Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'EIVISSA
Núm. 292055
Recuperació prórroga 2021 del pla d’actuació de transport públic de viatgers en vehicle turisme per els anys 2018 i 2019 del municipi d’Eivissa
Decret d'Alcadia núm.2021-5286, de data 8 de juliol de 2021, on s'aprova deixar sense efecte el Decret núm. 2021-3065 de data 03/05/2021 i, per consegüent, recuperar per a la temporada 2021, el Pla d'Actuació en matèria deTransport Públic de viatgers per als anys 2018-2019.
DECRET
Vist informe tècnic núm. 2021-0262 de data 08/07/2021 del tenor literal següent:
«Títol: Informe dels Serveis Tècnics municipals sobre la necessitat d'atorgar llicències estacionals de taxi davant l'increment de la demanda del servei i la insuficiència de mesures actualment disponibles.
Naturalesa de l'Informe: [ ] Esborrany [ ] Provisional [X] Definitiu
Autor:
Data d'elaboració:
INFORME
I.- ANTECEDENTS.- Mitjançant el Decret d'Alcaldia núm. 1279 de data 07/03/2018 es va aprovar el Pla d'Actuació de Transport Públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2018 i 2019 del municipi d'Eivissa (BOIB núm. 32 de data 13 de març de 2018 i posterior modificació de l'apartat IV 1.4 (BOIB núm. 45 de 12 d'abril de 2018).
A l'apartat II del Pla, «característiques de les llicències de caràcter temporal» es determina : «El present Pla regulador tendrà una vigència de dos anys consecutius, 2018 i 2019 prorrogable a un any mes (2020) en les mateixes condicions, si així ho determina la Corporació amb anterioritat a la data de vigència del 2n any del Pla (15 d'octubre de 2019)»
Mitjançant Decret núm. 5857 de data 25/09/2019 es va aprovar prorrogar per un any mes (2020), en les mateixes condicions, el Pla d'Actuació de Transport Públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2018 i 2019 del municipi d'Eivissa, al preveure's una temporada turística similar a la dels anys anteriors que feien necessària l'existència de llicències estacionals d'auto taxi.
No obstant, la situació generada per l'evolució del COVID-19 ( Coronavirus ), que va motivar la declaració d'estat d'alarma, segons es preveu al Reial Decret 463/2020, de 14 de març, va suposar que les autoritats competents hagin acordat importants restriccions que afecten a la lliure circulació de les persones, amb les conseqüents limitacions del tràfic marítim i aeri nacional i internacional, que varen fer que per a la temporada turística de 2020 ni tant sols estigués garantida la presència de turistes a la nostra illa.
Davant l'evidència que la temporada estival (2020) no hi hagués l'increment de demanda de taxis que va motivar la pròrroga del pla de llicències estacionals acordada el mes de setembre junt amb el fet de que ateses les restriccions derivades de l'estat d'alarma els titulars de llicències estacionals, que en principi havien de començar a prestar els seus serveis el 15 de maig, no havien pogut ni tant sols realitzar les actuacions previstes al Pla i d'altre normativa, encaminades a la preparació dels vehicles i a la prestació del servei, varen fer que la pròrroga acordada resultés inviable i innecessària i mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 1604 de data 08/05/2020 (BOIB núm. 80 de data 12/05/2020) es va acordar deixar sense efecte la pròrroga del Pla d'actuació de Transport Públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2018 i 2019 del municipi d'Eivissa, per a l'any 2020, acordada mitjançant Decret núm. 5857 de 25/09/2019 i es va acordar la pròrroga del Pla per a la temporada de 2021, “efectuant-se en les mateixes condicions del Pla d'Actuació de Transport Públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2018 i 2019 del municipi d'Eivissa”, aprovada per Decret núm.1279 de data 7/03/2018, sempre que sigues viable i necessari per a cobrir l'augment de demanda en temporada estival.
Finalment, mitjançant Decret núm. 2021-3065 de data 03/05/2021 davant la previsió que continuessin les restriccions per la COVID, l'ajuntament va deixar sense efecte la pròrroga del pla d'estacionals, igual que la resta de municipis de l'illa, per a no imposar obligacions econòmiques com les que implica posar un taxi en ordre de servei, i va acordar aprovar de manera urgent un Pla d'Actuació de Transport Públic de viatgers en vehicle turisme per a l'any 2021 adaptat a les necessitats existents en el cas que es produïssin circumstàncies de desequilibri entre l'oferta i demanda que motivessin l'adopció d'un nou Pla durant la temporada estival.
II.- LEGISLACIÓN APLICABLE
1. Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas.
2. Ley 40/2015, de 1 de octubre, del Régimen Jurídico del Sector Público
3. Ley 4/2014, de 20 de junio, de transportes terrestres y movilidad sostenible de les Illes Balears.
4. Ley 7/1985, de 2 de abril, de Bases de Régimen Local.
5. Reglament del servei de transport urbà de viatgers en automóbils lleuguers de lloguer amb conductor de l'Ajuntament d'Eivissa.
6. Pla d'Actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2018-2019.
III.- CONSIDERACIONS
PRIMER.- El Municipi, segons disposa l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure tota classe d'activitats i prestar quants serveis contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal.
Així mateix, en la seva qualitat d'Administració Pública de caràcter territorial, i sempre dins de l'esfera de les seves competències, correspon a aquest Ajuntament la potestat reglamentària i d'autoorganització.
En aquest sentit, l'art. 48 de la llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible dels Illes Balears atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació amb el servei d'autotaxi, en virtut del qual l'ajuntament va aprovar el pla d'actuació dels anys 2018 i 2019.
SEGON.- Actualment, l'aixecament accelerat de les restriccions al turisme i la millora de la situació sanitària, han provocat una arribada massiva de turistes a l'illa d'Eivissa, provocant una demanda del servei que no pot ser coberta de manera satisfactòria amb les llicències actuals, per la qual cosa és necessari el reforç del servei de manera urgent i immediata a la vista de les dates estivals en les quals estem. Així és constata per la Federació empresarial Hotelera de Ibiza i Formentera en escrit (registre d'entrada núm. 2021-E-RE-12774 de data 06/07/2021) en que es sol·licita la posada en marxa dels taxis estacionals en el municipi d'Eivissa sobre la base de « les contínues queixes dels seus clients per la falta de taxis el que provoca molta angoixa als mateixos que han d'esperar molt de temps tenint en compte que els retards arriben a comprometre la seva arribada a l'aeroport per a agafar els seus vols podent provocar-se la perduda d'aquests.»
La realització d'un nou pla per a l'any 2021 adaptat a les necessitats existents implica l'aprovació d'un nou instrument amb publicació i obertura de terminis per a presentar proposicions que a pesar que es realitzés de manera urgent, comporta, intrínsecament, uns terminis que fan que la posada en marxa del mateix es realitzés una vegada esgotada una part principal de la temporada estival i, per tant, desvirtuaria la seva finalitat al no donar resposta a la necessitat per a la qual es crea.
TERCER.- Vist que mitjançant Decret núm. 2021-3065 de data 03/05/2021 es va deixar sense efecte la pròrroga del Pla d'Actuació de Transport Públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2018 i 2019 del municipi d'Eivissa per a l'any 2021, procedeix analitzar l'oportunitat de reactivar-lo.
L'art. 109 de la LPAC estableix que <<las Administraciones Públicas podrán revocar, mientras no haya transcurrido el plazo de prescripción, sus actos de gravamen o desfavorables, siempre que tal revocación no constituya dispensa o exención no permitida por las leyes, ni sea contraria al principio de igualdad, al interés público o al ordenamiento jurídico>>.
En aquests casos, la revocació s'estima que no troba, en principi, cap impediment; més aviat han de ser revocats quan aquesta revocació és convenient als interessos i fins públics.
La revocació es fonamenta així en el principi general que les accions de les Administracions Públiques han de presentar sempre el màxim de coherència amb l'interès públic, tant quan l'acte neix com al llarg de tota la seva existència, d'aquesta manera pot dir-se que la revocació és procedent quan hagi quedat demostrat que l'acte dictat ha esdevingut inadequat per a la finalitat per a la qual va ser dictat, ja sigui perquè van ser mal estimades les circumstàncies i necessitats generals en el moment en què va ser pres l'acord o perquè posteriorment aquestes necessitats i circumstàncies van ser modificades amb la qual cosa l'acte resulta contrari a l'interès públic.
La doctrina assenyala que a diferència de l'anul·lació o invalidació que implica la retirada de l'acte per motius de legalitat, la revocació equival a la seva eliminació o derogació per motius d'oportunitat o de conveniència administrativa. L'acte és perfectament legal, però ja no s'acomoda als interessos públics i l'Administració decideix deixar-lo sense efecte.
Però, la revocació troba un límit, com és el respecte dels drets adquirits, de manera que, només si no afecta tals drets pot ser admesa en els termes més amplis, com poden ser els actes que afecten únicament l'organització administrativa o que són perjudicials o onerosos per als particulars. En aquests casos, com hem dit, la revocació no troba, en principi, cap impediment; més aviat han de ser revocats quan aquesta revocació és convenient als interessos i fins públics.
Sobre aquest tema i per a concloure, la Sentència del Tribunal Suprem de 25 de setembre de 1981 admet la revocació com a causa d'extinció dels actes administratius, en assenyalar <<que uno de los modos de extinción de los actos administrativos está constituido por su revocación, es decir, por su eliminación del mundo jurídico cuando la pervivencia de sus efectos se manifiesta en contradicción con los intereses públicos que la Administración debe tutelar>>.
QUART.- Com hem dit, no qualsevol acte administratiu es podrà revocar, sinó només aquells la revocació dels quals no constitueixi una dispensa o una exempció no permesa per les lleis, és a dir contrària a l'ordenament jurídic, a l'interès públic o al principi d'igualtat; i a més ha de tractar-se d'un acte administratiu desfavorable.
Per a constatar aquesta qüestió s'haurà d'elaborar un informe en el qual es determini si la revocació d'un determinat acte en concret, ateses les seves circumstàncies, compleix els requisits establerts en l'art. 109 de la Llei 39/2015.
Si es donen aquests requisits i l'acte administratiu és desfavorable, en aquest cas es podrà revocar; i la revocació correspondrà a l'òrgan que tingui atribuïda la competència sobre la matèria de què es tracti.
Per això, cal valorar en el cas concret si l'acte administratiu és desfavorable i si revocar-ho pot causar un perjudici a l'interès públic.
Analitzem les circumstàncies concretes:
En primer lloc, la resolució que es pretén revocar resulta desfavorable pels adjudicataris de les llicències estacionals que varen veure augmentat el seu dret amb l'acord de pròrroga del Pla estacional i, en conseqüència, el varen veure minvat amb la seva suspensió. A més a més, no reactivar els taxis estacionals resultaria perjudicial per als usuaris, ja que si no s'amplia el servei per a cobrir la demanda existent i es fomenta el creixement de l'oferta il·legal, i, per tant, es perjudica la imatge turística davant una deficient prestació del servei, i a això se suma, la urgent necessitat de reactivació econòmica del sector, seriosament afectat per les restriccions derivades de les mesures per a pal·liar la pandèmia de la COVID-19.
D'altra banda, la finalització de l'estat d'alarma el passat 9 de maig de 2021, no ha suposat en cap cas que la crisi sanitària hagi acabat. En realitat, la pandèmia continua present, per la qual cosa es fa necessari donar una resposta urgent per part de les administracions públiques, especialment per part de l'administració local, adoptant mesures de manera immediata per a intentar aconseguir la reactivació de l'activitat econòmica dels municipis.
L'administració local té l'oportunitat i també la “obligació” de planificar l'actuació municipal i replantejar els programes de serveis que ofereixen a la ciutadania per a combatre les conseqüències de la pandèmia i projectar així un futur més pròsper.
Es reforça amb això l'autonomia local i la capacitat de l'administració municipal de respondre a les necessitats dels ciutadans.
Però, la citada necessitat d'adoptar les mesures ràpidament no es podria veure satisfeta, en aquest cas, mitjançant la tramitació d'un nou pla estacional per la via d'urgència, atès que això implicaria uns terminis administratius que dilatarien la posada en servei dels taxis estacionals, i, d'aquí, l'extraordinària i urgent necessitat de reactivar el pla estacional 2018-2019 per a adequar el servei a la demanda, mitjançant la valoració conjunta de tots els factors.
En definitiva, la valoració de la situació actual, definida pels indicadors epidemiològics, així com el grau de vacunació aconseguit, i l'obertura del turisme, justifica posar en marxa les mesures per a reactivar aquest pla, que sens dubte suposa un benefici immediat per a la ciutadania, alhora que resulta proporcionat a la situació epidemiològica que travessa Eivissa.
A més, amb tot això, es pretén lluitar contra l'intrusisme en el sector del taxi que hem patit en els últims anys a Eivissa i que, com sabem, té un doble perjudici, ja que, d'una banda, afecta a la seguretat viària i col·loca al consumidor en una situació de desprotecció i indefensió; i per un altre, suposa un greu menyscapte econòmic per als professionals que presten aquest servei de transport de forma regulada i d'acord amb la normativa.
Ajustant-se, per tant, al judici d'oportunitat que correspon realitzar, i amb vista a contribuir a la recuperació de l'activitat econòmica i a la gradual volta a la normalitat, de cara a la reactivació del turisme i la necessitat d'accelerar la represa de les activitats de manera àgil, reduint les càrregues administratives, simplificant i accelerant determinats procediments administratius, vetllant per la seguretat jurídica i tenint en compte la capacitat administrativa de les institucions per a donar resposta immediata en l'agilitació dels tràmits administratius per a la reactivació i desenvolupament de les activitats, no existeix inconvenient a procedir a la reactivació del Pla d'Actuació en matèria de Transport Públic de viatgers per als anys 2018-2019.
No obstant això, donada la incertesa que encara existeix en relació a l'activitat turística, seria convenient que s'adaptés el període d'activitat obligatòria dels taxis estacionals d'aquest pla, a l'evolució de les necessitats del servei.
I per a això es proposa per a aquesta temporada 2021 que l'autorització perquè operin els taxis estacionals sigui en un torn únic durant dos mesos, des del 15 de juliol fins al 15 de setembre, amb la possibilitat de pròrrogues de 15 dies, segons necessitats del servei.
A més, es proposa en relació al pagament del cànon per import de 1.000 euros per cada mes autoritzat, que aquest pagament es faci ajustant-se al temps real d'explotació. Per al cas dels Eurotaxis aquest cànon es calcularà de forma proporcional.
La singularitat de les mesures proposades, ve motivat per la concurrència de circumstàncies molt excepcionals com l'actual situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, i per la incertesa turística, que justifica l'obligació de les institucions de resoldre, regular i adaptar la problemàtica actual, sempre amb caràcter temporal i de manera àgil, al context especial que vivim. La incertesa en relació a la temporada és un fet ja que es desconeix com evolucionarà la situació. Aquesta resta subjecta, al que succeeixi en la resta de països i a l'evolució de la pandèmia però es evident que ara sembla que es recuperen xifres més semblants al que ha estat habitual, tot això sempre des de la més absoluta de les incerteses (80% respecte a la programació de 2019) el que posa de manifest la necessitat d'anar adoptant mesures en funció de com evolucioni la situació i la demanda .El que sembla clar és, que ha estat precisament a causa aquesta incertesa la que ha provocat que finalment sigui necessari activar els taxis estacionals amb caràcter d'urgència tot i que hagi de fer-se adaptant-ho a les circumstàncies canviants. Això és així degut a la excepcional situació generada per la pandèmia que fa del tot impossible preveure les necessitats i l'evolució de la demanda .
La situació, tal i com d'assenyalat, és canviant, i això exigeix la presa de decisions el més àgil i dinàmicament possible. Però és que a més, sembla evident que serà necessari ajustar-se a la realitat de la demanda i es constata així la necessitat d'arbitrar una capacitat de reacció ràpida que permeti ajustar el servei en cas necessari. Hem de ser conscients que un bon servei del taxi és fonamental de cara a la bona imatge i atenció al turista que ens visiti finalment en aquestes circumstàncies.
CONCLUSIONS: En base a tot l'exposat es PROPOSA:
PRIMER. – Deixar sense efecte el Decret núm. 2021-3065 de data 03/05/2021 i, per consegüent, recuperar per a la temporada 2021, el Pla d'Actuació en matèria de Transport Públic de viatgers per als anys 2018-2019.
SEGON.- Modificar el període d'explotació de les llicències temporals de taxi per a la temporada 2021, que serà des de el dia 15/07/2021 fins el 15/09/2021 amb la possibilitat de pròrrogues de 15 dies, segons necessitats del servei.
TERCER. – Ajustar el cànon al temps real d'explotació, es a dir s'haurà de pagar 1.000 euros per mes i en cas de pròrroga 500 euros més per cada pròrroga de 15 dies. Per las cas dels Eurotaxis el cànon es calcularà de forma proporcional. La data de pagament del cànon s'ajorna al dia 1 de setembre de 2021. En cas de prorrogues l'autorització s'atorgarà previ pagament del canon corresponent. Així mateix haurà d'efectuar-se un dipòsit de cinc-cents euros (500€) en la Tresoreria de l'Ajuntament d'Eivissa.
QUART. – Aquells adjudicataris que renuncien a l'explotació de la llicència a la temporada 2021 no seran sancionats per aquest motiu. No es cobriran les possibles renúncies.
CINQUÈ.- De manera excepcional per a l'any 2021, tenint en compte que els vehicles no treballaren a la temporada 2020, es permetrà una antiguitat màxima del vehicle de 10 anys des de la matriculació.
SISÈ- Publicar aquesta resolució al BOIB així com al taulell d'anuncis i la pàgina web de l'Ajuntament.
Es tot el que s'informa sotmetent el meu criteri a un altre superior i millor fonamentat en dret.
Eivissa, en el dia de la signatura electrònica (12 de juliol de 2021)
La tècnica d'Urbanisme, Obres, Serveis i Medi Ambient
Conforme,
Lletrada municipal
De conformitat a lo anteriorment exposat, i fent ús de les atribucions que m'han estat delegades mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 2019-3897 de data 20 de juny de 2019 (BOIB núm. 86, de 29 de juny de 2019),
RESOLC
PRIMER. – Deixar sense efecte el Decret núm. 2021-3065 de data 03/05/2021 i, per consegüent, recuperar per a la temporada 2021, el Pla d'Actuació en matèria de Transport Públic de viatgers per als anys 2018-2019.
SEGON.- Modificar el període d'explotació de les llicències temporals de taxi per a la temporada 2021, que serà des de el dia 15/07/2021 fins el 15/09/2021 amb la possibilitat de pròrrogues de 15 dies, segons necessitats del servei.
TERCER. – Ajustar el cànon al temps real d'explotació, es a dir s'haurà de pagar 1.000 euros per mes i en cas de pròrroga 500 euros més per cada pròrroga de 15 dies. Per las cas dels Eurotaxis el cànon es calcularà de forma proporcional. La data de pagament del cànon s'ajorna al dia 1 de setembre de 2021. En cas de prorrogues l'autorització s'atorgarà previ pagament del canon corresponent. Així mateix haurà d'efectuar-se un dipòsit de cinc-cents euros (500€) en la Tresoreria de l'Ajuntament d'Eivissa.
QUART. – Aquells adjudicataris que renuncien a l'explotació de la llicència a la temporada 2021 no seran sancionats per aquest motiu. No es cobriran les possibles renúncies.
CINQUÈ.- De manera excepcional per a l'any 2021, tenint en compte que els vehicles no treballaren a la temporada 2020, es permetrà una antiguitat màxima del vehicle de 10 anys des de la matriculació.
SISÈ- Publicar aquesta resolució al BOIB així com al taulell d'anuncis i la pàgina web de l'Ajuntament.
Eivissa, en el dia de la signatura electònica (12 de julio de 2021)
L'alcalde P.D. secretari-acctal
Eivissa, 8 de juliol de 2021
El regidor delegat
Aitor Morrás Alzugaray