Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 265642
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació Puntual núm. 28 de les NNSS de planejament qualificació com a sistema general viari (aparcament) parcel·les situades a l’avinguda Doctor, al TM es Mercadal, Menorca (156e/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de juny de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la MP núm. 28 de les NNSS de planejament del municipi des Mercadal relativa a l'habilitació d'un aparcament a l'Avinguda Dr. Llansó, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'ajuntament des Mercadal en data 18 de novembre de 2020, sol·licita a la CMAIB l'inici de l'avaluació ambiental estratègica que remet mitjançant l'ofici de tramesa (entrada 25 de novembre del 2020) juntament amb tota la documentació necessària per a la modificació puntual número 28 de les Normes Subsidiàries del planejament des Mercadal per tal de qualificar com a sistema general viari – aparcament- dues parcel·les cadastrals situades a l'Avinguda Doctor Llansó a la població des Mercadal.

La modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei. Segons el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, en el seu article 12 d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica s'ha d'entendre com una modificació que estableix l'ús d'un àmbit concret de reduïda extensió en l'àmbit municipal (1.321,12 m2).

2.Descripció i ubicació de la modificació puntual

Aquesta modificació puntual afecta l'àmbit que correspon a les parcel·les cadastrals no edificades número 3474901EE9237N de 1.191 m2 i 3474902EE9237N de 130,12 m2, ubicades a l'avinguda Doctor Llansó núm. 91 i núm. 89 respectivament a la població des Mercadal que es troben classificades com a clau 3, eixample, i lliures d'edificacions. L'ús global de la clau 3 és residencial plurifamiliar i l'objecte de la modificació puntual és qualificar ambdues parcel·les com a sistema general viari (A) per poder ubicar-hi un aparcament d' aproximadament 45 places. Les parcel·les disposen de tots els serveis urbanístics bàsics fixats per la LUIB (xarxa de sanejament, xarxa de subministrament d'aigua potable, enllumenat públic i subministrament d'energia i xarxa de pluvials).

En relació a la documentació no afecta a cap determinació de les normes urbanístiques, només és necessari modificar els tres plànols. El plànol A-8, de la sèrie A relativa a l'estructura general i orgànica del territori. En aquest plànol es grafia el sistema general viari -, aparcament, indicant la seva superfície en ha (0,13). El plànol F-4 de les NNSS vigents (MP número 17 relativa a la modificació de les NNSS per tal d'adaptar-les al PTI a l'àmbit dels nuclis tradicionals des Mercadal i Fornells) per tal de qualificar part de la parcel·la cadastral número 3474901EE9237N0001LP-, com Sistema General Viari (aparcament). El Plànol F-9 de les NNSS vigents (MP número 17 relativa a la modificació de les NNSS per tal d'adaptar-les al PTI a l'àmbit dels nuclis tradicionals des Mercadal i Fornells) per tal de qualificar part de la parcel·la número-, 3474902EE9237N0001TP com a Sistema General Viari (aparcament).

3.Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es va consultar a les administracions públiques afectades i a les persones interessades següents:

Al Departament d'Ordenació del Territori del Consell de Menorca (data d'entrada 29/01/2021). En aquest informe de 12 de gener de 2021 es realitzen una sèrie d'observacions però finalment conclou que no es pot informar ja que no es disposa de tota la documentació necessària, els plànols d'ordenació. Prèvia petició de la CMAIB de l'emissió d'un informe sobre la MP i la inclusió dels plànols d'ordenació a la plana web ens remeten l'informe realitzat per a l'Ajuntament des Mercadal per a la mateixa MP. Aquest informe conclou amb la informació favorable amb observacions sobre un estudi de la mobilitat generada, l'actualització de la normativa ambiental, la inclusió d'un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i la justificació del perquè es considera un sistema general en comptes d'un sistema local.

La Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització (data d'entrada 29/01/2021). Adverteix sobre l'obligació elevar aquest informe a la Comissió d'Emergències i Protecció de les Illes Balears abans de la seva aprovació definitiva. Conclou que, atès que no incrementa el risc per a les persones i béns respecte al vigent, es pot informar favorablement. Tot i això s'hauria de demanar un estudi hidrològic-hidràulic per tal d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries tenint en compte un episodi d'inundació i l'arrossegament de cotxes i la incapacitat per desaiguar el cabal d'avinguda i la generació d'incidents aigües amunt.

Al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius (data d'entrada 24/02/2021). L'informe fa una sèrie de consideracions per tenir en compte segons la Llei 10/2019, de 22 de febrer de Canvi Climàtic i Transició Energètica i una sèrie de consideracions sobre l'adaptació als efectes del canvi climàtic i sobre la qualitat de l'aire i que s'hauria de proposar un sistema de compensació de les emissions, així com evitar al màxim l'emissió de contaminants i mesures per restringir l'ús del transport privat i facilitar el transport públic.

4.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i avaluació dels efectes previsibles.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA, es preveu que aquesta modificació puntual no tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:

La construcció d'un aparcament de vehicles de transport privat motoritzats afecta a la qualitat de l'aire en la fase de construcció i en la fase d'explotació. En la fase de construcció es duu a terme un moviment de terres que emetrà pols i es treballa amb una maquinària que pot emetre fums. En la fase d'explotació el que ens trobem és que facilitar l'ús del vehicle privat indueix mobilitat privada. Aquesta és la principal causa de contaminació atmosfèrica a les Illes Balears. Seria convenient que, al mateix temps que es construeix l'aparcament, es prenguin mesures per restringir l'ús del transport de combustió interna privat i es promogui la mobilitat alternativa (caminar, bicicleta, transport públic, vehicles elèctrics...)

Per altra banda, aquesta modificació puntual facilita la viabilitat del projecte al plantejar un canvi positiu, en el sentit en que hi ha un canvi d'ús de zona residencial a sistema viari -aparcament, a més es planteja com un aparcament dissuasori. Malgrat tot, la realitat és que en aquest moment aquests espais estan ocupats per horts amb fruiters.

Es té en compte que es tracta d'un sòl urbà qualificat d'Eixample (3) i que disposa de la majoria dels serveis urbanístics bàsics fixats per l'article 22 de la LUIB i que està consolidat per la urbanització que l'envolta. A més, es té en compte que dintre d'aquests serveis urbanístics hi ha xarxa separativa de pluvials i sanejament qüestió que millora en gran mesura la gestió del recurs de l'aigua. Per altra banda, aquesta modificació també suposa prioritzar l'accés al centre als vianants front al vehicle a motor i per consegüent redueix la contaminació acústica i les emissions de gasos contaminants.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la MP número 28 de les NNSS de planejament del municipi des Mercadal relativa a l'habilitació d'un aparcament a l'Avinguda Dr. Llansó atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures preventives, correctores i compensatòries, així com les recollides al seguiment ambiental d'aquesta MP que figuren al Document Ambiental Estratègic i els condicionants següents respecte el futur projecte d'urbanització que haurà de tenir en compte els següents condicionants d'acord amb les consultes realitzades:

1. Abans de l'aprovació definitiva del projecte de l'aparcament s'haurà d'obtenir un informe favorable de la Direcció General Recursos Hídrics en quant a la plana geomorfològica d'inundació i si escau establir les corresponents mesures correctores per evitar i minimitzar qualsevol tipus d'inundació a l'àmbit com per exemple ampliar i/o millorar la xarxa separativa de recollida d'aigües pluvials i de sanejament.

2. D'acord amb les esmenes de l'informe del tècnic d'Emergències del Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior de 15 de gener de 2020 (data 2020 per error és 2021) abans de realitzar el projecte que s'executarà a una zona inundable definida per INUNBAL es demanarà un estudi hidrològic-hidràulic en el futur desenvolupament per tal d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries tenint en compte l'arrossegament de cotxes en un episodi d'inundació que pot suposar la incapacitat de desaiguar el cabal d'avinguda i generar incidents aigües amunt.

3. D'acord amb les esmenes de l'informe del tècnic del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius la documentació definitiva haurà de tenir una anàlisi sobre la perspectiva climàtica i tenir presents les obligacions vers els instruments de planificació segons la Llei 10/2019, de 22 de febrer de Canvi Climàtic i Transició Energètica així com els condicionants següents:

-S'haurà de cobrir l'aparcament de plaques fotovoltaiques.

-S'haurà de plantejar un enllumenat de baix consum.

-S'hauran de posar més punts de recàrrega de vehicle elèctric, pensant en tenir una infraestructura preparada per que 1 de cada 5 places, amb el temps, acabin tenint punt de càrrega.

-S'hauran d'habilitar aparcaments específics per a vehicles amb emissions directes zero, a més de les pròpies dels punts de recàrrega.

-S'hauran d'evitar al màxim l'emissió de contaminants i calcular les emissions de CO2 generades en les fases de construcció i d'explotació.

-El sistema de compensació d'aquestes emissions serà una inversió en un projecte d'absorció de carboni.

-S'hauran d'establir mesures especifiques per a la prevenció de pols i gasos durant la fase de construcció i plantejar un pla de vigilància ambiental per tal de registrar el seu seguiment. Es recomanen les mesures indicades a la Guia de prevenció de la contaminació atmosfèrica al sector de la construcció:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_de_prevencia_de_la_contaminacia_atmosfarica_al_sector_de_la_construccia/

-S'hauran de proposar mesures que restringeixin l'ús del transport privat motoritzat com la pèrdua d'aparcament o restricció d'accés al centre històric i facilitar transport públic i transport alternatiu així com fer una proposta de la connexió al centre històric (accessibilitat, ombra, paisatge...)

-L'aparcament s'haurà de dur a terme amb paviments de drenatge sostenible per tal d'evitar l'efecte d'illa de calor. A més a més, a fi d'estar més ben preparats per les pluges torrencials i millorar la seva captació s'haurien d'habilitar Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) en tot el sistema de recollida de pluvials i clavegueram de l'aparcament.

Es recomana que l'Ajuntament disposi del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible aprovat (així com determina l'article 190 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears en vigor i l'article 30 de la revisió del PTI). Ja que el PMUS, entre d'altres, determina el sistema d'estacionament.

Segon. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Tercer. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Quart. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quint. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

 

Palma,  21 de juny de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias