Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 268272
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança fiscal núm. 25 reguladora del preu públic per la prestació dels serveis d’escoles infantils públiques de 0 a 3 anys
En compliment d'allò que disposen l'article 17.4 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'article 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local es fa públic que el Ple de l'ajuntament de Maó en sessió celebrada el dia 25 de març de 2021 va aprovar inicialment, la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 25 reguladora del preu públic per la prestació dels serveis d'escoles infantils públiques de 0 a 3 anys, una volta resoltes les reclamacions presentades contra l'acord d'aprovació inicial ha quedat aprovada definitivament en data 24 de juny de 2021.
Es procedeix a publicar íntegrament el tex de l'Ordenança fiscal al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el taulell d'anuncis digital de l'Ajuntament, entrant en vigor des de la citada publicació.
Contra l'aprovació de l'Ordenança Fiscal, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats des del dia següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província.
Maó, 29 de juny de 2021
El alcalde Héctor Pons Riudavets
ORDENANÇA FISCAL NÚM. 25
PREUS PÚBLICS PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'ESCOLES INFANTILS PUBLIQUES DE 0 A 3 ANYS
Article 1. Objecte i fonament
De conformitat amb el que disposa l'article 41 de l'RDL 2/2004, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys.
Serà d'aplicació a aquest preu públic aquesta ordenança, a l'empara del que disposen els articles que van del 41 al 48 de la Llei 39/1988, reguladora de les hisendes locals.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable del preu públic la prestació del servei d'escolarització, atenció, cura i vigilància dels infants, i altres de complementaris, propis de les escoles infantils, quan aquests siguin realitzats pels serveis municipals.
Article 3. Obligats al pagament
1. Són subjectes passius del preu públic, en concepte de contribuents, les persones físiques que sol·licitin o es beneficiïn de la prestació de serveis o realització de les activitats d'ensenyament i altres complementaris que es detallen a l'article 6 d'aquesta Ordenança.
2. Estaran obligats al pagament del preu públic:
a. Els progenitors o qui ostenti la tutoria dels infants que es beneficiïn dels serveis prestats per les escoles infantils públiques o altres serveis educatius de 0 a 3 anys.
b. O, si escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests, conforme al que preveu el Codi Civil.
Article 4. Persones responsables i successores
1. Són responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.
2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.
3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran a les persones successores de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària.
Article 5. Tarifes
La quantia a exigir per la prestació dels serveis es determinarà en funció de les tarifes següents, segons els serveis que s'utilitzin:
Epígraf 1. Centres d'educació infantil |
EUR |
Quota per matrícula |
60,00 € |
Aula de nadons (11 quotes) |
270,50 € |
Resta de fillets i filletes del centre (EI 2 i EI 3) (11 quotes) |
189,60 € |
Epígraf 2. Menjador a les escoles d'Educació Infantil: |
|
Preu mensual, assistència fixa |
73,25 € |
Preu diari per menú, assistència esporàdica |
4,50 € |
Epígraf 3. Servei de guarda: |
|
Preu mensual per assistència fixa |
35,00 € |
Preu diari per assistència esporàdica |
3,00 € |
Epígraf 4. Altres: |
|
Material escolar (11 quotes) |
5.00 € |
Article 6. Reduccions de les matrícules i les quotes
1. Les reduccions de les matrícules i les quotes dels preus públics de les escoles infantils públiques de l'Ajuntament de Maó s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, que permet la reducció de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
2. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les reduccions:
a) Es podrà sol·licitar reducció de la matrícula i a les quotes mitjançant tràmit preferentment telemàtic, per a aquells infants que es matriculin en les escoles infantils públiques. Es realitzarà una sol·licitud per família.
b) El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de reducció es troba, es calcula la suma dels ingressos familiars anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
Als efectes del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:
a) L'alumnat per al qual se sol·licita la reducció
b) Els progenitors o les persones tutores legals de l'alumnat (ingressos considerats al 100%). En cas de divorci o separació legal, si la guàrdia i custòdia de l'infant és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell excònjuge que no convisqui amb l'infant, però, tanmateix, sí que serà membre computable el nou cònjuge/la nova cònjuge o l'unit/ida per anàloga relació, així com la seva renda.
c) Els germans i les germanes menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar, a 31 de desembre de l'any anterior (ingressos considerats als 50%).
d) Els germans i les germanes majors de 25 anys només amb discapacitat física, psíquica o sensorial (ingressos considerats al 50%).
La renda es calcularà de la següent manera:
1) Per als membres de la família que hagin presentat declaració de l'IRPF, se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, excloent-ne els saldos negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponent a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
2) Per als membres de la família que obtenguin ingressos propis però que no hagin presentat declaració de l'IRPF, presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, excloent-ne els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
3) En els casos en què no es pugui determinar la renda, les persones sol·licitants facilitaran tota la informació necessària i requerida per l'Ajuntament per poder accedir a una reducció de la quota de les escoles infantils, sense perjudici de les comprovacions que pugui fer l'Ajuntament.
En els casos en què la persona sol·licitant al·legui la seva independència econòmica, qualsevol que sigui el seu estat civil, haurà d'acreditar aquesta circumstància, els mitjans econòmics amb què compta i la titularitat o lloguer del seu domicili. Si no justifica suficientment aquests extrems, la sol·licitud serà denegada.
La presentació de la sol·licitud de reducció a les escoles infantils implica l'autorització dels dos tutors/ores perquè l'Ajuntament obtengui de forma directa, per mitjans telemàtics, la informació relativa a la renda de l'Agència Estatal Tributària, per validar les dades declarades.
Es determinen quatre tipus de reduccions (95%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
TRAMS
|
Membres de la unitat familiar |
REDUCCIÓ 95% |
REDUCCIÓ 75% |
REDUCCIÓ 50% |
REDUCCIÓ 25% |
---|---|---|---|---|---|
1 |
2 Membres |
Iprem X 0,975 |
Iprem X 1,3 |
Iprem X 1,625 |
Iprem X 1,95 |
2 |
3 Membres |
Iprem X 1,125 |
Iprem X 1,5 |
Iprem X 1,875 |
Iprem X 2,25 |
3 |
4 Membres |
Iprem X 1,2 |
Iprem X 1,6 |
Iprem X 2 |
Iprem X 2,40 |
4 |
5 Membres |
Iprem X 1,275 |
Iprem X 1,7 |
Iprem X 2,125 |
Iprem X 2,55 |
5 |
6 Membres |
Iprem X 1,35 |
Iprem X 1,8 |
Iprem X 2,25 |
Iprem X 2,7 |
6 |
7 Membres |
Iprem X 1,425 |
Iprem X 1,9 |
Iprem X 2,375 |
Iprem X 2,85 |
7 |
8 Membres |
Iprem X 1,5 |
Iprem X 2 |
Iprem X 2,5 |
Iprem X 3 |
*El barem per fer el càlcul d'aquestes reduccions per les famílies empadronades al municipi està basat en l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), publicat anualment a la Llei de pressuposts generals de l'Estat.
Una vegada determinat el percentatge de reducció que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars, es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la reducció compleix algun dels següents requisits:
- Si es tracta de famílies nombroses o monoparentals de categoria general o especial
- Si coexisteixen dos o més germans matriculats durant el mateix curs escolar a les escoles infantils públiques del municipi
- Si existeixen casos de discapacitat superior al 33% dins la unitat familiar
3. Supòsits de revisió de les bonificacions:
Els requisits econòmics de les bonificacions, establerts amb caràcter general o a cada preu públic concret, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la matrícula i únicament es podran revisar amb posterioritat quan es doni alguna de les següents circumstàncies:
- Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor o tutor/a legal de menors no emancipats; en aquest cas, s'haurà de presentar la sol·licitud juntament amb la còpia del certificat de defunció.
- Canvi de la situació familiar per causa de divorci o separació legal; si el divorci o separació legal contempla la guàrdia i custòdia compartida, es computaran les rendes dels dos tutors/ores legals (pare i mare) i no hi haurà revisió de les bonificacions. Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a un sol tutor/a, no serà membre computable aquell/a excònjuge que no convisqui amb l'infant, però, tanmateix, sí que serà membre computable el/la nou cònjuge o unit/ida per anàloga relació, així com la seva renda. En aquest supòsit, s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud la sentència o conveni de divorci i/o separació.
4. En casos singulars, i de manera excepcional per temps determinat, prèvia petició dels Serveis Socials, es podrà acordar la reducció total de les quotes de l'article 5, quan s'acrediti alguna de les següents circumstàncies:
a) Que es tracti de menors en situació d'extrema vulnerabilitat.
b) Que es tracti de famílies sotmeses a processos d'intervenció social.
c) Que es tracti de menors víctimes de violència de gènere.
d) Altres supòsits anàlegs en què, amb caràcter excepcional, sigui apreciada la situació de necessitat del menor pels serveis competents
Article 7. Acreditació i període impositiu
1. En el cas de la matrícula, el preu públic s'acredita quan es presenta la sol·licitud del servei.
2. En el cas que la sol·licitud del servei s'estengui a diversos mesos, el preu públic s'acreditarà quan s'iniciï l'activitat que constitueix el fet imposable.
Article 8. Règim de declaració i d'ingrés
1. El preu públic de la matrícula s'exigirà en règim d'autoliquidació.
2. El preu públic corresponent a les mensualitats s'ingressarà mitjançant càrrec en compte, per domiciliació bancària que autoritzarà la persona interessada.
3. Les quotes acreditades i no satisfetes s'exigiran per la via de constrenyiment.
4. Les dades requerides en poder d'altres administracions seran les següents:
a) Declaració anual de l'IRPF o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat de tots els membres que formen part de la unitat familiar; o autorització específica per poder consultar les dades en poder de l'Administració.
b) Sentència o conveni de separació o divorci.
c) Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.
d) Certificat que acrediti la discapacitat del membre/s del nucli familiar i el grau de discapacitat.
5. Únicament es procedirà a la devolució de l'import del preu públic corresponent quan no es presti el servei o activitat per causa imputable a l'Administració municipal.
Disposició addicional primera. Interoperabilitat
Els subjectes passius d'aquesta Ordenança tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Ajuntament de Maó o que hagin estat elaborats per qualsevol altra Administració.
L'Ajuntament consultarà o recaptarà aquests documents electrònicament, a través de les seves xarxes corporatives o mitjançant consulta a les plataformes d'intermediació de dades, o per altres sistemes electrònics habilitats amb aquesta finalitat, llevat que la persona interessada s'hi oposi.
Disposició final
Aquesta Ordenança, aprovada pel Ple municipal en sessió realitzada a Maó, el dia 24 de juny de 2021 , entrarà en vigor partir de l'endemà de la seva publicació definitiva en el BOIB, una vegada hagi transcorregut el termini al qual fa referència l'article 65.2 de la Llei 7/85, reguladora de les bases de règim local, de conformitat amb el que disposa l'art. 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les bases de règim local, i produirà efectes a partir el curs escolar 2021-22.