Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 257479
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 22 de juny de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització de plans d’acció per a l’aplicació de la metodologia 50/50 en col·legis públics d’educació primària i infantil d’Eivissa adreçada a l’Administració local
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l'estalvi i la diversificació energètica, la implantació d'energies renovables, la millora de l'eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.
A més, l'article 7.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.
L'article 7.3 de l'Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions. No obstant això, si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia.
Els projectes 50/50 són compromisos entre les autoritats locals i els usuaris/treballadors d'edificis públics per implementar accions d'estalvi energètic per a l'ús i la gestió diària de les seves instal·lacions. Els estalvis obtinguts es divideixen a parts iguals entre l'ajuntament i els usuaris de les instal·lacions en qüestió.
La metodologia 50/50 augmenta la consciència energètica dels usuaris del centre educatiu i els involucra activament en accions d'estalvi energètic. Els estalvis obtinguts es comparteixen a parts iguals entre els usuaris dels edificis i l'administració local que paga les factures.
En el cas dels centres educatius, l'ajuntament responsable de les escoles públiques, que paga les factures, es compromet a retornar el 50 % de l'estalvi econòmic aconseguit en benefici de l'escola, mentre que l'escola es compromet a implementar un conjunt de bones pràctiques i liderar el projecte. La metodologia 50/50 està orientada a l'empoderament dels infants i, sobretot, al desenvolupament de coneixements pràctics sobre estalvi energètic.
La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en l'article 77, estableix que l'administració educativa ha de promoure la conscienciació sobre el canvi climàtic en tots els nivells educatius obligatoris i no obligatoris, inclòs l'àmbit universitari.
D'acord amb les estadístiques energètiques de les Illes Balears, el consum d'energia elèctrica per habitant desglossat per illes és de 4,76 MWh/hab a Mallorca, 5 MWh/hab a Menorca, 5,81 MWh/hab a Eivissa i 4,98 MWh/hab a Formentera. A més, l'increment del consum elèctric en el període 2015-2019 per illes ha estat de 5,58 % a Mallorca, 5,11 % a Menorca, 9,93 % a Eivissa i 6,26 % a Formentera. Respecte al desenvolupament d'energies renovables, la potència de les instal·lacions de producció mitjançant energies renovables, en servei i en tràmit, és de 430 MW a Mallorca, 92,2 MW a Menorca, 5,7 MW a Eivissa i 3,8 MW a Formentera. D'aquestes dades es pot extreure que Eivissa és l'illa on el consum elèctric per habitant és el més alt respecte a les altres illes i també on la demanda elèctrica és la que més creix, a més a més de ser l'illa amb menys penetració d'energies renovables, per la qual cosa es considera adient fer una intensificació de les accions sobre l'eficiència energètica a Eivissa.
Una de les accions sobre l'eficiència energètica és l'impuls de projectes 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil, els quals permeten una conscienciació de la ciutadania en general i sobretot dels alumnes de les escoles. És important que aquest projecte tengui una repercussió social i que sigui vist per la ciutadania com a un projecte compacte i no com a accions individuals de diverses escoles de les Illes Balears. Per tot això, es considera Eivissa idònia per iniciar un projecte pilot 50/50, adreçat a les administracions locals de l'illa d'Eivissa, i, en funció del grau d'acceptació i repercussió, fer-lo extensible a les altres illes en convocatòries futures.
L'objecte de la convocatòria és fomentar projectes 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil de l'illa d'Eivissa, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.
Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), que inclou aquesta convocatòria en l'apartat V.1.7, prorrogat per l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021).
Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 24 de maig de 2021 es va autoritzar la tramitació de la convocatòria pel pagament anticipat, sense garantia, del 100 % de l'import dels ajuts prevists en la convocatòria pública de subvencions per a la realització de plans d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil d'Eivissa dirigida a l'Administració local.
Per tot el que s'ha exposat, atesos els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears; l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions, adreçada a les administracions locals de l'illa d'Eivissa, amb la finalitat que impulsin projectes 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil, que s'estableix en l'annex.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de juny de 2021
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica
Juan Pedro Yllanes Suárez
ANNEX Convocatòria pública de subvencions per a la realització de plans d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil d'Eivissa adreçada a l'Administració local
Primer
Objecte
L'objecte de la convocatòria, adreçada a les administracions locals de l'illa d'Eivissa, és promoure projectes per al desenvolupament de plans d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil, en els quals els estalvis obtinguts es comparteixen a parts iguals entre els usuaris dels edificis i l'administració local que paga les factures.
Segon
Beneficiaris
Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les administracions locals de l'illa d'Eivissa que siguin responsables del manteniment dels col·legis públics d'educació primària i infantil d'Eivissa.
Tercer
Import econòmic
1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 100.000 euros. Les subvencions s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per a l'exercici de 2021 i, en funció de la naturalesa dels beneficiaris, per les partides i els imports següents:
— 19701 731A01 76000.30 .................................. 55.000,00 €
— 19701 731A01 76000.31 .................................. 45.000,00 €
L'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.
2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Quart
Actuacions i despeses subvencionables
1. L'actuació subvencionable és la contractació amb l'objecte d'elaborar un pla d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50 en col·legis públics d'educació primària i infantil d'Eivissa d'acord amb la metodologia EURONET 50/50, i sempre que arran de l'aplicació d'aquest pla d'acció s'acrediti que s'han duit a terme les mesures d'estalvi de cost zero.
2. L'aplicació del pla d'acció ha d'aconseguir un estalvi acumulat d'energia final durant els primers cinc anys d'un mínim d'un 10 % respecte a la situació de partida.
3. L'abonament al centre escolar del 50 % de l'estalvi aconseguit com a conseqüència de l'aplicació del pla d'acció de la metodologia 50/50 s'ha de mantenir com a mínim durant cinc anys des de l'aplicació del pla.
4. Únicament són subvencionables les actuacions iniciades a partir de l'1 de juny de 2021, i en les quals la data màxima de signatura del contracte per a la realització del pla d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50 és el 24 de setembre de 2021.
5. L'IVA es considera subvencionable.
Cinquè
Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds, adreçades a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic de subvencions, juntament amb la documentació següent:
a) El document normalitzat 1 de sol·licitud de subvenció (la presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l'Ordre de bases [BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008], i també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; en cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries, davant la Seguretat Social i davant la Comunitat Autònoma de les Illes Balears). S'ha d'indicar en l'annex si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió, com també la quantia i les dades bancàries a l'efecte de l'ingrés.
b) Memòria tècnica explicativa del pla d'acció 50/50 del col·legi públic per al qual se sol·licita la subvenció.
c) El document normalitzat 2, emplenat adequadament, i còpia dels tres pressuposts sol·licitats en cas que l'import de l'actuació no superi la quantia establerta en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.
d) El pressupost i la proposta de pla d'acció 50/50 detallat que s'ha de fer.
e) L'acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut.
f) El certificat de l'òrgan competent en el qual s'ha d'especificar el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per fer les actuacions projectades.
g) Certificat del director de l'escola pública en el qual es manifesti el compromís del centre de desenvolupar el pla d'acció 50/50.
En cas que algun dels documents esmentats, amb motiu de la tramitació d'altres expedients a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, ja s'hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar o, si escau, en què es va emetre; que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.
La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.
D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les seves obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
2. S'ha de presentar una sol·licitud independent per a cada col·legi públic, i en cas que un mateix ajuntament vulgui fer més d'una actuació ha de donar prioritat de registre d'entrada a l'actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix ajuntament (enteses com les que no s'han registrat d'entrada en primer lloc) només es resoldran si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.
3. El sol·licitant no pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir-ne la quantia i eludir així els requisits de publicitat o els relatius al procediment d'adjudicació que corresponguin.
Les actuacions objecte de la subvenció s'han de dur a terme d'acord amb la Llei de contractes del sector públic.
En cas contrari, quan l'import de la despesa subvencionable no superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a contreure el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
4. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la mateixa Llei.
5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.
Sisè
Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s'inicia el 28 de juny de 2021 i finalitza el 30 de juliol de 2021, o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
Setè
Procediment per a la concessió de les subvencions
1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
2. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
3. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú. Aquestes propostes de concessió i denegació dels ajuts han de contenir els beneficiaris proposats per atorgar-los la subvenció, i també els sol·licitants exclosos, amb el motiu de la causa d'exclusió.
4. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import sol·licitat, import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants.
5. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és d'un mes comptador a partir de la data de la presentació de la sol·licitud. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015.
6. Si un mateix beneficiari sol·licita més d'una sol·licitud, les següents a partir de la primera només poden ser objecte de subvenció si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.
Vuitè
Òrgans competents
Correspon al director general d'Energia i Canvi Climàtic l'ordenació i la instrucció del procediment. El director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.
Novè
Quantia dels ajuts
1. El percentatge d'ajut és del 100 % de l'actuació subvencionada que correspon a l'import d'adjudicació del contracte.
2. La subvenció per centre escolar no pot ser superior a 15.000 euros.
3. En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.
Desè
Pagament anticipat i justificació d'activitats
1. El pagament anticipat de la subvenció únicament es pot fer una vegada que s'hagi dictat la resolució corresponent i s'hagi justificat la contractació del pla d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50.
2. En primer terme, la documentació que s'ha de presentar, abans de l'1 d'octubre de 2021, per al pagament anticipat de la subvenció és la següent:
a) La sol·licitud de pagament anticipat (document normalitzat 3).
b) Còpia del contracte signat de l'adjudicació del contracte del pla d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50.
c) Proposta del pla d'acció per a l'aplicació de la metodologia 50/50 que s'ha adjudicat.
d) El certificat del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut s'han duit a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública i del sector públic.
e) El certificat del secretari o de l'òrgan competent d'acord amb el qual l'ajuntament accepta l'abonament almenys durant cinc anys al centre escolar del 50 % de l'estalvi aconseguit com a conseqüència de l'aplicació del pla d'acció de la metodologia 50/50.
f) Certificat del director del col·legi públic que està conforme amb el contracte adjudicat pel beneficiari i de l'abonament almenys durant cinc anys al centre escolar del 50 % de l'estalvi aconseguit com a conseqüència de l'aplicació del pla d'acció de la metodologia 50/50.
g) Declaració responsable signada pel secretari o l'òrgan competent i pel director del col·legi públic en la qual s'indiqui que es comprometen a aplicar el pla d'acció de la metodologia 50/50 subvencionat en un període mínim de cinc anys.
3. En segon terme, abans de l'1 de juliol de 2022, s'ha de justificar de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada i s'ha d'acreditar el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció presentant la documentació següent:
a) La memòria econòmica de les actuacions realitzades (document normalitzat 4).
b) Informe final del pla d'acció 50/50 en el qual també s'ha d'incloure la previsió anual d'estalvi d'un mínim de cinc anys, d'acord amb les mesures que s'hagin d'implantar i el procediment per al retorn del 50 % dels estalvis a l'escola. L'estalvi acumulat durant els cinc primers anys ha de ser com a mínim d'un 10 % del consum d'energia final sobre la situació de partida.
c) La memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts (document normalitzat 5).
d) El certificat del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut s'han duit a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública i del sector públic.
e) La memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:
1r. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
2n. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses. El contingut mínim de les factures o documents de valor probatori ha d'estar d'acord amb el que estableix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació, parcialment modificat per la Llei 28/2014, de 27 de novembre, i l'article 24 del Codi de comerç.
3r. El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document; l'import; la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l'extracte bancari del beneficiari de l'ajut, en el qual ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
4t. Una llista detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.
f) Certificat subscrit pel responsable del contracte de l'ajuntament, el director de l'escola i l'adjudicatari del contracte en el qual se certifiqui que s'ha duit a terme la implantació de les mesures de cost zero com a conseqüència del desenvolupament del pla d'acció 50/50 i les quantitats retornades a l'escola com a conseqüència de l'establiment del pla 50/50.
4. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies hàbils següents, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.
5. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableix la resolució de concessió de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
6. La falta de justificació en els termes establerts en aquesta convocatòria, una vegada cobrada la subvenció, determinen el reintegrament de la subvenció, que podrà ser total o parcial i que s'haurà de determinar en cada cas de forma individual per cada centre o subvenció i proporcionalment a l'incompliment en el qual s'hagi incorregut.
Onzè
Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:
a) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
d) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica. En tot cas, l'acreditació a la qual es refereix el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable del sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i amb les bases reguladores.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.
h) Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l'apartat 4 de l'article 34 del Text refós de la Llei de subvencions.
i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
j) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de l'actuació durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari.
k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
l) Assegurar les mesures d'informació i publicitat. En totes les mesures d'informació i publicitat s'ha de reconèixer l'emblema del Govern de les Illes Balears i la referència del suport del Govern de les Illes Balears (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.).
Dotzè
Reintegrament
Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.
Tretzè
Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
Catorzè
Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar de forma telemàtica i exclusivament a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
Quinzè
Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:
— Document 1. Sol·licitud de subvenció.
— Document 2. Llista de pressuposts sol·licitats.
— Document 3. Sol·licitud de pagament.
— Document 4. Memòria econòmica.
— Document 5. Memòria d'actuació.
Setzè
Normativa aplicable
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.