Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 265615
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’adequació de camí existent, parcel·la 306 polígon 8 TM Santa Maria del Camí, promogut per Son Fedes S.L. (14a/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 de juny de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'adequació de camí existent, parcel·la 306 polígon 8 TM Santa Maria del Camí, promogut per Son Fedes S.L , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Per una banda, atès que el projecte està afectat pel PORN de la Serra de Tramuntana, li és d'aplicació l'article 101 del Decret 19/2007 de 16 de març, per qual s'aprova el PORN de la Serra de Tramuntana: “s'han de sotmetre obligatòriament als procediments d'avaluació d'impacte ambiental i/o avaluació ambiental estratègica, les actuacions següents: (..) Reforma o condicionament de carreteres, rondes, vials i camins existents, i habilitació de nous senders i pistes forestals.”

Així doncs, el projecte es troba inclòs a l'Annex 2. Grup 7. Altres projectes: punt 14. Totes les actuacions que, d'acord amb el pla d'ordenació dels recursos naturals, el pla rector d'ús i gestió o el pla de gestió de la zona on s'ubiquin, han de ser objecte d'un estudi d'avaluació d'impacte ambiental, raó per la qual està sotmès a tramitació ambiental simplificada.

S'analitza el projecte de 2016, l'annex de 2018 i l'EIA del projecte de data 6/4/18 realitzat per Centre Balear de Biologia Aplicada S.L.

2. Descripció i ubicació del projecte

L'objecte del projecte és adequar i formigonar un camí de la parcel·la per a permetre el desenvolupament de les activitats agropecuàries i forestals en condicions, atesos els processos erosius que es donen amb assiduïtat a la zona. Concretament es precisa el condicionament en la porció de tram que discorre per la part baixa del comellar fins a la part alta de la parcel·la, on es troben les terrasses o bancals amb oliveres i garrovers que serveixen de base per a la sembra de cereal, aliment del bestiar oví. En aquesta zona també es situen els ruscs de l'explotació agrícola. Es preveuen una sèrie d'actuacions, principalment formigonar el camí, per reduir els processos d'erosió i perduda de sòl de la zona i facilitar la circulació amb vehicles rodats tractor, vehicles lleugers, furgonetes, etc.

A la finca existeix un camí el traçat del qual va des del Camí de Coanegra fins a la zona denominada Sa Roteta. La seva longitud és d'uns 1.600 metres, que transcorren per diverses zones ben diferenciades, per la qual cosa es divideix en 3 trams. El projecte consisteix en actuacions lleus d'eliminació de pedres i roques presents en el camí al Tram 1 (140 m) i en l' execució d'una capa de rodament de formigó armat amb acabat estriat transversal i colors terra, d'uns 15 cm d'espessor, sobre una base de graves compactades d'uns 35-40 cm.

El projecte inicial de febrer de 2016, contemplava l'actuació al tram 1 i 2, que preveia el formigonat de 550m. També es preveia l'execució de una cuneta lateral per recollir les aigües de vessament provinents del terreny i de camí que, segons el document ambiental, afavoria el pas de l'aigua de pluja.

Posteriorment, al maig del 2018, es va presentar un annex al projecte on també es preveu el el tram 3 (815 m) atès que, segons el promotor, si no s'adequa aquest tram més elevat, totes les roques i casquets que s'arrossegaran durant les pluges faran malbé el tram 2.

A l'annex només hi ha un plànol, un detall del perfil del tram 2 i 3, mentre que la resta de plànols estan al projecte antic, que fa referència només a 2 trams. No es presenten plànols amb amplades de tot el camí. L'EIA indica que es faran desbrossaments, però no es deixa clar quina superfície afectarà ni la tipologia de vegetació afectada. Amb tot, es creu necessari que es realitzi una redacció actualitzada del projecte constructiu que contingui només les actuacions previstes i les modificacions introduïdes a la present resolució.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els principals impactes es produiran durant la fase de construcció, especialment pel formigonat de 1.260 m que suposa un impacte important i irreversible en una zona molt natural. A banda de l'impacte de la fabricació del propi material, que té una elevada petjada de carboni, comporta la impermeabilització i segellat del sòl, la introducció de materials totalment aliens als materials existents i l'impacte paisatgístic que genera. També es produeixen impactes elevats sobre la qualitat acústica i, sobretot, sobre la qualitat atmosfèrica (renou i pols), impactes sobre els recursos edàfics per pèrdua i compactació de sòl i impactes sobre les comunitats vegetals (desbrossaments i neteja) i sobre la fauna. Durant la fase de funcionament els principals impactes es produiran per l'alteració del paisatge de la zona i per la desnaturalitzacio i antropització de la zona, que generarà més trànsit de vehicles i persones (renous, residus, etc).

En relació al formigó, atesa l'especial naturalitat de la zona i atès que existeixen paviments estabilitzats de terra, permeables i sense ciment, ambientalment menys impactants, es creu necessari substituir-ho.

Es troba molt important extremar les precaucions per minimitzar els impactes, disminuint al màxim l'afecció a peus arboris i vegetació, la implementació de mesures indicades a l'estudi, les proposades per les administracions i a la present resolució. Serà necessari realitzar un seguiment ambiental exhaustiu durant les obres que asseguri el compliment de les mesures establertes.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013 s'han realitzat consultes al Servei de Protecció d'Espècies, Paratge natural de la Serra de Tramuntana, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, Departament de Territori i Mobilitat, al Departament de Medi ambient i de Patrimoni del Consell de Mallorca.

El Servei de Protecció d'Espècies, el Servei de Gestió Forestal, el departament de Territori del Consell de Mallorca i el Servei d'Espais Naturals informen favorablement. Els condicionants dels informes es recullen a la present resolució.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord al que preveu l'article 47.5 de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte s'ha de subjectar a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'Annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1)Característiques del projecte: es tracta d'un projecte de condicionament i adequació i formigonat d'un camí existent, de 1.260 m, per a reduir els processos d'erosió i pèrdua de sòl de la zona, i facilitar la circulació amb vehicles rodats tractor, vehicles lleugers, furgonetes, etc., necessària per al desenvolupament de les activitats agropecuàries i forestals

2)Ubicació del projecte: el condicionament del camí es desenvolupa en ARIP (Àrea Rural d'Interès Paisatgístic), ANEI (Àrea Natural d'Especial Interès) i ARIP boscós i es troba dins del paratge natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús limitat i d'ús compatible. També s'inclouen dins de la ZEPA ES0000441 d'Afàbia a Biniarroi i els terrenys estan afectats per APR d'incendis, erosió, esllavissament i vulnerabilitat d'aqüífers moderada. Per les característiques del projecte es considera que no se supera la capacitat de càrrega del medi natural.

3)Característiques del potencial impacte: Els impactes associats durant la fase de construcció i de funcionament es deuen principalment al formigonat del camí, que genera principalment pols i renou, impermeabilització del sòl i impacte paisatgístic. Ateses les característiques i la ubicació del projecte no es preveuen impactes significatius si s'apliquen les mesures protectores i correctores proposades al projecte i a la present resolució, incloent l'estudi i justificació de la substitució del formigó per un paviment permeable de terra estabilitzat, sense ciment, i amb colors terrossos, i un seguiment ambiental exhaustiu que garanteixi el compliment íntegre del document i les mesures proposades als informes de les administracions competents.

6. Conclusions del Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'adequació de camí existent, parcel·la 306 polígon 8 TM Santa Maria del Camí, promogut per Son Fedes S.L., atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 i sempre i quan es compleixin les mesures correctores/protectores contingudes en el document ambiental presentat, i els condicionants següents:

1.Les tasques a realitzar sobre el camí no poden suposar cap canvi de les seves característiques geomètriques: llargària, amplada i traçat o increment de l'altura d'excavació o terraplè.

2.Es redactarà un projecte constructiu complert i actualitzat amb els plànols corresponents. Serà necessari presentar les característiques geomètriques de tot el camí, abans i després de les obres.

3.S'haurà de substituir el formigó per un paviment permeable de terra estabilitzat, sense ciment.

4.El desbrossament de vegetació es limitaran als marges del camí.

5.El trànsit i estacionament de vehicles, l'ocupació o estacionament de maquinària, les zones d'aplec de materials, etc s'han de circumscriure exclusivament a la traça del camí, es prohibeix l'ocupació del terreny circumdant o damunt les àrees amb vegetació.

6.La realització de l'activitat agro-ramadera, el trànsit de persones i vehicles es farà únicament pels camins existents, mai camp a través o per dreceres.

7.Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres, especialment en època de cria d'aus (des de març a juny, ambdós inclosos).

8.Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat. Es guardaran els reguards de les empreses de gestió de residus, si n'és el cas.

9.Es realitzarà un exhaustiu seguiment de les obres, presentant-se la justificació del compliment del projecte i del PVA, que contindrà les mesures establertes al document ambiental i de la present resolució. Després de les obres s'haurà de presentar la documentació gràfica i la vigilància duta a terme.

10.S'aplicaran els condicionants establerts pel Servei de Gestió Forestal:

a)Durant l'execució del projecte es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:

• S'ha de complir allò que estableixi la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.

• Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

• En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

b)Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del combustible forestal existent, quedant lliures de residus.

c)Al llarg del camí, i en tot el tram limitant amb terreny forestal caldrà establir una franja de prevenció d'incendis, sense perjudici de la resta de normativa sectorial que hi sigui d'aplicació. Aquestes franges han de ser d'almenys el 10% de l'amplada de la via, i han de tenir com a mínim un metre, comptador des de cadascun dels límits exteriors. Durant l'època de perill d'incendi forestal, les franges de prevenció s'han de mantenir permanentment lliures de matoll, vegetació herbàcia i qualsevol tipus de residu que pugui afavorir la propagació del foc.

d)Els operaris vinculats a l'execució del projecte i als usuaris posteriors seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestal (112).

e)Es recomana que a la part més alta del camí inclogui un espai suficient per poder maniobrar i donar la volta en cas d'accés amb vehicle.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomtiè d'AIA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte , si és el cas, d'autorització de projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 3 de juny de 2021

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias