Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES
Núm. 253324
Resolució d’aprovació definitiva de l’estudi informatiu relatiu a la definició de la franja de reserva viària de la variant de s’Alqueria Blanca Sud MFI, clau 16-10.0-EI
El conseller de Mobilitat i Infraestructures el 16 de juny de 2021 he resolt el següent:
<<Fets
1. Mitjançant resolució de la consellera de Territori i Infraestructures de 10 de juliol de 2018 es va aprovar inicialment l'estudi informatiu de la variant de s'Alqueria Blanca Sud MFI, clau 16-10.0-EI, de gener de 2018, i es va ordenar sotmetre'l, juntament amb el document ambiental estratègic de maig de 2018, al tràmit d'informació pública per un període de 45 dies hàbils.
2. Simultàniament al tràmit d'informació pública es va sotmetre l'estudi informatiu i el document ambiental estratègic esmentats al tràmit de consulta a les administracions públiques i organitzacions assenyalades en el document d'abast de 20 de setembre de 2017, emès per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears dins l'expedient 55E/2017, i, a més, es va consultar a altres administracions no assenyalades en el document d'abast esmentat.
3. El 21 de maig de 2019 els serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures van emetre un informe de resposta a les al·legacions rebudes dins del termini d'informació pública que s'indiquen en la taula següent:
Núm |
Registre d'al·legació |
Entrada al Registre general Consell de Mallorca |
Interessat |
CIF o NIF |
Apartat de l'informe on es contesta l'al·legació |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
(art. 16 de la Llei 39/2015) |
|
|
|
|
||
Núm. |
Data |
Núm. |
Data |
||||
1 |
3705 |
13/09/2018 |
31019 |
17/09/2018 |
M.M.R.M. |
*****1306G |
Apartat 1 |
2 |
3706 |
13/092018 |
31020 |
17/09/2018 |
M.M.A. |
*****1994J |
Apartat 1 |
3 |
3707 |
13/09/2018 |
31021 |
17/09/2018 |
M.R.C. |
*****2811X |
Apartat 1 |
4 |
3708 |
13/09/2018 |
31023 |
17/09/2018 |
P.R.C. |
*****4295G |
Apartat 1 |
5 |
3709 |
13/09/2018 |
31025 |
17/09/2018 |
B.C.M. |
*****0515V |
Apartat 1 |
6 |
3710 |
13/09/2018 |
31027 |
17/09/2018 |
J.R.B. |
*****9194C |
Apartat 1 |
7 |
3661 |
11/09/2018 |
31028 |
17/09/2018 |
S.P.V. |
*****9194C |
Apartat 1 |
8 |
3711 |
13/09/2018 |
31029 |
17/09/2018 |
M.R.B. |
*****6392J |
Apartat 1 |
9 |
3662 |
11/09/2018 |
31030 |
17/09/2018 |
M.R.R. |
*****6392J |
Apartat 1 |
10 |
3712 |
13/09/2018 |
31031 |
17/09/2018 |
J.B.R. |
*****4290E |
Apartat 1 |
11 |
3663 |
11/09/2018 |
31032 |
17/09/2018 |
A.M.R. |
*****7969Y |
Apartat 1 |
12 |
3715 |
13/09/2018 |
31033 |
17/09/2018 |
M.R.B. |
*****1730S |
Apartat 1 |
13 |
3664 |
11/09/2018 |
31034 |
17/09/2018 |
S.P.R. |
*****3306N |
Apartat 1 |
14 |
3716 |
13/09/2018 |
31036 |
17/09/2018 |
B.B.R. |
*****7186P |
Apartat 1 |
15 |
3665 |
11/09/2018 |
31039 |
17/09/2018 |
M.J.F. |
*****2434K |
Apartat 1 |
16 |
3717 |
13/09/2017 |
31040 |
17/09/2018 |
M.B.R.H. |
*****2842Y |
Apartat 1 |
17 |
3666 |
11/09/2018 |
31041 |
17/09/2018 |
C.B.S. |
*****2800E |
Apartat 1 |
18 |
3718 |
13/09/2018 |
31043 |
17/09/2018 |
A.B.R. |
*****5620L |
Apartat 1 |
19 |
3667 |
11/09/2018 |
31044 |
17/09/2018 |
M.S.O. |
*****0592W |
Apartat 1 |
20 |
3719 |
13/09/2018 |
31045 |
17/09/2018 |
A.B.V. |
*****4457J |
Apartat 1 |
21 |
3668 |
11/09/2018 |
31046 |
17/09/2018 |
L.F.MG |
*****5384Y |
Apartat 1 |
22 |
3720 |
13/09/2018 |
31047 |
17/09/2018 |
M.A.R. |
*****7215Z |
Apartat 1 |
23 |
38131 |
19/09/2018 |
31889 |
25/09/2018 |
J.H. |
****4804-V |
Apartat 2 |
24 |
3812 |
19/09/2018 |
31888 |
25/09/2018 |
M.C.F. |
*****0192M |
Apartat 2 |
25 |
3811 |
19/09/2018 |
31887 |
25/09/2018 |
E.P.L. |
*****5279C |
Apartat 2 |
26 |
3810 |
19/09/2018 |
31886 |
25/09/2018 |
L.C.F. |
*****6370R |
Apartat 2 |
27 |
3787 |
18/09/2018 |
31891 |
25/09/2018 |
B.R.R. |
*****4292R |
Apartat 3 |
28 |
3776 |
17/09/2018 |
31893 |
25/09/2018 |
M.B.M |
*****0760Q |
Apartat 4 |
29 |
3809 |
19/09/2018 |
31624 |
21/09/2018 |
L.G.V. |
*****8266F |
Apartat 5 |
30 |
3808 |
19/09/2018 |
31613 |
21/09/2018 |
M.A.P.V. |
*****2383N |
Apartat 5 |
31 |
3430 |
23/08/2018 |
29112 |
28/08/2018 |
A.R.B. i altres |
*****0886C |
Apartat 6 |
32 |
3426 |
22/08/2018 |
29115 |
28/08/2018 |
J.R.R. i altres |
*****9678T |
Apartat 6-B |
33 |
3641 |
10/09/2018 |
31054 |
17/09/2018 |
A.B.R. |
*****3127K |
Apartat 7 |
34 |
3745 |
14/09/2018 |
3009031015 |
07/09/2018 17/09/2018 |
E.M. |
****03163-H |
Apartat 8 |
35 |
3740 |
13/09/2018 |
31615 |
21/09/2018 |
B.R.B. |
*****2803W |
Apartat 9 |
36 |
3410 |
21/08/2018 |
28902 |
24/08/2018 |
S.H. |
*****4653W |
Apartat 10 |
37 |
3411 |
21/08/2018 |
28905 30088 |
24/08/2018 07/09/2018 |
A.R.K |
*****5514X |
Apartat 11 |
38 |
|
|
30093 |
07/09/2018 |
F.K. i S.K |
****3452-L |
Apartats 12 i 23 |
39 |
|
|
31648 |
21/09/2018 |
Ajuntament de Santanyí |
*****5700C |
Apartat 13 |
40 |
3414 |
21/08/2018 |
28891 |
24/08/2018 |
R.E.P.H. |
*****6045R |
Apartat 14 |
41 |
|
|
30085 |
07/09/2018 |
C.B.V. |
*****8803Y |
Apartat 15 |
42 |
|
|
32456 |
28/09/2018 |
F.I. |
*****0397M |
Apartat 16 |
43 |
12236 |
18/09/2018 |
31421 |
20/09/2018 |
A.R.G. |
*****8802M |
Apartat 17 |
44 |
3760 |
14/09/2018 |
31106 |
18/09/2018 |
A.R.G. |
*****6391N |
Apartat 18 |
45 |
3721 |
13/09/2018 |
31048 |
17/09/2018 |
M.M.F. |
*****4055P |
Apartat 19 |
46 |
3805 |
18/09/2018 |
31574 |
21/09/2018 |
N.O.A. i altres |
*****6663C |
Apartat 20 |
47 |
3761 |
14/09/2018 |
31332 |
19/09/2018 |
J.R.R. i altres |
*****6303N |
Apartat 20 |
48 |
01802581849 |
19/09/2018 |
31610 |
21/09/2018 |
A.T. |
*****1JT97 |
Apartat 21 |
49 |
1802581804 |
19/09/2018 |
31606 |
21/09/2018 |
J.V.B. |
*****6NVT3 |
Apartat 22 |
50 |
48E27352 |
19/09/2018 |
31618 |
21/09/2018 |
GOB |
G***89600 |
Apartat 24 |
4. Mitjançant ofici de 21 de maig de 2019, es va enviar l'expedient a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, als efectes de la declaració ambiental estratègica prevista en l'article 25 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, documentació que es va completar amb l'enviada mitjançant ofici de 16 de desembre de 2019.
5. El Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, en sessió de 30 de gener de 2020, va acordar la declaració ambiental estratègica amb una sèrie de condicions favorable a l'alternativa 4 proposada, i el 14 de març de 2020 es va publicar l'acord esmentat en el BOIB (BOIB núm. 34).
6. El 2 d'abril de 2020 es va emetre l'informe de supervisió previst en l'article 235 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (informe núm. 2020-08), el qual proposa aprovar definitivament l'estudi informatiu.
7. El 20 d'abril de 2021 es va emetre un informe de supervisió complementari a l'emès el 2 d'abril de 2020 (informe núm. 2021-13, SEFYCU 2610012), que estableix que no s'ha de modificar el contingut de l'estudi, tot i que fa referència al fet que, en fase de redacció i/o d'execució del projecte constructiu i en fase d'explotació de la variant, s'han de complir les condicions establertes en l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears adoptat en sessió de 30 de gener de 2020.
8. El 15 de juny de 2021 s'ha redactat la documentació necessària per complir amb els requisits de publicació que disposa l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Fonaments de dret
1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, la construcció, la conservació, l'explotació i l'ús.
2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.
3. La Llei 5/1990, de 24 de maig, la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, regulen els tràmits i requisits als quals s'ha de sotmetre l'aprovació dels estudis informatius.
Per tot això, en ús de les atribucions conferides pel Decret d'organització del Consell de Mallorca, aprovat el 9 de desembre de 2019 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019), i en ús de l'acord de delegació d'atribucions adoptat pel Consell Executiu en la sessió de 12 d'agost de 2015 (BOIB núm. 123, de 15 d'agost), dict la següent:
Resolució
1. Resoldre les al·legacions presentades dins del termini d'informació pública acordat mitjançant resolució de 10 de juliol de 2018, d'aprovació inicial de l'estudi informatiu de la variant de s'Alqueria Blanca Sud MFI, clau 16-10.0-EI, de conformitat i amb l'abast recollit en l'informe emès pels serveis tècnics de la Direcció Insular d'Infraestructures, en data 21 de maig de 2019, que consta a l'expedient i que forma part integrant d'aquesta resolució.
2. Aprovar definitivament l'estudi informatiu relatiu a la definició de la franja de reserva viària de la variant de s'Alqueria Blanca Sud MFI, clau 16-10.0-EI, de gener de 2018, amb l'estudi ambiental estratègic de maig de 2018, que han estat objecte de declaració ambiental estratègica, mitjançant acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, adoptat en sessió de 30 de gener de 2020.
3. Advertir que s'han de complir les condicions establertes en l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears esmentat, publicat en el BOIB núm. 34, de 14 de març de 2020.
4. Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el BOIB, juntament amb la documentació prevista en l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 d'abril, d'avaluació ambiental.
5. Disposar que l'estudi informatiu, l'estudi ambiental estratègic i el document resum corresponent, es poden consultar a la pàgina web següent: https://pterritorial.conselldemallorca.cat/carreteres
6. Notificar aquesta resolució a totes les persones que varen presentar al·legacions dins del termini d'informació pública, amb la resposta individualitzada corresponent a les al·legacions presentades.>>
De conformitat amb l'apartat Quart de la resolució transcrita es publica seguidament l'Annex relatiu al contingut establert a l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació. Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 18 de juny de 2021
El conseller de Mobilitat i Infraestructures
Iván Sevillano Miguel
ANNEX
relatiu al contingut establert a l'article 26.2, lletres b i c, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental
Per aconseguir una integració correcta dels aspectes ambientals en la planificació, la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental preveu, a l'efecte d'assolir els objectius i la finalitat que es planteja en el títol I. «Principis i disposicions generals», que les successives versions d'un pla o programa (esborrany, versió inicial i proposta final) incorporin el contingut del document ambiental previ corresponent, ja sigui un document inicial estratègic, un estudi ambiental estratègic o una declaració ambiental estratègica.
A continuació, es resumeix com s'integren els aspectes ambientals derivats de l'Estudi ambiental estratègic elaborat en relació amb la planificació denominada Estudi informatiu de la variant de s'Alqueria Blanca sud a la proposta final d'aquest Estudi informatiu.
Durant el procés d'avaluació ambiental estratègica de l'Estudi informatiu s'han estudiat les possibles franges de terreny que constitueixen corredors vàlids i compatibles per al futur traçat, això és que siguin viables des del punt de vista tècnic, administratiu, social, ecològic, econòmic i estètic.
L'Estudi informatiu de la variant de s'Alqueria Blanca sud recull un total de sis alternatives, seleccionades d'acord amb la informació recopilada, l'orografia de la zona i les necessitats de connectivitat de la via nova en relació amb la xarxa viària actual, per a les quals es varen definir franges de 75 m d'amplada d'acord amb l'art. 30.1 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les quals varen ser valorades i comparades entre si mitjançant un mètode d'anàlisi multicriteri.
En la valoració de les alternatives es va cercar la millor possible d'entre totes les estudiades, assumint que s'havien de complir un conjunt d'objectius prefixats que probablement condicionarien una solució òptima al problema. Així, en l'Estudi informatiu, es varen tenir en compte criteris de caràcter territorial, ja que es vol obtenir l'alternativa més beneficiosa per al desenvolupament territorial de l'àrea per la qual transcorr; de caràcter funcional, ja que es vol obtenir l'alternativa que sigui més funcional de cara a la persona usuària; de caràcter socioeconòmic, ja que es vol obtenir l'alternativa que sigui més rendible des del punt de vista econòmic, i, finalment, de caràcter ambiental, ja que és igualment prioritària l'obtenció de l'alternativa que menys impactes generi sobre el medi ambient.
Particularment, en el cas de l'avaluació ambiental de les alternatives, es varen identificar i caracteritzar per a cadascuna de les alternatives previstes els possibles impactes causats per les accions del futurible projecte als elements del medi receptor susceptibles de ser alterats.
Per obtenir la classificació final de les alternatives considerades, es varen assignar pesos de ponderació a cada un dels criteris i es va atorgar més pes i, en conseqüència, més importància, als criteris ambientals i territorials (30 %) enfront dels criteris funcionals i econòmics (20 %). Els resultats que es varen obtenir es mostren a la taula que s'exposa a continuació.
L'alternativa que finalment resulta seleccionada en l'Estudi informatiu és la 04 (imatge adjunta). Aquesta alternativa presenta els índexs de pertinència més alts i una valoració ambiental alta. S'estimen, per tant, plenament integrats els aspectes ambientals en l'Estudi informatiu.
Resultat de la informació pública
Mitjançant la Resolució de la consellera de Territori i Infraestructures de 10 de juliol de 2018 es va aprovar inicialment l'Estudi informatiu de la variant de s'Alqueria Blanca sud MFI, clau 16-10.0-EI, de gener de 2018, i es va ordenar sotmetre'l, juntament amb el document ambiental estratègic de maig de 2018, al tràmit d'informació pública per un període de 45 dies hàbils.
La resolució esmentada es va publicar en el BOIB núm. 88, de 17 de juliol de 2018.
Simultàniament al tràmit d'informació pública, es va sotmetre l'Estudi informatiu i el document ambiental estratègic esmentats al tràmit de consulta a les administracions públiques assenyalades en el document d'abast de 20 de setembre de 2017, emès per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears dins l'expedient 55E/2017, a Terraferida, al GOB i Amics de la Terra i, a més, es varen consultar altres administracions no assenyalades en el document d'abast esmentat.
Així mateix, es va demanar a l'Ajuntament que informàs si hi havia associacions o plataformes relacionades amb aquest Estudi informatiu i no es va rebre resposta.
D'acord amb l'informe tècnic de resposta a les al·legacions rebudes durant el procediment d'exposició pública de l'Estudi informatiu i de l'Estudi ambiental estratègic per a la determinació de la zona de reserva viària de l'Alqueria Blanca sud, Clau 16-10.0-EI, s'han resolt totes les al·legacions i els informes emesos per l'Ajuntament de Santanyí i el GOB en el sentit següent:
1.
La construcció de la variant es justifica per l'eliminació del trànsit de pas per dins del nucli de població. L'actual traçat de la carretera per l'interior de la població, en bona part del tram, absorbint un trànsit força elevat de vehicles que, efectivament, provoca una disminució de la qualitat de vida dels veïns.
La construcció de la variant de població permetrà que la travessera urbana es converteixi en un carrer apte per als vianants, ja que la majoria del trànsit que suporta actualment és de pas i aquest es desviaria per la nova variant.
A l'Estudi informatiu s'han estudiat possibles franges de reserva de 75 m d'amplada que puguin constituir corredors vàlids i compatibles per al futur traçat i que siguin tècnicament, administrativament, socialment, ecològicament, econòmicament i estèticament viables.
Com a resultat de l'anàlisi multicriteri inclosa en l'Estudi informatiu, l'alternativa 04 destaca per la bona puntuació en el criteri territorial, és la que obté una puntuació més elevada i és l'opció més equilibrada, ja que no té cap puntuació que destaqui per sobre de les altres alternatives.
2.
En l'Estudi informatiu s'han estudiat possibles franges de reserva de 75 m d'amplada que puguin constituir corredors vàlids i compatibles per al futur traçat i que siguin tècnicament, administrativament, socialment, ecològicament, econòmicament i estèticament viables. També s'han indicat punts de connexió amb la principal via existent a la zona, com és el cas de la variant amb la carretera Ma-19 en les alternatives 02 i 04.
Aquest punts de connexió poden esdevenir rotondes o altres tipus d'intersecció i serà en el procés de definició del projecte constructiu quan s'han de tenir en compte els aspectes més concrets i detallats de la solució final a executar.
3.
Les franges de reserva ja han estat definides en bona mesura seguint llindes de parcel·les i camins, tot i així, serà en el procés de definició del projecte constructiu quan es tindran en compte els aspectes més concrets i detallats de la solució final a executar i quan en bona mesura es mirarà d'incidir en la minimització de l'afectació a les parcel·les i edificacions existents.
Pel que fa concretament a la capacitat edificatòria de la parcel·la, es refereix a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, en la disposició addicional vuitena.
4.
En el procés de definició del projecte constructiu, es tindran en compte els aspectes més concrets i detallats de la solució final a executar i en bona mesura es mirarà de minimitzar l'afectació a les parcel·les i edificacions existents.
Amb aquest projecte constructiu futur, es podran determinar exactament aquestes afectacions als béns existents, que seran indemnitzats en els tràmits corresponents.
D'altra banda, en l'apartat 8.6 del DAE s'exposa la necessitat que el projecte executiu inclogui un estudi acústic segons la Directiva 2002/49/CE, que ha de determinar la necessitat o no de dissenyar mesures de protecció acústica.
5.
En el procés de definició del projecte constructiu, es tindran en compte els aspectes més concrets i detallats de la solució final a executar, en bona mesura es mirarà de minimitzar l'afectació a les parcel·les i edificacions existents i es plantejaran les mesures correctores mediambientals que s'estimin necessàries.
6.
Les dimensions definitives de la carretera es desenvolupen en els projectes posteriors que s'han de redactar i amb els criteris tècnics de dimensionament.
7.
L'amplada de la franja de reserva (75 m) ve donada per l'article 30 de la Llei 5/90, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB. Segons aquest article, per a aquest tipus d'infraestructura de traçat nou, s'ha de diposar una franja de 50 m incrementada un 50 %. Cal dir que aquesta franja no implica afectació a tota l'amplada, sinó que es tracta d'una reserva d'espai teòric que eviti el desenvolupament futur d'altres elements que es puguin veure afectats per la via nova.
La secció tipus de la via nova té una amplada estimada de 12 m entre carrils, vorals i bermes, i s'ajusta a la normativa estatal de traçat de carreteres (Ordre FOM 273/2016, de 19 de febrer). En el projecte constructiu futur, es desenvoluparia aquesta via nova amb un grau de detall suficient com per determinar l'ocupació final total (talussos de terres, cunetes de drenatge, etc.). La tipologia de la via s'ajusta a les determinacions de la Revisió del Pla Director Sectorial de Carreteres (Mallorca).
El possible trànsit induït per la nova via, en tot cas podria correspondre principalment als vehicles amb destí a la zona dels nuclis de Portopetro i Cala d'Or i que actualment seleccionin la ruta per la Ma-4016 i rodalies i que vegin millorat el temps de circulació per evitar passar pel nucli de s'Alqueria Blanca. En tot cas, aquest trànsit induït no es podria considerar significatiu respecte al trànsit actual que el projecte tracta d'evitar que passi pel nucli de població i que afecta els seus habitants. També cal considerar que aquest trànsit induït és idèntic per a totes les solucions plantejades.
Pel que fa als factors d'intrusió visual, ocupació de sòls fèrtils, impermeabilització del sòl (longituds de les variants) i fragmentació del territori (distància al nucli urbà) han estat considerats en el DAE.
El 30 de gener de 2020 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va acordar la declaració ambiental estratègica (DAE) favorable a l'alternativa 4 proposada, respecte a la definició de la franja de reserva de la variant de s'Alqueria Blanca al terme municipal de Santanyí, amb els condicionants que s'especifiquen en l'acord esmentat.
El 20 d'abril de 2021 es va emetre un informe de supervisió que estableix que no s'ha de modificar el contingut de l'Estudi, tot i que fa referència al fet que, en la fase de redacció i/o d'execució del projecte constructiu i en la fase d'explotació de la variant, s'han de complir les condicions establertes en l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears adoptat en la sessió de 30 de gener de 2020.
Mesures per al seguiment dels efectes en el medi ambient
Quant a les mesures adoptades per al seguiment dels efectes en el medi ambient de l'aplicació de l'Estudi informatiu de referència, el projecte constructiu que desenvolupi l'alternativa seleccionada haurà d'incloure l'Estudi d'impacte ambiental i el Programa de vigilància ambiental i s'haurà de sotmetre a l'avaluació d'impacte ambiental corresponent, tot d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.