Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 251883
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions SOIB Reactiva 2021
Fets
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d'acord amb els estatuts aprovats pel Decret 22/2020, de 24 de juliol que aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels estatuts del SOIB (BOIB núm. 131 de 25 de juliol), té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i millorar-ne les condicions.
Totes aquestes polítiques actives tenen el fi últim d'aconseguir millorar l'ocupabilitat de les persones demandants d'ocupació, la qual cosa necessita diferents mesures en funció del perfil, a la vegada que sovint també depèn del context econòmic aplicable.
La gestió de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 obligà a aturar durant 2020 bona part de l'economia de les Balears, així com de la resta de l'estat espanyol, una mesura també adoptada en la immensa majoria de països europeus i arreu del món. Com és evident, aquesta aturada de l'activitat ha tengut conseqüències molt greus sobre l'economia balear, amb l'afegit que la pròpia especialització productiva illenca, centrada amb el turisme, el qual té un pes superior al 26 % del PIB balear, ha provocat que la incidència de l'aturada es mantingui una vegada que s'ha permès la reactivació econòmica. Així, i de manera singular, el PIB de les Illes Balears va caure un 23,7 % durant 2020. Durant el primer quadrimestre de 2021 s'han hagut de seguir aplicant restriccions parcials en alguns sectors, a la vegada que l'activitat turística continua sota mínims en espera d'una represa durant els propers mesos que, en qualsevol cas, restarà encara força allunyada dels valors previs a la pandèmia i, per tant, encara amb nivells d'activitat econòmica insuficients per apropar-se als valors de final de 2019.
En termes del mercat de treball, els efectes de l'aturada econòmica i la incertesa davant una temporada turística de molt baixa intensitat no s'han fet esperar. A partir d'un increment molt intens de l'atur a partir del mes de maig de 2020, quan l'atur va assolir la xifra de 85.000 persones, a la vegada que 152.000 restaven cobertes per un ERTO, la situació va millorar lleugerament a partir del mes de febrer de 2021, si bé d'una manera molt suau i incompleta. A la vegada, i malgrat que s'espera que les xifres d'afiliació i atur millorin en els propers mesos de 2021, ho faran a partir de nivells d'atur molt alts, una situació difícilment absorbible si tenim en compte que el nivell d'activitat serà clarament inferior al de la situació prèvia a la pandèmia.
Per tot plegat, es fa necessari desplegar un conjunt ampli de polítiques actives d'ocupació per donar resposta a la continuació encara en l'hivern de 2021 a la mancança d'activitat a les Balears. Dins d'aquest ventall de polítiques d'ocupació, en aquest moment és important que les persones desocupades de curta durada no perdin les competències professionals i, així, la seva ocupabilitat pugui ser alta tan prest com l'economia torni a apropar-se als valors previs a la crisi sanitària.
A la vegada, si bé és cert que les Balears eren una de les comunitats amb menor taxa d'atur administratiu, també és cert que encara tenia alguns col·lectius que arrossegaven els efectes de la Gran Recessió de 2008. Entre els quals, singularment, hi ha els aturats de llarga durada, especialment els dels majors de 45 anys, i els joves. Aquests dos col·lectius ja foren dels més afectats per la crisi de 2008 i segurament ho seran ara de nou.
Per això, el GOIB no sols ha d'estar actiu per dissenyar mesures d'activació per a les noves persones desocupades fruit de la crisi sanitària. El Govern es va comprometre mitjançant el Pla de Xoc per a l'Ocupació 2020-2021 a través del programa SOIB Reactiva a mantenir una línia constant, amb independència del cicle econòmic, d'ajuts per als col·lectius més vulnerables. Per això, a la línia nova dedicada a facilitar un lloc de feina temporal per als nous col·lectius de persones desocupades, abans esmentats, en aquesta convocatòria es planteja, també, l'oportunitat d'oferir una feina a les persones majors de 30 anys aturades de llarga durada, així com als joves menors de 30 anys amb llocs de feina de qualificació inferior a l'educació superior. L'oferiment d'un lloc de feina permetrà a aquests dos col·lectius disposar d'una oportunitat, si escau, per mantenir o reincorporar hàbits i competències en la feina que seran claus per a la recerca eficient d'una feina en el mercat ordinari. Val a dir que les experiències de programes similars en anys anteriors a través del programa SOIB Visibles s'han mostrat molt eficients i han assolit taxes d'inserció laborals que superaven amb escreix el 40 % dins dels 6 mesos següents d'acabar el programa.
Així doncs, aquesta convocatòria de subvencions és una continuació del programa SOIB Reactiva llançat en 2020 i que forma part del Pla de Xoc per a l'Ocupació com a resultat de la crisi sanitària de la COVID-19, el qual, a la vegada, forma part del Pla de Reactivació del Govern de les Illes Balears.
Aquest programa d'ajuts, que s'ha d'executar en el marc de col·laboració amb les entitats locals, es configura com una política activa de foment de l'ocupació per tal que les persones aturades que no puguin inserir-se en el mercat laboral a causa de la crisi econòmica causada per la COVID-19, puguin mantenir les seves competències professionals i millorar-ne l'ocupabilitat.
El programa s'estructura en funció de les peculiaritats del col·lectiu que s'ha d'atendre i de les fonts de finançament, en tres línies d'ajut:
Línia 1. Dirigida a joves desocupats menors de 30 anys
Línia 2. Dirigida a persones desocupades de 30 anys o més, en situació d'atur de llarga durada
Línia 3. Dirigida a la resta de persones desocupades de 30 anys o més, que no estiguin en situació d'atur de llarga durada
Aquests ajuts es troben emmarcats dins de l'Agenda Balear 2030, concretament dins l'ODS 8, «Treball digne i creixement econòmic».
El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 (vigent mentre no se'n publiqui una de nova), la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i l'execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.
L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 inclou dos grans objectius estratègics als quals la convocatòria de subvencions dona resposta: per una banda, A. «Potenciar l'ocupació com el principal instrument d'inclusió social i millorar l'activació i la inserció dels col·lectius més vulnerables amb especial atenció a les persones que han perdut la feina arran de la COVID-19, les persones aturades de llarga durada i de més edat»; i per l'altra, també afecta l'objectiu estratègic B. «Promoure l'activació i la millora de l'ocupabilitat dels joves menors de 30 anys amb especial atenció als que tenen més dèficits de formació i risc de precarietat laboral amb instruments com la Garantia Juvenil».
La línia 1 de la convocatòria per a joves menors de 30 anys s'emmarca dins les actuacions de l'objectiu específic 8.2.4 del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil, «Potenciar la contractació de caràcter indefinit de joves no ocupats i no integrats en els sistemes d'educació o formació, a través de la intermediació i dels incentius econòmics». Aquesta línia d'ajuts contribueix a assolir l'objectiu perquè es fomenta la contractació dels joves mitjançant la utilització d'ajuts salarials i altre tipus de mesures; d'aquestes contractacions sorgeixen noves oportunitats per als joves contractats a causa de l'adquisició d'experiència professional, i especialment per als que es troben més allunyats del mercat laboral.
Així mateix, la convocatòria també respon a diversos objectius instrumentals del Pla Anual de Política d'Ocupació prevists per a l'any 2020 a l'eix 3 «Oportunitats d'ocupació», concretament el 3.1 «Fomentar i sostenir la contractació de col·lectius amb especials dificultats d'accés a l'ocupació» i el 3.2 «Fomentar i la promoció de l'ocupació en la dimensió local i/o activitats d'interès general o social».
La convocatòria està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de l'any 2020 com a Programa Propi PP00093 SOIB Foment de la Contractació per a Persones Desocupades i respon als objectius estratègics i instrumentals de l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació, així com a les prioritats, línies d'actuació i accions del POQIB assenyalades.
El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 a la Prioritat 6 «Col·lectius d'atenció immediata i específica» inclou les línies d'actuació afectades per la convocatòria de subvencions que abasta dos col·lectius diferents 6.1. «SOIB Jove: Integració de totes les polítiques d'ocupació i formació juvenil», 6.2 «SOIB Visibles: Pla Integral d'Atenció als Desocupats de Llarga Durada i Majors de 45 anys». Aquestes dues línies inclouen les accions següents: 6.1.1. «Captació dels joves que no treballen, que no estudien i que no es formen i inscripció en el SNGJ», 6.1.3 «Mesures dins l'àmbit de l'orientació i intermediació juvenil», 6.1.5. «Mesures per fomentar l'adquisició de l'experiència laboral», 6.2.1 «Captació dels majors de 45 anys que no treballen i no estan registrats com a demandants d'ocupació en el SOIB», 6.2.3 «Establir un dispositiu d'orientació específic per als desocupats de llarga durada», 6.2.8. «Desplegament de mesures d'ocupació directa per als desocupats de llarga durada amb majors dificultats d'inserció.»
El Pacte per a la Reactivació de les Illes Balears té per objecte fer front als efectes de la crisi sanitària de la COVID-19.
Finalment, la convocatòria també queda emmarcada com a actuació pròpia de les Illes Balears dins el Pla Nacional de Xoc per a l'Ocupació Juvenil 2019-2021 i el Pla Reincorpora-T per prevenir i reduir l'atur de llarga durada 2019-2021.
Es preveu finançar aquesta convocatòria d'ajuts, pel que fa a la línia 1, amb fons provinents del Fons Social Europeu: Programa Operatiu de Garantia Juvenil 2014-2020 i, pel que fa a les línies 2 i 3 amb fons provinents de l'Estat a través de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
Les subvencions atorgades dins el marc d'aquesta convocatòria no són ajuts d'Estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, publicat en el DOUE de data 19 juliol de 2016, per a les entitats beneficiàries que duran a terme les activitats subvencionades que actuïn en exercici d'autoritat pública o en qualitat d'Administració Pública i formen part de les funcions essencials de l'entitat. No obstant això, per a les entitats beneficiàries que, d'acord amb aquesta comunicació, l'activitat subvencionada està considerada activitat econòmica, la subvenció concedida tendrà la consideració d'ajut d'Estat i, per tant, quedarà sotmesa al règim de minimis amb els requisits i les exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març), prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 11, de 26 de gener), i modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 10 de maig de 2021 (BOIB núm. 63, de 15 de maig de 2021) d'acord amb el que disposa l'article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions, a la línia II.1.14.
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació que gestiona el Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
La Llei orgànica d'igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció de les persones beneficiàries de les accions previstes. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost) estableix al títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral.
En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.
Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol que aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB (BOIB núm. 131 de 25 de juliol), i la resta de disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions Reactiva 2021 per a les entitats locals, així com les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, destinades a finançar projectes de foment de l'ocupació per tal que les persones que no puguin inserir-se en el mercat laboral a causa de la crisi econòmica de la COVID-19, puguin mantenir les seves competències professionals i propiciar-ne l'ocupabilitat.
2. Comunicar aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 17 de juny de 2021
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez
ANNEX I
1. Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar projectes que incloguin i fomentin la contractació de persones aturades que no puguin inserir-se en el mercat laboral a causa de la crisi econòmica com a conseqüència de la COVID-19, per tal que puguin mantenir les seves competències professionals i millorar l'ocupabilitat.
2. Normativa d'aplicació
1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més, per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre).
2. Pel que fa a les accions susceptibles de ser cofinançades per part de l'FSE són d'aplicació:
- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu.
- El Reglament d'execució (UE) 821, de 28 de juliol de 2014, de la Comissió.
- L'Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE durant el període de programació 2014-2020.
- Llei 18/2014, de 15 d'octubre, d'aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència.
3. Crèdit assignat a la convocatòria
1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de dotze milions vuit-cents setanta-quatre mil euros (12.874.000 €) imputables als pressuposts generals de la CAIB per a l'exercici 2021, distribuïts de la manera següent:
- Línia 1: 5.379.538,79 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D14, capítol 4, Fons Finalista 19114
- Línia 2: 3.494.461,21 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D13, capítol 4, Fons Finalista 21021
- Línia 3: 4.000.000 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D06, capítol 4, Fons Finalista 21021
2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
4. Distribució del crèdit
El crèdit destinat a cada una de les línies d'aquesta convocatòria s'ha distribuït territorialment entre tots els municipis de la CAIB i a cada illa en funció del col·lectiu i l'àmbit territorial, segons les dades que proporciona l'Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB).
Per tal d'assegurar la cobertura de tot el territori, s'ha fixat un import mínim i màxim de crèdit per entitat:
El crèdit mínim establert per entitat per a cada una de les línies és de 14.400 €.
El crèdit màxim establert per entitat per a cada una de les línies és:
- Línia 1: 345.000,00 €
- Línia 2: 450.000,00 €
- Línia 3: 750.000,00 €
El resultat d'aquest repartiment per territori i per línia es recull a l'annex 2.
5. Entitats beneficiàries
1. Poden acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments i els consells insulars, així com les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Les entitats que depenen o estan vinculades als ens locals que disposin de personalitat jurídica i NIF propi han de presentar la sol·licitud en nom seu i el projecte que s'ha d'executar ha de ser de la seva competència.
3. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE de 18 de novembre) i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
6. Contingut dels projectes
1. El projecte es defineix com el conjunt de contractes laborals que l'entitat beneficiària vol formalitzar. L'objecte dels contractes laborals és dur a terme les funcions descrites al lloc de feina que s'han de desenvolupar i l'objecte de la subvenció serà el que es preveu de forma individual per a cada lloc de feina. L'import total del projecte s'ha d'ajustar a l'import màxim de la subvenció que es concedeixi.
2. El projecte s'inclou dins un programa de foment de l'ocupació per tal que les persones aturades que no puguin inserir-se en el mercat laboral a causa de la crisi econòmica ocasionada per la COVID-19, puguin mantenir les seves competències professionals i millorar l'ocupabilitat.
3. Els contractes de la línia 1 hauran de ser dels grups professionals E2, E1 i E0 o equivalents, d'acord amb l'article 8 del «IV Conveni col·lectiu únic per al personal laboral de l'Administració General de l'Estat» registrat i publicat mitjançant la Resolució de 13 de maig de 2019, de la Direcció General de Treball (BOE núm. 118, de 17 de maig de 2019).
4. Les entitats interessades a participar-hi han de presentar un projecte que ha d'incloure obligatòriament les tres línies, excepte que al mateix territori presentin un projecte més d'una entitat, i en aquest supòsit s'ha d'assegurar que entre tots els projectes es dona cobertura al territori a les tres línies, per no desatendre cap dels col·lectius. L'entitat pot demanar una subvenció sense superar els imports de la seva assignació territorial per a cada línia d'ajut de l'annex 2 d'aquesta convocatòria. El projecte ha d'incloure tots els llocs de feina que pretén cobrir desglossat per a cada línia d'acord amb el model que estarà disponible a l'aplicació SOIB ACCFOR.
5. Els projectes s'han d'executar entre el 15/10/2021 i el 31/08/2022, amb les consideracions següents:
- Els contractes laborals s'hauran de formalitzar amb una durada prevista de 6 mesos (equivalents a 181 dies naturals) a jornada completa, excepte els contractes per substitucions que han de tenir la durada que resti fins als 6 mesos; en tot cas, la data de fi del contracte serà com a màxim el 31/08/2022.
- Atès que l'objectiu de la convocatòria és la contractació del major nombre de persones desocupades possible, en el supòsit que el lloc de feina subvencionat quedi vacant per baixa voluntària o rescissió del contracte abans de la data prevista de finalització, el SOIB pot autoritzar-ne la substitució, prèvia sol·licitud de l'entitat. Les persones substitutes han de provenir de la llista de reserva i, si no n'hi ha, s'ha de promoure un nou procés de selecció, i han de complir amb els requisits per poder contractar-les. En cap cas s'autoritzaran substitucions per baixes per incapacitat laboral transitòria.
- La durada màxima subvencionable del contracte del substitut o substituta serà el temps que resti des de la baixa de la persona substituïda fins a completar els 6 mesos (equivalents a 181 dies naturals) de durada del contracte inicial; en tot cas, la data de fi del contracte ha de ser com a màxim el 31/08/2022.
- El temps màxim des que es produeix una baixa i se'n sol·licita la substitució és de 15 dies naturals. En el cas que no es compleixi aquest termini no se n'autoritzarà la substitució.
- El temps màxim subvencionable si s'ajunta la primera contractació i la substitució ha de ser de 6 mesos (equivalents a 181 dies naturals).
6. Durant el contracte laboral l'entitat ha de disposar del personal tècnic o de suport propi necessari per assegurar que la feina es duu a terme de manera correcta i que es compleix la normativa de riscs laborals, així com les obligacions de gestió i justificació de la subvenció al SOIB i les relatives la plataforma de gestió.
7. En els projectes que es prevegi contractar nou persones o més (entre totes les línies), una es pot contractar per dur a terme funcions de suport i gestió administrativa del projecte, així com també altres funcions que li puguin correspondre en el marc del projecte. Aquestes persones hauran de complir amb els mateixos requisits que la resta de treballadors contractats dins el marc d'aquesta convocatòria.
8. Una vegada aprovat el projecte, qualsevol incidència esdevinguda que pugui suposar modificar o alterar les dades relatives al projecte (ubicació, tasques, etc.) que s'hi indiquen i que varen donar lloc a la subvenció, s'haurà de comunicar i sol·licitar-ne l'autorització prèvia al SOIB.
7. Persones destinatàries finals
1. Requisits: es poden contractar les persones desocupades inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació que compleixin els requisits següents:
Línia 1. Dirigida a joves desocupats majors de 16 i menors de 30 anys:
- Inscrits com a desocupats en el SOIB i al Sistema Nacional de Garantia Juvenil (SNGJ) abans del dia en que l'oferta s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB. A més, no poden treballar el dia natural anterior a l'inici del contracte i han d'estar d'alta com a persona beneficiària al SNGJ.
Línia 2.Dirigida a persones desocupades de 30 anys o més, en situació de desocupació de llarga durada:
- Persones inscrites com a desocupades en el SOIB 360 dies o més en els darrers 540 dies comptadors des de la data que l'oferta d'ocupació s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB.
Línia 3. Dirigida a la resta de persones desocupades de 30 anys o més, que no estiguin en situació d'atur de llarga durada:
- Persones inscrites com a desocupades en el SOIB abans del dia en què l'oferta s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB.
2. Criteris de priorització: pel que fa a la selecció, en primer lloc es tendran en compte els criteris de priorització específics establerts només per a la línia 2 i, en segon lloc, els criteris generals que s'han d'aplicar a les tres línies. Aquesta priorització s'ha de veure reflectida en les graelles de baremació per a cada una de les línies.
a) Criteris específics de priorització per a la línia 2
Línia 2.Dirigida a persones desocupades de 30 anys o més, en situació de desocupació de llarga durada.
Es prioritzaran per ordre de preferència:
1r. Els majors de 45 anys
2n. Les persones entre 30 i 45 anys
b) Criteris generals de priorització comuns a les tres línies
Amb caràcter general i sempre que es compleixin els requisits mínims exigits al punt 1 d'aquest apartat, tendran prioritat en la selecció les persones en les quals concorri alguna o diverses de les circumstàncies següents:
- Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència masclista, i se li ha d'atorgar prioritat especial, tal com estableix l'article 36.3 de la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
- En compliment de l'article 27.c) de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, tendran especial preferència els que tenguin menors a càrrec o familiars dependents.
- Les persones desocupades que duguin a terme un Itinerari Personalitzat d'Inserció prestat pel SOIB o per les seves entitats col·laboradores en Itineraris Integrals d'Inserció, que hagi iniciat almenys 1 mes abans de la data en què l'oferta s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB.
- Les persones que no cobrin prestació o subsidi d'atur, excepte les beneficiàries de la Renda Activa d'Inserció, SED, Renda mínima d'inserció, Renda social garantida o l'ingrés mínim vital.
- Tenint en compte que les contractacions s'han d'ajustar preferentment als perfils professionals de les persones desocupades existents al territori, tendran preferència en la selecció els residents al municipi de l'entitat local beneficiària de la subvenció.
- Les persones que no hagin participat en el programa SOIB Reactiva 2020.
Seguint l'article 36.2 de la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes s'ha de garantir la participació equilibrada de les dones en el desenvolupament de programes de polítiques actives d'ocupació, per la qual cosa s'haurà de procurar que el resultat final del procés de selecció i contractació dels treballadors respecti el principi de representació equilibrada entre dones i homes (60-40 %).
8. Termini i model per presentar les sol·licituds
1. La tramitació de la sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació web del SOIB -ACCFOR a l'enllaç https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml.
Per completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document de sol·licitud generat amb l'aplicació ACCFOR s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), dins del termini de presentació de sol·licituds. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud, no es considerarà vàlidament presentada.
2. En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la presentin de la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la data en la qual s'hagi esmenat.
3. Les entitats interessades a presentar sol·licitud que no tenguin accés a ACCFOR (per no haver-se presentat a altres convocatòries del SOIB gestionades per ACCFOR) trobaran a la web del SOIB les instruccions per sol·licitar-hi l'accés.
4. El termini per presentar les sol·licituds de subvenció és de quinze dies naturals comptadors des de l'endemà que es publiqui aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeix aquesta Resolució s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.
6. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment es faran per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9. Documentació
1. Les entitats han de fer servir els models establerts que hi ha disponibles al web del SOIB (apartat convocatòries) i a l'aplicació web de gestió SOIB- ACCFOR. Els documents que requereixin signatura i que s'hagin de presentar per Registre Electrònic Comú (REC) han d'estar signats electrònicament.
2. Per poder tramitar la sol·licitud per l'aplicació SOIB-ACCFOR, l'entitat prèviament haurà d'haver demanat la seva alta a l'aplicació i haurà d'haver aportat la documentació següent:
- Per a les entitats locals: NIF de l'entitat local sol·licitant i un certificat de l'òrgan competent de l'entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.
- Per a les entitats dependents o vinculades: NIF de l'entitat sol·licitant i documentació acreditativa de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud; els estatuts degudament inscrits en el registre corresponent, o documentació que acrediti el caràcter d'entitat dependent o vinculada.
Les entitats que ja estan donades d'alta a ACCFOR no han d'aportar aquesta documentació, excepte que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas hauran d'acreditar documentalment aquests canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades a ACCFOR.
3. La sol·licitud es genera amb l'aplicació ACCFOR i inclou declaració responsable de:
a) No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d'entitat beneficiària que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció, ni en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
b) Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada.
c) Tenir capacitat tècnica i organitzativa per gestionar el projecte aprovat.
d) Comprometre's a fer-se càrrec de les despeses que no siguin subvencionades pel SOIB per executar l'activitat.
e) Comprometre's a mantenir la seva plantilla i que en cap cas els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria suposarà la minoració del personal de plantilla de l'entitat.
f) Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte o que es compromet a fer-se'n càrrec i, per tant, el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.
g) Comprometre's a complir amb les obligacions que estableix l'article 14 de les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB i amb la resta d'obligacions que estableix aquesta convocatòria.
h) Complir amb l'obligació de protecció de dades personals tal com recull el punt 16 d'aquest annex a la convocatòria.
i) Tenir la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.
j) Comprometre's que els salaris que percebran les persones desocupades contractades per ocupar els llocs de treball relacionats al projecte presentat, i per als quals es demana la subvenció, s'han determinat segons el grup professional corresponent i d'acord amb el conveni col·lectiu, taula salarial o acord que sigui legalment aplicable i que en cap cas pot ser inferior a l'SMI.
k) Comprometre's que els contractes que s'hagin de formalitzar a l'empara d'aquesta convocatòria no poden ser destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.
l) Subjectar-se o no al règim de minimis, si escau (declaració responsable per a les entitats públiques que exerceixen una activitat econòmica de totes les subvencions subjectes al règim de minimis que hagi rebut durant l'exercici fiscal en el qual es concedeix l'ajut i els dos exercicis fiscals anteriors, d'acord amb el Reglament CE núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre.)
4. La documentació que es detalla a continuació complementa la sol·licitud i s'ha de presentar directament per ACCFOR:
- Projecte d'acord amb el model establert.
- Certificat de l'entitat, d'acord amb el model establert, acreditatiu del compliment de les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i de no haver estat sancionat amb les sancions accessòries dels articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social.
5. Per gestionar i dur a terme posteriors tràmits de la convocatòria, s'ha d'utilitzar l'aplicació web de gestió del SOIB-ACCFOR, d'acord amb les instruccions i els protocols del SOIB.
6. Segons el que estableix l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69.1 de la Llei del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'Administració pot requerir al sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.
10. Criteris de concessió
1. El procediment d'adjudicació es farà segons els imports sol·licitats per les entitats i en funció de l'assignació màxima del repartiment territorial que preveu l'annex 2.
2. El procediment de concessió d'aquests ajuts ha de ser el de concurrència no competitiva atès que no resulta necessària la comparació dels projectes ni establir un ordre de prelació, d'acord amb el que estableix el punt 3 de l'article 7 de les bases reguladores, excepte pel que fa al supòsit del punt següent en el qual el procediment de concessió serà el de concurs.
3. En el supòsit que al mateix territori concorrin diferents entitats i l'import sol·licitat entre totes pel que fa al repartiment territorial per línia superi l'import màxim assignat a l'àmbit territorial, el criteri de preferència ha de ser adjudicar primer a favor del projecte que proposi més nombre de contractacions. En cas d'empat es prioritzarà el projecte de la corporació local (ajuntament o consell insular) per davant de les entitats dependents o vinculades, i en cas de persistència d'empat, per ordre de registre d'entrada. Es proposarà a l'altra entitat la possibilitat de reformular la seva sol·licitud per adequar-la a l'import susceptible de ser concedit.
11. Procediment de concessió de les subvencions
1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la persona que ocupa la direcció del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució i, en concret, les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar-les i per valorar-les (d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 10).
3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres que s'indiquen a continuació:
Presidència:
Titular: el o la cap del servei que tengui les competències del seguiment tècnic d'aquest programa del SOIB que, en cas d'absència, vacant o malaltia serà substituït per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.
Secretaria:
Titular: el o la cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 1 del SOIB.
Suplent: el o la cap de la Secció del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 1 del SOIB.
El secretari o la secretària actua amb veu, però sense vot.
Vocalies:
Vocals primer, segon i tercer: tres tècnics del SOIB. En casos d'absència, vacant o malaltia, aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.
4. La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o denegació de la subvenció.
5. La directora del SOIB, a la vista de l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s'ha de notificar a les entitats interessades per mitjans telemàtics. Aquestes entitats disposen d'un termini de 5 dies hàbils per al tràmit d'audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents mitjançant registre electrònic. Transcorregut aquest termini sense que l'entitat hagi presentat al·legacions, s'entén que accepta la proposta en els seus termes.
6. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l'import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s'ha d'instar la persona beneficiària perquè, en el tràmit d'audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament que, en tot cas ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària en reformuli la sol·licitud, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.
7. Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni es tenguin en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.
8. Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions fetes per l'entitat sol·licitant en el tràmit d'audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.
9. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.
10. Atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, el president del SOIB ha de dictar i notificar una resolució d'aprovació o denegació degudament motivada. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de sis (6) mesos des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria al BOIB. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.
11. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.
12. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions que s'han tengut en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i s'hagi omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenint en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l'article 30.3 de les bases reguladores d'aquesta subvenció.
12. Import de la subvenció
L'import de la subvenció es determina aplicant a cada contractació que s'ha de fer el mòdul corresponent segons el grup per al qual s'hagi de contractar multiplicat pels 6 mesos de durada de contracte (equivalents a 181 dies naturals).
Per determinar els mòduls econòmics s'ha elaborat un informe tècnic d'acord amb l'article 67.5 del Reglament (UE) núm.1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el qual ha estat informat favorablement per la Intervenció de la CAIB. Aquest informe inclou els càlculs fets per determinar els mòduls, descriu el mètode de càlcul utilitzat i determina les despeses derivades de la contractació: cost salarial total i cotització empresarial total a la Seguretat Social, el qual és just, equitatiu i verificable, i es fonamenta en dades objectives basades en el «IV Conveni col·lectiu únic per al personal laboral de l'Administració General de l'Estat» registrat i publicat mitjançant la Resolució de 13 de maig de 2019, de la Direcció General de Treball (BOE núm. 118, de 17 de maig de 2019), com a font de dades de referència per analogia entre l'Administració de l'Estat i els ens locals dependents i vinculats de les Illes Balears, i la normativa vigent en matèria de cotitzacions a la Seguretat Social. L'informe preveu també la forma d'actualització dels mòduls determinada per l'actualització de les fonts objectives estimades (IV Conveni Col·lectiu Únic) i de la normativa de la Seguretat Social.
D'acord amb l'article 8 del IV Conveni col·lectiu únic abans esmentat, als efectes de determinar el mòdul que s'ha d'aplicar, s'estableixen els grups professionals següents, d'acord amb la titulació exigida per ingressar-hi:
a) Grup professional M3: títol classificat en el nivell 3 del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'educació superior o equivalents
b) Grup professional M2: títol classificat en el nivell 2 del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'educació superior o equivalents
c) Grup professional M1: títol classificat en el nivell 1 del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'educació superior o equivalents
d) Grup professional E2: títol de batxiller o tècnic o equivalents
e) Grup professional E1: títol de graduat en educació secundària obligatòria o títol professional bàsic o equivalents
f) Grup professional E0: sense titulació prevista en el sistema educatiu
Els imports màxims subvencionables corresponents al mòdul diari per persona contractada aplicable a cada contractació segons el grup professional són:
GRUP |
MÒDUL DIARI |
M3 |
92,63€ |
M2 |
76,90€ |
M1 |
60,79€ |
E2 |
52,59€ |
E1 |
51,14€ |
E0 |
48,25€ |
13. Selecció i contractació
1. El procediment de selecció i contractació es durà a terme seguint els principis bàsics de la intermediació laboral que estableix l'article 34.1 de la Llei d'ocupació (Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre) segons el qual, la intermediació laboral realitzada pels serveis públics d'ocupació i les agències de col·locació, així com les accions d'intermediació que puguin fer altres entitats col·laboradores, es prestaran d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació i no discriminació, i se n'ha de garantir la plena transparència en el funcionament.
2. Per dur a terme el registre de les ofertes de feina, les entitats hauran de complir amb el que estableix l'article 35.1 de la Llei d'ocupació i vetllar específicament per evitar la discriminació tant directa com indirecta en l'accés a l'ocupació.
3. La selecció dels treballadors es durà a terme seguint el protocol del departament d'orientació i intermediació per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria la qual ha de preveure la possibilitat d'emprar mitjans no presencials tenint en compte l'estat d'alerta sanitària en què ens trobam.
4. A l'efecte de dur a terme la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, constituïda per a tal fi amb la participació d'un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió durà a terme la selecció dels participants que reuneixin els requisits segons el que especifiqui el protocol del departament d'orientació i intermediació.
5. L'entitat ha de presentar l'oferta de manera telemàtica al portal web del SOIB <www.soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric. Les ofertes es posaran en difusió al portal web del SOIB.
6. La comissió mixta de selecció durà a terme la selecció dels participants que reuneixin els requisits i tendrà en compte els criteris de preferència, tant els específics per a la línia 2 com els generals, establerts en el punt 7 d'aquesta convocatòria segons el que especifiqui el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació.
7. Per poder contractar la persona és condició indispensable que en el moment de la contractació tengui la demanda d'ocupació en el SOIB d'alta. Si no es compleix aquesta condició no es considerarà subvencionable la contractació efectuada.
8. Els treballadors s'han de contractar en la modalitat de contracte temporal de durada determinada a jornada completa i amb una durada prevista de 6 mesos, excepte per al cas de les substitucions. El contracte s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE «Contracte de treball temporal», marcant com a clàusules específiques la de «Treballs d'interès social/foment d'ocupació agrària» i marcant «Temps complet» i per «Obra o servei determinat», codi de contracte 401. El model oficial de contracte està a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.soib.es/> i en el web del SEPE.
14. Registre de contractes
El contracte s'ha de registrar lligat al número d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB que en fa la selecció.
El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació «contrat@», que es troba a disposició de les persones interessades al web <http://www.soib.es>.
15. Inici i execució
1. Els projectes s'han d'executar dins el període comprès entre el 15/10/2021 i el 31/08/2022. Entre la primera i darrera contractació de cada línia no pot transcórrer més d'un mes.
2. L'entitat beneficiària ha de comunicar el començament de l'activitat mitjançant el model de certificat d'inici, en el termini de 7 dies posteriors a la formalització del darrer contracte.
16. Obligacions de les entitats beneficiàries
Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions, a més de les que es preveuen a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, Text refós Llei de subvencions de la CAIB, a l'article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions i a l'Ordre de 10 d'octubre de 2013 de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats per la qual s'estableixen les bases reguladores, les següents:
1. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
2. Comunicar al SOIB en el termini de vuit dies naturals qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut.
3. Justificar davant el SOIB el fet d'haver executat l'activitat en els termes prevists en aquesta Resolució.
4. Justificar que s'han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
5. Disposar de pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l'execució del projecte es puguin causar a terceres persones, de manera que el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.
6. Sotmetre's a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques que ha d'efectuar el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes i dels òrgans competents del Fons Social Europeu, o d'altres òrgans de control.
7. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control que faci l'òrgan que sigui designat com a organisme intermedi del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i que en cas que es detectin irregularitats, s'hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.
8. Comunicar al SOIB la sol·licitud o l'obtenció d'altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s'ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
9. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
10. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE de 18 de novembre).
11. Identificar convenientment, a l'efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d'aquesta Resolució, d'acord amb el que assenyala l'apartat 19 d'aquest annex.
12. Dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament en els termes que assenyala l'article, 125.4 b) del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.
13. Comunicar al Comitè d'empresa les previsions de les contractacions en compliment de l'article 64.2 c) del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.
14. Informar les persones contractades del cofinançament per part de l'FSE en relació amb aquest programa. A aquest efecte han d'usar el model «Comunicació del cofinançament» que es troba a disposició dels beneficiaris al web <http://www.soib.es>.
15. Usar l'aplicació web de gestió del SOIB-ACCFOR i presentar tota la documentació amb els models disponibles que hi ha per al tràmit de la presentació de la sol·licitud. El SOIB determinarà durant la gestió de la convocatòria els successius tràmits que es podran gestionar a través de l'aplicació web de gestió del SOIB-ACCFOR, i en aquest cas, s'entén que aquesta gestió passa a fer-se obligatòriament des de l'aplicació. En qualsevol cas, l'entitat ha de complir els protocols o guies d'ajuda que estaran a la seva disposició a la web del SOIB i, si escau, a la mateixa aplicació ACCFOR.
16. Complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.
17. Condicions per pagar la subvenció
1. D'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, modificat pel Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, el Consell de Govern de dia 31 de maig de 2021, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les persones beneficiàries de presentar garantia (d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost.)
2. El pagament de la subvenció s'ha de fer 100 % a la bestreta sense necessitat de constituir aval i es tramitarà d'ofici a la concessió de l'ajut.
3. El pagament de les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'ha de fer segons les disponibilitats de la Tresoreria de la CAIB.
4. Sense perjudici del que estableixen els punts 11 i 12 de l'apartat 11è d'aquest annex, qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tengut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, dona lloc a la modificació de la resolució de concessió, d'acord amb el que disposa l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions. D'altra banda, la modificació de la resolució de concessió implica la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament d'acord amb el que disposen els articles 43 i 44 del mateix Text refós.
18. Justificació
1. A la finalització del projecte, l'entitat ha de presentar la justificació de la subvenció mitjançant mòduls, d'acord amb els models facilitats pel SOIB.
2. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies.
3. D'acord amb el que estableix l'article 24 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació que gestiona el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, la justificació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:
- En el termini d'un mes des de la finalització de la darrera contractació de cada línia dels projectes una memòria d'actuació de final de cada línia del projecte, d'acord amb el model predeterminat per l'aplicació ACCFOR.
- En el termini de dos mesos des de la finalització del darrer contracte de cada projecte, una memòria econòmica justificativa que consisteix en un certificat de l'òrgan competent:
Les persones o les entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.
4. L'entitat pot reintegrar voluntàriament els fons rebuts i no aplicats d'acord amb l'article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció mitjançant el model 046 de Declaració/Liquidació que es pot descarregar a: https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218
5. Pel que fa a la línia 1 i exclusivament als efectes de certificació al Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil (FSE), el període mínim de durada susceptible de ser certificat serà de 1 mes.
6. El SOIB liquidarà la subvenció comprovant els dies que han estat contractats els treballadors mitjançant les seves vides laborals.
19. Difusió pública de les actuacions
Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones.
Tota la publicitat o la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB abans de fer-la pública, i se n'ha d'assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni. A mesura que es facin aquestes actuacions de publicitat i difusió, l'entitat ha de trametre al Servei de Seguiment Tècnic evidències que es duen a terme.
A tota publicitat o difusió que es dugui a terme s'ha de fer constar el nom complet del programa: SOIB Reactiva 2021, així com que ha estat promogut pel SOIB i cofinançat pel FSE i la Conferència Sectorial, mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, i ha de complir amb les instruccions contingudes als manuals de publicitat i difusió que estan disponibles al web del SOIB i el protocol de gestió de projectes. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la resta de logotips.
20. Revocació i reintegrament
L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i els articles 30 i 31 de l'Ordre de bases (Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013). La quantia que finalment s'ha de reintegrar s'ha de fixar d'acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l'incompliment, d'acord amb els articles esmentats.
No es considerarà incompliment de l'objecte de la subvenció quan no es pugui cobrir el lloc de feina per manca de candidats, la qual cosa comportarà la modificació i la revocació parcial de la subvenció concedida i el reintegrament dels fons rebuts i no aplicats.
Les baixes de les persones contractades sense que siguin substituïdes donaran lloc a la revocació parcial de la subvenció i el reintegrament dels fons rebuts i no aplicats.
L'entitat, juntament amb la justificació, ha d'acreditar haver reintegrat voluntàriament els fons rebuts i no aplicats d'acord amb l'article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions.
21. Compatibilitat amb altres subvencions
Les subvencions que estableix aquesta Resolució són incompatibles amb qualsevol altra subvenció o ajut d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, per a la mateixa finalitat.
22. Seguiment dels projectes
Amb la finalitat de comprovar l'execució correcta de les accions d'acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, s'ha de fer el seguiment de l'execució.
El SOIB ha d'establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme a aquest efecte les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d'inspecció i control que pugui desenvolupar el personal funcionari que les tengui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.
Aquestes funcions s'han de dur a terme d'ofici o a instància de la persona interessada, d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se'ls requereixi en relació amb l'execució de les accions i l'accés a les instal·lacions on es duen a terme.
ANNEX 2 |
||||||||||
Assignació àmbit territorial municipi (d'acord amb l'atur registrat per municipi i illa de residència per diferents col·lectius (mitjana maig 2020 - abril 2021)) |
||||||||||
Municipi |
Línia 1 – menors 30 anys |
Línia 2 – majors 30 anys, atur llarga durada |
Línia 3 – majors 30 anys, atur curta durada |
|||||||
Atur |
% sobre total |
Distribució crèdit |
Atur |
% sobre total |
Distribució crèdit |
Atur |
% sobre total |
Distribució crèdit |
||
ALARO |
67 |
0,33 % |
23.128,38 |
98 |
0,47 % |
18.567,29 |
146 |
0,38 % |
15.109,96 |
|
ALCUDIA |
531 |
2,65 % |
184.592,31 |
380 |
1,81 % |
71.995,62 |
869 |
2,25 % |
89.935,32 |
|
ALGAIDA |
53 |
0,27 % |
18.619,54 |
90 |
0,43 % |
17.051,59 |
140 |
0,36 % |
14.489,00 |
|
ANDRATX |
174 |
0,87 % |
60.661,28 |
160 |
0,76 % |
30.313,94 |
312 |
0,81 % |
32.289,78 |
|
ARTA |
117 |
0,59 % |
40.807,97 |
110 |
0,52 % |
20.840,84 |
203 |
0,53 % |
21.009,06 |
|
BANYALBUFAR |
4 |
0,02 % |
14.736,77 |
4 |
0,02 % |
14.491,32 |
10 |
0,03 % |
14.400,00 |
|
BINISSALEM |
129 |
0,65 % |
44.981,51 |
159 |
0,76 % |
30.124,48 |
222 |
0,57 % |
22.975,42 |
|
BUGER |
16 |
0,08 % |
15.648,03 |
19 |
0,09 % |
14.833,75 |
32 |
0,08 % |
14.400,00 |
|
BUNYOLA |
75 |
0,37 % |
25.997,69 |
92 |
0,44 % |
17.430,52 |
113 |
0,29 % |
14.400,00 |
|
CALVIA |
885 |
4,42 % |
307.769,78 |
805 |
3,84 % |
152.517,03 |
1.543 |
3,99 % |
159.689,52 |
|
CAMPANET |
24 |
0,12 % |
16.308,37 |
47 |
0,22 % |
15.472,97 |
61 |
0,16 % |
14.400,00 |
|
CAMPOS |
140 |
0,70 % |
48.749,29 |
155 |
0,74 % |
29.366,63 |
288 |
0,75 % |
29.805,95 |
|
CAPDEPERA |
238 |
1,19 % |
82.833,23 |
161 |
0,77 % |
30.503,41 |
380 |
0,98 % |
39.327,30 |
|
CONSELL |
56 |
0,28 % |
19.563,48 |
70 |
0,33 % |
15.998,04 |
96 |
0,25 % |
14.400,00 |
|
COSTITX |
14 |
0,07 % |
15.542,38 |
28 |
0,13 % |
15.039,22 |
42 |
0,11 % |
14.400,00 |
|
DEIÀ |
6 |
0,03 % |
14.849,03 |
5 |
0,02 % |
14.514,15 |
13 |
0,03 % |
14.400,00 |
|
ESCORCA |
- |
0,00 % |
14.400,00 |
1 |
0,00 % |
14.422,83 |
1 |
0,00 % |
14.400,00 |
|
ESPORLES |
63 |
0,31 % |
21.882,12 |
53 |
0,25 % |
15.609,94 |
96 |
0,25 % |
14.400,00 |
|
ESTELLENCS |
2 |
0,01 % |
14.545,27 |
2 |
0,01 % |
14.445,66 |
4 |
0,01 % |
14.400,00 |
|
FELANITX |
327 |
1,63 % |
113.700,05 |
283 |
1,35 % |
53.617,79 |
558 |
1,44 % |
57.749,03 |
|
FORNALUTX |
5 |
0,03 % |
14.802,80 |
1 |
0,00 % |
14.422,83 |
7 |
0,02 % |
14.400,00 |
|
INCA |
834 |
4,16 % |
289.887,31 |
871 |
4,15 % |
165.021,53 |
1.345 |
3,48 % |
139.197,93 |
|
LLORET DE VISTALEGRE |
18 |
0,09 % |
15.786,70 |
36 |
0,17 % |
15.221,85 |
45 |
0,12 % |
14.400,00 |
|
LLOSETA |
118 |
0,59 % |
41.155,77 |
180 |
0,86 % |
34.103,19 |
210 |
0,54 % |
21.733,51 |
|
LLUBI |
31 |
0,16 % |
16.869,65 |
37 |
0,18 % |
15.244,68 |
53 |
0,14 % |
14.400,00 |
|
LLUCMAJOR |
530 |
2,64 % |
184.186,55 |
705 |
3,36 % |
133.570,81 |
1.089 |
2,82 % |
112.703,75 |
|
MANACOR |
963 |
4,81 % |
334.984,75 |
817 |
3,90 % |
154.790,58 |
1.479 |
3,83 % |
153.065,98 |
|
MANCOR DE LA VALL |
17 |
0,08 % |
15.720,67 |
18 |
0,09 % |
14.810,92 |
32 |
0,08 % |
14.400,00 |
|
MARIA DE LA SALUT |
27 |
0,13 % |
16.499,86 |
35 |
0,17 % |
15.199,02 |
58 |
0,15 % |
14.400,00 |
|
MARRATXI |
520 |
2,60 % |
180.882,49 |
584 |
2,78 % |
110.645,89 |
763 |
1,97 % |
78.965,07 |
|
MONTUIRI |
31 |
0,16 % |
16.869,65 |
51 |
0,24 % |
15.564,29 |
69 |
0,18 % |
14.400,00 |
|
MURO |
124 |
0,62 % |
43.097,62 |
121 |
0,58 % |
22.924,92 |
208 |
0,54 % |
21.526,52 |
|
PALMA |
8.068 |
40,27 % |
345.000,00 |
9.568 |
45,62 % |
450.000,00 |
15.327 |
39,66 % |
750.000,00 |
|
PETRA |
35 |
0,17 % |
17.153,59 |
38 |
0,18 % |
15.267,51 |
66 |
0,17 % |
14.400,00 |
|
POLLENÇA |
283 |
1,41 % |
98.426,04 |
216 |
1,03 % |
40.923,82 |
469 |
1,21 % |
48.538,16 |
|
PORRERES |
59 |
0,30 % |
20.635,85 |
64 |
0,31 % |
15.861,06 |
128 |
0,33 % |
14.400,00 |
|
POBLA, SA |
249 |
1,24 % |
86.687,96 |
238 |
1,13 % |
45.091,99 |
448 |
1,16 % |
46.364,81 |
|
PUIGPUNYENT |
19 |
0,10 % |
15.912,17 |
23 |
0,11 % |
14.925,07 |
50 |
0,13 % |
14.400,00 |
|
SENCELLES |
44 |
0,22 % |
17.860,15 |
65 |
0,31 % |
15.883,89 |
100 |
0,26 % |
14.400,00 |
|
SANT JOAN |
31 |
0,16 % |
16.863,05 |
25 |
0,12 % |
14.970,73 |
42 |
0,11 % |
14.400,00 |
|
SANT LLORENÇ DES CARDASSAR |
105 |
0,53 % |
36.605,45 |
89 |
0,42 % |
16.862,13 |
168 |
0,43 % |
17.386,80 |
|
SANTA EUGENIA |
17 |
0,08 % |
15.727,27 |
24 |
0,11 % |
14.947,90 |
37 |
0,10 % |
14.400,00 |
|
SANTA MARGALIDA |
210 |
1,05 % |
73.123,94 |
181 |
0,86 % |
34.292,65 |
376 |
0,97 % |
38.913,32 |
|
SANTA MARIA DEL CAMI |
83 |
0,41 % |
28.780,05 |
121 |
0,58 % |
22.924,92 |
154 |
0,40 % |
15.937,90 |
|
SANTANYI |
193 |
0,96 % |
67.037,53 |
138 |
0,66 % |
26.145,78 |
324 |
0,84 % |
33.531,69 |
|
SELVA |
40 |
0,20 % |
17.563,00 |
60 |
0,29 % |
15.769,75 |
108 |
0,28 % |
14.400,00 |
|
SALINES, SES |
54 |
0,27 % |
18.722,98 |
48 |
0,23 % |
15.495,80 |
152 |
0,39 % |
15.730,92 |
|
SINEU |
47 |
0,23 % |
18.091,27 |
67 |
0,32 % |
15.929,55 |
107 |
0,28 % |
14.400,00 |
|
SOLLER |
138 |
0,69 % |
48.053,70 |
120 |
0,57 % |
22.735,46 |
252 |
0,65 % |
26.080,21 |
|
SON SERVERA |
292 |
1,46 % |
101.527,22 |
169 |
0,81 % |
32.019,10 |
389 |
1,01 % |
40.258,73 |
|
VALLDEMOSSA |
15 |
0,07 % |
15.562,19 |
24 |
0,11 % |
14.947,90 |
38 |
0,10 % |
14.400,00 |
|
VILAFRANCA DE BONANY |
47 |
0,23 % |
18.097,87 |
43 |
0,21 % |
15.381,65 |
100 |
0,26 % |
14.400,00 |
|
ARIANY |
7 |
0,04 % |
14.981,09 |
7 |
0,03 % |
14.559,80 |
11 |
0,03 % |
14.400,00 |
|
MALLORCA |
16.173 |
80,74 % |
3.362.472,66 |
17.506 |
83,48 % |
2.193.613,97 |
29.333 |
75,89 % |
2.431.115,65 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ALAIOR |
108 |
0,54 % |
37.416,97 |
138 |
0,66 % |
26.145,78 |
256 |
0,66 % |
26.494,18 |
|
CIUTADELLA DE MENORCA |
525 |
2,62 % |
182.737,40 |
370 |
1,76 % |
70.100,99 |
910 |
2,35 % |
94.178,53 |
|
FERRERIES |
54 |
0,27 % |
18.665,01 |
29 |
0,14 % |
15.062,04 |
79 |
0,20 % |
14.400,00 |
|
MAO |
498 |
2,48 % |
173.086,08 |
541 |
2,58 % |
102.499,02 |
1.032 |
2,67 % |
106.804,66 |
|
MERCADAL, ES |
65 |
0,33 % |
22.664,65 |
52 |
0,25 % |
15.587,11 |
140 |
0,36 % |
14.489,00 |
|
SANT LLUIS |
67 |
0,33 % |
23.273,30 |
90 |
0,43 % |
17.051,59 |
173 |
0,45 % |
17.904,27 |
|
CASTELL, ES |
123 |
0,61 % |
42.604,91 |
170 |
0,81 % |
32.208,57 |
274 |
0,71 % |
28.357,05 |
|
MIGJORN GRAN, ES |
10 |
0,05 % |
15.218,81 |
8 |
0,04 % |
14.582,63 |
24 |
0,06 % |
14.400,00 |
|
MENORCA |
1.449 |
7,23 % |
515.667,14 |
1.398 |
6,67 % |
293.237,74 |
2.888 |
7,47 % |
317.027,68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EIVISSA |
906 |
4,52 % |
314.986,53 |
747 |
3,56 % |
141.528,22 |
2.347 |
6,07 % |
242.897,80 |
|
SANT ANTONI DE PORTMANY |
500 |
2,50 % |
173.984,55 |
424 |
2,02 % |
80.331,95 |
1.257 |
3,25 % |
130.090,56 |
|
SANT JOSEP DE SA TALAIA |
371 |
1,85 % |
128.887,11 |
344 |
1,64 % |
65.174,98 |
1.002 |
2,59 % |
103.699,87 |
|
SANT JOAN DE LABRITJA |
48 |
0,24 % |
18.236,54 |
63 |
0,30 % |
15.838,23 |
210 |
0,54 % |
21.733,51 |
|
SANTA EULARIA DES RIU |
491 |
2,45 % |
170.825,41 |
442 |
2,11 % |
83.742,27 |
1.330 |
3,44 % |
137.645,54 |
|
EIVISSA |
2.316 |
11,56 % |
806.920,14 |
2.020 |
9,63 % |
386.615,66 |
6.146 |
15,90 % |
636.067,27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Formentera |
93 |
0,47 % |
32.431,90 |
47 |
0,22 % |
15.472,97 |
283 |
0,73 % |
29.288,49 |
|
FORMENTERA |
93 |
0,47 % |
32.431,90 |
47 |
0,22 % |
15.472,97 |
283 |
0,73 % |
29.288,49 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
20.031 |
100 % |
4.717.491,84 |
20.971 |
100 % |
2.888.940,34 |
38.650 |
100 % |
3.413.499,09 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Assignació àmbit territorial illa (Consells i entitats dependents) |
||||||||||
Illa Mallorca |
16.173 |
80,74 % |
345.000,00 |
17.506 |
83,48 % |
450.000,00 |
29.333 |
75,89 % |
437.392,44 |
|
Illa Menorca |
1.449 |
7,23 % |
116.486,66 |
1.398 |
6,67 % |
57.720,00 |
2.888 |
7,47 % |
43.063,76 |
|
Illa Eivissa |
2.316 |
11,56 % |
186.160,29 |
2.020 |
9,63 % |
83.400,86 |
6.146 |
15,90 % |
91.644,70 |
|
Illa Formentera |
93 |
0,47 % |
14.400,00 |
47 |
0,22 % |
14.400,00 |
283 |
0,73 % |
14.400,00 |
|
Total àmbit illes |
20.031 |
100 % |
662.046,95 |
20.971 |
100 % |
605.520,87 |
38.650 |
100 % |
586.500,91 |