Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 293505
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 28 de juny de 2021, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d’ajuts econòmics individuals del Consell Insular de Menorca per a persones majors de 65 anys o persones amb discapacitat reconeguda per cobrir necessitats sociosanitàries (exp. 1818-2021-000001)
L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52 d'01/03/2007), estableix que són competències pròpies dels consells insulars els assumptes en matèria de serveis socials, assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, així com les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
D'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/06/2009), resulten destinatàries amb caràcter prioritari dels serveis socials les persones amb qualcuna discapacitat (física, psíquica o sensorial), dificultats d'integració per diferents motius (malaltia, precarietat, addiccions), necessitats socials, vulnerables per raó d'edat, maltractades, discriminades i vulnerables.
A més, l'article 22 de la Llei 4/2009, estableix:
1. Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
2. Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.
3. Les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.
L'article 34 de la mateixa Llei 4/2009 recull que correspon a l'Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s'asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.
Alhora, l'article 37 i de la Llei 4/2009 disposa que correspon als consells insulars tramitar, gestionar i concedir les prestacions econòmiques en matèria de serveis socials, i les que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.
D'acord amb l'article 48 de la Llei 4/2009, el govern autonòmic, els consells insulars i els ajuntaments han de col·laborar en l'aplicació de polítiques de serveis socials, en el marc de les seves competències, mitjançant els instruments establerts en la legislació general i sectorial.
Els articles 36.1 c, 36.2 b i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local (BOE núm. 80 de 03/04/1985) estableix que són competències dels consells insulars la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal i el foment o la coordinació de la prestació unificada de serveis dels municipis del seu respectiu àmbit territorial, per la qual cosa aquests han d'assegurar l'accés de la població al conjunt dels serveis mínims de competència municipal, així com la major eficàcia i economia en la seva prestació mitjançant qualsevol fórmula d'assistència i cooperació municipal.
El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2021 preveu la convocatòria per a la concessió d'ajuts per a persones majors de 65 anys o amb discapacitat reconeguda. El Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2021, en relació amb el Departament de Benestar Social (3), inclou dues partides específiques corresponents al programa de prestacions econòmiques dels serveis socials (23131) amb un pressupost de 200.000 €, i el termini d'execució d'aquesta convocatòria és anual (any 2021).
Ateses les Bases d'execució del Pressupost general del CIM per a l'exercici 2021;
Revisat l'expedient i vistos els informes d'oportunitat de la directora insular d'Atenció Social i de legalitat de l'assessor jurídic corresponent;
Atesa la voluntat del Consell Insular de Menorca (d'ara endavant CIM) de continuar gestionant de forma directa aquestes prestacions econòmiques individuals per a persones majors o amb discapacitat per cobrir necessitats sociosanitàries per a l'any 2021;
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social;
El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres assistents (senyora Mora Humbert, senyora Salord Ripoll, senyora Torrent Bagur, senyora Gomila Carretero, senyor Maria Ballester, senyora Gomis Luis i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases i, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2021 per a la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors o amb discapacitat per cobrir necessitats sociosanitàries, segons l'annex adjunt i d'acord amb les condicions següents:
-El finançament dels ajuts econòmics serà per un import màxim de 200.000 euros, amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports del Pressupost general del CIM per a l'any 2021 següents:
Línies d'ajuts |
Òrgan-Programa-Econòmica |
Import |
|
Ajuts a gent gran |
3-23131-4800002 |
100.000 euros |
|
Ajuts a persones amb discapacitat |
3-23131-4800003 |
100.000 euros |
|
Total dels ajuts |
200.000 euros |
Es podrà disposar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria, independentment del beneficiari, fins que s'esgoti el total de les dues partides.
La Comissió Avaluadora, d'acord amb els criteris objectius que apareguin en les bases per valorar la concessió dels ajuts, serà l'encarregada de proposar el repartiment d'aquestes quantitats.
- Els imports màxims per a cada sol·licitud d'ajut de la present convocatòria, i per a la totalitat dels conceptes prevists segons cada línia d'ajut, seran les següents:
Línies d'ajuts |
Import màxim |
Òrgan-Programa-Econòmica |
Ajuts a gent gran |
2.500 euros |
3-23131-4800002 |
Ajuts a persones amb discapacitat |
2.500 euros |
3-23131-4800003 |
L'acumulació d'ambdues línies d'ajuts no és compatible |
En tot cas, només es pot accedir a una de les dues línies d'ajudes i l'import màxim per sol·licitud no pot superar, de manera aïllada ni amb concurrència d'altres ajuts, el cost total de la necessitat a atendre. Es concediran els ajuts sol·licitats a totes les peticions sempre que compleixin les restants condicions indicades a les bases.
- El termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb els models normalitzats a l'efecte, és d'un mes (o fins al primer dia hàbil següent a aquest, si el terme recau en dia inhàbil) comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, el termini finalitzarà el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el mes del venciment, d'acord amb l'establert en l'article 30 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'activitat finançada s'ha d'haver dut a terme entre l'endemà de la data de finalització el termini de presentació de sol·licituds de la darrera convocatòria, que era el 16 de setembre de 2020, i la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la present, que com s'ha dit és d'un mes comptador des del mateix dia que es publiqui la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el mes del venciment.
- En el cas que les sol·licituds superin el límit global de la convocatòria, els ajuts es reduiran proporcionalment fins adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.
Segon. Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora del Departament de Benestar Social del CIM amb la funció d'examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris establerts en les bases i emetre l'informe que haurà de servir de base per tal que l'òrgan instructor formuli la proposta de resolució.
Han de conformar aquesta comissió els membres següents: una presidència, una vicepresidència, secretari/ària i tres vocals del Departament de Benestar Social del CIM.
La presidència ha de recaure en la consellera executiva cap del Departament de Benestar Social. Li correspon la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat.
La vicepresidència ha de recaure en la direcció insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional. Li correspon substituir la presidència en l'exercici de les seves funcions i té veu i vot.
Les vocals han de ser tres tècnics de treball social del Departament
Tots els membres vocals de la comissió avaluadora tindran veu i vot. Una administrativa del departament de Benestar Social, designada per la presidenta de la comissió, actuarà com a secretària de la comissió avaluadora aixecant acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.
Per tant, aquesta comissió resta integrada pels membres següents:
Presidenta: la consellera de Benestar Social, senyora Bàrbara Torrent Bagur
Li correspon la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat.
Vicepresidenta: la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, Carol Cerdà Pons
Vocals:
- la treballadora social M. Araceli Seguí Cuffí
- la treballadora social Natàlia Pons Marquès
- el treballador social Alberto Cantos
Tots els membres vocals de la comissió tenen veu i vot.
Secretària: l'administrativa del Departament de Benestar Social Antònia Sánchez.
La secretària de la comissió aixecarà acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats.
Tercer. La instrucció del procediment d'ambdues línies d'ajuts correspon a la tècnica de treball social M. Araceli Seguí Cuffí, que alhora és membre vocal de la Comissió Avaluadora.
Quart. Comunicar al Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions la Resolució de convocatòria dels ajuts prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX BASES PER LES QUALS ES REGULA LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS PER A PERSONES MAJORS DE 65 ANYS O PERSONES AMB DISCAPACITAT RECONEGUDA PER COBRIR NECESSITATS SOCIOSANITÀRIES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
1. Marc competencial, objecte i finalitat dels ajuts
Les línies d'ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular de Menorca, en matèria d'assistència social dins del seu àmbit territorial, de conformitat amb els art. 70.4 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52 d'01/03/2007), i amb l'art. 48.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/07/2009).
Pel que fa a les persones majors de 65 anys, l'objecte dels ajuts classificats en aquesta 1a línia és millorar-ne la qualitat de vida i la promoció del seu benestar social. La finalitat d'aquests ajuts és cobrir part de les despeses sociosanitàries derivades de prestacions tècniques (instruments, utensilis, dispositius o equips de diferent complexitat que faciliten la relació i l'autonomia de les persones) i que han d'atendre les persones del col·lectiu de la gent gran. Les bases específiques sobre el procediment i els documents requerits pels ajuts a persones majors de 65 anys es troben recollides en la secció 1a d'aquest text.
Pel que fa a les persones amb alguna discapacitat reconeguda, l'objecte de la 2a línia dels ajuts és millorar la qualitat de vida i la promoció del benestar social de les persones amb discapacitat física, psíquica i/o sensorial reconeguda que siguin menors de 65 anys. La finalitat d'aquesta 2a línia és cobrir les despeses sociosanitàries que han d'atendre les persones d'aquest col·lectiu derivades de prestacions tècniques (instruments, utensilis, dispositius, equips de diferent complexitat que faciliten la relació i l'autonomia) així com, en aquest cas, facilitar l'accés a determinats serveis d'atenció professional (tractaments de rehabilitació física, psíquica i sensorial pels quals no existeix cobertura o sigui necessària la seva complementació). Les bases específiques sobre el procés i la documentació necessària per optar als ajuts per a persones amb discapacitat reconeguda es troben recollides en la secció 2a d'aquest text.
2. Finançament i imports màxims dels ajuts
Els ajuts que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim global i l'import màxim individual que s'estableixi en l'acord de la convocatòria. En tot cas, només es pot accedir a una de les dues línies d'ajudes i l'import màxim individual és l'establert en l'apartat II d'aquesta base. Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i les condicions d'aquestes bases es valoraran d'acord amb els criteris objectius que s'hi preveuen.
I. Import màxim global (IMG) dels ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda |
|
Subvenció |
IMG (en EUROS) |
Línia 1. Persones majors de 65 anys |
100.000€ (fixat per la convocatòria) |
Línia 2. Persones amb qualcuna discapacitat reconeguda |
100.000€ (fixat per la convocatòria) |
Total subvenció: |
(Σ dels IMG/línies d'ajut) |
II. Import màxim individual (IMI) dels ajuts per a persones majors de 65 anys o amb qualcuna discapacitat reconeguda |
|
Línies subvencionables |
IMI (en EUROS) |
Línia 1. Persones majors de 65 anys |
2.500€ (fixat per la convocatòria) |
Línia 2. Persones amb qualcuna discapacitat reconeguda |
2.500€ (fixat per la convocatòria) |
Total subvencionable (no acumulable): |
(IMI segons la línia) |
2.1. Per raons d'economia de tràmits i eficiència de gestió, es podrà disposar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria, independentment del seu beneficiari, fins que s'esgoti el total d'aquestes.
2.2. En el cas que les sol·licituds i els drets d'ajuda dels beneficiaris superin el límit global de la convocatòria, els drets d'ajuda es reduiran proporcionalment fins adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.
3. Requisits i condicions dels conceptes dels ajuts
Les activitats susceptibles d'ajut s'han d'haver realitzat entre l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la darrera convocatòria, que era el 16 de setembre de 2020, i la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la present, que és d'un mes comptador des del mateix dia que es publiqui la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el mes del venciment.
Amb caràcter general, les persones sol·licitants d'ajuts no poden haver rebut ajuts pel mateix concepte en la convocatòria anterior, excepció feta dels tractaments professionals sociosanitaris, que es poden sol·licitar a cada convocatòria, i les pròtesis dentals, que es poden sol·licitar en dues convocatòries seguides, sempre amb els límits quantitatius establerts en aquestes bases.
En el cas dels ajuts en concepte d'adaptació funcional de la llar o dels elevadors salvaescales, a part de la condició que la unitat màxima a finançar és una per concepte i habitatge, només es tindrà dret a acollir-s'hi en una única convocatòria.
Expressament, i per a ambdues línies, no són objecte d'ajut les simples obturacions, empastes i higienes dentals que no formin part de tècniques mèdiques d'implant o d'elaboració d'una pròtesi dental; les prestacions farmacèutiques; les prestacions d'assistència sanitària; les prestacions de transport sanitari, d'higiene, ni el material fungible d'un sol ús (bolquers, tovalloletes, flits, etc.).
Quant a la 2a línia d'ajuts, per a persones amb discapacitat, en relació amb els conceptes objecte d'ajut especificats en l'apartat III del punt 1.2 de l'ANNEX 1 d'aquestes bases, el concepte pel qual es demani l'ajut ha de ser concordant amb la discapacitat de la persona sol·licitant. Sobre això, quan no quedi suficientment acreditada la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, es valorarà la idoneïtat de la petició sempre que aquesta s'hagi acompanyat d'un informe tècnic emès per professionals dels serveis públics en què s'especifiqui la relació entre l'ajuda sol·licitada i la discapacitat.
Així mateix, no són objecte d'ajut de la present convocatòria les activitats de reforç escolar, d'oci o extraescolars.
4. Compatibilitat amb altres ajuts
Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres pel mateix concepte per la diferència entre el cost de mercat de la necessitat i l'ajut ja rebut, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al departament competent en matèria de Benestar Social de la forma establerta en la base 10, lletres a i c. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost total de la necessitat a atendre.
5. Criteris objectius per a la determinació dels ajuts
El procediment per a la concessió dels ajuts és l'establert a la base 6. Els ajuts es valoraran, en termes generals, d'acord amb les presents bases i, específicament, en funció del col·lectiu al qual vagi adreçat l'ajut, segons els criteris i requisits establerts per a cada línia d'ajut de les seccions 1a i 2a.
Una vegada avaluades totes les sol·licituds presentades dins el termini establert, es podran atendre les sol·licituds d'ajut, pels conceptes i els imports associats als establerts als quadres d'imports màxims per concepte per a cada línia que figuren en l'ANNEX1, sempre que prèviament compleixin totes les condicions disposades en les presents bases i els requisits específics exposats en les bases 14 i 16 per a cada línia. Les sol·licituds que superin els límits d'ingressos establerts per a cada línia, en els punts 14 c i 16 c respectivament, no tindran dret a l'ajut.
L'import dels ajuts es podrà concedir pel 100 % de la despesa justificada per cada concepte, sempre que aquesta no superi el límit màxim per cada concepte establert en l'ANNEX1 ni el límit individual màxim per tots els conceptes establert a la base 2.
Per tant, en el cas que la despesa superi els màxims per concepte, es concedirà la quantia màxima establerta en l'ANNEX1 per cada concepte, sempre tenint en compte que l'import màxim individual per a cada sol·licitud d'ajut és el que es determina en la convocatòria, que es fixa en 2.500 €, llevat de les excepcions previstes en la base 3 i en l'ANNEX1 respecte als conceptes «elevador salvaescales» i «adaptació de la llar».
Cal tenir en compte que l'import de l'ajut no serà del 100 % de la despesa justificada quan hi concorrin excepcions com les que regula el punt 4 i altres peculiaritats regulades al llarg d'aquestes bases i concretades en l'ANNEX1.
Tot això sempre que existeixi disponibilitat pressupostària i sense prejudici que, en cas d'advertir-se insuficiència de recursos pressupostaris per atendre totes les sol·licituds que compleixin els requisits indicats en la present convocatòria, els imports dels ajuts inicialment proposats en la concessió es podran veure reduïts en aplicació del que estableix el punt 2.2 de les presents bases.
6. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i de la manera següent:
a) L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació de la convocatòria i les bases pel Consell Executiu del Consell Insular de Menorca. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) La instrucció correspondrà als tècnics que s'indiqui en la convocatòria, que han de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals ha de formular proposta de resolució sobre la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen dels instructors de l'expedient o comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució.
c) Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció, aquesta formularà la proposta de resolució basada en l'informe emès per la comissió avaluadora corresponent, i el conseller executiu o la consellera executiva del Departament de Benestar Social n'elevarà la corresponent proposta d'acord a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu, que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.
La resolució expressa de la concessió dels ajuts es dictarà abans que finalitzi l'any natural al qual correspongui la convocatòria, indiferentment de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant aquest terme, el termini per resoldre l'expedient no pot ser superior a sis mesos comptadors des de l'endemà de la fi del termini de presentació de sol·licituds. Si en haver transcorregut l'any natural o el termini indicat no s'ha dictat l'acte, les sol·licituds s'han d'entendre desestimades, sens perjudici de l'obligació de resoldre de l'òrgan competent.
La resolució de concessió i denegació d'aquests ajuts, d'acord amb l'article 45.1 b de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació té efectes de notificació i ha de contenir els mateixos elements que l'article 40.2 de la norma esmentada, respecte a les notificacions.
Així mateix, aquesta es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i se'n publicarà l'extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió dels ajuts i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per terceres persones, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
7. Comissió avaluadora
La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris susdits i emetre l'informe que haurà de servir de base per tal que l'òrgan instructor formuli la proposta de resolució, el conseller executiu o la consellera executiva del Departament de Benestar Social n'elevarà la corresponent proposta d'acord a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu, que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La comissió avaluadora s'ha de constituir preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000,00 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros.
Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre el dictamen que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta d'acord.
Per defecte, la comissió avaluadora, que serà la mateixa per a totes les línies d'ajuts, la conformaran els membres que es determinin en la convocatòria, entre els quals necessàriament hi ha d'haver les figures següents:
a) Una presidència encarregada de la direcció de la comissió, en la qual a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. La presidència correspondrà al conseller executiu o a la consellera executiva competent en matèria de Benestar Social.
b) Una vicepresidència encarregada de substituir la presidència en l'exercici de les seves funcions en els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats, que tindrà veu i vot, ponderat en cas de substituir a la presidència. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per qui designi la presidència. La vicepresidència, si existeix el càrrec, correspondrà al director o a la directora insular competent per raó de la matèria. En cas de no existir una direcció insular, la vicepresidència correspondrà al tècnic responsable de l'àrea de gestió administrativa del departament.
c) Com a mínim, tres vocals de perfil tècnic que tindran veu i vot, que en cas de fer-se ús dels vots de qualitat per part de la presidència o la vicepresidència, tant si són divergents o convergents, podran adoptar la forma de vot particular. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.
Un/a administratiu/iva del departament competent en matèria de Benestar Social, designat per la presidència de la comissió actuarà com a secretari/ària de la comissió avaluadora i aixecarà acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats.
8. Abonament dels ajuts
L'abonament dels ajuts concedits en favor de les persones beneficiàries s'efectuarà en un termini màxim de dos mesos des de l'acord de concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria del Consell Insular ho permeti.
Segons la base 24.4 d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca de 2021, resten exemptes de retenció conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques, les següents:
Les ajudes objecte d'aquestes bases s'entenen incloses en l'art. 7 y de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de les persones físiques, que diu:
«y) Les prestacions econòmiques establertes per les comunitats autònomes en concepte de renda mínima d'inserció per garantir recursos econòmics de subsistència a les persones que manquin d'ells, així com les altres ajudes establertes per aquestes o per entitats locals per atendre, conformement a la seva normativa, a col·lectius en risc d'exclusió social, situacions d'emergència social, necessitats habitacionals de persones sense recursos o necessitats d'alimentació, escolarització i altres necessitats bàsiques de menors o persones amb discapacitat quan ells i les persones al seu càrrec, manquin de mitjans econòmics suficients, fins a un import màxim anual conjunt d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.»
La subjecció a aquest precepte, s'entén fins el límit d'ingressos que marca d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.
9. Justificació de l'aplicació dels fons
Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades prèviament a la concessió de l'ajut, per tant, no existeix ni és procedent establir un termini justificatiu per a l'aplicació dels fons. No obstant l'anterior, el Consell Insular sí que pot inspeccionar les activitats sufragades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
10. Obligacions generals de les persones beneficiàries
Són obligacions generals dels beneficiaris totes les següents:
a) Proporcionar pels canals que s'indiqui, quan el Consell Insular els ho requereixi, tota aquella informació que resulti necessària per al control dels ajuts atorgats.
b) Sotmetre's en qualsevol moment a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per la fiscalització dels comptes públics.
c) Comunicar per escrit al Consell Insular en el termini màxim de dos dies hàbils des de l'endemà de la seva tramitació i/o del seu coneixement, la sol·licitud i/o l'obtenció d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, estatal o internacional amb la finalitat de cobrir la mateixa necessitat.
d) Complir amb els requisits i les condicions específiques establertes per a cada línia d'ajut (bases 14 i 16), així com amb qualsevol altra obligació que pugui procedir en aplicació de la normativa sobre la matèria (base 13).
e) Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d'acord amb la base 9ª i les bases específiques de cada línia.
f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.
g) Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.
11. Revocació i reintegrament dels ajuts
En cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament si correspon. A conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes, més l'interès de demora corresponent, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de l'acte mitjançant la qual s'acordi el reintegrament. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els serà aplicable la via del constrenyiment.
La resolució del procediment de reintegrament ha d'identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s'hi esdevé i l'import de l'ajut a reintegrar.
La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.
12. Règim de recursos
Els acords del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen els ajuts, ferms o presumptes, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de recurs administratiu d'alçada davant la Comissió de Govern, d'acord amb l'art. 22.2 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, ja citada.
Transcorregut el termini màxim de sis mesos o l'establert en la convocatòria, comptador des de la data d'acabament de presentació de sol·licituds, per tal de dictar acte final exprés sobre la concessió o denegació dels ajuts, l'acte presumpte tindrà sentit desestimatori, d'acord amb l'art. 25.1 a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada. Així mateix, en tractar-se d'un procediment iniciat d'ofici mitjançant convocatòria, en cas d'haver-se formulat el recurs administratiu d'alçada mencionat a l'apartat anterior i produir-se de nou una situació presumpta el sentit del silenci seguirà sent negatiu, d'acord amb l'art. 24.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.
13. Règim supletori
En tot allò no previst expressament en aquestes bases reguladores regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular en matèria de subvencions, especialment les contingudes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ja citada, d'acord amb la seva disp. fin. 1a.2, i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31/12/2005), si es donen les circumstàncies contemplades en la disp. add. 2a del text refós.
Secció 1a. Bases específiques per als ajuts destinats a persones majors de 65 anys
14. Requisits i condicions específiques dels beneficiaris
Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin els requisits següents:
a) Estar empadronades en un municipi de Menorca amb una antiguitat mínima d'un any.
b) Tenir els 65 anys d'edat complerts o més (nascuts abans de l'any 1956) en la data de presentació de la sol·licitud.
c) Que la renda de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas, no superi en el darrer exercici econòmic (2020) el límit d'ingressos anual detallat a continuació, calculat d'acord amb l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) que tindrà les quanties establertes en la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per 2021 durant la seva vigència i d'acord amb els criteris de determinació de rendes exposats més avall.
Unitat familiar |
IPREM 2021 (14 pagues) |
1 membre |
(IPREM 2021 *3) 23.725,80 € anuals |
2 membres (matrimonis, parelles de fet o anàloga relació) |
(IPREM 2021 *4) 31.634,40 € anuals |
A efectes d'aquesta convocatòria es tindrà en compte la renda de la persona sol·licitant. En cas de sol·licitants casats o que mantenguin una anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, es comptabilitzarà el total d'ingressos d'ambdós membres de la parella, siguin declarats de forma conjunta o individual.
A l'hora de computar els mencionats ingressos es tindran en compte, a més dels rendiments del treball (inclosos els provinents de prestacions de la Seguretat Social o institucions i organismes anàlegs i els provinents d'activitats econòmiques), els rendiments de capital mobiliari i immobiliari.
No computen a aquests efectes els ingressos de prestació per fill a càrrec menor de 18 anys o per cures en l'entorn familiar reconeguts per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (BOE núm. 299 de 15/12/2006).
La renda de la persona beneficiària i del seu/la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas, s'ha d'acreditar mitjançant la declaració sobre la renda de les persones físiques relativa als ingressos de l'exercici 2020, sigui de forma individual o conjunta.
En el cas que la persona sol·licitant i el seu/la seva cònjuge, si n'és el cas, no haguessin presentat la declaració de la renda i no es trobin en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Tributària en què consta i que n'està exempt/a, així com les rendes de què tengui constància l'AEAT.
En cas que algun dels anteriors documents no reflecteixin les rendes obtingudes el 2020, aquestes s'han d'acreditar mitjançant un certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.
15. Presentació de sol·licituds
15.1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models normalitzats per a cada línia que s'adjunten com a annex d'aquestes bases, els quals també es poden trobar a la pàgina web del Consell Insular (www.cime.es).
El model normalitzat de sol·licitud pel que fa a la línia 1, relativa a les ajudes per a persones majors de 65 anys, és el document de l'ANNEX 2 d'aquestes bases. Els models de sol·licitud s'han d'emplenar degudament, prestant atenció als camps les dades dels quals són essencials.
15.2. Perquè qualsevol sol·licitud resulti eficaç, preceptivament s'hi ha d'adjuntar la documentació següent (la qual també s'indica en el model normalitzat):
a) Document acreditatiu de la identitat de la persona sol·licitant, o sigui, DNI/NIE de la persona interessada. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits a l'ANNEX2, no farà falta aportar-lo.
b) Document acreditatiu de la identitat del/de la cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal amb la persona sol·licitant, si n'és el cas. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX2, no farà falta aportar-lo.
c) Document acreditatiu de la identitat de la persona representant, o sigui, el DNI/NIE, si fos el cas. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document, emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.
d) Document acreditatiu de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre o segons model facilitat pel Consell Insular degudament emplenat i signat (ANNEX 4), si fos el cas.
e) Certificat de convivència emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent, en el que consti la data concreta d'empadronament. En cas de persones institucionalitzades, és suficient aportar un certificat d'empadronament emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent, en el que també consti la data concreta d'empadronament. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 2, no farà falta aportar-lo.
f) Declaració de l'IRPF presentada l'any 2021 de la persona beneficiària i del seu/ la seva cònjuge o persona lligada per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal, si n'és el cas, referida als ingressos de l'any vençut, 2020. En cas que la persona beneficiària o la seva parella no siguin subjectes obligats a presentar-la, s'ha de presentar un certificat d'imputacions emès per l'AEAT en què consti que n'està exempta així com les rendes corresponents a l'any 2020 de què tengui constància l'AEAT. En cas que algun dels mencionats documents no reflecteixi les rendes obtingudes el 2020, s'ha de presentar certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.
Les persones sol·licitants i, quan correspongui, els seus cònjuges o persones lligades per anàloga relació d'afectivitat a la conjugal poden autoritzar al Consell Insular perquè comprovi el seu nivell de renda emplenant i signant degudament l'ANNEX 6, la qual cosa eximeix de presentar els certificats (autorització establerta per l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003 general tributària). En aquest cas, és necessari que cada un dels membres signi la corresponent autorització.
g) Acreditació de la situació legal de parella de fet o de qualsevol altra anàloga relació d'afectivitat a la conjugal amb la persona sol·licitant.
h) Documents acreditatius de les despeses realitzades per part de la persona interessada, en nom propi o pel tutor o representant (situació que, si fos el cas, també caldrà acreditar) i justificant/s del seu pagament segons s'indica més avall, sens falta.
Els mencionats documents justificatius hauran d'expressar de manera clara els següents extrems: denominació comercial i NIF de l'emissor; identificació i DNI/NIE del beneficiari i tutor/s o representant/s, si escau; concepte del bé o servei adquirit; datació i numeració de la facturació; import i, si escau, retencions fiscals suportades o reportades.
Justificació del pagament
Els documents acreditatius de la despesa han de venir acompanyats del corresponent justificant de pagament, que segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària podrà ser:
- Rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut o pagat».
- Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l'emissora de la factura, respectivament, i
- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior.
- Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s'indiqui en la factura o
- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta.
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut i
- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré, o
- Certificat de l'entitat bancària en què consti el número de xec, l'import i la identificació de qui el cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l'extracte del compte corrent si el certificat de l'entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s'ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda).
En cas que la despesa hagi estat finançada es podrà atorgar l'ajuda sol·licitada d'aquelles mensualitats pagades fins al termini de presentació de sol·licituds i fins al màxim de l'import finançable, aportant els corresponents justificants de pagament. En cas que es sol·liciti en repetides convocatòries el fraccionament associat a la mateixa factura, no es podrà superar, en total, el màxim del concepte finançable.
i) Document de declaració jurada degudament signat per la persona sol·licitant, o pel seu tutor/representant, relativa a ajudes i/o subvencions obtingudes o sol·licitades a altres institucions o organismes per cobrir la mateixa activitat, detallant la quantia concedida o que es té previst percebre, sens falta (base 10 c) Aquesta declaració es pot realitzar emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 2.
j) Informe acreditatiu del/de la professional que correspongui en el qual s'especifiquin concretament les actuacions realitzades en el cas d'ajuts per pròtesis dentals.
k) Còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en què consti l'adaptació, si fos el cas.
l) Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant, si és el cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (ANNEX 5), fet que haurà d'indicar a la sol·licitud.
m) Juntament amb la seva sol·licitud, les persones interessades sempre poden aportar qualsevol document addicional als exigits que considerin convenient en relació amb el procediment de concessió.
En cas que algun dels documents requerits les lletres a, b, c, d, e i l ja figuri en els arxius del Consell Insular no serà necessari presentar-los sempre que aquests siguin actualitzats i es faci constar de manera expressa en el document de sol·licitud, marcant l'opció corresponent, tot indicant davant quin òrgan administratiu va presentar els documents, la data i el número de registre i nom d'expedient de referència.
Les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari, d'acord amb els art. 28.3 i 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236 de 02/10/2015). En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin, de conformitat amb l'art. 28.7 de la mateixa llei citada.
Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el Consell Insular pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original, d'acord amb l'art. 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
15.3. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al Consell Insular de Menorca el consentiment per comprovar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades presentades o autoritzades a la seva consulta per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell Insular tingui accés segons estableixen l'article 28 de la Llei 39/2015 i art. 6.1 e i 9.2 h del Reglament general 2016/2019 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, de protecció de dades.
15.4. Les sol·licituds i tota la documentació relacionada en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 i 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.carpetaciutadana.org) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de la mateixa Llei.
b) Facultativament els concurrents la poden presentar presencialment, d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en les oficines de registre del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes o fos necessari ampliar o complementar la justificació de la necessitat dels ajuts sol·licitats, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la data de recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la part interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició, de conformitat amb l'article 68 de la dita Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.
Secció 2a. Bases específiques per as ajuts destinats a persones amb discapacitat reconeguda
16. Requisits i condicions específiques dels beneficiaris
Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin amb els requisits següents:
a) Estar empadronades en un municipi de Menorca amb una antiguitat mínima d'un any.
b) Tenir menys de 65 anys d'edat a la data de presentació de la sol·licitud i un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 % (o ser beneficiari d'una pensió de la Seguretat Social d'incapacitat permanent total, absoluta o de gran invalidesa, o pensionista de classes passives que tinguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei d'acord amb l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social), vigent en el moment d'haver realitzat la despesa que és objecte de l'ajut.
c) Que la renda de la persona beneficiària, o la de la seva unitat econòmica de convivència en cas de beneficiaris menors d'edat, no superi en el darrer exercici econòmic (2020) els límits d'ingressos anuals detallats a continuació, calculats d'acord amb l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) que tindrà les quanties establertes en la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per al 2021 durant la seva vigència i d'acord amb els criteris de determinació de rendes exposats més avall.
Sol·licitant major de 18 anys |
IPREM 2021 *3 (14 pagues) |
1 membre |
(IPREM *3) 23.725,80 € anuals |
Unitat familiar amb sol·licitant menor de 18 anys |
IPREM 2021 (14 pagues) |
2 membres |
(IPREM*4) 31.634,40 € anuals |
3 membres |
(IPREM *5) 39.543,00 € anuals |
4 membres o més |
(IPREM *6) 47.451,60 € anuals |
A efectes d'aquesta convocatòria, quan el/la sol·licitant sigui major d'edat, es tindrà en compte la renda de la persona sol·licitant i quan el/la sol·licitant sigui menor d'edat es tindrà en compte la renda de la unitat econòmica de convivència formada pels responsables legals que convisquin amb el menor i la resta de fills menors al seu càrrec.
A l'hora de computar els mencionats ingressos es tindran en compte, a més dels rendiments del treball (inclosos els provinents de prestacions de la Seguretat Social o institucions i organismes anàlegs i els provinents d'activitats econòmiques), els rendiments de capital mobiliari i immobiliari.
No computen a aquests efectes els ingressos de prestació per fill a càrrec menor de 18 anys o per cures en l'entorn familiar reconeguts per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (BOE núm. 299 de 15/12/2006).
La renda de la persona beneficiària i, quan escaigui, la de la seva unitat de convivència, s'ha d'acreditar mitjançant la declaració sobre la renda de les persones físiques relativa als ingressos de l'exercici 2020 de la persona sol·licitant o de cada un dels membres que conformen la unitat econòmica de convivència quan el/la sol·licitant sigui menor d'edat.
Si la persona sol·licitant o, en el cas de menors sol·licitants, algun dels membres majors de 16 anys no hagués presentat declaració de la renda i no es trobin en situació d'obligatorietat de presentar-la, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'Agència Tributària en què consti que n'està exempt/a així com les rendes de què tengui constància l'AEAT.
En cas que algun dels anteriors documents no reflecteixin les rendes obtingudes el 2020, aquestes s'han d'acreditar mitjançant un certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.
17. Presentació de sol·licituds
17.1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models normalitzats per a cada línia que s'adjunten com a annex d'aquestes bases, els quals també es poden trobar a la pàgina web del consell insular (www.cime.es).
El model normalitzat de sol·licitud pel que fa a la línia 2, relativa a les ajudes per a persones discapacitat reconeguda és el document de l'ANNEX 3 d'aquestes bases. Els models de sol·licitud s'han d'emplenar degudament, prestant atenció a aquells camps els quals les seves dades són essencials.
17.2. Perquè qualsevol sol·licitud resulti eficaç, preceptivament s'hi haurà d'adjuntar la documentació següent (la qual també s'indicarà al model normalitzat):
a) Document acreditatiu de la identitat de la persona sol·licitant, o sigui, DNI/NIE de la persona interessada. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 3, no farà falta aportar-lo.
b) Document acreditatiu de la identitat de la resta de membres computables de la unitat econòmica de convivència, o sigui, aportant el DNI/NIE dels responsables legals que convisquin amb el menor beneficiari i de la resta de membres menors d'edat que formin part de la unitat econòmica de convivència, en cas de menors d'edat sol·licitants d'ajut. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX3, no farà falta aportar-lo.
c) Document acreditatiu de la identitat de la persona representant, o sigui, aportant el DNI/NIE, si fos el cas. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 3, no farà falta aportar-lo.
d) Document acreditatiu de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (per exemple, llibre de família) o segons model facilitat pel Consell Insular degudament emplenat i signat (ANNEX 4), si fos el cas.
e) Document de certificació del grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 % expedit per l'Administració autonòmica competent o certificat de ser beneficiari/ària d'una pensió per incapacitat permanent total, absoluta o de gran invalidesa segons es detalla a la base 16 b, sens falta. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 3, no farà falta aportar-lo.
f) Certificat de convivència emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent, en el qual consti la data concreta d'empadronament, sens falta. En cas de sol·licitants majors de 18 anys, és suficient aportar un certificat d'empadronament emès dins del període de presentació de sol·licituds per l'ajuntament corresponent en el qual també consti la data concreta d'empadronament. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 3, no farà falta aportar-lo.
g) Declaració de l'IRPF presentada l'any 2021 de la persona beneficiària en cas de sol·licitants majors de 18 anys i també de tots els membres computables de la unitat econòmica de convivència en cas de sol·licitants menors d'edat referida als ingressos de l'any vençut, 2020. En cas que la persona beneficiària o algun dels membres computables de la unitat econòmica de convivència no siguin subjectes obligats a presentar-la, s'ha de presentar un certificat d'imputacions emès per l'AEAT en què consti que n'està exempta així com les rendes corresponents a l'any 2020 de què tengui constància l'AEAT. En cas que algun dels mencionats documents no reflecteixi les rendes obtingudes el 2020, s'hà de presentar certificat d'ingressos emès per l'ens prestatari corresponent.
Les persones sol·licitants i la resta de membres de la unitat econòmica de convivència poden autoritzar el Consell Insular perquè comprovi el seu nivell de renda emplenant i signant degudament l'ANNEX 6, la qual cosa eximeix de presentar els certificats (autorització establerta per l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003 general Tributària). En aquest cas, és necessari que cada un dels membres signi la corresponent autorització.
h) Documents acreditatius de les despeses realitzades per part de la persona interessada, en nom propi o pel tutor o representant (situació que, si fos el cas, també caldrà acreditar) i justificant/s del seu pagament segons s'indica més avall, sens falta.
Els mencionats documents justificatius han d'expressar de manera clara el següent: denominació comercial i NIF de l'emissor; identificació i DNI/NIE del beneficiari i tutor/s o representant/s, si escau; concepte del bé o servei adquirit; datació i numeració de la facturació; import i, si escau, retencions fiscals suportades o reportades.
Justificació del pagament
Els documents acreditatius de la despesa han de venir acompanyats del corresponent justificant de pagament, que segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària podrà ser:
- Rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut o pagat».
- Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l'emissora de la factura, respectivament, i
- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior.
- Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s'indiqui en la factura i
- Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta.
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut i
- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré, o
- Certificat de l'entitat bancària en què consti el número de xec, l'import i la identificació de qui el cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l'extracte del compte corrent si el certificat de l'entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s'ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda).
En cas que la despesa hagi estat finançada es podrà atorgar l'ajuda sol·licitada d'aquelles mensualitats pagades fins al termini de presentació de sol·licituds i fins al màxim de l'import finançable, aportant els corresponents justificants de pagament. En cas que se sol·liciti en repetides convocatòries el fraccionament associat a la mateixa factura, no es podrà superar, en total, el màxim del concepte finançable.
i) Document de declaració jurada degudament signat per la persona sol·licitant, o pel seu tutor/representant, relativa a ajudes i/o subvencions obtingudes o sol·licitades a altres institucions o organismes per cobrir la mateixa activitat, detallant la quantia concedida o que es té previst percebre, sens falta (base 10 c) Aquesta declaració es pot realitzar emplenant l'apartat corresponent dels models de sol·licitud recollits en l'ANNEX 3.
j) Acreditació de la situació de salut o prescripció mèdica o professional que justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat en el cas d'ajuts per tractaments professionals sociosanitaris o tractaments bucodentals associats a la discapacitat.
En el cas dels ajuts per pròtesis dentals i tractaments bucodentals cal adjuntar un informe del professional que correspongui en què s'especifiquin concretament les actuacions realitzades.
k) Informe tècnic professional dels serveis públics en què s'especifiqui la relació entre l'ajuda sol·licitada i la discapacitat quan no quedi acreditada estrictament la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, si escau.
l) Còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en què consti l'adaptació o certificat de l'autoescola que indiqui que s'ha utilitzat un vehicle adaptat, si escau.
m) Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant, si és el cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (ANNEX 5).
n) Juntament amb la sol·licitud, les persones interessades sempre poden aportar qualsevol document addicional als exigits que considerin convenient en relació amb el procediment de concessió.
En cas que qualcun dels documents requerits als apartats a, b, c, d, e, f i m ja figuri en els arxius del Consell Insular no serà necessari presentar-los sempre que aquests siguin actualitzats i es faci constar de manera expressa en el document de sol·licitud, marcant l'opció corresponent, tot indicant davant quin òrgan administratiu va presentar els documents, la data i el número de registre i nom d'expedient de referència.
Les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari, d'acord amb els art. 28.3 i 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236 de 02/10/2015). En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin, de conformitat amb l'art. 28.7 de la mateixa Llei citada.
Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el consell insular pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original, d'acord amb l'art. 28.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
17.3. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al Consell Insular de Menorca el consentiment per comprovar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades presentades o autoritzades a la seva consulta per l'interessat que tinguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell Insular tingui accés, segons estableixen l'article 28 de la llei 39/2015 i art. 6.1 e i 9.2 h del Reglament general 2016/2019 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, de protecció de dades.
17.4. Les sol·licituds i tota la documentació relacionada en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 i 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.carpetaciutadana.org) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de la mateixa llei.
b) Facultativament els concurrents la poden presentar presencialment, d'acord amb allò que s'estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, en les oficines de registre del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada llei.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes o fos necessari ampliar o complementar la justificació de la necessitat dels ajuts sol·licitats, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la data de recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la part interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, ja citada.
ANNEX 1 Relació de conceptes i imports màxims dels ajuts
Les ajudes es poden concedir sota els criteris regulats en les presents bases i per la quantitat màxima establerta en aquesta convocatòria per cada concepte o per una part d'aquesta sempre amb el límit individual màxim de 2.500 €; en tot cas, la quantitat màxima individual que es pot concedir per a cada concepte serà la següent:
1.1. Imports màxims finançables per concepte a les dues línies
I. Pròtesis i ortesis (persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat) |
|
Concepte |
Import màxim (en EUROS) |
Audiòfon dret |
1.500,00 |
Audiòfon esquerre |
1.500,00 |
Materials relacionats amb els audiòfons |
200,00 |
Reparació relacionada amb els d'audiòfons |
300,00 |
Pròtesis dentals superiors** |
875,00 |
Pròtesis dentals inferiors** |
875,00 |
Reparació de pròtesis dentals** |
200,00 |
Fèrules de descàrrega dental o oclusal |
172,00 |
Pròtesis oculars |
1.000,00 |
Ulleres o lents de contacte |
320,00 |
Faixes especials |
540,00 |
Faixes lumbars |
70,00 |
Plantilles |
100,00 |
Sabates ortopèdiques |
70,00 |
*S'entén per pròtesi el producte sanitari que reuneix una adaptació personalitzada, adreçat a substituir un òrgan o part de la persona. S'entén per ortesis aquell producte sanitari d'ús extern i no d'implant adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del cos humà. ** En el cas d'ajuts per pròtesis dentals o reparació de pròtesis dentals, les sol·licituds hauran de venir acompanyades pel corresponent informe que detalli les actuacions realitzades segons s'indica a la base 15.2, lletra j) d'aquestes bases. |
|
II. Mobilitat i comunicació (persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat) |
|
Concepte |
Import màxim (en EUROS) |
Adaptació de cadires de rodes |
1.000,00 |
Adaptació funcional de la llar* |
2.500,00 |
Adquisició de vehicle adaptat o adaptació del vehicle particular |
2.500,00 |
Adquisició d'altres vehicles adaptats a les necessitats de la discapacitat (diferents del cotxe com escúter, tricicles, bicicletes) |
1.545,00 |
Arnès per a grua |
225,00 |
Baranes de llit |
135,00 |
Barres de suport pel vàter |
100,00 |
Barres de suport de paret |
160,00 |
Butaca anatòmica |
620,00 |
Cadira per a la dutxa |
310,00 |
Cadira de rodes fixa (per a l'inodor i el vàter) |
220,00 |
Cadires de rodes convencionals |
2.000,00 |
Caminador, bastó i/o crosses de suport |
84,00 |
Carro de rentat hidràulic |
1.924,00 |
Carro elevador |
825,00 |
Coixins antiescares |
130,00 |
Dispositius de suport per a la vida diària o la comunicació alternativa |
500,00 |
Elevador salvaescales amb o sense cadira/eruga salvaescales** |
2.000,00 |
Elevador per al vàter |
160,00 |
Grua de bipedestació o de sostre |
1.500,00 |
Grua convencional |
1.500,00 |
Instrumental adaptat per a la ingesta |
200,00 |
Llit hospitalari / adaptat |
1.750,00 |
Matalàs antiescares |
360,00 |
Matalàs d'aire amb compressor |
60,00 |
Material coclear |
1.500,00 |
Pedalejadors |
45,00 |
Post de banyera |
110,00 |
Seient giratori de banyera |
260,00 |
Somier de llit hospitalari |
360,00 |
Taula de transferències |
60,00 |
Tauleta auxiliar per a llit hospitalari |
110,00 |
Trapezi per a la incorporació |
210,00 |
*S'entenen per adaptació de la llar treballs de reforma o instal·lació, com ara l'adaptació d'un bany, l'execució d'una rampa d'accés, la col·locació de passamans, etc. En tot cas, la unitat màxima d'actuacions és una per concepte i habitatge. |
|
**L'ajut elevador salvaescales es finançarà sempre que s'hagi instal·lat dins del domicili de residència habitual de la persona beneficiària. Per tant, no es cobrirà quan es tracti d'una instal·lació en espais i zones comunes en propietats de règim de divisió horitzontal o en edificis amb una situació anàloga. Així mateix, la unitat màxima és una per concepte i habitatge. |
1.2. Imports màxims finançables per concepte (només per a la línia persones amb discapacitat)
A més dels conceptes detallats en el punt anterior, són conceptes finançables pels ajuts de la Secció 2a, persones amb discapacitat reconeguda, els següents:
II.A Mobilitat i comunicació (només línia 2, persones amb discapacitat) |
|
Concepte |
Import màxim (en EUROS) |
Cadires de rodes de paràlisi cerebral infantil |
1.030,00 |
Caminadors posturals infantils |
1.830,00 |
Obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle |
740,00 |
Taps auditius |
60,00 |
III. Tractaments sociosanitaris (només línia 2, persones amb discapacitat) |
|
Concepte |
Import màxim (en EUROS) |
Tractaments professionals (inclou intervencions de psicomotricitat, logopèdia, psicopedagogia, psicoteràpia i semblants) no inclosos en la Seguretat Social* |
1.500,00 |
Tractaments bucodentals associats a la discapacitat que no estiguin coberts pel sistema de la Seguretat Social** |
850,00 |
*Per als tractaments definits s'ha d'acreditar la situació que justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat i la no existència d'un recurs públic que pugui cobrir el tractament. **En el cas d'ajuts per pròtesis dentals o tractaments bucodentals les sol·licituds han d'anar acompanyades del corresponent informe que detalli les actuacions realitzades segons s'indica en la base 17.2, lletres j i k (si s'escau) d'aquestes bases. |
Annex 2. Model normalitzat de sol·licitud per a persones majors de 65 anys (línia 1) (Consta en l'expedient)
Annex 3. Model normalitzat de sol·licitud per a persones amb discapacitat reconeguda (línia 2) (Consta en l'expedient)
Annex 4. Model normalitzat de representació voluntària per actuar davant el Consell Insular de Menorca (Consta en l'expedient)
Annex 5. Model normalitzat de declaració de dades bancàries (Consta en l'expedient)
Annex 6. Model normalitzat per autoritzar la consulta de dades tributàries (Consta en l'expedient)
Tots els models normalitzats es facilitaran a les oficines de les seus del Consell Insular a Maó i Ciutadella de Menorca així com a la seu electrònica de la pàgina web www.cime.es.
Maó, 8 de juliol de 2021
Per delegació de la presidenta La secretària
Rosa Salord Olèo
(Decret 427/2019, d'11 de juliol)
(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)