Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 287548
Aprovació definitiva de l'Ordenanza Reguladora de Circulació dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 24/06/2021, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de l'Ordenanza Reguladora de Circulació dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

ORDENANÇA REGULADORA DE LA CIRCULACIÓ DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP) DE L'AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY.

INDEX

Preàmbul

Capítol I. Concepte i circulació dels vehicles de mobilitat personal

Article 1. Objecte.

Article 2. Àmbit d'aplicació.

Article 3. Competències.

Article 4. Concepte i règim jurídic del VMP

Capítol II. Condicions d'estacionament dels VMP

Article 5. Condicions d'estacionament

Capítol III. Condicions de circulació dels VMP destinats a l'exercici d'activitats turístiques o de repartiment de mercaderies.

Article 6. Condicions de circulació

Capítol IV. Règim sancionador i responsabilitats

Article 7. Règim sancionador

Article 8. Disposicions generals

Article 9. Responsabilitat

Article 10. Infraccions

Article 11. Procediment sancionador

Article 12. Sancions

Article 13. Incoació del procediment sancionador.

Article 14. Prescripció i caducitat

Disposició Addicional

Disposició Final

PREÀMBUL

La gestió eficaç i sostenible de les entitats locals és una condició fonamental per al desenvolupament del planeta. La mobilitat urbana és clau per complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 de les Nacions Unides amb la finalitat d'avançar cap a una societat més inclusiva, segura, resilient i sostenible.

L'Acord de París i l'Estratègia Europea a favor d'una Mobilitat de Baixes Emissions aconsellen fomentar un canvi modal cap als desplaçaments actius (amb bicicleta o a peu), el transport públic i els plans de mobilitat compartida per tal de reduir els embussos i la contaminació als nostres carrers.

Aquests objectius requereixen d'un conjunt d'accions i un marc normatiu adequat que permeti regular els nous equilibris necessaris en el espai públic.

La mobilitat urbana sostenible possibilita l'exercici efectiu dels drets individuals de forma compatible amb la protecció de la salut i la integritat física de les persones, a través de la seguretat viària i les mesures per a la millora de la qualitat d'aire i la protecció de l'entorn urbà. També facilita el desenvolupament de la activitat econòmica, el progrés social i tècnic, i la protecció de patrimoni històric-artístic i cultural de manera mediambiental i energèticament sostenible.

D'acord amb el que preveu la legislació estatal en matèria de circulació, trànsit i seguretat viària i la legislació bàsica i especial de règim local és competència de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany la regulació de la mobilitat, mitjançant ordenança, per aconseguir l'harmonització dels diferents usos de les vies i els espais públics.

Els nous vehicles elèctrics de mobilitat urbana individual (VMP), s'estan fent cada vegada més habituals al nostre municipi i constitueixen una excel·lent aportació a la reducció d'emissions contaminants, de renous i ocupació de l'espai públic, sempre i quan serveixin per racionalitzar l'ús de l'automòbil, i es reguli correctament el seu ús, jerarquia i classificació.

El fet de presentar un ampli rang de potències i velocitats, juntament amb la seva ràpida proliferació, i la seva classificació formal com a vehicles operada per la recent modificació del Reglament General de Vehicles aprovats per el Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre i la seva subjecció al Reglament de Circulació han determinat l'aprovació de la present ordenança.

Tenint en compte aquests antecedents, i sent responsabilitat dels ajuntaments; establir les limitacions a la circulació i aparcament dels VMP en calçades, voreres, parcs i carrils bici, establir les mesures de seguretat obligatòries pel seu ús, les sancions corresponents quan es realitzin infraccions de la present ordenança, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, aprova i promulga la següent ordenança.

 

CAPÍTOL I. CONCEPTE I CIRCULACIÓ DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL

Article 1. Objecte.

La present Ordenança té per objecte la regulació de la circulació dels vehicles de mobilitat personal (d'ara endavant, VMP) al terme municipal de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, fent compatible la seva circulació amb la necessària seguretat dels seus usuaris i dels vianants dels carrers del municipi, tot garantint la fluïdesa i seguretat de la resta del trànsit rodat, d'acord amb el que estableix la normativa vigent en matèria de trànsit, circulació i seguretat viària continguda al Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial i la seva normativa complementària.

Article 2. Àmbit d'aplicació.

Els preceptes d'aquesta Ordenança seran aplicables en tot el terme municipal de Sant Antoni de Portmany.

Article 3. Competències.

La competència sobre les matèries objecte de la present Ordenança correspondran a l'òrgan municipal que, en cada moment, la tingui atribuïda bé com a pròpia bé per la corresponent delegació.

Article 4. Concepte i règim jurídic del VMP

4.1 Concepte

1. Els VMP són aquells vehicles amb les següents característiques:

- dotats d'una o més rodes

- dotat d'una única plaça

- propulsat exclusivament per motor elèctric

- velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h.

- només poden estar equipats amb un seient si estan dotats d'un sistema d'autoequilibrat.

2. Tenen la consideració de vehicles i qui ho maneja te la consideració de conductor als efectes de la normativa de trànsit, especialment pel que fa a comportaments prohibits per aquesta normativa i quedant subjectes íntegrament al que disposa el Reglament General de Circulació.

3. Queden exclosos de la consideració de VMP:

- Els ciclomotors i les bicicletes a pedals amb pedaleig assistit.

- Vehicles sense sistema d'auto-equilibrat i amb selló.

- Vehicles concebuts per a competició.

- Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.

- Vehicles amb una tensió de treball superior a 100VCC o 240VAC.

- Vehicles inclosos en l'àmbit del Reglament (UE) N2 168/2013

- Els vehicles que no sobrepassin la velocitat de 6 km/h, ja que tenen la consideració de joguines i han de complir el Reial Decret 1205/2011, de 26 d'agost, sobre la seva seguretat.

4.2 Autoritzacions administratives

El vehicles de mobilitat personal (VMP) no precisen de l'autorització administrativa de l'article 1.1 del Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, sinó de certificat de circulació, a partir del moment en que aquest sigui exigible d'acord amb el que disposen els paràgrafs següents.

El certificat de circulació és el document expedit per un tercer competent designat per la Prefectura Central de Trànsit que acredita que el vehicle sotmès a assaig compleix amb els requisits tècnics d'aplicació d'acord amb la normativa tècnica nacional i internacional. Els vehicles de mobilitat personal hauran d'obtenir el certificat i la sol·licitud del mateix serà realitzada pels fabricants, importadors o els seus representants respectius a Espanya.

La obligació de disposar d'aquest certificat serà exigible a partir dels 2 anys des de la publicació del manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal.

Aquest últim és el document elaborat per la Prefectura Central de Trànsit en què s'establirà els requisits tècnics que els vehicles de mobilitat personal han de complir per a la seva posada en circulació, la classificació dels mateixos, els processos d'assaig per a la seva certificació i els mecanismes que s'empraran per a la seva fàcil identificació.

4.3 Disseny i fabricació

El vehicles de mobilitat personal (VMP) hauran d'atenir-se en el seu disseny, fabricació i comercialització als requisits tècnics establerts en la legislació vigent en matèria de seguretat industrial, de seguretat general dels productes i als processos de certificació que la legislació estableixi en el futur.

4.4 Circulació i usos dels vehicles de mobilitat personal

4.4.1 Condicions generals de circulació amb els VMP

Aquests vehicles estan subjectes a la prohibició de circular per vies interurbanes, túnels urbans i passos elevats.

Tenen prohibida la circulació per les voreres i les zones peatonals, com qualsevol altre vehicle, estant subjectes íntegrament al que es disposa per l'ordenança de circulació com per la normativa i la legislació de trànsit, circulació de vehicles i seguretat vial.

Els VMP que circulin per qualsevol via del terme municipal han de disposar de timbre, sistema de frenada, llums i elements reflectants homologats perquè es puguin detectar a una distància de 150 m.

Particularment s'estableix:

- Tots els usuaris dels VMP han d'obeir els senyals de circulació que estableixen una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents a les vies per les quals transiten o circulen.

- No es pot circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.

- No es pot circular utilitzant dispositius de telefonia mòbil.

- En cap cas es permetrà que siguin arrastrats per altres vehicles.

- No es pot circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes per la normativa general de trànsit o sota els efectes de drogues, estupefaents o substàncies psicotròpiques.

- Es obligatori per al conductor del VMP sotmetre-se'n a les proves destinades a comprovar l'abús d'aquestes substàncies.

- No pot circular més d'una persona amb VMP.

- No es pot circular amb un animal subjecte amb una corretja.

- L'edat mínima permesa per a circular amb un VMP és de 15 anys.

- La persona que utilitza un VMP ha de mantenir-se dreta i dur un guardapit o qualque element reflectant envoltant el cos i a una alçada suficient per a poder ser visibles de nit o amb poca visibilitat.

- El VMP ha d'estar dotat de llum frontal blanca i posterior vermella que han d'estar enceses de nit o amb poca visibilitat.

- S'ha de conduir amb la diligència i la precaució necessàries per a evitar danys propis o aliens i no posar en perill la resta d'usuaris de la via.

- Es recomana als conductors que utilitzin casc homologat i disposin d'una assegurança de responsabilitat civil.

- Es recomana als conductors portar la documentació amb marcatge CE corresponent als vehicle que permeti acreditar les seves característiques tècniques fins que entri en vigor el corresponent certificat de circulació.

4.4.2 Espais autoritzats per a circular amb els VMP

- Per les vies urbanes.

- Per les travesseres (tram d'una carretera comprès dins de sòl urbà).

- Per carrils bici, sense superar la velocitat màxima permesa a les bicicletes de 20 Km/h.

 

CAPÍTOL II. CONDICIONS D'ESTACIONAMENT DELS VMP

Article 5. Condicions d'estacionament

Els VMP han d'estacionar-se preferentment als llocs específicament destinats a aquesta finalitat, o en cas de no haver-ne, en aparcaments de bicicletes situats a la calçada. En cas de no existir llocs a les immediacions o si aquests llocs estan ocupats, poden estacionar-se en altres parts de la via no prohibides per aquesta Ordenança, amb compliment de les regles específiques següents:

- Es prohibeix lligar-los als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport i elements de mobiliari urbà quan es dificulti el destí o funcionalitat de l'element.

- Es prohibeix estacionar davant de zones on hi hagi reserves d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de càrrega i descàrrega a la calçada o de servei públic, durant les hores de reserva i als guals permanents.

- Es prohibeix l'estacionament en llocs reservats a altres persones usuàries o de serveis.

- Es prohibeix l'estacionament a les voreres.

 

CAPÍTOL III. ​​​​​​​CONDICIONS DE CIRCULACIÓ DELS VMP DESTINATS A L'EXERCICI D'ACTIVITATS TURÍSTIQUES O DE REPARTIMENT DE MERCADERIES.

Article 6. Condicions de circulació

A més de les generals de circulació dels VMP s'estableixen les següents condicions específiques de circulació en relació als vehicles d'aquest tipus, adscrits a una activitat d'explotació econòmica o de repartiment de mercaderies, per part de les empreses que compleixen els requisits establerts per la normativa vigent d'activitats turístiques o de transport de mercaderies, sempre que disposin d'un establiment públic per al lloguer per l'exercici de l'activitat corresponent.

- Els VMP adscrits a una activitat d'explotació econòmica que haurà de comptar amb la corresponent llicència municipal, estar identificats i inscrits al registre que correspongui, quan així ho disposa la normativa que sigui aplicable.

- Les persones físiques o jurídiques titulars dels vehicles de mobilitat personal, a títol de propietat o a qualsevol altre, han de contractar una assegurança de responsabilitat civil davant tercers per a cobrir la indemnització de caràcter subsidiari que correspongui pels danys i els perjudicis derivats de l'ús dels dits vehicles.

- La persona titular de l'activitat vetllarà perquè les persones usuàries dels VMP disposin d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i de la resta de les persones usuàries de la via.

- Per a la circulació dels VMP que s'utilitzin, s'haurà d'obtenir prèviament la corresponent autorització municipal, en la qual figurarà, en tot cas, el recorregut de les rutes autoritzades, l'horari i altres condicions i limitacions que es considerin necessàries, quedant en tot cas subjecte al que disposa la present ordenança.

- Juntament amb la documentació que acompanyi a la sol·licitud d'autorització, el titular de l'activitat haurà d'adjuntar una declaració responsable en la qual es comprometi a no permetre l'ús de VMP als conductors qui es trobin sota els efectes de drogues, estupefaents o substàncies psicotròpiques, i/o no disposi del nivell d'habilitat mínima que garanteixi la seva seguretat i de la resta d'usuaris de la via.

- Els VMP destinats a aquests a l'exercici d'activitats turístiques, quan circulin en grup, no podran superar el nombre de deu persones i aniran sempre acompanyats per un guia. Amb una distancia mínima entre vehicles de 10 metres i un mínim de 50 metres entre grups. En el cas de lloguer, la persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica ha d'informar els usuaris dels VMP de les rutes autoritzades i de les condicions de circulació.

 

CAPÍTOL IV. ​​​​​​​RÈGIM SANCIONADOR

Article 7. Règim sancionador

1. El règim sancionador en matèria de circulació està determinat per les disposicions contingudes en el Títol V del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària.

2. L'ús dels VMP en espais públics en tot allò que no quedi regulat per la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, estarà determinat pel que es preveu en els articles següents, de conformitat amb l'habilitació que realitza l'article 7.b) de la mateixa, en relació al Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, per a la tipificació d'infraccions per ordenança local en aquests supòsits.

Article. 8 Disposicions generals

L'exercici de la potestat sancionadora per infraccions produïdes en matèria de circulació, es regeix pels principis regulats en el capítol III del Títol I de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i segueix en els seus tràmits el procediment administratiu regulat pel Capítol IV del Títol V del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, i supletòriament per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 9. Responsabilitat

La responsabilitat per les infraccions al que es disposa en aquesta Ordenança recaurà directament en l'autor del fet susceptible d'infracció.

En els casos d'infraccions comeses per menors de 18 anys, els pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet, respondran solidàriament de la infracció comesa pel menor.

Article 10. Infraccions

Les accions o omissions contràries a aquesta Ordenança que es trobin tipificades com a infraccions lleus, greus o molt greus per la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, els Reglaments Generals de desenvolupament o en altre normativa d'aplicació, tindran el caràcter d'infraccions administratives i seran sancionades en els termes previstos en la Llei.

No obstant, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 7.b) de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, i en el marc de les disposicions contingudes en el Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, es determinen els següents tipus d'infraccions:

1. Infraccions lleus:

  1. No respectar els llocs d'estacionament autoritzats per als VMP.
  2. Circular amb animals subjectes amb corretja.
  3. Circular sense les mesures de seguretat establertes a la present ordenança (timbre, sistema de frenat, llums i elements reflectants)
  4. Infringir les condicions de circulació establertes en el article 6 de la present ordenança en el cas de VMP llogats, destinats a l'exercici d'activitats turístiques o de repartiment de mercaderies
  5. Circular sent arrossegat per altres vehicles.

Article 11. Procediment sancionador

La imposició de sancions per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta Ordenança només podrà acordar-se en virtut del procediment instruït conformement al que es disposa a la legislació sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària i els seus reglaments de desenvolupament, i supletòriament, en la normativa de procediment administratiu comú.

Article 12. Sancions

Les sancions per la comissió d'infraccions regulades a la present Ordenança quedaran de la següent forma:

- Les infraccions lleus descrites a l'article 10 es sancionaran amb els següents imports:

- Les corresponents als apartats a) i b): multa de 100 €

- Les corresponents als apartats c), d) i e): multa de 200 €

Amb independència de la sanció que pogués correspondre, procedirà la immobilització, retirada i depòsit municipal del vehicle i demés mesures provisionals en els casos previstos a la normativa estatal de Trànsit i Seguretat Vial.

Article 13. Incoació del procediment sancionador.

El procediment sancionador s'incoarà d'ofici pel l'òrgan competent, conforme a la legislació aplicable, que tingui notícia dels fets que puguin constituir infraccions tipificades en aquesta ordenança, per iniciativa pròpia o mitjançant denúncia dels Agents encarregats del servei de vigilància de trànsit i control de la seguretat viària, o de qualsevol persona que tingui coneixement dels fets.

No obstant això, la denuncia formulada pels Agents de l'autoritat encarregats del servei de vigilància del trànsit i notificada en l'acte al denunciat, constitueix l'acte d'iniciació del procediment sancionador.

Article 14. Prescripció i caducitat

En quant al termini de prescripció de les infraccions i sancions previstes en aquesta Ordenança, se estarà al que es disposa en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

Disposició Addicional

La present normativa municipal estarà supeditada, en tot cas, a l'establert per els VMP en la normativa europea, nacional i autonòmica vigent aplicable en la matèria.

Disposició Final

La present Ordenança municipal entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65-2n i 70-2n de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases de Règim Local, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

Sant Antoni de Portmany, 7 de juliol de 2021

L'alcalde Marcos Serra Colomar