobilitat i Habitatge, a proposta del director general d’Habitatge i Arquitectura, per la qual s’ordena la publicació dels models de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals per a l'agilització administrativa en el marc que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d’habitatge

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 12 de juliol de 2021, el director general de Mobilitat i Habitatge ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. Per Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, el Consell de Govern de les Illes Balears va preveure a la disposició addicional cinquena la possible col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa en els termes que es transcriuen literalment:

Disposició addicional cinquena

Col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa

1. Els ajuntaments poden exercir les funcions en matèria urbanística a què es refereix aquest precepte mitjançant la col·laboració dels diferents col·legis professionals, amb relació a les competències específiques que els col·legiats ostentin, d'acord amb la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació, i la resta de la normativa d'aplicació, i sens perjudici de l'actuació i de la competència municipal relatives a l'emissió dels informes tècnics i jurídics de legalitat urbanística.

2. La col·laboració dels col·legis professionals té la consideració de control col·legial de qualitat sobre el compliment dels requisits bàsics de l'edificació. Els col·legis professionals poden desenvolupar les tasques següents:

a) Verificar els requisits d'integritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes i la documentació corresponents a la llicència urbanística o comunicació prèvia, exigits per la normativa aplicable.

b) Acreditar que els projectes i la documentació tècnica compleixen les previsions i la normativa aplicable, en matèria d'accessibilitat, habitabilitat, seguretat i ús de l'edifici, seguretat estructural, seguretat en cas d'incendi, eficiència energètica, protecció davant del renou, salubritat i qualsevol altra norma de caràcter tècnic de compliment obligat.

c) Emetre els informes sobre l'adequació de les obres a la llicència atorgada durant el procés d'execució d'aquestes o a la comunicació prèvia.

d) Emetre l'informe tècnic de conformitat de les obres executades a l'efecte de la llicència d'ocupació o de primera utilització, o a la comunicació prèvia.

3. En cap cas els col·legis professionals no poden assumir la funció pública de verificació del compliment de la legislació territorial ni del planejament urbanístic a què se sotmet l'actuació concreta. No obstant això, a través del conveni corresponent se'ls pot encarregar la col·laboració en matèria urbanística perquè elaborin informes de caràcter no vinculant sobre la concordança o discrepància d'actuacions concretes respecte de la normativa urbanística, sense que aquesta col·laboració pugui substituir la comprovació per l'administració competent del compliment de la normativa territorial ni del planejament urbanístic a què se sotmeti l'actuació concreta.

4. La col·laboració amb els col·legis professionals en cap cas no implica que les administracions públiques deixin de complir les funcions que tenen encomanades legalment, com a requisits legals previs, per a l'adopció dels actes administratius en què es materialitzen les llicències urbanístiques o les comprovacions pertinents de la legalitat urbanística de les activitats subjectes al règim de comunicació prèvia. No és funció dels col·legis professionals validar que la documentació tècnica presentada es correspon amb el règim d'intervenció (autorització, llicència o comunicació prèvia) aplicable a l'obra, edificació o ús del sòl de què es tracti.

5. La signatura dels convenis prevists en aquesta disposició addicional comporta necessàriament l'obligatorietat que els col·legiats que materialitzin la col·laboració garanteixin el compliment dels requisits d'imparcialitat, independència i confidencialitat i de no incórrer en una situació d'incompatibilitat per al desenvolupament de la col·laboració, per a la qual cosa han de subscriure una declaració responsable.

6. Els col·legis professionals poden també col·laborar amb l'Administració de la Comunitat Autònoma i amb els consells insulars per a un millor compliment de les funcions públiques i en l'àmbit de les seves competències respectives, sens perjudici de l'obligació de les administracions públiques de complir les funcions que tenen encomanades legalment o de realitzar les activitats materials i tècniques que els són pròpies.

7. En el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei s'ha de publicar un model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals.

Aquesta possible col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa fou prevista en els mateixos termes en la disposició addicional segona de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

2. Prèvia petició del Director General, els serveis tècnics de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge han redactat els següents models de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals per a l'agilització administrativa en el marc que preveu a la citada disposició addicional cinquena:

— Model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa (ajuntaments), que s'incorpora com a annex 1.

— Model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa que preveu l'apartat sisè de la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge (Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / consells insulars), que s'incorpora com a annex 2.

3. En compliment del mandat que estableix l'apartat setè de la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, escau publicar els models de conveni que poden servir per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals.

Fonaments de dret

1. El Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge (BOIB núm. 28, de 5 de març de 2020).

2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 180, de 20 d'octubre de 2020).

3. Cal constatar que els models que es publiquen no tenen cap validesa ni efectes jurídics i, per tant, les parts que els vulguin subscriure no queden vinculades pels citats models i poden modificar el seu contingut. Tampoc queden exonerades les parts conveniants del compliment en tot cas de l'ordenament jurídic vigent.

Per tot això, es formula la següent

Proposta de resolució

Propòs al conseller de Mobilitat i Habitatge que dicti una resolució en els termes següents:

1. En compliment del mandat que estableix l'apartat setè de la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els models de conveni següents per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals per a l'agilització administrativa en el marc que preveu la disposició addicional cinquena esmentada:

— Model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa (ajuntaments), que s'incorpora com a annex 1.

— Model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa que preveu l'apartat sisè de la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge (Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / consells insulars), que s'incorpora com a annex 2.

2. Constatar que els models que es publiquen no tenen cap validesa ni efectes jurídics i, per tant, no vinculen les parts que els vulguin subscriure ni les exonera del compliment en tot cas de l'ordenament jurídic vigent.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

 

Palma, 13 de juliol de 2021

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Josep Marí i Ribas

 

ANNEX 1

Model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa (ajuntaments)

Nota prèvia: aquest document és un model que no té cap validesa ni efectes jurídics i es publica en compliment del mandat legal que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge. El model no vincula les parts que el vulguin subscriure ni les exonera del compliment en tot cas de l'ordenament jurídic vigent, en especial de les normes de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que regulen les condicions i la tramitació per a l'aprovació dels convenis, i la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, si fos aplicable.

Conveni de col·laboració entre el Col·legi Professional de _____ i l'Ajuntament de _________ per a l'agilització administrativa en el marc que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge

Parts

________ , batle/batlessa de l'Ajuntament de _______, que actua en nom i representació d'aquesta institució, en virtut del nomenament efectuat en la sessió constitutiva de la corporació de ______de ____ de _____ amb la potestat reconeguda per l'apartat b) de l'article 21.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. Actua en l'exercici de la competència en matèria de ___.

________, president/presidenta del Col·legi Professional de ________ , amb NIF ______, que actua en nom i representació d'aquesta corporació, en virtut del nomenament de ___ de ____ de _____ , amb la potestat reconeguda per l'article _____ dels Estatuts / l'Acord de la Junta de Govern (o òrgan competent) de __ de ____ de 202__. Actua en l'exercici de la competència en matèria de ___

Antecedents

1. La disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, preveu que els ajuntaments poden exercir determinades funcions en matèria urbanística mitjançant la col·laboració dels diferents col·legis professionals, amb relació a les competències específiques que els col·legiats ostentin, d'acord amb la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació, i la resta de la normativa d'aplicació, sens perjudici de l'actuació i de la competència municipal relatives a l'emissió dels informes tècnics i jurídics de legalitat urbanística.

2. L'Ajuntament de _______ té interès a col·laborar amb el Col·legi Professional de ____ per a l'agilització administrativa dels expedients de sol·licitud de llicències i presentació de comunicacions prèvies en matèria urbanística, amb l'objectiu d'evitar demores en la tramitació.

3. El Col·legi Professional de ______ és una corporació de dret públic amb capacitat d'obrar plena, de conformitat amb l'article ___ dels seus Estatuts, i els seus col·legiats disposen de les habilitacions i competència legal necessàries per materialitzar la col·laboració descrita en l'apartat 1 anterior, atesa la titulació de _______ (explicau el perfil tècnic i l'interès a col·laborar amb l'Ajuntament de ____ ), per la qual cosa ha d'abstenir-se d'informar o revisar els projectes o documentació tècnica sobre els quals els col·legiats no ostentin la competència legal per redactar-los.

4. Ambdues parts tenen interès a col·laborar per tal d'aconseguir una major agilitat administrativa en les funcions que l'Ajuntament de _____ té encomanades en matèria d'urbanisme i el conveni que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020 és un instrument adequat per assolir aquest objectiu comú.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

 

Clàusules

Primera

Objecte

1. Aquest conveni té per objecte establir el marc per a la col·laboració que el Col·legi Professional ______________ ha de prestar a l'Ajuntament de _______ , mitjançant els col·legiats que designi a l'efecte, per al control col·legial de qualitat sobre el compliment dels requisits bàsics de l'edificació.

2. La col·laboració del Col·legi Professional en cap cas no implica que l'Ajuntament de _________________ deixi de complir les funcions que té encomanades legalment, com a requisits legals previs, per adoptar els actes administratius en què es materialitzen les llicències urbanístiques o les comprovacions pertinents de la legalitat urbanística de les activitats subjectes al règim de comunicació prèvia, funcions que corresponen als òrgans competents de l'Administració municipal.

3. L'actuació dels col·legiats del Col·legi Professional que signa aquest conveni, en el desenvolupament de les tasques que se li encomanin, no substitueix l'actuació o la competència municipal relatives a l'emissió dels informes tècnics i jurídics de legalitat urbanística.

Segona

Obligacions de les parts

1. Les parts es comprometen a treballar conjuntament, amb eficàcia i lleialtat institucional, i de forma coordinada, per aconseguir l'objectiu d'agilitzar la tramitació administrativa dels expedients de ________ i s'obliguen a posar en comú els mitjans personals, materials o altre tipus de recursos necessaris perquè l'òrgan competent pugui resoldre els procediments mitjançant l'adopció dels actes administratius corresponents com més aviat millor, sempre des del respecte de la normativa vigent.

2. El Col·legi Professional _________ es compromet a prestar col·laboració a l'Ajuntament de ________ mitjançant els professionals col·legiats que designi a l'efecte, i amb requeriment previ del batle/batlessa, per desenvolupar les tasques següents:

— Verificar els requisits d'integritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes i la documentació corresponents a la llicència urbanística o comunicació prèvia, exigits per la normativa aplicable.

— Acreditar que els projectes i la documentació tècnica compleixen les previsions i la normativa aplicable, en matèria d'accessibilitat, habitabilitat, seguretat i ús de l'edifici, seguretat estructural, seguretat en cas d'incendi, eficiència energètica, protecció davant el renou, salubritat i qualsevol altra norma de caràcter tècnic de compliment obligat.

— Emetre els informes sobre l'adequació de les obres a la llicència atorgada durant el procés d'execució d'aquestes o a la comunicació prèvia.

— Emetre l'informe tècnic de conformitat de les obres executades a l'efecte de la llicència d'ocupació o de primera utilització, o de la comunicació prèvia.

— Emetre informes de caràcter no vinculant sobre la concordança o la discrepància d'actuacions concretes respecte a la normativa urbanística, sense que aquesta col·laboració pugui substituir la comprovació per l'Administració competent del compliment de la normativa territorial ni del planejament urbanístic al fet que se sotmeti l'actuació concreta.

— Altres (especificau-los).

3. Sens perjudici de les obligacions de col·laboració assumides pel Col·legi Professional ____, conforme estableix la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, són funcions dels òrgans competents de l'Administració municipal les següents, respecte de les quals l'Ajuntament de _____ es compromet a exercir de manera àgil i eficient:

a) La validació que la documentació tècnica presentada es correspon amb el règim d'intervenció (autorització, llicència o comunicació prèvia) aplicable a l'obra, l'edificació o l'ús del sòl de què es tracti.

b) L'exercici de la funció pública de verificació del compliment de la legislació territorial o del planejament urbanístic al fet que se sotmet l'actuació concreta i, en general, qualsevol de les funcions que té encomanades legalment, com a requisits legals previs, per adoptar els actes administratius en què es materialitzen les llicències urbanístiques o les comprovacions pertinents de la legalitat urbanística de les activitats subjectes al règim de comunicació prèvia.

 

Tercera

Forma de prestació de la col·laboració del Col·legi Professional de_______

1. (Definiu com s'ha de fer efectiva la col·laboració. Per exemple, si s'assigna un professional determinat per a tots els expedients o si cada expedient ha de tenir un professional assignat, la manera en què s'han de sol·licitar les col·laboracions concretes respecte de cada expedient, els terminis i la forma de lliurament dels informes i els documents que ha de fer el col·legiat, i la resta de pactes que concretin la col·laboració).

2. Abans d'iniciar les tasques assignades, el Col·legi Professional de ____ ha d'exigir que els col·legiats que materialitzin la col·laboració subscriguin declaracions responsables:

a) Per garantir el compliment dels requisits d'imparcialitat, independència i confidencialitat.

b) De no incórrer en una situació d'incompatibilitat per al desenvolupament de la col·laboració.

c) Per garantir el compliment de la normativa de protecció de dades de caràcter personal vigent en cada moment.

3. En tot cas, són aplicables les prescripcions següents:

a) Els col·legiats designats per materialitzar la col·laboració no poden estar vinculats a cap activitat que pugui entrar en conflicte o comprometi la independència de judici respecte de les actuacions de verificació o control.

b) Els col·legiats designats per materialitzar la col·laboració han d'estar lliures de pressió comercial, financera o d'altre tipus que pugui afectar la imparcialitat del seu judici. A aquest efecte, el col·legi professional ha d'aplicar procediments interns per assegurar que les persones o organitzacions externes no puguin influenciar el resultat de les actuacions duites a terme.

c) Els col·legiats designats per materialitzar no poden exercir les funcions de verificació o control en una actuació en la qual hagin estat implicats per raó de la seva professió en els dos anys anteriors. A aquest efecte, les entitats col·laboradores han de valorar i documentar les accions que s'han de prendre en la designació de col·legiats que s'hagin dedicat prèviament a activitats incompatibles.

d) Els col·legiats designats per materialitzar no poden tenir una vinculació personal o de parentesc fins al segon grau o ser cònjuges o estar vinculats per relació anàloga de convivència afectiva amb persones que siguin titulars, sòcies o personal directiu d'empreses que duguin a terme activitats de projecció, fabricació, proveïdores, instal·ladores, subministradores, compradores, propietàries, usuàries, mantenidores, consultores o directores de les obres per controlar o verificar. En cas de produir-se alguna d'aquestes circumstàncies, han d'inhibir-se de dur a terme qualsevol actuació de verificació o control urbanístic de les obres relacionada amb aquestes empreses.

 

Quarta

Compromisos econòmics

(La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, exigeix indicar les obligacions i compromisos econòmics de cada part, si n'hi ha, i les conseqüències derivades de no complir-los. Si té un cost econòmic cal indicar qui i com es paga, i donar compliment a les normes reguladores dels compromisos econòmics corresponents).

Cinquena

Durada i vigència del conveni

El conveni té una durada de ____________ (màxim quatre anys). Això no obstant, els seus efectes s'extingeixen:

— Per acord mutu de totes les parts signatàries.

— Pel compliment total de l'objecte del conveni, si així ho ratifica la Comissió de Seguiment.

— Pel transcurs del termini de vigència sense que se n'hagi acordat la pròrroga.

— Per l'incompliment de les obligacions i compromisos essencials assumits per part d'alguna de les parts signants. En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar a la Comissió de Seguiment del conveni i a les altres parts signants.

— Per la decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

— Per la impossibilitat sobrevinguda legal o material de poder dur a terme l'objecte del conveni.

— Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista legalment.

Sens perjudici de l'anterior, el conveni es pot prorrogar per acord exprés de les parts signants adoptat amb caràcter previ a l'acabament del termini inicial de vigència i fins a un màxim de _____(màxim quatre anys més).

Sisena

Règim de modificació del conveni

De conformitat amb el que estableix l'article 49.g) de la Llei 40/2015 la modificació del contingut dels acords aconseguits requereix l'acord unànime dels signants.

Setena

Causes de resolució

Són causa de resolució d'aquest conveni, a més de l'incompliment per qualsevol de les parts d'alguna de les obligacions i compromisos essencials resultants d'aquest document, la concurrència d'alguna de les causes que preveu l'article 51.2 de la Llei 40/2015.

Pel que fa als efectes de la resolució del conveni, s'ha d'ajustar a allò que preveu l'article 52 de la Llei 40/2015.

Vuitena

Comissió de Seguiment

Amb la finalitat de fer el seguiment de les actuacions concretes, com també de dur a terme la coordinació entre les parts, s'ha de constituir la Comissió de Seguiment del Conveni, integrada per _________.

Són funcions d'aquesta Comissió:

a) Les de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i dels compromisos adquirits per les parts.

b) Les de resolució dels problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se respecte del conveni.

 

Novena

Naturalesa jurídica i resolució de conflictes

Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i es regeix pel que disposa la Llei 40/2015 i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.

La resolució de conflictes i totes les qüestions que sorgeixin amb relació al conveni s'han de resoldre en el si de la Comissió de Seguiment. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la llei.

Desena

Publicació i registre

La formalització del conveni, així com l'extinció, s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A més, ha d'estar disponible en el Registre de convenis de l'Ajuntament.

Com a mostra de conformitat, signam aquest conveni en dos exemplars.

______, __ de ___ de 20___

Per l'Ajuntament de ____                                                                                 Pel Col·legi Professional de _____

 

ANNEX 2

Model de conveni per instrumentar la col·laboració dels col·legis professionals en l'agilitació administrativa (Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears/consells insulars)

Nota prèvia: aquest document és un model que no té cap validesa ni efectes jurídics i es publica en compliment del mandat legal que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge. El model no vincula les parts que el vulguin subscriure ni les exonera del compliment en tot cas de l'ordenament jurídic vigent, en especial de les normes de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que regulen les condicions i la tramitació per a l'aprovació dels convenis, i la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, si fos aplicable.

Conveni de col·laboració entre el Col·legi Professional de _____ i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears/el Consell Insular de _________ per a l'agilització administrativa en el marc que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge

Parts

________ , de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears/ el Consell Insular de _______, que actua en nom i representació d'aquesta institució, en virtut del nomenament efectuat en la sessió constitutiva de la corporació de ______de ____ de _____ amb la potestat reconeguda per l'article ____ de la Llei _/____, de _____. Actua en l'exercici de la competència en matèria de ___.

________, president/presidenta del Col·legi Professional de ________ , amb NIF ______, que actua en nom i representació d'aquesta corporació, en virtut del nomenament de ___ de ____ de _____ , amb la potestat reconeguda per l'article _____ dels Estatuts / l'Acord de la Junta de Govern (o òrgan competent) de __ de ____ de 202__. Actua en l'exercici de la competència en matèria de ___

 

Antecedents

1. La disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, preveu en l'apartat sisè que els col·legis professionals poden col·laborar amb l'Administració de la Comunitat Autònoma i amb els consells insulars per a un millor compliment de les funcions públiques i en l'àmbit de les seves competències respectives, sens perjudici de l'obligació de les administracions públiques de complir les funcions que tenen encomanades legalment o de dur a terme les activitats materials i tècniques que els són pròpies.

2. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / el Consell Insular de _____ té interès a col·laborar amb el Col·legi Professional de ____ per a un millor compliment de les seves funcions públiques en l'àmbit de les competències en matèria de _________, amb la finalitat d'aconseguir l'agilització administrativa necessària per evitar demores en la tramitació i resolució dels expedients corresponents.

3. El Col·legi Professional de ______ és una corporació de dret públic amb capacitat d'obrar plena, de conformitat amb l'article ___ dels seus Estatuts, i els seus col·legiats disposen de les habilitacions i competència legal necessàries per materialitzar la col·laboració descrita en l'apartat 1 anterior, atesa la titulació de _______ (explicau el perfil tècnic i l'interès a col·laborar amb ____ ), per la qual cosa ha d'abstenir-se d'informar o revisar els projectes o documentació tècnica sobre els quals els col·legiats no ostentin la competència legal per redactar-los.

4. Ambdues parts tenen interès a col·laborar per tal d'aconseguir una major agilitat administrativa en les funcions que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / el Consell Insular de _____ té encomanades en matèria de _____________ i el conveni que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 3/2020 és un instrument adequat per assolir aquest objectiu comú.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

Primera

Objecte

1. Aquest conveni té per objecte establir el marc per a la col·laboració que el Col·legi Professional de ______________ ha de prestar a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / el Consell Insular de _____, mitjançant els col·legiats que designi a l'efecte, per a_________________.

2. La col·laboració del Col·legi Professional en cap cas no implica que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / el Consell Insular de _______ deixi de complir les funcions que té encomanades legalment, o de dur a terme les activitats materials i tècniques que els són pròpies, com a requisits legals previs, per adoptar els actes administratius pertinents.

3. L'actuació dels col·legiats del Col·legi Professional que signa aquest conveni, en el desenvolupament de les tasques que se li encomanin, no substitueix l'actuació o la competència de l'Administració relatives a l'emissió dels informes tècnics i jurídics que són necessaris per adoptar les resolucions o actes administratius que pertoquin en la tramitació dels expedients.

Segona

Obligacions de les parts

1. Les parts es comprometen a treballar conjuntament, amb eficàcia i lleialtat institucional, i de forma coordinada, per aconseguir l'objectiu d'agilitzar la tramitació administrativa dels expedients de ________ i s'obliguen a posar en comú els mitjans personals, materials o altre tipus de recursos necessaris perquè l'òrgan competent pugui resoldre els procediments mitjançant l'adopció dels actes administratius corresponents com més aviat millor, sempre des del respecte de la normativa vigent.

2. El Col·legi Professional _________ es compromet a prestar col·laboració a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears / el Consell Insular de ________, mitjançant els professionals col·legiats que designi a l'efecte, i amb requeriment previ de _____________, per desenvolupar les tasques següents:

— Altres (especificau-les).

3. Sens perjudici de les obligacions de col·laboració assumides pel Col·legi Professional de ____ són funcions dels òrgans competents de l'Administració autonòmica/insular les següents, respecte de les quals l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears/ el Consell Insular de _____ es compromet a exercir de manera àgil i eficient:

 

Tercera

Forma de prestació de la col·laboració del Col·legi Professional de_______

1. (Definiu com s'ha de fer efectiva la col·laboració. Per exemple, si s'assigna un professional determinat per a tots els expedients o si cada expedient ha de tenir un professional assignat, la manera en què s'han de sol·licitar les col·laboracions concretes respecte de cada expedient, els terminis i la forma de lliurament dels informes i els documents que ha de fer el col·legiat, i la resta de pactes que concretin la col·laboració).

2. Abans d'iniciar les tasques assignades, el Col·legi Professional de ____ ha d'exigir que els col·legiats que materialitzin la col·laboració subscriguin declaracions responsables:

a) Per garantir el compliment dels requisits d'imparcialitat, independència i confidencialitat.

b) De no incórrer en una situació d'incompatibilitat per al desenvolupament de la col·laboració.

c) Per garantir el compliment de la normativa de protecció de dades de caràcter personal vigent en cada moment.

3. En tot cas, són aplicables les prescripcions següents:

a) Els col·legiats designats per materialitzar la col·laboració no poden estar vinculats a cap activitat que pugui entrar en conflicte o comprometi la independència de judici respecte de les actuacions de verificació o control.

b) Els col·legiats designats per materialitzar la col·laboració han d'estar lliures de pressió comercial, financera o d'altre tipus que pugui afectar la imparcialitat del seu judici. A aquest efecte, el col·legi professional ha d'aplicar procediments interns per assegurar que les persones o organitzacions externes no puguin influenciar el resultat de les actuacions duites a terme.

c) Els col·legiats designats per materialitzar no poden exercir les funcions de verificació o control en una actuació en la qual hagin estat implicats per raó de la seva professió en els dos anys anteriors. A aquest efecte, les entitats col·laboradores han de valorar i documentar les accions que s'han de prendre en la designació de col·legiats que s'hagin dedicat prèviament a activitats incompatibles.

d) Els col·legiats designats per materialitzar no poden tenir una vinculació personal o de parentesc fins al segon grau o ser cònjuges o estar vinculats per relació anàloga de convivència afectiva amb persones que siguin titulars, sòcies o personal directiu d'empreses que duguin a terme activitats de projecció, fabricació, proveïdores, instal·ladores, subministradores, compradores, propietàries, usuàries, mantenidores, consultores o directores de les obres per controlar o verificar. En cas de produir-se alguna d'aquestes circumstàncies, han d'inhibir-se de dur a terme qualsevol actuació de verificació o control urbanístic de les obres relacionada amb aquestes empreses.

 

Quarta

Compromisos econòmics

(La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, exigeix indicar les obligacions i compromisos econòmics de cada part, si n'hi ha, i les conseqüències derivades de no complir-los. Si té un cost econòmic cal indicar qui i com es paga, i donar compliment a les normes reguladores dels compromisos econòmics corresponents).

Cinquena

Durada i vigència del conveni

El conveni té una durada de ____________ (màxim quatre anys). Això no obstant, els seus efectes s'extingeixen:

— Per acord mutu de totes les parts signatàries.

— Pel compliment total de l'objecte del conveni, si així ho ratifica la Comissió de Seguiment.

— Pel transcurs del termini de vigència sense que se n'hagi acordat la pròrroga.

— Per l'incompliment de les obligacions i compromisos essencials assumits per part d'alguna de les parts signants. En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar a la Comissió de Seguiment del conveni i a les altres parts signants.

— Per la decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

— Per la impossibilitat sobrevinguda legal o material de poder dur a terme l'objecte del conveni.

— Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista legalment.

Sens perjudici de l'anterior, el conveni es pot prorrogar per acord exprés de les parts signants adoptat amb caràcter previ a l'acabament del termini inicial de vigència i fins a un màxim de _____(màxim quatre anys més).

 

​​​​​​​Sisena

Règim de modificació del conveni

De conformitat amb el que estableix l'article 49.g) de la Llei 40/2015 la modificació del contingut dels acords aconseguits requereix l'acord unànime dels signants.

Setena

Causes de resolució

Són causa de resolució d'aquest conveni, a més de l'incompliment per qualsevol de les parts d'alguna de les obligacions i compromisos essencials resultants d'aquest document, la concurrència d'alguna de les causes que preveu l'article 51.2 de la Llei 40/2015.

Pel que fa als efectes de la resolució del conveni, s'ha d'ajustar a allò que preveu l'article 52 de la Llei 40/2015.

Vuitena

Comissió de Seguiment

Amb la finalitat de fer el seguiment de les actuacions concretes, com també de dur a terme la coordinació entre les parts, s'ha de constituir la Comissió de Seguiment del Conveni, integrada per _________.

Són funcions d'aquesta Comissió:

a) Les de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i dels compromisos adquirits per les parts.

b) Les de resolució dels problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se respecte del conveni.

 

Novena

Naturalesa jurídica i resolució de conflictes

Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i es regeix pel que disposa la Llei 40/2015 i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.

La resolució de conflictes i totes les qüestions que sorgeixin amb relació al conveni s'han de resoldre en el si de la Comissió de Seguiment. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la llei.

Desena

Publicació i registre

La formalització del conveni, així com l'extinció, s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A més, ha d'estar disponible en el Registre de convenis de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears/el Consell Insular de __________.

Com a mostra de conformitat, signam aquest conveni en dos exemplars.

______, __ de ___ de 20___

Per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears/ el Consell Insular de_____

Pel Col·legi Professional de_______