Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 251295
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de construcció d’una pleta agrícola-ramadera -finca de Binibona (polígon 13, parcel·la 164)-TM de Selva (2a/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 7 de maig de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el pProjecte de construcció d'una pleta agrícola-ramadera -finca de Binibona (polígon 13, parcel·la 164)-TM de Selva , en els termes següents:

1. Antecedents, motiu de la sol·licitud i tramitació.

Aquest projecte se subjecta a Avaluació d'Impacte Ambiental simplificada (AIAs) per Resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat de 19 de març de 2018. Aquest Resolució certifica que aquest projecte pot afectar de forma apreciable als hàbitats naturals i les espècies d'interès comunitari dels espais protegits de XN 2000. Per tant, dit projecte, d'acord amb l'art 7.2.b de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, s'ha de sotmetre a una AIAs:

- Els projectes no inclosos a l'Annex I o Annex II que poden afectar de forma apreciable, directament o indirectament, a Espais Protegits XN 2000.

En data de 10 de juny de 2020, l'Ajuntament de Selva envia un ofici a la CMAIB adjuntant un estudi de Repercussions Ambientals de setembre de 2018.

Des de la CMAIB se li envia ofici a l'Ajuntament de Selva (entrada 11/09/2020), indicant-li que el promotor ha de presentar una sol·licitud d'inici per a Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) Simplificada (art. 39 de la Llei 21/2013) amb la qual haurà d'adjuntar, el projecte, un Document Ambiental per avaluar-lo, l'estudi de Repercussions Ambientals per afectar XN 2000 i el resguard del pagament de la taxa per a AIA simplificades.

En data d'entrada de 25/11/2020, el promotor presenta una sol·licitud d'inici de tramitació ambiental adjuntant la documentació següent:

- Document Ambiental realitzat per ATP (Emilio Pou Feliu) de juny de 2017

- El justificant que ha pagat la taxa corresponent (25/11/2020).

En data d'entrada de 22 de desembre de 2020, el promotor renuncia a la tramitació de l'AIA simplificada i sol·licita la devolució de la taxa, i alhora, realitza una nova sol·licitud d'inici d'AIA simplificada adjuntant un nou Document Ambiental també realitzat per ATP de desembre de 2020.

Aquesta mateixa documentació ambiental es tramesa per l'Ajuntament de Selva a la CMAIB (entrada 27/04/2021) de forma digital (CD) adjuntant també el projecte realitzat per ATP de desembre de 2020.

2. Ubicació i descripció del projecte.

L'àrea d'actuació d'aquest projecte se situa a la finca de Binibona, la qual està conformada per vàries parcel·les i té una superfície total de 31,78 has. La pleta es vol construir a la parcel·la 164 del polígon 13 del TM de Selva, en un lloc pla amb una pendent aproximada del 5%.

Queda afectada per ANEI i APR d'Erosió a una zona on la vulnerabilitat dels aqüífers és alta. S'ubica dins l'àmbit territorial del PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, dins zona d'ús limitat i dins la ZEPA ES0000442 de la Serra d'Esperó al Penyal Alt. També afecta la zona de policia del torrent de Sant Miquel devers el Comellar de S'Olla.

A la zona on es vol construir no hi ha grafiat cap Hàbitat d'Interès Comunitari (HIC), és una zona on hi ha oliveres i garrovers i on pasturen ovelles i cabres, per la qual cosa la vegetació és limitada. Als voltants de la zona apareixen dues masses forestals d'alzinar termòfil (Clematido cirrhosae- Quercetum rotundifoliae)-HIC 9340 Alzinars de Quercus ilex i Q. rotundifolia. Pel que fa a la fauna, la ZEPA es va declarar per a la protecció de la milana (Milvus milvus). Segons la documentació ambiental presentada no s'han identificat nius d'aus rapinyaires als voltants de la zona d'actuació d'aquest projecte.

La pleta a construir serà d'estructura quadrada d'una sola planta. Tendrà unes dimensions de 12 x 12 m (superfície edificada de 144 m2) i una altura màxima de 7 m. A l'interior hi haurà dos espais separats mitjançant una malla metàl·lica d'1,50 m. Un per a magatzem de farratges de 63,27 m2 i l'altre, també de 63,27 m2, per a pleta i cobro del ramat. A l'exterior i sostre s'utilitzaran colors i formes no discordants amb l'entorn d'acord amb la norma 22 del Pla Territorial de Mallorca (colors ocres-terrosos i teulada amb teules àrabs), els acabats seran de fusta. El paviment serà mitjançant solera de formigó. L'edifici es vol dotar d'electricitat, enllumenat, proveïment d'aigua i evacuació d'aigües pluvials i residuals. Es preveu una fossa sèptica estanca. Per al proveïment d'aigua i electricitat, des de l'entorn de l'agroturisme, s'excavarà una sèquia de 1,20 x 1,20 m i 200 m de llargària sota el camí d'accés cap a la pleta a construir, llavors es restaurarà el camí mitjançant els mateixos materials.

Segons la documentació rebuda a l'explotació actualment hi ha 82 ovelles en condicions de ramaderia extensiva. Per tant no es considera necessari crear un femer. Els purins que es puguin produir mentre les ovelles estiguin dins la pleta (quarantenes, vacunacions, període de tondre, episodis de fred intens, neu...) es recolliran i es conduiran a la fossa sèptica.

3. Consultes realitzades durant el procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, des de la CMAIB s'han consultat a les administracions següents:

- Serveis d'Aigües Superficials i d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– entrada 8/02/2021.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 3/02/2021.

- Servei d'Espais Naturals de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- Entrada 3/02/2021.

- Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 27/01/2021.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius)- Entrada 15/02/2021.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament del Territori (Consell de Mallorca)- Sortida 4/02/2021.

- Direcció Insular d'Urbanisme del Departament del Territori (Consell de Mallorca)- Sortida 4/02/2021. Aquest Organisme en data d'entrada de 24/02/2021 ens exposa que a l'enllaç proporcionat per la CMAIB falta el projecte. La CMAIB mitjançant ofici de 2/03/2021 (entrada al Consell de Mallorca 15/03/2021) comunica al Servei Jurídic d'Urbanisme que d'acord amb l'art. 45 de la Llei 21/2013, el promotor no està obligat a presentar el projecte i, per tant, sol·licita una altra vegada l'emissió de l'informe.

- Informe del Servei d'Espais Naturals de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 3 de març de 2021. Aquest informe fa tota una sèrie consideracions tècniques en relació al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, algunes de les quals es recullen a la present proposta de Resolució.

Aquest mateix Servei ens envia un informe complementari de 13 d'abril de 2021 on exposa que aquest projecte en principi no es preveu que tengui efectes significatius sobre els objectius de conservació de XN 2000, ja que en el lloc on es vol construir la pleta, no s'espera un afectació apreciable sobre el hàbitats naturals, ja que la vegetació és escassa i dispersa.

- Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 3 de març de 2021. Conclou que no té cap inconvenient ni consideració a exposar quant a relació als riscs d'incendis forestals o als aspectes de gestió forestal.

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament del Territori (Consell de Mallorca) de 8 d'abril de 2021. Exposa que segon el Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), la pleta és un ús admès dins ANEI, que s'ubica al límit d'una zona de valor paisatgístic elevat segon el plànols del PTIM, que compleix amb la norma 22 del PTIM quant a condicions d'integració paisatgística i ambiental. Conclou en incloure tota una sèrie de consideracions, algunes de les quals, s'han recollit a la present Resolució.

4.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental i avaluació dels efectes previsibles.

Analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA, no es preveu que aquest projecte tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:

Una vegada vista i avaluada la documentació presentada i els informes rebuts de les diferents administracions durant la fase de consultes, es conclou que amb l'execució d'aquest projecte no es preveuen impactes rellevants en aquest zona ni sobre els hàbitats i espècies que hi ha, sempre i quan se segueixin les mesures que proposa la documentació ambiental presentada així com els condicionants d'aquesta resolució.

La pleta es construirà a una zona d'escassa i dispersa vegetació per mor que sofreix una activitat ramadera extensiva. L'edificació es realitzarà en materials i formes no discordants amb l'entorn i respectant les condicions d'integració paisatgística i ambientals que estableix el PTIM.

Pel que fa als serveis d'electricitat i aigua, aquests se subministraran de l'agroturisme existent discorrent per una camí que ja hi ha i que es ben pavimentat, i ja dins la parcel·la, per un altre més terrós. Per tant la rasa a realitzar quasi no ocuparà zones naturals. La fosa sèptica estanca soterrada haurà de complir amb les condicions establertes al Pla Hidrològic de les Illes Balears per evitar infiltracions al terreny a una zona on la vulnerabilitat dels aqüífers és alta.

CONCLUSIONS DE L'INFORME D'IMPACTE AMBIENTAL

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de construcció d'una pleta agrícola-ramadera -finca de Binibona (polígon 13, parcel·la 164) -TM de Selva, atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures correctores recollides a la documentació ambiental presentada i els condicionants següents:

1. No s'ubicaran sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris, tampoc s'abocaran residus i materials durant la fase de construcció de la pleta i la rasa del camí.

2. Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements del patrimoni històric presents en la zona d'actuació (com per exemple marjades, parets de pedra en sec, etc.)

3. La fossa sèptica estanca que s'instal·larà per al tractament de les aigües residuals generades haurà de complir amb les condicions que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears (Annex III) . També s'han de tenir en compte les determinacions de l'article 24.2 del PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana “Les noves actuacions o activitats o la remodelació o reforma de les existents que generin aigües residuals, que no comptin amb infraestructura de clavegueram, hauran d'incorporar elements de tractament d'aquestes aigües, els quals han d'incloure filtres o tractaments biològics previs a l'abocament”.

4. Pel que fa al subministrament elèctric s'haurà de tenir en compte alguns aspectes de l'article 95.1 del PORN que exposa que en aquesta zona d'ús limitat La instal·lació de noves esteses elèctriques o l'ampliació de les existents són autoritzables, tenint en compte que es podran instal·lar noves línies elèctriques o ampliar-se les existents, tant quant a potencia com a extensió, només quan un estudi de viabilitat sobre la implantació de l'energia solar o eòlica, que s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud, palesi que aquests sistemes no són viables en el cas concret.

Per tant cal que l'Ajuntament de Selva abans de l'autorització i dins el seu procediment substantiu, tengui en compte el que exposa aquest article del PORN quan sol·liciti informe al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana en virtut de l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la Conservació dels Espais de Rellevància Ambiental (LECO).

6. La rasa en cap cas podrà afectar sistemes radiculars d'arbres que hi hagui a la zona. L'aspecte final del tros del camí, una vegada tapada la rasa, haurà de ser igual al paviment que actualment té el camí.

7. Durant la construcció de la rasa aquesta no podrà quedar oberta a fi d'evitar que sigui un parany per a la fauna. En el cas que tècnicament no fos possible s'hauran de instal·lar sistemes (rampes) perquè la fauna pugui sortir d'ella.

8. El que figura a l'informe del Servei de canvi Climàtic i Atmosfera de 12 de març de 2021.

- En la fase d'obres de la pleta s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

httpp://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia pel control de les emissions de pols de la construcció i demolicio-30632/

Es recorda que abans de concedir la llicència urbanística, l'ajuntament haurà de disposar prèviament de l'informe favorable de l'administració pública competent en matèria agrària d'acord amb l'article 110.6 de la llei 3/2019, de 31 de gener, Agrària de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AA

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

  

Palma, 10 de maig de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias