Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 249285
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres i del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 16 de juny de 2021, per la qual es fa convocatòria per al CEPA S’Arenal, CEPA Sa Pobla, CEPA Sud, per a l’Aula d’Alaior del CEPA Joan Mir i Mir, i per a l’aula de Sant Jordi del CEPA Sant Antoni interessats a participar al programa de col•laboració Escoles Oficials d’Idiomes-Centres d’Educació de Persones Adultes durant el curs 2021-2022
El Consell d'Europa publicà a l'any 2001 el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües, que unifica els nivells d'ensenyaments d'idiomes.
L'any 2017 el Consell d'Europa publicà el CEFR Companion, amb l'objectiu de revisar i enriquir els continguts del MECR publicat en 2001, i presenta nous descriptors i noves escales.
La LOE, en l'article 62.2 del capítol VII (ensenyaments d'idiomes) del títol I estableix que: “Sense perjudici del que disposa l'apartat anterior, les administracions educatives han de facilitar la realització de proves homologades per obtenir la certificació oficial del coneixement de les llengües cursades pels alumnes d'educació secundària i formació professional.”
La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de dia 2 d'abril de 2020 (BOIB núm. 53, de 7 d'abril) per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d'admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés, a la secció V regula la participació en el programa de col·laboració EOI-CEPA. El punt 2 de l'article 18 d'aquesta resolució estableix que el procés d'inscripció al programa i de matriculació a les proves s'ha de fer d'acord amb una resolució específica anual conjunta dels òrgans competents en matèria d'ensenyaments d'idiomes de règim especial i d'educació per a persones adultes.
L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 27 de juliol de 2009 per la qual es regula l'oferta formativa que es pot impartir en els centres d'educació de persones adultes que depenen de la Conselleria d'Educació i Cultura de les Illes Balears (BOIB núm. 118, de 13 d'agost).
El Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, pel qual es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a l'efecte de certificació, s'estableix el currículum bàsic dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1, i avançat C2, dels ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i s'estableixen les equivalències entre els ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats en diversos plans d'estudis i els d'aquest Reial decret (BOE núm. 311, de 23 desembre).
El Decret 34/2019, de 10 de maig, pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, a l'empara de l'article 16 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es dicta la següent:
RESOLUCIÓ
1. Convocar els Centres d'Educació de Persones Adultes següents: CEPA S'Arenal, CEPA Sa Pobla, CEPA Sud, Aula d'Alaior del CEPA Joan Mir i Mir, i aula de Sant Jordi del CEPA Sant Antoni, a participar al programa de col·laboració EOI-CEPA el curs 2021-2022.
2. Aprovar les instruccions d'aquesta convocatòria, que figuren en els annexos 1, 2, i 3.
3. Publicar la resolució i annexos a les pàgines web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
4. Comunicar la resolució als directors de les Escoles Oficials d'Idiomes i dels Centres d'Educació de Persones Adultes afectats perquè la donin a conèixer a la seva comunitat educativa.
Palma, 16 de juny de 2021
El director general de Planificació, Ordenació i Centres Antoni Morante Milla El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio
ANNEX 1
Article 1
Destinataris
1. El programa EOI-CEPA és un projecte que afecta als centres d'educació de persones adultes següents: CEPA S'Arenal, CEPA Sa Pobla, CEPA Sud, Aula d'Alaior del CEPA Joan Mir i Mir, i aula de Sant Jordi del CEPA Sant Antoni que imparteixen el nivell bàsic de l'idioma anglès.
2. En les seves hores habituals de classe d'idioma i amb els seus propis professors els alumnes d'aquests CEPA poden ser avaluats atenent els criteris i el nivell de l'ensenyament del nivell Bàsic A1 i Bàsic A2 d'anglès que s'imparteix a les EOI i amb la finalitat d'obtenir-ne el certificat oficial.
3. El programa EOI-CEPA té caràcter voluntari per als centres participants, per al professorat implicat i per a l'alumnat dels centres.
4. La participació de l'alumnat en el programa EOI-CEPA pel que fa a la seva tutorització i preparació per a les proves del nivell Bàsic A1 i Bàsic A2 de l'idioma anglès de l'EOI és gratuïta. No obstant això, l'alumnat que vulgui obtenir una certificació oficial de l'EOI haurà de pagar les taxes de matrícula amb les exempcions i bonificacions corresponents per aquest tipus de programa.
5. Podran participar en aquesta convocatòria el CEPA S'Arenal, CEPA Sa Pobla, CEPA Sud, Aula d'Alaior del CEPA Joan Mir i Mir, i aula de Sant Jordi del CEPA Sant Antoni.
Article 2
Zona d'influència de les Escoles Oficials d'Idiomes (EOI) i adscripció dels Centres d'Educació de Persones Adultes (CEPA) participants
MALLORCA
a) EOI d'Inca, zona d'influència per al CEPA Sa Pobla
b) EOI de Manacor, zona d'influència per al CEPA Sud
c) EOI de Palma, zona d'influència per al CEPA S'Arenal
MENORCA
EOI de Maó, zona d'influència per al CEPA Joan Mir i Mir, aula d'Alaior
EIVISSA I FORMENTERA
EOI d'Eivissa, zona d'influència per al CEPA Sant Antoni, aula de Sant Jordi
Article 3
Nivell impartit
1. Els alumnes del CEPA S'Arenal, CEPA Sa Pobla, CEPA Sud, de l'aula d'Alaior del CEPA Joan Mir i Mir i de l'aula de Sant Jordi del CEPA Sant Antoni es podran matricular del curs bàsic A1 i del curso bàsic A2 de l'idioma anglès de l'EOI. Per matricular-se al curs bàsic A2 han d'acreditar que estan en possessió del certificat del nivell bàsic A1 de l'idioma anglès de l'EOI, o realitzar prova d'anivellació.
2. La prova d'anivellació online estarà disponible a la pàgina web de la Direcció general de Planificació, Ordenació i Centres i a les de les EOI participants i es realitzarà als CEPA respectius entre del dia 13 al 15 d'octubre ambdós inclosos en l'horari que s'hagi acordat prèviament entre el/la professor/a tutor/a del CEPA i el de l'EOI, tenint en compte les circumstàncies de cada grup.
La previsió de data i hora s'ha de fer amb l'antelació suficient i comunicar-ho al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial.
3. La llista amb el nom i llinatges de l'alumnat participant s'ha de lliurar al professor/a de l'EOI dins els 10 dies següents a partir de l'inici de curs.
4. Cada grup d'alumnes es prepararà per al curs bàsic A1 o per al curs bàsic A2 d'anglès de l'EOI.
5. Cada grup d'alumnes ha de ser homogeni pel que fa al nivell d'idioma, en la mesura del possible.
6. En cas de discrepància entre el/la professor/a del CEPA i el/la professor/a de l'EOI pel que fa a la formació del grup d'alumnes participants en el programa, el director de l'EOI de referència i el CEPA corresponent ha de consultar amb el Servei d'Ensenyaments de Règim Especial per a la autorització definitiva del grup.
7. Els alumnes es matricularan a l'EOI del seu partit judicial a la que estan adscrits i seran considerats alumnes oficials del programa EOI-CEPA.
Article 4
Nombre d'alumnat i nombre de grups per cada centre.
1. Cada CEPA pot sol·licitar al Servei d'Ensenyaments de Règim Especial la inscripció d'un màxim d'1 grup d'alumnes d'anglès del nivell o nivells respectius que s'ofereixen: Bàsic A1 i/o Bàsic A2.
2. El grup ha de tenir un màxim de 30 alumnes i un mínim de 12 alumnes.
3. Un/a professor/a de l'EOI del departament d'anglès coordinarà un màxim de 2 grups, amb un màxim de 60 alumnes del mateix centre.
Article 5
Certificacions de les EOI.
1. Tots els alumnes participants tenen dret a un certificat de nota.
2. Tots els alumnes participants poden demanar a l'EOI corresponent un certificat acadèmic oficial signat per la direcció de l'EOI (previ pagament de les taxes corresponents d'expedició de certificat).
3. Tots els alumnes participants poden demanar a l'EOI corresponent un certificat de nivell (A2) expedit per la Conselleria d'Educació i Formació Professional, previ pagament de les taxes corresponents d'expedició de certificat.
Article 6
Preparació i inscripció per a la realització de les proves.
1. Els centres d'educació de persones adultes poden oferir la preparació de proves lliures per obtenir la certificació del nivell bàsic de l'idioma anglès de l'Escola Oficial d'Idiomes.
2. Aquesta preparació s'ha d'impartir en tres cursos. L'últim curs ha de permetre l'alumnat presentar-se a les proves lliures del nivell Bàsic A2 d'anglès de les escoles oficials d'idiomes.
3. D'acord amb les instruccions del Servei dels Ensenyaments de Règim Especial, es publicarà una Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres per la qual es convocaran les proves de determinats idiomes de les Escoles Oficials d'Idiomes de les Illes Balears per a l'alumnat dels CEPA participants dins del pla de col·laboració EOI-CEPA del curs 2021-2022.
4. Els alumnes interessats hauran de matricular-se a les proves dins el termini establert en aquesta Resolució.
Article 7
Requisits de participació.
Per poder participar en el programa, els centres han d'emplenar el full de sol·licitud disponible a l'annex 3.
Article 8
Presentació de la sol·licitud
1. El full de sol·licitud de participació al programa es trametrà per via electrònica i, per tant, no caldrà enviar cap document en paper al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial.
La sol·licitud s'enviarà a la següent adreça electrònica: regimespecial@dgplacen.caib.es
2. El termini de presentació de la sol·licitud de cada centre s'inicia el dia 2 de setembre de 2021 i finalitza el dia 7 de setembre.
3. El dia 9 de setembre es publicarà a la web de la Conselleria d'Educació i Formació Professional la llista de centres admesos per participar al programa.
Article 9
Inici del programa
1. A partir del 14 de setembre les direccions de les escoles oficials d'idiomes participants es posaran en contacte amb els directors dels centres adscrits a fi de posar en marxa el programa “EOI-CEPA” i dur a terme les tasques de configuració dels grups i planificació del curs.
2. El 13 d'octubre s'iniciaran les tutories amb els alumnes del centre.
Calendari
2 – 7 setembre 2021 |
Presentació de sol·licituds de participació |
9 de setembre 2021 |
Publicació de la llista de centres participants |
A partir del 14 setembre de 2021 |
Les EOI es posen en contacte amb els centres adscrits a fi de posar en marxa el programa |
13 d'octubre 2021 |
Inici de les tutories |
Del 13 al 15 d'octubre |
Prova d'anivellació |
Del 18 al 28 d'octubre |
Introducció al GESTIB alumnat inscrit |
ANNEX 2
1. Avaluació.
1. Els alumnes implicats en aquest programa seran avaluats atenent el nivell exigit en les EOI. Realitzaran les mateixes proves escrites, i la prova oral es farà amb un tribunal compost per dos professors, un d'ells obligatòriament de l'EOI i l'altre del CEPA, que emetran una nota conjunta.
2. Els professors tutors de l'EOI de cada idioma elaboraran exàmens-prova, que al llarg del curs, amb caràcter orientatiu, els professors col·laboradors faran realitzar als alumnes del programa. En les convocatòries de juny (ordinària ) i setembre (extraordinària) tindran lloc les proves escrites i orals amb qualificació efectiva.
Per a aprovar s'aplicaran els mateixos criteris de qualificació que a les EOI.
3. Les proves de bàsic A1 i bàsic A2 es realitzaran als centres participants (CEPA).
En tot cas, es dictaran les instruccions pertinents en relació a l'administració de les proves.
4. El coordinador de cada CEPA serà responsable de la custòdia de les proves fins a la sessió de revisió. Després d'aquesta sessió de revisió, el/la professor/a del centre participant farà arribar les proves al professor/a de l'EOI corresponent.
2. Permeabilitat de pas d'alumnes del programa EOI-CEPA als ensenyaments presencials o semipresencials de les EOI.
Tots els alumnes que hagin aprovat el nivell corresponent tindran la possibilitat d'incorporar-se com a alumnes presencials o semipresencials a les diferents EOIs de les Illes Balears. En aquest darrer cas haurien de fer la sol·licitud de preinscripció en els terminis previstos i podran passar a l'ensenyament presencial/semipresencial si resulten admesos.
3. Organització dels centres col·laboradors (CEPAS) dins el programa EOI-CEPA
1. La participació dels CEPAS en el programa EOI-CEPA té caràcter voluntari.
2. En el marc d'autonomia dels centres els professors col·laboradors dels CEPA disposaran de la dedicació horària setmanal que correspongui.
3. En la mesura que l'organització dels centres participants i la disponibilitat horària del professorat ho permeti, s'organitzaran tutories i reforços (presencials o a distància) per als alumnes participants.
4. La participació en el programa EOI-CEPA no implica per als alumnes càrrega lectiva suplementària de caràcter obligatori.
4. Funcions de l'EOI de referència
1. Les escoles oficials d'idiomes seran les encarregades de l'organització i desenvolupament d'aquest programa. Hi haurà un/a professor/a de l'EOI implicat en el programa.
2. Cada EOI inclourà a la seva pàgina web una pestanya específica on es facilitarà informació relativa al programa EOI-CEPA (calendari, tutors, models d'exàmens, etc. ).
5. Funcions dels professors tutors dels CEPAS
El professorat col·laborador del CEPA assumirà les funcions següents:
Coordinar amb la direcció del CEPA la posada en marxa del programa EOI-CEPA.
Fer la promoció del programa EOI-CEPA i trametre la informació adient als alumnes.
Administrar la prova d'anivellació i lliurar els resultats de la prova al professor de l'EOI dins el termini establert.
Reunir-se durant el curs escolar amb el professor de l'EOI per la tramesa de material didàctic preparat de l'EOI, tasques de coordinació de nivell, pilotatge d'activitats d'avaluació, organització i desenvolupament de proves.
Fer el seguiment del procés d'aprenentatge atenent el material didàctic emprat, la metodologia, els continguts a impartir i l'avaluació amb el seu alumnat del CEPA.
El professorat dels centres participants rebrà una tasca setmanal per al seu alumnat. En el cas de les tasques de l'expressió escrita, s'ha d'enviar, abans de 15 dies, al professor de l'EOI còpia corregida de cada alumne per a segona correcció per la seva part.
Participar en l'elaboració, planificació i desenvolupament de totes les activitats d'avaluació.
Organitzar amb el professor de l'EOI i l'equip directiu del CEPA la planificació i desenvolupament de les proves orals i participar en els tribunals.
Organitzar amb el professor de l'EOI la correcció de les proves escrites i les dobles correccions de la part de producció i coproducció de texts escrits (PCTE) i mediació escrita (MLE) .
Organitzar amb el professor de l'EOI l'emplenament de les actes.
Coordinar la resolució d'incidències d'acord amb les directrius de la direcció del CEPA i de l'EOI corresponent.
Totes les tasques que la direcció del CEPA, sota la supervisió del Servei d'Ensenyaments de Règim Especial, consideri oportunes en l'àmbit d'aplicació del programa EOI-CEPA.
6. Funcions dels professors de l'EOI implicats.
Aquests s'encarregaran de les següents tasques
Donar les instruccions pertinents als professors dels CEPA per a l'organització i posada en funcionament del programa.
Donar les instruccions pertinents al professor del CEPA per a l'administració de la prova d'anivellació a l'alumnat inscrit al programa.
Reunir-se durant el curs escolar amb els professors col·laboradors per a activitats de formació, tramesa de material didàctic preparat, tasques de coordinació de nivell, pilotatge d'activitats d'avaluació, organització i desenvolupament de proves.
Visitar el centre participant com a mínim una vegada al trimestre durant el curs, abans dels exàmens finals.
Preparar material didàctic que orienti el professor col·laborador sobre el nivell i continguts exigits en les EOI.
Enviar setmanalment al professorat dels centres participants una tasca per al seu alumnat.
Enviar al professorat dels CEPA una seqüenciació orientativa de continguts temàtics per al nivell bàsic A1 i/o bàsic A2. Aquesta seqüenciació estarà complementada per una rotació d'activitats de llengua associades a cada contingut temàtic: comprensió de texts escrits i orals, producció i coproducció de texts escrits i orals, i mediació lingüística escrita i oral .
Participar en l'elaboració, planificació i desenvolupament de totes les activitats d'avaluació.
Organitzar el desenvolupament de les proves orals i participar en els tribunals.
Organitzar la correcció de les proves escrites i les dobles correccions de la part de producció i coproducció de texts escrits (PCTE) i mediació escrita (MLE) .
Organitzar l'emplenament de les actes.
Coordinar un màxim d'un grup i un màxim de 30 alumnes per nivell del mateix centre a cada CEPA
Totes les tasques que la direcció de l'EOI, sota la supervisió del Servei d'Ensenyaments de Règim Especial, consideri oportunes en l'àmbit d'aplicació del programa.