Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 282206
Correcció d’errades advertides a les Ordres conjuntes de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, publicades al BOIB número 84, del 26 de juny de 2021 i al BOIB número 87, de l’1 de juliol de 2021, per les que s’aprova la segona i tercera modificació de l’Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021, per la qual s’aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d’ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19
En data 29 de maig de 2021 es va publicar al BOIB número 70 l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
Mitjançant aquesta Ordre es varen aprovar les bases i la convocatòria de subvencions que han de regir la concessió dels ajuts directes a autònoms i empreses, amb la finalitat de donar suport a la solvència del sector privat mitjançant la provisió a les empreses i autònoms d'ajuts directes de caràcter finalista que permetin el pagament a proveïdors, la reducció dels deutes derivats de l'activitat econòmica i, en cas de quedar romanent, els deutes amb creditors bancaris, i també el pagament de costs fixos (com ara, per exemple, els relatius al subministrament d'energia i als canvis en les pautes de consum i de potència demandada).
Aquesta Ordre de bases ha estat objecte de tres modificacions publicades en data 12 de juny de 2021, al BOIB número 78; en data de 26 de juny de 2021, al BOIB número 84 i, finalment, en data 1 de juliol de 2021, al BOIB núm. 87.
A l'hora de redactar la modificació de l'article 8.4 mitjançant la segona la modificació de l'Ordre de bases, publicada al BOIB el dia 26 de juny de 2021, hi va haver una errada de transcripció en relació a la regulació relativa a les intensitats màximes que la modalitat d'ajuts per costs fixos no coberts poden tenir d'acord amb el Marc Nacional Temporal, tant en la versió castellana com en la versió catalana.
Per altra banda l'ordre conjunta per la qual es va aprovar la tercera de modificació de l'ordre de bases, publicada el dia 1 de juliol de 2021, conté una errada obstativa, tant en la versió castellana com en la versió catalana, als apartats 4; 5; 6; 10; 11 i 12 quan es fa referència a la data de l'Ordre que està sent objecte de modificació.
Finalment l'apartat 10 de la versió catalana de l'ordre conjunta per la qual es va aprovar la tercera de modificació de l'ordre de bases, publicada el dia 1 de juliol de 2021, fa constar la relació dels extrems que ha de contenir l'informe de l'auditor en punts i no en lletres, tal i com sí consta a la versió castellana de l'ordre.
D'acord amb l'article 56 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la rectificació dels errors materials, aritmètics i de fet en actes i disposicions administratives correspon a l'òrgan que hagi dictat l'acte o la disposició; la rectificació d'errors ha d'especificar, si escau, els efectes jurídics que se'n deriven, i s'ha de notificar o publicar preceptivament quan faci referència a actes que hagin estat notificats o publicats.
L'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que les administracions públiques poden, així mateix, rectificar en qualsevol moment, d'ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes.
Per tot això, i d'acord amb l'article anterior es procedeix a efectuar les següents correccions:
1. Al darrer paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8, de la versió castellana i catalana, de l'Ordre conjunta de modificació de l'Ordre de 28 de maig de 2021, publicada al BOIB número 84, el 26 de juny de 2021, quan diu:
“Es consideraran costs fixos no coberts els costs suportats per les empreses que es generin amb independència del nivell de producció durant el període subvencionable (entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021) que no estiguin coberts per la contribució als beneficis (és a dir, els ingressos menys els costs variables) durant el mateix període i que no estiguin coberts per altres fons, com ara assegurances o mesures d'ajuts temporals. A aquests efectes, les pèrdues de les empreses en els seus comptes de pèrdues i guanys (excloses les pèrdues per deteriorament del valor puntuals) durant l'esmentat període subvencionable es consideraran costs fixos no coberts.”
Ha de dir:
“Es consideraran costs fixos no coberts els costs suportats per les empreses que es generin amb independència del nivell de producció durant el període subvencionable (entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021) que no estiguin coberts per la contribució als beneficis (és a dir, els ingressos menys els costs variables) durant el mateix període i que no estiguin coberts per altres fons, com ara assegurances o mesures d'ajuts temporals. La intensitat de l'ajuda no pot superar el 70 % dels costs fixos no coberts, excepte en el cas de microempreses i de petites empreses (en el sentit de l'annex I del Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat), respecte de les quals la intensitat de l'ajuda no pot superar el 90 % dels costs fixos no coberts. A aquests efectes, les pèrdues de les empreses en els seus comptes de pèrdues i guanys (excloses les pèrdues per deteriorament del valor puntuals) durant l'esmentat període subvencionable es consideraran costs fixos no coberts. Així mateix, l'import brut màxim en concepte d'aquests costs fixos no coberts, abans d'imposts i altres retencions, no pot superar en cap cas els 10.000.000 d'euros per empresa.”
2. Als apartats 4; 5; 6; 10; 11 i 12 de les versions castellana i catalana de l'Ordre conjunta de modificació de l'Ordre de 28 de maig de 2021, publicada al BOIB número 87, l'1 de juliol de 2021, quan diu:
“.. de l'Ordre conjunta, de 28 de juny de 2021,...”
Ha de dir:
“.. de l'Ordre conjunta, de 28 de maig de 2021,...”
3. A l'apartat 10 de la versió catalana, de l'Ordre conjunta de modificació de l'Ordre de 28 de maig de 2021, publicada al BOIB número 87, l'1 de juliol de 2021, quan diu:
«5.4. Amb independència de la quantia de la subvenció a què es refereixen els punts 5.1, 5.2 i 5.3 anteriors i de la documentació que s'hagi de presentar d'acord amb els punts esmentats, els sol·licitants que pretenguin imputar a la subvenció els costs fixos a què fan referència l'article 4 i el darrer paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre hauran de presentar un informe emès per un auditor de comptes que acrediti la imputabilitat de l'ajut, en tot o en part, a la satisfacció o cobertura d'aquests costs fixos. En aquest sentit, l'informe de l'auditor haurà d'acreditar els següents extrems en relació amb els costs fixos no coberts, o pèrdues equivalents:
A aquest efecte, són aplicables les mateixes regles establertes en el punt 5.3 anterior respecte de l'emissió de l'informe i la designació de l'auditor de comptes.»
Ha de dir:
«5.4. Amb independència de la quantia de la subvenció a què es refereixen els punts 5.1, 5.2 i 5.3 anteriors i de la documentació que s'hagi de presentar d'acord amb els punts esmentats, els sol·licitants que pretenguin imputar a la subvenció els costs fixos a què fan referència l'article 4 i el darrer paràgraf de l'apartat 4 de l'article 8 d'aquesta Ordre hauran de presentar un informe emès per un auditor de comptes que acrediti la imputabilitat de l'ajut, en tot o en part, a la satisfacció o cobertura d'aquests costs fixos. En aquest sentit, l'informe de l'auditor haurà d'acreditar els següents extrems en relació amb els costs fixos no coberts, o pèrdues equivalents:
a) Que s'han meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021.
b) Que procedeixen de contractes anteriors al dia 13 de març de 2021.
c) Que compleixen amb l'ordre de prelació establert a l'apartat 2 de l'article 4.
d) Que no inclouen costs o despeses determinants de deutes o pagaments subvencionables que ja s'hagin imputat a l'ajut.
e) Que no inclouen pèrdues per deteriorament de valor puntuals.
f) En el cas de que les pèrdues incloguin dotacions a provisions diferents de les causades per deteriorament de valor puntuals, l'informe s'haurà de manifestar sobre la correcció d'aquestes d'acord amb la normativa comptable d'aplicació.
A aquest efecte, són aplicables les mateixes regles establertes en el punt 5.3 anterior respecte de l'emissió de l'informe i la designació de l'auditor de comptes.»
Palma, 6 de juliol de 2021
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez (Art. 47.3 Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears)