Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 286568
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament de vehicles a l’aire lliure a la platja de Cala Mastella – polígon 8, parcel·la 380 –, de Sant Carles de Peralta (TM de Santa Eulària des Riu) (145a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de juny, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'aparcament de vehicles a l'aire lliure a la platja de Cala Mastella – polígon 8, parcel·la 380 –, de Sant Carles de Peralta (TM de Santa Eulària des Riu) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte d'aparcament de vehicles a l'aire lliure a la platja de Cala Mastella – polígon 8, parcel·la 380 –, de Sant Carles de Peralta (TM de Santa Eulària des Riu), s'inclou al punt 4 del grup 4:

Aparcaments i marines seques en sòl rústic.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

Es proposa la construcció d'un aparcament provisional de vehicles a l'aire lliure a la finca de Can Martina, ubicada a la platja de Cala Mastella – polígon 8, parcel·la 380 –, del TM de Santa Eulària des Riu.

La parcel·la referida disposa d'una superfície total de 22.127 m2, dels quals 1.539 m2 es destinaran al projecte d'aparcament, amb capacitat per a 51 automòbils, 6 motocicletes i 12 bicicletes (es reservaran places per a bicicletes). L'aparcament estarà obert diàriament durant els mesos d'estiu, mentre que a l'hivern es preveu deixar només una part com a accessible. L'estat de neteja de la instal·lació es controlarà periòdicament.

L'aparcament de nova creació es situa a un antic bancal de cultiu abandonat, ocupat per vegetació limítrof i que evoluciona cap a un pinar. Actualment, la part de la parcel·la sense vegetació és aprofitat com a zona d'aparcament espontània per a autocaravanes i vehicles per la seva proximitat a la platja, mentre que la part amb vegetació s'utilitza per a una zona d'acampada espontània, amb la consegüent acumulació de residus i un elevat risc d'incendi.

Es preveu realitzar el canvi d'ús actualment agrícola (en estat d'abandonament) a infraestructures, per a poder desenvolupar l'activitat d'aparcament provisional, amb la qual es preveu una millora en la mobilitat i la dotació d'infraestructures per al públic a aquesta platja.

Respecte a la superfície del terreny, es preveu la substitució de la vegetació actual (pins) per una altra de port similar, amb espècies autòctones de baix requeriment hídric i poc combustibles (olivera i mata), mantenint l'efecte de pantalla visual existent actualment, i la disposició d'una capa de grava per evitar la pols derivada del trànsit de vehicles.

La instal·lació disposarà d'un panell d'informació ambiental a l'entrada i d'un tancament amb pals de fusta i corda, per a evitar l'aparcament no autoritzat de vehicles a l'interior dels terrenys de cultiu i forestals pròxims.

Durant l'època estival, la parcel·la disposarà d'una caseta per al vigilant, d'un WC químic desmuntable, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i integrat en el paisatge (acabat exterior en fusta tractada amb tons marrons i verdosos), amb retirada periòdica de les aigües residuals generades, i de contenidors de recollida selectiva per als residus que generin els visitants. No es detalla si aquestes instal·lacions disposaran d'energia elèctrica.

Durant la fase de construcció es realitzarà un tractament preventiu del combustible vegetal, tant a l'interior de l'aparcament com al seu perímetre. S'executarà una franja de protecció de 25 m entorn de l'aparcament i de 10 m respecte al camí d'accés, mentre que a la fase de funcionament es disposarà de diversos extintors de 6 kg, un extintor de carro i una motobomba amb mànega, per minimitzar el risc d'incendi forestal.

Una vegada finalitzi l'activitat d'aparcament provisional de vehicles a l'aire lliure, es durà a terme el llaurat del terreny i el seu tancament. Es preveu que aquest pugui recuperar el seu estat natural a curt termini, quedant com a bancal amb espècies de baix requeriment hídric i poc combustibles.

3. Avaluació dels efectes previsibles

D'una banda, durant la fase de construcció, es preveu un consum d'energia i d'emissions, a causa de l'ús de maquinària i vehicles, a més d'aquella associada a l'elaboració i obtenció dels materials a emprar, així com l'eliminació de part de la vegetació existent a la parcel·la.

Per altra banda, durant la fase de funcionament del projecte es preveuen emissions de gasos d'efecte hivernacle i de renous a causa del trànsit de vehicles, generació de residus per l'afluència de visitants, possible contaminació del subsòl i de les aigües subterrànies a causa abocaments d'hidrocarburs, consum d'aigua del WC i risc d'incendi. Entre els efectes positius, el projecte evitarà l'aparcament no regulat de vehicles als voltants de la parcel·la afectada, i permetrà la recuperació de patrimoni cultural (conjunt de sínia i aljub).

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les següents administracions previsiblement afectades:

- Servei de Costes i Litoral, de la DG de Territori i Paisatge.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei d'Aigües Superficials, de la DG de Recursos Hídrics.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.

- Servei de Patrimoni (Departament de Cultura, Educació i Patrimoni), del Consell Insular d'Eivissa.

- Departament de Territori i Mobilitat, del Consell Insular d'Eivissa.

- Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

El Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 27 de novembre de 2020, va informar el següent:

Es conclou que:

El projecte està situat a fora de la xarxa natura 2000. Per tot això, no es considera preceptiva l'avaluació de les repercussions ambientals del projecte.

El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 15 de desembre de 2020, va informar el següent:

Es conclou que:

Segons l'opinió del Servei de Protecció d'Espècies, el projecte d'aparcament no suposa efectes significatius sobre les espècies protegides presents a la zona.

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre l'aparcament a sòl rústic a Cala Mastella, polígon 8, parcel·la 308, parròquia de Sant Carles de Peralta, TM Santa Eulària des Riu.

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, amb data 22 de desembre de 2020, va informar el següent:

Es conclou que:

1. L'estudi ambiental hauria de contenir la perspectiva climàtica d'acord amb l'establert a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.

2. S'hauria de dur a terme un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears. Amb aquest estudi es podrà determinar si hi ha millors alternatives a les proposades i calcular la mobilitat induïda i/o reduïda, i la seva afecció a la contaminació atmosfèrica i el canvi climàtic. Aquest estudi podria indicar com s'ha de gestionar de manera òptima l'alternativa triada, o fer viable l'alternativa A2.

3. El projecte suposa un canvi en positiu respecte de la situació incontrolada actual. Però la solució que s'aporta tampoc és la més adequada de les alternatives possibles i, per aquest motiu, es presenta com a solució provisional. Així doncs aquesta solució hauria d'anar acompanyada d'un full de ruta calendaritzat per a solucions definitives del tipus l'alternativa A2.

4. Tenint en compte que l'aparcament es troba a la desembocadura d'un torrent, que és el que conforma Cala Mastella, s'hauria d'establir un sistema de gestió per a quan es produeixin fenòmens meteorològics adversos que puguin provocar inundacions a la zona, com ara el tancament de l'aparcament i avís a la població.

- El Servei de Costes i Litoral, de la DG de Territori i Paisatge, amb data 11 de febrer de 2021, va informar el següent:

Es considera, entre d'altres, que:

Part de les obres proposades estan situades dins de la zona de servitud de protecció (ZSP), zona de servitud de trànsit (ZST) i són limítrofes al DPMT.

En virtut de l'article 1.6 de la Llei 1/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria d'ordenació del territori s'atribuiren als respectius consells les autoritzacions referides a obres, instal·lacions o activitats en la zona de servitud de protecció de costes en sòl urbà i urbanitzable.

Per tant, es conclou que:

La realització de les obres proposades a la documentació que va entrar a aquesta DGTP el 25 de novembre de 2020, relativa a l'expedient de tramitació ambiental, per a un aparcament a sòl rústic a cala mistela, pol. 8, parc. 202 (cadastre pol.8 parc. 380), parròquia de Sant Carles de Peralta, t.m. Santa Eulària des Riu, estan subjectes a l'autorització d'aquesta Direcció General de Territori i Paisatge, essent necessari informe preceptiu i vinculant per part de la Demarcació de Costes en Illes Balears pel que fa a les construccions i instal·lacions situades a ZST.

- El Servei de Territori (Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra Intrusisme), del Consell Insular d'Eivissa, amb data 2 de març de 2021, va informar el següent:

Es conclou que:

Per poder dur a terme l'activitat d'aparcament provisional a l'aire lliure a la platja de cala Mastella, pol 8, parcel·la 380, parròquia de Sant Carles de Peralta, TM de Santa Eulària des Riu, d'acord amb l'art. 26 de la Llei 6/1997 del sòl rústic transcrit, és procedent instal·lar la declaració d'interès general per poder obtenir llicència municipal per executar el projecte.

Es recorda que, per a l'autorització d'activitats d'interès general, s'haurà d'estar a allò que estableix l'art. 37 de la Llei 6/1997 de 8 de juliol del Sòl Rústic de les Illes Balears.

En el nostre cas, cal posar de manifest que en aquest Consell es troba en tramitació en la mateixa finca cadastral (polígon 8 parcel·la 380), la sol·licitud d'interès general d'un projecte d'aparcament a l'aire lliure a cala Mastella, TM de Santa Eulària des Riu, redactat pel mateix tècnic i promogut pel mateix promotor (Expedient electrònic núm. 18/15153C).

- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 19 d'abril de 2021, va informar el següent:

Es conclou que:

Atesos els elements de l'entorn, les característiques de les obres corresponents a la documentació aportada i les mesures incloses al projecte, el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl no té inconvenient a efectes de risc d'incendis forestals per l'execució de les obres propostes.

En qualsevol cas, us recordem la responsabilitat dels propietaris de l'acompliment de la legislació adient i de l'ús responsable dels mitjans o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

- El Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (DPH), de la DG de Recursos Hídrics, amb data 10 de juny de 2021, va informar el següent:

Es conclou que:

S'informa desfavorablement l'avaluació d'impacte ambiental de les obres d'APARCAMIENTO DE VEHÍCULOS AL AIRE LIBRE, al polígon 8, parcel·la 202, TM de Santa Eulària des Riu, pel que fa a afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables, per les següents deficiències:

-No s'ha deixat lliure d'obstacles el llit del torrent ni la zona de flux preferent, atesos les dades de la Xarxa Hidrogràfica Provisional disponible al visor IDEIB.

-No s'ha aportat l'estudi hidrològic hidràulic necessari per trobar-se l'actuació dins d'una zona potencialment inundable. Els estudis hidrològic hidràulics hauran de tenir, com a mínim, el contingut indicat a l'article 104.3 del Pla Hidrològic de les Illes Balears, de 8 de febrer de 2019.

-No s'ha deixat lliure la zona de servitud de trànsit (5 metres des de la vorera del torrent) per al pas públic de vianants i altres funcions, segons l'art. 7 del Reglament del Domini Públic Hidràulic i atesos les dades de la Xarxa Hidrogràfica Provisional disponible al visor IDEIB.

-No s'ha aportat un plànol de planta que inclogui les actuacions i la zona de servitud del domini públic hidràulic (5 m des de la vora del torrent) segons l'art. 78.2 del Reglament del Domini Públic Hidràulic (RDPH).

Les actuacions / activitats que es desenvolupin en domini públic hidràulic o les seves zones de protecció, zona inundable o potencialment inundable, requeriran autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics, sense perjudici de les que siguin exigibles per altres administracions públiques i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord amb el que preveu l'article 7, apartat 1, lletra b, de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte de l'apartat 2 s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària, s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la construcció d'un aparcament provisional de vehicles a l'aire lliure a la finca de Can Martina, als voltants de la platja de Cala Mastella (TM de Santa Eulària des Riu). La parcel·la referida disposa d'una superfície total de 22.127 m2, dels quals 1.539 m2 es destinaran al projecte d'aparcament, amb capacitat per a 51 automòbils, 6 motocicletes i 12 bicicletes. L'aparcament estarà obert a diari durant els mesos d'estiu, mentre que a l'hivern es preveu deixar només una part com a accessible.

El projecte preveu la substitució de la vegetació actual (pins) per una altra de port similar, amb espècies autòctones de baix requeriment hídric i poc combustibles (ullastre i mata), mantenint l'efecte de pantalla visual existent actualment, i la disposició d'una capa de grava per evitar la pols derivada del trànsit de vehicles.

La instal·lació disposarà de mitjans contra incendis (extintors i motobomba amb mànega), d'un panell d'informació ambiental a l'entrada i d'un tancament amb pals de fusta i corda, per a evitar l'aparcament no autoritzat de vehicles a l'interior dels terrenys de cultiu i forestals pròxims, i durant l'època estival d'una caseta per al vigilant, d'un WC químic desmuntable, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i integrat en el paisatge, amb retirada periòdica de les aigües residuals generades, i de contenidors de recollida selectiva per als residus que generin els visitants.

Una vegada finalitzi l'activitat d'aparcament provisional de vehicles a l'aire lliure, es durà a terme el llaurat del terreny i el seu tancament. Es preveu que aquest pugui recuperar el seu estat natural a curt termini, quedant com a bancal amb espècies de baix requeriment hídric i poc combustibles.

2. Ubicació del projecte: segons el Pla Territorial d'Eivissa, el projecte es localitza dins sòl rústic protegit (SRP), àrea rural d'interès paisatgístic (ARIP) i es troba afectat per una APT de costes i dins zona de servitud del DPMT.

L'aparcament de nova creació es situa a un antic bancal de cultiu abandonat, ocupat per vegetació limítrof i que evoluciona cap a un pinar. Actualment, la part de la parcel·la sense vegetació és aprofitat com a zona d'aparcament espontània per a autocaravanes i vehicles per la seva proximitat a la platja, mentre que la part amb vegetació s'utilitza per a una zona d'acampada espontània, conformant un paisatge antropitzat.

L'àmbit d'actuació es situa sobre la massa d'aigua subterrània 2004M2 «Es Canar», amb baixa vulnerabilitat d'aqüífers i presència local de clorurs. No es troba dins el perímetre de restriccions de pous d'abastiment urbà. La part de la parcel·la afectada per l'aparcament és una zona inundable o potencialment inundable, travessada pel torrent «Canal de Cala Mastelles de ses Oliveres» i afectada per la seva plana geomorfològica d'inundació, a més de trobar-se dins APR d'incendis (ZAR amb risc extremadament alt d'incendi forestal), APR d'inundacions, i també trobar-se afectada per una franja d'APR d'erosió.

3. Característiques del potencial impacte: d'una banda, durant la fase de construcció, es preveu un consum d'energia i d'emissions, a causa de l'ús de maquinària i vehicles, a més d'aquella associada a l'elaboració i obtenció dels materials a emprar, així com l'eliminació de part de la vegetació existent a la parcel·la.

Per altra banda, durant la fase de funcionament del projecte es preveuen emissions de gasos d'efecte hivernacle i de renous a causa del trànsit de vehicles, generació de residus per l'afluència de visitants, possible contaminació del subsòl i de les aigües subterrànies a causa abocaments d'hidrocarburs, consum d'aigua del WC i risc d'incendi. Entre els efectes positius, el projecte evitarà l'aparcament no regulat de vehicles als voltants de la parcel·la afectada, i permetrà la recuperació de patrimoni cultural (conjunt de sínia i aljub). No obstant això, no es detalla si es preveu dur a terme també qualque tipus d'actuació per a la restauració o preservació dels murs de pedra en sec.

Malgrat que la solució adoptada (execució de l'aparcament a una parcel·la als voltants de la platja de Cala Mastella) sembla millorar la situació actual, on els vehicles estacionen de manera no regulada a la parcel·la referida, es considera que la selecció d'aquesta alternativa no es basa en cap estudi de mobilitat, ni s'aporten dades del nombre màxim de persones que pot suportar aquest entorn per justificar les places d'aparcament previstes. Tampoc s'aporta informació detallada al document ambiental del pla de desmantellament de l'activitat (terminis, indicadors de seguiment...), atès que l'activitat d'aparcament serà provisional.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'aparcament de vehicles a l'aire lliure a la platja de Cala Mastella – polígon 8, parcel·la 380 –, de Sant Carles de Peralta (TM de Santa Eulària des Riu), atès que es preveu que pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, de 5 de desembre, per la qual es modifica la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, així com el que estableix en l'article 21 del Decret Legislatiu1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe, que servirà com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

L'EIA ha d'incloure, en base a l'art. 21.2 del Decret legislatiu 1/2020, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries, així com també un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle, i també la vulnerabilitat davant el canvi climàtic. També, segons l'article 27 d'aquest Decret Legislatiu, l'EIA ha d'incloure una avaluació de riscs. Tota la documentació haurà d'anar signada per la persona redactora i col·laboradors.

Tal com preveu l'annex VI Estudi d'impacte ambiental i criteris tècnics de la Llei 21/2013, es realitzarà un examen multicriteri de les diferents alternatives que resultin ambientalment més adequades, inclosa l'alternativa zero o de no actuació, i que siguin tècnicament viables. Es justificarà la solució proposada en funció de diversos criteris: econòmic, funcional, entre els quals hi ha l'ambiental.

Les alternatives han de ser raonables i tècnicament i ambientalment viables. S'ha d'incloure, per a cada alternativa examinada, la identificació, quantificació i valoració dels efectes significatius previsibles de les activitats projectades sobre la població, la salut humana, la flora, la fauna, la biodiversitat, la geodiversitat, el sòl, el subsòl, l'aire, l'aigua, els factors climàtics, el canvi climàtic, el paisatge, els béns materials, inclòs el patrimoni cultural, i la interacció entre tots els factors esmentats, durant les fases d'execució, explotació i, si s'escau, durant la demolició o l'abandonament del projecte.

A més, a l'EIA s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:

1. Respecte de la situació actual, s'ha de justificar que no és d'aplicació al projecte d'aparcament l'establert a l'art. 9, apartat 1, de la Llei 21/2013.

2. S'haurà d'avaluar la capacitat de càrrega del medi, tant terrestre com marí. En aquest sentit, el nombre de places d'aparcament projectades no podrà ser superior a la capacitat de càrrega del medi.

3. S'haurà de dur a terme un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears. Amb aquest estudi es podrà determinar si hi ha millors alternatives a les proposades i calcular la mobilitat induïda i/o reduïda, i la seva afecció a la contaminació atmosfèrica i el canvi climàtic.

4. Atès que el projecte es presenta només com una solució provisional, s'haurà d'acompanyar d'un pla de desmantellament de l'aparcament en la ubicació proposada, i eliminar la possibilitat de l'aparcament no regulat.

5. Atès que l'àmbit d'actuació és una zona potencialment inundable, s'haurà d'aportar un estudi hidrologichidràulic, amb el contingut mínim indicat a l'article 104.3 del Reial Decret 51/2019, de 8 de febrer, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears. Així mateix, s'haurà de definir un sistema de gestió per a quan es produeixin fenòmens meteorològics adversos que puguin provocar inundacions a la zona, com ara el tancament de l'aparcament i avís a la població.

6. S'haurà de presentar també un plànol de planta que inclogui les actuacions i la ZST del DPH (5 m des de la vora del torrent) segons l'art. 78.2 del Reglament del Domini Públic Hidràulic (RDPH). Aquesta ZST s'haurà de deixar lliure per al pas públic de vianants i altres funcions, segons l'art. 7 del Reglament del DPH.

7. S'haurà de definir la creació una faixa de defensa de protecció contra incendis forestals dins l'aparcament i respecte del seu camí d'accés, segons les directrius del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. De la mateixa manera, s'haurà de detallar la senyalització dels accessos per evitar situacions perilloses i evitar l'obertura de nous camins per als vehicles.

8. S'haurà de definir un perímetre de protecció d'estacionament de vehicles al voltant dels arbres i arbusts plantats, amb l'objecte d'evitar la compactació del terreny a la zona de les arrels i afavorir la infiltració d'aigua.

9. S'hauran d'especificar les característiques bàsiques de la caseta del vigilant i del WC, amb l'objecte de poder valorar la seva integració paisatgística i compliment de l'art. 96 del Reglament General de Costes.

10. S'hauran d'establir les actuacions pertinents per a la restauració i preservació dels murs de pedra en sec de la parcel·la, a més del conjunt sínia-aljub.

11. El document ambiental haurà de tenir un pla de vigilància ambiental (PVA) del projecte, el qual s'haurà de pressupostar i detallar quins indicadors s'analitzaran a cada una de les seves fases (construcció, funcionament i desmantellament), així com especificar quina serà la persona encarregada de la seva supervisió.

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu (Consell Insular d'Eivissa, per estar subjecte a declaració d'interès general) sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica. En l'anunci de l'inici de la informació pública, l'òrgan substantiu, inclourà un resum del procediment d'autorització del projecte amb la informació mínima que assenyala l'art. 36.2 de la Llei 21/2013.

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

- Servei de Costes i Litoral, de la DG de Territori i Paisatge.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei d'Aigües Superficials, de la DG de Recursos Hídrics.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.

- Servei de Patrimoni (Departament de Cultura, Educació i Patrimoni), del Consell Insular d'Eivissa.

- Departament de Territori i Mobilitat, del Consell Insular d'Eivissa.

- Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

- Terraferida.

- GOB.

- Amics de la Terra.

Segon. Aquest informe ambiental, que actúa com a document d'abast, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 22 de juny de 2021

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias