Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 277210
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de la mobilitat de ciclistes i persones usuàries de vehicles de mobilitat personal (VMP)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d'exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, en sessió de dia 26 d'abril de 2021, d'aprovació provisional de l'Ordenança municipal reguladora de la mobilitat de ciclistes i persones usuàries de vehicles de mobilitat personal (VMP), publicat en el BOIB núm. 57 de dia 1 de maig de 2021, i una vegada resoltes les al·legacions presentades al Ple de l'Ajuntament en sessió de dia 28 de juny de 2021, queda definitivament aprovada l'Ordenança següent, de conformitat amb el que preveu l'article 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les Bases del Règim Local:

<<ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA MOBILITAT DE CICLISTES I PERSONES USUÀRIES DE VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP)

CAPÍTOL I.

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.

Objecte

1. Aquesta Ordenança té per objecte regular determinats aspectes de l'ordenació del trànsit de ciclistes i persones usuàries de vehicles de mobilitat personal (VMP) a les vies urbanes del terme municipal d'Artà, en el marc de l'exercici de les competències municipals en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària reconegudes per la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària. A aquest efecte, l'Ordenança regula:

a) Les vies per on poden circular els distints tipus de cicles i els VMP i a quina velocitat. 

b) Les característiques dels distints cicles i VMP i les prohibicions.

c) La convivència de la bicicleta i altres cicles, així com la dels VMP amb els vianants i amb la resta de vehicles.

d) L'estacionament dels cicles i dels VMP.

e) El registre de cicles.

f) El règim sancionador aplicable per l'incompliment de les normes establertes, amb indicació de la classificació de les infraccions en lleus, greus i molt greus i les seves sancions, el procediment sancionador i les mesures cautelars i complementàries relatives a la retirada i la immobilització de cicles i VMP.

2. Supletòriament, pel que fa a matèries no regulades expressament per aquesta Ordenança, s'han d'aplicar la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, els reglaments que la despleguen i l'Ordenança municipal de circulació.

Article 2.

Àmbit d'aplicació

Les normes d'aquesta Ordenança obliguen els titulars i les persones usuàries de les vies i els espais lliures públics de titularitat municipal, i de les vies privades de servitud o concurrència pública dins el terme municipal d'Artà.

Article 3.

Conceptes i terminologia

A l'efecte d'aquesta Ordenança, els conceptes bàsics i la terminologia sobre vehicles, vies i persones usuàries d'aquestes s'entenen utilitzats en el sentit que es concreta a l'annex 1 d'aquesta Ordenança.

Article 4.

Òrgans competents

La competència sobre les matèries objecte d'aquesta Ordenança correspon a l'organisme municipal que la tengui atribuïda en cada moment, bé com a pròpia o bé per delegació.

 

CAPÍTOL II.

SENYALITZACIÓ, VIES CIRCULATÒRIES I VELOCITAT DELS CICLES I VMP

Article 5.

Senyalització de les vies

1. Totes les persones usuàries de les vies objecte d'aquesta Ordenança han d'obeir els senyals de circulació que estableixin una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents a les vies per les quals transiten o circulen.

2. Les vies ciclistes han de tenir una senyalització específica vertical i/o horitzontal. El tipus de senyalització horitzontal i vertical específic està definit a l'annex 2 d'aquesta Ordenança. 

En general, els senyals verticals coincideixen amb el model de senyal definit en el Reglament de circulació, amb un símbol de bicicleta afegit a la part superior que indica que el senyal es dirigeix als cicles, i donen una informació addicional als diferents usuaris de les vies públiques: conductors, ciclistes i vianants.

Els senyals horitzontals defineixen els carrils, els sentits de circulació dels cicles, els passos de vianants, etc., i complementen la senyalització vertical.

Els passos específics per a cicles s'han de senyalitzar horitzontalment amb dues línies blanques discontínues.

Els passos específics per a cicles afegits a passos de vianants poden disposar de semàfors; si no en disposen, han de compartir els del pas de vianants. Les vies ciclistes que travessen un pas de vianants poden disposar de semàfors específics per a cicles; si no en disposen, han de compartir els de vehicles.

L'Ajuntament pot incorporar altres senyals i complementar l'annex 2.

Article 6.

Vies per les quals poden circular els cicles i els VMP

1. No es permet circular per les vies dels nuclis urbans amb vehicles de mobilitat personal (VMP) si no compleixen els requisits tècnics de certificació establerts o els requeriments d'homologació que preveu la normativa aplicable.

Per poder circular, els VMP han de comptar amb el certificat de circulació que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en el Manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal, elaborat per l'Organisme Autònom de la Prefectura Central de Trànsit, així com la seva identificació. A més, els VMP han de disposar del marcatge CE de dispositiu electrònic corresponent que acrediti el compliment dels requisits del Reglament (UE) núm. 168/2013.

L'edat mínima permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal és de 16 anys. També poden circular amb VMP les persones menors de 16 anys que disposin de carnet de ciclomotor (permís de conduir AM). No obstant això, les persones menors de 16 anys poden utilitzar els vehicles descrits fora de les zones de circulació, en espais tancats al trànsit i sota la responsabilitat de pares, mares, persones que exerceixin la tutela, que acullin o guardin, sempre que el vehicle sigui adequat a la seva edat, altura i pes.

Els cicles i els VMP poden circular per les vies següents: carril bici, vorera bici, calçada (incloent‐hi ciclocarrers i carrers de residents) i camins pedalables. Els cicles i els VMP han d'ajustar la seva velocitat a les condicions de la via per on circulen i en qualsevol cas no poden superar els límits màxims de velocitat que s'estableixen en els articles següents.

2. Els cicles i els VMP estan obligats a circular, generalment, per la calçada.

Quan devora la calçada hi hagi algun tipus de via ciclista, hi han de circular preferiblement, però poden utilitzar la calçada si no circulen a una velocitat anormalment reduïda ni entorpeixen el trànsit.

S'han de respectar, en tot moment, les normes generals de circulació que estableixen tant l'Ordenança de circulació com la normativa i la legislació de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària.

Totes les persones usuàries de cicles i VMP han d'obeir els senyals de circulació que estableixen una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents a les vies per les quals transiten o circulen.

3. Es prohibeix la circulació de cicles i VMP per voreres, places, parcs, jardins i altres espais públics destinats en exclusiva als vianants. Es permet la circulació de cicles per aquestes àrees als menors de fins a 12 anys si no sobrepassen la velocitat dels vianants i van acompanyats d'un vianant adult.

Excepcionalment, es pot autoritzar, mitjançant un decret de Batlia, la circulació de cicles i VMP en zones degudament senyalitzades a aquest efecte, amb les condicions i en les dates i els horaris que s'hi estableixin.

4. Els conductors i conductores no poden circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni sota els efectes de drogues. Tampoc no poden circular amb auriculars ni utilitzant dispositius mòbils.

Així mateix, està prohibit circular portant animals, amb o sense corretja, i també conduir amb una sola mà.

Per altra part, només es permet l'ús unipersonal dels VMP i està prohibit, en tot cas, que els VMP siguin arrossegats per altres vehicles.

Article 7.

Circulació pels carrils bici i les voreres bici

1. S'entén per carril bici la via ciclista segregada de l'espai per a vianants sobre la calçada, o  l'espai comprès entre la banda d'aparcament i la vorera que discorre adossada a la calçada, en un sol sentit o en doble sentit de circulació.

2. S'entén per vorera bici la via ciclista no segregada de l'espai per a vianants senyalitzada damunt la vorera. 

3. La velocitat màxima permesa als cicles quan circulen pels carrils bici segregats de l'espai per a vianants situats a la calçada és de 30 km/h. La velocitat màxima permesa als VMP en aquests supòsits és de 20 km/h.

4. La velocitat màxima permesa als cicles quan circulen per la vorera bici o pel carril bici damunt la calçada entre els llocs destinats a l'estacionament de vehicles i la vorera és de 15 km/h. La velocitat màxima permesa als VMP és de 10 km/h per la vorera bici i de 15 km/h pel carril bici.

En aquests casos, s'ha de circular amb precaució davant una possible invasió del carril bici o vorera bici per altres persones usuàries de la via pública, i evitar les maniobres brusques.

5. Si no disposen de semàfor específic, els cicles i els VMP han de respectar els semàfors existents a la via.

Article 8.

Circulació per la calçada

1. A la calçada els cicles i els VMP han de circular, com a norma general, pel carril de la dreta i poden ocupar‐ne la part central. Si hi ha carrils reservats a altres vehicles, han de circular pel contigu al reservat i en les mateixes condicions. Així mateix, poden circular pel carril de l'esquerra quan les característiques de la via no permetin fer‐ho pel carril de la dreta o si han de girar a l'esquerra.

2. Els cicles i els VMP, quan circulen per la calçada, gaudeixen de les prioritats de pas que preveuen les normes de trànsit vigents i han de respectar la senyalització horitzontal, vertical i semafòrica, si no hi ha una senyalització específica que ho restringeixi.

3. En un creuer semafòric sense senyalització específica per a cicles, s'han de prendre les precaucions necessàries i adaptar-ne la conducta a la resta de persones usuàries del creuer. 

Article 9.

Circulació pels camins pedalables

1. Els camins pedalables constitueixen vies per a vianants i cicles, segregades del trànsit motoritzat, i discorren per espais oberts, parcs, jardins i passeigs en zones no urbanes o boscos.

2. Els vianants tenen prioritat de pas en tot el seu recorregut i la velocitat màxima dels cicles és de 15 km/h.

Article 10.

Circulació pels ciclocarrers

1. Els ciclocarrers són els carrers que permeten completar els itineraris ciclistes. Per a això, l'espai destinat a la circulació de cicles es delimita amb marques viàries a la calçada en el centre del carril de circulació.

2. La velocitat de circulació de la resta de vehicles s'ha d'adaptar a la dels cicles i en qualsevol cas no es poden superar els 30 km/h. Tampoc no es poden fer avançaments a cicles o VMP en el mateix carril de circulació.

3. Els ciclistes i les persones usuàries de VMP han de respectar, com la resta de vehicles, els sentits de circulació, les preferències de pas i els senyals de circulació.

Article 11.

Circulació per les voreres

1. S'entenen per voreres les zones longitudinals de la carretera o del carrer, elevades o no, reservades al trànsit de vianants.

2. Es prohibeix la circulació de cicles i VMP per les voreres, parcs i jardins, llevat que, excepcionalment, s'autoritzi mitjançant un decret de Batlia. En aquest cas, la velocitat màxima permesa és de 10 km/h i el vianant té preferència.

3. Si per causa major els cicles es veuen obligats a compartir l'espai amb els vianants, ho han de fer caminant.

Article 12.

Circulació per les zones de vianants

1. Les vies, places o zones de vianants són les destinades al trànsit de vianants, en les quals s'estableix la prohibició total o parcial de la circulació i/o l'estacionament de vehicles, i es defineixen, funcionalment, en l'Ordenança municipal de circulació.

2. No es permet la circulació de cicles i VMP per aquestes zones, excepte entre les 20 h i les 10 h i els dies festius, sempre que no hi hagi aglomeracions.

3. Excepcionalment, mitjançant el decret de Batlia corresponent, s'hi pot permetre la circulació de cicles o VMP en altres horaris, que es definiran explícitament.

4. Independentment del tipus d'autorització, genèrica o específica, la velocitat màxima permesa en les zones de vianants és de 10 km/h.

5. Es permet la circulació de cicles per les zones de vianants als menors de fins a 12 anys si no sobrepassen la velocitat dels vianants i van acompanyats d'un vianant adult.

Article 13.

Circulació pels carrers residencials

1. Els carrers residencials són les vies incloses en àrees senyalitzades amb el senyal vertical S‑28.

2. La velocitat màxima de circulació de cicles i VMP en els carrers residencials és de 20 km/h. En aquests carrers es permet la circulació de cicles i VMP a contrasentit, però en aquest cas no tenen cap priorat de pas i han de circular a velocitat reduïda i, com a màxim, a 10 km/h.

 

CAPÍTOL III.

CARACTERÍSTIQUES DELS CICLES I PROHIBICIONS

 

Article 14.

Característiques dels cicles i dels VMP

1. Els cicles i els ciclistes han de ser visibles sempre. Els cicles han d'estar dotats d'un timbre, sistema de frenada i, si circulen de nit o en condicions de baixa visibilitat, han de dur llums (davant de color blanc i darrere de color vermell) i elements reflectors que permetin la seva correcta visualització per vianants i conductors.

Els VMP que circulin per qualsevol calçada han de disposar de timbre, sistema de frenada, llums i elements reflectors homologats, i la persona que els utilitzi ha de mantenir-se dreta. Així mateix, és recomanable utilitzar casc homologat i guardapits reflectant.

S'ha de conduir els cicles i els VMP amb la diligència i la precaució necessàries per a evitar danys propis o aliens, evitant posar en perill la resta d'usuaris de la via. En els passos de ciclista s'ha de reduir la velocitat a pas de vianant i passar-hi en poder ser vists pels vehicles de la calçada.

2. Quan sigui obligatori l'ús de l'enllumenat, els conductors de bicicletes i cicles duran, a més, col·locada qualcuna peça reflectant que permeti als conductors i demés usuaris distingir-los a una distancia de 150 metres.

Article 15.

L'ús del casc, cadires i remolcs en els cicles

1. Usar casc és obligatori per als menors de 16 anys.

2. Per qüestions de seguretat, és recomanable que la resta de persones usuàries de bicicletes o cicles circulin amb casc i guardapits o indumentària d'alta visibilitat (reflectors).

3. En zona urbana els cicles poden dur un remolc certificat i homologat degudament per transportar mercaderies o animals, sempre que la seva amplària no sigui superior a 1 metre, circulin de dia i sense disminució de la visibilitat i a velocitat moderada, i quan el conductor sigui major d'edat i sota la seva responsabilitat.

4. Els cicles que, per fabricació, no poden ser ocupats per més d'una persona poden transportar, sempre que el conductor sigui major d'edat i sota la seva responsabilitat, un menor de fins a 7 anys, que ha de dur un casc homologat, en un seient addicional acoblat al cicle i degudament certificat i homologat.

En les mateixes condicions, els cicles poden arrossegar un remolc, degudament certificat i homologat, acoblat a la bicicleta per transportar menors de 7 anys sempre que es compleixin les limitacions de pes que aquests dispositius estipulin. Així mateix, els menors han de dur, obligatòriament, el casc homologat corresponent.

Aquests remolcs han de ser visibles en les mateixes condicions que estableix l'article anterior d'aquesta Ordenança per a les bicicletes, i és necessari instal·lar-hi una bandera de color cridaner i d'altura suficient perquè els conductors s'adonin de la seva presència.

Així mateix, tant la cadira com el remolc han de comptar amb elements reflectors.

Quan existeixi algun tipus de via ciclista en la secció del vial, les bicicletes amb cadira o remolc que transportin menors de fins a 7 anys han de circular per aquesta sense poder emprar la calçada.

En cas de circular a una velocitat anormalment reduïda, les bicicletes amb remolc o semiremolc tenen prohibit circular per la calçada i ho han de fer per vies ciclistes, zones 30, altres vies pacificades o zones de vianants autoritzades.

Article 16.

Prohibicions

Es prohibeix als conductors de tot tipus de cicles:

a) Circular amb el vehicle damunt una sola roda.

b) Fer maniobres que suposin un risc per a la conducció i posin en perill la integritat física d'altres ciclistes, vianants i conductors de vehicles.

c) Conduir utilitzant cascs o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so, telèfon mòbil o d'altres dispositius incompatibles amb l'atenció permanent a la conducció.

d) Conduir sota els efectes de begudes alcohòliques, estupefaents, psicotròpics, estimulants o d'altres substàncies anàlogues.

e) Realitzar carreres o altres competicions no autoritzades entre cicles.

f) Transportar una altra persona en un cicle per a un sol ciclista, llevat dels menors de 7 anys transportats en les condicions que preveu l'apartat 4 de l'article 15.

g) Amollar el manillar, llevat que calgui per fer un senyal de maniobra.

h) Agafar‐se a altres vehicles per ser remolcats.

i) Circular zigzaguejant entre vehicles o vianants, excepte a la calçada, respecte als vehicles, quan aquests es trobin aturats a un semàfor.

j) Carregar el cicle amb objectes que en dificultin la utilització o redueixin la visió.

 

CAPÍTOL IV.

CONVIVÈNCIA, ESTACIONAMENT I REGISTRE DE CICLES I VMP

 

Article 17.

Convivència dels cicles i dels VMP amb els vianants

1. Als carrils bici i a les voreres bici els ciclistes i les persones usuàries de VMP han de respectar sempre la preferència de pas dels vianants que travessen pels llocs especialment habilitats o que accedeixen a un pas de vianants o a una parada de transport públic.

2. El vianant té preferència sobre tots els cicles i VMP en els camins pedalables, les zones de vianants en les quals estiguin autoritzats a circular i en els carrers residencials.

3. Als carrers per a vianants i a les voreres, quan s'hi permeti la circulació de cicles, els ciclistes han de circular respectant la distància d'1 metre de separació de les façanes, han d'adequar la velocitat a la dels vianants, han de mantenir una distància, com a mínim, d'1 metre respecte als vianants en les operacions d'avançament o encreuament, i han d'aturar la seva marxa si no poden avançar al vianant amb les garanties establertes.

4. Els vianants no poden romandre en un carril bici o una vorera bici ni transitar‐hi, llevat que sigui estrictament necessari. En aquest cas, han d'extremar les condicions de seguretat.

5. Els vianants han de travessar les vies ciclistes pels llocs senyalitzats degudament. També les poden travessar, quan aquestes es trobin sobre una vorera o zona de vianants, per baixar o pujar d'un vehicle estacionat o aturat a la calçada, o per accedir a un punt sense altra via d'accés. En tots aquests casos s'han d'extremar les precaucions i respectar, sempre, la prioritat dels ciclistes.

Article 18.

Prioritats dels carrils bici i les voreres bici

1. Als passos específics per a ciclistes no semaforitzats, aquests i les persones usuàries de VMP tenen prioritat sobre els altres vehicles, però hi han de travessar a una velocitat moderada i amb precaució perquè puguin ser detectats per la resta de vehicles.

2. A les interseccions semaforitzades en què sigui possible, es pot avançar la línia d'aturada per minimitzar‐hi el temps de pas del ciclista a l'encreuament. Si per arribar a aquesta línia de detenció els ciclistes han de travessar un pas de vianants, han de respectar la prioritat dels vianants.

3. Tant si els ciclistes com les persones usuàries de VMP tenen prioritat com si no en tenen, han de respectar sempre la senyalització general, la normativa sobre circulació i qualsevol altra que les autoritats municipals amb competència en la matèria puguin establir a aquest efecte.

Article 19.

Convivència dels cicles i dels VMP amb la resta de vehicles

1. Els cicles i els VMP tenen prioritat de pas respecte dels vehicles de motor en els casos següents:

a) Quan circulen per un carril bici, un pas per a ciclistes o una vorera degudament senyalitzats.

b) Quan, per entrar en una altra via, el vehicle de motor gira a la dreta o a l'esquerra, en els supòsits permesos, i el ciclista és a prop. Així mateix, els vehicles han de moderar la velocitat i, fins i tot, s'han d'arribar a aturar.

c) Quan circulen en grup i el primer ha iniciat ja l'encreuament o ha entrat en una rotonda.

En els altres casos són aplicables les normes generals sobre prioritat de pas entre vehicles.

2. Els ciclistes gaudeixen de la mateixa prioritat que els vianants respecte dels altres vehicles quan facin servir els passos de vianants, sempre que els travessin pels seus extrems laterals, a velocitat d'un vianant i respectant sempre la prioritat d'aquests.

3. En zona urbana, els conductors i les conductores de vehicles motoritzats que pretenguin avançar ciclistes o persones usuàries de VMP, ho han de fer extremant les precaucions, canviant de carril de circulació i sempre que quedi un espai lateral de metre i mig entre el cicle o VMP i el vehicle.

4. Els vehicles motoritzats, quan circulen darrere un cicle o VMP, han de mantenir una distància de seguretat prudencial i proporcional a la velocitat, que no pot ser inferior a 3 metres.

5. Els vehicles de motor i els ciclomotors no poden circular, estacionar ni aturar‐se en els carrils reservats per a cicles.

Article 20.

Estacionament dels cicles i dels VMP

1. Els cicles i els VMP s'han d'estacionar en els espais específicament condicionats per a aquesta finalitat, assegurats degudament en els dispositius habilitats a aquest efecte. Si no hi ha aparcaments en un radi de 50 metres, els cicles i els VMP es poden subjectar a elements del mobiliari urbà durant un termini que, en cap cas, no pot superar les 24 hores, sempre que això no provoqui cap dany a l'element de mobiliari urbà, no n'alteri la funció ni s'entorpeixi el trànsit de vianants ni la circulació de vehicles, ni l'entrada o la sortida dels ocupants dels vehicles estacionats.

2. En qualsevol cas, per garantir la circulació dels vianants, s'ha de respectar un espai lliure mínim d'1,5 m com a zona de trànsit per al vianant i no s'ha d'ocupar més d'un 25 % de l'ample de la vorera.

3. Queda prohibit estacionar davant zones on hi ha reserva de càrrega i descàrrega a la calçada en horari dedicat a l'activitat i d'estacionament per a persones amb problemes greus de mobilitat, parades de transport públic, passos de vianants, accessos de col·legis, locals de concurrència pública de cabuda elevada (cinemes, discoteques, etc.), façanes d'edificis singulars, espais habilitats per a l'estacionament de bicicletes d'ús públic i elements adossats a les façanes.

4. Si l'estacionament dels cicles o VMP està situat en una zona de vianants o una vorera, es permet la circulació sobre aquestes fins a arribar a l'estacionament pel camí més curt des de la calçada o via ciclista i a una velocitat que no superi la dels vianants, els quals hi tenen preferència sobre els cicles i els VMP. 

Article 21.

Registre de cicles

1. L'Ajuntament pot crear un registre de cicles, d'inscripció voluntària, amb la finalitat de facilitar‐ne la identificació en cas de robatoris o pèrdues, immobilització o retirada o qualsevol altre supòsit que faci necessària la seva localització.

2. Les persones majors de 18 anys hi podrien registrar els seus cicles aportant les dades següents:

a) Nom i llinatges del titular.

b) Domicili i telèfon de contacte.

c) Número del document d'identitat.

d) Número de bastidor del cicle, si en té.

e) Marca, model i color del cicle.

f) Característiques singulars.

g) Fotografia del cicle.

3. En el cas de cicles pertanyents a menors de 18 anys, la inscripció ha de ser a nom dels seus progenitors o representants legals.

4. En inscriure el vehicle al registre, el titular pot fer constar si disposa d'assegurança de responsabilitat civil voluntària.

5. Les normes de funcionament del registre de cicles s'establiran mitjançant la resolució corresponent. Així mateix, el registre de cicles s'haurà d'adequar a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

 

CAPÍTOL V.

RÈGIM SANCIONADOR

 

Article 22.

Infraccions

1. Es consideren infraccions administratives les accions o les omissions que contravenen les disposicions d'aquesta Ordenança.

2. Les infraccions s'han de classificar en lleus, greus i molt greus, tenint en compte la perillositat i el possible dany que pugui suposar la infracció comesa.

3. En cas de manca de tipificació i classificació d'infraccions en aquesta Ordenança i que constin com a tals a la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, i disposicions complementàries o normes vigents de caràcter general, cal ajustar‐se al que disposin aquestes sobre això.

Article 23.

Infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus:

a) Sobrepassar la velocitat màxima establerta en aquesta Ordenança per a les diferents vies.

b) Circular amb cicle o VMP per voreres o altres zones de vianants no permeses, sense provocar perill per a les persones usuàries de la via.

c) Transitar, els vianants, de manera continuada per les vies per a ciclistes senyalitzades de la manera corresponent.

d) Circular incomplint les condicions de visibilitat que estableix l'article 14.1 d'aquesta Ordenança.

e) Incomplir les normes d'estacionament de cicles que estableix l'article 20 d'aquesta Ordenança.

f) Les que no es classifiquen com a greus o molt greus en els articles següents.

 

 

Article 24.

Infraccions greus

Es consideren infraccions greus

a) Circular amb cicle incomplint les normes de conducció que estableix l'article 16 d'aquesta Ordenança.

b) No respectar, els cicles, la prioritat dels vianants en les zones senyalitzades.

c) Circular amb cicle per voreres o zones de vianants provocant perill per a les persones usuàries de la via o fent maniobres brusques que suposin un risc greu per als vianants per circular de forma negligent.

d) Circular en sentit contrari a l'establert.

 

Article 25.

Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus:

a) Circular per voreres o altres zones de vianants de forma temerària.

b) Qualsevol de les conductes tipificades com a infraccions greus quan es donen circumstàncies de perill per raó de la intensitat de la circulació, les característiques i les condicions de la via, les condicions atmosfèriques i de visibilitat, la concurrència simultània amb els vianants o qualsevol circumstància anàloga que pugui constituir un risc afegit al previst per a les greus en el moment que es comet la infracció.

Article 26.

Sancions

1. S'han de sancionar:

a) Les infraccions lleus amb una multa de 80 €.

b) Les infraccions greus amb una multa de 200 €.

c) Les infraccions molt greus amb una multa de 500 €.

En el seu defecte, s'ha d'aplicar la sanció que estableixi la normativa vigent.

2. La Batlia queda facultada per graduar, mitjançant un decret i dins els límits establerts per aquesta Ordenança i la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, l'import de les sancions, així com l'import en les modificacions que puguin sofrir. 

3. Amb caràcter voluntari, les sancions econòmiques imposades que, si s'escau, corresponguin, poden condonar‐se per activitats substitutives que, a aquest efecte, estableixi la Batlia, les quals en cap cas no han d'atemptar contra la dignitat de la persona.

Article 27.

Procediment sancionador

El procediment administratiu per imposar sancions per infraccions en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, es regeix per la seva legislació específica i, supletòriament, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

 

CAPÍTOL VI.

MESURES CAUTELARS I COMPLEMENTÀRIES: RETIRADA I IMMOBILITZACIÓ DE CICLES I DE VMP A LA VIA PÚBLICA

 

Article 28.

Mesures cautelars i complementàries

Sense perjudici de la facultat sancionadora, l'Administració municipal ha d'adoptar les mesures cautelars i complementàries necessàries per corregir les anomalies que es produeixin, amb la finalitat de garantir les condicions mínimes de seguretat de les persones i dels béns públics i privats.

 

Article 29.

Retirada de cicles

En funció del que estableix l'article anterior, la Policia Local pot immobilitzar o retirar el cicle o VMP, especialment en els casos d'infraccions en què la persona usuària no vagi documentada, en les que preveu l'article 20.3, en les greus i molt greus i quan el cicle o VMP estigui subjecte a un element del mobiliari urbà durant més de 48 hores. 

Article 30.

Abandonament de cicles i VMP

La Policia Local ha de retirar els cicles i VMP d'acord amb la normativa municipal vigent.

 

CAPÍTOL VII.

VMP DESTINATS A L'ACTIVITAT TURÍSTICA, D'OCI, ÚS COMPARTIT I DE REPARTIMENT DE MERCADERIES

 

Article 31.

Circulació de VMP de lloguer

1. A més de les generals de circulació dels VMP, s'estableixen les condicions específiques de circulació següents, quant als vehicles de mobilitat personal afectes a una activitat d'explotació econòmica de les empreses que, actualment, compleixin els requisits que estableix la normativa vigent d'activitats turístiques i que disposin d'un establiment públic per llogar VMP.

2. Cal destacar que, en aquest supòsit, no s'hi inclouen els vehicles de mobilitat personal afectes a l'activitat econòmica de les empreses de VMP multiusuari (patinets compartits), atesa la naturalesa de l'activitat d'aquesta modalitat de lloguer de VMP, ja que es prohibeix utilitzar la via pública per al lloguer de motocicletes, ciclomotors, bicicletes i qualsevol altre vehicle que hagi de ser objecte de lloguer sense conductor i, per tant, l'activitat de les empreses de VMP multiusuari.

3. En aquest sentit, les condicions específiques de circulació indicades són les següents:

a) Els vehicles de mobilitat personal afectes a una activitat d'explotació econòmica que compti amb la llicència municipal corresponent han d'estar identificats i inscrits en el registre que correspongui.

b) Les persones físiques o jurídiques titulars dels vehicles de mobilitat personal, a títol de propietat o a qualsevol altre, han de contractar una assegurança de responsabilitat civil davant tercers, a l'efecte de cobrir la indemnització de caràcter subsidiari que correspongui pels danys i els perjudicis derivats de l'ús d'aquells vehicles i cicles per part de les persones usuàries a qui els cedeixin o lloguin.

c) Les persones usuàries de VMP han de dur casc i guardapits reflectant.

d) Quan els VMP vagin en grup (amb un màxim de 3 persones i un guia), poden circular segons els usos i les condicions de circulació dels apartats 2 i 3.

e) Els grups de VMP que excedeixin en nombre els indicats a l'apartat anterior, amb un màxim de 8 persones i un guia, han de sol·licitar una autorització expressa municipal al Departament de Mobilitat. A l'autorització que s'emeti, hi han de figurar, en qualsevol cas, el termini de vigència, el recorregut a realitzar, l'horari permès i totes les limitacions que s'estableixin per garantir la seguretat de les persones que usin la via. Així mateix, es podran incorporar al grup menors a partir dels 12 anys d'edat. Per obtenir l'autorització, la persona sol·licitant ha de presentar el següent:

- Assegurança de responsabilitat civil que cobreixi, com a mínim, un import d'un milió d'euros.

- Document que acrediti l'homologació dels VMP (aquests han d'estar identificats amb una numeració que s'ha de relacionar amb el seu número de bastidor).

- Proposta d'itineraris i horaris.

- Declaració responsable on es compromet a no permetre l'ús dels VMP a qui es trobi sota els efectes de qualsevol substància psicoactiva.

f) Els VMP, quan aquests circulin en grup, han de mantenir una distància entre grups de més de 50 metres.

g) La persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica ha de vetlar perquè les persones usuàries dels vehicles de mobilitat personal i els cicles de més de dues rodes disposin d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones usuàries de la via pública.

h) El vehicle i les persones usuàries poden dur elements que els identifiquin com a pertanyents a la persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica. La publicitat als vehicles o a les persones usuàries es regula a l'Ordenança municipal de publicitat.

i) La persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica ha d'informar les persones usuàries dels vehicles de mobilitat personal de les rutes autoritzades i de les condicions de circulació.

4. Pel que fa a l'estacionament dels vehicles de mobilitat personal, s'estableixen les condicions següents:

a) Els VMP només poden estacionar-se a les reserves de bicis o als llocs específicament destinats a aquesta finalitat senyalitzats degudament.

b) Es prohibeix, d'acord amb la normativa vigent, l'estacionament a la via pública de VMP que suposin una activitat econòmica i facin un ús privatiu del domini públic.

 

Disposició final.

Entrada en vigor

Aquesta Ordenança entra en vigor a partir de l'endemà de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que s'hagin complit els requisits establerts i hagi transcorregut el termini que preveuen els articles 103, 111 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.>>

 

Artà, 2 de juliol de 2021

El batle

Manuel Galán Massanet

 

ANNEX 1.

DEFINICIONS

a) Aglomeracions: a l'efecte d'aquesta Ordenança, hi ha aglomeració quan no és possible mantenir un metre de distància entre el cicle i els vianants que circulin, o circular en línia recta cinc metres de manera continuada.

b) Bicicleta: cicle de dues rodes accionat amb pedals.

c) Bicicleta amb pedaleig assistit: bicicleta que utilitza un motor elèctric, amb potència no superior a 0,5 kW, com a ajuda a l'esforç muscular del conductor, el motor de la qual s'atura quan la velocitat supera els 25 km/h o el conductor deixa de pedalejar.

d) Calçada: part de la carretera o del carrer destinada a la circulació de vehicles en general.

e) Camí pedalable: via per a vianants i cicles segregada del trànsit motoritzat i que discorre per espais oberts, parcs, jardins, passeigs, zones no urbanes o boscos. Aquesta definició inclou les vies verdes.

f) Carril bici: via ciclista que discorre adossada a la calçada, en un sol sentit o en doble sentit de circulació.

g) Cicle: vehicle d'almenys dues rodes, de no més d'1 metre d'ample, accionat per l'esforç muscular de les persones que l'ocupen, en particular mitjançant pedals o manovelles. A l'efecte d'aquesta Ordenança, es considera equivalent a la bicicleta. Les bicicletes plegades es consideren, a tots els efectes, un paquet d'equipatge. 

h) Ciclista: conductor de qualsevol tipus de cicle.

i) Ciclocarrer: carrer que permet completar els itineraris ciclistes. Per a això, amb marques viàries es delimita, al centre del carril de circulació, l'espai destinat a la circulació de cicles.

j) Vehicle de mobilitat personal: vehicle d'una o més rodes, dotat d'una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar-li una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h. Només pot estar equipat amb un seient o selló si està dotat de sistema d'autoequilibrat.

k) Velocitat anormalment reduïda: velocitat que entorpeix la marxa normal de la resta de vehicles ja que no supera la velocitat mínima genèrica de la via. Es pot circular a una velocitat anormalment reduïda en els supòsits de vehicles especials, circumstàncies del trànsit, del vehicle o de la via i protecció o acompanyament d'altres vehicles.  

l) Vianant: persona que, sense ser conductor, transita per les vies o terrenys a què es refereix aquesta Ordenança. És, també, vianant qui empeny o arrossega un cotxet d'infant o una cadira de rodes, o qualsevol altre vehicle sense motor de petites dimensions, qui condueix a peu un cicle o ciclomotor de dues rodes, i qui circula al pas en una cadira de rodes, amb motor o sense.

m) Via ciclista: via condicionada específicament per al trànsit de cicles, amb la senyalització horitzontal i/o vertical corresponent, i amb un ample que permet el pas segur d'aquests vehicles.

n) Vorera: zona longitudinal de carrer, elevada o no, destinada al trànsit de vianants.

o) Vorera bici: via ciclista senyalitzada damunt la vorera.

p) Zona de vianants: via, plaça o zona destinada al trànsit de vianants i en la qual s'estableix la prohibició total o parcial de circulació i/o estacionament de vehicles, definida funcionalment a l'Ordenança municipal de circulació.

 

 

Documents adjunts