Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 244586
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 14 de juny de 2021, relatiu a les bases i la convocatòria que han de regir la concessió de vals de consum per reactivar l’economia de Menorca mitjançant una plataforma tecnològica (programa «CONSUMENORCA». Exp. 03141-2021-000008)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L'Organització Mundial de la Salut va elevar, l'11 de març de 2020, la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la covid-19 a pandèmia internacional. Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es declarava l'estat d'alarma, com a mesura extraordinària orientada a evitar contagis i garantir la màxima protecció de la població arran de la propagació del coronavirus covid-19.

2. La pandèmia de la covid-19, i les decisions sobre les restriccions d'activitat econòmica per conduir la gestió sanitària, han tingut un impacte enorme sobre l'economia de les Illes Balears, i així ho palesa la reducció del PIB en un 23,7 % l'any 2020 i l'efecte que encara s'evidencia en el 2021, en què la temporada turística en el mes de maig es troba pendent de l'evolució sanitària. Des d'un vessant microeconòmic, la pandèmia ha provocat una reducció significativa dels ingressos de moltes empreses i autònoms, que ha tingut una especial incidència a les Illes Balears. Segons dades de la Direcció General de Model Econòmic i Ocupació, durant l'any 2020 la caiguda de l'economia menorquina va ser del 23,3 % i la temporada estiuenca va presentar un descens en el nombre de viatgers del 75,3 %.

3. Aquesta situació extraordinària requereix la planificació i execució d'actuacions que no poden obviar els principis generals que regeixen les relacions entre les administracions públiques, sempre amb clar respecte a l'ordre constitucional establert i el principi d'autonomia reconegut entre administracions. L'escenari actual d'incertesa econòmica convida a la mobilització i activació de tots els recursos disponibles a l'abast dels poders públics per contenir i mitigar els esmentats perjudicis socioeconòmics i activar mesures per minimitzar l'impacte social i econòmic ocasionat per la covid-19.

4. És obligació del Consell Insular de Menorca vetllar per l'interès general dels seus ciutadans, intentant minimitzar l'impacte social i econòmic que ha provocat aquesta situació en el seu teixit econòmic insular. D'acord amb el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la covid-19, que estableix que la prioritat absoluta en matèria econòmica és protegir i donar suport al teixit productiu i social amb l'objectiu de donar continuïtat a l'activitat productiva, mantenir l'ocupació i proporcionar liquiditat a les empreses, els autònoms i altres col·lectius, aquestes bases tenen per objecte contribuir al restabliment de l'activitat econòmica de l'illa, que s'ha vist fortament reduïda a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, i es justifica el procediment escollit per referir-se a situacions estretament vinculades a l'enorme impacte sobre l'economia de l'illa.

5. Les bases proposades pivoten sobre el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, quan en l'article 36 diu: «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública, i en qualsevol cas les següents: …d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta de les administracions públiques en aquest àmbit.»

6. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), l'interès públic, econòmic i social, arguït en els antecedents exposats, esdevé la condició necessària que justifica la concessió de subvencions de baixa quantia.

7. Així mateix, un panorama socioeconòmic complicat, i un innovador sistema tecnològic de suport per beneficiar fins a 10.000 persones amb un impacte econòmic considerable i relativament immediat, que confereixen un caràcter suficientment excepcional al programa, en serien les condicions suficients per obviar el règim ordinari de concurrència pública aplicable a la concessió de subvencions, segons l'article esmentat en el punt anterior.

Pels motius exposats, el Consell Insular de Menorca opta per conduir la iniciativa de despesa pública anomenada «CONSUMENORCA» i dirigir-la a la ciutadania en general, perquè augmenti el consum privat, sigui habitual o ocasional, de béns i serveis provinents d'establiments i negocis ubicats a Menorca.

La finalitat, amb esperit proactiu, és la reactivació de l'economia local sobrealçant la demanda; és a dir, estimular la despesa de consum per tal d'atenuar els efectes causats per la covid-19 envers els establiments i negocis de l'illa.

Per tot el que s'ha exposat, conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell executiu, per unanimitat dels set membres assistents (senyora Mora Humbert, senyora Salord Ripoll, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Maria Ballester, senyora Gomis Luis i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta l'acord següent:

Primer. Aprovar les bases adjuntes que han de regir la concessió del Consell Insular de Menorca de vals de consum per reactivar l'economia de Menorca mitjançant una plataforma tecnològica.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2021, que es regirà per les bases acabades d'esmentar i d'acord amb les condicions essencials següents:

a) A compte del pressupost del CIM per a l'any 2021, els ajuts concedits s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària 5.43900.4800000 i d'acord amb l'import màxim de 2.000.000 € (aquesta quantia màxima únicament serà ampliable en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació).

b) Se subvencionen vals de consum per destinar a la compra de béns i al consum de serveis a qualsevol dels establiments i negocis ubicats a la nostra illa que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.

Per vehicular la despesa de consum, el CIM posa a disposició de la ciutadania 200.000 vals per valor de 10 €.

Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que permet la comprovació de la seva integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.

L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, és de 200 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 20 vals.

El valor dels vals utilitzats en cada operació ha de representar, com a màxim, el 30 % del preu de la cosa comprada o consumida.

El dia 30 de novembre de 2021 el programa deixarà de tenir vigència; per la qual cosa els vals no consumits i validats caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids. Exhaurit aquest termini, en el cas que no s'hagin concedit tots els vals disponibles, l'òrgan competent podrà acordar la pròrroga del programa fins al 31 de desembre de 2021, acord que s'ha de publicar en el BOIB.

c) Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per sol·licitar els vals de consum; per validar-los, una vegada es consumeixin, per part dels establiments, i per extreure'n les remeses de rescabalament als mateixos establiments que els hagin validat correctament.

d) El programa s'articula de la forma que segueix:

Fase I. Adhesió dels establiments o negocis: Els establiments o negocis interessats poden adherir-se a aquesta iniciativa en un termini de dos mesos a comptar a partir de l'endemà d'haver-se publicat les bases en el BOIB.

Fase II. Sol·licitud i consum dels vals: Quan hagi transcorregut quinze dies naturals des de l'endemà de la publicació de les bases, fins al 30 de novembre de 2021 les persones interessades poden sol·licitar els vals de consum que el CIM concedirà accedint a la plataforma i registrant-s'hi amb nom, llinatges i DNI o NIE.

Fase III. Bescanvi dels vals consumits: Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i concessió de vals, i del seu consum, fins al dia 30 de novembre de 2021 el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.

e) Atès que la selecció de persones beneficiàries no segueix un procediment de concurs, no és necessària la constitució d'una comissió avaluadora (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).

f) Com que les subvencions s'atorguen a la ciutadania, en endossar-les a favor dels establiments adherits mitjançant el consum, el pagament es farà efectiu a aquests darrers.

g) Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 200 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi.

Tercer. La persona responsable de fer les actuacions de verificació necessàries per validar l'adhesió dels establiments és el tècnic del CIM Elies Coll Moll.

Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i prèviament a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES I CONVOCATÒRIA DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE VALS DE CONSUM PER REACTIVAR L'ECONOMIA DE MENORCA MITJANÇANT UNA PLATAFORMA TECNOLÒGICA (PROGRAMA «CONSUMENORCA»)

Antecedents

1. L'Organització Mundial de la Salut va elevar, l'11 de març de 2020, la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la covid-19 a pandèmia internacional. Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es declarava l'estat d'alarma, com a mesura extraordinària orientada a evitar contagis i garantir la màxima protecció de la població arran de la propagació del coronavirus covid-19.

2. La pandèmia de la covid-19, i les decisions sobre les restriccions d'activitat econòmica per conduir la gestió sanitària, han tingut un impacte enorme sobre l'economia de les Illes Balears, i així ho palesa la reducció del PIB en un 23,7 % l'any 2020 i l'efecte que encara s'evidencia en el 2021, en què la temporada turística en el mes de maig es troba pendent de l'evolució sanitària. Des d'un vessant microeconòmic, la pandèmia ha provocat una reducció significativa dels ingressos de moltes empreses i autònoms, que ha tingut una especial incidència a les Illes Balears. Segons dades de la Direcció General de Model Econòmic i Ocupació, durant l'any 2020 la caiguda de l'economia menorquina va ser del 23,3 % i la temporada estiuenca va presentar un descens en el nombre de viatgers del 75,3 %.

3. Aquesta situació extraordinària requereix la planificació i execució d'actuacions que no poden obviar els principis generals que regeixen les relacions entre les administracions públiques, sempre amb clar respecte a l'ordre constitucional establert i el principi d'autonomia reconegut entre administracions. L'escenari actual d'incertesa econòmica convida a la mobilització i activació de tots els recursos disponibles a l'abast dels poders públics per contenir i mitigar els esmentats perjudicis socioeconòmics i activar mesures per minimitzar l'impacte social i econòmic ocasionat per la covid-19.

4. És obligació del Consell Insular de Menorca (CIM) vetllar per l'interès general dels seus ciutadans, intentant minimitzar l'impacte social i econòmic que ha provocat aquesta situació en el seu teixit econòmic insular. D'acord amb el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la covid-19, que estableix que la prioritat absoluta en matèria econòmica és protegir i donar suport al teixit productiu i social amb l'objectiu de donar continuïtat a l'activitat productiva, mantenir l'ocupació i proporcionar liquiditat a les empreses, els autònoms i altres col·lectius, aquestes bases tenen per objecte contribuir al restabliment de l'activitat econòmica de l'illa, que s'ha vist fortament reduïda a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, i es justifica el procediment escollit per referir-se a situacions estretament vinculades a l'enorme impacte sobre l'economia de l'illa.

5. Les bases proposades pivoten sobre el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, quan en l'article 36 diu: «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública, i en qualsevol cas les següents: …d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta de les administracions públiques en aquest àmbit.»

6. Pels motius exposats, el Consell Insular de Menorca opta per conduir la iniciativa de despesa pública anomenada «CONSUMENORCA» i dirigir-la a la ciutadania en general, perquè augmenti el consum privat, ja sigui habitual o ocasional, de béns i serveis provinents d'establiments i negocis ubicats a Menorca.

7. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), l'interès públic, econòmic i social, arguït en els antecedents exposats, esdevé la condició necessària que justifica la concessió de subvencions de baixa quantia.

8. Així mateix, un panorama socioeconòmic complicat, i un innovador sistema tecnològic de suport per beneficiar fins a 10.000 persones amb un impacte econòmic considerable i relativament immediat, que confereixen un caràcter suficientment excepcional al programa, en serien les condicions suficients per obviar el règim ordinari de concurrència pública aplicable a la concessió de subvencions, segons l'article esmentat en el punt anterior.

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular el procediment i les condicions per atorgar subvencions, excepcionalment i per raons d'interès públic, social i econòmic, a la ciutadania, per un import individual màxim de 200 €, mitjançant la iniciativa «CONSUMENORCA».

«CONSUMENORCA», en forma d'ajuts que tenen la consideració de subvencions a fons perdut, és un programa que pretén donar suport econòmic a la ciutadania perquè consumeixi béns i serveis als negocis locals que s'adhereixin a la iniciativa.

L'instrument previst, els vals de consum, els ha de sol·licitar la ciutadania mitjançant una plataforma electrònica, a través de la qual el CIM els concedirà, i el seu caràcter és intransferible.

2. Finalitat

D'aquesta manera i amb esperit proactiu, es persegueix la reactivació de l'economia local sobrealçant la demanda; és a dir, estimular la despesa de consum per tal d'atenuar els efectes causats per la covid-19 sobre els establiments i negocis de l'illa.

3. Finançament i import màxim

A compte del pressupost del CIM per a l'any 2021, els ajuts concedits s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària 5.43900.4800000 i d'acord amb l'import total màxim de 2.000.000 €.

La quantia màxima únicament serà ampliable en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte d'aquest programa i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

4. Activitat subvencionada, vals de consum, import màxim i caducitat

Se subvencionen vals de consum per ser destinats a la compra de béns o consum de serveis a qualsevol dels establiments i negocis ubicats a la nostra illa que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.

Per vehicular la despesa de consum, el CIM posa a disposició de la ciutadania 200.000 vals per valor de 10 €.

Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que en permet comprovar la integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.

L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, és de 200 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 20 vals.

El valor dels vals utilitzats en cada operació ha de representar, com a màxim, el 30 % del preu del producte comprat o consumit.

El 30 de novembre de 2021 el programa deixarà de tenir vigència; per la qual cosa els vals no consumits i validats caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids.

Exhaurit aquest termini, en el cas que no s'hagin concedit tots els vals disponibles, l'òrgan competent podrà acordar la pròrroga del programa fins al 31 de desembre de 2021, acord que s'haurà de publicar en el BOIB,

5. Funcionament i fases del programa

1. Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per sol·licitar gratuïtament els vals de consum, i, una vegada es consumeixin, per validar-los per part dels establiments.

2. El programa s'articula de la forma que segueix:

Fase I. Adhesió dels establiments o negocis

Els establiments o negocis interessats poden adherir-se a aquesta iniciativa en un termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB.

Els requisits i la forma d'adhesió dels establiments o negocis es detallen en el punt 8 d'aquestes bases.

Fase II. Sol·licitud i consum dels vals

Quan hagin transcorregut quinze dies naturals des de l'endemà que s'hagin publicat les bases, fins al 30 de novembre de 2021 les persones interessades poden sol·licitar els vals de consum que el CIM concedirà accedint a la plataforma i registrant-s'hi amb nom, llinatges i DNI o NIE.

Tanmateix, en virtut dels articles 12 i 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el personal d'atenció ciutadana del CIM ha d'assistir les persones interessades que sol·licitin atenció presencial mitjançant petició de cita prèvia al 971 35 60 50.

Els vals de consum, impresos o en codi QR, es poden utilitzar als establiments adherits des del moment de la seva sol·licitud i concessió fins al 30 de novembre de 2021.

Fase III. Bescanvi dels vals consumits

Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i concessió de vals, i del seu consum, fins al 30 de novembre de 2021 el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.

Els requisits i la forma de bescanviar-los es detallen en el punt 12 d'aquestes bases.

6. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb d'altres

1. Les subvencions per import màxim de 200 € que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual, i en qualsevol moment es poden anul·lar per les causes previstes en la llei o en aquestes bases. Tanmateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats.

2. Atès que les subvencions s'atorguen a la ciutadania, en endossar-les a favor dels establiments adherits mitjançant el consum, el pagament s'efectuarà a aquests darrers.

7. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

1. Poden beneficiar-se d'aquests ajuts, mitjançant la sol·licitud de vals, les persones físiques amb DNI o NIE.

2. Als efectes fiscals, seran informades que l'import de la subvenció és un increment patrimonial que tributa en l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).

3. Prèviament a la sol·licitud i concessió, les persones interessades han de declarar, sota la seva responsabilitat, trobar-se lliures d'obligacions econòmiques amb el CIM i no incórrer en algunes de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de la LGS.

4. Amb la concessió dels vals sol·licitats, els beneficiaris accepten tàcitament la subvenció i s'obliguen a:

a) Utilitzar els vals als establiments i negocis adherits per un valor màxim del 30 % del cost del producte comprat o consumit.

b) Presentar els vals, impresos o en codi QR, i exigir-ne la validació per part de l'establiment adherit on es consumeixin.

c) Fer-ne un ús exclusivament personal i no transferible.

d) No utilitzar-los als establiments que ells mateixos explotin.

8. Condicions per a l'adhesió d'establiments i negocis

1. Es poden adherir al programa els establiments i negocis que compleixin els requisits següents:

a) Negocis amb establiment obert al públic, connexió a Internet i domicili fiscal a Menorca.

b) L'activitat ha d'ajustar-se a l'oferta de: comerç detallista; restauració; allotjament (s'inclouen els habitatges turístics de vacances i les estades turístiques que brinden els mediadors turístics acreditats); activitats turístiques d'entreteniment i les culturals de guies turístics; turisme actiu i centres de busseig; lloguers (vehicles, embarcacions, bicicletes, caiacs i similars); reparacions; serveis personals; serveis recreatius, culturals i educatius.

En aquest sentit, es prendran com a referència els epígrafs referents a l'impost d'activitats econòmiques (IAE) o les inscripcions que consten en el Registre d'Empreses, Activitats i Establiments Turístics de Menorca.

Queden fora d'aquesta convocatòria: habitatges turístics de vacances i estades turístiques explotades per particulars; agències de viatges; grans superfícies d'alimentació (400 m²); farmàcies, estancs i benzineres; gestories, corredories d'assegurances i serveis financers; així com les filials, franquícies, delegacions o similars de firmes o empreses d'implantació nacional o internacional amb domicili fiscal fora de Menorca.

2. Els establiments i negocis adherits s'obliguen a:

a) Formalitzar la sol·licitud d'adhesió a la convocatòria d'acord amb el tràmit específic en la seu electrònica de la forma que segueix:

— Emplenar la declaració responsable (annex) indicant: dades de la persona, física o jurídica, titular de l'explotació; dades del representant (si escau); informació de l'establiment; inscripció turística (si escau); declaració de compte bancari i d'acompliment dels requisits i d'acceptació d'aquestes bases.

— Adjuntar la documentació següent: imatge de l'establiment; certificat de situació en el Cens d'activitats econòmiques de l'AEAT (en cas de no autoritzar el CIM a consultar-ho), i model de representació apud acta electrònic (si la persona física o jurídica efectués la sol·licitud a través d'un representant).

b) Acceptar, com a mitjà de pagament de les seves vendes o serveis, els vals per al seu valor, que representin, com a màxim, el 30 % del cost de la cosa venuda o consumida.

c) Comprovar la identitat del titular dels vals (DNI o NIE) i introduir, immediatament després de la venda i a través de les aplicacions disponibles de validació, el codi segur de verificació de cada val, l'import de l'operació de venda/consum i el tiquet o la factura d'acord amb el percentatge màxim del 30 %. Aquesta operació permet la declaració de la venda subvencionada, verifica l'autenticitat dels vals i genera el dret de rescabalament; al mateix temps, impossibilita que el val o una còpia d'aquest puguin ser utilitzats de nou.

d) No acceptar cap val que no pugui ser validable o correctament validat.

e) Conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes/consums (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.

3. Els establiments i negocis disposaran d'un termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB, per adherir-se a la present iniciativa.

Si la sol·licitud o la documentació són incorrectes o incompletes, o no es fa servir el tràmit específic, el CIM els requerirà la rectificació, el complement necessaris o l'ús del tràmit a l'efecte. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver fet la notificació o el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'entendrà que ha desistit de la seva petició.

4. Finalitzat el termini d'adhesió i les actuacions de comprovació pertinents, el conseller del Departament d'Economia i Territori acordarà, mitjançant resolució motivada, la relació d'establiments, adherits i no.

5. Els establiments adherits poden deixar de ser-ho en qualsevol moment; per a la qual cosa han de dirigir una instància al CIM en què comuniquin aquesta decisió.

9. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció

1. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 200 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi.

2. Atès que la selecció de persones beneficiàries no segueix el procediment de concurs, no fa falta constituir la comissió avaluadora (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).

3. Si en vèncer el termini de vigència del programa, 30 de novembre de 2021, no s'han concedit tots els vals disponibles, aquest es podrà prorrogar fins al 31 de desembre de 2021.

10. Despeses subvencionables

El caràcter consumista i la naturalesa finalista d'aquest condicionen que la subvenció atorgada es destini a la compra de béns i consum de serveis a qualsevol dels establiments i negocis ubicats a Menorca prèviament adherits a aquesta iniciativa.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació d'aquestes bases; el text, l'annex i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BNDS) i se n'ha de publicar un extracte en el BOIB, en compliment de l'article 20.8 de l'LGS.

2. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de la sol·licitud de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 200 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi. La fase de sol·licitud i concessió de vals, que coincideix amb la de consum d'aquests, comença quan hagin transcorregut quinze dies naturals des de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB i es manté fins al 30 de novembre de 2021.

3. Si abans de finalitzar el termini de sol·licitud de vals s'esgota el crèdit destinat, se suspendrà la concessió per resolució publicada en el BOIB.

4. La subvenció només es farà efectiva per al beneficiari quan es consumeixi el val a l'establiment; així, finalitzat el programa es reportarà a la BDNS la relació de les persones beneficiàries amb els respectius imports subvencionats.

5. L'impacte econòmic desitjat transcendirà un cop el comerç sigui rescabalat; en aquest sentit, segons el punt 7 in fine de la base 16.a d'execució del pressupost del CIM per a l'exercici 2021, és suficient el tràmit del document comptable corresponent.

12. Bescanvi de vals pels establiments i negocis adherits

1. Una vegada iniciat el termini de sol·licitud, concessió i consum de vals, fins al dia 30 de novembre de 2021 el CIM, a final de cada mes, extraurà de la plataforma la remesa dels vals degudament validats pels establiments, a l'efecte de tramitar els abonaments corresponents.

2. A cada remesa mensual li correspondrà una relació de pagaments que s'han de fer efectius en el termini màxim d'un mes mitjançant transferències, segons les dades bancàries facilitades prèviament pels establiments adherits i les disponibilitats de tresoreria del CIM.

3. No s'abonaran vals que no hagin estat degudament validats, i més enllà del 30 de novembre de 2021 ja no es poden validar perquè hauran caducat. Excepcionalment i únicament per entrebancs de caire tecnològic, degudament justificats i que hagin impossibilitat la validació de vals, es podrà ampliar aquest termini tantes hores com hagi durat la incidència.

4. Qualsevol val que no pugui ser validable o correctament validat no ha de ser acceptat.

5. Els establiments han de conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes/consums (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.

13. Tractament de dades de caràcter personal

1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

  1. Consell Insular de Menorca. Direcció Insular d'Economia

  2. Pl. de la Biosfera, 5

  3. 07703 Maó

  4. Tel. 971 356050

  5. Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar el programa «CONSUMENORCA» per estimular la despesa de consum i atenuar els efectes causats per la covid-19 envers els establiments i negocis de l'illa de Menorca.

3. Les dades que es tracten emanen de la informació facilitada per les persones interessades, i és de tipus: identificativa, comercial, bancària, fiscal i de contacte.

4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. de la Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).

7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

14. Altres disposicions

1. Recursos administratius: Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del CIM.

2. Normativa general aplicable: En tot allò no previst expressament en aquestes bases, regeixen les disposicions aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

— Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

— Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Maó, 14 de juny de 2021

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)

Documents adjunts